pixelg
Czat: Anna Streżyńska i Arkadiusz Szczebiot – zarząd MC2 Innovations
AD.bx ad0a
AD.bx ad0b

Czat z zarządem MC2 Innovations

Dyskusja odbyła się dnia: 15.04.2020, godziny 10:00
Anna Streżyńska i Arkadiusz Szczebiot – zarząd MC2 Innovations: Chcemy zaistnieć globalnie z platformą Carrotspot Anna Streżyńska i Arkadiusz Szczebiot – zarząd MC2 Innovations

W środę 15 kwietnia o godzinie 10:00 odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielami zarządu MC2 Innovatios: CEO - Anną Streżyńską i CTO - Arkadiuszem Szczebiotem. Tematami rozmowy będą dotychczasowe osiągnięcia spółki, emisja akcji na platformie crowdfundingowej Bessfund.pl oraz dalsze plany rozwojowe.

MC2 Innovations SA to spółka działająca w obszarze innowacji i wdrażania zmian w biznesie. Wieloletnie doświadczenie, profesjonalizm i wysoka etyka zawodowa powodują, że MC2 Innovations SA aspiruje do pozycji lidera polskiej branży HR Tech. MC2 Innovations SA łączy swoje atuty rozwiązaniami ze świata Fin Tech, a dodatkowo rozwija działalność w Energy Tech i Eco Energy Tech. MC2 Innovations jako grupa spółek z powodzeniem rozwija kolejne nowatorskie projekty. Jednym z nich jest Carrotspot - nowoczesny system służący do motywowania pracowników.

Carrotspot to innowacyjny produkt HR, który powstał jako odpowiedź na potrzeby nowoczesnych firm, w których współpracownicy są wartością, na której opiera się biznesowa stabilność i rynkowa konkurencyjność.

W strukturach spółki jest również MC2 Energy sp. z o.o. rozwijająca rozwiązania informatyczne dla jednego z największych koncernów energetycznych w Polsce - produkt Greenstock.

W obecnej zbiórce zebraliśmy ponad 700 tys. zł od 280 Inwestorów, co stanowi ponad 26% zakładanego celu. Celem emisji jest dalsza inwestycja w spółkę celową realizującą rozwój i komercjalizację produktu Carrotspot.

Środki pozyskane z emisji akcji serii G zostaną przeznaczone na sfinansowanie nowych projektów inwestycyjnych. Celem priorytetowym będzie zapewnienie tzw. wkładu własnego na potrzeby realizacji projektów dofinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – rozwój produktu oraz PARP – promocja zagraniczna. Łączne pozyskane dofinansowanie w kwocie 7 mln PLN przy wartości projektów przekraczającej 10 mln PLN wymaga zapewnienia wkład własnego. Dodatkowo spółka zidentyfikowała szanse biznesowe wynikające ze współpracy z globalnym liderem w branży HR wymagające rozwoju produktu o dodatkowe funkcjonalności.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami zarządu MC2 Innovatios: Anną Streżyńską i Arkadiuszem Szczebiotem. Dziś porozmawiamy o dotychczasowych osiągnięciach spółki, emisji akcji na platformie crowdfundingowej Bessfund.pl oraz dalszych planach rozwoju.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać o 10:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • Anna Streżyńska i Arkadiusz Szczebiot: Dzień dobry. Witamy na czacie inwestorskim z MC2 Innovations SA. Spotykamy się z okazji crowdfundingu jaki prowadzi spółka. Odpowiemy na Państwa pytania.
  • pasha: Dzień dobry. Dlaczego macie Państwo wyodrębnione dwie spółki zależne? Zamierzacie zbywać w nich udziały?
    Anna Streżyńska: Jako pierwsza powstała spółka MC2 Innovations Sp. z o.o. Startup szukał wówczas swojego modelu biznesowego, realizowaliśmy wszystko, czego oczekiwali klienci, poszukując swojego miejsca na rynku. Wkrótce powstał pomysł na produkt, który okazał się ciekawy dla klientów. Żeby sfinansować jego rozwój zrobiliśmy pierwszą emisję - to z kolei wymusiło stworzenie spółki akcyjnej, która przejęła spółkę z o.o. Drugi dobry pomysł z zakresu zielonej energii skłonił nas do przemyślenia całości struktury. Uznaliśmy ze każdy z produktów będzie miał własną drogę rozwoju więc odrębne spółki są zasadne. W SA pozostawiliśmy usługi IT, a obie spółki są produktowe. MC2 Energy ma partnera na etapie akceleracji produktu - jest nim Tauron Polska Energia, na tym rynku skupi się jej działalność ściśle uzależniona od losów produktu. Carrotspot przyciąga zainteresowanie zupełnie innych inwestorów. Jeśli będzie zainteresowanie udziałami w tych spółkach córkach, to oczywiście będziemy rozmawiać na ten temat - spółka matka czyli MC2I SA jako właściciel uzyska przychód z tej sprzedaży. Takie rozmowy już są zresztą w toku.
  • inwestor_2k: Witam. Czy tak silne uprzywilejowanie statutowe akcji serii A nie jest problemem w rozmowach z inwestorami? Czy to dlatego sięgacie po crowdfounding?
    Arkadiusz Szczebiot: Uprzywilejowanie akcji serii A ma służyć możliwości zachowania kontroli nad spółką na względnie wstępnym etapie rozwoju, na jakim się znajduje.
    Jest to zarówno w interesie akcjonariuszy-założycieli, jak i innych, gdyż umożliwia zablokowanie np. wrogiego przejęcia. Nie stanowi to w żaden sposób blokady w rozmowach z inwestorami, gdyż akcje serii A (potencjalnie) mogą również stanowić przedmiot obrotu.
  • inwestor: Dlaczego zdecydowali się Państwo na pozyskanie kapitału drogą crowdfundingową, a nie np. na debiut na giełdzie (np. NewConnect)?
    Arkadiusz Szczebiot: Sytuacja na NewConnect jest w chwili obecnej wyjątkowo niesprzyjająca z uwagi na sytuację epidemiologiczną, ale jeszcze wcześniej w ramach przygotowań do emisji prowadziliśmy analizę debiutów giełdowych oraz wolumenu środków pozyskiwanych przez spółki na NewConnect, która wskazała, że wbrew intuicji - jest to mniej efektywna ścieżka dla pozyskiwania kapitału rozwojowego niż mechanizmy crowdfundingowe. Nie zmieniło się to w roku 2020.
  • Gość: Czy zakończony w marcu projekt POIR został już odebrany i zakończony sukcesem?
    Anna Streżyńska: Projekt POIR został już zakończony, zgodnie z umową została złożona informacja z drugiego etapu, informacja końcowa, wszystkie raporty cząstkowe i dane finansowe. NCBiR także obecnie pracuje zdalnie, raporty zostały przesłane do ekspertów, trwa także wyrywkowa kontrola dokumentacji finansowej. Ponieważ wcześniej wszystkie sprawdzenia były bezbłędne, nie spodziewamy się niczego poza sukcesem i rozliczeniem.
  • Nixon: Od kwietnia prowadzicie sprzedaż komercyjną Carrotspot, a wśród klientów wskazujecie m.in. Budimex, WP czy Orbis. Jaką sprzedaż wygenerował Carrotspot w ciągu roku i jaką w ostatnim kwartale?
    Arkadiusz Szczebiot: Faktyczna sprzedaż rozpoczęła się na początku maja 2019 r., a od lipca zaczęliśmy podpisywać pierwsze umowy komercyjne.

    Do chwili obecnej pozyskaliśmy 12 klientów. Do grudnia główne źródło przychodu stanowiły przychody z subskrypcji, natomiast od grudnia otworzyliśmy nowy strumień przychodów w związku z rozbudową platformy o moduł partnerski (tzw. kafeteryjny). Strumień przychodów się poszerza, ale jego wartość w poprzednim kwartale nie przekroczyła 100 tys. zł. Na pewno jednak przekroczy ją w bieżącym (z uwagi na wzrastające wykorzystanie modułu partnerskiego).
  • Mateusz: Dzień dobry Rok temu z kawałkiem robiliście emisję serii B i w wyniku nadpopytu serii C. Jaka była cena emisyjna tych akcji?
    Anna Streżyńska: W emisji B i C cena emisyjna wyniosła 133 zł.
  • Mateusz: Kto obejmował akcje serii D, E, F?
    Anna Streżyńska: Akcje serii D obejmowali pracownicy, serie E i F były emisjami prywatnymi skierowanymi do osób, które albo chciały pogłębić swoje zaangażowanie, albo zgłosiły się z chęcią zainwestowania.
  • Spin Doctor: Dzień dobry, zajrzałem do materiałów i zastanawiam się dlaczego w dokumencie ofertowym nie ma żadnych danych finansowych?
    Arkadiusz Szczebiot: Spółka dopiero zamknęła swój pierwszy rok obrotowy. Sprawozdanie jest w chwili obecnej w trakcie audytu. Oczywiście nie zmienia to faktu, że pierwszy rok był rokiem inwestycyjnym i sprawozdanie wykazuje "stratę" wynikającą z tego, że wszystkie pozyskane i zarobione środki inwestujemy aktywnie w rozwój platformy. Nie jesteśmy spółką, w wypadku której analiza historyczna może wnieść istotną wartość w kontekście sytuacji bieżącej i perspektyw rozwojowych. Na naszą wycenę składają się przede wszystkim inne czynniki.
  • Gość: Piszecie, że z powodzeniem rozwijacie kolejne nowatorskie projekty. Jakie to projekty?
    Anna Streżyńska: Carrotspot to platforma wielomodułowa - obecnie pracujemy na niej nad rozwiązaniami fintechowymi i gamifkacyjnymi. MC2 Energy zakończyło projekt Greenstock Elektro dla Taurona, (elektromobilnośc), a realizuje giełdę zielonej energii (Greenstock VPP). Z odbiorcą z sektora Pharma realizujemy projekt AI w diabetologii.
  • Gość: Ile osób pracuje w grupie kapitałowej i jakie macie miesięczne koszty?
    Arkadiusz Szczebiot: Zatrudnienie w grupie waha się w zależności od aktualnego poziomu zleceń, ale w przeliczeniu na FTE przekracza obecnie 20 osób. Mamy również grono osób współpracujących w zależności od potrzeb. Miesięczne koszty łączne zamykają się w kwocie 260 tys. zł.
  • Gość: Co to za branża "HR Tech" ?
    Anna Streżyńska: HR tech to technologie informatyczne w Human Resources lub inaczej Human Capital Management. To rozległy obszar zastosowań, od rekrutacji, gdzie nawet wprowadza się już AI, poprzez zwykle kadry i finanse, e-learning aż do platform motywacyjnych, benefitowych i wielomodułowych platform zarządzania kapitałem ludzkim jak nasza, o której mamy nadzieję więcej powiedzieć.
  • Gość: Kiedy ma się zakończyć postępowanie patentowe dla Carrotspot i czego patent dokładnie dotyczy? Czy będzie Was chronił przed oferowaniem podobnych produktów przez konkurencję?
    Anna Streżyńska: Postępowanie patentowe to długa droga, ale ochrona trwa od złożenia inicjalnego wniosku aż do decyzji. Wniosek składaliśmy wiosną 2019 r. do polskiego Urzędu Patentowego, nadal jest rozpatrywany, podobnie wniosek do EUIPO (urzędu europejskiego) i PCT (na kraje całego świata). Przed nami także postępowania ochronne w wybranych krajach. Postępowania rozłożone są jak szacują nasi prawnicy na 4 lata. Postępowanie które się toczy dotyczy zastosowania blockchain na platformie Carrotspot.
  • Marek: Czy spółka planuje debiut na New Connect?
    Arkadiusz Szczebiot: Decyzję o wyjściu na NewConnect (lub inny rynek kapitałowy) bierzemy pod uwagę jako jedną z możliwości, ale uzależniamy ją co do zasady, jak i momentu w czasie - zarówno od kondycji samego rynku finansowego, jak i perspektyw zwrotu dla akcjonariuszy wynikających z takiego ruchu (inne opcje np. wykup przez inwestora kapitałowego lub branżowego) - mogą okazać się bardziej atrakcyjne.
  • Gość: Czy akcjonariuszom serii G będzie przysługiwać prawo przyłączenia analogiczne do tego jakie mają akcjonariusze serii A?
    Anna Streżyńska: Tak, akcjonariuszom serii G będzie przysługiwać prawo przyłączenia analogiczne do uprawnień serii A.
  • Miko: Czy spółka posiada obecnie jakieś zadłużenie finansowe?
    Arkadiusz Szczebiot: Spółka co do zasady reguluje swoje zobowiązania na bieżąco. Natomiast kapitał rozwojowy w fazie pre-seed został wniesiony przez wspólników-założycieli w formie pożyczek
  • Gość: Na czym ma zarabiać Carrotspot ?
    Arkadiusz Szczebiot: Mamy zidentyfikowane 3 główne strumienie przychodów: 1) sprzedaż subskrypcji na oprogramowanie dostarczane w modelu SaaS 2) prowizje od partnerów dostarczających swoje produkty/usługi naszym klientom 3) Usługi HR i IT związane z wdrożeniem i bieżącym utrzymaniem oraz rozwojem systemu.
  • Gość: Wskazane z nazwy projekty Carrotspot i Greenstock dotyczą zupełnie innych branż. Znacie się na wszystkim?
    Anna Streżyńska: Znamy się dobrze na IT, nasz zespół nie jest typowym startupem składającym się z młodych ludzi i pomysłów, liderzy są zaawansowani w latach i doświadczeniu rynkowym. Pracowaliśmy zawsze dla klientów z wielu branż, ale pytanie jest bardzo mądre dlatego, że startup powinien po okresie poszukiwania swojej ścieżki, ograniczyć się w aktywnościach. Czas, kiedy przyjmowaliśmy wszystkie zlecenia minął. Teraz się specjalizujemy. Te dwa produkty mają zresztą pewne identyczne komponenty transakcyjne. Dodatkowo, faktycznie z racji naszych przeszłych doświadczeń dobrze znamy się na sektorze HR, infrastrukturach sieciowych oraz pharmie. Możemy tu bezpiecznie i aktywnie nie tylko wykonywać zlecenia, ale prowadzić doradztwo i proponować konkretne własne produkty.
  • Zygu: Witam Ile ma kosztować promocja produktu za granicą i jaka część kwoty jest dofinansowana?
    Arkadiusz Szczebiot: W chwili obecnej pozyskaliśmy dofinansowanie na promocję zagraniczną produktu na 4 dużych wydarzeniach branżowych w kwocie przekraczającej 500 tys. zł, co stanowi 80 proc. kosztów realizacji takich działań (innymi słowy, musimy zapewnić jedynie 20 proc. środków własnych na ten cel). Jednocześnie te działania będą stanowić dopiero wstęp do wyjścia zagranicznego, o którego dacie i kierunku podejmiemy decyzję po zebraniu wymaganych informacji oraz wykonaniu prac niezbędnych do wejścia na konkretny rynek.
  • Maciej: W grudniu dostaliście kolejną dotację, tym razem na badanie poziomu zaangażowania pracowników. Jak to się ma do Carrotspot? Czy ten produkt nie jest jeszcze kompletny?
    Anna Streżyńska: Dotacja grudniowa to dotacja PARP na Carrotspot Motivation Value Index - autorskie narzędzie badania zaangażowania, które już od początku jest częścią Carrotspot. W tym projekcie chodzi o to, by je sprofesjonalizować. Dostaliśmy dotację na współpracę z zespołem badawczym zewnętrznym, Uniwersytetu SWPS. Zespół ma zadanie doprowadzić do tego, żeby narzędzie było - mówiąc językiem psychometrów - trafne i rzetelne, czyli żeby było można zaufać jego pomiarom wg sztuki psychometrycznej, a nie naszego widzimisię. Zależy nam na stworzeniu narzędzia pomocnego w diagnozowaniu sytuacji w firmie, bo od jego jakości zależy dalsza jakość decyzji HR i zarządu wobec pracowników.
  • Zygu: Dokument ofertowy jest bardzo skromny co do zawartości. Pewnie spełnia ustawowe minimum, ale jeśli chcecie nas przekonać do inwestycji to czy nie warto było przedstawić się szerzej, opisać produkty, finansowanie dotacjami, poziom kosztów itd.? Jasnym jest, że przed rokiem tyle wystarczyło, bo sprzedawaliście pomysł, ale teraz jesteście już na innym etapie drogi, inaczej się wyceniacie, więc chyba należałoby także wymagać więcej od siebie, tym bardziej że oferujecie produkt pozwalający na lepszą komunikację pomiędzy pracownikami i pracodawcami.
    Arkadiusz Szczebiot: Szersze materiały dotyczące naszej działalności (w tym prognozy finansowe) udostępniamy na życzenie wszystkim zainteresowanym poważniejszą inwestycją. Do chwili obecnej omawialiśmy je w trakcie dwóch udanych webinarów - planujemy powtórzyć te spotkania w najbliższym czasie, modyfikując ich zawartość w oparciu o pytania, jakie były do nas kierowane.
  • Gość: Crowdfunding jest teraz modny, ale realną i wygodną dla inwestorów opcją wyjścia z inwestycji jest publiczny obrót na giełdzie. Planujecie wejść na New Connect? Jeżeli nie, to jakie opcje wyjścia oferujecie? Nie przekonują mnie puste zapewnienia spółek na platformach crowdfundingowych - wykup przez inwestora strategicznego lub przez właścicieli.
    Arkadiusz Szczebiot: Na tym etapie nie wykluczamy w żaden sposób wejścia na giełdę. Jest to jeden ze scenariuszy. Decyzję o tym odkładamy jednak na późniejszy etap rozwoju spółki - w szczególności do momentu, kiedy taka decyzja będzie się mogła przełożyć na możliwość korzystnego wyjścia z inwestycji dla naszych akcjonariuszy. W szczególności będzie to wariant podstawowy, jeśli do inwestycji strategicznej nie dojdzie.
  • Ireneo: Czy Tauron zapewnia Wam jakieś wsparcie finansowe?
    Anna Streżyńska: Tauron jest odbiorcą technologii w ramach akceleratorów organizowanych z Programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój. Oznacza to z jego strony zaangażowanie w prace jako odbiorca rozwiązania, a jeśli ostateczne rozwiązanie będzie mu przydatne - zadecyduje o ewentualnym dalszym zaangażowaniu. Na etapie akceleracji nie angażuje się w naszą pracę czysto finansowo - środki pochodzą z akceleratorów. Pierwszym był Pilot Maker Elektro ScaleUp, a drugim KPT ScaleUp. W umowie z Tauronem mamy zapis o jego pierwszeństwie do wykorzystania każdego z tych produktów oraz o wiążącym obie strony obowiązku negocjowania w dobrej wierze. Możliwości nie są ograniczone - od odkupu rozwiązania do powołania wspólnej spółki, pełne spektrum. Ten etap jest przed nami.
  • Zbyszek: Naprawdę już w 2021 r. planujecie dywidendę? Nowe pomysły i produkty nie będą wymagać sfinansowania?
    Arkadiusz Szczebiot: Wypłata dywidendy w wypadku każdej spółki - również MC2 Innovations - jest ściśle uzależniona od jej wyniku finansowego za poprzedni rok i bieżących potrzeb związanych z rozwojem. Jeśli okaże się, że środki lepiej zapracują dla akcjonariuszy poprzez re-inwestycję - zarząd podejmie taką decyzję. Natomiast jeśli będą istniały przesłanki do wypłaty dywidendy, będzie to miało miejsce w roku 2021.
  • Marek: Jakie są kwoty pożyczek pozostające do spłaty z fazy pre-seed?
    Arkadiusz Szczebiot: Jest to łączna kwota nieco poniżej 1 mln zł
  • Gość: Jesteście firmą zajmującą się nowymi technologiami, ale pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych wymagało do tej pory osobistych spotkań i uczestnictwa w targach. Jak to wygląda teraz i ogólnie jak epidemia wpływa na Waszą działalność?
    Anna Streżyńska: Początki naszej firmy tak wyglądały - obecność na targach nie tylko w kraju. Jednak paradoksalnie to nie targi przyprowadzają klientów. Nasze nazwiska są znane z poprzedniej działalności zarówno w biznesie jak i w sektorze publicznym, a ponieważ specjalizujemy się obecnie znacznie mocniej w kilku wybranych sektorach, informacja o naszej firmie jest w tych sektorach znana. Rynek IT zawsze funkcjonował zdalnie w bardzo dużym stopniu. Przykładowo już ponad roczna współpraca w kilku projektach w pharmabiznesie nigdy nie wymagała osobistych spotkań (które zresztą ja bardzo lubię) - zespoły przywykły do narzędzi pracy zdalnej na długo przed koronawirusem. W naszym zespole też od początku część osób pracuje zdalnie, mamy oddział zamiejscowy w Lubelszczyźnie i pojedyncze osoby w innych regionach. Dokładnie godzinę zajęło nam pełne uzdalnienie pracy - tyle co przejazd do domów, gdzie każdy z nas ma w pełni wyposażone alternatywne stanowisko pracy nie dlatego, że tego wymaga firma, ale należymy do takiego pokolenia i uprawiamy taki zawód.
  • Gość: Kiedy Carrotspot ma osiągnąć swój docelowy kształt? W tej chwili ciągle coś do niego dodajecie.
    Arkadiusz Szczebiot: Schemat naszego działania jest typowy dla firm oferujących oprogramowanie w modelu SaaS. Napotykając w trakcie współpracy z klientami lub potencjalnymi klientami na pewne wymagania, których platforma nie spełnia w obecnym kształcie - analizujemy je i oceniamy ich potencjał monetyzacji. Jeśli okazuje się, że dana funkcjonalność jest niszą rynkową i może dla nas otwierać opłacalny strumień przychodów w porównaniu z wymaganymi kosztami inwestycji - podejmujemy decyzję o próbie sfinansowania takich działań. W takim modelu rozwijały się z powodzeniem najbardziej znane na świecie rozwiązania klasy SaaS (np. Salesforce). Ciągły rozwój oprogramowania jest w istocie pozytywnym wskaźnikiem, który mówi o rosnącym zapotrzebowaniu oraz poszerzającym się zakresie oferty (który stwarza nam możliwości cross- i up- sell u obecnych klientów).
  • Gość: Może Pani rozwinąć porównanie crowdfundingu do debiutu na New Connect? Pozyskać pieniądze jest taniej? Łatwiej?
    Anna Streżyńska: Crowdfunding wybraliśmy z kilku przyczyn. Jedną z nich było wczesne finansowanie. Wówczas NewConnect nie był dla nas dostępny. Druga przyczyna to koszty - koszt wejścia na giełdę jest większy. Trzecia przyczyna to kondycja naszej giełdy, nie jestem specjalistą, ale odnoszę wrażenie że NewConnect i crowdfunding radzą sobie porównywalnie chociaż giełda powinna wygrywać w tym starciu. Kolejna przyczyna to to, że lubię przedsięwzięcia społecznościowe, umożliwiające zwykłym ludziom uczestnictwo i poczucie smaku własnej inwestycji. To jest też edukacja ekonomiczna. Kolejna przyczyna to wartość naszych inwestorów - ich zaangażowanie osobiste, kontakty, doświadczenie i wiedza. Utrzymuję z nimi regularny kontakt i ich perspektywa bardzo dużo mi daje. Pozyskanie pieniędzy i obsługa tylu osób jest może trudniejsza, ale jest też wiele satysfakcji z tego kroku. Jestem zadowolona z obranej drogi.
  • Gość: Będę wdzięczny za więcej informacji o projekcie AI w diabetologii. To może być trzecia noga firmy, czy jest to projekt o mniejszej skali niż Carrotspot i Greenstock?
    Anna Streżyńska: Jesteśmy jednym z wykonawców w cudzym projekcie, który był przygotowywany przez cały 2019 r i wystartował w 2020. To nie jest "trzecia noga", to część naszej działalności usługowej - w tym przypadku działalność koncepcyjna. Właścicielem projektu jest podmiot trzeci, globalna spółka z rynku pharma.
  • Gość: Jakie są Wasze potrzeby w zakresie finansowania? To już ostatnia emisja akcji, czy za jakiś czas planujecie ponownie zwrócić się do inwestorów, już przy wyższej wycenie?
    Arkadiusz Szczebiot: Bieżąca emisja wyczerpuje nasze potrzeby finansowania w perspektywie najbliższych 24 miesięcy, niemniej jednak w tym okresie planujemy udział w 4 międzynarodowych wydarzeniach promujących platformę poza granicami kraju. W zależności od wyników - będziemy przygotowywać wyjście ze sprzedażą zagraniczną, która w zależności od kierunku może wymagać dalszego dofinansowania (np. ewentualna decyzja o wyjściu na rynek US wiązałaby się z dużymi kosztami wstępnymi).
  • Kejt: Czy planowane jest pozyskiwanie pieniędzy z funduszy UE na dalszy rozwój?
    Arkadiusz Szczebiot: Pozyskiwanie środków z różnego rodzaju źródeł (również funduszy UE) jest zdecydowanie warte uwagi i w dużym zakresie udowodniliśmy swoją skuteczność w tego typu działaniach. Dla tych działań z obszaru rozwoju platformy, które da się finansować z tych źródeł - będziemy niewątpliwie brać to pod uwagę i korzystać z możliwości. Tym bardziej, że - jak wspomniałem powyżej - mamy już pewną praktykę i jest to stopniowo coraz łatwiejsze.
  • Miko: Czym jest lub ma być platforma Greenstock? Czy giełda papierów wartościowych jest Waszą konkurencją?
    Anna Streżyńska: Greenstock VPP realizowany obecnie w ramach pilotażu będącego częścią programu akceleracyjnego KPT (Krakowski Park Technologiczny) dla Grupy Tauron dedykowany jest lokalnym wytwórcom odnawialnej energii elektrycznej, jej konsumentom oraz operatorom sieci energetycznych, którzy zorganizowani są we wspólnym ekosystemie lokalnej wirtualnej elektrowni (VPP – Virtual Power Plant). Projekt stanowi rozszerzenie realizowanego przez nas wcześniej rozwiązania Greenstock Electro w zakresie elektromobilności dla tego samego odbiorcy technologii. Rozwiązanie Greenstock VPP umożliwia prosumentom rejestrację swoich źródeł energii w celu emisji tokenów zielonej energii. Możliwość transferu tokenów pomiędzy użytkownikami systemu stanowić będzie fundament dla realizacji przyszłej giełdy energii. Wykorzystanie technologii blockchain umożliwi niezaprzeczalne oraz niezmienne zapisanie kluczowych zdarzeń mających miejsce w ekosystemie np. ładowania samochodów EV (Electric Vehicle), produkcji odnawialnej energii, transferów pieniężnych oraz tokenowych. Wszystkie zapisane dane mają być możliwe do późniejszej weryfikacji zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa oraz transparentności rozwiązania. Giełda nie jest naszą konkurencją, to rozwiązanie stricte dedykowane lokalnym wytwórcom zielonej energii, raczej mikrogieldy energii niż giełda w wymiarze krajowym.
  • krewa: MC2 ma być graczem lokalnym, skoncentrowanym na polskim rynku, czy też ma aspiracje, by zaistnieć globalnie?
    Anna Streżyńska: MC2 chce zaistnieć globalnie szczególnie z platformą Carrotspot. Bardzo dokładnie analizowaliśmy konkurencję na potrzeby konkursu w Horyzont 2020 (unijnym programie badawczym). W tym programie dostaliśmy Pieczęć Doskonałości - Seal of Excellence, której wynikiem jest obecny projekt NCBiR. Konkurencja na rynkach światowych nie oferuje tak szerokiego i wielofunkcyjnego rozwiązania jak Carrotspot, a przeanalizowaliśmy dziesiątki jeśli nie setki rozwiązań. W końcu tego miesiąca będziemy mieli prezentację dla grupy inwestorów stale współpracującej ze zdobywcami Seal of Excellence. Zależy nam na ich oglądzie. Połączenie funkcji motywacyjnych, fintechowych, benefitowych, wsparcia HR-owego i psychologicznego, psychometria oraz zastosowanie business inteligence i planowane przez nas rozszerzenie sztucznej inteligencji w platformie, czynią z niej kombajn HR-owy, a klienci mają dość pojedynczych nie zintegrowanych rozwiązań, poszukują jednego, które obsłuży wiele funkcji HR-u, w tym te, które ściśle wspierają biznes przedsiębiorstwa i jego wyniki (stąd teraz realizacja modułu BI). Chcemy wyjść szeroko na zagranicę.
  • Gość: Czy nie obawiacie się, że zanim zrewolucjonizuje się rynek pracownika, w następstwie obecnej pandemii zrewolucjonizują się zachowania pracodawców i możliwości pracowników.
    Anna Streżyńska: Prawdopodobne jest przesunięcie się rynku w stronę rynku pracodawców i koniec epoki rynku pracownika. Ale my w tym "konflikcie" jesteśmy neutralni, platforma od początku kładzie nacisk na motywację niematerialną, wewnętrzną i na rozwój relacji pracowniczych opartych nie na manipulacji finansowej lecz opartych na dialogu, zaufaniu, słuchaniu drugiej strony, dbałości o wellbeing oraz o skoordynowanie celów pracodawcy i aspiracji pracownika. Rozwiązania które proponujemy ponadto, są trafione jeśli chodzi o społeczeństwo contactless oraz pracowników home office. Wydaje się, że na rynku opanowanym przez platformy benefitowe, nie rezygnując z nich oferujemy o wiele więcej rozwiązań, które ograniczają wydatki pracodawców, ale są równie lub nawet trwalej skuteczne.
    Wydaje się zresztą, że są sektory, w których relacje z pracownikami zawsze będą zadbane (sektory pracy kreatywnej, intelektualnej, tzw. białe kołnierzyki), a obserwacja rynku pracy wskazuje, że zatrudnienia fachowców skurczyły się w ostatniej dekadzie marca i początkach kwietnia zaledwie o 7 proc., natomiast ilość benefitów dostępnych dla pracowników spadła przeciętnie o 1-2 benefitów (najczęściej owocowe dni, szkolenia i języki). My skupiamy się na innych sposobach motywowania, które w dużych firmach już zostały docenione, a teraz dochodzą do głosu tym bardziej, im bardziej klienci chcą zmniejszyć presję na świadczenia płacowe i materialne pozapłacowe.
  • Tomek: Jakie sposoby nagradzania i motywowania pracowników są dostępne na platformie carrot? O co właściwie w tym chodzi?
    Anna Streżyńska: Krótko opisując Carrotspot: Pracodawca, czyli właściciel lub szef firmy, boryka się często z zjawiskiem osłabienia motywacji do wydajnej pracy swych pracowników. Brak ich zaangażowania bardzo często nie wynika z lenistwa. Przyczyną są: wypalenie zawodowe, anonimowość w dużym zespole, brak wiary, że osobisty wysiłek będzie zauważony i doceniony przez kogokolwiek w firmie, a tym bardziej przez niedostępnego i zawsze zajętego szefa. Przede wszystkim, zdolni i utalentowani pracownicy potrzebują mieć świadomość, że są rozpoznawani i cenieni przez zwierzchność. Oni mają przecież świadomość, że w wielkiej mierze przyczyniają się do sukcesów firmy na rynku.
    Carrotspot pomaga na tym polu jednym i drugim.
    Stawiamy na dostosowanie platformy do potrzeb każdego pracownika. Definiujemy upodobania i potrzeby indywidualne, tworzymy indywidualne programy motywacyjne oparte na wspieranych wartościach, wspieramy pracodawcę i zespół HR w definiowaniu priorytetów zespołowych, diagnozowaniu stopnia zaangażowania, optymalnych sposobów motywacji, kryzysów indywidualnych czy zespołowych. Umożliwiamy docenianie sukcesów przez menadżerów poprzez natychmiastowy feedback, dajemy możliwość wnioskowania o nagrodę za własne dokonania, wyróżniania kolegów i współpracowników oraz bycia przez nich wyróżnianym co buduje zawodowe i koleżeńskie relacje, obdarowywania się wzajemnie - dzielenia wypracowanej przez sobie wartości i wymieniania się nagrodami. Zapewniamy otwartą wielostronną komunikację w firmie m.in. w oparciu o news feed - możliwość komunikowania, komentowania i lajkowania, udzielania feedbacku pracodawcy w komunikowanych sprawach. Wreszcie jest też Kafeteria - starannie dobrany katalog nagród i benefitów dostarczanych przez Partnerów z różnych branż, i wiele wiele innych funkcji i rozwiązań. Ponieważ wszyscy jesteśmy „z ciała i ducha”, a każdy z nas ma inne upodobania, Carrotspot stosuje zarówno materialne sposoby motywacji (premie finansowe, nagrody rzeczowe, karnety do spa, bilety na imprezy kulturalne itp.), jak również i takie, które odwołują się do głębszych wartości (np. chęci rozwoju, potrzeby współpracy w konkretnym zespole czy posiadania realnego wpływu na podejmowane decyzje). Takie jak ostatnie rozwiązania są dobre także na czasy szczuplejszych budżetów. Ich znaczenie będzie teraz rosło, a Carrotspot ma ich cały wachlarz.
  • Gość: Pytanie z kim i czego dotyczy podpisany list intencyjny?
    Arkadiusz Szczebiot: Nasze dotychczasowe podejście do HR-Tech zaowocowało dostrzeżeniem platformy Carrotspot jako nowoczesnego rozwiązania z ogromnym potencjałem przez globalnego gracza na rynku benefitowym. We współpracy przygotowaliśmy plan, w jaki sposób połączyć HR-Tech i FinTech, aby zaoferować na rynku polskim i zagranicą przełomowy produkt zmieniający relacje pracodawca-pracownik. Nie zdradzając szczegółów zakresu współpracy oraz naszego partnera (są to elementy objęte NDA) możemy napisać, że Carrotspot będzie stanowił wirtualny portfel pracownika pozwalający mu dokonywać zakupów zawsze i wszędzie - tak wygodnie jak kartą. Przy czym zasilanie tego portfela będzie zmienne i powiązane wprost z jego zaangażowaniem w działania firmy na różnych obszarach. To stanowi o dużej jakościowej zmianie i będzie adekwatne nawet (a może zwłaszcza!) w czasach kryzysu.
  • Anna Streżyńska i Arkadiusz Szczebiot: Bardzo dziękujemy za wszystkie pytania. Było nam bardzo miło móc na nie odpowiedzieć. Zapraszamy na stronę emisji i naszą stronę firmową, życzymy wytrwałości w oczekiwaniu na normalność i wszystkiego najlepszego przy okazji minionych Świąt Wielkanocnych.
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +112,70% +22 539,98 zł 42 539,98 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy