Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA

Dyskusja odbyła się dnia: 30.07.2015, godziny 14:00
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA
ORBIS
W czwartek 30 lipca 2015 r., o godz. 14:00 odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za pierwsze półrocze 2015 r.

Grupa Hotelowa Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Środkowej. Oferuje 18,5 tysiąca pokoi w ponad 100 hotelach pod markami Accoru: Sofitel, Novotel, Mercure, Pullman, MGallery, ibis, ibis Styles, ibis budget oraz Orbis Hotels. Spółka realizuje strategię rozpoczętą w 2010 r. polegającą na zwiększeniu efektywności i całkowitej koncentracji na działalności hotelowej, poprzez sprzedaż niestrategicznych działalności oraz restrutkuryzację obecnej bazy hotelowej.

Orbis S.A. powstała w 1991 roku z przekształcenia Przedsiębiorstwa Państwowego Orbis w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W 1997 roku akcje spółki zostały upublicznione i od tej pory są notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zapis dyskusji

  • moderator: Witam na czacie z przedstawicielami Orbis SA. Tematem dzisiejszego spotkania jest omówienie świeżo opublikowanych wyników finansowych, oraz wszystko co interesuje inwestorów, a dotyczy spółki Orbis oraz jej otoczenia biznesowego.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika.
  • Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dzień dobry, witamy Państwa serdecznie na dzisiejszym czacie. W dniu dzisiejszym opublikowaliśmy wyniki finansowe za 1 półrocze 2015 r. Znajdą je Państwo na naszej stronie internetowej pod adresem http://www.orbis.pl/en/corporate/investor-relations/materials-for-investors . Zapraszamy do zadawania pytań.
  • Ynwestor: Witam Z czego wynika znaczący wzrost przychodu na jeden dostępny pokój (RevPAR)? Czy są jakieś inne powody poza wzrostem obłożenia?
    Ireneusz Węgłowski: IW RevPAR jest iloczynem frekwencji i średniej ceny. W pierwszym półroczu zdecydowany wpływ miała frekwencja przy stabilnej cenie.
  • Gość niepotwierdzony: Czy spółka rozważa możliwość emisji obligacji również do drobnych inwestorów? Na pewno znajdzie się dla nich miejsce w wielu portfelach :-)
    Marcin Szewczykowski: W ramach istniejącego programu emisji nie przewidujemy takiej opcji.
  • MZK: Jak była dynamika zysków w II Q 2015 do II Q 2014 proforma?
    Marcin Szewczykowski: Zapraszamy na str. 38 Spr. Zarządu z działalności. Wszystkie wskaźniki dwucyfrowe.
  • SW-fan: Witam i mam prośbę o przedstawienie stanu integracji operacyjnej po przejęciu hoteli od Accoru oraz o szacunek osiągniętych lub realnych do osiągnięcia synergii (w kwotach) versus planowane efekty tej transakcji.
    Ireneusz Węgłowski: Jesteśmy już po integracji. Głównym celem było osiągnięcie efektu skali i wyniki pierwszego półrocza w naszej ocenie potwierdzają to.
  • MZK: Jakie wyniki osiągnęły w II Q hotele przejęte od Accoru?
    Marcin Szewczykowski: Podajemy tylko skonsolidowane wyniki. Sprzedaż na głównych rynkach Czech i Węgier wzrosła w przedziale 10-11 proc., a na pozostałych rynkach ok 6 proc.
  • SW-fan: Ostatnio mieliśmy do czynienia z dużą zmiennością na rynku walutowym. Jak wygląda efekt netto różnic kursowych na wynikach Orbisu i na ile rozpoznajecie to jako ryzyko które trzeba zabezpieczać lub nim zarządzać?
    Marcin Szewczykowski: W pierwszym półroczu wahania kursowe nie miały istotnego wpływu na wyniki finansowe.
  • Gracz: Z planowanych na ten rok 140-150 mln CAPEXu spółka zrealizowała do tej pory jedynie 24 mln. Czy plany ulegną zmianie?
    Ireneusz Węgłowski: Wydamy w tym roku wszystkie zabudżetowane wydatki. Większość wydatków przypada na drugą połowę roku.
  • Gość niepotwierdzony: Gdzie można obejrzeć prezentację dot. wyników półrocznych? Pod podanym adresem jej nie ma
    Ireneusz Węgłowski: W chwili obecnej jest wersja angielska na stronie w zakładce Materials for Investors. Wersja polska będzie niebawem.
  • Podróznik niepotwierdzony: Witam, na ile szacujecie Państwo tegoroczny CAPEX i na co głównie mają pójść pieniadze?
    Ireneusz Węgłowski: Około 150 mln zł na budowę dwóch własnych hoteli (Kraków, Gdańsk) plus modernizacja hoteli znajdujących się w obecnym portfelu sieci Orbis.
  • Frekwent Flayer: A jak wakacje, czy zagraniczni turyści dopisują w Polsce? Możecie Panowie zdradzić jak w tym roku to wygląda w porównaniu do ubiegłego?
    Ireneusz Węgłowski: Liczba turystów zagranicznych rośnie, co również zauważamy w naszych hotelach. W ostatnich latach udział gości zagranicznych utrzymuje się na podobnym poziomie ok 50 proc.
  • MZK: Jakiej koniunktury rynkowej spodziewacie się w II półroczu i jak to może przekładać się na wasze wyniki?
    Marcin Szewczykowski: Spodziewamy się kontynuacji dobrej koniunktury. Prognoza EBITDy wynosi 310-320 mln zł.
  • Gość: Kiedy może dojść do transakcji buy backu hoteli?
    Marcin Szewczykowski: Najwcześniej na przełomie roku.
  • SW-fan: Jak sprawdza się Wasz nowy koncept restauracji, który szczerze mówiąc dla mnie jest średni i nie przekonujący, ale mogę się mylić.
    Ireneusz Węgłowski: Mamy wiele pozytywnych opinii odnośnie wszystkich trzech konceptów które wdrożyliśmy, Winestone, NOVO2 i iBurger, rośnie liczba klientów odwiedzających nasze restauracje, co znajduje odzwierciedlenie w zwiększonej sprzedaży gastronomicznej.
  • Podróżnik niepotwierdzony: W pierwszym kwartale znacząco wzrosła frekwencja w hotelach, co poprawiło wskaźnik RevPAR. Jednak poziomy wzrostów znacząco różniły się między segmentami hoteli, najbardziej w segmencie średnim i wyższym. Jaki był poziom wskaźnika w drugim kwartale i czy także obserwujemy podobne tendencje??
    Marcin Szewczykowski: Ponad 10 proc. w obu segmentach. Zapraszamy na str. 31 Sprawozdania Zarządu.
  • MZK: Jak obecnie wygląd zadłużenie Orbisu po zamknięciu transakcji z Accorem?
    Marcin Szewczykowski: Łączne zadłużenie jest poniżej 480 mln zł, w tym 300 mln zł obligacje wyemitowane w czerwcu.
  • Gość niepotwierdzony: Jakie są perspektywy na drugą połowę roku? Można oczekiwać utrzymania pozytywnych tendencji obserwowanych w wynikach?
    Ireneusz Węgłowski: Tak.
  • SW-fan: W ostatnim czasie błyskawicznie rośnie AirBnB który odbiera klientów hotelom. Trend jest zauważalny na razie dużo mocniej za granicą, ale też dociera powoli do Polski. Czy już widzicie efekty ze strony tej konkurencji? Jakie działania podejmujecie na przyszłość?
    Ireneusz Węgłowski: Dotyczy to głównie innej grupy klientów. Kluczowym klientem Grupy Orbis wciąż jest klient korporacyjny, a tu zasięg AirBnb jest ograniczony.
  • Gość niepotwierdzony: Jak oceniają panowie potencjał poprawy wyników w kolejnych kwartałach? Mozna liczyć na wysoki dwucyfrowe dynamiki?
    Marcin Szewczykowski: Prognoza EBITDA na 2015 ustalona jest w przedziale 310-320 mln zł.
  • Gość niepotwierdzony: Kto stoi w miejscu, ten się cofa. Czym Orbis planuje walczyć w przyszłości o klientów, na jakie obszary kładą Państwo szczególny nacisk?
    Ireneusz Węgłowski: Stałą poprawa produktów, modernizacja, dygitalizacja, szkolenia pracowników, LeClubAccorhotels, agresywny marketing, nieustanne dążenie do operacyjnej doskonałości.
  • Gość niepotwierdzony: Jakie hotele spośród nowozakupionych mogą trafić na sprzedaż?
    Marcin Szewczykowski: Nie ujawniamy informacji na temat potencjalnych zakupów/sprzedaży przed zamknięciem negocjacji i podpisaniem umowy.
  • MZK: Proszę podać 3 najważniejsze czynniki, które pozwoliły zamknąć I półrocze dwucyfrowym wzrostem zysków?
    Ireneusz Węgłowski: 1. Efektywny Revenue Management.
    2. Zwiększenie obłożenia weekendowego.
    3. Korzystna sytuacja makroekonomiczna w regionie.
  • Gość niepotwierdzony: Czy w drugiej połowie roku odbędą sie duże imprezy w Polsce, które przełożyłoby sie na wzrost obłożenia w waszych hotelach?
    Ireneusz Węgłowski: W tym roku już nie, w styczniu Mistrzostwa Europy w Piłce Ręcznej.
  • Gość niepotwierdzony: Jak oceniacie tegoroczne wakacje dla waszej branży? Polacy jednak zostali w kraju na urlop? Czy trend jest na tyle istotny że będzie zauważalny w skali kwartału?
    Marcin Szewczykowski: Większość naszych hoteli zlokalizowana jest w miastach i sezon urlopowy w mniejszym stopniu ma wpływ na naszą działalność. Tym niemniej hotele zlokalizowane w centrach turystycznych jak zwykle w sezonie letnim notują zwiększoną frekwencję.
  • Podróżnik niepotwierdzony: Posiadacie Państwo około 20 hoteli w leasingu, czy nadal taki model zarządzania nimi pozostanie?? to chyba dość kosztowny model??
    Ireneusz Węgłowski: Jak już zapowiadaliśmy przewidujemy transakcje wykupu części tych hoteli od instytucji finansowych co pozwoli zmniejszyć obciążenia związane z czynszem, a tym samym koszty prowadzonej działalności.
  • Gość: Czy może Pan rozwinąć termin dygitalizacja?
    Ireneusz Węgłowski: Dygitalizacja ma na celu wdrożenie rozwiązań mobilnych i systemów wspomagających obsługę gościa od momentu zrobienia rezerwacji do decyzji o ponownym odwiedzeniu hotelu. Wdrażane rozwiązania dotyczą m.in. ułatwień check in/check out, room service'u i zamawiania dodatkowych usług w hotelu, potwierdzania rezerwacji, mobilnego rachunku... W dobie powszechnego dostępu do internetu i urządzeń mobilnych klienci oczekują szerokiego stosowania rozwiązań zwiększających komfort podróżowania.
  • Podróżnik niepotwierdzony: Ile hoteli ma docelowo liczyć sieć w perspektywie przyszłych dwóch, trzech lat??
    Ireneusz Węgłowski: Aktualnie mamy podpisane umowy na kolejne 13 hoteli we franczyzie i zarządzaniu plus trzy projekty własne, nie licząc tych hoteli, które mogą się jeszcze pojawić w związku z prowadzoną na bieżąco akwizycją nowych umów.
  • Gość niepotwierdzony: Jest szansa ze dywidenda za 2015 rok będzie wyższa niż tegoroczna?
    Marcin Szewczykowski: Za wcześnie prognozować wysokość dywidendy. Chcemy zostać spółką wypłacającą dywidendę, tak jak to już deklarowaliśmy. Ostateczna wysokość dywidendy zatwierdzana jest przez WZ.
  • Gość: Kurs rośnie aktualnie o ponad 7 %. Czy Państwa zdaniem zaraportowane wyniki mogły aż w takim stopniu pozytywnie zaskoczyć rynek?
    Ireneusz Węgłowski: Wyznaczona przez zarząd strategia rozwoju wsparta wskaźnikami makro wskazują na realizację celu, co znajduje odzwierciedlenie we wzroście wartości dla akcjonariuszy.
  • Gość: Wyniki są dobre, trendy dobre, otoczenie dobre. Zapytam więc przewrotnie o to, jakie zauważają Państwo negatywne czynniki mogące przełożyć się na działalność Grupy?
    Marcin Szewczykowski: Ryzyka makroekonomiczne, przede wszystkim spadek wzrostu gospodarczego.
  • Podróżnik niepotwierdzony: Czy może Pan doprecyzować ile to "część" w kontekście wykupienia hoteli z leasingu?
    Ireneusz Węgłowski: Nie podajemy szczegółowych informacji dotyczących transakcji na aktywach do czasu ich sfinalizowania.
  • Gość niepotwierdzony: Na co planują Państwo przeznaczyć środki z kolejnych emisji obligacji w ramach bieżącego programu?
    Marcin Szewczykowski: Na buy-backi
  • Gość niepotwierdzony: Z czego wynikała decyzja o emisji obligacji? Czy takie finansowanie jest lepsze niż kredyt bankowy?
    Marcin Szewczykowski: Zależało nam na długoterminowym zdywersyfikowanym finansowaniu, które stanowi uzupełnienie klasycznego kredytu bankowego.
  • Podróznik niepotwierdzony: Na jaką kwotę szacujecie Państwo wartość realnych do osiągnięcia synergii po przejęciu hoteli?
    Marcin Szewczykowski: Nie podajemy tego typu informacji, niemniej jednak wyniki 1 półrocza są najlepszym dowodem słuszności decyzji zakupy portfela hoteli w regionie.
  • Gość: Czy Grupa planuje również ekspansję na kraje Europy Zachodniej?
    Ireneusz Węgłowski: Dziś koncentrujemy się na rynkach naszego regionu.
  • MZK: Czy spółka ma w planach kolejne emisje obligacji?
    Marcin Szewczykowski: Na razie nie planujemy kolejnej emisji poza aktualnie realizowanym programem.
  • Gość: To nie jest odpowiedź. Dlaczego rynki naszego regionu, a nie inne?
    Ireneusz Węgłowski: W ramach Generalnej Umowy Licencyjnej mamy wyłączność na rozwijanie hoteli AccorHotels w 16 krajach, spośród których jesteśmy teraz obecni w 9. Orbis nie ma podpisanej umowy z Accorem na działalność w innych krajach Europy Zachodniej.
  • MZK: Na jaką łączną sumę jest realizowany program emisji obligacji i czy są one również kierowane do inwestorów indywidualnych?
    Marcin Szewczykowski: 500 mln zł / nie.
  • SamuraiJack niepotwierdzony: Czy kurs EUR/USD oraz kurs obu walut w stosunku do złotówki, ma realny wpływ na wyniki spółki?
    Marcin Szewczykowski: Tak, ale tylko przy znaczących wahaniach. Stosujemy naturalny hedging po stronie kosztów w poszczególnych krajach.
  • RaV niepotwierdzony: Jak dużo (procentowo) usług sprzedajecie przez kanały internetowe, bezpośrednio, końcowym użytkownikom?
    Ireneusz Węgłowski: Nie ujawniamy tego typu informacji.
  • RaV niepotwierdzony: Który z Waszych obiektów (lub obiektów grupy) w Polsce, uznajecie za najbardziej prestiżowy?
    Ireneusz Węgłowski: Z pewnością do prestiżówych hoteli zaliczamy 5-gwiazdkowe hotele, np. Sofitel Victoria i Grand Sopot.
  • Gracz: Z czego jesteście Państwo najbardziej zadowoleni i niezadowoleni po pierwszym półroczu?
    Marcin Szewczykowski: Jesteśmy zadowoleni ze zmian zachodzących w naszej Grupie i wyników finansowych. Przy takich wynikach trudno być z czegoś niezadowolonym :)
  • mmos niepotwierdzony: Czy mozna spodziewać się w przysżłym roku kontynuowania tradycji wypłaty dywidend? Wyniki chwilowo nie wskazują na załamanie koniunktury, ale może pieniądze będziecie chcieli przeznaczyć na inne cele?
    Ireneusz Węgłowski: Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, chcemy być spółką dywidendową.
  • Gość niepotwierdzony: Jaki jest docelowy udział procentowy przychodów z hoteli budżetowych i pozostałych? Jeżeli do grypy będą dołączać kolejne hotele, to do której z tych grup będą prawdopodobnie należeć?
    Marcin Szewczykowski: Jedną z przewag konkurencyjnych Grupy Orbis jest dywersyfikacja portfela hoteli od 1 do 5 gwiazdek, dlatego też każdy segment ma swoją rolę w generowaniu przychodów dla Spółki.
  • mmos niepotwierdzony: Czy ew. Greckie wyjście ze strefy Euro pomogłoby bardziej czy zaszkodziło wynikom grupy? Nikt nie może przewidzieć co by się działo z kursem Euro, ale zbyt silne Euro wcale nie służy niczyim interesom.
    Marcin Szewczykowski: Branża hotelarska jest silnie skorelowana z trendami makroekonmicznymi i politycznymi. Dlatego wszelkie poważne zawirowania mogą mieć negatywny wpływ na rynek hotelarski.
  • marta: Jak oceniacie rynek usług hotelowych w Polsce? Czy nie nastąpiło już jego przesycenie?
    Ireneusz Węgłowski: Rynek polski ma jeden z najniższych poziomów wskaźnika liczby hoteli na 10 tys. mieszkańców w UE, co wciąż daje przestrzeń do powstawania nowych hoteli.
  • mmos niepotwierdzony: Wiem, że pytanie padało już kiedyś na czacie z Panami, czy spółka wciąż nie ma w planach inwestycji w pokoje/mieszkania na wynajem długookresowy? Czy w ogóle posiadacie tego typu usługe w swojej ofercie, dla klientów klasy premium/biznes?
    Marcin Szewczykowski: Nie mamy takich planów.
  • Gracz: Zarządzanie tak dużą Grupą to wyzwanie i zawsze są pewne elementy, które udało się zrealizować bardzo dobrze, a inne niekoniecznie. Inwestorzy na czacie chcieliby dowiedzieć się czegoś "od kuchni" :)
    Marcin Szewczykowski: W naszej branży w kuchni dzieje się mnóstwo ciekawych rzeczy :) Przy okazji zapraszamy do naszych nowych restauracji :)
  • jam: A jak oceniają Państwo jakość polskiej bazy hotelowej? Czasem mam wrażenie, że paradoksalnie w Polsce 4* hotel ma znacznie wyższy standard niż w Europie zachodniej, nie mówiąc już o kurortach wypoczynkowych.
    Ireneusz Węgłowski: Od zawsze naszym celem jest poprawa jakości produktów naszej Grupy i zapewnianie odpowiedniego standardu.
  • Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dziękujemy Państwu bardzo za udział w czacie i zapraszamy do bezpośrednich kontaktów.
  • moderator: Ja także dziękuję wszystkim za udział w dzisiejszym spotkaniu i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl.

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com
AD.bx ad3a

PORTFEL STOCKWATCH

Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +53,55% +10 710,00 zł 30 710,00 zł

Logowanie


Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło

Ostatnio zaktualizowane dane

AD.bx ad3b
AD.bx ad3d