Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA

Dyskusja odbyła się dnia: 18.02.2016, godziny 14:00
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA
ORBIS
W czwartek 18 lutego 2016 r., o godz. 14:00 odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za 2015 r.

Grupa Hotelowa Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Wschodniej. Orbis oferuje 19 000 pokoi w ponad 100 obiektach, jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget, a także Orbis Hotels.

Orbis SA powstała w 1991 roku z przekształcenia Przedsiębiorstwa Państwowego Orbis w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W 1997 roku akcje spółki zostały upublicznione i od tej pory są notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zapis dyskusji

  • moderator: Witam na dzisiejszym czacie z przedstawicielami świetnie znanej spółki Orbis SA, która dzisiaj opublikowała sprawozdanie finansowe. Tematem spotkania jest omówienie osiągniętych wyników oraz sytuacji na rynku i planów dalszego rozwoju. Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać równo o 14.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Serdecznie witamy wszystkich Państwa na dzisiejszym czacie i zapraszamy do wspólnej dyskusji na temat wyników i strategii dalszego rozwoju Orbisu.
  • inwestor100%: Dzień dobry, Mam pytanie o podatek od handlu detalicznego. Czy według wstępnych analiz zostaniecie nim objęci?
    Marcin Szewczykowski: Jesteśmy na etapie analizy projektu ustawy.
  • Gość niepotwierdzony: Witam, jaką dywidendę zamierza Orbis wypłacić z zysku za ubiegły rok?
    Marcin Szewczykowski: Nasza polityka dywidendy zakłada wypłatę 50 proc. zysku netto bez zdarzeń jednorazowych. Ostateczną rekomendację podamy w najbliższym czasie.
  • Gość niepotwierdzony: Czy tak wysokie dynamiki są możliwe do powtórzenia? Prosze przybliżyć nam prognozy na ten rok?
    Marcin Szewczykowski: Prognozy dot. wyników opublikujemy wraz z wynikami półrocza, tak jak w roku ubiegłym.
  • SW-fan: Witam ponowie. Cieszę się że mamy możliwość częstego kontaktu. Mam pytanie o ocenę nabycia hoteli od Accoru teraz z perspektywy post factum. Jaką produktywność po ustabilizowaniu przejęcia mają nabyte aktywa, chodzi o o parametr ROI czy podobny, jak wypada w odniesieniu do pozostałych aktywów Orbisu?
    Marcin Szewczykowski: Może inaczej... gdybyśmy dzisiaj dokonywali transakcji na tych samych wskaźnikach, to cena byłaby znacznie wyższa.
  • adas: Witam Z wypowiedzi prezesa wynika,że w tym roku przychód na dostępny pokój (RevPAR) nadal rośnie, ale już nie tak dynamicznie jak w roku ubiegłym. Co jest powodem? Pogorszenie sytuacji rynkowej, wyczerpywanie się efektów synergii po transakcji z Accorem?
    Marcin Szewczykowski: Pamiętajmy, że poziom bazowy roku 2015 jest znacznie wyższy niż 2014, stąd trudno o zachowanie podobnej dynamiki wzrostu, niemniej jednak wciąż wierzymy, że 2016 przyniesie wzrost sprzedaży, głównie dzięki cenie.
  • pathfinder: Czy w tym roku rozważacie jakieś przejęcia hoteli?
    Ireneusz Węgłowski: Biiorąc pod uwagę strategię Grupy, bierzemy pod uwagę wszystkie projekty rozwojowe. O konkretnych transakcjach będziemy mogli informować po ich zawarciu.
  • SW-fan: Drodzy Panowie ważne pytanie - dysrupcyjne modele biznesowe. Poprzednio bagatelizowaliście konkurencję ze strony Airbnb i podobnych systemów. Jak to wygląda teraz?
    Ireneusz Węgłowski: Nie bagatelizujemy żadnej konkurencji, jednak istotny udział segmentu biznesowego w strukturze naszych gości w naturalny sposób eliminuje znaczenie tego typu graczy rynkowych.
  • Gość niepotwierdzony: Dzień dobry W ubiegłym roku capex wyniósł 122 mln. Jakiego poziomu można spodziewać się w tym roku, od czego on zależy oraz na co może zostać przeznaczony?
    Ireneusz Węgłowski: Prowadzimy wiele inwestycji, zarówno modernizacyjnych jak też budowę własnych hoteli. Planujemy wydatki inwestycyjne na poziomie wyższym od ubiegłorocznego, ale na tym etapie nie podajemy do publicznej wiadomości.
  • MZK: Co było najważniejszym czynnikiem, który pozwolił przebić prognozę finansową na ten rok?
    Ireneusz Węgłowski: Dobre warunki makroekonomiczne w całym regionie oraz wzrost frekwencji w weekendy w naszych hotelach w Polsce.
  • knight1987: Ile hoteli w latach 2016-2017 planuje otworzyć lub przejąć spółka Orbis. Jak to będzie wyglądać geograficznie?
    Ireneusz Węgłowski: Średnio zamierxzamy dodawać do sieci jeden hotel w miesiącu, głownie w strukturze lekkiej (franczyza, zarządzanie).
  • wojtek: Jesteście w 9 z 16 krajów, które obejmuje umowa z Accorem. Kiedy i w którą stronę planujecie Państwo poszerzenie zasięgu geograficznego?
    Ireneusz Węgłowski: ...raczej na południe :) analizujemy propozycję współpracy napływające z tamtych rynków.
  • Paweł: Jaki był główny powód obniżki wyniku grupy w IV kwartale jeśli chodzi o EBIT skorygowany o zdarzenia jednorazowe?
    Marcin Szewczykowski: Głównie chodzi o wzrost amortyzacji.
  • SW-fan: Trochę nie jestem usatysfakcjonowany lakonicznymi odpowiedziami. Tyle się mówiło wcześniej o strategii, na przykład nowy format restauracji - jak to wygląda teraz po roku czy półtora, sprawdził się? Gdzie jeszcze szukacie dodatkowej marży przez crosselling czy upselling?
    Marcin Szewczykowski: Przychód z gastronomii wzrósł o ponad 6 proc., co stanowi najlepszy dowód słuszności tej strategii.
  • migotkaaa niepotwierdzony: Raportowany wynik netto wynosi 181M. Ile jest w nim łącznie zdarzeń jednorazowych jak sprzedaż hoteli, przeszacowania, restrukturyzacja, czy różnice kursowe?
    Marcin Szewczykowski: Ponad 30 mln pozytywnego wpływu na wynik przed opodatkowaniem.
  • Kasia: Czy nie obawiają się Państwo wzrostu konkurencji w Polsce? Wygląda na to, że baza hotelowa w tym roku mocno wzrośnie.
    Marcin Szewczykowski: Rozwój makroekonomiczny i turystyczny w regionie zwiększa zapotrzebowanie na pokoje hotelowe, naszym zdaniem powinno wystaczyć "tortu" dla wszystkich.
  • Kasia: W tym roku powstaną dwa nowe hotele w ramach grupy, co może wiązać się negatywnym wpływem na wynik w początkowej fazie użytkowania. Proszę powiedzieć ile trwa dochodzenie hotelu do pełnej zdolności operacyjnej?
    Marcin Szewczykowski: Średnio do 3 lat, ale biorąc pod uwagę świetną lokalizację obu hoteli, powinniśmy osiągnąć "break even" w krótszym czasie.
  • frequent_flyer: Czy spodziewacie się większej liczby gości w związku z planowanym szczytem NATO, i jakieś mniej więcej?
    Ireneusz Węgłowski: Sądzimy, że hotele w tym okresie będą zapełnione.
  • Gość niepotwierdzony: Czy problem uchodźców wpływa na biznes Orbisu bardziej pozytywnie, czy negatywnie?
    Ireneusz Węgłowski: Jest to zjawisko marginalne i nie ma istotnego wpływu na naszą działalność.
  • SW-fan: Mieliście Panowie mówić o strategii ale ciągle nic nie słyszę. Rozwój w kraju czy za granicą. Zagęszczanie placówek w aglomeracjach turystycznych czy poszerzanie zasięgu. Jaka strategia cenowa na poszczególne segmenty. Gdzie bariera rozsądnego wzrostu żeby nie przesadzić z ryzykiem zbyt dużej bazy pokoi do obłożenia. Jakie kraje Europy najbardziej priorytetowe i dlaczego. i tak dalej!
    Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Postaramy się odpowiedzieć w kilku słowach na tak kompleksowe pytanie. Chcemy koncentrować się na największych miastach regionu z własnymi hotelami i rozwijać sieć na podstawie franczyzy i zarządzania w mniejszych miastach oraz w krajach, gdzie nie jesteśmy jeszcze obecni. Jednym z najważniejszych priorytetów grupy jest realokacja zaangażowanego kapitału do bardziej dochodowych projektów (najważniejsze miasta). Każdy projekt jest analizowany indywidualnie. Pod względem rozwoju sieci bardzo obiecująca jest Rumunia, a także Praga, która mimo nasycenia wciąż ma perspektywy wzrostu. Nie zapominamy oczywiście o Polsce jako wciąż najważniejszym rynku regionu.
  • migotkaaa niepotwierdzony: W styczniu mieliśmy w Polsce mistrzostwa Europy w piłce ręcznej, które jak mniema korzystnie wpłyną na wyniki operacyjne i finansowe. Czy w okresie porównawczym dla 1 kwartału były także jakieś specjalne wydarzenia jednorazowe?
    Ireneusz Węgłowski: To prawda, w tamtym roku nie było tego typu imprezy.
  • ik: W 2015 roku frekwencja w hotelach wzrosła o 5,7 proc. a przychody z usług gastronomicznych o 6,4 proc. Czy są Państwo zadowoleni z wyniku na gastronomii? Jak zamierzacie motywować klientów do częstszego korzystania z oferty kulinarnej?
    Marcin Szewczykowski: Staramy się zmienić filozofię dot. F&B i nie rozgraniczać gości na hotelowych i niehotelowych, efektem tego są nowe koncepcje gatronomiczne (WineStone, Novo2 i iBurger), ktore w pozytywny sposób wpływają na przychody z gastronomii.
  • Gość niepotwierdzony: Wspomina Pan o atrakcyjności Czech i Rumunii. A co z węgierskim Budapesztem, gdzie kupiliscie dwa hotele. Dlaczego akurat to miasto /kraj. Jakie były za i przeciw?
    Marcin Szewczykowski: W Budapeszcie nasza pozycja jest już bardzo silna - 14 hoteli.
  • Gość niepotwierdzony: Na czacie dużo pytań, dużo gości, ale mało ciekawych i konkretnych odpowiedzi. Proszę o więcej informacji na temat celów inwestycyjnych (jakie kraje, miasta, grupa docelowa), jakie wyzwania stoją przed zarządem, jakie kwestie będą najważniejsze dla spółki w najbliższym czasie,na co warto zwracać uwagę?
    Ireneusz Węgłowski: Cele:
    1. rozwój sieci hotelowej w regionie, poprzez budowę własnych hoteli, franczyzę i zarządzanie na bardziej ryzykownych rynkach, zakup hoteli na rynku, jeśli spełniają kryteria tego typu transakcji.
    2. Realokacja zaangazowanego kapitału - zwiększenie efektywności (transakcje typu buyback, sprzedaż nieruchomości)
    3. Stała poprawa jakości usług (modernizacje, szkolenia pracowników, digitalizacja).
    4. Szczególna dbałość o gości i pracowników.
  • Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dziękujemy za liczny udział w czacie i wiele ciekawych pytań. Zachęcamy także do kontaktu na bieżąco z naszym działem relacji inwestorskich.
  • moderator: Ja także dziękuję za dzisiejsze spotkanie i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com
AD.bx ad3a

Logowanie


Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło

Ostatnio zaktualizowane dane

AD.bx ad3b
AD.bx ad3d