pixelg
StockWatch.pl - Giełda od fundamentów - wiadomości, analizy, inwestycje i finanse
AD.bx ad0a
AD.bx ad0b

Analizy finansowe i wiadomości giełdowe

Dyskusja odbyła się dnia: 19.05.2014, godziny 11:00
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA
ORBIS

W poniedziałek 19 maja 2014 r. o godz. 11:00 zapraszamy na czat z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO.

Tematem rozmowy będzie bieżąca sytuacja i plany spółki, wyniki za I kwartał 2014 roku oraz trendy rynkowe w branży hotelarskiej.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli nad Wisłą, oferująca 11. 500 pokoi w 62 obiektach zlokalizowanych w 30 miastach w Polsce i 4 w Krajach Bałtyckich. Hotele działają pod markami Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget, a także Orbis Hotels. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe. Orbis rozwija sieć hoteli w Polsce i w krajach bałtyckich poprzez umowy franczyzy i o zarządzanie, oferuje partnerom swoją wiedzę, doświadczenie i wsparcie w osiągnięciu sukcesu biznesowego. Strategicznym inwestorem Orbisu jest Accor, wiodący na świecie operator hotelowy, który oferuje swoim gościom oraz partnerom biznesowym wiedzę oraz doświadczenie operatora hoteli i franczyzodawcy (HotelServices), a także właściciela hoteli i inwestora (HotelInvest). Celem ich działania jest zapewnienie długoterminowego i harmonijnego rozwoju Grupy Accor w interesie jej interesariuszy. Accor oferuje swoje usługi biznesmenom i turystom w 92 krajach, w których dysponuje 3.600 hotelami z 460.000 pokoi.

Zapis dyskusji
  • moderator: Serdecznie witam na czacie inwestorskim z Członkami Zarządu Orbis SA. Tematem dzisiejszego spotkania na żywo jest omówienie bieżącej sytuacji spółki, wyników osiągniętych w I kwartale oraz planów na najbliższe miesiące w kontekście sytuacji w branży hotelarskiej. Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać równo o 11.
  • moderator: Przypominam zasady czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Witamy inwestorów zgromadzonych przed komputerami i zapraszamy do zadawania pytań.
  • Zainteresowany: Jakie projekty inwestycyjne obecnie prowadzi spółka?
    Marcin Szewczykowski: Najważniejsze projekty inwestycyjne tego roku to modernizacje hoteli: Novotel Warszawa Centrum, Sofitel Warsaw Victoria oraz gruntowna rewitalizacja wraz ze zmianą marki hotelu Orbis Gdynia. Spółka rozważa także projekty budowy nowych hoteli na kluczowych rynkach.
  • SW-fan: Pytanie o strategię Spółki. Jak pozycjonujecie swoją ofertę, co sprzedajecie i do kogo kierujecie? W Polsce jest coraz więcej coraz lepszych hoteli, ale jest też wzrost ruchu turystycznego. Jak widzicie strukturę dynamiki popytu i podaży i na co stawiacie jako swoją szansę biznesową?
    Ireneusz Węgłowski: Największą przewagą konkurencyjną Grupy Orbis jest posiadanie hoteli we wszystkich segmentach rynku od ekonomicznych po luksusowe. Dodatkowo są one zlokalizowane w 30 miastach Polski. Pozwala to przygotować kompleksową ofertę dla każdego klienta zarówno indywidualnego oraz współpracować z dużymi firmami i agencjami turystycznymi działającymi na terenie całego kraju. Dzięki lokalizacji w największych miastach w Polsce i Krajach Bałtyckich, największą pozytywną dynamikę widzimy w segmencie biznesowym MICE - Konferencje, Seminaria, Szkolenia.
  • łodzianin: czy w tym roku przypadają jakieś większe imprezy w kraju, które przełożą się na popyt na wynajem pokoi hotelowych?
    Marcin Szewczykowski: W tym roku nie przewidujemy tak spektakularnych imprez jak np. EURO 2012, czy Konferencja Klimatyczna 2013 w Warszawie. Wierzymy jednak, że rosnący popyt zrekompensuje tamte jednorazowe wydarzenia.
  • LittleMan niepotwierdzony: Witam. Proszę zdradzić, czy większy obrót dla grupy wygenerowali w ostatnim okresie klienci z Polski czy z zagranicy?
    Marcin Szewczykowski: W I kwartale 2014 klienci krajowi stanowili 56 proc.
  • SW-fan: Na ile interesująca byłoby dla Was operatorstwo turystyczne, czyli coś do połączenia z posiadanym biznesem. Wystarczy spojrzeć jak rozwija się Rainbow Tours, może w poszerzaniu pakietu usług jest dodatkowa szansa biznesowa?
    Ireneusz Węgłowski: Orbis zgodnie ze strategią koncentruje się wyłącznie na działalności hotelarskiej. W dobie internetowych narzędzi rezerwacyjnych budowanie "biura" turystyki przyjazdowej w naszej ocenie nie ma uzasadnienia. Przypominam, że Orbis korzysta z systemu rezerwacyjnego ACCOR, programu lojalnościowego Le Club Accor hotels, jak również współpracuje z największymi portalami rezerwacyjnymi.
  • SW-fan: Jak promujecie się za granicą, żeby przyciągać osoby zainteresowane Polską, zarówno Polonię jak i tych którzy na przykład pokusili się na wdzięki Cleo po Eurowizji :)
    Ireneusz Węgłowski: Grupa Hotelowa Orbis współpracuje z krajowymi i regionalnymi organizacjami turystycznymi promującymi nasz kraj za granicą.
  • TinyButShiny: W jaki sposób promujecie Państwo usługi dla biznesu, jakiego rzędu (procentowego) przychody osiągacie z wynaju sal, organizacji eventów czy grupowych rezerwacji?
    Marcin Szewczykowski: Około 60 proc. stanowią klienci biznesowi. Do tego typu klienta docieramy głownie w sposób bezpośredni, dostosowując ofertę do indywidualnych potrzeb klienta. Mamy także aktywne narzedzię na naszej stronie www http://www.orbis.pl/konferencje
  • stockowy_traveler: Cz z perspektywy czasu sprzedaż działalności transportowej oraz wycieczkowej była dobrym posunięciem? Patrząc na np. na kurs akcji Rainbow Tours można powiedzieć ze w tym segmencie pojawił się duży ruch.
    Ireneusz Węgłowski: Tak, bardzo dobrym. Koncentracja na hotelarstwie była strategicznym celem grupy i podobnie postępują wszystkie liczące się firmy hotelowe.
  • orbi: Czy tegoroczne wakacje dla branży turystycznej zapowiadają się rekordowo? Jakie są prognozy Państwa na III kwartał - okres wakacji?
    Marcin Szewczykowski: Nasze hotele są zlokalizowane w centach dużych miast i dlatego też w dużej mierze nasza oferta jest skierowana do klienta biznesowego. W naszym wypadku obserwujemy np. zmniejszenie aktywności na przełomie lipca i sierpnia. Trzeci kwartał jest kombinacją bardzo dobrego września i trochę słabszych miesięcy wakacyjnych.
  • Zainteresowany: Na jakim etapie jest renowacja hotelu Victoria w Warszawie?
    Ireneusz Węgłowski: Większość prac remontowych została zakończona. Zmodernizowane zostały powierzchnie ogólnodostępne, pokoje, restauracje. Przed nami jeszcze zakończenie modernizacji części konferencyjnej.
  • Aleksander P. niepotwierdzony: Czy są istotne powody dla których Zarząd nie zaproponował wyższej dywidendy, np 1.8- 2 zł a spółka ma wystarczające środki finansowe
    Marcin Szewczykowski: Zarząd uwzględniając sytuację na rynku i plany dalszego rozwoju, co powinno skutkować wzrostem EBITDA, zaproponował wypłatę dywidendy na poziomie 1,50 zł na akcję co stanowi ponad 100 proc. wypracowanego w ubiegłego roku wyniku. Zarząd buduje wzrost wartości spółki w długim okresie, m.in. analizując potencjalne inwestycje na strategicznych rynkach. (Raport Bieżący 15/2014).
  • klient: Jakie korzyśći daje udział w Le Club Accorhotels?
    Ireneusz Węgłowski: Dostęp do 300 000 członków klubu w Polsce oraz 14 milionów członków klubu na świecie. Badania pokazują, że:
    • 45 proc. członków programu wraca do hotelu po pierwszym pobycie w porównaniu do 16 proc. osób powracających, a niebędących członkami
    • Znacznie niższy koszt pozyskania rezerwacji lojalnego gościa
    • Większa liczba pobytów wśród członków: średnio 3 pobyty w roku i 1,5 pobytu osób niebędących członkami klubu
    • Dłuższy pobyt: średnio 2 dni na 1 członka programu w porównaniu do 1,8 dnia pobytu osoby niebędącej członkiem Le Club Accorhotels
  • Marek niepotwierdzony: Czy w najbliższym czasie planujecie Państwo rozbudowywać portfolio hoteli? Zdaję sobie sprawę, że zależy to również od apetytu grupy Accor.
    Ireneusz Węgłowski: Grupa Hotelowa Orbis rozwija swoją sieć w Polsce i Krajach Bałtyckich głownie w oparciu o umowy franczyzy i o zarządzanie. Tym niemniej, z uwagi na dobrą sytuację makroekonomiczną w kraju i sytuację finansową Spółki, rozważamy budowę/zakup hoteli gwarantujących satysfakcjonujący zwrot z inwestycji.
  • StockWatcher: Prosze przybliżyć politykę dywidendową spółki.
    Marcin Szewczykowski: Dywidenda zakłada wypłatę: 50 proc. skonsolidowanego zysku netto (dywidenda zwykła) oraz dodatkowej kwoty (dywidendy specjalnej) ustalanej każdorazowo z uwzględnieniem sytuacji finansowej Spółki, poziomu planowanych nakładów inwestycyjnych oraz zapewnienia środków umożliwiających zaangażowanie Spółki w perspektywiczne projekty rozwojowe.
  • sasky: Które hotele z Państwa sieci mają największe obłożenie?
    Ireneusz Węgłowski: Aktualnie największą frekwencję notują hotele na rynkach krakowskim i warszawskim.
  • Marek niepotwierdzony: Czy spółka zamierza wyjść z tanią ofertą "mieszkaniową" i czy wynajem powierzchni mieszkaniowych mieści się w strategii spółki? Niektóre firmy - np. Grupa Turnau w Krakowie, doskonale radzą sobie z wynajmem luksusowych apartamentów zarówno dla turystów jak i studentów.
    Ireneusz Węgłowski: Nie mieści się to w strategii działania Spółki.
  • Pod Różnik: Jaka była średnia zajętość Państwa hoteli w I kwartale w porównaniu do poprzedniego roku?
    Marcin Szewczykowski: 45,6 proc. vs 45,3 proc. w 2013. Szczegółowa analiza dostępna jest na str. 20 w sprawozdaniu finansowym za I kw. 2014 r.
  • Aleksander P. niepotwierdzony: Czy w następnych kwartałach 2014 mogą pojawić się sprzedaże nieruchomości, lub leasing zwrotny?
    Marcin Szewczykowski: W portfelu Orbis mamy wciąż kilkanaście niestrategicznych nieruchomości, które próbujemy sprzedać. Nasza strategia nie przewiduje transakcji typu leasing zwrotny.
  • Gość niepotwierdzony: Czy wycofanie się z Polski marki Hyatt, miało wpływ na Państwa obroty?
    Ireneusz Węgłowski: Hotel nie został zamknięty, a jedynie zmienił swoją markę. W krótkim okresie nie możemy spodziewać się zmian na lokalnym rynku.
  • _xyz_: Witam, czy w II kwartale spółka będzie miała zysk netto?
    Marcin Szewczykowski: Jak co roku po I kwartale notującym stratę, spółka generuje dodatni wynik zarówno w kwartale drugim, jak i narastająco w całym, pierwszym półroczu.
  • Pod Różnik: Dlaczego mimo posiadania silnej globalnej marki Accor cały czas działacie pod marką lokalną Orbis? Można wiedzieć jakiego poziomu są opłaty licencyjne jakie uiszczacie za korzystanie z marki?
    Marcin Szewczykowski: Większość hoteli w naszym portfelu działa pod markami Accor, aktualnie prowadzimy modernizację i rebranding hotelu Gdynia. W najbliższych latach pozostałe 3 hotele z marką Orbis Hotel zostaną także przebrandowane. Opłaty licencyjne są tajemnicą handlową, ale możemy zapewnić, że są w dolnych przedziałach rynkowych.
  • _xyz_: Jak prezentuje się obłożenie w hotelach po ponad połowie II kwartału?
    Marcin Szewczykowski: Drugi kwartał wygląda bardzo obiecująco.
  • barca100: Jak wyglądają potrzeby kapitałowe spółki? Czy planowane są jakieś emisje akcji obligacji?
    Marcin Szewczykowski: Biorąc pod uwagę aktualną sytuację finansową spółki, nie przewidujemy tego typu aktywności na rynku kapitałowym.
  • HTL: Czy grupa Orbis ma jakieś cele akwizycyjne na oku?
    Ireneusz Węgłowski: Analizujemy hotele w dobrych lokalizacjach, które są na sprzedaż pod kątem rozszerzenia naszej oferty, jednak ze zrozumiałych względów nie możemy o tym informować. Większość z potencjalnych transakcji, po wstępnym etapie analizy, jednak nie gwarantuje satysfakcjonujących zwrotów.
  • SW-fan: Czy interesują Was przejęcia trudnych projektów, myślę tutaj o hotelu Gromada w Krakowie?
    Ireneusz Węgłowski: To jeden z tych projektów, które analizowaliśmy ;)
  • Marek niepotwierdzony: Bieżący i kolejny kwartał raczej nie powinny przynieść niespodzianek. Czy sytuacja na Ukrainie wpływa w jakikolwiek sposób na wyniki i ilośc rezerwacji w hotelach?
    Marcin Szewczykowski: Konflikt na Ukrainie może mieć negatywny wpływ na sytuację polityczną i makroekonomiczną, co może mieć przełożenie na branżę hotelową. Na dzień nie zaobserwowaliśmy tego typu negatywnych przesłanek.
  • nowy: Witam, obserwuje parkiet od jakiegoś czasu, ale Orbis wcześniej się w oczy nie rzucał. Ostatnio coraz więcej was w mediach - czy ofensywa to efekt łapania wiatru w żagle w biznesie czy też odświeżenia marki?
    Ireneusz Węgłowski: Dziękujemy za miłe słowa. Realizujemy świadomą, długofalową politykę budowania pozytywnego wizerunku spółki.
  • sasky: Czy ineteresują się Państwo kupnem hoteli do EFH (Europejskiego Funduszu Hipotecznego). Mają kilka ciekawych lokalizacji, a są w potrzebie. Czy nie dało by się czegoś kupić w dobrej cenie?
    Ireneusz Węgłowski: Nie możemy informować o rozpatrywanych projektach inwestycyjnych.
  • $tefan niepotwierdzony: Pijąc do sytuacji makroekonomicznej. Jak bardzo spółka zależna jest od wahań kursów walut? Np. Rubla czy Dolara i zależności między nimi.
    Marcin Szewczykowski: Ceny ustalane są w PLN i bezpośrednio nie zależą od wahań kursowych.
  • Obligatariusz: Jak spółka ocenia kondycję branży?
    Marcin Szewczykowski: Analizując kondycję makroekonomiczną oraz naszą książkę rezerwacji, patrzymy w przyszłość z optymizmem. Liczymy, ze ten pozytywny trend, który zarysował się pod koniec 2013, będzie kontynuowany w 2014 r.
  • epresso: Czy spółka planuje wykorzystywac internet jako platformę rezerwacji i sprzedaży, bez pośrednictwa narzędzi Accord? Może pod innym brandem? Własny booking hoteli, wycieczek, biletów lotniczych?
    Ireneusz Węgłowski: Będąc członkiem światowej Grupy Hotelowej i korzystając z globalnych narzędzi marketingowych, Orbis nie widzi uzasadnienia dla budowania własnego sytemu rezerwacyjnego.
  • Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z naszym działem IR. Serdecznie pozdrawiamy i dziękujemy za wszystkie pytania.
  • moderator: Ja także dziękuję za udział w dzisiejszym spotkaniu i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +132,30% +26 459,17 zł 46 459,17 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy