pixelg
Marcin Szewczykowski - CFO Orbis SA - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Marcin Szewczykowski - CFO Orbis SA

Dyskusja odbyła się dnia: 29.07.2016, godziny 10:00
Marcin Szewczykowski - CFO Orbis SA Marcin Szewczykowski - CFO Orbis SA
ORBIS
W piątek 29 lipca 2016 r., o godz. 10:00 odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielem zarządu Orbis SA: Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za 1 półrocze 2016 r.

Grupa Hotelowa Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Wschodniej. Orbis oferuje 20 000 pokoi w ponad 100 obiektach, jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget.

Orbis SA powstała w 1991 roku z przekształcenia Przedsiębiorstwa Państwowego Orbis w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W 1997 roku akcje spółki zostały upublicznione i od tej pory są notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na dzisiejszym czacie inwestorskim z Marcinem Szewczykowskim, CFO świetnie znanej spółki Orbis SA. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za I półrocze 2016 r. Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać równo o 10:00.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biurostockwatch.pl
  • Marcin Szewczykowski : Dzień dobry, Orbis opublikował wczoraj bardzo dobre wyniki za 1H 2016 r. Zapraszam do zadawania pytań, nie tylko na tematy finansowe!
  • MZK: Jakie główne czynniki zaważyły na poprawie wyników w II kwartale?
    Marcin Szewczykowski: Głównym czynnikiem decydującym o bardzo dobrych wynikach w I półroczu. było umiejętne zarządzanie ceną z koncentracją na kliencie korporacyjnym i indywidualnym, który charakteryzuje się wyższą średnią ceną.
  • MZK: Jak oceniacie swoje perspektywy na II półrocze?
    Marcin Szewczykowski: Zgodnie z opublikowaną wczoraj prognozą, wyniku EBIDTA za cały 2016 rok na poziomie 360-370 mln zł szacujemy utrzymanie się pozytywnego trendu na rynku hotelowym.
  • MZK: Ten rok jest bardzo dobry dla Grupy i całego sektora hotelarskiego. Czy przyszły będzie równie udany, a wyniki są do utrzymania?
    Marcin Szewczykowski: Na podstawie opublikowanych prognoz wskaźników makroekonomicznych oraz pozytywnego nastroju konsumenckiego nie widzimy zagrożenia dla zmiany korzystnego trendu, niemniej jednak rynek hotelowy jest bardzo zależny od sytuacji ekonomicznej i politycznej, Dlatego też nie możemy wykluczyć negatywnego wpływu tych zdarzeń na przyszłe wyniki.
  • MZK: Emitujecie właśnie obligacje dla inwestorów instytucjonalnych, czy planujecie emisję dla indywidualnych?
    Marcin Szewczykowski: Na tym etapie nie planujemy nowej emisji, gdyż właśnie zakończyliśmy program emisji o wartości 500 mln zł.
  • IHG niepotwierdzony: Dzień dobry! Gratuluję wyników i korzystając z okazji chciałbym się dowiedzieć, czy proces połączenia ze spółkami Hotek i Hekon dobiegł już końca? Co Państwo zyskaliście lub chcecie uzyskać w ten sposób? Jakie wymierne korzyści to niesie dla grupy?
    Marcin Szewczykowski: Spółka Hotek została połączona w poprzednim roku, zaś Hekon planowany jest na początek września tego roku. Głównym celem połączenia jest uproszczenie struktury Grupy w Polsce oraz zwiększenie efektywności zarządzania portfelem hoteli.
  • Gość: Czy może Pan w prostych słowach wyjaśnić jaka jest strategia grupy? Przeciętny inwestor bez wsparcia analityka może pogubić się w tych franszyzach, zakupach, buybackach itd.
    Marcin Szewczykowski: Grupa Orbis to połączenie efektywnego zarządzania aktywami i zwiększanie jakości usług w hotelach. Zarządzanie aktywami sprowadza się do nabywania najbardziej zyskownych hoteli i sprzedawania takich, które z perspektywy Orbisu są mniej strategiczne. Dzisiejsza strategia to koncentracja na posiadaniu hoteli w największych miastach regionu oraz rozwój sieci hotelowej w pozostałych lokalizacjach poprzez franczyzę. Drugi filar, czyli poprawa jakości usług, to inwestycja w naszych pracowników, która zawsze przekłada się na lepsze wyniki operacyjne.
  • IHG niepotwierdzony: Czy sieć Leonardo, która rozważa wejście na polski rynek, stanowi dużą konkurencję/zagrożenie dla zarządzanych przez Orbis hoteli?
    Marcin Szewczykowski: Grupa Orbis jest na rynku hotelowym już od wielu lat. Koncentrujemy się na zwiększeniu efektywności naszej sieci, która jest najlepszą "obroną" przed konkurencją.
  • IHG niepotwierdzony: Czy będziecie Państwo rozwijać markę Ibis Styles?
    Marcin Szewczykowski: Oczywiście, jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się marek wśród naszych franczyzobiorców.
  • migotkaa niepotwierdzony: Jaki jest sens i cel podziału jednego hotelu na Ibis i Novotel?
    Marcin Szewczykowski: Taki model jest dedykowany dla dużych hoteli (ok. 300 pokoi lub więcej) i pozwala wprowadzić zróżnicowaną ofertę produktową, dzięki której zwiększamy frekwencję i efektywność hoteli.
  • Centuś niepotwierdzony: Z jakiego powodu koszty usług obcych i koszty pracownicze rosną szybciej niż przychody? Jaki procent kosztów usług obcych stanowią prowizje dla pośredników?
    Marcin Szewczykowski: Przy bardzo niskim poziomie bezrobocia w największych miastach, w którym prowadzimy działalność, jest naturalna presja płacowa, aby utrzymać wysoką jakość naszych usług.
  • Gość: Z serii pytań trudnych. Jak na wasz biznes wpływają niepokoje społeczne w Europie? Głównie interesuje mnie wpływ na wynik np. czy widać spadek obłożenia hoteli ze względu na mniejszy ruch turystyczny i o ile wzrosły wydatki związane z "środkami bezpieczeństwa".
    Marcin Szewczykowski: W wyniku niepokojów w Europie Zachodniej widzimy zwiększony ruch turystyczny w hotelach Grupy Orbis. Bezpieczeństwo naszych gości i pracowników jest dla nas priorytetem.
  • Gość: Zakończenie programu emisji obligacji na 500 mln zł świadczy o dużej chłonności rynku i jest okazją do pozyskania finansowania na korzystnych warunkach. Dlaczego nie idziecie za ciosem? Ilość ciekawych celów inwestycyjnych jest ograniczona?
    Marcin Szewczykowski: Zwiększamy nasze zadłużenie zewnętrzne w tempie, które pozwala na bezpieczną jego obsługę i daje komfort naszym interesariuszom.
  • IHG niepotwierdzony: Jakie są plany spółki wobec hotelu Orbis Wrocław przy Powstańców Śl.? Lata świetności ten obiekt ma już za sobą, to fakt, którego nie da się ukryć. Jakiś czas temu pojawiły się plotki o wyburzeniu hotelu i wybudowaniu na jego miejsce nowego obiektu. Mógłby Pan to potwierdzić?
    Marcin Szewczykowski: Zapraszamy do świeżo wyremontowanego hotelu we Wrocławiu, który w tym roku przyjmuje gości w nowej odsłonie pod markami ibis i Novotel Wrocław Centrum.
  • lubinek7 niepotwierdzony: czy Orbis zamierza przejać Interferie lub część hoteli tej spółki np. nowy hotel w Świnoujściu?
    Marcin Szewczykowski: Hotele niezlokalizowane w stolicach miast i głównych centrach biznesowych zapraszamy do współpracy w ramach franczyzy lub umowy o zarządzanie.
  • Gość: Dlaczego tylko hotele kategorii wyższej i średniej zanotowały poprawę frekwencji?
    Marcin Szewczykowski: Hotele ekonomiczne miały już wcześniej wysoką frekwencję.
  • lubinek7 niepotwierdzony: czy Orbis zamierza kupować istniejące hotele czy budować nowe obiekty?
    Marcin Szewczykowski: Stale szukamy atrakcyjnych projektów, które pozwolą zwiększyć wartość spółki dla akcjonariuszy.
  • Gość: Czy odczuwacie wzrost frekwencji w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży, czy raczej pielgrzymi u Was nie nocują?
    Marcin Szewczykowski: Tego typu wydarzenia zwiększają frekwencję w mieście, co przekłada się na wyższe obłożenie w naszych hotelach.
  • ynwestor: Czy z okazji ŚDM zaobserwowaliście wzmożoną liczbę rezerwacji w hotelach?
    Marcin Szewczykowski: Tego typu wydarzenia zwiększają frekwencję w mieście, co przekłada się na wyższe obłożenie w naszych hotelach.
  • Gość: Średnia cena ARR wzrosła "dzięki efektywnej strategii zarządzania przychodami i dystrybucją". A tak w prostych słowach? Co w tym celu robiliście?
    Marcin Szewczykowski: Przy planowanej wysokiej frekwencji w naturalny sposób zarządzamy dostępnymi pokojami w taki sposób, aby jak największa liczba pokoi trafiła do klientów indywidualnych, którzy charakteryzują się wyższą ceną niż np. grupy turystyczne.
  • trader niepotwierdzony: Czy hotele franczyzowane korzystają tylko i wyłącznie z Logo i knowhow Orbisu, czy Orbis zaopatruje także fraczyzobiorców w produkty, albo dostarcza jakieś usługi?
    Marcin Szewczykowski: Mamy bardzo kompleksową ofertę franczyzową, aczkolwiek jej zakres jest dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego z partnerów.
  • SW-fan: Panie Prezesie, jak wypada aktualne lato pod względem obłożenia? Był szczyt NATO, teraz ŚDM, a przecież poza tym Turcja, Egipt odpadły jako kierunki turystyczne czy to się przekłada na frekwencję w Polsce i w jakim stopniu?
    Marcin Szewczykowski: Widzimy pozytywny trend związany z okresem wakacyjnym, który został uwzględniony w naszej prognozie EBIDTY na poziomie 360-370 mln zł.
  • IHG niepotwierdzony: A nie sądzi Pan, że zwiększony ruch w hotelach grupy Orbis zawdzięczacie głównie słabej złotówce a nie sytuacji w Europie Zachodniej?
    Marcin Szewczykowski: Blisko 60 proc. naszych klientów, to klienci podróżujący w celach biznesowych. Jest to grupa klientów mniej wrażliwa na zmiany w kursie walut.
  • Gość: Nie ustosunkował się Pan do pytania, o ile wzrosły wydatki związane z "środkami bezpieczeństwa".
    Marcin Szewczykowski: Niestety, nie możemy udzielać takich informacji.
  • IHG niepotwierdzony: W sumie uwaga nie do Pana ale macie wadliwą procedurę odzyskiwania hasła, która potrafi skutecznie zniechęcić użytkownika i zmusić go do dokonania rezerwacji noclegu w innej sieci.
    Marcin Szewczykowski: Proponuję bezpośredni kontakt z Biurem Obsługi, Helpdeskiem.
  • Gość: Czy w drugiej połowie roku należy się spodziewać jakichś zdarzeń jednorazowych?
    Marcin Szewczykowski: Tak spektakularnych wydarzeń jak Szczyt NATO i ŚDM raczej już nie będzie.
  • Gość: ReVPAR znacznie mocniej wzrósł w segmencie up&midscale niż dla segmentu budżetowego. Dlaczego? Dlaczego hotele wyższe mają wzrosty odwiedzin i ceny, a Ibisy w zasadzie tylko wzrost ceny i to mizerny w stosunku do hoteli trzygwiazdkowych? Nie żebym marudził, ale chciałbym zrozumieć zjawisko :
    Marcin Szewczykowski: Przewaga Orbisu polega na kompleksowej ofercie hoteli różnych segmentów. W różnych okresach poszczególne segmenty charakteryzują się zmienną dynamiką w zależności od strategii rynkowych i zarządzania przychodami. Nadrzędnym celem Grupy jest zwiększanie sprzedaży, którą można osiągnąć koncentrując się zarówno na zwiększeniu ceny, jak i frekwencji.
  • Gość: Z czego wynika wyższa marża dla obligacji serii B względem serii A?
    Marcin Szewczykowski: Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy miało miejsce kilka wydarzeń, które wpłynęły na koszt finansowania.
  • ynwestor: Wyniki z kwartału na kwartał coraz lepsze, brawo. Czy zatem możemy liczyć na wyższą dywidendę w przyszłym roku? Rozważacie aktualizację polityki dywidendy?
    Marcin Szewczykowski: Orbis chce być postrzegany jako spółka dywidendowa, ale równie ważne jest inwestowanie w dalszy rozwój sieci hoteli.
  • migotkaa niepotwierdzony: Czy oddawane w III kw. inwestycje mocno obciążą wynik? Kiedy można się spodziewać dla tych obiektów progu rentowności operacyjnej, a kiedy rentowności EBITDA?
    Marcin Szewczykowski: Wierzymy, że dzięki znakomitej lokalizacji, hotele bardzo szybko osiągną próg rentowności.
  • trader niepotwierdzony: Czy w związku z refinansowaniem kredytu za pomocą obligacji należy się spodziewać spadku kosztu odsetek?
    Marcin Szewczykowski: Na refinansowanie była przeznaczona pierwsza transza obligacji w czerwcu zeszłego roku.
  • IHG niepotwierdzony: Przepraszam, czy określenie "ruch turystyczny" obejmuje klientów podróżujących w celach biznesowych?
    Marcin Szewczykowski: Tak, obejmuje każdego, który spędza w hotelu przynajmniej jedną noc.
  • IHG niepotwierdzony: Panie Marcinie, pisząc o wadach nie narzekałem, tylko zwracałem uwagę na coś, co może mieć wpływ na frekwencję i, co za tym idzie, na wynik finansowy. I chociażby z tego powodu to Pan powinien zainteresować się problemem i podziękować za zwrócenie uwagi a nie odsyłać do helpdesku
    Marcin Szewczykowski: Dziękujemy za zwrócenie uwagi.
  • Gość: Obiło mi się o uszy, że stylizujecie pojedyncze pokoje hotelowe według ciekawych projektów. Czy mogę prosić o więcej informacji? Kto może być pomysłodawcą, pracownicy, czy goście?
    Marcin Szewczykowski: Projekt MyRoom zakłada, że pracownicy poszczególnych hoteli urządzają kilka pokoi w hotelu zgodnie z motywem przewodnim inspirowanym ich pasją. Pokoje te cieszą się duża popularnością wśród naszych gości.
  • trader niepotwierdzony: Czy planowane są dalsze wykupy leasingowanych hoteli, czy obecna struktura jest optymalna?
    Marcin Szewczykowski: Nie możemy wykluczyć zdarzeń tego typu w przyszłości, aczkolwiek na tym etapie za wcześnie jest, aby informować o potencjalnych transakcjach.
  • Gość: 3 lipca 2016 r. weszło w życie unijne rozporządzenie MAR. W praktyce jest tak strasznie jak od miesięcy ostrzegały instytucje rynkowe?
    Marcin Szewczykowski: MAR na pewno zwiększył obciążenia administracyjno-dokumentacyjne po stronie emitentów. Jednak jako spółka prowadząca transparentną politykę informacyjną, nie obawiamy się wprowadzonych zmian.
  • Gość: Bardzo ciekawy projekt z tym MyRoom. Szkoda, że tak słabo wypromowany. Dłuższą chwilę zajęło mi znalezienie zdjęć w wyszukiwarce.
    Marcin Szewczykowski: Jest to nowy projekt, który stale rozwijamy i promujemy.
  • Marcin Szewczykowski : Serdecznie dziękuję za udział w czacie i dużą frekwencję! W razie dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu bezpośredniego z biurem relacji inwestorskich.
  • moderator : Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za udział w dyskusji i zapraszam na kolejne czaty.

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Relacje inwestorskie
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +79,79% +15 958,24 zł 35 958,24 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
Ostatnio zaktualizowane dane
AD.bx ad3b
AD.bx ad3d