pixelg
Marcin Szewczykowski - Dwie dekady Orbisu na GPW i 570 proc. zwrotu z inwestycji - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
AD.bx ad0b

Marcin Szewczykowski - Dwie dekady Orbisu na GPW i 570 proc. zwrotu z inwestycji

Dyskusja odbyła się dnia: 15.11.2017, godziny 06:00
Marcin Szewczykowski - Dwie dekady Orbisu na GPW i 570 proc. zwrotu z inwestycji Marcin Szewczykowski - CFO Orbis SA
ORBIS
W środę 15 listopada 2017 r., o godz. 10:00, równo 20 lat od debiutu na Warszawskiej Giełdzie, odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielem zarządu Orbis SA: Marcinem Szewczykowskim, CFO, poświęcony obecności Orbisu na rynku kapitałowym.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 000 pokoi w 120 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

>> Raport okresowy Grupy Orbis za III półrocze 2017 roku opublikowany 26 października znajdziesz tutaj

>> Analizę sprawozdania znajdziesz tutaj

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielem zarządu Orbis SA, Marcinem Szewczykowskim. Okazją do dyskusji jest 20-lecie Orbisu na warszawskim rynku kapitałowym.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 10:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony - klawisz F5.
  • Marcin Szewczykowski: Dzień dobry, witam serdecznie wszystkich uczestników i zapraszam do zadawania pytań.
  • wps: Obserwujemy dynamiczny wzrost realizowanych nowych inwestycji na rynku hotelarskim w Polsce. Czy boom inwestycyjny nie wpłynie negatywnie na osiągane w Polsce ceny?
    Marcin Szewczykowski: Wysoki poziom frekwencji w największych miastach regionu daje przesłanki ku temu, że wciąż jest miejsce dla nowych hoteli.
  • wps: Jak spółka radzi sobie z niedoborem pracowników? Czy silna presja na wzrost płac nie zaszkodzi rentowności w długim okresie?
    Marcin Szewczykowski: Sytuacja na rynku pracy rzeczywiście jest wymagająca. Grupa Orbis, działając w największych miastach regionu, gdzie bezrobocie jest najniższe co najmniej od kilku lat, udowodniła, że potrafi zarządzać hotelami w tych wymagających warunkach. W ostatnich latach wprowadziliśmy m.in. nową kulturę korporacyjną ukierunkowaną na nasze talenty.
  • mkn: Co kilka miesięcy pojawiają się informacje prasowe o możliwej sprzedaży sieci hoteli wypoczynkowych/ośrodków wczasowych, których właścicielami są duże koncerny (np. Geovita, Interferie). Czy Orbis jest zainteresowany takimi transakcjami czy zamierzają się Państwo skupić na hotelach biznesowych i wzroście poza Polską?
    Marcin Szewczykowski: Nasza strategia na dziś zakłada skupianie się na hotelach wielkomiejskich, gdyż specjalizujemy się głównie w obsłudze klienta biznesowego.
  • Gość: Jak podsumuje Pan te 20 lat na polskiej giełdzie? Było warto?
    Marcin Szewczykowski: Tak, oczywiście. Bycie na giełdzie to ogromny prestiż, ale też sporo obowiązków. Niemniej jednak, jako jedna ze spółek o najdłuższej historii na GPW weszło to już do naszego DNA. W ciągu ostatnich 20 lat spółka dynamicznie się zmieniała, dając setki milionów dywidendy i wielokrotny zwrot dla inwestorów.
  • Gość: Czy Pana zdaniem są szanse na przebicie prognozy na ten rok?
    Marcin Szewczykowski: W komunikacie giełdowym podaliśmy 10-proc. margines trafności prognozy. Bazując na dzisiejszych wynikach, na pewno nasza prognoza nie przekroczy ww. widełek.
  • Marek: Czy widzicie jeszcze potencjał do zwyżki RevPar?
    Marcin Szewczykowski: Tak, podobnie jak w tym roku głównym czynnikiem wzrostu powinna być cena.
  • Gość: W jakim miejscu cyklu koniunkturalnego na rynku hotelowym Państwa zdaniem się obecnie znajdujemy?
    Marcin Szewczykowski: :) Też chciałbym znać odpowiedź na to pytanie. A bardziej serio, obserwując największe rynki jak: Praga, Budapeszt czy Warszawa, wydaje się, że wciąż istnieje miejsce na wzrosty.
  • analytyk: Capex w tym roku jest ponad dwukrotnie wyższy niż to miało miejsce w roku poprzednim, ale większość wydatków poszła na wykup hoteli z leasingu. Na inwestycje rozwojowe wydaliście 41M PLN w porównaniu do 74M PLN przed rokiem. Dlaczego?
    Marcin Szewczykowski: To prawda, w tym roku sporo uwagi skupiliśmy na wykupie hoteli. Biorąc pod uwagę wysoką frekwencję, okres mniejszej aktywności, kiedy zwyczajowo przeprowadzamy renowacje, znacząco się skrócił. Dlatego spora część wydatków przypada na 4Q i początek 1Q.
  • Gość: Wprowadziliście niedawno nową markę - Adagio. Do kogo kierowana jest ta marka i jaką nową grupę klientów ma przyciągnąć i dlaczego została wprowadzona?
    Marcin Szewczykowski: Adagio należy do komplementarnego dla nas segmentu, tj. pobytu długoterminowego. Wyposażenie pokoju (np. aneks kuchenny) jest skierowane zarówno do rodzin z dziećmi jak i podróżujących w celach biznesowych na dłuższe projekty.
  • wps: Czy może Pan podać informacje jaki udział kadry w Polsce stanowią pracownicy za wschodniej granicy?
    Marcin Szewczykowski: Przykro mi, ale nie dysponuję taką informacją, chodź niewątpliwie jest to zauważalny trend w branży.
  • Gość: Z czego wynika w tym roku wyższy wzrost RevPar w segmencie ekonomicznym niż segmencie wyższym? Mowa o danych like for like.
    Marcin Szewczykowski: W segmencie eko, poza wzrostem ceny, odnotowaliśmy także stosunkowo duży wzrost frekwencji (o blisko 2 p.p.).
  • Gość: W ostatnim czasie z rynku wycofuje się coraz więcej spółek, a kilka z nich w atmosferze wojny z inwestorami indywidualnymi. Jak ocenia Pan aktualne korzyści i wady z notowania spółki na GPW?
    Marcin Szewczykowski: Grupa Orbis od zawsze prowadziła bardzo transparentną politykę informacyjną dlatego nie kojarzę jakiegokolwiek konfliktu z inwestorami. Historycznie, pomimo cykliczności rynku, całkowity zwrot z inwestycji od debiutu to ponad 550 proc., może to jest recepta na współpracę z właścicielami? :)
  • wps: W gospodarce płace rosną średnio o 5-6 proc. RR, a jak to wygląda w branży hotelarskiej? Wzrosty są wyższe, czy na zbliżonym poziomie?
    Marcin Szewczykowski: Naszym głównym celem jest dostosowywanie poziomu pensji do warunków rynkowych - wzrost ok. 5 proc. r/r.
  • Gość: Czy jest Pan za uwolnieniem krasnali ogrodowych?
    Marcin Szewczykowski: Oczywiście, Kingsajz dla każdego!
  • migotkaa: W planach na najbliższe lata macie 42 hotele z czego ok. połowy mają stanowić obiekty w formie ibis Styles. Dlaczego stawiacie właśnie na taki format?
    Marcin Szewczykowski: Jest to jedna z najbardziej elastycznych marek, z pogranicza segmentu eko i midscale. Często wybierana przez naszych partnerów biznesowych.
  • podróżnik: W ciągu najbliższych 3 lat chcecie zwiększyć sieć o 6 hoteli własnych i 16 zarządzanych. Czy mogą Państwo uszczegółowić jak to będzie się rozkładać na poszczególne lata?
    Marcin Szewczykowski: Procesy inwestycyjne mają swoją dynamikę Sporo z tych hoteli powinno być już gotowych w II połowie 2018 r.
  • Gość: Przedstawiciele niektórych spółek twierdzą, że wprowadzone w ostatnich latach przepisy wymagają ujawniania zbyt wielu tajemnic firmy, generują coraz większe koszty, a także są nieprecyzyjne i spółki boją się kar KNF. Jak Pan to ocenia? Czy naprawdę tak wiele zmieniło się na gorsze?
    Marcin Szewczykowski: Każda zmiana przepisów wymaga czasu i wypracowania powszechnie obowiązujących interpretacji i zwyczajów. Myślę, że po roku wciąż jesteśmy na początku tej drogi, i zarówno dla spółek jak i regulatora jest to nowa sytuacja.
  • gość: W tym roku rośnie udział gości z segmentu biznesowego kosztem gości spędzających urlopy. Czy to efekt zarządzania klientem czy zjawisko rynkowe?
    Marcin Szewczykowski: Jest to efekt zarządzania strukturą klientów.
  • TripAdv: Jak duży procent w usługach obcych stanowią prowizje dla pośredników w sprzedaży i jak ten udział się zmienił r/r?
    Marcin Szewczykowski: Nie można patrzeć na te opłaty, tylko jako koszt. Należy je analizować jak dochodowy przychód został "dostarczony" do spółki, a to właśnie jest aktywne zarządzanie przychodem (revenue management).
  • Gość: Hotele Orbisu są zlokalizowane w prestiżowych miejscach. Chciałbym zapytać o wynajem sal konferencyjnych. Czy to dla Grupy biznes o zauważalnym wpływie na wynik, czy tylko niewielki dodatek?
    Marcin Szewczykowski: Klient MICE (meeting incentives conferences exhibitions) jest jednym z najbardziej pożądanych dla spółki, ponieważ poza salami korzysta z gastronomii, pokoi i dodatkowych innych usług.
  • Gość: Wczoraj w prasie pojawiły się informacje o bardzo szybkim wzroście PKB w Rumunii. Jak wygląda rozwój sieci na tamtym rynku?
    Marcin Szewczykowski: Rumunia jest na liście naszych priorytetów, jeśli chodzi o rozwój sieci.
  • Gość: Czy spółka na tą chwilę posiada grunty które zamierzacie sprzedać, a jeśli tak to gdzie i o jakiej powierzchni?
    Marcin Szewczykowski: :) Proponuję kontakt z działem inwestycji.
  • Gość: Czy planowana sprzedaż hotelu Chain Bridge Budapeszt wpłynie na spadek wyniku w 2018 vs 2017? (rownoczesnie wpłynie bardzo pozytywnie na dlug netto)
    Marcin Szewczykowski: Tę transakcję należy rozpatrywać długoterminowo, uwzględniając możliwość reinwestycji uzyskanych ze sprzedaży środków, a hotel pozostaje w sieci na mocy umowy o zarządzanie.
  • Gość: Czy po otwarciu Wise Cafe w Poznaniu, planujecie uruchomić kawiaranie pod tą marką w innych miastach?
    Marcin Szewczykowski: Nie wykluczamy, najpierw musimy zdobyć doświadczenie w tym segmencie :)
  • Gość: Na ile szacują Państwo tegoroczne oszczędności po uwzględnieniu także kosztów odsetkowych w związku z wykupem hoteli z leasingu?
    Marcin Szewczykowski: Prognoza EBITDA uwzględnia oszczędności uzyskane przy wykupie hoteli i jest jedyną informacją finansową związaną z wynikiem 2017 r.
  • M: Jak dużo hoteli z portfela chcielibyście jeszcze sprzedać i objąć franczyzą?
    Marcin Szewczykowski: Aktywne zarządzanie portfelem jest ważnym elementem naszej strategii. Koncentrując się na największych miastach regionu z inwestycjami własnymi, wciąż pozostaje kilka małych hoteli na sprzedaż.
  • Gość: Czy plany rozwojowe spółki w zakresie nowych hoteli należy traktować jako “sztywne” czy możliwe są istotne ich modyfikacje?
    Marcin Szewczykowski: Opublikowany przez nas pipeline z 42 hotelami, to umowy już podpisane. Oczywiście na bieżąco nasz dział rozwoju rozmawia z potencjalnymi partnerami biznesowymi, dlatego ta wartość będzie się zmieniać.
  • Mirek: Czy biznes zagraniczny w zakresie zarzadzania różni się czymś od tego w Polsce? Jeśli tak to gdzie są największe różnice?
    Marcin Szewczykowski: Każdy kraj ma swoją specyfikę, ale jeden element jest wspólny dla wszystkich umów - chodzi o pomoc w uzyskaniu jak najlepszego wyniku dla właściciela hotelu.
  • Gość: Czy w przyszłym roku jest szansa na dalszy wzrost wyników grupy?
    Marcin Szewczykowski: Oczywiście, że tak :)
  • Gość: Czy w kolejnych kwartałach przewidujecie także wykup kolejnych hoteli z leasingu?
    Marcin Szewczykowski: Gros wykupów jest już za nami w kolejnych latach mogą pojawić się jeszcze 1-2 mniejsze transakcje.
  • Gość: Czy na wyniki istotny wpływ miały Mistrzostwa Europy w piłce nożnej do lat 21?
    Marcin Szewczykowski: Z pewnością nie taki jak Euro 2012 :)
  • Gość: W których hotelach planujecie w przyszłym roku remonty i ile pokoi będzie wyłączonych z działalności?
    Marcin Szewczykowski: Jesteśmy w trakcie przygotowywania budżetu capexowego na przyszły rok. Szczegółowe informacje będą znane na początku 2018 roku.
  • Mirek: Czym tak naprawdę różni się w biznesie dzierżawa hotelu od zarzadzania nim? Czy dobrze myślę, że stałym lub zmiennym wynagrodzeniem właściciela hotelu?
    Marcin Szewczykowski: Umowa dzierżawy (gdy nie jesteś właścicielem budynku, tylko go wynajmujesz) odbywa się pomiędzy właścicielem budynku a operatorem. Natomiast umowa o zarządzanie (oddanie zarządzania hotelem profesjonalnej firmie) dotyczy optymalizacji wyników hotelu.
  • AT: Do kiedy obowiązuje aktualna umowa licencyjna z Accorem?
    Marcin Szewczykowski: Do 2035 r.
  • AT: Najmocniej rosnącą pozycją w ostatnich kwartałach są usługi obce. Poziom wzrostu kosztów rośnie szybciej niż uzasadniałby to wzrost frekwencji czy wspomniany przez Pana 5 procentowy wzrost płac, z którym jak mniemam trzeba się pogodzić także u dostawców. Z czego to wynika?
    Marcin Szewczykowski: U naszych dostawców obserwowaliśmy znacznie większy wzrost płac, ze względu na "ozusowianie" umów zleceń oraz podniesienie minimalnego wynagrodzenia. Drugim ważnym czynnikiem są opłaty za zewnętrzne kanały dystrybucji. Udział usług obcych/przychody ze sprzedaży utrzymywany jest na zbliżonym poziomie do 3Q 2016 r.
  • Mirek: Jak wygląda wzrost Orbisu na tle sektora?
    Marcin Szewczykowski: Biorąc pod uwagę różnorodność naszych modeli biznesowych - dywersyfikacja ze względu na typ umowy, lokalizację i kategoryzację hoteli - nie ma jednoznacznego "peersa" na rynku. Porównujemy się na najważniejszych rynkach i większości przypadków jesteśmy w górnych przedziałach.
  • Marcin Szewczykowski: Dziękujemy, że jesteście z nami przez ostatnie dwie dekady. To na pewno nie koniec naszej wspólnej współpracy, oby przyszłość była równie owocna jak ostatnie lata, czego sobie i Państwu życzę!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +79,45% +15 889,66 zł 35 889,66 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
AD.bx ad3b
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3d


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Agencja relacji inwestorskich Capital PR