Orbis: Wierzymy, że spółka ma potencjał wzrostu ceny akcji - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Orbis: Wierzymy, że spółka ma potencjał wzrostu ceny akcji

Dyskusja odbyła się dnia: 26.10.2018, godziny 10:00
Orbis: Wierzymy, że spółka ma potencjał wzrostu ceny akcji Logo Orbis SA
ORBIS
W piątek 26 października 2018 r., o godz. 10:00, odbędzie się czat inwestorski z zarządem Orbis SA - Gillesem Clavie - prezesem zarządu, Ireneuszem Węgłowskim - wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim - CFO, poświęcony wynikom spółki w III kwartale 2018 r.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 21 000 pokoi w 129 hotelach. Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe.

Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Strategicznym inwestorem Orbisu jest AccorHotels, wiodący na świecie operator hotelowy.

Zapis dyskusji

  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami zarządu Orbis. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za III kwartał 2018 r.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Gilles Clavie, Ireneusz Węgłowski, Marcin Szewczykowski: Witamy na czacie inwestorskim i zapraszamy do zadawania pytań odnośnie wyników za III kwartał 2018 r.
  • christof: Co jakiś czas wraca kwestia sprzedaży ośrodków wypoczynkowych przez państwowe koncerny (np. PGNIG-Geovita, KGHM - Interferie, kopalnie - NAT itd.). Czy ze strony Orbisu jest to potenacjalan droga rozwoju i jest/może być zainteresowany taką transakcją?
    Gilles Clavie: Analizujemy wszystkie możliwości rozwoju dla spółki. warunkiem ewentualnej transakcji jest dopasowanie do strategii rozwoju (pod względem lokalizacji, wielkości obiektu, marki i segmentu klientów).
  • inwestor_2k: Dzień dobry, jak Państwo oceniacie miniony kwartał. Czy jesteście zadowoleni z osiągniętych rezultatów?
    Marcin Szewczykowski: Kwartał oceniamy pozytywnie, pomimo wysokiej bazy (rekordowych wyników ubiegłego roku). Grupa zanotowała 3-proc. wzrost zarówno wyników operacyjnych, jak i finansowych.
  • drobny akcjonariusz: Witam! Z czego wynika spadek frekwencji w hotelach Orbisu w 3Q? Czy przypadkiem nie przestrzeliliście z cenami?
    Marcin Szewczykowski: Skupiamy się na wzroście RevPar, jednak nie powinniśmy zapominać o projektach modernizacyjnych na kilku strategicznych rynkach, które wyłączyły część pokoi z eksploatacji.
  • Isbro: Witam, co z marką Adagio? Na jakim etapie jest ten projekt?
    Gilles Clavie: Marka Adagio jest bardzo silna w Europie i ma potencjał rozwoju, zwłaszcza w Polsce i Rumunii. Wkrótce podamy szczegóły związane z konkretnymi projektami.
  • AT: Z czego wynika dość wysoki wzrost kosztów na rzecz Accor? W ciągu roku obciążenia wzrosły z 14,3 mln zł kwartalnie do 16,6 mln zł. Jak to się ma do spadającej frekwencji?
    Marcin Szewczykowski: Większość opłat jest zależna od wielkości przychodów, a te w hotelach franczyzowych, zarządzanych i własnych wzrosły w stosunku do poprzedniego roku. To główny powód zwiększenia wartościowo opłat do AccorHotels.
  • Pasha: Na czym polega wzrost konkurencji? W raporcie jest mowa o "pojawieniu się nowych graczy na rynku" - o kim mowa, jacy nowi gracze pojawili się na rynku?
    Ireneusz Węgłowski: Rynek w Polsce i w Europie Wschodniej jest atrakcyjny, w związku z tym konkurencyjne sieci hotelowe interesują się zwiększeniem swojej obecności w rożnych segmentach i lokalizacjach. Głównie sieci amerykańskie zwiększają swoją obecność otwierając hotele pod swoimi markami.
  • SW-fan: Witam serdecznie. Szanowni Państwo, niejednokrotnie pytałem na czatach o konkurencję w rodzaju AirBnB i zawsze trochę zbywaliście to pytanie, a jak teraz wygląda pozycjonowanie i ewentualne zagrożenie dla Orbisu ze strony AirBnB Plus?
    Ireneusz Węgłowski: Krótkotrwały najem lokali jest groźny dla hoteli w wybranych miastach Polski, np. Kraków, Kołobrzeg, Gdańsk. Liczba lokali przeznaczonych do krótkotrwałego najmu w całym kraju szacowana jest na ponad 30.000. Dla hotelu Orbisu nie jest to silna konkurencja, z uwagi na fakt, że większość naszych gości to goście segmentu biznes (60 proc.) i ci goście rzadko korzystają z tej formy zakwaterowania.
  • af trader: Z punktu widzenia długofalowej inwestycji, jakie ROI zrealizowaliście na odkupieniu blisko 100 bodajże hoteli od Grupy Accor w 2014?
    Gilles Clavie: Przed transakcją EBIDTA spółki wahała się w okolicach 200 mln zł, a teraz jest to ok. 500 mln zł.
  • Wojetek: Przychody Orbisu trzecim kwartale br. spadły o 7,2 r/r, podobnie spadła frekwencja o 3,5 p.p w 3Q2018. Czy jesteśmy świadkami zmiany trendu na rynku hotelarskim i wejścia w fazę spowolnienia w branży ?
    Marcin Szewczykowski: Spadek przychodów raportowanych był spowodowany sprzedażą hoteli Sofitel i Novotel na Węgrzech w 1H 2018. Dlatego, aby dokonać oceny trendu należy spojrzeć na dane like-for-like, które wzrosły o 3 proc.
  • Bidzos: Witam, czy nie myślą państwo o wprowadzeniu udogodnień dla waszych gości? Byłem w Krakowie i widziałem świetne rozwiązanie o nazwie eConcierge (elektroniczny Concierge przy wsparciu firmy Samsung, można go wziąć w miasto) które funkcjonuje w hotelu Hilton, na tak dynamicznie rozwijającym się rynku jakim jest branża turystyka w Polsce potrzebujemy się wyróżnić i dać coś więcej. W obecnych czasach nawet aparthotel dbają o jak najkrótszy czas meldunku, wzorowe komunikacji o czystość nie wspomnę. Rozwój grupy to również innowacyjne rozwiązania, należy je wdrażać by wyznaczac trendy.
    Gilles Clavie: Kładziemy bardzo duży nacisk na stosowanie innowacyjnych rozwiązań w obsłudze gości. Zdajemy sobie sprawę, że oczekiwania gości wykraczają daleko poza podstawową usługę hotelową, stad nasze projekty skrócenia czasu obsługi gości (Fast Check-in, Fast Check-out). Wysokość wskaźnika zadowolenia gości z obsługi (+10 proc. powyżej średniej na rynku) jest dowodem na to, że nasze działania w tym zakresie są efektywne.
  • Gość: Czego się spodziewacie po rynku hotelarskim w przyszłym roku?
    Gilles Clavie: Rynek jest coraz bardziej dojrzały i nie możemy oczekiwać tak dynamicznych wzrostów jak w poprzednich latach. Mamy na uwadze stabilny wzrost gospodarczy w regionie, średnio 3,6 proc., wzrastającą liczbę turystów odwiedzających kraje regionu. Wyzwaniem dla branży będą rosnące koszty płac, energii i rosnąca konkurencja na niektórych rynkach.
  • Gość: Na rynku słychać, że mocno rosną koszty budowy nowych obiektów. Czy Orbis też obserwuje to zjawisko? Czy w związku z tym plany inwestycyjne spółki ulegają modyfikacji?
    Ireneusz Węgłowski: Istotnie obserwujemy na rynku rosnące koszty budowy, które wynikają z wzrostu płac, materiałów budowlanych. Dla oceny każdego projektu ważny jest potencjał rynku, na którym ma powstać nowy hotel i wynik analizy konkretnego projektu.
  • finetuner: Dzień dobry. Bardzo proszę zdradzić jaki obiekt powstanie w Krakowie na nowo zakupionej działce przy Worcella 8. Kiedy będzie oddany do użytku.
    Ireneusz Węgłowski: Na działce przy ul. Worcella w Krakowie przewidujemy budowę własnego hotelu o charakterze lifestylowym.
  • Gość1: czy widza państwo nadchodzące spowolnienie (jeśli tak to w jakich krajach) w państwa opinii czy EBITDA za 2018 będzie bliżej dolnej czy górnej granicy przedziału 465-480? Z czego wynikają dość duże koszty finansowe za 3Q18 Jaki wpływ na pogorszenie wyników yoy za 3Q18 miała sprzedaż hotelu w Budapeszcie
    Marcin Szewczykowski: Wskaźniki makroekonomiczne państw regionu potwierdzają dalszy wzrost. Zarząd podtrzymuje prognozę w przedziale 465-480 mln zł. Wzrost kosztów finansowych w III kw. 2018 wynika z niezrealizowanych różnic kursowych z tytułu pożyczek wewnątrz grupy. Rożnica wynika ze sprzedaży hoteli Sofitel i Novotel na Węgrzech i kilku hoteli w Polsce.
  • Gość: Dzień dobry. Czy spadek frekwencji jest efektem pogorszenia koniunktury, czy przyczyny były jakieś bardziej specyficzne dla Państwa spółki?
    Marcin Szewczykowski: Skupiamy się na wzroście RevPar, jednak nie powinniśmy zapominać o projektach modernizacyjnych na kilku strategicznych rynkach, które wyłączyły część pokoi z eksploatacji.
  • Whitehead: Witam serdecznie na czacie. Interesują mnie trendy, zmiany w branży na dobre i na złe pod kątem przyszłości i możliwego rozwoju. Ostatnio Premier Inn ogłosił że uruchomi nowy format Zip z mikropokojami za bardzo nieduże pieniądze. Czy taki projekt jest też rozważany przez Orbis ewentualnie.
    Ireneusz Węgłowski: 60 proc. naszych gości to goście segmentu biznes, którzy poszukują hoteli 3, 4 i 5-gwiazdkowych, aczkolwiek rozważamy również wprowadzenie na rynek innowacyjnych rozwiązań w segmencie hoteli ekonomicznych. Obserwujemy również trendy w tym zakresie, które kształtują się w branży hotelowej w Europie.
  • OR: W Warszawie jest ponoć ok. 20 hoteli w budowie i do końca 2020 r. przybędzie 3 tys. nowych pokoi. Czy to przypadkiem nie jest już przeinwestowania na tym rynku? Nie obawiacie się spadku RevPAR w związku z większą konkurencją?
    Ireneusz Węgłowski: Istotnie na rynku warszawskim jest wiele nowych inwestycji hotelowych, ale wśród nich są również nasze hotele i w związku z tym nie tracimy naszego udziału w rynku. Poza tym jest to rynek stołeczny, szybko rozwijający się pod względem powierzchni biurowej i innych inwestycji komercyjnych. W związku z tym uważamy, że w dłuższym okresie rynek zaabsorbuje nową podaż.
  • Gość: Biura podróży, sprzedające wycieczki w ciepłe rejony, również pokazały gorszy kwartał, co tłumaczą wyjątkowo dobrą pogodą. Skoro zatem ludzie nie polecieli w odległe kraje, czemu w hotelach Orbisu nie widać tego efektu (pozostania turystów w kraju).
    Marcin Szewczykowski: Nasze hotele zlokalizowane są głownie w miastach, a ok. 60 proc. naszych gości stanowią klienci podróżujący w celach biznesowych. Polacy, którzy pozostali w kraju, korzystając z dobrej pogody wyjechali na urlopy do hoteli wypoczynkowych zlokalizowanych głownie na wybrzeżu, w górach i na Mazurach.
  • SW-fan: Mam pytanie o ekspozycję Orbisu na ryzyko stóp procentowych w walutach obcych. W wypadku gdy złoty dalej będzie się osłabiał, a stopy procentowe będą rosnąć, jakie dodatkowe obciążenie wyniku trzeba brać pod uwagę.
    Marcin Szewczykowski: Przypominam, że nasze finansowanie zewnętrzne jest w polskiej walucie [PLN].
  • Martel: w tym roku Orbis kupił dwie działki w Krakowie po rekordowo wysokiej cenie. Czy zarząd może podać w jakim okresie ta inwestycja może się zwrócić?
    Gilles Clavie: Oczekujemy dwucyfrowego zwrotu z inwestycji.
  • Gość: Dlaczego średnia cena za pokój w III kw. mocno spadła względem II kw.?
    Marcin Szewczykowski: Struktury gości w drugim i trzecim kwartale są różne, stad różnica w średniej cenie.
  • Gość: Za działkę w Krakowie, gdzie została ostatnio podpisana umowa przedwstępna zapłaciliście 9,2 mln PLN, co daje cenę metra na poziomie 15,4 tys. zł. Czy to nie jest przypadkiem zbytnia rozrzutność? Jaki budynek obecnie znajduje się na tej działce, który planujecie rozebrać?
    Ireneusz Węgłowski: Rynek krakowski należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się. Hotele uzyskują tu najwyższe wskaźniki RevPar. Działka, którą nabyliśmy jest położona w jednym z kluczowych miejsc na mapie miasta. Jesteśmy przekonani, że ten projekt będzie sukcesem inwestycyjnym.
  • xyz: To pierwszy spadek RevPAR w ujęciu LFL od wielu kwartałów. Co się stało?
    Marcin Szewczykowski: Na ten niewielki spadek wpłynął brak kilku dużych imprez, które miały miejsce w poprzednim roku (np. Mistrzostwa w pływaniu w Budapeszcie), ponadto wyłączenie części pokoi, ze względu na prowadzoną modernizację. Dokładne informacje są na stronie 36 w sprawozdaniu finansowym.
  • Martel: Wiadomo, że koszty pracy bardzo wzrosły w ostatnim czasie, podobnie jest z nośnikami energii. Czy Orbis ma strategię na zamortyzowanie tych wzrostów?
    Gilles Clavie: Zgodnie z naszą strategią podejmujemy działania, aby utrzymać marżę na bezpiecznym poziomie. Poszukujemy najbardziej efektywnych rozwiązań pozwalających na optymalizację zużycia energii i wody a także na zapewnienie równowagi w zatrudnieniu (pracownicy grupy i firmy współpracujące).
  • Gość : Jakie inwestycje i gdzie aktualnie realizujecie?
    Gilles Clavie: Między innymi otworzyliśmy niedawno hotel ibis w Wilnie, a jeszcze w tym roku wprowadzimy na rynek warszawski hotel ibis Styles na Powiślu (179 pokoi). Przygotowujemy następne projekty do realizacji, np: ibis Styles w Szczecinie i 2 lifestylowe hotele: w Krakowie przy ul. Worcella i w Warszawie przy ul. Brackiej. Ponadto modernizujemy wiele hoteli w regionie.
  • Gość: Czy rozbieżności w cenie wykonania opcji między Orbisem a właścicielem hotelu MGallery by Sofitel w Pradze są znaczące?
    Ireneusz Węgłowski: Dyskusje w sprawie warunków transakcji trwają i do ich zakończenia nie możemy ujawniać szczegółów.
  • podróżnik: Jak mocno Pana zdaniem mogą się pogorszyć wyniki przy spowolnieniu gospodarczym?
    Ireneusz Węgłowski: Orbis w ostatnich latach zdywersyfikował swoje portfolio hoteli geograficznie i segmentowo, w związku z tym nie spodziewamy się, aby ewentualne spowolnienie gospodarcze, którego dziś nie przewidujemy, miało duży wpływ na nasze wyniki.
  • Gość: Ostatni głośny jest temat żarówek, jakie żarówki używa się w orbisie, tradycyjne czy ekologiczne
    Marcin Szewczykowski: Oczywiście, że energooszczędne :)
  • WhereIsHossa: Czy podobnie jak w 3Q, w 4Q odczuwacie spadki rok do rok po stronie occupancy rate?
    Marcin Szewczykowski: Naszym celem jest optymalizacja wysokości RevPar, musimy jednak pamiętać, że cześć pokoi w 4Q będzie również wyłączona z eksploatacji (renowacja), ponadto na statystki będzie miał wpływ brak sprzedanych hoteli.
  • gość: Obłożenie hoteli w 3q zmniejszyło się o 3,5 proc. r/r, natomiast przychody z gastronomii aż o 10 proc. Z czego to wynika?
    Marcin Szewczykowski: Największy wpływ na zmianę miały: segmentacja klientów (więcej klientów indywidualnych, mniej grupowych) oraz sprzedaż hoteli, o których wcześniej wspominaliśmy.
  • Analityk Fundamentalny: "Przed transakcją EBIDTA spółki wahała się w okolicach 200 mln zł, a teraz jest to ok. 500 mln zł." - no tak, ale EBITDA dotyczy całej spółki, a pytanie dotyczyło kwestii nabycia hoteli Accor - to jednak nie to samo.
    Marcin Szewczykowski: Oczywiście, ma Pan/Pani rację, ale w ogromnej mierze wzrost był związany z nabyciem nowego parametru geograficznego.
  • podróżnik: Panowie Prezesi... Podkreślacie wzrost przychodów LFL, ale przychodów za 9 miesięcy. Dobre wyniki półrocza już znamy i są w cenach. W samym 3q przychody LFL wzrosły zaledwie o 0,4 proc. czyli poniżej inflacji. Od strony ekonomicznej jest to już regres... To dlatego pojawiają się pytania o zmianę trendu na rynku hotelarskim. Proszę się do tego ustosunkować.
    Ireneusz Węgłowski: Na wzrost przychodów ma wpływ liczba sprzedanych pokoi (frekwencja) hoteli i średnia cena. Szybki przyrost podaży nowych pokoi hotelowych na rynku może okresowo spowodować przesunięcie popytu do nowootwieranych hoteli, jednak w dłuższym okresie sytuacja się ustabilizuje. Prognozy makro są pozytywne. Ponadto część pokoi w naszych hotelach była w tym czasie wyłączona z eksploatacji.
  • Gość: Czy w takim razie, gdyby wyłączyć z bazy porównawczej te modernizowane hotele, to spadku frekwencji by nie było?
    Marcin Szewczykowski: Tak. Jednak należny pamiętać, że frekwencja jest wciąż na poziomie ponad 80 proc. w Q3, więc trudno mówić o "dramacie" :)
  • Gość: Z czego wynikają stosunkowo wysokie koszty finansowe w 3Q18?
    Marcin Szewczykowski: Jak wyżej.
  • Gość: Czy obłożenie hotelu Ibis Vilnius, który otworzyliście w wakacje jest zgodne z oczekiwaniami?
    Marcin Szewczykowski: Powyżej naszych założeń, wiele ostatnich dni hotel miał 100-proc. obłożenie.
  • Gość: Liczba hoteli w Polsce od wielu lat stale rośnie. W ciągu 10 lat prawie się podwoiła. Czy to nie grozi mocnym tąpnięciem wyników w przypadku pogorszenia się sytuacji makroekonomicznej?
    Ireneusz Węgłowski: Polska jest wciąż na ostatnim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby pokoi na 10 tys. mieszkańców, Rozwój gospodarczy infrastruktury podróżniczej (lotniska, Pendolino, drogi) i wzrost zamożności społeczeństwa to jedne z głównych czynników wpływających na wzrost popytu na usługi hotelarskie.
  • Robert L.: Witam, Panie Prezesie, czy prognoza na ten rok zostanie dowieziona?
    Gilles Clavie: Tak.
  • Gość: Czy na skutek zmian cen wykonastwa dokonaliście zmian w pipeline?
    Gilles Clavie: Utrzymujemy przyspieszone tempo rozwoju we wszystkich 3 modelach: hotele własne, zarządzanie i franczyza. Tak długo jak analizy projektów będą wykazywały oczekiwany zwrot z inwestycji, będziemy budowali własne pokoje.
  • Analityk Fundamentalny: Czy Orbis zamierza (a może już gdzieś wprowadził) rozwiązanie typu Ilumio proponowane przez Ailleron - ewentualnie rozwiązania tego typu?
    Ireneusz Węgłowski: Poważnie myślimy o wykorzystaniu zielonej energii w naszych hotelach.
  • Gość: Czy kurs akcji spółki Panów zdaniem odpowiada ich wartości fundamentalnej? Czy kara na kursie za oczekiwane schłodzenie rynku hotelarskiego nie jest zbyt wysoka?
    Marcin Szewczykowski: Przy obecnym kursie mnożnik EBITDA wynosi 7,1, co jest znacznie poniżej rynku. Biorąc pod uwagę wartość naszych aktywów i brak zadłużenia, wierzymy, że spółka ma potencjał wzrostu ceny akcji.
  • Gilles Clavie, Ireneusz Węgłowski, Marcin Szewczykowski: Dziękujemy za tak liczny udział w czacie i zainteresowanie naszą spółką. W razie pytań zapraszamy do kontaktu z działem Relacji Inwestorskich. Do usłyszenia!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com
AD.bx ad3a

Logowanie


Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło

Ostatnio zaktualizowane dane

AD.bx ad3b
AD.bx ad3d