ORBIS - Spółki od A do Z - GPW - forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
X
AD.bx ad0c
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

Obserwuj ten wątek | RSS
idź do strony: << < 1 2 3 [4] > >>
ORBIS [ORB] Opcje AKTUALNY KURS: 85,60 zł (-0,47%) 22-11-2017 17:00
krewa PREMIUM
krewa
Stopień: Opętany
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 4 164
Wysłane: 28 kwietnia 2017 20:49:07 przy kursie: 87,00 zł


Upgrade do king executive. Notowania Orbisu wybiły historyczny szczyt z 2007 roku (czerwona pozioma linia) i z wdziękiem zmierzają w kierunku 3-cyfrowej ceny za akcje. Najbliższy poziom docelowy, który można wyznaczyć za pomocą zewnętrznych zniesień Fibo to 90,50 zł, zaś kolejny to 107,50 zł
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 695
Wysłane: 28 kwietnia 2017 20:50:42 przy kursie: 87,00 zł
W ciągu ostatnich 10 lat rynek hotelarski (w sensie popytu na miejsca noclegowe) rósł w tempie ok. 7 proc.
(https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_hotelarski_w_polsce_raport_20) rocznie. Prawdopodobnie to tempo się utrzyma w kolejnych latach, bo Polska zyskuje na znaczeniu w Europie jako centrum biznesowe. Rozsądnym jest przyjąć, że Orbis to tempo wzrostu co najmniej utrzyma. Obecny pipline spółki zawiera projekty własne oraz w zarządzaniu które dają potencjał wzrostu bazy o 20 proc. Jako, że hoteli nie buduje się w ciągu pół roku tylko bliżej 3 lat, co w zasadzie dałoby średnioroczny potencjał wzrostu bazy o ca 7 proc. I tutaj mowa o potencjale wzrostu w zasadzie na poziomie netto. Rzeczywisty wzrost wyników może być wyższy, bo część kosztów rosnąć nie powinna (np koszty reklamy)

Na to nakłada się zachowanie RevPAR. Na razie spółce udaje się ten parametr zwiększać, ale mamy od paru lat korzystne otocznie i wzrosty PKB na rynkach na których działa grupa. Ten stan trwać wiecznie pewnie nie będzie. Z tego powodu poziom 7+ wydaje się założeniem realnym w ciągu następnych paru lat.
oligas PREMIUM
oligas
Stopień: Rozgadany
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 171
Wysłane: 28 kwietnia 2017 21:14:58 przy kursie: 87,00 zł
Tempo rozwoju zgodne z rynkiem hotelarskim będzie bezpieczne, dzięki za odpowiedź.
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-11-29
Wpisów: 3
Wysłane: 3 maja 2017 19:31:12 przy kursie: 88,00 zł
Witam, na stronie SW, jest rekomendacja pozytywna wydana przez DM BDM dla Orbisu, a tutaj info w zakładce biznes, że Orbis ma stratę - link http://businessinsider.com.pl/gielda/spolki/orbis-wyniki-finansowe-w-pierwszym-kwartale-2017-roku/476lmbd
Nie rozumiem - spółka ma kiepskie wyniki- rekomendacja pozytywna. Wiele innych spółek ma wynik pozytywny ale nieznacznie mniejszy jak oczekiwali analitycy i od razu kurs spada, rekomendacje kiepskie. Wobec proszę o odpowiedź czy jest dobrze czy jednak źle ? dziekuję
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 695
Wysłane: 4 maja 2017 08:51:42 przy kursie: 88,00 zł
Niestety zalinkowany artykuł pisał zapewne osobnik nie mający pojęcia o spółce i segmencie hotelarskim. W branży i spółce występuje sezonowość, która objawia się gorszą frekwencją w 1 kw. roku. Niższa frekwencja powoduje niższe przychody i straty w 1 kw. roku, które potem są odrabiane w dalszej części roku. Zmniejszenie straty to pozytyw i zdecydowanie jest się z czego cieszyć.
sasky PREMIUM
sasky
Stopień: Złotousty
Grupa: . , Engineer, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 1 919
Wysłane: 4 maja 2017 09:01:54 przy kursie: 88,80 zł
Dokładnie, tak jak napisał anty_teresa. I kwartał to tzw. niski sezon w branży hotelarskiej. Taka jest specyfika tego biznesu. Spółka co roku w I kwartale pokazuje stratę, więc nie jest to nic nadzwyczajnego. W tym wypadku niespodzianką jest to, że strata jest znacznie mniejsza niż w poprzednich kwartałach.

Cytat:
Początek roku w branży hotelarskiej to sezon niskiej frekwencji. Mimo to w I kwartale grupie Orbis udało się poprawić wyniki finansowe. Co prawda, operator sieci hoteli – podobnie jak w latach poprzednich – zamknął okres na minusie. Jednak 11,15 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej to wynik o 17 proc. lepszy niż przed rokiem. Jeszcze lepiej wypadł EBIT. Strata operacyjna skurczyła się r/r z -9,19 mln zł do -0,36 mln zł.

https://wiadomosci.stockwatch.pl/orbis-srubuje-wyniki-kapitalizacja-grupy-przekroczyla-wlasnie-4-mld-zl,akcje,192238

Zwróć tez uwagę, że po publikacji wyników (niewielkiej straty) kurs spółki osiągnął historyczne maksimum.
Edytowany: 4 maja 2017 09:04
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-11-29
Wpisów: 3
Wysłane: 4 maja 2017 18:22:40 przy kursie: 88,80 zł
Dziękuję za wyjaśnienia, pozdrawiam
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 695
Wysłane: 28 lipca 2017 21:14:05 przy kursie: 87,50 zł
Strategia na piątą gwiazdkę – omówienie wyników GK Orbis SA po 2 kw. 2017 r.

Lider rynku hotelarskie w regionie ma za sobą kolejny bardzo udany kwartał. Dzięki skutecznej realizacji strategii, właściwiej polityce sprzedażowej i oczywiście korzystnemu otoczeniu zewnętrznemu wyniki spółki są znacznie lepsze niż przed rokiem.

Baza hotelowa spółki wzrosła ze 114 hoteli w połowie poprzedniego roku do 117 hoteli na koniec czerwca tego roku. Jednak nieco zmieniła się ich struktura – mamy prawie 4 proc. spadek w liczbie pokojów własnych i zarządzanych i wysokie, 22 proc. wzrosty liczby pokojów w obiektach franczyzowanych.



Na pierwszy rzut oka spadek liczby pokoi własnych jest dość spory, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wartości średniokwartalne to liczba pokoi własnych i leasingowanych zmniejszyła się tylko o 1,12 proc. Tak czy owak mamy spadek bazy aktywów które generują największe przychody. Mimo to obroty zrealizowane przez spółkę wcale nie były niższe – wręcz przeciwnie. Przychody z usług noclegowych wyniosły w II kwartale 289,3 mln zł i były o 6,3 proc. wyższe r/r. Przychody z usług gastronomicznych zamknęły się kwotą 101,8 mln zł co daje wzrost o 3,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Największą dynamiką (choć cały czas są nominalnie najniższe) cieszą się przychody z franszyzy +18,8 proc.



Skoro rośnie sprzedaż przy mniejszej liczbie pokojów to musiał wzrosnąć przychód na jeden dostępny pokój czyli RevPar. Faktycznie tak się stało – obecnie mamy 215,3 zł przy 198,3 zł przed rokiem (214 zł i 203,5 zł dla danych Like for Like). Wzrosty RevPar to zasługa głównie wyższej ceny, przy zbliżonym i nadal wysokim obłożeniu obiektów. W tym aspekcie większego zaskoczenia nie ma, bo dokładnie takiego zachowania spodziewali się giełdowi analitycy. Spółka (a właściwie jej zarzad) bardzo umiejętnie zarządza cenami i profilem swojego gościa – zwiększa udział gości indywidualnych kosztem grup zorganizowanych, które dają większą pewność sprzedaży, ale generują niższe ceny.



Pozytywy znajdziemy także po stronie kosztowej. Choć mamy wzrost przychodów w gastronomii to koszty materiałów i energii zmniejszyły się r/r o 1,5 mln zł. Dodatkowy milion zł wygenerowało saldo pozostałych. Pozytywem jest także utrzymanie w ryzach kosztów pracowniczych pomimo coraz większej presji płacowej w Polsce. Jedyną pozycją która rośnie szybciej niż sprzedaż są usługi obce – zwyżka kosztów o 6,4 proc. przy wzroście sprzedaży na poziomie 5,3 proc. To zjawisko, które trzeba ocenić negatywnie. Mogłoby się wydawać, że Orbis nieco zaoszczędził na outsourcingu i zwiększył koszty usług obcych kosztem liczby pracowników. Tak jednak nie jest, bo średnie zatrudnienie w okresach półrocznych było o 3,7 proc. wyższe. Tak czy owak suma kosztów spółki (bez uwzględniania amortyzacji i leasingu hoteli) wzrosła bardzo nieznacznie – 2,6 mln zł, przy wzroście przychodów o 20,9 mln zł. Koszty pozostają pod kontrolą, przychody rosną, to zwiększają się wyniki. EBITDAR zamknął się kwotą 180,2 mln zł, co oznacza wzrost o 18,3 mln zł, czyli 11,3 proc. r/r.



Powyższe koszty nie zawierają kosztów utrzymania nieruchomości, czyli opłat leasingowych przy dzierżawie i amortyzacji przy własności. W raportowanym okresie spółka dokonała wykupu hotelu w Budapeszcie za cenę 42,3 mln EUR, a wcześniej w 1 kw. wykupu 5 innych hoteli za kwotę 65,9 mln EUR. Dzięki temu obciążenie z tytułu opłat leasingowych spadło o 8 mln zł, natomiast amortyzacja zwiększyła się o 3,3 mln zł. A zatem operacja per saldo wygenerowała 4,7 mln oszczędności na kosztach operacyjnych. Z drugiej strony nabycie hoteli finansowane było także kapitałem obcym, a kwota zapłaconych odsetek w okresie półrocznym wzrosła o 1,9 mln zł. Finalnie więc możemy mówić o 2,8 mln zł oszczędności w ujęciu kwartalnym.

Ostatecznie oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wynik operacyjny wzrósł o 23 mln zł i wyniósł 123 mln zł. EBIT bez korekty wyniósł 121,4 mln zł w relacji do 100,7 mln zł zysku operacyjnego w II kwartale 2016 r. Na poziomie brutto Orbis pokazał 117 mln zł, czyli o prawie 17 mln więcej niż przed rokiem.

Można powiedzieć, że wyniki są jak spod igły, ale pewien niedosyt pozostawia rachunek przepływów pieniężnych. O ile oczywiście spodziewać się należało wysokich ujemnych przepływów inwestycyjnych (wykupy hoteli z leasingu), to już niższy niż w roku ubiegłym cashflow operacyjny jest pewnego rodzaju zaskoczeniem przy takiej poprawie wyników. Orbis w II kwartale tego roku wygenerował 149 mln zł gotówki operacyjnej czyli o 7 mln mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W ujęciu półrocznym CF jest już wyższy, ale i tak zwraca uwagę wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Rosną należności, spadają zobowiązania i tylko częściowo rekompensuje je wzrost rozliczeń międzyokresowych przychodów, czyli zaliczek.



Całościowy obraz jest jednak nadal bardzo korzystny. Dzięki skutecznej realizacji strategii i skutecznemu zarządowi spółka sprzedaje to samo za coraz więcej przy zbliżonych kosztach, a dodatkowo generuje oszczędności na operacjach portfelowych. Warto jednak pamiętać, że segment turystyki jest bardzo wrażliwy na otoczenie makroekonomiczne. Przy kłopotach pierwsze co się tnie to koszty konferencji, spotkań czy podróży. Z tego powodu akcjonariusze spółki powinni bacznie śledzić dane makroekonomiczne i prognozy analityków na wszystkich głównych rynkach działalności.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 28 lipca 2017 21:15
Wojetek PREMIUM
Stopień: Złotousty
Grupa: StockWatcher , SubskrybentP1Admin
Dołączył: 2011-08-17
Wpisów: 1 958
Wysłane: 2 października 2017 13:40:14 przy kursie: 93,52 zł
Orbis
wykres tygodniowy


Orbis w trendzie wzrostowym znajduje się od połowy 2016 roku. Poziom 80 zł, który wcześniej był historycznym szczytem z 2007 roku został wykorzystany jako wsparcie a kurs w minionym tygodniu dał nowy sygnał kupna po wybiciu oporu na 88,45 zł. Świecy atakującej towarzyszył lekki wzrost obrotów co uwiarygadnia wybicie, zmienił się również krótkoterminowy trend na RSI na wzrostowy. Orbis należy do indeksu mWIG40, który obecnie również próbuje wybić się z konsolidacji górą. Dzisiejsza świeca obecnie wygląda na próbę korekty tego wzrostu, co może stanowić okazję do zakupów z krótszym stop lossem w okolicach wybitego oporu (88-90 zł). Klarownym sygnałem załamania wybicia (false break) będzie dopiero utrata poziomu 83 zł.
Mój autorski portfel "Cztery Fazy Rynku" - cotygodniowe biuletyny, analizy techniczne i specjalne forum dla subskrybentów.

Zainteresowany ?

->>>INFO<<<-
->>>SUBSKRYPCJA<<<-
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 695
Wysłane: 29 października 2017 11:37:36 przy kursie: 88,79 zł
Na drodze do wykonania prognozy – omówienie wyników finansowych GK Orbis SA po III kw. 2017 r.

Korzystna sytuacja makroekonomiczna w regionie działania spółki napędza rynek hotelarski i wyniki finansowe spółki. Ale wzrost tych ostatnich jest także pochodną zmian wprowadzanych przez zarząd spółki w modelu biznesowym i polityce sprzedażowej i strukturze grupy.

Na koniec kwartału zakończonego 30 września 2017 r. baza hotelowa liczyła 120 obiektów, z czego 32 stanowiły obiekty w modelu asset light, czyli we franczyzie. Wzrost bazy względem półrocza w zakresie hoteli zarządzanych wynika z otwarcia obiektów w Rumunii i Serbii, natomiast wzrost w zakresie franczyzy z otwarcia hotelu w Bośni i Hercegowinie. W ujęciu r/r mamy 4,3 proc. spadek liczby pokojów w hotelach własnych i leasingowanych przy 8 proc. wzroście liczby pokojów w zakresie hoteli zarządzanych. Per saldo łączna liczba pokojów własnych, zarządzanych i leasingowanych spadła jednak o 535 pokoje, czyli o 3 proc.



W tym kontekście wzrost przychodów ze sprzedaży usług noclegowych należy uznać za spory sukces. Obroty zrealizowane na usługach noclegowych wyniosły w 3 kw. 300,2 mln zł i były o 5,8 proc. wyższe r/r. Przychody ze sprzedaży usług gastronomicznych wyniosły 95,7 mln zł, co oznacza wzrost o 5,5 proc. w relacji do analogicznego okresu poprzedniego roku.



Cieszy dynamika sprzedaży w gastronomii. Proszę zauważyć, że wzrost przychodu na 1 dostępny pokój (RevPar) w wysokości 9 proc. wynika głównie ze zwyżki średniej ceny za pokój - 8,8 proc. (wzrost RevPar o 5,9 proc. przy 6,7 proc. wzroście średniej ceny za pokój dla danych like for like). Można zatem mniemać, że goście Orbisu coraz chętniej odwiedzają restauracje, albo/i rośnie średni rachunek. Zwyżki sprzedaży i parametrów operacyjnych to efekt większego popytu na usługi hotelarskie i umiejętnego zarządzania klientem i ceną przez spółkę.



Tradycyjnie największą dynamikę w zakresie przychodów odnotowała franczyza – 28 proc. r/r, ale to tylko 1,4 mln dodatkowej sprzedaży w ujęciu nominalnym przy wzroście o 16,5 mln zł w zakresie noclegów, czy 5 mln zł w zakresie przychodów z usług gastronomicznych i 2,8 mln zł z tytułu pozostałych usług.
Skonsolidowane przychody wyniosły łącznie 422 mln zł i były o 25,5 mln zł (6,4 proc.) wyższe r/r. Sprzedaż dla grupy porównawczej (hoteli które były w grupie zarówno w ostatnim kwartale jaki i analogicznym kwartale roku poprzedniego) wzrosła o 6,9 proc.

Orbis niestety nadal odczuwa presję płacową. Koszty świadczeń pracowniczych wyniosły w raportowanych kwartale ponad 90 mln zł i były o 5,6 proc. wyższe r/r. W ujęciu 9 miesięcznym mamy 4,2 proc. wzrost kosztów pracowniczych i 2,5 proc. wzrost zatrudnienia, w związku z czym reszta wzrostu kosztów płac wynika z podwyżek pensji.
Ale to nie płace zabrały najwięcej ze zwyżki przychodów ale usługi obce – prawie 6 mln zł (7,4 proc.). Proszę zauważyć, że dynamika wzrost obciążeń z tytułu usług obcych jest wyższa niż wzrost przychodów (7,4 proc. vs. 6,4 proc.), a sam przychód rósł głównie w związku z wyższą ceną a nie wyższą liczbą odwiedzin (spadek frekwencji w ujęciu LFL).

W rachunku kosztów są także pozytywy. Zużycie materiałów i energii pozostało na zbliżonym poziomie (+0,7 proc.) pomimo wzrostu przychodów z gastronomii (+5,5 proc.). Zarząd spółki tłumaczy to niższym zużyciem i kosztem energii elektrycznej. Dodatkowy milion oszczędności przyniosła też pozostała działalność operacyjna z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych.




Koszty operacyjne wzrosły o 10 mln zł przy zwyżce sprzedaży na poziomie 25 mln zł, a zatem na poziomie EBITDAR wynik wzrósł o 15 mln zł, czyli 9,5 proc. Rentowność na tym poziomie rachunku wyników wzrosła o 1,2 pp. do poziomu 42,4 proc. (EBITDAR – wynik operacyjny bez zdarzeń jednorazowych powiększony o amortyzację i koszty wynajmu hoteli – pozwala porównywać wyniki bez wpływu efektów „właścicielskich”).

Podobnie jak w poprzednich 2 kwartałach spółka czerpie korzyści z wykupu hoteli z leasingu. W tym kwartale obciążenia z tytułu wynajmu wyniosły 14,5 mln zł i były najniższe od momentu przejęcia hoteli od Accoru. W porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku obciążenia związane z wynajmem spadły o 10,6 mln zł, czyli ponad 42 proc. Jednocześnie amortyzacja wzrosła o 4,1 mln zł (11,2 proc.), więc na poziomie operacyjnym przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych mamy 6,5 mln zł zysku. Nie jest to oczywiście pełny efekt wykupu, bo należałoby do tego doliczyć koszty odsetek od kredytów/obligacji finansujących zakup i/lub utraconych korzyści od gotówki wyłożonej na zakup. Niestety Orbis nie pokazuje noty dotyczącej kosztów finansowych i ciężko precyzyjnie określić zysk z wykupu. Ze sprawozdania z przepływów pieniężnych wynika, że spółka zapłaciła w tym kwartale o ok. 2 mln zł odsetek więcej niż przed rokiem. Jeśli uznać, że wzrost tych obciążeń jest związany tylko z wykupami to finalnie kwartalnie dostaniemy ok. 4,5 mln oszczędności – sporo.

Na skonsolidowany wynik operacyjny wpływ miały oczywiście zdarzenia jednorazowe do których należy przede wszystkim zaliczyć sprzedaż hoteli Mercure Toruń Centrum i ibis Katowice Zabrze. Łączny wynik na tych transakcjach wyniósł ok. 7 mln zł. Po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji i pozostałych oneoffów EBIT ostatecznie zamknął się kwotą 129 mln zł w porównaniu do 105 mln zł.

W linii finansowej Orbis pokazał znacznie mniejsze obciążenia. Choć przychody finansowe były niższe o połowę (0,4 mln zł), to koszty spadły o 4,6 mln zł – prawdopodobnie na skutek niższych ujemnych różnic kursowych. W efekcie spółka pokazała 127 mln zł zysku przed opodatkowaniem (99 mln zł w III kw. 2016 r.) i 106 mln zł zysku netto (80 mln zł w III kw. 2016 r.)

O tym, że w spółce dzieje się coraz lepiej świadczą także przepływy operacyjne. W III kw. Orbis wygenerował na działalności operacyjnej ponad 126 mln zł gotówki, co oznacza wzrost o 7,7 mln zł (6,5 proc.) w ujęciu r/r. Jak na ostatnie kwartały niskie też były wydatki na aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne. Tak rozumiany capex zabrał tylko 26,6 mln zł w porównaniu do 41,8 mln zł przed rokiem czy 213 mln zł w poprzednim kwartale.



A zatem grupa po uwzględnieniu obciążeń odsetkowych i wydatków inwestycyjnych (nie uwzględniam sprzedaży aktywów) wygenerowała 96 mln zł wolnej gotówki, tj. o 21 mln zł więcej niż w III kw. 2016 r.

Wykonanie prognozy finansowej na ten rok wydaje się niezagrożone, a wygląda także na to, że spółka przebije dolny prób podanego przedziału (450-460 mln zł). Po 3 kw. EBITDA operacyjna wynosi 368 mln zł, a prognoza jest zrealizowana w 82 proc., natomiast przed rokiem w analogicznym momencie czasu wykonanie prognozy wynosiło – 84 proc. Na ostatni kwartał spółce pozostało „do zrobienia” 83 mln zł, w porównaniu do 58 mln zł przed rokiem. To może wydawać się spora różnica, ale należy pamiętać o tym, że na poziomie EBITDA powinno pojawić się ok. 10 mln zł oszczędności z tytułu wykupu hoteli. A zatem aby wykonać prognozę wynik na poziomie EBITDAR powinien wzrosnąć o ok. 15 mln zł., czyli 9 proc., a to wydaje się całkiem prawdopodobne.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Użytkownicy przeglądający ten wątek
Gość

Skocz do forum
idź do strony: << < 1 2 3 [4] > >>

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,197 sek.

Wiadomości z ostatniej chwili

    Więcej w serwisie wiadomosci.stockwatch.pl