ORBIS - Spółki od A do Z - GPW - forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
X
AD.bx ad0c
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

Obserwuj ten wątek | RSS
idź do strony: << < 1 2 3 [4] > >>
ORBIS [ORB] Opcje AKTUALNY KURS: 84,62 zł (-0,58%) 18-08-2017 17:03
krewa PREMIUM
krewa
Stopień: Kaznodzieja
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 3 966
Wysłane: 28 kwietnia 2017 20:49:07 przy kursie: 87,00 zł


Upgrade do king executive. Notowania Orbisu wybiły historyczny szczyt z 2007 roku (czerwona pozioma linia) i z wdziękiem zmierzają w kierunku 3-cyfrowej ceny za akcje. Najbliższy poziom docelowy, który można wyznaczyć za pomocą zewnętrznych zniesień Fibo to 90,50 zł, zaś kolejny to 107,50 zł
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 478
Wysłane: 28 kwietnia 2017 20:50:42 przy kursie: 87,00 zł
W ciągu ostatnich 10 lat rynek hotelarski (w sensie popytu na miejsca noclegowe) rósł w tempie ok. 7 proc.
(https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_hotelarski_w_polsce_raport_20) rocznie. Prawdopodobnie to tempo się utrzyma w kolejnych latach, bo Polska zyskuje na znaczeniu w Europie jako centrum biznesowe. Rozsądnym jest przyjąć, że Orbis to tempo wzrostu co najmniej utrzyma. Obecny pipline spółki zawiera projekty własne oraz w zarządzaniu które dają potencjał wzrostu bazy o 20 proc. Jako, że hoteli nie buduje się w ciągu pół roku tylko bliżej 3 lat, co w zasadzie dałoby średnioroczny potencjał wzrostu bazy o ca 7 proc. I tutaj mowa o potencjale wzrostu w zasadzie na poziomie netto. Rzeczywisty wzrost wyników może być wyższy, bo część kosztów rosnąć nie powinna (np koszty reklamy)

Na to nakłada się zachowanie RevPAR. Na razie spółce udaje się ten parametr zwiększać, ale mamy od paru lat korzystne otocznie i wzrosty PKB na rynkach na których działa grupa. Ten stan trwać wiecznie pewnie nie będzie. Z tego powodu poziom 7+ wydaje się założeniem realnym w ciągu następnych paru lat.
oligas PREMIUM
oligas
Stopień: Rozgadany
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 151
Wysłane: 28 kwietnia 2017 21:14:58 przy kursie: 87,00 zł
Tempo rozwoju zgodne z rynkiem hotelarskim będzie bezpieczne, dzięki za odpowiedź.
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-11-29
Wpisów: 3
Wysłane: 3 maja 2017 19:31:12 przy kursie: 88,00 zł
Witam, na stronie SW, jest rekomendacja pozytywna wydana przez DM BDM dla Orbisu, a tutaj info w zakładce biznes, że Orbis ma stratę - link http://businessinsider.com.pl/gielda/spolki/orbis-wyniki-finansowe-w-pierwszym-kwartale-2017-roku/476lmbd
Nie rozumiem - spółka ma kiepskie wyniki- rekomendacja pozytywna. Wiele innych spółek ma wynik pozytywny ale nieznacznie mniejszy jak oczekiwali analitycy i od razu kurs spada, rekomendacje kiepskie. Wobec proszę o odpowiedź czy jest dobrze czy jednak źle ? dziekuję
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 478
Wysłane: 4 maja 2017 08:51:42 przy kursie: 88,00 zł
Niestety zalinkowany artykuł pisał zapewne osobnik nie mający pojęcia o spółce i segmencie hotelarskim. W branży i spółce występuje sezonowość, która objawia się gorszą frekwencją w 1 kw. roku. Niższa frekwencja powoduje niższe przychody i straty w 1 kw. roku, które potem są odrabiane w dalszej części roku. Zmniejszenie straty to pozytyw i zdecydowanie jest się z czego cieszyć.
sasky PREMIUM
sasky
Stopień: Złotousty
Grupa: . , Engineer, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 1 852
Wysłane: 4 maja 2017 09:01:54 przy kursie: 88,80 zł
Dokładnie, tak jak napisał anty_teresa. I kwartał to tzw. niski sezon w branży hotelarskiej. Taka jest specyfika tego biznesu. Spółka co roku w I kwartale pokazuje stratę, więc nie jest to nic nadzwyczajnego. W tym wypadku niespodzianką jest to, że strata jest znacznie mniejsza niż w poprzednich kwartałach.

Cytat:
Początek roku w branży hotelarskiej to sezon niskiej frekwencji. Mimo to w I kwartale grupie Orbis udało się poprawić wyniki finansowe. Co prawda, operator sieci hoteli – podobnie jak w latach poprzednich – zamknął okres na minusie. Jednak 11,15 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej to wynik o 17 proc. lepszy niż przed rokiem. Jeszcze lepiej wypadł EBIT. Strata operacyjna skurczyła się r/r z -9,19 mln zł do -0,36 mln zł.

https://wiadomosci.stockwatch.pl/orbis-srubuje-wyniki-kapitalizacja-grupy-przekroczyla-wlasnie-4-mld-zl,akcje,192238

Zwróć tez uwagę, że po publikacji wyników (niewielkiej straty) kurs spółki osiągnął historyczne maksimum.
Edytowany: 4 maja 2017 09:04
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-11-29
Wpisów: 3
Wysłane: 4 maja 2017 18:22:40 przy kursie: 88,80 zł
Dziękuję za wyjaśnienia, pozdrawiam
anty_teresa PREMIUM
anty_teresa
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 8 478
Wysłane: 28 lipca 2017 21:14:05 przy kursie: 87,50 zł
Strategia na piątą gwiazdkę – omówienie wyników GK Orbis SA po 2 kw. 2017 r.

Lider rynku hotelarskie w regionie ma za sobą kolejny bardzo udany kwartał. Dzięki skutecznej realizacji strategii, właściwiej polityce sprzedażowej i oczywiście korzystnemu otoczeniu zewnętrznemu wyniki spółki są znacznie lepsze niż przed rokiem.

Baza hotelowa spółki wzrosła ze 114 hoteli w połowie poprzedniego roku do 117 hoteli na koniec czerwca tego roku. Jednak nieco zmieniła się ich struktura – mamy prawie 4 proc. spadek w liczbie pokojów własnych i zarządzanych i wysokie, 22 proc. wzrosty liczby pokojów w obiektach franczyzowanych.



Na pierwszy rzut oka spadek liczby pokoi własnych jest dość spory, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wartości średniokwartalne to liczba pokoi własnych i leasingowanych zmniejszyła się tylko o 1,12 proc. Tak czy owak mamy spadek bazy aktywów które generują największe przychody. Mimo to obroty zrealizowane przez spółkę wcale nie były niższe – wręcz przeciwnie. Przychody z usług noclegowych wyniosły w II kwartale 289,3 mln zł i były o 6,3 proc. wyższe r/r. Przychody z usług gastronomicznych zamknęły się kwotą 101,8 mln zł co daje wzrost o 3,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Największą dynamiką (choć cały czas są nominalnie najniższe) cieszą się przychody z franszyzy +18,8 proc.



Skoro rośnie sprzedaż przy mniejszej liczbie pokojów to musiał wzrosnąć przychód na jeden dostępny pokój czyli RevPar. Faktycznie tak się stało – obecnie mamy 215,3 zł przy 198,3 zł przed rokiem (214 zł i 203,5 zł dla danych Like for Like). Wzrosty RevPar to zasługa głównie wyższej ceny, przy zbliżonym i nadal wysokim obłożeniu obiektów. W tym aspekcie większego zaskoczenia nie ma, bo dokładnie takiego zachowania spodziewali się giełdowi analitycy. Spółka (a właściwie jej zarzad) bardzo umiejętnie zarządza cenami i profilem swojego gościa – zwiększa udział gości indywidualnych kosztem grup zorganizowanych, które dają większą pewność sprzedaży, ale generują niższe ceny.



Pozytywy znajdziemy także po stronie kosztowej. Choć mamy wzrost przychodów w gastronomii to koszty materiałów i energii zmniejszyły się r/r o 1,5 mln zł. Dodatkowy milion zł wygenerowało saldo pozostałych. Pozytywem jest także utrzymanie w ryzach kosztów pracowniczych pomimo coraz większej presji płacowej w Polsce. Jedyną pozycją która rośnie szybciej niż sprzedaż są usługi obce – zwyżka kosztów o 6,4 proc. przy wzroście sprzedaży na poziomie 5,3 proc. To zjawisko, które trzeba ocenić negatywnie. Mogłoby się wydawać, że Orbis nieco zaoszczędził na outsourcingu i zwiększył koszty usług obcych kosztem liczby pracowników. Tak jednak nie jest, bo średnie zatrudnienie w okresach półrocznych było o 3,7 proc. wyższe. Tak czy owak suma kosztów spółki (bez uwzględniania amortyzacji i leasingu hoteli) wzrosła bardzo nieznacznie – 2,6 mln zł, przy wzroście przychodów o 20,9 mln zł. Koszty pozostają pod kontrolą, przychody rosną, to zwiększają się wyniki. EBITDAR zamknął się kwotą 180,2 mln zł, co oznacza wzrost o 18,3 mln zł, czyli 11,3 proc. r/r.



Powyższe koszty nie zawierają kosztów utrzymania nieruchomości, czyli opłat leasingowych przy dzierżawie i amortyzacji przy własności. W raportowanym okresie spółka dokonała wykupu hotelu w Budapeszcie za cenę 42,3 mln EUR, a wcześniej w 1 kw. wykupu 5 innych hoteli za kwotę 65,9 mln EUR. Dzięki temu obciążenie z tytułu opłat leasingowych spadło o 8 mln zł, natomiast amortyzacja zwiększyła się o 3,3 mln zł. A zatem operacja per saldo wygenerowała 4,7 mln oszczędności na kosztach operacyjnych. Z drugiej strony nabycie hoteli finansowane było także kapitałem obcym, a kwota zapłaconych odsetek w okresie półrocznym wzrosła o 1,9 mln zł. Finalnie więc możemy mówić o 2,8 mln zł oszczędności w ujęciu kwartalnym.

Ostatecznie oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wynik operacyjny wzrósł o 23 mln zł i wyniósł 123 mln zł. EBIT bez korekty wyniósł 121,4 mln zł w relacji do 100,7 mln zł zysku operacyjnego w II kwartale 2016 r. Na poziomie brutto Orbis pokazał 117 mln zł, czyli o prawie 17 mln więcej niż przed rokiem.

Można powiedzieć, że wyniki są jak spod igły, ale pewien niedosyt pozostawia rachunek przepływów pieniężnych. O ile oczywiście spodziewać się należało wysokich ujemnych przepływów inwestycyjnych (wykupy hoteli z leasingu), to już niższy niż w roku ubiegłym cashflow operacyjny jest pewnego rodzaju zaskoczeniem przy takiej poprawie wyników. Orbis w II kwartale tego roku wygenerował 149 mln zł gotówki operacyjnej czyli o 7 mln mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W ujęciu półrocznym CF jest już wyższy, ale i tak zwraca uwagę wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Rosną należności, spadają zobowiązania i tylko częściowo rekompensuje je wzrost rozliczeń międzyokresowych przychodów, czyli zaliczek.



Całościowy obraz jest jednak nadal bardzo korzystny. Dzięki skutecznej realizacji strategii i skutecznemu zarządowi spółka sprzedaje to samo za coraz więcej przy zbliżonych kosztach, a dodatkowo generuje oszczędności na operacjach portfelowych. Warto jednak pamiętać, że segment turystyki jest bardzo wrażliwy na otoczenie makroekonomiczne. Przy kłopotach pierwsze co się tnie to koszty konferencji, spotkań czy podróży. Z tego powodu akcjonariusze spółki powinni bacznie śledzić dane makroekonomiczne i prognozy analityków na wszystkich głównych rynkach działalności.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 28 lipca 2017 21:15
Użytkownicy przeglądający ten wątek
Gość

Skocz do forum
idź do strony: << < 1 2 3 [4] > >>

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,543 sek.

Wiadomości z ostatniej chwili

    Więcej w serwisie wiadomosci.stockwatch.pl