VISTULA - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

64 65 66 67 68 69 70 71

VISTULA

Mangekyo
Mangekyo PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2012-09-30
Wpisów: 233
Wysłane: 27 maja 2016 19:12:12
Omówienie sprawozdania GK Vistula za Q1 2016

Pierwszy kwartał roku 2016 GK Vistula zamyka stratą netto. Niewielką, ale zawsze stratą. Obraz wyników zmienia jednak porównanie ich z osiągnięciami zeszłorocznymi.

Już początek raportu nastraja optymizmem. Mamy przyzwoity wzrost sprzedaży, zarówno w ujęciu nominalnym, jak i na metr kwadratowy (lewa oś sprzedaż w mln zł, prawa sprzedaż na mkw w tys. zł):


kliknij, aby powiększyć


Wzrosty dotyczą każdego z segmentów operacyjnych. Sprzedaż na mkw rośnie o 6,1% dla segmentu odzieżowego i 14,% dla segmentu jubilerskiego. Łączny wzrost sprzedaży wynosi 15,7% r/r, wspierany jest także przez większą powierzchnię sprzedażową (dlatego łączny wzrost obrotów jest wyższy niż zmiana sprzedaży na mkw).
Niestety, szybciej niż sprzedaż rośnie koszt własny, stąd dynamika wzrostu wyhamowuje na poziomie ZBNS. Wynosi on 61 mln zł względem 53 mln zł rok wcześniej (+14,3% r/r).
Za niższą marżę odpowiada jeden z segmentów (lewa oś wyniki w mln zł):


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Część odzieżowa zachowuje się wzorowo. Mamy wzrost sprzedaży r/r o 10,4% do 70,7 mln zł, przy minimalnym wzroście marży o 0,01 pp do 50,5%. Kontrybucja do rentowności jest więc pozytywna. Za spadek ogólnej marży odpowiada więc dział jubilerski, co dokładnie widać na wykresie. Dynamiczny wzrost sprzedaży o 24,4% do 48,8 mln zł jest okupiony spadkiem marży o 2 pp – koszt własny rośnie o 29,6%. Nie ma jednak co rozpaczać – zysk brutto jest nadal na wysokim poziomie.

Raportowany w pierwszym kwartale wyższy o 8 mln zł zysk brutto ze sprzedaży jest prawie w całości „pochłonięty” przez większe koszty korporacyjne (w mln zł):


kliknij, aby powiększyć


Rosną one nominalnie o 7 mln zł, zabierając większość przyrostu ZBNS. Ich dynamika zmian jest jednak niższa od zmiany ZBNS, stąd spada udział w przychodach, pozwalając na wykazanie nieco wyższej marży. Na poziomie EBIT zostaje więc te ledwie 1,8 mln zł zysku, ale to i tak więcej niż rok wcześniej, kiedy Vistula raportowała 1,1 mln zł zysku.
Linia finansowa w Q1’16 zabiera mniej niż rok wcześniej, głównie za sprawą zmiany obligacji na kredyt długoterminowy. Na 2 mln zł kosztów składają się zarówno odsetki, jak i różnice kursowe. Z niekorzystnymi kursami walutowymi Spółka planuje w pewien sposób walczyć, jednak zwracając uwagę na brak doświadczenia w tym temacie, miejmy nadzieję że Vistula nie przekombinuje.
Wynik netto to 130 tys. zł straty. Rok temu strata była zdecydowanie wyższa, wynosiła 2 mln zł. Dlatego więc wyniki są dobre. Pierwszy kwartał to okres sezonowo najsłabszy, kiedy ma miejsce najwięcej wyprzedaży, spada też marża. Vistula wychodzi tu obronną ręką, broniąc sprzedaży i rentowności. Z roku na rok nawet najsłabsze kwartały (Q1, Q3) wyglądają coraz lepiej, co dobrze wróży na przyszłość.

Negatywnie w bieżącym okresie prezentują się przepływy (w mln zł, etykiety przy przepływach łącznych):


kliknij, aby powiększyć


Wszystko za sprawą zmian w kapitale obrotowym, konkretnie zobowiązaniom. Vistula generuje niewiele gotówki z działalności operacyjnej, co można łatwo wywnioskować z mizernego wyniku netto. Mimo to mamy aż 24 mln zł wydatków na spłatę zobowiązań handlowych. Jak to sfinansować, jeśli nie przez środki własne, ściągnięcie należności czy sprzedaż zapasów? Oczywiście przez kredyt, zwiększają się one o 21 mln zł. Wzrost zadłużenia jest najsłabszym punktem raportu. Dług netto skacze do 120 mln zł, kredyty stanowią 20% aktywów, zobowiązania 34%. Zdejmując jednak z aktywów wartość firmy i wnip, zostanie nam około 100 mln zł KW i 230 mln zł zobowiązań. Proporcje zadłużenia zdecydowanie się zmienią na niekorzyść Spółki. Wskaźnik pokrycia odsetek TTM jest bliski 5, co może uspokoić inwestorów. Warto jednak mieć na uwadze zgubność wycen automatycznych.

Kapitalizacja Spółki to 563 mln zł, zmiana niewielka względem ostatniego omówienia. Analogiczne pozostają też tezy ad wyceny - oczekiwany jest wzrost w tempie 30-40%, a tym kwartałem Vistula daje nadzieję że uda się go osiągnąć. Ryzyka i szanse opisane ostatnio również pozostają aktualne. Istotny sprawdzian już trwa, zobaczymy jakie będą jego efekty. W końcu drugi kwartał to jeden z ważniejszych w branży. Wyniki za kwiecień wskazują na wzrosty sprzedaży rzędu 15%, co przy lekkiej poprawie marży może dać znacznie bardziej dynamiczny wzrost zysków.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 27 maja 2016 19:14

Malioner
Malioner PREMIUM
Dołączył: 2010-03-23
Wpisów: 23
Wysłane: 6 czerwca 2016 10:17:44
Czy ktoś moze przeanalizować wpływ tych operacji na przyszły kurs VST?

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...
www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

Kod:
mod: podmieniono linki na wewnętrzne

Edytowany: 6 czerwca 2016 10:32

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 738
Wysłane: 6 czerwca 2016 10:33:38
Wpływ będzie żaden, gdyż rozwodnienie wynikające z przyznania warrantów kurs już dawno uwzględnił w cenie. Ewentualna podaż też nie powinna być duża


sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 465
Wysłane: 16 sierpnia 2016 08:55:37
VISTULA skrojona na wzrosty – analiza techniczna w porannym Wykresie dnia.



kliknij, aby powiększyć


Szczegółowe omówienie sytuacji w serwisie Wiadomości SW:
wiadomosci.stockwatch.pl/vistu...

Malioner
Malioner PREMIUM
Dołączył: 2010-03-23
Wpisów: 23
Wysłane: 21 września 2016 00:18:23
Skrojona na wzrosty a leci na południe. Czy ktoś może jakiegoś newsa zapodać, bo generalnie wyniki dobre a wyprzedaż nieadekwatna

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 738
Wysłane: 21 września 2016 08:04:53
Przyczyną spadków jest prawdopodobnie wyprzedaż akcji z pakietu posiadanego przez upadającą Almę. Klimatowi nie sprzyjają prawdopodobnie także transakcje pakietowe po 2 zł za akcje.

Damian1
Dołączył: 2013-09-09
Wpisów: 89
Wysłane: 21 września 2016 10:20:31
Wyniki za ostatni kwartal nie byly dobre. Zysk operacyjny wzrosl nieznacznie, zysk netto na poziomie II kwartalu 2015.

Kod:
mod: usunięto informację o transakcjach i nastawieniu inwestycyjnym Użytkownika
Edytowany: 21 września 2016 16:21

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 465
Wysłane: 28 września 2016 09:35:23
anty_teresa napisał(a):
Przyczyną spadków jest prawdopodobnie wyprzedaż akcji z pakietu posiadanego przez upadającą Almę. Klimatowi nie sprzyjają prawdopodobnie także transakcje pakietowe po 2 zł za akcje.


O proszę, świeżutkie jeszcze: Jerzy Mazgaj sprzedał 1 mln akcji Vistuli po 3,35 zł/szt.
Sęk w tym, że transakcja miała miejsce 5 września, a komunikat w tej sprawie pojawił się dopiero wczoraj (27 września) Link do komunikatu.

Malioner
Malioner PREMIUM
Dołączył: 2010-03-23
Wpisów: 23
Wysłane: 13 stycznia 2017 16:48:45
Taka fajna spółka, wyniki super. Wygląda że spadek nie ma podłoża fundamentalnego. Ktoś ma jakiś cynk lub pomysł co się dzieje ? Prezes jedzie na ferie i wyciąga hajs?:)

zjk
Dołączył: 2009-02-06
Wpisów: 913
Wysłane: 13 stycznia 2017 16:51:36
Choc same spadki nie sa za wielke to Alma i Mazgaj maja problemy, to moze byc poklosie tego.
Dodatkowo VST ostatnio nie zachywca, krecac sie w okolicach rentownosci.
Edytowany: 13 stycznia 2017 16:53


Damian1
Dołączył: 2013-09-09
Wpisów: 89
Wysłane: 13 stycznia 2017 19:09:51
Spadek zysku operacyjnego za poprzedni kwartal. Odziezowka generalnie obrywa przez drogiego dolara. Poki co jeszcze VST sie trzymala - mysle ze ze wzgldu na czesc jubilerska ale nadeszla pora i na spadki na niej.

oligas
oligas PREMIUM
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 214
Wysłane: 6 maja 2017 01:39:27
Krążą plotki o rzekomym romansie Vistuli z Bytomiem. Mówi się o fuzji obu podmiotów. Ciekawe co będzie dalej.

piotreq50
Dołączył: 2016-12-27
Wpisów: 15
Wysłane: 8 maja 2017 15:10:27
A więc jednak, plotki stały się faktem - jak oceniacie korzyści z synergii z Bytomiem dla inwestorów ?

krewa
krewa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 5 497
Wysłane: 30 sierpnia 2017 20:34:01
VISTULA - analiza techniczna


kliknij, aby powiększyć


Ostatnie 12 miesięcy notowań Vistuli to męczący trend boczny, w trakcie którego miała miejsce akumulacja akcji. Widać to po przebiegu linii AD, zwyżkującej od lutego 2016 roku. Na dzisiejszej sesji gracze podjęli próbę wybicia, ale w pewnym momencie zwyciężyła chęć realizacji zysków, co przełożyło się na kształt świecy dziennej. W ostatniej godzinie handlu część graczy postanowiła zamknąć pozycje, kreśląc niemały knot świecy. Decyzja w pełni zrozumiała, jeżeli się spojrzy na słupek wolumenu, towarzyszący powstaniu szczytu sprzed roku. Powstał on na sporym wolumenie i chociażby z tego powodu należało spodziewać się pokładów podaży w tej strefie cenowej. Na szczęście, wolumen podaży w ostatniej godzinie handlu stanowił jedynie 5% wolumenu dziennego.

Przez kolejne dwa dni gracze będą walczyć o kształt świecy tygodniowej. Zamknięcie powyżej poziomu 3,64 zł ułatwiłoby kontynuację ruchu w górę wykresu cenowego. Patrząc na zachowanie kursu akcji w ciągu ostatnich 5 lat notowań można śmiało zakładać, że wówczas zwyżka sięgnęłaby minimum zewnętrznego zniesienia 161,8 proc. wysokości rocznej konsolidacji, czyli poziomu 4,04 zł.
Edytowany: 30 sierpnia 2017 22:00

cegielka
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2010-12-20
Wpisów: 202
Wysłane: 1 września 2017 06:33:58
Jak dla mnie pytanie brzmi: czy po CCC i LPP powstanie jeszcze jedna duża i rentowna spółka z tego sektora. Jak dla mnie Vistula jest już poukładana biznesowo. Vistula, Wólczanka, Bytom, Kruk - te marki mamy w grupie i są to dobre marki. Branża ma się wyśmienicie: sprzyja kurs dolara, konsumpcja... do tego można dołożyc wykres i tygodniowe macd... no i mamy jeszcze Lewego.
Edytowany: 1 września 2017 06:35

oligas
oligas PREMIUM
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 214
Wysłane: 1 września 2017 09:39:11
Uważam, że porównania z CCC i LPP są na ten moment są trochę na wyrost. Ok powstanie duża i rentowna firma w odzieżówce jednak motorem wzrostu w/w spółek jest udana ekspansja na rynki europy środkowo-wschodniej oraz bałkany (w przypadku CCC) a w przypadku Vistuli i Bytomia obie firmy pukają w krajowy sufit, a planów ekspansji na rynki europejskie na razie nie ma, fuzja ma dołożyć ok 10 mln do wyniku połączonej grupy więc co prawda nie jest to mało, ale nie popadałbym w przesadny optymizm. Bo nawet jak spróbują ekspansji to nie wiemy czy im się uda tak dobrze jak CCC oraz LPP.

Katolato
Dołączył: 2017-09-10
Wpisów: 9
Wysłane: 10 września 2017 13:45:38
Zadyszka przed ostatnią prostą - omówienie skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Vistula Group S.A. za I półrocze 2017 r.


Vistula Group jest na półmetku wyścigu o konsensus rynkowy – po opublikowaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego powstaje pytanie, czy dotychczasowe wyniki przybliżyły grupę do osiągnięcia deklarowanych na koniec roku celów. Wydaje się, że aby zakończyć 2017 r. z zyskiem w okolicy 33 mln zł, a tym samym zaspokoić oczekiwania inwestorów, konieczne jest utrzymanie dotychczasowego tempa generowania wyników również w kolejnym półroczu.

Niewątpliwie niniejszy rok jest dla grupy czasem konsekwentnego realizowania strategii rozwojowej – mowa tu o planowanym jeszcze w tym roku połączeniu ze spółką Bytom oraz dalszym dynamicznym rozwoju sieci sprzedaży. W oczach inwestorów jest to jednak także sprawdzian dojrzałości grupy – weryfikacji zostanie poddany stopień ugruntowania jej pozycji w branży, a także umiejętność wykorzystanie potencjału rozwojowego w sprzyjających warunkach rynkowych. Jeżeli grupa zrobi użytek ze sprzyjających wiatrów, jest szansa, że wytyczy sobie nową ścieżkę w kierunku silnej pozycji wobec konkurentów i stabilnego wzrostu.

Wyniki za pierwszą połowę 2017 r. świadczą o poprawie w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (porównanie okresów półrocznych w celu zniesienia efektu sezonowości, którym obarczone jest ujęcie kwartalne – więcej na ten temat później), jednak nie pozwalają spokojnie czekać na koniec 2017 r., gdyż nie są wystarczająco dobre, żeby zapewnić grupie pełną realizację postawionych sobie celów. W pierwszym półroczu br. grupa wygenerowała zysk netto na poziomie 13,2 mln zł (wobec 12,1 mln zł zysku przed rokiem), czyli poprawiła wynik z pierwszej połowy 2016 r. o 9.6%. EBIT osiągnął poziom 21,8 mln zł i był o 17,4% wyższy w relacji do analogicznego okresu roku ubiegłego. W badanym okresie nie wystąpiły zdarzenia jednorazowe, które znacząco wpłynęły na podwyższenie wyniku.

Po pierwszym półroczu 2017 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Vistula Group wyniosły 308,1 mln zł wobec 273,8 mln zł po połowie 2016 r. (wzrost o 12,5% w ujęciu r/r). W podziale na segmenty większy wzrost sprzedaży nastąpił w segmencie odzieżowym - po I półroczu br. sprzedano towary na łączną kwotę 193,2 mln zł, czyli o 13.9proc. wyższą niż w I półroczu roku ubiegłego. Sprzedaż w segmencie jubilerskim wzrosła nieco mniej – po I połowie br. wyniosła 114,9 mln zł, czyli o 10,3 % więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.


kliknij, aby powiększyć

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Vistula Group.

Od stycznia do czerwca br. grupa kontynuowała rozwój sieci detalicznej, zarówno w odniesieniu do własnych sklepów, jak i salonów franczyzowych. W porównaniu z pierwszym półroczem ubiegłego roku sieć sprzedaży rozszerzyła się o 41 obiektów – w tym 16 sklepów własnych i 25 salonów franczyzowych, co dało łącznie wzrost powierzchni sprzedaży o ok. 10 proc. r/r do 31,3 tys. m2. Wskaźnik sprzedaży z m2 powierzchni średnio w miesiącu I półrocza br. wyniósł 1641 zł i uległ podwyższeniu r/r, co oznacza wzrost efektywności. Nieco dłuższy szereg czasowy pokazuje, że przedmiotowy wskaźnik każdorazowo przedstawia się lepiej w drugiej połowie roku (tak też było w 2016 r.) – nie przeszkadza to jednak stwierdzić, że w pierwszych sześciu miesiącach 2017 r. poruszał się w trendzie wzrostowym.

Wzrostowi przychodów towarzyszył proporcjonalny wzrost kosztów operacyjnych, które zwiększyły się z 256 mln zł po I półroczu 2016 r. do 287 mln zł po I półroczu 2017 r. (o 12,1 proc. r/r). Koszt własny sprzedaży zmniejszył się o 19,5 mln zł, natomiast koszty sprzedaży wzrosły o ok. 8,7 mln zł. Analiza rodzajowa, uwzględniająca poszczególne pozycje kosztowe, pokazuje że w każdym z półrocznych okresów na przestrzeni ostatnich dwóch lat łączna wartość amortyzacji, kosztów wynagrodzeń, kosztów usług obcych, kosztów poniesionych na surowce i materiały, a także pozostałe koszty rosła proporcjonalnie do wzrostu przychodów. Oznacza to, że czynnikiem decydującym o poziomie zysku operacyjnego grupy, był przede wszystkim poziom przychodów ze sprzedaży, a więc skala działania. Wyjątek stanowi relatywnie większy koszt surowców i materiałów wykazany w I połowie br., co przy umacniającym się systematycznie w tym okresie kursie złotego do dolara (grupa wykazuje wrażliwość na zmiany kursu USDPLN z uwagi na koszt surowców i materiałów, który rośnie, gdy następuje aprecjacja dolara) może oznaczać, że grupa spodziewała się jednak zakończenia pierwszego półrocza większą sprzedażą. Na rzecz takiej interpretacji przemawia także zwiększenie w I połowie br. roku stanu zapasów o 47,2 mln zł (tj. o 19,2 proc. r/r) do poziomu 292,5 mln zł. Cykl rotacji zapasów, i tak długi, zwiększył się jeszcze bardziej na koniec I półrocza br.– do 336 dni wobec 333 w ujęciu r/r/. Warto pamiętać o tym, że niższa sprzedaż od zakładanej rodzi w przyszłych kwartałach ryzyko odpisów na nierotujące materiały, lub spadek marży w związku z ich wyprzedażą.


kliknij, aby powiększyć

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Vistula Group.

Podsumowując, wzrost poziomu przychodów w I półroczu 2017 r. nastąpił zatem głównie w wyniku rozwoju sieci sprzedaży, czemu towarzyszył wzrost sprzedaży z mkw. powierzchni handlowej (z 9,6 tys. zł w I półroczu 2016 r. do 9,8 tys. zł w I półroczu br.). O tym, że jest to w chwili obecnej preferowany przez grupę kierunek rozwoju świadczą wymienione w sprawozdaniu finansowym cele na niniejszy rok – znalazły się wśród nich: utrzymanie dwucyfrowej dynamiki przychodów ze sprzedaży (za sprawą dalszego zwiększania sieci detalicznej, wzrostu efektywności przychodów z m2 oraz zwiększenia sprzedaży przez kanał internetowy) oraz utrzymanie stosunkowo wysokiego poziomu marży brutto na sprzedaży (a konkretnie nie dopuszczenia do jej spadku o więcej niż 1 – 1,5 p. proc. w relacji do poziomu z końca 2016 r.). Może to jednak okazać się trudne - o występującej znacznej presji konkurencyjnej w segmencie odzieżowym świadczy spadek poziomu marży brutto na sprzedaży, która w pierwszym półroczu br. obniżyła się o 1,93 p. proc do 50,9 proc. W segmencie jubilerskim marża wzrosła natomiast o 0,5 p. proc do wysokiego na przestrzeni ostatnich lat poziomu 52,3 proc. – nie neutralizuje to jednak obserwowanego spadku marży w ujęciu r/r na poziomie całej grupy.


kliknij, aby powiększyć

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Vistula Group.

W skonsolidowanym raporcie Vistula Group czytamy, że nadrzędnym i niezmiennym celem strategii grupy jest nie tylko dalszy organiczny rozwój, ale również optymalizacja efektywności posiadanego portfolio marek. Na koniec czerwca br. wśród marek pod parasolem Vistula Group w segmencie odzieżowym największą, dwucyfrową dynamiką przychodów ze sprzedaży mogą pochwalić się Vistula i Wólczanka, czego nie można powiedzieć o Deni Cler, której sprzedaż obniżyła się w ujęciu rocznym. Grupa w segmencie odzieżowym zdecydowanie lepiej radzi sobie w kategorii odzieży męskiej, która dominuje w strukturze sprzedaży. Analizując efektywność segmentu odzieżowego warto zwrócić uwagę, że w przypadku marki Vistula na lepszy na tle pozostałych marek wynik – wzrost EBIT i relatywnie mniejszy spadek marży - miały wpływ znacznie mniejsze w I połowie 2017 r. koszty marketingu. Zdecydowanie najsłabiej wypada marka zajmująca się sprzedażą luksusowej odzieży damskiej – Deni Cler. Jeśli chodzi o segment jubilerski, sprzedaż rośnie mniej dynamicznie, jednak znacząco poprawiają się wskaźniki efektywnościowe marki Kruk – EBIT sklepów wzrósł najbardziej wśród wszystkich marek grupy, była to również jedyna marka, w której w ujęciu rocznym odnotowano wzrost marży brutto na sprzedaży.

Ponoszone przez grupę wydatki marketingowe są częścią kosztów sprzedaży i oprócz mających powtarzalny charakter wydatków reklamowych (np. na katalogi oraz sesje zdjęciowe) składają się na nie również wydatki na wizerunkowe kampanie reklamowe z udziałem znanych osobistości, tj. Robert Lewandowski, Alicja Bachleda-Curuś oraz Martyna Wojciechowska. Przykłady niektórych spółek (można przywołać np. case study jednego z domów maklerskich, która do kampanii reklamowej zaprosiła aktora Madsa Mikkelsena) pokazują, że należy uważnie przyglądać się tej, z pozoru nie najbardziej istotnej, pozycji kosztowej, ponieważ może okazać się zaskakująca – zwłaszcza, jeżeli bieżąca strategia nakierowana jest na możliwie szybką ekspansję, a co za tym idzie wzrost przychodów generowany dynamicznie zwiększaną skalą sprzedaży.


kliknij, aby powiększyć

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Vistula Group.

Wyniki analizy części kosztów sprzedaży Vistula Group poświęconej budowie wizerunku (w czasopismach, telewizji i Internecie oraz reklamowych przestrzeniach indoorowych) w relacji do przychodów pokazują, że opisany powyżej scenariusz nie ma zastosowania. Biorąc pod uwagę spadek kosztów marketingu w ujęciu absolutnym oraz jako procent przychodów można zaryzykować stwierdzenie, że grupa ma je dotychczas pod kontrolą, a nawet w I półroczu br. czerpała korzyści z wydatków poniesionych na cele marketingowe w poprzednich okresach (np. marka Vistula) - po I półroczu 2016 r., które grupa określa jako kulminację wydatków marketingowych (Euro2016, współpraca z R. Lewandowskim) nastąpiła normalizacja kosztów kontynuowana w I półroczu 2017 r. Planowana na II półrocze br. kolejna edycja kampanii z R. Lewandowskim nie powinna znacząco zmienić tej tendencji.


kliknij, aby powiększyć

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Vistula Group.

Analizując wyniki Vistula Group należy także pamiętać, że handel detaliczny cechuje się znaczną sezonowością, zarówno w segmencie odzieżowym, jak i jubilerskim. Mając jednak na uwadze, że najkorzystniejszy okres z punktu widzenia generowania wyniku finansowego dla rynku odzieżowego przypada na II i IV kwartał, w sprawozdaniu finansowym na pierwsze półrocze możemy pominąć efekt sezonowości i ekstrapolować wyniki na okres całego roku.

Grupa zakończyła I półrocze z zyskiem brutto w kwocie 17,2 mln zł (wzrost o 1,8 mln zł, 12 proc. r/r), natomiast zysk netto wyniósł 13,2 mln zł (wzrost o 1,2 mln zł, 9,6 proc. r/r). CF operacyjny przed uwzględnieniem podatku wyniósł – 6,6 mln zł, natomiast przepływ netto – 17,7 mln zł przy EBITDA 29,3 mln zł. Ujemne przepływy operacyjne pokazują, że wygenerowany w I półroczu wynik nie ma charakteru gotówkowego. Ujemne przepływy operacyjne to pochodna zmian w kapitale własnym. Sam wzrost kapitału obrotowego przy wzroście sprzedaży niekoniecznie musi być problemem, bo zwyżka sprzedaży rodzi naturalną potrzebę większego zaangażowania gotówki. Gorzej, jeśli spółka traci efektywność. W I połowie 2017 r. nastąpiło wydłużenie długości cyklu operacyjnego w ujęciu r/r, któremu towarzyszyło skrócenie okresu spłaty zobowiązań, a w konsekwencji wydłużenie cyklu kapitału obrotowego – co należy uznać za symptom utraty efektywności.

Kombinacja ujemnego CF operacyjnego z ujemnym CF inwestycyjnym oraz dodatnim CF finansowym, odzwierciedla realizowane przez spółkę inwestycje (m.in. w aktywa rzeczowe) jednocześnie wskazując, że są one finansowane wpływami z zaciągniętych kredytów i emisji akcji. W linii finansowej występuje zatem znaczna asymetria sald - po stronie przychodowej nie są one znaczące wobec pozycji kosztowych. W I półroczu 2017 r. grupa wykazała znacznie niższe niż w poprzednim roku przychody finansowe w kwocie 0,04 mln zł (-93 proc. r/r), głównie jako efekt zmiany wyceny instrumentów pochodnych. Grupa pokazała koszty finansowe na poziomie 4,6 mln zł (-3,2 proc. r/r), na które składały się przede wszystkim odsetki i prowizje od zaciągniętych kredytów bankowych (w rachunku bieżącym, obrotowych oraz krótkoterminowej części kredytów inwestycyjnych), prowizje od gwarancji bankowych, ale także odsetki z tytułu leasingu. Pozytywnym wątkiem jest natomiast zmiana w strukturze terminowej zobowiązań – grupa dokonała spłaty części bankowych kredytów długoterminowych, aby zwiększyć finansowanie o charakterze krótkoterminowym (potencjał na zmniejszenie kosztów odsetkowych i możliwość renegocjacji marży przy odnawianiu kredytu).

Planowane połączenie z Bytomiem

Od podpisania przez Zarząd spółki 5 czerwca br. porozumienia w sprawie zamiaru połączenia ze spółką Bytom mijają właśnie trzy miesiące. W tym czasie akcje spółek wahały się w przedziale 3.25 zł – 3.64 zł, czyli wyższym niż miało to miejsce w pierwszej połowie 2017 r. Można to interpretować jako pozytywny sygnał ze strony rynku na pojawiające się komunikatów z informacjami o konkretnych działaniach zmierzających do przejęcia. Do połączenia spółek Vistuli i Bytomia, które ma się odbyć przez przeniesienie majątku Bytom na Vistula Group, w efekcie czego grupa stanie się właścicielem 100 proc. akcji Bytomia, pozostało jeszcze trochę czasu. Wiadomo już, że wspólnie wybrany przez spółki doradca – Deloitte Advisory dokonał oszacowania przedziału parytetu wymiany akcji na poziomie 0,77-0,87. Wartość punktową parytetu określił natomiast na poziomie 0,82, co znaczy tyle, że gdyby połączenie doszło do skutku, akcjonariusze spółki Bytom za każdą posiadaną akcję otrzymaliby 0,82 akcji grupy Vistula. Przy tak ustalonym parytecie punktowym wartość akcji, które Vistula Group musiałaby wyemitować w celu objęcia całości akcji Bytom, wyniosłaby 58,7 mln zł. Wówczas w rękach obecnych właścicieli grupy pozostałoby ok. ¾ akcji połączonych spółek. Należy jednak mieć na względzie, że aby doszło do połączenia konieczna jest zgoda UOKiK, o którą spółki wystąpią we jeszcze we wrześniu. Z uzyskaniem zgody urzędu nie powinno być trudności, ponieważ udział w rynku połączonych spółek nie przekroczył newralgicznych 20 proc. (jak wynika z podanych przez spółkę informacji w kategorii elegancka odzież męska Vistula posiada ok. 9 proc. udziałów w rynku, natomiast Bytom ok. 5 proc.). O ile zatem spełnione zostaną wszystkie warunki formalnoprawne do połączenia spółek najprawdopodobniej dojdzie jeszcze w tym roku.

W tej sytuacji naturalne jest pytanie o potencjalne obszary synergii, swoiste racionale pomysłu połączenia. Pierwszy nasuwający się argument to zwiększenie udziału w rynku odzieżowym, w Polsce charakteryzującym się znacznym rozdrobnieniem, w szczególności zaś zwiększenie udziału połączonego podmiotu w segmencie eleganckiej odzieży męskiej – do 14 proc. (najwięksi konkurenci dysponują udziałem na poziomie 3 proc. Lavard i 2 proc. Próchnik). Drugim argumentem jest wykorzystanie potencjału rozwojowego branży odzieżowej – w 2017 r. prognozowany jest wzrost rynku eleganckiej odzieży męskiej wartościowo o 5 proc. (raport PMR) O ile powyższe wydaje się stosunkowo osiągalne, o tyle najważniejsza kwestia – optymalizacja grupy w celu wypracowania wysokich wskaźników efektywnościowych wydaje się zadaniem trudnym. Spółka deklaruje zwiększenie marży sprzedażowej m.in. przez obniżkę kosztów – renegocjacja czynszów, wspólny outsourcing, optymalizacja kosztów pracowniczych, co na pewno byłoby pożądanym efektem.

Na korzyść spółki przemawia również aktualne korzystne warunki makroekonomiczne w Polsce - znaczne tempo wzrostu PKB, najniższe od lat bezrobocie (większa stabilność zatrudnienia oraz perspektywa wzrostu płac w dużych i średnich miastach są zlokalizowane salony grupy), obecny poziom inflacji napędzany głównie konsumpcją oraz rosnąca świadomość mody męskiej oraz ugruntowywanie się pozycji polskich marek. 

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 13 września 2017 18:22

krewa
krewa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 5 497
Wysłane: 13 września 2017 19:58:23
VISTULA - analiza techniczna (aktualizacja)

Dwa tygodnie temu kupujący podjęli próbę wybicia z obszaru rocznego trendu bocznego. Niestety, roczne testowanie cierpliwości zrobiło swoje i część graczy wykorzystała próbę wybicia do zamykania swoich pozycji. Tygodniowa świeca wzbogaciła się o sporych rozmiarów knot, kryjący w sobie pokłady podaży.


kliknij, aby powiększyć


Jeżeli spojrzymy na 2-letni wykres notowań Vistuli w ujęciu tygodniowym, to najlepszym komentarzem do obecnej sytuacji byłoby określenie, którego kiedyś użył Jacek Rzeźniczek - piłka nie przekroczyła linii bramki całym swoim obwodem. W związku z powyższym kupowanie tego niepewnego na chwilę obecną wybicia jest obarczone sporym ryzykiem ugrzęźnięcia w kolejnej korekcie lub konsolidacji, która może ponownie przetestować cierpliwość posiadaczy akcji.

Wsparcia, opory i potencjalny poziom docelowy pozostają bez zmian.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

janpol62
Dołączył: 2013-04-14
Wpisów: 14
Wysłane: 27 września 2017 22:24:55
Od pewnego czasu przyglądam się Vistuli. Wygląda to dobrze. jest jednak jedno ale. Zadłużenie spółki na poziomie 138 mln zł. Mam pytanie. Z czego to zadłużenie wynika ono wynika i czy nie jest przypadkiem za duże tzn zbyt mocno obciąża wynik finansowy?

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 465
Wysłane: 10 lutego 2018 17:54:16
W ESPI pojawiło się info, że w minioną środę (7 lutego) Jerzy Mazgaj sprzedał na rynku 150 tys. akcji.
www.stockwatch.pl/komunikaty-s...
Cena sprzedaży to 5,80 zł za walor.
Dziwna sprawa, bo tego dnia kurs sięgał max. 4,91 zł.

kliknij, aby powiększyć



Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
64 65 66 67 68 69 70 71

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,525 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d