Dobre wyniki rozkręcają imprezę - omówienie sytuacji finansowej i rynkowej GK AMBRA S.A. za III kw. 2017 roku kalendarzowego Analiza sprawozdania finansowegoNa początek trzeba zwrócić uwagę, że AMBRA ma nietypowy rok księgowy - rozpoczyna się on 1 lipca i kończy 30 czerwca następnego roku. Spółki mogą wybrać rok rozliczeniowy inny niż rok kalendarzowy, jeśli wynika to ze specyfiki ich działalności. Często dzieje się tak np w podmiotach, które są narażone na specyficzną sezonowość (np rolnictwo, turystyka). Jak zaraz zobaczymy takie ujęcie w przypadku AMBRY jest jak najbardziej słuszne, bo dane na koniec roku kalendarzowego są zaburzone przez szczyt sprzedaży w ostatnim kwartale.
Jeszcze uwaga techniczna - na wykresach są prezentowane rzeczywiste, kalendarzowe kwartały. Warto zwrócić na to uwagę, gdyby ktoś chciał zerknąć bezpośrednio do sprawozdań finansowych AMBRY. Przykładowo - 3 kwartał 2017 jest prezentowany jako "1 kwartał 2017/2018".

kliknij, aby powiększyćW przychodach spółki widać bardzo wyraźną sezonowość - około 40% sprzedaży jest realizowane w ostatnim kwartale roku kalendarzowego. Potem, w kwartale zimowym, sprzedaż spada do najniższych poziomów (17-18% rocznej sprzedaży) w ciągu roku. W dwóch kolejnych kwartałach sprzedaż jest nieco wyższa, aż do czasu kolejnych żniw w 4 kwartale.
W tym roku wyniki sprzedaży wyglądają pozytywnie - trzeci kwartał kalendarzowy 2017 zakończył się wzrostem sprzedaży o 7,7%. Pozytywnym tendencjom w obszarze przychodów dodatkowo towarzyszy poprawiająca się od kilku okresów rentowność.

kliknij, aby powiększyćStruktura jakościowa sprzedaży (wykres powyżej) pokazuje, że kluczowym produktem spółki są wina oraz tzw. potocznie "szampany" alkoholowe i bezalkoholowe (zwane poprawnie "winami musującymi"). Cydr, który spółka intensywnie promuje, ma na razie marginalne znaczenie dla wyników. W ujęciu geograficznym AMBRA działa głównie na rynku polskim (około 80% sprzedaży) oraz na rynkach czeskim/słowackim (7%) i rumuńskim (13%). Spółka sporo sobie obiecuje zwłaszcza po rynku rumuńskim - w raportach i prezentacjach jest podkreślany duży potencjał wzrostu i silny portfel marek.

kliknij, aby powiększyć Sezonowość widać nie tylko w przychodach. Jeszcze bardziej je wpływ widać w zyskach spółki. W 3 kwartale 2017 AMBRA osiągnęła najwyższy zysk kwartalny od dłuższego czasu, wyłączając z porównania ostatni kwartał roku. W 4 kwartale zysk kwartalny często przewyższa zysk z całych 12 miesięcy, co oznacza że spółka przez 3 miesiące działa na minimalnej rentowności. W tym kontekście wyraźny zysk w ostatnim raportowanym okresie jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, bo może oznaczać, że spółka zbliża się do odkrycia sposobu w jaki sposób każdy okres raportowy kończyć nad kreską. Jak do tej pory nie są rzadkością kwartalne straty - zwłaszcza w 1 kwartale roku kalendarzowego.

kliknij, aby powiększyćW 3 kwartale 2017, czyli pierwszy kwartale roku rozliczeniowego 2017/2018 dla AMBRY, sprzedaż wzrosła o 7,7%. Większa poprawa jest widoczna w kolejnych liniach sprawozdania finansowego:
- zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 9,3%, zysk operacyjny aż o 92,4%. Tak duży wzrost zysku operacyjnego wynika jednak z pozycji związanych raczej ze zdarzeniami jednorazowymi - pozostałe koszty operacyjne spadły z 1,0 mln rok temu do 0,4 mln zł ostatnim kwartale, a pozostałe przychody operacyjne wzrosły z 0,3 mln zł do aż 2,5 mln zł. Niestety sprawozdanie kwartalne nie zawiera informacji co dokładnie składa się na te pozycje., jedynie z prezentacji wiemy, że spółka otrzymała 1,6 mln zł z tytułu "roszczeń handlowych z lat poprzednich".
Tak czy inaczej mamy wyraźny wzrost zysku, wynikający przede wszystkim z wzrostu sprzedaży i jej rentowności o 0,5%.
AMBRA trzyma koszty pod kontrolą. Wydatki na marketing i dystrybucję są na takim poziomie jak rok wcześniej, widać jednak wzrost wydatków na płace o około 5%, co jest zgodne z trendami na polskim rynku pracy. GUS raportował w 3 kwartale wzrost średniego wynagrodzenia o 4,9%.
Nieco słabsze wyniki odnotowała spółka w Rumunii, co wynika z różnic kursowych. Wyniki liczone walucie lokalnej się poprawiały, więc w kolejnych kwartałach sytuacja powinna wrócić do normy.
Warto skomentować jeszcze wyniki za ostatni rok obrotowy spółki, zakończony w czerwcu 2017. Przychody wzrosły o 9,1%, a zyski o imponujące 29% w porównaniu do poprzedniego okresu. Poprawa zysków wynikała z wyraźnego wzrostu rentowności sprzedaży i kontroli kosztów, które rosły wolniej niż przychody.
Na wynikach dodatkowo zaciążyła strata w kwocie 3,9 mln zł, poniesiona w wyniku oszustwa na szkodę spółki zależnej w Rumunii. Ta strata jest już w wynikach, więc gdyby spółce udało się odzyskać całość lub część tej kwoty, byłoby to dodatkowym, jednorazowym zyskiem.

kliknij, aby powiększyćZarządzanie kapitałem obrotowym się poprawia z okresu na okres. Spółka coraz efektywniej zarządza zapasami i należnościami, co powinno mieć pozytywny wpływ na jej przepływy finansowe. Cykl konwersji gotówki jest relatywnie długi, prawie 4 miesiące, ale przy takim poziomie rentowności sprzedaży jaki ma AMBRA nie jest to problemem.

kliknij, aby powiększyćPrzypłwy z działalności operacyjnej są zdominowane przez sezonowość. Szczyt przypada na 1 kwartał roku kalendarzowego, kiedy klienci płacą faktury związane ze szczytem sprzedaży w 4 kwartale. Średni czas zapłaty należności to prawie 90 dni.
W przepływach finansowych widzimy wypłatę dywidend oraz spłatę zadłużenia odsetkowego przez spółkę.

kliknij, aby powiększyć
kliknij, aby powiększyćBilans spółki na poziomie majątku trwałego jest stabilny. W przypadku kapitału obrotowego (zapasy, należności i zobowiązania krótkoterminowe) ponownie widzimy wyraźny wpływ sezonowości.
Po stronie pasywów przez ostatnie kilka lat widać systematyczne zmniejszanie się zadłużenia odsetkowego. Spółka wyraźnie redukuje dźwignię finansową, co ma pozytywny wpływ również na wskaźnik Altmana - od 3 kwartałów ma on najwyższy możliwy poziom (AAA). Wskaźnik Altmana prawdopodobnie spadnie w kolejnym okresie, co jest związane z mocnym wzrostem należności od klientów (widać taki efekt w poprzednich latach). Po ich spłaceniu sytuacja wraca do normy.
PodsumowanieAMBRA działa na rosnącym rynku - wartość sprzedaży wina w Polsce wzrośnie o 8,6% w 2017 w porównaniu do 2016. Spółka jest w ten sposób beneficjentem zmiany struktury spożycia alkoholu w Polsce. Podlega ona tzw. "premiumizacji", co skutkuje spadkiem spożycia wódki na rzecz piwa rzemieślniczego, win gronowych czy whisky. Flagowe produkty spółki to produkty raczej budżetowe z najbardziej masowego segmentu win w cenie do kilkunastu złotych (Fresco, Dorato), ale spółka kontroluje również sieć specjalistycznych sklepów z winami "Centrum Wina". Daje jej to ekspozycję na wszystkie sektory rosnącego rynku.

kliknij, aby powiększyćAMBRA w ostatnich kwartałach ma bardzo dobre wyniki - rozwija się sprzedaż, rosną zyski, spółka ma dobrą pozycję rynkową na rozwojowym rynku. Jeśli chodzi o konsumpcję wina - ciągle Polacy piją go wielokrotnie mniej niż obywatele innych krajów UE, co pozwala liczyć na dalszy wzrost sprzedaży AMBRY.
Głośnym medialnie produktem AMBRY był Cydr Lubelski. Produkcja tego napitku miała być alternatywą dla eksportu polskich jabłek do Rosji po wprowadzeniu embarga w 2014. Na razie jednak ten segment ma skromny udział w sprzedaży (około 6%).
Spółka jak na razie dobrze sobie radzi we współpracy z sieciami dyskontów (np. AMBRA produkuje szampany bezalkoholowe pod marką własną Biedronki), ale nie jest uzależniona od współpracy z nimi, jak niektórzy konkurenci z branży spożywczej. Mocne portfolio własnych marek daje solidną pozycje rynkową.
>> Porównanie na tle spółek z sektora spożywczegoAkcje AMBRY w tym roku wzrosły o 63%, na przekór negatywnemu trendowi, jaki był udziałem wielu mniejszych spółek. Mimo tego wzrostu wskaźnik cena/zysk pozostaje na dość atrakcyjnym poziomie 11,6, zwłaszcza że nie jest on zaburzony w znaczący sposób zdarzeniami jednorazowymi. Spółka od wielu lat dzieli się z inwestorami zyskiem wpłacając im regularnie dywidendę. Stopa dywidendy to 5-6% w ostatnich latach, więc jest to dobry kandydat do portfela inwestorów dywidendowych.
AMBRA nie znajduje się w składzie indeksu sWIG80, mimo to jest dość popularna wśród instytucji (11 TFI i OFE w akcjonariacie na koniec czerwca). Być może awans do indeksu małych spółek pomógłby notowaniom spółki. Wzrosty cen akcji w tym roku dają nadzieję na taki scenariusz.
Kluczowe dla dalszego zachowania kursu będzie ogólny sentyment na rynku (co nie zależy od spółki) i wyniki w 4 kwartale 2017 (które poznamy w lutym 2018). Jeśli spółka utrzyma dotychczasowe tempo poprawy wyników jej notowania powinny się dalej poprawiać.
>> Wyceny, wskaźniki oraz inne informacje dotyczące spółki - tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych - tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.