Lizanie ran po VAT-wym tsunami - omówienie sytuacji finansowej i rynkowej GK ABC DATA S.A. za III kw. 2017 Analiza sprawozdania finansowego
kliknij, aby powiększyćPrzychody spółki powoli się stabilizują po spadkach związanych z załamaniem w branży IT na przełomie 2014 i 2015 roku. Wtedy przychody spółki zbliżały się do 6 mld zł w ujęciu rocznym, dziś są na poziomie 4,5-5 mld zł. Najbardziej ucierpiały obroty związane z rynkami zagranicznymi, które mogły być elementem karuzel VAT-owskich. Dla eksportu wewnątrzunijnego (segmenty rynki bezpośrednie i kraje UE) obroty w 2014 roku wynosiły ponad 2,1 mld zł, a w 2016 spadły do niecałych 1,5 mld zł. Jeszcze bardziej spadł eksport poza Unię Europejską- w 2014 wynosił 538 mln zł, a w 2016 131 mln zł. Zapewne w większości wynika to z ukrócenia wyłudzeń podatkowych.
Z kolei spółka dobrze sobie radzi na polskim rynku – sprzedaż w 2016 roku wyniosła 3 316 ml, podczas gdy w 2015 było to 2 769 mln zł (wzrost w 2016 to 19,8%). Prawdopodobnie co najmniej część tego przesunięcia między sprzedażą zagraniczną a rynkiem polskim to zamiana fikcyjnego eksportu na rzeczywistą sprzedaż krajową.
Widać pozytywne efekty pracy nad rentownością sprzedaży. W ciągu 3 pierwszych kwartałów 2017 marża handlowa (zysk brutto na sprzedaży dzielony przez przychody) to 6,17%, podczas gdy rok wcześniej było to 5,29%. ABC DATA dobrze radzi sobie z kontrolą kosztów. W 2017 roku suma kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu to 161 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 160 mln zł. Negatywnym elementem całej tej układanki jest jednak spadek sprzedaży o 8,6% dla pierwszych 3 kwartałów 2017 w porównaniu do 2016.
Spółka w swojej komunikacji dużo mówi o rozwoju segmentu bardziej marżowych usług. Warto zweryfikować na ile może to zmienić wyniki spółki.

kliknij, aby powiększyćW 2016 roku (spółka prezentowała to w danych za ten rok, nowszych nie ma) obroty tej działki wyniosły około 190 mln zł (mniej niż 5% całości) przy marży brutto około 2 razy lepszej niż dotychczasowa działalność. Można się zastanawiać czy warta skórka wyprawki. Wyższa marża z sprzedaży VAD to tylko 7% całego zysku brutto na sprzedaży. Prawdopodobnie wypracowanie wyższej marzy odbija się również na kosztach operacyjnych. Spółka w 2016 zarobiła na tych usługach 1,4 mln zł zysku netto, choć kluczowe będą tu wewnętrzne zasady przypisywania kosztów do poszczególnych ośrodków biznesowych.

kliknij, aby powiększy棹czny wynik za 3 pierwsze kwartały 2017 jest lepszy niż rok wcześniej o 15,1% na poziomie zysku brutto i 6,9% na poziomie zysku netto. Nominalnie wzrost jest niewielki bo rok wcześniej ABC DATA podciągnęła swój wynik obejmując 19,9% udziałów w spółce BiznesLinkCO, kontrolowanej przez grupę MCI. W marcu 2016 podniosło to wynik o prawie 7 mln zł, następnie w grudniu 2016 taka kwota została spisana w koszty. Cała transakcja była neutralna w perspektywie całego roku, ale w odniesieniu do 3 kwartałów 2016 mamy wynik zawyżony prawie dwukrotnie (zysk brutto w 2016 Q1-3 to 17 mln zł, bez tej transakcji tylko około 10).
Wyraźnie lepiej prezentuje się sam 3 kwartał 2017 w porównaniu do 3 kwartału 2016:
- przychody wzrosły o 2,4%
- zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 8,3%
- zysk brutto wzrósł o 190,2%
- zysk netto wzrósł o 224%
Głównym powodem wzrostu zysków w ostatnim kwartale była poprawa marży brutto na sprzedaży (+5 mln zł) i spadek kosztów sprzedaży (+6 mln zł).

kliknij, aby powiększyćZaangażowany w finansowanie działalności kapitał obrotowy netto na koniec 3 kwartału 2017 jest wyraźnie wyższy (296 mln zł) niż na koniec 2016 (229 mln zł). Jest to pewnym zaskoczeniem, bo szczyt obrotów przypada na koniec roku kalendarzowego. Na koniec roku ABC DATA miała bardzo wysokie saldo należności od klientów i zobowiązań handlowych, co było związane ze szczytem sezonu handlowego. Na koniec 1 kwartału saldo zobowiązań spadło bardzo mocno (z 827 do 481 mln zł) i od tej pory wzrasta, jednak mocniej po stronie należności niż po stronie zobowiązań handlowych.

kliknij, aby powiększyćW ciągu 3 pierwszych kwartałów ABC DATA zanotowała ujemne przepływy działalności operacyjnej. Wynika to w dużej mierze z opisanego wyżej wzrostu kapitału obrotowego. Spółka musiała pokryć ten niedobór zapasem gotówki oraz krótkoterminowymi kredytami. Saldo gotówki operacyjnej wynika z bieżących rozliczeń z klientami i dostawcami, więc spore wahania tej pozycji z kwartału na kwartał są uzasadnione. Przepływy inwestycyjne są jak zazwyczaj w spółce na bardzo niskim poziomie.
Analiza wypłacalności
kliknij, aby powiększyć
kliknij, aby powiększyćBilans zachowuje cały czas strukturę podobną do tej jaka była wskazywana w poprzednich omówieniach. Majątek trwały i kapitał własny są niewielką częścią sumy bilansowej, a jej wahania wynikają głównie ze zmian elementów kapitału obrotowego netto oraz krótkoterminowych kredytów, które są zaciągane w miarę bieżących potrzeb (zwykle jest to po prostu limit w rachunku bieżącym). Widać (wspominany już w części dotyczącej kapitału obrotowego) skok sumy bilansowej na koniec 2016 roku, po czym wyraźnie ona spadła i ponownie rośnie, prawdopodobnie do następnego szczytu na koniec tego roku i minimum na koniec 1 kwartału, po zamknięciu rozliczeń związanych ze szczytem sprzedaży na koniec roku kalendarzowego.

kliknij, aby powiększyćRzućmy jeszcze okiem na wskaźniki wypłacalności i zadłużenia. Dług odsetkowy na koniec 3 kwartału 2017 jest najwyższy w ciągu 2 ostatnich lat (zarówno w ujęciu brutto, jak i, po odjęciu gotówki, netto). Wskaźniki zadłużenia są na akceptowalnych poziomach, choć widać, ze problemy ze spadającymi zyskami mocno je pogorszyły. Pokrycie odsetek przez EBITDA na poziomie 4,6 jest jednak jeszcze bezpiecznym poziomem.
Ewentualny spadek rentowności spółki może być przyczyną problemów, takich jak naruszenie umów z bankami czy wycofanie teoretycznie dostępnych w tej chwili linii kredytowych.
Podsumowanie
kliknij, aby powiększyćOstatni kwartał w wykonaniu ABC DATA jest bardzo dobry, oczywiście na tle kilku ostatnich, a nie rekordów z 2013/2014 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne kwartały potwierdzą odwrócenie niekorzystnych tendencji z ostatnich lat. Na razie jednak wyniki są cały czas słabe - ROE za 12 miesięcy (zwrot z kapitału własnego) jest na poziomie 6,4%.
Ryzyko związane z rozliczeniami VAT cały czas wisi nad spółką, choć do tej pory żadne z postępowań nie zakończyło się niekorzystną dla ABC DATA decyzją. Bez wątpienia jest to jeden z hamulców cen akcji. Drugim jest postawa wiodącego akcjonariusza (fundusze MCI) który chętnie by się spółki pozbył, ale po cenie sporo wyższej. Przy tak negatywnym nastawieniu do dystrybutorów IT jest to jednak mało realne.
Wskaźnik cena/zysk wynosi 14,5, co jest wartościa przeciętną w odniesieniu do WIG (14,3). Zysk spółki jest jednak obciążony wspomnianymi odpisami z tytułu utraty wartości BiznesLinkCO (-6,7 mln zł) w 4 kwartale 2016. Bez uwzględnienia tego odpisu zysk można oszacować na około 24 mln zł zamiast 18, co dawałoby wskaźnik cena/zysk na poziomie około 11. Zysk za ostatni kwartał w kwocie 9 mln zł daje spore nadzieje przynajmniej na poprawę tego wskaźnika po kolejnym kwartale. Czy ewentualne dobre wyniki w kolejnym kwartale będą w stanie ruszyć ceną akcji spółki jest już innym zagadnieniem.
Na plus spółce trzeba zaliczyć wypłatę dywidendy (po rocznej przerwie). Może do świadczyć o poczuciu pewności ze strony zarządu spółki, choć równie dobrze powodem mogą być potrzeby głównego akcjonariusza MCI, który w ten sposób może częściowo odzyskiwać gotówkę zaangażowaną w spółkę.
Przed spółką ostatni kwartał roku, tradycyjnie najlepszy w branży handlowej. Dobre wyniki powinny poprawić wskaźniki spółki, co daje szansę na jakiś ruch cen akcji.
>> Wyceny, wskaźniki oraz inne informacje dotyczące spółki - tutaj >> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych - tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.