OPONEO.PL - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

39 40 41 42 43 44 45

OPONEO.PL [OPN]

AKTUALNY KURS: 24,00 zł (+0,00%) 16-10-2018 17:02
anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 414
Wysłane: 12 maja 2017 13:43:03 przy kursie: 48,00 zł
Oponeo przyspiesza w Polsce – omówienie sprawozdania finansowego po 1 kw. 2017 r.

Internetowy sprzedawca opon może pierwszy kwartał uznać za udany. Oponeo osiągnęło dalszy wzrost sprzedaży i zmniejszyło sezonową stratę. Nominalnie wynik jest słabszy, ale to efekt zdarzeń jednorazowych.

Rosnące przychody

W okresie od stycznia do końca marca spółka zaraportowała 134,6 mln zł sprzedaży. To kwota o 48,5 proc. wyższa r/r. Ze wstępnych danych miesięcznych wynika, że szczególnie udany był ostatni miesiąc kwartału – marzec. W kwietniu, który przypada już na kolejny kwartał sprzedaż r/r była już na zbliżonym poziomie. Wygląda na to, że nieco inaczej wypadł w tym roku szczyt wiosennej wymiany opon.


kliknij, aby powiększyć


Na rynkach zagranicznych na razie w blokach

Głównym rynkiem na którym wzrosły obroty był rynek krajowy. Przychody w Polsce wzrosły o 72,2 proc. To wynik naprawdę wyśmienity biorąc pod uwagę, że w końcówce poprzedniego roku obserwowaliśmy znaczny import aut z zagranicy związany z zapowiedzią podwyżki akcyzy. Można powiedzieć, że część popytu przesunęła się z początku tego roku na koniec poprzedniego. Wyraźnie pokazuje to malejąca w styczniu i lutym liczba pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce – dane PZPM.


kliknij, aby powiększyć


Znacznie gorzej Oponeo radziło sobie na rynkach zagranicznych. Przychody ze sprzedaży eksportowej w zasadzie stoją w miejscu, co przy rosnącej sprzedaży krajowej oznacza dalszy spadek udziału w masie obrotów. Brak wzrostu w eksporcie można po części tłumaczyć silniejszą złotówką względem brytyjskiego funta, ale na większości rynków zagranicznych walutą funkcjonalną jest Euro, więc to tłumaczenie nieco naciągane – poziom EUR/PLN był zbliżony w okresach porównawczych. Mamy zatem znacznie lepszy niż można było oczekiwać wynik sprzedaży w Polsce i rozczarowujący obrót na rynkach zagranicznych.


kliknij, aby powiększyć


Wyższa marża

Wzrost przychodów to nie jedyny pozytyw w sprawozdaniu. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 16,7 proc. wobec 14,1 proc. przed rokiem. To rezultat co prawda poniżej linii regresji liczonej od końca 2012 r., ale odchylenie to jest sezonowe. Wyraźnie widać, że w dłuższym okresie marża handlowa spółki rośnie. Dzięki wzrostowi marży spółka wygenerowała wynik brutto na sprzedaży w kwocie 22,54 mln zł co oznacza wzrost o 9,7 mln zł (76,2 proc.) r/r.


kliknij, aby powiększyć


Koszty pod kontrolą

Zwyżka obrotów pociągnęła za sobą wzrost kosztów operacyjnych. Łączne koszty sprzedaży i zarządu wzrosły o 33,41 proc. czyli 6,25 mln zł. W ujęciu nominalnym najmocniej urosły koszty usług obcych. Pozycja ta przed rokiem obciążyła wynik okresu kwotą 6,5 mln zł natomiast obecnie 10 mln zł, co daje dynamikę na poziomie 53,7 proc. To nieco więcej niż wyniosło tempo wzrostu sprzedaży – 48,5 proc.
Teoretycznie należałoby ten fakt ocenić negatywnie, ale warto wrócić na chwilę do przychodów. Otóż te dotyczące świadczonych usług wzrosły z 967 tys. do 4,55 mln zł, na co prawdopodobnie składają się usługi montażu sprzedawane przez Oponeo w ramach współpracy z warsztatami. Wobec tego wyższa dynamika usług obcych od samej sprzedaży znajduje uzasadnienie. Poziom wydatków na reklamę i marketing wzrósł o 10,6 proc., natomiast koszty pracownicze o 47,51 proc. czyli w tempie zgodnym ze wzrostem sprzedaży. Wygląda na to, że wzrost kosztów operacyjnych pozostaje pod kontrolą spółki.


kliknij, aby powiększyć


Po odjęciu kosztów operacyjnych od sprzedaży dostaniemy stratę na poziomie zysku ze sprzedaży w kwocie 2,43 mln zł, w porównaniu do 5,92 mln zł straty w 1 kw. 2016 r. Krótko mówiąc jest lepiej – spółka poprawiła wynik o 3,5 mln zł, a to przecież 20 proc. zysku ze sprzedaży za cały rok 2016. Motorem wzrostu wyniku jest przede wszystkim wzrost wolumenu (wartości) sprzedaży.


kliknij, aby powiększyć


Uwaga na zdarzenia jednorazowe

Poprawa wyniku na poziomie zysku ze sprzedaży najczęściej pociąga za sobą także progres w niższych partiach rachunku wyników. W tym kwartale jednak tak się nie stało. EBIT spółki w tym kwartale wyniósł minus 2,43 mln zł, natomiast przed rokiem spółka pokazała wynik na plus 5,6 mln zł. Na poziomie netto mamy obecnie stratę w wysokości 888 tys. zł w relacji do 4,6 mln zysku przed rokiem. Za taki stan rzeczy odpowiada zdarzenie jednorazowe w postaci sprzedaży Elektroda.pl, która w linii pozostałej działalności operacyjnej dała ekstra ok. 10,6 mln zysku, a na poziomie netto około 8,6 mln zł. Skorygowany EBIT w zeszłym roku to strata na kwotę ok. 5 mln zł, natomiast skorygowany zysk netto to strata na poziomie ok. 4 mln zł.

W obecnym kwartale także mamy zdarzenia jednorazowe o charakterze niepowtarzalnym. Strata brutto wyniosła 1,74 mln zł, natomiast spółka pokazała wynik netto na poziomie minus 888 tys. zł. Wykazany w rachunku zysków i strat podatek miał charakter dodatni na kwotę ca 850 tys. zł. Zarząd spółki wyjaśnia, że:
Cytat:
W I kwartale 2017 rozliczny został podatek utworzony na dzień 31 grudnia 2016 roku z tytułu korekt rabatowych za 2016 rok podatkowo rozliczanych według daty wystawienia w 2017 roku. Pozostały na koniec bieżącego kwartału podatek odroczony wynika z rozliczeń w okresie sześcioletnim przychodu z tytułu adaptacji powierzchni magazynowej oraz pozostałej kwoty należności dotyczącej sprzedaży w 2016 roku aktywu niefinansowego.



kliknij, aby powiększyć


Gotowi do startu

Choć skorygowany wynik operacyjny w tym kwartale pokazuje progres, to w rachunku przepływów pieniężnych mamy większy wypływ gotówki niż przed rokiem. Spółka pokazała ujemne przepływy operacyjne na kwotę 33,9 mln zł podczas gdy rok temu było to minus 18,7 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


To efekt przede wszystkim zwiększenia stanu zapasów, który nie został skompensowany przez wzrost zobowiązań handlowych. Jak pokazuje poniższy wykres, jest to cykliczne zjawisko w działalności spółki.


kliknij, aby powiększyć


Grupa po okresie intensywnej sprzedaży po prostu uzupełniła stany magazynowe, które mają pozwolić na bezproblemową obsługę zamówień od klientów. Warto zwrócić uwagę, że różnica stanu zapasów pomiędzy 3 kw. 2016 r. i stanem obecnym względem różnicy sald na koniec 3 kw. 2015 r. i 1 kw. 2016 r. jest znacznie niższa. Fakt ten można interpretować jako oczekiwanie dalszego wzrostu sprzedaży przez zarząd spółki. Być może saldo zapasów było nieco za duże, bo jak wskazują obroty miesięczne w kwietniu, spółka nie odnotowała wzrostu sprzedaży. Mimo wszystko na kontach Oponeo pozostaje ponad 51 mln zł.

Rynek na raport zareagował dość chłodno. Nie ma się co dziwić – kapitalizacja spółki wynosi ponad 680 mln zł. Wynik za rok 2016 skorygowany o zdarzenia jednorazowe można szacować na ok. 11,6 mln zł. co po dodaniu różnicy pomiędzy skorygowanymi wynikami 1 kw. daje ok. 14 mln zł oczyszczonego wyniku netto za kroczące ostatnie 4 kwartały. Zawarte w kursie spółki oczekiwanie co do poprawy wyników wydaje się dość wysokie - rynek spodziewa się w ciągu najbliższych lat parokrotnego (3-4 razy) wzrostu generowanych wyników.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 12 maja 2017 14:19

oligas
oligas PREMIUM
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 211
Wysłane: 13 maja 2017 08:41:15 przy kursie: 48,00 zł
Kurs Oponeo uwzględnia już wiele dobrego, może jeszcze wzrośnie, ale tanio to już było w tym przypadku.

bankrucik
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 3 719
Wysłane: 13 maja 2017 12:12:54 przy kursie: 48,00 zł
kurs Oponeo uwzględnia już większość premii za ewentualne przejęcie przez podmiot z branży ( na to rynek gra w mojej opiniiThink )
Pogromca bajkopisarzy giełdowych:-)))

teraz również na twitter.com


oligas
oligas PREMIUM
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 211
Wysłane: 13 maja 2017 14:33:01 przy kursie: 48,00 zł
Wg mnie kurs zawiera już bardzo dużą poprawę wyników, niezależnie od przejęć.

bankrucik
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 3 719
Wysłane: 15 maja 2017 23:00:33 przy kursie: 47,98 zł
@oligas
zgadzam się z Tobą ale moim zdaniem część tej wysokiej wyceny bierze się z oczekiwań co do przejęcia,
stagnacja sprzedaży zagranicznej jest coraz bardziej niepokojąca, nowy pomysł na sprzedaż rowerów też mnie nie "pociąga"
dlatego od jakiegoś czasu stoję z boku a obserwuję bardziej z ciekawości, niż jako obiekt potencjalnej inwestycji
Pogromca bajkopisarzy giełdowych:-)))

teraz również na twitter.com
Edytowany: 15 maja 2017 23:00

oligas
oligas PREMIUM
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 211
Wysłane: 15 maja 2017 23:22:18 przy kursie: 47,98 zł
Ja również obserwuję sobie z boku rozwój sytuacji na tej spółce. Również widzę powolne tempo rozwoju zagranicą. Ja wyceniam firmy na podstawie tego ile mogą zarobić, uniezależniam to od przejęć czy od konkretnej branży. Każdy ma swoje metody, szanuję również wyceny wg innych metod. Zwłaszcza, że wyceny firm zajmujących się e-commerce są naprawdę specyficzne np. Amazon, Facebook itp. to tym bardziej nie można wykluczyć, że przejęcie może podbijać cenę Oponeo. Zarobek oczyszczony netto wg SW za zeszły rok 14,1 mln, wycena Oponeo przekroczyła niedawno już 700 mln. To naprawdę sporo. Bez wątpienia spółka jest ciekawa, ale nie jest już tanio. Pzdr

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 414
Wysłane: 11 sierpnia 2017 13:56:21 przy kursie: 48,35 zł
4 kluczowe zjawiska w wynikach Oponeo.pl – omówienie sprawozdania finansowego po II kw. 2017 r.

Oponeo przyzwyczaiło swoich akcjonariuszy do wzrostu sprzedaży i nie inaczej było w 2 kwartale. Przychody wyniosły niecałe 162 mln zł, co oznacza wzrost o 12,9 mln zł r/r. Ale już dynamika tego wzrostu pozostawia sporo do życzenia – 8,6 proc. W ciągu ostatnich paru lat mamy pierwszy kwartał z jednocyfrowym wzrostem sprzedaży

1. Zagranica w końcu rośnie szybciej niż Polska
Choć tempo wzrostu obrotów spółki nie zachwyca to warto zauważyć, że to polski rynek wyraźnie przyhamował. Obroty w kraju wzrosły zaledwie o 4,9 proc., natomiast sprzedaż zagraniczna zwiększyła się o 18,5 proc., co jest najwyższym wynikiem od ostatniego kwartału 2015 r.
Mamy niejako odwrócenie dotychczasowych tendencji. Wzrost w stabilnej ostatnio zagranicy i schłodzenie tempa przyrostu na rynku krajowym. Co ważne spółka zanotowała wysokie wzrosty sprzedaży zagranicznej pomimo umocnienia się złotego. W drugim kwartale mieliśmy najniższe notowania kursu EUR/PLN od 2 połowy 2015 r.


kliknij, aby powiększyć


Wzrost w kraju w świetle dokonań historycznych ciężko ocenić pozytywnie, ale mimo wszystko warto zerknąć na liczbę pierwszych rejestracji aut. Według danych PZPM mamy w tym roku regres i są obiektywne powodu do niższej dynamiki.


kliknij, aby powiększyć


2. Wysokie poziomy marży handlowej
Za to spółka bardzo pozytywnie zaskoczyła marżą. Bariera dwudziestu proc. rentowności została z hukiem przebita i spółka skończyła kwartał z rentownością brutto na sprzedaży w wysokości 22,6 proc. co jest wynikiem rekordowym.


kliknij, aby powiększyć


Prawdopodobnie na tak wysoką marże wpływał relatywnie niski kurs EUR/PLN i USD/PLN, ale nie tylko. Warto zwrócić uwagę, że w II kwartale roku spółka zwiększyła magazyn względem stanu z końca 1 kw. Wartość zapasów na koniec czerwca tego roku wynosiła 102 mln zł, przy stanie na koniec marca na poziomie 91 mln zł. Przed rokiem było to 44 mln zł w czerwcu i 64 mln zł w marcu. Można się domyślać, że spółka dzięki znacznie większym zamówieniom uzyskała lepsze warunki handlowe, w tym niższą jednostkową cenę zakupu.


kliknij, aby powiększyć


3. Marketing się nie opłaca

Wyższa sprzedaż oczywiście musiała pociągnąć za sobą wzrost kosztów i tak faktycznie się stało. O 1,5 mln zł, czyli 40 proc. wzrosły koszty pracownicze. Znacznie wyższa dynamika przyrostu względem sprzedaży wygląda źle, ale zauważmy, że koszty usług obcych zwiększyły się tylko o 0,5 mln zł, co daje dynamikę na poziomie 5,3 proc. Sumaryczny wzrost tych dwóch pozycji kosztowych wyniósł 15 proc. więc nie tak już znacząco powyżej wzrostu sprzedaży. Możliwe, że wzrosty obciążeń spowodowane były rozpoczęciem sprzedaży na rynku Węgierskim i spółka ponosi obecnie wysokie koszty stałe, które nie zostały jeszcze zrekompensowane przez rosnącą sprzedaż.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Największe nominalne obciążenie przyniósł jednak wzrost kosztów w pozycji „inne koszty operacyjne” gdzie spółka pokazuje nakłady na reklamę i marketing. Wydatki na ten cel były o 5,5 mln wyższe niż w II kw. poprzedniego roku. Możemy się domyślać, że relatywnie wysoki poziom tych kosztów jest pochodną decyzji o znacznym zatowarowaniu spółki – zarząd miał nadzieję, że wyższe nakłady marketingowe pociągną sprzedaż i pozwolą na obniżenie wysokiego stany magazynowego.

Mimo wszystko wydaje się, ze zarząd spółki nieco przeszarżował z oczekiwaniami sprzedaży. Wyższe zatrudnienie i koszty marketingu nie pociągnęły za sobą takiego wzrostu sprzedaży, żeby poprawić wynik.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Zysk ze sprzedaży wyniósł 8 mln zł w porównaniu do 9,3 mln zł w II kw. poprzedniego roku. Na poziomie operacyjnym mamy spadek wyniku z 9,2 mln zł do 8 mln zł. Relacja się jednak odwraca na poziomie zysku brutto – 10,2 mln zł obecnie i 9,5 mln przed rokiem. To z jednej strony efekt korzystniejszych na 1 mln zł różnic kursowych i przede wszystkim bonusów od dostawców (kwota nieznana w samym II kw. roku, ale w całym półroczu spółka pokazała 2,1 mln zł). Ponoć to efekt szybszego uregulowania zobowiązań handlowych.

4. Oponeo.pl traci efektywność
Miniony kwartał nie był także najlepszy pod względem przepływów operacyjnych. W drugim kwartale ze spółki wypłynęło ponad 18 mln zł, natomiast przed rokiem mieliśmy dodatnie saldo na kwotę 2,3 mln zł. Z analizy poszczególnych pozycji wynika, że to efekt przede wszystkim zwiększenia kapitału obrotowego w szczególności zwiększenia zapasów


kliknij, aby powiększyć


Jeśli zerkniemy na wskaźniki rotacji to dojdziemy do wniosku, że popsuła się efektywność. Nieco wydłużył się cykl rotacji zobowiązań (co nie chce się spiąć z tezą o szybszej ich płatności), cykl rotacji należności pozostał taki sam, ale znacząco wydłużył się cykl rotacji zapasów. W efekcie względem stanu sprzed roku spółka wydłużyła cykl konwersji gotówki o 5 dni i stał się on finalnie dodatni – wymaga angażowania w biznes własnych środków.


kliknij, aby powiększyć


To oczywiście pochodna zbyt dużego zatowarowania czy zbyt niskiej sprzedaży – zależy od której strony patrzymy. Mamy więc drobne potknięcie, które na razie nie ma większych konsekwencji dla sprawności operacyjnej. Tak też wyniki na razie ocenił rynek - kurs nie zmienił się znacząco.

W kolejnym okresie wyniki mogą okazać się lepsze r/r. Przekaz marketingowy nie kończy się na jednym kwartale, ale poniesione koszty obciążają tylko kwartał w którym zostały poniesione. W Lipcu sprzedaż przyspieszyła o 26 proc. czyli znów mamy dynamikę na poziomie dwucyfrowym, a spółka powinna nadal sprzedawać opony po niższej cenie zakupu.

Problem dla wyników okazał się kwiecień i brak wzrostu sprzedaży w tym okresie. Za to spółka odnotowała aż 74 proc. wzrost obrotów w marcu. Można się domyślać, że inaczej rozłożyła się sezonowa zwyżka sprzedaży i dlatego mamy słabszy II kw. W całym półroczu jednak odnotowujemy wzrost zysku ze sprzedaży. W 1 połowie 2016 r. wyniósł on 3,4 mln zł, natomiast w ciagu pierwszych 6 miesięcy tego roku 5,6 mln zł. W niższych partiach wyniku wzrostów nie widać na skutek rozpoznania w 1 kw. 2016 roku zysków ze sprzedaży elektroda.pl. A zatem sam II kwartał roku nie jest do końca reprezentatywny.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj


Edytowany: 21 września 2017 13:32

krewa
krewa PREMIUM
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 4 889
Wysłane: 31 października 2017 19:55:12 przy kursie: 43,98 zł
OPONEO.PL - analiza techniczna

Kurs akcji Oponeo.pl od roku porusza się między poziomami 43-53 zł, przy czym częściej sięga dolnych partii cenowych tej strefy. Zbyt częste uderzanie w dolną bandę może jednak mieć negatywne konsekwencji w postaci wypadnięcia z toru. Zwłaszcza, że układ średnich sygnalizuję stopniową zmianę układu sił na wykresie. Przebieg linii RSI, kreślącej coraz niżej uplasowane dołki również nie przemawia na korzyść kupujących.

Warto zatem bacznie obserwować zachowanie kursu względem wsparcia na 42,80 zł, gdyż jego ewentualna utrata dostarczyłaby graczom argumentów za skracaniem pozycji. Wówczas nie obeszłoby się bez testu kolejnego wsparcia znajdującego się ponad 6 zł niżej.

Najbliższe opory znajdują się na poziomach 45,00 oraz 46,30 zł


kliknij, aby powiększyć

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 414
Wysłane: 10 listopada 2017 00:19:57 przy kursie: 41,00 zł
Rowerowe zagadki – omówienie sprawozdania finansowego GK Oponeo.pl SA po 3 kw. 2017 r.

Przychody dystrybutora opon w kanale e-commerce wyniosły w III kw. 109,5 mln zł i były o 27,7 mln zł (34 proc.) wyższe r/r. Wzrost ze sprzedaży opon wyniósł 30 proc. (22,6 mln zł), obroty zrealizowane na felgach zwiększyły się o 59 proc. (1,5 mln zł), ale spadły przychody z usług, czyli montażu – 46 proc. (-2,2 mln zł). Warto jednak zwrócić uwagę, że zauważalną sprzedaż zrobił obrót pozostałymi towarami. W tym kwartale dał sprzedaż na poziomie prawie 6 mln zł, w porównaniu do 113 tys. w analogicznym okresie roku poprzedniego i niecałych 0,5 mln zł w całym pierwszym półroczu.
Pozostałe towary to nic innego jak rowery i akcesoria rowerowe. Oponeo w III kw. zwiększyło udział w Dadelo z wcześniejszych 50 proc. do 63,24 proc. i konsoliduje w tej chwili ten podmiot metodą pełną.

Rosła głównie sprzedaż krajowa. Obroty w Polsce zwiększyły się o 48 proc. i wyniosły 82,2 mln zł. Za to eksport rośnie zdecydowanie wolniej – 4 proc. r/r. Udział sprzedaży zagranicznej w obrotach spadł z 32 proc. do obecnych 25 proc. Niską dynamikę przyrostu sprzedaży zagranicznej można tłumaczyć relatywnie silną złotówką.


kliknij, aby powiększyć


Być może także aprecjacja złotego stała za spadkiem marży brutto na sprzedaży. Rentowność wyniosła na tym poziomie 15,9 proc. i była najniższa od 1 kw. 2016 r. W stosunku do analogicznego kwartału poprzedniego roku marża w ujęciu procentowym spadła o 2,1 pp. Wynik brutto na sprzedaży wyniósł 17,4 mln zł i był o 2,7 mln zł wyższy (18,2 proc.) r/r. Spadek rentowności może wydawać się niewielki, ale przy poziomie marży sprzed roku obecny wynik byłby wyższy o 2,3 mln zł. Pogorszenie rentowności można tłumaczyć co najmniej na dwa sposoby. Pierwszym jest mocna złotówka i dość długi cykl rotacji zapasów - 71 dni. W takim czasie kurs EUR/PLN może się istotnie zmienić i przy spadku zabrać sporą część marży na handlu zagranicznym. Drugi powód to konsolidacja spółki rowerowej. Być może uwarunkowania rynkowe nie pozwalają (przynajmniej na razie) na osiąganie marż na poziomie opon. To z resztą nie byłoby dużym zaskoczeniem ze względu na niewielką nadal skalę obrotów i prawdopodobny brak większych bonusów sprzedażowych u dostawców. Tak naprawdę obraz wyników tego kwartału nie będzie pełny, bo prawdopodobnie największe obroty w sprzedaży rowerów przypadają na II kw, gdzie może być zupełnie inny poziom marż.


kliknij, aby powiększyć


Niestety koszty operacyjne rosły szybciej niż przychody – wzrost r/r wyniósł 7,9 mln zł czyli 56 proc. Przez ten fakt pomimo wypracowania nadwyżki na poziomie brutto w kwocie 2,7 mln zł na poziomie zysku ze sprzedaży mamy już regres w kwocie 5,3 mln zł co oznacz kwartalną stratę w wysokości 4,8 mln zł. Na poziomie operacyjnym strata kurczy się do 3,5 mln zł co prawdopodobnie związane jest z dodatkową płatnością za elektroda.pl.


kliknij, aby powiększyć


Koszty pracownicze wyniosły 5,2 mln zł i były o 59 proc. wyższe r/r, ale także nieznacznie wyższe niż w poprzednim kwartale, który sezonowo ma znacznie większą sprzedaż. Zwolnień raczej jednak nie należało się spodziewać, a pozycję tą tak naprawdę należy rozpatrywać łącznie z usługami obcymi ze względu na dwojaki sposób akwizycji pracowników sezonowych. Usługi obece niestety rosły w jeszcze większym tempie – 69 proc. Pozycja ta pozostała także na poziomie nieco wyższym niż w poprzednim, drugim kwartale. Generalnie wzrosty te należałoby ocenić negatywnie, ale w tym przypadku mamy zaburzenie przez konsolidację Dadleo i tak naprawdę nową rzeczywistość. W tempie niższym od przychodów rosła tylko amortyzacja – 8,3 proc.


kliknij, aby powiększyć


Przypomnę tylko, że inne koszty operacyjne stanowią głównie koszty marketingu i reklamy. O ile powyższa tabela dobrze oddaje to co się stało w ujęciu r/r, to pewne światło na poziom kosztów rzuca także wykres i porównanie poszczególnych pozycji w relacji do I czy II kw. tego roku.


kliknij, aby powiększyć


Za pogorszenie wyniku w III kw. odpowiada przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych ich udziału w przychodach. Sporą „winę” za spadek wyników daje także spadek rentowności brutto na sprzedaży, ale jak wspomniałem może to być efekt chwilowy i sprzedaż opon kupionych przy znacznie wyższych kursach walutowych. Pozytwną kontrybucję do wyników miała w tym kwartale tylko skala działalności.


kliknij, aby powiększyć


W bilansie przede wszystkim obserwujemy mocny wzrost zapasów. Względem poprzedniego kwartału mamy przyrost na poziomie 70 mln zł (69 proc.). Przed rokiem magazyn rósł jeszcze szybciej. Choć pomiędzy II i III kw. wartość zapasów wzrosła o 51 mln zł, to w ujęciu względnym mamy aż 116 proc. wzrostu. Jednak przed rokiem tak wysoki wzrost miał uzasadnienie we wzroście sprzedaży i cykl rotacji zwiększył się z 51 do 53 dni. Obecnie mamy skok z 60 do 71 dni. Można powiedzieć, że efektywność spółki się popsuła, ale całkiem możliwe, że w branży rowerowej zapasy rotują znacznie wolniej niż w oponach – niestety tego nie wiemy. Po stronie pasywów mamy za to wzrost zadłużenia handlowego o 70,8 mln zł (sfinansował wzrost zapasów) wobec czego utrata efektywności jest w bardzo dużym stopniu niwelowana – cykl konwersji gotówki wydłużył się z 2 do 5 dni.


kliknij, aby powiększyć


Pojawiło się także zauważalne zadłużenie finansowe – 16 mln zł, ale dług netto pozostaje ujemny i zupełnie nie należy się tym martwić.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: . , Engineer, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 289
Wysłane: 11 stycznia 2018 13:13:00 przy kursie: 40,20 zł
Oto jak handel przenosi się do sieci

Cytat:
Według wstępnych szacunków, w grudniu Oponeo.pl sprzedało towary za 64,89 mln zł. Wynik jest lepszy w ujęciu r/r o 30 proc. Łącznie w całym IV kwartale 2017 r. internetowy dystrybutor opon i felg wypracował blisko 293 mln zł, a w całym roku nieco ponad 690 mln zł. Rezultaty są wyższe w ujęciu r/r odpowiednio o 33 proc. i 28 proc.


https://wiadomosci.stockwatch.pl/grudniowa-sprzedaz-przypieczetowala-rekordowy-rok-oponeo-pl,akcje,208178
Edytowany: 11 stycznia 2018 13:13


anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 414
Wysłane: 24 marca 2018 01:23:50 przy kursie: 42,60 zł
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej – omówienie sytuacji fundamentalnej Oponeo.pl po IV kw. 2017 r.

Spółka kierowana przez prezesa Topolewskiego ma za sobą kolejny udany kwartał kończący równie dobry rok. Działający w branży e-commerce dealer opon nie dość, że poprawił wyniki to w dodatku są one lepsze także pod względem jakości.

Przychody Oponeo wyniosły w IV kw. 302,4 mln zł i były o 78,1 mln zł (34,8 proc.) wyższe r/r. Choć spółka w połowie 2017 r. objęła kontrolą Dadelo, to wzrost sprzedaży ma charakter głównie organiczny. Konsolidowany podmiot dał ekstra 5,1 mln zł obrotów w samym IV kwartale, więc dynamika przyrostu opon, felg i związanych z nimi usług przekracza 30 proc.

Przychody na rynku krajowym wyniosły 255 mln zł i były o prawie 50 proc. wyższe r/r. To jest przy tej skali wręcz niewyobrażalna dynamika wzrostu. Niestety po drugiej stronie znalazł się eksport. W IV kw. obroty zrealizowane na rynkach zagranicznych wyniosły 47,3 mln zł tj. o 10,8 proc. mniej niż przed rokiem. Udział sprzedaży zagranicznej w obrotach spółki spadł do poziomu niewidzianego w spółce od lat – 15,7 proc.


kliknij, aby powiększyć


Spadek udziału sprzedaży zagranicznej nie jest zjawiskiem nowym i trwa już od kilki kwartałów. Gorzej, że sprzedaż zagraniczna ma pierwszy raz tak wyraźną ujemną dynamikę. Według przedstawionych przez spółkę informacji w 2017 r. rynek opon w Wielkiej Brytanii (2 największy rynek), Irlandi, Belgii i Holandii oraz Włoszech się skurczył, natomiast wzrósł tylko na Węgrzech i na Słowacji. Można się domyślać, że w związku z osłabieniem dolara spadły ceny zakupu opon z Azji, a zatem i ceny sprzedaży wyrażone w EUR oraz GBP. Dodatkowo w stosunku do wszystkich tych walut umocniła się złotówka (11,4 proc. USD, 33 proc. EUR, 5,3 proc. GBP), więc mamy wyjaśnienie słabszej sprzedaży zagranicznej. Pośrednio taką tezę potwierdza także roczny wzrost wolumenu sprzedaży opon na rynkach eksportowych o 15,5 proc. przy przychodach rosnących jedynie o 1,7 proc.

Marża brutto na sprzedaży wyniosła w ostatnim kwartale poprzedniego roku 18,1 proc. co oznacza wzrost o 1,1 p.p. Niby nie dużo, ale na poziomie zysku ze sprzedaży taka zwyżka oznacza dodatkowe 3,4 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Oczywiście wygenerowana nadwyżka marży w kwocie 16,7 mln zł musiała się spotkać ze wzrostem kosztów operacyjnych i tak faktycznie się stało. Amortyzacja wzrosła o 6,8 proc. ale wartościowo to tylko 74 tys. zł, czyli wartość do pominięcia. Uderzenie amortyzacji może za to przyjść w tym roku, kiedy do użytkowania zostanie oddana rozbudowana siedziba. W tym miejscu trzeba dodać, że w 3 kw. spółka przestała się już prawdopodobnie mieścić w Bydgoszczy i wynajęła od spółki zależnej TIM (tej samej do której sprzedała kiedyś akcje Marketeo) powierzchnię w parku logistycznym w Siechnicach pod Wrocławiem.

Najmocniej rosnącą pozycją kosztową były usługi obce (4,7 mln zł), ale udział tej pozycji w przychodach nie zmienił się istotnie i wyniósł 6,0 proc. w relacji do 5,9 proc. w IV kw. 2016 r.
Oczywiście rozwój sprzedaży pociągnął za sobą konieczność zatrudnienia kolejnych pracowników. Liczba zatrudnionych wzrosła o 14,4 proc., natomiast koszty pracownicze o 2,1 mln zł, czyli 47 proc. To sporo i nieco za dużo, jak na sam efekt presji płacowej, ale przecież mamy w grupie nową spółkę, czyli Dadelo. Jeśli zerknąć na liczbę pracowników w poszczególnych działach, to wzrosty zatrudnienia nastąpiły w sektorach innych niż sprzedaż, IT, magazyn, przy samym spadku liczby handlowców o ok. 10 proc. Pod skórą spółka najwyraźniej mocno się zmienia.

Tradycyjnie sporym obciążeniem są koszty pozostałe, gdzie spółka prezentuje wydatki na reklamę i marketing. Pozycja ta w IV kwartale wzrosła o 4,3 mln zł, czyli 57 proc., a więc znacznie powyżej dynamiki sprzedaży (podobnie z resztą jak koszty pracownicze). Tej pozycji jednak nie należy oceniać negatywnie, bo wydatki na marketing nie tylko stymulują zakupy, ale budują także świadomość marki, a przecież w grupie pojawił się nowy brand który trzeba rozwijać.


kliknij, aby powiększyć


Choć część kosztów rośnie szybciej niż rynek to nadal nadwyżka marży wygenerowana na sprzedaży pozwala na znaczący wzrost zysku ze sprzedaży. Finalnie wygenerowany wynik w tej linii sprawozdania wyniósł 16,3 mln zł i był o 5,4 mln zł wyższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.


kliknij, aby powiększyć


Zwyżka ta przełożyła się prawie w całości na EBIT (+4,9 mln zł). Niestety ze względu na brak odpowiednich not do sprawozdania za III kw. 2017 r. ciężko stwierdzić jaka pozycja kosztowa zdecydowała o charakterze wyniku linii pozostałej działalności.

W linii finansowej sprawozdania mamy za to 3,06 mln zł zysku. Oczywiście także ciężko powiedzieć, co stało się w samym IV kwartale, ale w całym drugim półroczu spółka wykazała 2,66 mln zł zysku z tytułu:
a)180 tys, odsetek
b)1,24 mln zł z tytułu premii za wcześniejszą spłatę należności
c)1,24 mln zł z tytułu dodatnich różnic kursowych.
Można założyć, że większość tych pozycji pojawiła się w IV kwartale. Właśnie w tym okresie miało miejsce silne umocnienie złotówki i prawdopodobnie w IV kwartale pojawiło się też dyskonto za spłatę (w 3 zobowiązania handlowe miały jeszcze relatywnie wysoki stan).
Efektywna stopa podatkowa wyniosła 17 proc. i w efekcie spółka pokazała 13,6 mln zł zysku netto, tj. 6 mln zł (80 proc.) więcej r/r.


kliknij, aby powiększyć


Tradycyjnie w IV kwartale spółka osiąga bardzo wysokie stany gotówki, co jest związane z mocno dodatnimi przepływami operacyjnymi – uwolnienie kapitału obrotowego z zapasów. W ciągu ostatnich 3 miesięcy roku do spółki spłynęło 83 mln zł, czyli 14,9 mln zł więcej r/r.


kliknij, aby powiększyć

Wygląda na to, że spółka zaczęła pracę nad efektywnością, bo cykl konwersji gotówki przestał dalej rosnąć i skrócił się o 1 dzień. Możliwe, że spadek efektywności to efekt częściowej wyprowadzki pod okolice Wrocławia.


kliknij, aby powiększyć


Od strony bilansowej obserwujemy sezonowy skurcz sumy, w efekcie zmniejszenia zapotrzebowania na kapitał obrotowy. W ostatnim kwartale mocno wzrosły aktywa trwałe, co związane jest głównie ze wzrostem aktywów trwałych w budowie, czyli modernizacją i rozbudową siedziby w Bydgoszczy.


kliknij, aby powiększyć


W ujęciu rocznym mamy wzrost sprzedaży o 30 proc., wzrost zysku brutto na sprzedaży o 37,6 proc., zysku ze sprzedaży o 15,5 proc. (2,3 mln zł). Wynik operacyjny co prawda spadł z 23,6 mln zł do 15,5 mln zł, ale miało to głównie związek ze zdarzeniami jednorazowymi. W 2016 r. sprzedaż serwisu elektroda.pl i innych aktywów przyniosła 12,2 mln zł zysku, a w tym dodatkowe 3 mln zł. Powtarzalny EBIT 2017 r. można szacować w tym roku na 12,5 mln zł co daje zwyżkę o 1 mln zł czyli 9 proc.

Nominalny zysk brutto wyniósł 21,3 mln zł, ale w linii finansowej tez pojawiają się one-offy w postaci różnic kursowych. Skorygowany zysk brutto wyniósł 16,2 mln zł i był o 2,8 mln zł (21 proc.) wyższy r/r.
Porównań nominalnego zysku netto nie będę przedstawiał, gdyż w okresie porównawczym spółka sprzedała z zyskiem akcje własne. Zgodnie z MSR wynik operacji na akcjach odnosi się od razu na kapitał własny, ale transakcja rodzi realne koszty podatkowe, które istotnie obniżyły wynik. Przy zachowaniu nominalnej stopy podatkowej 19 proc. tegoroczny powtarzalny zysk netto można szacować na kwotę 16,2 mln zł. Daje to skorygowany C/Z równy 36,6. Z pewnością nie jest to wartość należąca do najniższych na rynku, ale spółka od wielu lat nieprzerwanie rośnie. Dodatkowo od 2017 r. rozwija biznes rowerowy, gdzie chce powtórzyć sukces z sektora oponiarskiego. A to także nie jest ostatnie słowo, bo szykuje nam się także nabycie udziałów w spółce odzieżowej.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 414
Wysłane: 16 maja 2018 10:46:29 przy kursie: 40,90 zł
Krótka droga hamowania – omówienie wyników oponeo.pl po I kw. 2018 r.


Pierwszy kwartał obecnego roku nie był dla spółki udany. Na wynikach piętno odcisnęła pogoda i przesunięcie sezonu wymiany opon na letnie. Przychody w I kw. 2018 r. wyniosły 125 mln zł i były o 9,6 mln zł (7,1 proc.) niższe od raportowanych za okres styczeń – marzec 2017 r. Dynamicznie spadły przychody z usług (-2,58 mln zł, -57 proc.) co prawdopodobnie ma związek z mniejszą aktywnością w zakresie wymiany opon realizowanej w warsztatach partnerskich. Za to poprawiła się sprzedaż towarów gdzie obroty wyniosły 4,3 mln zł w porównaniu do 179 tys. w I kw. 2017 r. To oczywiście efekt włączenia do konsolidacji spółki Dadelo SA (sprzedaż rowerów)

Przychody na rynku krajowym spadły o 11,2 mln zł (10,6 proc.), a to oznacza, że Oponeo straciło trochę udziału w rynku - ten spadł o 8,7 proc. Realny spadek na sprzedaży opon w spółce jest nawet większy – sprzedaż rowerów ma miejsce głównie w kraju. Za to na rynkach zagranicznych gdzie zjawiska pogodowe nie miały już takiego znaczenia obroty spółki zwiększyły się o 1,5 mln zł (+5,4 proc.)



Jak wspomniałem wyżej spadek sprzedaży to efekt przesunięcia popytu i okresu wymiany opon – na to wskazuje zachowanie miesięcznej sprzedaży. Jeszcze w styczniu spółka mocno rosła – przychody wzrosły o 6 mln zł (20 proc.). W lutym dynamika nieco spadła, ale udało się powiększyć sprzedaż o 6 proc. czyli 1,5 mln zł. Fatalnie wypadł marzec, kiedy to przychody były o 21,7 mln zł niższe r/r. Za to w kwietniu marcowy spadek został z nawiązką odrobiony – wzrost o 39,2 proc. W sumie po 4 miesiącach tego roku, kiedy efekt sezonowy już nie ma znaczenia łączna sprzedaż spółki wzrosła o 25 mln zł czyli 12 proc. Mimo wszystko tempo sprzedaży maleje, bo w analogicznej relacji 2017/2016 przychody wzrosły o 46 mln zł, czyli 28 proc.



Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 54,8 mln zł i był o 1,9 mln zł (8,62 proc.) niższy r/r. Marża wyrażona procentowo spadła o 0,3 p.p., czyli praktycznie pozostała bez zmian. To można uznać za sukces w świetle silnej złotówki i istotnej sprzedaży eksportowej. Pomimo spadku rentowności możemy cały czas mówić o jej rosnącym charakterze w dłuższym terminie. Odchylenie od linii regresji nie jest duże i mieści się w zakresie wahań historycznych.



Koszty operacyjne wzrosły z poziomu 25 mln zł do 26,4 mln zł. Spółka nie była w stanie przewidzieć przesunięcia sprzedaży i z pewnością zatrudniała wcześniej pracowników sezonowych – wzrost wynagrodzeń o 1,2 mln zł (26 proc.). Mocno wzrosły także usługi obce – 1,6 mln zł (+15,5 proc.), co jest efektem znacznie większego zatowarowania spółki przed szczytem sezonu. W sprawozdaniu czytamy, że:

Cytat:
W I kwartale 2018 roku wyniosły one 11 600 tys. zł i stanowiły 43,98% całości kosztów operacyjnych. Były one wyższe o 15,55% niż przed rokiem. Ich wzrost wynikał z dynamicznego rozwoju działalności biznesowej Grupy OPONEO.PL i dotyczył głównie kosztów logistycznych związanych z agazynowaniem towarów.


Jedyną pozycją na jakiej Oponeo wykazało oszczędności to inne koszty operacyjne, gdzie spółka pokazuje koszty reklamy i marketingu. Obciążenia z tego tytuły były mniejsze o 1,9 mln zł (21 proc.). Wydaje się, że tym kosztem jest stosunkowo łatwo manewrować i skoro nie było pogody to nie uruchamiano kampanii reklamowych. Traffici w TV (z wyłączeniem eventów specjalnych) są ustalane nawet z dnia na dzień, choć oczywiście zależy sporo od tego czy spółka sama kooperuje z telewizjami i jej agendami, czy robi to przez dom mediowy.



W efekcie spadku wolumenu sprzedaży i wzrostu kosztów sezonowa strata zysku na sprzedaży wyniosła 5,8 mln zł i była o 3,4 mln zł wyższa r/r.





Na poziomie EBIT utrata wyniku nieco się zwiększyła i wyniosła 3,5 mln zł, a sama strata operacyjna zamknęła się kwotą 5,9 mln zł. W linii finansowej spółka pokazała ok. 0,8 mln zł zysku choć wydaje się, że mocniej (dłużej) korzystała z kredytów obrotowych – te zostały na bilansie. Na poziomie netto strata wyniosła 4,7 mln zł i była o 3,9 mln zł wyższa r/r.



Brak popytu odczuły także przepływy. Te z działalności operacyjnej były ujemne na kwotę 54 mln zł, czyli o 22,5 mln wyższą niż miało to miejsce w I kw. 2017 r.



Spadek cashflow to przede wszystkim efekt zwiększenia stanu zapasów, ale także wzrostu należności. Proszę zauważyć, że choć obroty w marcu były o 29 proc. niższe r/r to saldo należności handlowych wzrosło o 7 mln zł r/r. To oznacza, że spółka traci efektywność (miejmy nadzieję, że chwilowo). Potwierdzają to cykle rotacji. Ten dotyczący zapasów wzrósł z 50 do 79 dni – efekt odłożenia w czasie popytu. Jednoczenie spółka o 17 dni wydłużyła cykl płatności za zobowiązania, co może mieć w kolejnym kwartale wpływ na bonusy. Cykl wyżej wspomnianych należności wzrósł o 1 dzień.




W efekcie cykl konwersji gotówki wydłużył się z 6 do 20 dni, a to oznacza że spółka potrzebuje więcej kapitału. Przejawem tegoż zapotrzebowania jest pojawiające się saldo kredytów w pasywach spółki – 10,1 mln zł. To z resztą dość zaskakujące biorąc pod uwagę, że w kasie na koniec kwartału było 34,3 mln zł gotówki. Oponeo ma tani kredyt, ale zawsze jest to mniejszy lub większy koszt.



Ocena kwartału z finansowego punktu widzenia wypada negatywnie, ale jest to przede wszystkim efekt zjawisk niezależnych od spółki, czyli zjawisk pogodowych. Prawdziwa weryfikacja osiągnięć zarządu przyjdzie po raporcie półrocznym kiedy sezonowy efekt pogodowy zostanie zniwelowany.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 16 maja 2018 10:56

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 414
Wysłane: 19 sierpnia 2018 14:46:55 przy kursie: 30,50 zł
Kot Schrödingera – omówienie sprawozdania finansowego Grupy Oponeo.pl po II kw. 2018 r.

Przychody Oponeo wyniosły w 2 kw. br. 227 mln zł i były o 40 proc. (65,4 mln zł) wyższe r/r. Warto zaznaczyć, że istotną część wzrostu (17 proc.) zrobiła sprzedaż pozostałych towarów czyli prawdopodobnie głównie rowerów z Dadelo – efekt konsolidacji. Przy wyłączeniu sprzedaży rowerów dostaniemy mocny organiczny wzrost na poziomie 33 proc. Z geograficznego rozkładu przychodów wynika, że rośnie rynek polski (+57,6 proc.), natomiast eksport stoi w miejscu (+0,2 proc.), ale trzeba także wziąć pod uwagę, że złoty był nieco silniejszy r/r.


kliknij, aby powiększyć


Dodatkowo wygląda na to, że na rynkach zagranicznych rośnie wolumen. Nie mamy co prawda danych za sam II kw. roku, ale w całym półroczu wolumen eksportu zwiększył się o 12 proc. przy wzroście liczby sprzedanych opon o 17 proc. na rynku krajowym.

Delikatnie rośnie także marża brutto na sprzedaży. Rentowność handlowa wyniosła 23,15 proc. w porównaniu do 22,63 proc. przed rokiem. W tym miejscu trzeba jednak dodać, że spółka w tym roku zmieniła prezentację bonusów sprzedażowych i obecnie prezentuje je w koszcie własnym sprzedaży, a nie w linii finansowej sprawozdania. Po wyłączeniu bonusów z kosztu własnego sprzedaży porównywalna rentowność brutto wyniosła 22,5 proc. i w zasadzie pozostała bez zmian, choć znów trzeba poruszyć kwestię nieco silniejszego złotego i przeliczenia walut. Raportowany zysk brutto na sprzedaży zwiększył się o 14,5 mln zł


kliknij, aby powiększyć


Po stronie kosztowej obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost kosztów usług obcych – 71 proc. względem 40 proc. wzrostu przychodów. Zwyżka kosztów tej pozycji w ujęciu nominalnym wyniosła 7,1 mln zł. Koszty pracownicze wzrosły o 1,5 mln zł (28 proc.), natomiast pewne oszczędności spółka pokazała w pozycji pozostałych kosztów – spadek o 1,3 mln zł. Jak można się domyślać mamy do czynienia z ograniczeniem wydatków marketingowych (jak wyjaśnia spółka głównie na rynkach eksportowych).


kliknij, aby powiększyć


Całkowity wzrost kosztów operacyjnych wyniósł 7,9 mln zł co pozwoliło zwiększyć zysk ze sprzedaży o 6,6 mln zł (83 proc.), który ostatecznie zamknął się kwotą 14,6 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Lekkim wsparciem dla wyników była linia pozostałej działalności (+0,9 mln zł) wobec czego EBIT wzrósł o 7,6 mln zł i ostatecznie osiągnął wartość 15,6 mln zł (8 mln zł).

Niestety wynik istotnie obciążyła linia finansowa sprawozdania. Przed rokiem dostaliśmy w niej ekstra zysk 2,2 mln zł, natomiast w II kw. br. stratę na poziomie 1,15 mln zł. Jak wspomniałem wcześniej spółka przed rokiem bonusy sprzedażowe prezentowała w linii finansowej, a obecnie w rachunku wyników rozliczane są znacznie wyżej. Tak czy owak, wygląda na to, że na wynik ujemnie wpłynęły także różnice kursowe. Na poziomie zysku brutto spółka pokazała w minionym kwartale 14,4 mln zł wobec 10,2 mln zł przed rokiem, natomiast na poziomie netto 12 mln zł zysku w relacji do 9,7 mln zł w okresie porównawczym.


kliknij, aby powiększyć


Wynik w najniższej partii rachunku zysków i strat jest o 23 proc. wyższy r/r, ale z ocenami należy być bardzo ostrożnym. Proszę zwrócić uwagę na miesięczny rozkład przychodów – okazuje się, że szczyt sprzedażowy przed rokiem wypadł w marcu i pozwolił zbudować wynik w I kw. 2017 r. natomiast obecnie najwyższa sprzedaż miesięczna w pierwszym półroczu przypadła na kwiecień, czyli już drugi, obecnie raportowany kwartał.


kliknij, aby powiększyć


W takim przypadku, aby właściwie ocenić wynik należy pozbyć się sezonowości, co zrobimy analizując całe półrocza zamiast poszczególnych kwartałów.

Przychody za okres pierwszych sześciu miesięcy obecnego roku wyniosły 352 mln zł i były o 18,8 proc. (55,7 mln zł) wyższe r/r. Po wyłączeniu wzrostu sprzedaży pozostałych towarów (rowerów) dostaniemy wzrost na poziomie 13,7 proc., a zatem Oponeo nadal organicznie rośnie. Mimo wszystko wzrost ten dość istotnie spowalnia. W kilku ostatnich latach dynamika przychodów wynosiła: 29 proc. w 1H14, 31 proc. w 1H15, 27 proc. w 1H16, 14 proc. w 1H17, a obecnie po przejęciu Dadelo tylko niecałe 19 proc.

Marża brutto w porównywanych okresach była bardzo podobna. Raportowana wyniosła 20,8 proc. (skorygowana o rozliczenie bonusów 20,4 proc.) w porównaniu do 20 proc. przed rokiem. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 73,2 mln zł (71,8 mln zł po korekcie) i był wyższy o 14 mln zł (12,6 mln zł po korekcie) r/r.

Raportowane koszty operacyjne wzrosły o 17,4 proc., a zatem w nieco niższym tempie od sprzedaży. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że nieco zmieniła się ich struktura. O 8,7 mln zł (43,5 proc.) wzrosły koszty usług obecnych. Tak duży wzrost można łączyć z rozbudową logistyki. W sprawozdaniu zarządu czytamy, że:

Cytat:
W celu zabezpieczenia potrzeb Grupy w zakresie ilości składowanych towarów w okresach szczytów wymiany opon oraz zdywersyfikowania wielkości zamówień do realizacji na kilka magazynów, Grupa OPONEO.PL poszerza możliwości logistyczne korzystając dodatkowo z outsourcingu logistycznego. Nowy magazyn ma powierzchnię 5 tys. m², posiada najwyższej klasy zabezpieczenia przeciwpożarowe, wysokiej klasy rozwiązania IT i technologiczne do obsługi oraz dobrą komunikację z Autostradą A4.


Z jednej strony Oponeo rozbudowuje swoją siedzibę (widoczne w bilansie środki trwałe w budowie), z drugiej wynajęła nową powierzchnię magazynową. To może oznaczać, że mamy do czynienia z mniejszym stopniem wykorzystania zdolności operacyjnych.

O 2,7 mln zł (27 proc.) wzrosły koszty pracownicze. Tak naprawdę niższą dynamiką (15,5 proc.) od sprzedaży wykazały się jedynie pozostałe koszty, gdzie spółka pokazuje obciążenia z tytułu reklamy i marketingu (spadek o 3,1 mln zł). Ostatecznie zysk ze sprzedaży wyniósł 10,3 mln zł (8,8 mln zł po korekcie o bonusy) i był wyższy o 4,7 mln zł (3,3 mln zł po korekcie), co w wartościach względnych daje 84 proc. (59 proc. po korekcie).

Na poziomie EBIT mamy nieco mniejszą dynamikę wzrostu wyniku (73 proc. (48 proc. po korekcie)), co ma związek z utylizacją opon niepełnowartościowych. Co do bonusów sprzedażowych (jest porównywalny bezpośrednio) wynik uzgadnia się na poziomie zysku brutto. Na tym poziomie spółka zaraportowała 9,3 mln zł zysk w porównaniu do 8,5 mln zł przed rokiem – wzrost o 9,7 proc. Trzeba jednak dodać, że mamy dość sporą zmianę na poziomie różnic kursowych i derywatów zabezpieczających. Wyłączając różnice kursowe oraz wycenę forwardów dostaniemy zysk na poziomie 9,8 mln zł co oznacza wzrost o 2,2 mln zł, czyli 29 proc. W tym miejscu jednak należy znów pamiętać, że spółka poniosła znacznie niższe obciążenia marketingowe – 3,1 mln zł. Gdyby założyć podobny poziom obciążeń z tego tytułu to mamy tak naprawdę regres powtarzalnego wyniku. Z drugiej strony zwiększenie wydatków prawdopodobnie zwiększyłoby sprzedaż, więc wnioski nie są oczywiste i każdy musi wyciągnąć je sam.


kliknij, aby powiększyć


Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na efektywność działalności. W ujęciu r/r cykl rotacji zapasów wydłużył się o 16 dni, cykl rotacji należności się nie zmienił, natomiast cykl rotacji zobowiązań wydłużył się o 11 dni. W związku z tym cykl konwersji gotówki wzrósł r/r 5 dni, czyli ponad 40 proc. Dłuższy cykl operacyjny oznacza oczywiście zwiększone zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i mniejsze przepływy operacyjne.


kliknij, aby powiększyć


Niektórych może dziwić różne zachowanie cykli w niniejszym omówieniu i sprawozdaniu zarządu spółki. To efekt różnic metodologicznych. W omówieniu (podobnie jak w serwisie) liczę cykle w ujęciu rocznym, a nie półrocznym i ze średnich stanów bilansowych w okresie, a nie stanu na koniec danego okresu. Badając szczegółowo poziom kapitału obrotowego (zapasy + należności – zobowiązania) na każdy kwartał widać, że na wyniki cykli w omówieniu rzutują wysokie stany z 3 kw. 2017 r.

A zatem z dużym prawdopodobieństwem można założyć poprawę efektywności w kolejnym kwartale. Średni kapitał obrotowy w półroczu (licząc ze stanu na koniec roku, na pierwszy kwartał i na drugi kwartał) tego roku wyniósł 6,9 mln zł w porównaniu do 7,8 mln zł w roku ubiegłym. Przy rosnącej sprzedaży półrocznej oznacza to wzrost efektywności.

Ocena pierwszego półrocza nie jest jednoznaczna. Z pewnością cieszy wzrost sprzedaży organicznej, ale już dynamika nie rzuca na kolana. Tyle, że rynek oponiarski w Europie przestał rosnąć, więc spółka operuje w innym otoczeniu. Ocena marż jest neutralna, natomiast ambiwalentne odczucia budzą koszty. Z jednej strony mamy efekt rozbudowy mocy, z drugiej nie do końca łatwe do oceny spadki w nakładach na marketing. Niższe koszty reklamy poprawiają wynik w raportowanym okresie, ale automatycznie nie wspierają sprzedaży w kolejnych kwartałach przez budowanie marki.

Niejednoznaczność oceny potwierdza zachowanie kursu spółki po raporcie, który w zasadzie nie zareagował na publikację.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 23 sierpnia 2018 18:40

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: . , Engineer, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 289
Wysłane: 10 września 2018 10:53:14 przy kursie: 25,00 zł
Altus ruszył z wyprzedażą akcji. W ubiegłym tygodniu zmniejszył zaangażowanie z 16,7 proc. do 14,5 proc.

Cytat:
Zmniejszenie udziału w ogólnej liczbie głosów w OPONEO.PL S.A. nastąpiło na skutek rozliczenia w dniu 6 września 2018 roku transakcji zbycia na rynku regulowanym 308 250 akcji Spółki.


https://www.stockwatch.pl/komunikaty-spolek/komunikat-ESPI.aspx?id=20180910_103403_0000141610&ticker=OPONEO.PL

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
39 40 41 42 43 44 45

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,367 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d