ORBIS - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2 3 4

ORBIS [ORB]

AKTUALNY KURS: 87,40 zł (+0,69%) 16-08-2018 13:01
krewa
krewa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 4 801
Wysłane: 28 kwietnia 2017 20:49:07 przy kursie: 87,00 zł

kliknij, aby powiększyć


Upgrade do king executive. Notowania Orbisu wybiły historyczny szczyt z 2007 roku (czerwona pozioma linia) i z wdziękiem zmierzają w kierunku 3-cyfrowej ceny za akcje. Najbliższy poziom docelowy, który można wyznaczyć za pomocą zewnętrznych zniesień Fibo to 90,50 zł, zaś kolejny to 107,50 zł

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 28 kwietnia 2017 20:50:42 przy kursie: 87,00 zł
W ciągu ostatnich 10 lat rynek hotelarski (w sensie popytu na miejsca noclegowe) rósł w tempie ok. 7 proc.
(https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_hotelarski_w_polsce_raport_20) rocznie. Prawdopodobnie to tempo się utrzyma w kolejnych latach, bo Polska zyskuje na znaczeniu w Europie jako centrum biznesowe. Rozsądnym jest przyjąć, że Orbis to tempo wzrostu co najmniej utrzyma. Obecny pipline spółki zawiera projekty własne oraz w zarządzaniu które dają potencjał wzrostu bazy o 20 proc. Jako, że hoteli nie buduje się w ciągu pół roku tylko bliżej 3 lat, co w zasadzie dałoby średnioroczny potencjał wzrostu bazy o ca 7 proc. I tutaj mowa o potencjale wzrostu w zasadzie na poziomie netto. Rzeczywisty wzrost wyników może być wyższy, bo część kosztów rosnąć nie powinna (np koszty reklamy)

Na to nakłada się zachowanie RevPAR. Na razie spółce udaje się ten parametr zwiększać, ale mamy od paru lat korzystne otocznie i wzrosty PKB na rynkach na których działa grupa. Ten stan trwać wiecznie pewnie nie będzie. Z tego powodu poziom 7+ wydaje się założeniem realnym w ciągu następnych paru lat.

oligas
oligas PREMIUM
Stopień: Elokwentny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2013-04-01
Wpisów: 207
Wysłane: 28 kwietnia 2017 21:14:58 przy kursie: 87,00 zł
Tempo rozwoju zgodne z rynkiem hotelarskim będzie bezpieczne, dzięki za odpowiedź.


Tadeo
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-11-29
Wpisów: 3
Wysłane: 3 maja 2017 19:31:12 przy kursie: 88,00 zł
Witam, na stronie SW, jest rekomendacja pozytywna wydana przez DM BDM dla Orbisu, a tutaj info w zakładce biznes, że Orbis ma stratę - link http://businessinsider.com.pl/gielda/spolki/orbis-wyniki-finansowe-w-pierwszym-kwartale-2017-roku/476lmbd
Nie rozumiem - spółka ma kiepskie wyniki- rekomendacja pozytywna. Wiele innych spółek ma wynik pozytywny ale nieznacznie mniejszy jak oczekiwali analitycy i od razu kurs spada, rekomendacje kiepskie. Wobec proszę o odpowiedź czy jest dobrze czy jednak źle ? dziekuję

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 4 maja 2017 08:51:42 przy kursie: 88,00 zł
Niestety zalinkowany artykuł pisał zapewne osobnik nie mający pojęcia o spółce i segmencie hotelarskim. W branży i spółce występuje sezonowość, która objawia się gorszą frekwencją w 1 kw. roku. Niższa frekwencja powoduje niższe przychody i straty w 1 kw. roku, które potem są odrabiane w dalszej części roku. Zmniejszenie straty to pozytyw i zdecydowanie jest się z czego cieszyć.

sasky
sasky PREMIUM
Stopień: Złotousty
Grupa: . , Engineer, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 213
Wysłane: 4 maja 2017 09:01:54 przy kursie: 88,80 zł
Dokładnie, tak jak napisał anty_teresa. I kwartał to tzw. niski sezon w branży hotelarskiej. Taka jest specyfika tego biznesu. Spółka co roku w I kwartale pokazuje stratę, więc nie jest to nic nadzwyczajnego. W tym wypadku niespodzianką jest to, że strata jest znacznie mniejsza niż w poprzednich kwartałach.

Cytat:
Początek roku w branży hotelarskiej to sezon niskiej frekwencji. Mimo to w I kwartale grupie Orbis udało się poprawić wyniki finansowe. Co prawda, operator sieci hoteli – podobnie jak w latach poprzednich – zamknął okres na minusie. Jednak 11,15 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej to wynik o 17 proc. lepszy niż przed rokiem. Jeszcze lepiej wypadł EBIT. Strata operacyjna skurczyła się r/r z -9,19 mln zł do -0,36 mln zł.

https://wiadomosci.stockwatch.pl/orbis-srubuje-wyniki-kapitalizacja-grupy-przekroczyla-wlasnie-4-mld-zl,akcje,192238

Zwróć tez uwagę, że po publikacji wyników (niewielkiej straty) kurs spółki osiągnął historyczne maksimum.
Edytowany: 4 maja 2017 09:04

Tadeo
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-11-29
Wpisów: 3
Wysłane: 4 maja 2017 18:22:40 przy kursie: 88,80 zł
Dziękuję za wyjaśnienia, pozdrawiam

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 28 lipca 2017 21:14:05 przy kursie: 87,50 zł
Strategia na piątą gwiazdkę – omówienie wyników GK Orbis SA po 2 kw. 2017 r.

Lider rynku hotelarskie w regionie ma za sobą kolejny bardzo udany kwartał. Dzięki skutecznej realizacji strategii, właściwiej polityce sprzedażowej i oczywiście korzystnemu otoczeniu zewnętrznemu wyniki spółki są znacznie lepsze niż przed rokiem.

Baza hotelowa spółki wzrosła ze 114 hoteli w połowie poprzedniego roku do 117 hoteli na koniec czerwca tego roku. Jednak nieco zmieniła się ich struktura – mamy prawie 4 proc. spadek w liczbie pokojów własnych i zarządzanych i wysokie, 22 proc. wzrosty liczby pokojów w obiektach franczyzowanych.


kliknij, aby powiększyć


Na pierwszy rzut oka spadek liczby pokoi własnych jest dość spory, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wartości średniokwartalne to liczba pokoi własnych i leasingowanych zmniejszyła się tylko o 1,12 proc. Tak czy owak mamy spadek bazy aktywów które generują największe przychody. Mimo to obroty zrealizowane przez spółkę wcale nie były niższe – wręcz przeciwnie. Przychody z usług noclegowych wyniosły w II kwartale 289,3 mln zł i były o 6,3 proc. wyższe r/r. Przychody z usług gastronomicznych zamknęły się kwotą 101,8 mln zł co daje wzrost o 3,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Największą dynamiką (choć cały czas są nominalnie najniższe) cieszą się przychody z franszyzy +18,8 proc.


kliknij, aby powiększyć


Skoro rośnie sprzedaż przy mniejszej liczbie pokojów to musiał wzrosnąć przychód na jeden dostępny pokój czyli RevPar. Faktycznie tak się stało – obecnie mamy 215,3 zł przy 198,3 zł przed rokiem (214 zł i 203,5 zł dla danych Like for Like). Wzrosty RevPar to zasługa głównie wyższej ceny, przy zbliżonym i nadal wysokim obłożeniu obiektów. W tym aspekcie większego zaskoczenia nie ma, bo dokładnie takiego zachowania spodziewali się giełdowi analitycy. Spółka (a właściwie jej zarzad) bardzo umiejętnie zarządza cenami i profilem swojego gościa – zwiększa udział gości indywidualnych kosztem grup zorganizowanych, które dają większą pewność sprzedaży, ale generują niższe ceny.


kliknij, aby powiększyć


Pozytywy znajdziemy także po stronie kosztowej. Choć mamy wzrost przychodów w gastronomii to koszty materiałów i energii zmniejszyły się r/r o 1,5 mln zł. Dodatkowy milion zł wygenerowało saldo pozostałych. Pozytywem jest także utrzymanie w ryzach kosztów pracowniczych pomimo coraz większej presji płacowej w Polsce. Jedyną pozycją która rośnie szybciej niż sprzedaż są usługi obce – zwyżka kosztów o 6,4 proc. przy wzroście sprzedaży na poziomie 5,3 proc. To zjawisko, które trzeba ocenić negatywnie. Mogłoby się wydawać, że Orbis nieco zaoszczędził na outsourcingu i zwiększył koszty usług obcych kosztem liczby pracowników. Tak jednak nie jest, bo średnie zatrudnienie w okresach półrocznych było o 3,7 proc. wyższe. Tak czy owak suma kosztów spółki (bez uwzględniania amortyzacji i leasingu hoteli) wzrosła bardzo nieznacznie – 2,6 mln zł, przy wzroście przychodów o 20,9 mln zł. Koszty pozostają pod kontrolą, przychody rosną, to zwiększają się wyniki. EBITDAR zamknął się kwotą 180,2 mln zł, co oznacza wzrost o 18,3 mln zł, czyli 11,3 proc. r/r.

kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Powyższe koszty nie zawierają kosztów utrzymania nieruchomości, czyli opłat leasingowych przy dzierżawie i amortyzacji przy własności. W raportowanym okresie spółka dokonała wykupu hotelu w Budapeszcie za cenę 42,3 mln EUR, a wcześniej w 1 kw. wykupu 5 innych hoteli za kwotę 65,9 mln EUR. Dzięki temu obciążenie z tytułu opłat leasingowych spadło o 8 mln zł, natomiast amortyzacja zwiększyła się o 3,3 mln zł. A zatem operacja per saldo wygenerowała 4,7 mln oszczędności na kosztach operacyjnych. Z drugiej strony nabycie hoteli finansowane było także kapitałem obcym, a kwota zapłaconych odsetek w okresie półrocznym wzrosła o 1,9 mln zł. Finalnie więc możemy mówić o 2,8 mln zł oszczędności w ujęciu kwartalnym.

Ostatecznie oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wynik operacyjny wzrósł o 23 mln zł i wyniósł 123 mln zł. EBIT bez korekty wyniósł 121,4 mln zł w relacji do 100,7 mln zł zysku operacyjnego w II kwartale 2016 r. Na poziomie brutto Orbis pokazał 117 mln zł, czyli o prawie 17 mln więcej niż przed rokiem.

Można powiedzieć, że wyniki są jak spod igły, ale pewien niedosyt pozostawia rachunek przepływów pieniężnych. O ile oczywiście spodziewać się należało wysokich ujemnych przepływów inwestycyjnych (wykupy hoteli z leasingu), to już niższy niż w roku ubiegłym cashflow operacyjny jest pewnego rodzaju zaskoczeniem przy takiej poprawie wyników. Orbis w II kwartale tego roku wygenerował 149 mln zł gotówki operacyjnej czyli o 7 mln mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W ujęciu półrocznym CF jest już wyższy, ale i tak zwraca uwagę wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Rosną należności, spadają zobowiązania i tylko częściowo rekompensuje je wzrost rozliczeń międzyokresowych przychodów, czyli zaliczek.


kliknij, aby powiększyć


Całościowy obraz jest jednak nadal bardzo korzystny. Dzięki skutecznej realizacji strategii i skutecznemu zarządowi spółka sprzedaje to samo za coraz więcej przy zbliżonych kosztach, a dodatkowo generuje oszczędności na operacjach portfelowych. Warto jednak pamiętać, że segment turystyki jest bardzo wrażliwy na otoczenie makroekonomiczne. Przy kłopotach pierwsze co się tnie to koszty konferencji, spotkań czy podróży. Z tego powodu akcjonariusze spółki powinni bacznie śledzić dane makroekonomiczne i prognozy analityków na wszystkich głównych rynkach działalności.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 28 lipca 2017 21:15

Wojetek
Wojetek PREMIUM
Stopień: Złotousty
Grupa: StockWatcher , SubskrybentP1Admin
Dołączył: 2011-08-17
Wpisów: 2 472
Wysłane: 2 października 2017 13:40:14 przy kursie: 93,52 zł
Orbis
wykres tygodniowy

kliknij, aby powiększyć


Orbis w trendzie wzrostowym znajduje się od połowy 2016 roku. Poziom 80 zł, który wcześniej był historycznym szczytem z 2007 roku został wykorzystany jako wsparcie a kurs w minionym tygodniu dał nowy sygnał kupna po wybiciu oporu na 88,45 zł. Świecy atakującej towarzyszył lekki wzrost obrotów co uwiarygadnia wybicie, zmienił się również krótkoterminowy trend na RSI na wzrostowy. Orbis należy do indeksu mWIG40, który obecnie również próbuje wybić się z konsolidacji górą. Dzisiejsza świeca obecnie wygląda na próbę korekty tego wzrostu, co może stanowić okazję do zakupów z krótszym stop lossem w okolicach wybitego oporu (88-90 zł). Klarownym sygnałem załamania wybicia (false break) będzie dopiero utrata poziomu 83 zł.
Mój autorski portfel "Cztery Fazy Rynku" - cotygodniowe biuletyny, analizy techniczne i specjalne forum dla subskrybentów.

Zainteresowany ?

->>>INFO<<<-
->>>SUBSKRYPCJA<<<-

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 29 października 2017 11:37:36 przy kursie: 88,79 zł
Na drodze do wykonania prognozy – omówienie wyników finansowych GK Orbis SA po III kw. 2017 r.

Korzystna sytuacja makroekonomiczna w regionie działania spółki napędza rynek hotelarski i wyniki finansowe spółki. Ale wzrost tych ostatnich jest także pochodną zmian wprowadzanych przez zarząd spółki w modelu biznesowym i polityce sprzedażowej i strukturze grupy.

Na koniec kwartału zakończonego 30 września 2017 r. baza hotelowa liczyła 120 obiektów, z czego 32 stanowiły obiekty w modelu asset light, czyli we franczyzie. Wzrost bazy względem półrocza w zakresie hoteli zarządzanych wynika z otwarcia obiektów w Rumunii i Serbii, natomiast wzrost w zakresie franczyzy z otwarcia hotelu w Bośni i Hercegowinie. W ujęciu r/r mamy 4,3 proc. spadek liczby pokojów w hotelach własnych i leasingowanych przy 8 proc. wzroście liczby pokojów w zakresie hoteli zarządzanych. Per saldo łączna liczba pokojów własnych, zarządzanych i leasingowanych spadła jednak o 535 pokoje, czyli o 3 proc.


kliknij, aby powiększyć


W tym kontekście wzrost przychodów ze sprzedaży usług noclegowych należy uznać za spory sukces. Obroty zrealizowane na usługach noclegowych wyniosły w 3 kw. 300,2 mln zł i były o 5,8 proc. wyższe r/r. Przychody ze sprzedaży usług gastronomicznych wyniosły 95,7 mln zł, co oznacza wzrost o 5,5 proc. w relacji do analogicznego okresu poprzedniego roku.


kliknij, aby powiększyć


Cieszy dynamika sprzedaży w gastronomii. Proszę zauważyć, że wzrost przychodu na 1 dostępny pokój (RevPar) w wysokości 9 proc. wynika głównie ze zwyżki średniej ceny za pokój - 8,8 proc. (wzrost RevPar o 5,9 proc. przy 6,7 proc. wzroście średniej ceny za pokój dla danych like for like). Można zatem mniemać, że goście Orbisu coraz chętniej odwiedzają restauracje, albo/i rośnie średni rachunek. Zwyżki sprzedaży i parametrów operacyjnych to efekt większego popytu na usługi hotelarskie i umiejętnego zarządzania klientem i ceną przez spółkę.


kliknij, aby powiększyć


Tradycyjnie największą dynamikę w zakresie przychodów odnotowała franczyza – 28 proc. r/r, ale to tylko 1,4 mln dodatkowej sprzedaży w ujęciu nominalnym przy wzroście o 16,5 mln zł w zakresie noclegów, czy 5 mln zł w zakresie przychodów z usług gastronomicznych i 2,8 mln zł z tytułu pozostałych usług.
Skonsolidowane przychody wyniosły łącznie 422 mln zł i były o 25,5 mln zł (6,4 proc.) wyższe r/r. Sprzedaż dla grupy porównawczej (hoteli które były w grupie zarówno w ostatnim kwartale jaki i analogicznym kwartale roku poprzedniego) wzrosła o 6,9 proc.

Orbis niestety nadal odczuwa presję płacową. Koszty świadczeń pracowniczych wyniosły w raportowanych kwartale ponad 90 mln zł i były o 5,6 proc. wyższe r/r. W ujęciu 9 miesięcznym mamy 4,2 proc. wzrost kosztów pracowniczych i 2,5 proc. wzrost zatrudnienia, w związku z czym reszta wzrostu kosztów płac wynika z podwyżek pensji.
Ale to nie płace zabrały najwięcej ze zwyżki przychodów ale usługi obce – prawie 6 mln zł (7,4 proc.). Proszę zauważyć, że dynamika wzrost obciążeń z tytułu usług obcych jest wyższa niż wzrost przychodów (7,4 proc. vs. 6,4 proc.), a sam przychód rósł głównie w związku z wyższą ceną a nie wyższą liczbą odwiedzin (spadek frekwencji w ujęciu LFL).

W rachunku kosztów są także pozytywy. Zużycie materiałów i energii pozostało na zbliżonym poziomie (+0,7 proc.) pomimo wzrostu przychodów z gastronomii (+5,5 proc.). Zarząd spółki tłumaczy to niższym zużyciem i kosztem energii elektrycznej. Dodatkowy milion oszczędności przyniosła też pozostała działalność operacyjna z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Koszty operacyjne wzrosły o 10 mln zł przy zwyżce sprzedaży na poziomie 25 mln zł, a zatem na poziomie EBITDAR wynik wzrósł o 15 mln zł, czyli 9,5 proc. Rentowność na tym poziomie rachunku wyników wzrosła o 1,2 pp. do poziomu 42,4 proc. (EBITDAR – wynik operacyjny bez zdarzeń jednorazowych powiększony o amortyzację i koszty wynajmu hoteli – pozwala porównywać wyniki bez wpływu efektów „właścicielskich”).

Podobnie jak w poprzednich 2 kwartałach spółka czerpie korzyści z wykupu hoteli z leasingu. W tym kwartale obciążenia z tytułu wynajmu wyniosły 14,5 mln zł i były najniższe od momentu przejęcia hoteli od Accoru. W porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku obciążenia związane z wynajmem spadły o 10,6 mln zł, czyli ponad 42 proc. Jednocześnie amortyzacja wzrosła o 4,1 mln zł (11,2 proc.), więc na poziomie operacyjnym przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych mamy 6,5 mln zł zysku. Nie jest to oczywiście pełny efekt wykupu, bo należałoby do tego doliczyć koszty odsetek od kredytów/obligacji finansujących zakup i/lub utraconych korzyści od gotówki wyłożonej na zakup. Niestety Orbis nie pokazuje noty dotyczącej kosztów finansowych i ciężko precyzyjnie określić zysk z wykupu. Ze sprawozdania z przepływów pieniężnych wynika, że spółka zapłaciła w tym kwartale o ok. 2 mln zł odsetek więcej niż przed rokiem. Jeśli uznać, że wzrost tych obciążeń jest związany tylko z wykupami to finalnie kwartalnie dostaniemy ok. 4,5 mln oszczędności – sporo.

Na skonsolidowany wynik operacyjny wpływ miały oczywiście zdarzenia jednorazowe do których należy przede wszystkim zaliczyć sprzedaż hoteli Mercure Toruń Centrum i ibis Katowice Zabrze. Łączny wynik na tych transakcjach wyniósł ok. 7 mln zł. Po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji i pozostałych oneoffów EBIT ostatecznie zamknął się kwotą 129 mln zł w porównaniu do 105 mln zł.

W linii finansowej Orbis pokazał znacznie mniejsze obciążenia. Choć przychody finansowe były niższe o połowę (0,4 mln zł), to koszty spadły o 4,6 mln zł – prawdopodobnie na skutek niższych ujemnych różnic kursowych. W efekcie spółka pokazała 127 mln zł zysku przed opodatkowaniem (99 mln zł w III kw. 2016 r.) i 106 mln zł zysku netto (80 mln zł w III kw. 2016 r.)

O tym, że w spółce dzieje się coraz lepiej świadczą także przepływy operacyjne. W III kw. Orbis wygenerował na działalności operacyjnej ponad 126 mln zł gotówki, co oznacza wzrost o 7,7 mln zł (6,5 proc.) w ujęciu r/r. Jak na ostatnie kwartały niskie też były wydatki na aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne. Tak rozumiany capex zabrał tylko 26,6 mln zł w porównaniu do 41,8 mln zł przed rokiem czy 213 mln zł w poprzednim kwartale.


kliknij, aby powiększyć


A zatem grupa po uwzględnieniu obciążeń odsetkowych i wydatków inwestycyjnych (nie uwzględniam sprzedaży aktywów) wygenerowała 96 mln zł wolnej gotówki, tj. o 21 mln zł więcej niż w III kw. 2016 r.

Wykonanie prognozy finansowej na ten rok wydaje się niezagrożone, a wygląda także na to, że spółka przebije dolny prób podanego przedziału (450-460 mln zł). Po 3 kw. EBITDA operacyjna wynosi 368 mln zł, a prognoza jest zrealizowana w 82 proc., natomiast przed rokiem w analogicznym momencie czasu wykonanie prognozy wynosiło – 84 proc. Na ostatni kwartał spółce pozostało „do zrobienia” 83 mln zł, w porównaniu do 58 mln zł przed rokiem. To może wydawać się spora różnica, ale należy pamiętać o tym, że na poziomie EBITDA powinno pojawić się ok. 10 mln zł oszczędności z tytułu wykupu hoteli. A zatem aby wykonać prognozę wynik na poziomie EBITDAR powinien wzrosnąć o ok. 15 mln zł., czyli 9 proc., a to wydaje się całkiem prawdopodobne.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj


krewa
krewa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 4 801
Wysłane: 9 stycznia 2018 20:24:21 przy kursie: 95,00 zł
ORBIS - analiza techniczna na życzenie

Kurs akcji spółki Orbis SA znajduje się w długoterminowym trendzie wzrostowym i próbuje przełamać opór lokalnego szczytu z końca września ubiegłego roku. Wczoraj kupującym udało się ustalić nowe historyczne maksimum i doprowadzić do najwyższego zamknięcia w historii notowań. Była to jednak kosmetyczna poprawka ekstremum i nie możemy mówić o zdecydowanym pokonaniu oporu. A więc perspektywy notowań na najbliższe tygodnie wciąż są niejasne.
Dało się zaobserwować, że kolejnemu podejściu pod opór 95 zł towarzyszyło wytracanie impetu zwyżki. Jest to w pełni zrozumiałe zachowanie inwestorów, gdyż zajmowanie pozycji na obecnych poziomach cenowych wiąże się ze zwiększonym ryzykiem. W tej sytuacji nie pozostaje nic innego jak bierna obserwacja wykresu w oczekiwaniu na wynik konfrontacji ze strefą oporu 94,90-95,55 zł. W przypadku wybicia górnego ekstremum dalsze losy notowań będą uzależnione od sposobu pokonania oporu. Jeżeli nie zaobserwujemy skokowego wzrostu wolumenu, to potencjał tego impulsu może wygasnąć w okolicy 102,50 zł. Przebiega tam górny pułap kanału wzrostowego, którym porusza się kurs, oraz zewnętrzne zniesienie 161,8% ostatniej fali korekcyjnej.
Najbliższe wsparcia znajdują się na poziomach 93, 90 oraz 88 zł.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć

krewa
krewa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 4 801
Wysłane: 1 lutego 2018 19:10:37 przy kursie: 100,00 zł
ORBIS - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]

Zacznijmy od przypomnienia fragmentu poprzedniej analizy technicznej:
AT z dnia 09.01.2018 napisał(a):
W przypadku wybicia górnego ekstremum dalsze losy notowań będą uzależnione od sposobu pokonania oporu. Jeżeli nie zaobserwujemy skokowego wzrostu wolumenu, to potencjał tego impulsu może wygasnąć w okolicy 102,50 zł.


A teraz spójrzmy na poniższy wykres. Wolumen wybicia zaznaczyłem czerwoną strzałką. Nie ma więc co się dziwić, że impuls wzrostowy zgasł na poziomie prognozowanym w poprzedniej analizie. Na razie trwa realizacja zysków, która nie stanowi zagrożenia dla nadrzędnej tendencji. Dalsze losy notowań zależą od zachowania kursu akcji względem niebieskiej strefy wsparcia 94,90-95,55 zł. Skuteczna obrona stwarzałaby szansę na konfrontację z poziomem historycznego szczytu. Kolejne wsparcia plasują się na poziomach 93 zł, 90,40 zł oraz 89,10 zł.


kliknij, aby powiększyć



anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 23 lutego 2018 17:04:00 przy kursie: 101,50 zł
Urbi et Orbis – omówienie wyników finansowych GK Orbis po IV kw. 2017 r.

Wyniki hotelarskiej spółki były wyższe niż 2016 r. i zgodne z oczekiwaniami. W lipcu ubiegłego roku zarząd spółki podał prognozę finansową dotyczącą EBITDA skorygowanej o zdarzenia niepowtarzalne w przedziale 450-460 mln zł. Finalnie spółka uzyskała 468,3 mln zł, czyli o niecałe 2 proc. więcej niż górna granica. Wykonanie prognozy z małym naddatkiem nie jest zaskoczeniem – w poprzednich latach spółka poprawiała oczekiwania odpowiednio o 5 proc. (2016 r.) 3 proc.(2015 r.) 2 proc.(2014 r.) 4 proc.(2013 r.).

Do wzrostu wyników grupy (zarówno rocznym jak i kwartalnym) przyczyniło się korzystne otoczenie makroekonomiczne, ale jeszcze bardziej realizacja założonej strategii i i optymalizacja posiadanego portfela aktywów.

Przychody spółki w IV kw. wyniosły 356,6 mln zł i były o 10 mln zł (2,9 proc.) wyższe r/r. Choć mamy wzrost to jego dynamika nieco maleje. W poprzednim (trzecim) kwartale tempo wzrostu wyniosło 6,4 proc., a jeszcze kwartał wcześniej 5,3 proc. Mniejszy przyrost w ciągu ostatnich 3 miesięcy roku wynika ze zmian w portfelu aktywów grupy. Proszę zauważyć, że w wyniku sprzedaży hoteli średnia kwartalna liczba pokoi w hotelach własnych i leasingowanych zmniejszyła się o 4,7 proc. r/r.

Zaburzenie wzrostu przez transakcje sprzedaży widać dość dokładnie w danych LFL (like for like), czyli przychodów generowanych przez obiekty, które były w strukturze grupy zarówno w okresie raportowanym jak i okresie porównawczym. W takim ujęciu obroty w IV kw. wzrosły o 5,8 proc., przy wzroście o 6,9 proc. w III kw. i 5 proc. w II kw. 2017 r.


kliknij, aby powiększyć


Skoro spółka sprzedawała hotele i podpisywała na nich umowy franszyzy to nie dziwi fakt, że zmieniła się także nieco struktura sprzedaży grupy. Przychody z wynajmu pokoi wzrosły w IV kw. o 3,4 proc., natomiast z franczyzy o 47,4 proc. Teoretycznie małym rozczarowaniem ostatniego kwartału roku mogą być przychody w segmencie gastronomicznym, które wzrosły tylko o 0,9 proc. czyli poniżej inflacji w Polsce (2,2 proc. według GUS), ale znów należy odwołać się do liczby pokojów w hotelach własnych i zarządzanych.


kliknij, aby powiększyć


Trzeba także dodać, że wzrost obrotów z usług noclegowych i wskaźnika RevPar był wynikiem głównie zwiększenia ceny za pokój (+6,5 proc. r/r.), natomiast frekwencja wzrosła tylko w nieznacznym stopniu (1,9 p.p. w ujęciu nominalnym, i 1 p.p. w ujęciu LFL). Skoro liczba gości się za bardzo nie zwiększyła, to nie było motoru wzrostu dla usług gastronomicznych.


kliknij, aby powiększyć


Po stronie kosztowej też raczej ciężko mówić o zaskoczeniach. Spółka odczuwa presję płacową, co większym zaskoczeniem nie jest przy obecnych poziomach bezrobocia i tempie wzrostu płac. Koszty pracownicze wzrosły o 5,1 mln zł, czyli o 6 proc. W nieco niższym tempie rosły koszty usług obcych – 3 proc. i dodatkowe 2,4 mln zł obciążenia. Koszty materiałów i energii wzrosły mniej niż inflacja i w tempie niższym niż wzrost frekwencji, (1,5 proc. i 0,8 mln zł), koszty podatków i opłat zabrały z wyniku o 0,7 mln więcej, natomiast pozostałe koszty rodzajowe zwiększyły się o 0,66 mln zł. Wyżej wymienione pozycje kosztowe wzrosły łącznie o 9,7 mln zł i w zasadzie skonsumowały całość nadwyżki przychodowej. W zasadzie wzrost EBITDAR w IV kw. o 3,6 mln zł pochodzi od lepszego salda na pozycji pozostałe przychody i koszty operacyjne. Noty kwartalnej do tej pozycji nie ma, ale z rocznej wynika, ze w pozycji tej spółka raportuje rezerwy, odpisy na należności, odszkodowania itp. Największa różnica w ujęciu rocznym wynika z zawiązania w 2016 r. rezerw na stratny kontrakt, tj. leasing operacyjny Novotelu na Węgrzech i być może brak obciążeń z tego tytułu (lub częściowe rozwiązanie) pozwolił wykazać lepsze saldo pozycji w IV kw.


kliknij, aby powiększyć


Na poziomie operacyjnym (przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych) zwyżka wyniku wynosi już 12,4 mln zł, co oznacza wzrost w ujęciu względnym o 25,5 proc. Z jednej strony mamy spadek kosztów leasingu operacyjnego hoteli o 10,9 mln zł z drugiej rosnącą o 2,4 mln zł amortyzację – po transakcji wykupu hotele wcześniej leasingowane wchodzą na bilans. Wynika z tego, że restrukturyzacja portfela nieruchomości jest głównym czynnikiem poprawy zysków i rentowności na poziomie operacyjnym (przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych).


kliknij, aby powiększyć


Nominalny EBIT wyniósł w IV kw. 65,5 mln zł i został zawyżony przez zdarzenia jednorazowe o 4,7 mln zł. Choć spółka sprzedawała nieruchomości (1,2 mln zł zysku) to jednak głównym czynnikiem zysków było rozwiązanie odpisów na aktywa trwałe (6,7 mln zł). Za to przed rokiem transakcje sprzedaży nieruchomości dały ekstra 21,8 mln zł, a wszystkie zdarzenia jednorazowe wygenerowały dodatkowy zysk w kwocie 19,7 mln zł. Z tego powodu nominalny EBIT IV kwartału jest o 2,6 mln zł słabszy, ale to oczywiście „słabość” pozorna.

Sporo zadziało się w linii finansowej. Orbis pokazał dość wysokie koszty (11,3 mln zł) przy niewielkich przychodach (565 tys. zł), co związane było z odnotowanymi ujemnymi różnicami kursowymi. Dodatkowo w linii finansowej w IV kw. 2016 r. pojawiło się 5,1 mln zł zysku ze sprzedaży jednostki zależnej, czyli ze zdarzenia o charakterze niepowtarzalnym (za takowe należy też traktować różnice kursowe). W efekcie tych zdarzeń mocno zwiększyła się różnica na poziomie zysku przed opodatkowaniem. Zysk burtto wyniósł w IV kw. tylko 54,8 mln zł, a w okresie porównawczym spółka pokazała 73,6 mln zł.

Finalnie na poziomie netto mamy 44,3 mln zł zysku, wobec 55,7 mln zł przed rokiem, ale spadek ten zupełnie nie oddaje faktycznego, powtarzalnego efektu biznesowego działalności w okresie. W ostatnim kwartale zdarzenia jednorazowe zabrały część wyniku netto (głównie różnice kursowe), natomiast w okresie porównawczym sprzedaż hoteli i jednostek zależnych dała ekstra ok. 20 mln zł zysku netto.

Nieco słabiej wypadły w IV kwartale przepływy operacyjne. Cashflow z działalności operacyjnej wyniósł 92 mln zł, czyli o 9,5 mln zł mniej r/r. Spadek CF wynika z mniejszego skurczenia się kapitału operacyjnego spółki niż w roku ubiegłym. W ostatnim kwartale z kapitału obrotowego wróciło 13 mln zł, natomiast przed rokiem 33,5 mln zł, a główne różnice wynikają ze zmiany salda zobowiązań (w tym kwartale prawie bez zmiany, przed rokiem wzrost o 12 mln zł) i należności (obecnie spadek o 19,4 mln zł, przed rokiem spadek o 26 mln zł).

Spółka odnotowała także niższe wpływy z tytułu sprzedaży aktywów trwałych – 18,9 mln zł, wobec 56 mln zł w IV kw. 2016 r., a dodatkowo wydała o o 10 mln zł więcej na inwestycje.


kliknij, aby powiększyć


Choć w tym roku spółka pokazała znacząco wyższą EBITDA operacyjną (468 mln zł vs. 390 mln zł w 2017 r.) i odnotowała wyższe wpływy operacyjne (390 mln zł vs. 381 mln zł), przy podobnym poziomie dezinwestycji to na istotnie wyższą dywidendę raczej nie ma co liczyć. W kasie grupy na koniec roku było 214 mln zł, a jednostkowy wynik netto wyniósł 127 mln zł, co teoretycznie pozwalałoby na wypłatę prawie 2 razy większej dywidendy niż w roku ubiegłym (73,7 mln zł), ale jak powiedział prezes na czacie Orbis chce być spółką wzrostową, co oczywiście oznacza inwestycje. Capex ma wynieść w tym roku 150-170 mln zł, czyli może być o 24 mln zł wyższy r/r.

Do tego dochodzą ewentualne buybacki. Na poziomie operacyjnym w IV kw. mamy 8,5 mln zł zysku z tytułu zmian właścicielskich. Z przepływów wynika, ze spółka wydała na akwizycję 468 mln zł, co przy koszcie kredytu/obligacji na poziomie 3 proc. daje kwartalnie 3,5 mln zł czystego zysku. Można zatem spodziewać się dalszej optymalizacji portfela i potrzeb gotówkowych. Spółka wspomina także o akwizycjach.

Z drugiej strony mamy bardzo niskie zadłużenie (dług netto/EBITDA = 0,7) i potencjał w sprzedaży niestrategicznych obiektów w mniejszych miastach. Tylko w Polsce można znaleźć co najmniej 4 obiekty, które mogą podlegać przyszłym transakcjom: Mercure w Cieszynie, ibis w Kielcach, ibis Styles w Bielsku-Białej oraz ibis budget w Szczecinie.

Wygląda na to, że stopa dywidendy podobnie jak w poprzednich latach wysoka nie będzie i raczej nie będzie to ważny element w decyzjach inwestycyjnych. Obecnie wskaźnik EV/EBITDA(operacyjna) wynosi 10,6 przy średniej sektora rekreacja i wypoczynek na poziomie 11. Pod względem mnożników opartych o zyski spółka wydaje się być wyceniona optymalnie.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 30 kwietnia 2018 12:49:51 przy kursie: 96,00 zł
Dobra koniunktura sprzyja wynikom – omówienie sprawozdania finansowego Orbis za I kw. 2018 r

Pierwszy kwartał to okres tzw. „niskiego sezonu”. Branżowe spółki w tym okresie przygotowują się tak naprawdę do obsługi gości w kolejnych miesiącach roku i oczywiście ma to swoje przełożenie na wyniki.

Przychody Orbisu wyniosły w I kw. roku 271, 5 mln zł i były wyższe o 5,5 mln zł (2,1 proc.) r/r. Tempo wzrostu sprzedaży maleje z kwartału na kwartał. W IV kw. 2017 r. obroty grupy wzrosły o 2,9 proc., w III kw. o 6,4 proc., w II kw. 5,3 proc., natomiast w I kw. 2017 r. o 7,6 proc. Oczywiście nie wszystkie aktywności grupy zachowują się w ten sam sposób. Przychody z franczyzy i zarządzania wyniosły w IV kw. 5,3 mln zł i były o 20,5 proc. wyższe r/r, przychody z usług gastronomicznych spadły o 0,9 proc. i zamknęły się kwotą 74 mln zł, natomiast w najważniejszym segmencie (noclegi) wzrosły o 3 proc., choć też mamy do czynienia z osłabieniem dynamiki w stosunku do poprzednich kwartałów – wzrost o 3,4 proc. w IV kw. 2017 r., 5,8 proc. w III kw. 2017 r., 6,3 proc. w II kw. 2017 r. czy 9 proc. w I kw. 2017 r.


kliknij, aby powiększyć


Zmiany w obrotach spowodowane są przez parę czynników. Po pierwsze zmienia się nieco baza hotelowa grupy. Średniokwartalna liczba pokoi generujących największy przychód, czyli pokoi własnych i leasingowanych zmniejszyła się w I kw. o 4,4 proc. r/r. (4,7 proc. w IV kw. 2017). A zatem spadek dynamiki obrotów to w dużej mierze efekt realizowanej przez Orbis strategii przechodzenia w mniej znaczących lokalizacjach na model „asset light”. Pomiędzy 31 marca tego roku i 31 marca poprzedniego roku grupa sprzedała i podpisała umowy franczyzy zwrotnej dla 4 hoteli. Dodatkowo franczyzą objęto 5 nowych hoteli i zawarto 3 umowy o zarządzanie. Z tego powodu to co faktycznie dzieje się biznesie lepiej oddaje przychód „like for like” (LFL), czyli taki w którym występują hotele które pracowały zarówno w I kw. tego roku jak i poprzedniego roku. W takim ujęciu mamy wzrost sprzedaży o 5 proc. r/r (5,8 proc. kwartał wcześniej, 6,9 proc. w III kw. 2017 r. , 5 proc. w II kw. 2017 r. i 7,6 proc. w I kw. 2017 r.).


kliknij, aby powiększyć


Drugim powodem zmian przychodów są kursy walutowe. Średni kurs Forinta spadł w I kw. o 3,9 proc. r/r (18 hoteli w grupie), Euro o 3,3 proc. (13 hoteli w grupie),natomiast Leja rumuńskiego o 6,1 proc. (10 hoteli w grupie). Wśród kluczowych rynków (7 hoteli) tylko czeska waluta osłabiła się względem złotego o 2,9 proc.

Trzeci powód zmiany przychodów to zarządzanie ceną i strukturą klienta. W I kw. 2017 r. Orbis kontynuował strategię zwiększania sprzedaży do klientów indywidualnych, kosztem klientów grupowych. Dzięki temu średnia cena za dostępny pokój wzrosła o 4,8 proc. i to przy rosnącej o 1,6 p.p. frekwencji. W efekcie przychód na dostępny pokój (RevPAR) wzrósł o 7,5 proc. (5,8 proc. dla danych LFL)


kliknij, aby powiększyć

Warto też pamiętać, że wszystkie 3 wymienione czynniki odziaływały na zrealizowaną sprzedaż usług gastronomicznych, bo te tak samo zależą od liczby posiadanych hoteli, kursów walutowych i struktury gości – klienci indywidualni stołują się poza hotelem w znacznie większym stopniu niż klienci grupowi.

Niestety rosną także koszty. Najmocniej (o 6,9 mln zł, 7,9 proc.) rosną koszty pracownicze. To w zasadzie nie jest zaskoczeniem przy obecnej stopie bezrobocia. O presji płacowej mówią w zasadzie wszystkie sektory gospodarki. O 3,9 mln zł (6,2 proc.) wzrosły koszty usług obcych, gdzie spółka kwalifikuje prowizje od sprzedaży, ale także usługi sprzątania, konserwacji i pracowników z agencji.
Warto przy tym pamiętać, że mówimy o kosztach na innej bazie hotelowej. W przeliczeniu na jeden własny pokój koszty usług obcych wzrosły z 4,2 tys. zł do 4,7 tys. zł, czyli o 11,1 proc. W przypadku kosztów pracowniczych zmiana ta wynosi już 12,9 proc.

Koszty zużytych materiałów i w szczególności energii były w I kw. tego roku niższe o 1,7 mln zł (3,8 proc.), natomiast zupełnie płaskie przy przeliczeniu na własny pokój. Stałe były koszty podatków i opłat, natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmniejszyły się o 0,5 mln zł, głównie dzięki rozwiązanemu odpisowi na należności.

W efekcie dość istotnego wzrostu kosztów pracowniczych i kosztów usług obcych EBITDAR (wynik operacyjny przed amortyzacją i kosztami dzierżawy hoteli) spadł o 3,2 mln zł (5,6 proc.), a rentowność na tym poziomie zmniejszyła się z 21,4 proc. do 19,8 proc. r/r.


kliknij, aby powiększyć


Utratę wyniku EBITDAR udało się spółce odrobić na poziomie EBITDA operacyjnej, która wyniosła 40,4 mln zł i była o 2,3 mln zł (5,9 proc.) wyższa r/r. Oczywiście miało to związek z niższymi kosztami dzierżawy hoteli na skutek wykupu z leasingu Sofitel Budapest Chain Bridge (maj 2017 r.). Choć do grupy trafił dodatkowy hotel, to amortyzacja wzrosła tylko o 314 tys. (0,8 proc.). Dzięki temu wynik operacyjny skorygowany o zdarzenia jednorazowe zwiększył się o 1,9 mln zł i wyniósł ostatecznie minus 1,5 mln zł. w porównaniu do minus 3,5 mln zł przed rokiem. Można powiedzieć, że kłopoty ze wzrostem presji pracowniczej spółka zniwelowała zarządzając strukturą własności hoteli (choć nie do końca jest to prawda, bo należałoby uwzględnić jeszcze zapłacone odsetki od kredytów zaciągniętych na wykup i/lub utracone korzyści z własnych środków).


kliknij, aby powiększyć


Na poziomie nominalnego EBIT mamy już pogorszenie wyniku. Strata na poziomie 365 tys. zł raportowana w I kw. 2017 r. pogłębiła się do poziomu 1,4 mln zł obecnie. Ma to związek ze zdarzeniami jednorazowymi, w szczególności efektem sprzedaży hoteli. Przed rokiem na sprzedaży nieruchomości spółka wykazała zysk w wysokości 3,95 mln zł, a obecnie tylko 0,9 mln zł. Znów na poziomie zysku brutto mamy zdecydowaną poprawę wyniku nominalnego – strata na poziomie 12 mln zł zmniejsza się do 4,9 mln zł. Stało się tak głównie za sprawą ujemnych różnic kursowych raportowanych w I kw. 2017 r i dodatnich obecnie. W sprawozdaniu czytamy, że:

Cytat:
Wysokie koszty finansowe poniesione przez Spółkę w I kwartale 2017 roku wynikały głównie z niezrealizowanych różnic kursowych od pożyczki udzielonej spółce zależnej Accor Pannonia Hotels Zrt. w 2016 roku, które z kolei w I kwartale 2018 roku wpłynęły na zwiększenie przychodów finansowych. Ponadto, w I kwartale br. Spółka rozpoznała 2,4 mln zł przychodów finansowych z tytułu odsetek naliczonych od pożyczek udzielonych spółkom zależnym (2,1 mln zł w I kwartale 2017) oraz 3,6 mln zł
kosztów finansowych związanych z obsługą zadłużenia (tj. 1,0 mln zł mniej w porównaniu z I kwartałem 2017 roku co wynika z całkowitej spłaty kredytu w grudniu 2017 roku).


Ostatecznie I kw. 2018 r. zakończył się wynikiem netto w kwocie minus 4,4 mln zł. (minus 11,2 przed rokiem), ale poprawa ta wynika przede wszystkim ze zdarzeń jednorazowych za jakie należy uznać różnice kursowe. Efekt zmian w biznesie najlepiej oddaje wynik operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych w postaci sprzedaży majątku.

Pierwszy kwartał tego roku był także słabszy pod względem przepływów. Cashflow operacyjny wyniósł 12,2 mln zł, w porównaniu do 23,6 mln zł przed rokiem, a przecież przepływy powinien wspierać wykup hotelu z leasingu (brak opłaty). Orbis odnotował wzrost należności o 8,9 mln zł (o 10,6 mln zł więcej r/r) i dodatkowo spadek zobowiązań o 28,7 mln zł ( o 6,5 mln zł więcej r/r.). Wypływ gotówki z zobowiązań i brak spłaty należności został częściowo skompensowany wzrostem zaliczek od klientów – 16,9 mln zł (o 4,3 mln zł więcej r/r).


kliknij, aby powiększyć


Spółka zapłaciła niższe odsetki od kredytów (o 0,7 mln zł) co ma związek z przedterminową spłatą kredytu inwestycyjnego w grudniu 2017 r. (tego zaciągniętego na zakup aktywów w Europie środkowo-wschodniej). Za to miały miejsce znacznie mniejsze wydatki z działalności inwestycyjnej. Przepływy z tej aktywności były ujemne na kwotę 48,4 mln zł w porównaniu do minus 307 mln zł przed rokiem. W tym roku nie było buybacków hoteli, które przed rokiem spowodowały wypływ 283 mln zł, natomiast same wydatki na rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne były tym razem wyższe o 25 mln zł i wyniosły 56 mln zł. W wymienionej kwocie mamy przede wszystkim modernizacje hoteli – spółka wykorzystuje sezonowo słabszy okres na remonty i zmiany w posiadanych hotelach.

W sezonowym dołku większych emocji w wynikach nie ma. Potwierdziły się trendy obserwowane w poprzednich okresach, czyli wzrost presji płacowej, korzystny wpływ zmian struktury hotelowej i zarządzania ceną i klientem. W tym ostatnim aspekcie nieco się jednak zmienia. Proszę zauważyć, że pomimo zmniejszenia liczby pokoi zaliczki wpłacone przez klientów wzrosty – 42,1 mln zł na koniec marca 2018 r. i 33,8 mln zł na koniec marca 2017 r. Mamy więc do czynienia z nasileniem rezerwacji, za co raczej powinny odpowiadać grupy niż klienci indywidualni, a grupy dają nieco mniejszą rentowność. Zarząd spółki pozostaje jednak optymistyczny, czemu dał wyraz na ostatnim czacie:

Cytat:
Marcin Szewczykowski: Trend jest pozytywny na wszystkich głównych rynkach, dlatego wierzymy w dalszą poprawę wyników.

https://www.stockwatch.pl/czat-inwestorow-gieldowych/marcin-szewczykowski-cfo-orbis-sa-wzrost-revpar-w-i-kw-nastraja-nas-pozytywnie-na-dalsza-czesc-roku,241

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 30 kwietnia 2018 13:41

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 254
Wysłane: 28 lipca 2018 10:55:42 przy kursie: 90,20 zł
Reorganizacja portfela buduje wynik – omówienie sprawozdania GK Orbis po 2 kw. 2018 r.

Przychody Orbisu wyniosły w II kw. 2018 r. 419 mln zł i były o 5,3 mln zł (1,3 proc.) wyższe r/r. Tempo wzrostu nie rzuca na kolana i jest niższe niż inflacja w ostatnich miesiącach (2 proc. w czerwcu br.).

W ujęciu segmentowym obserwujemy wzrost obrotów z franczyzy na poziomie 3 mln zł (45,6 proc.), co ma związek z 26 proc. wzrostem średniej kwartalnej liczby pokoi objętych franczyzą i 7,4 proc. wzrostem przychodu na pokój franczyzowany.

Przychody ze sprzedaży usług gastronomicznych były o 2 mln zł (2,3 proc.) niższe r/r, natomiast sprzedaż noclegów była o 5 mln zł (1,8 proc.) wyższa r/r. W gastronomii spadek częściowo tłumaczy o 4,8 proc. mniejsza liczba pokojów własnych i o 1,2 proc. niższe obłożenie w hotelach.


kliknij, aby powiększyć


W przypadku usług noclegowych wzrosty to wypadkowa niższej liczby pokoi dostępnych dla gości i przede wszystkim wzrostu średniej ceny za pokój. Zaskoczenia w tym aspekcie nie ma, bo Orbis od wielu kwartałów podnosi efektywną cenę sprzedaży, przy czym mówimy w tym miejscu o zmianie typu klienta. Możliwe, że spółka zbliża się w tym aspekcie do apogeum. Proszę zauważyć, że pierwszy raz od bardzo dawna (co najmniej od początku 2015 r.) wzrost średniej ceny spotkał się delikatnym spadkiem frekwencji – 79,5 w II kw. 2018 r. w porównaniu do 80,5 proc. w II kw. 2017 r. Tezę tą należy jednak traktować bardzo ostrożnie. Sama spółka informuje o wzroście konkurencyjności na rynku warszawskim i trójmiejskim, a to może być czynnik który spowodował spadek frekwencji.


kliknij, aby powiększyć


Choć nominalny przychód na poziomie skonsolidowanym rośnie jedynie o 1,3 proc. to wynika to głównie z mniejszej liczby pokoi które kontrybuują na przychody. Dynamika przychodów w ujęciu like for like (czyli dla hoteli które były w grupie zarówno w okresie raportowanym jaki i porównawczym) wynosi 4,6 proc. – Orbis nadal rośnie organicznie. Z drugiej strony tempo tego wzrostu traci powoli dynamikę – jest niższe zarówno w ujęciu kw/kw oraz r/r.


kliknij, aby powiększyć


Na poziomie EBITDAR (wynik operacyjny przed uwzględnieniem amortyzacji i kosztów dzierżawy hoteli) wynik spółki wyniósł 179,4 mln zł i był o 0,8 mln zł niższy r/r. Rentowność EBITDAR zmniejszyła się z 43,6 proc. do 42,8 proc. Za taki stan rzeczy odpowiada przede wszystkim wzrost kosztów pracowniczych. Obciążenia z tytułu wynagrodzeń wzrosły o 6,9 mln zł czyli 8 proc. r/r. Ale w przeliczeniu na jeden własny pokój koszty pracownicze wzrosły już o ponad 12 proc. Nieco (1,4 proc.) spadły obciążenia z tytułu materiałów i energii co można wiązać ze spadkiem liczby pokoi własnych i nieco niższą frekwencją.

Na poziomie operacyjnym wynik (przed uwzględnieniem one-offów) rośnie jednak o 0,5 mln zł i wynosi ostatecznie 124 mln zł. Dzieje się tak głównie przez mniejsze obciążenia z tytułu wynajmu nieruchomości (-1,2 mln zł) i takiej samej amortyzacji – ta powinna wzrosnąć przy takiej samej liczbie pokoi, ale w związku ze sprzedażą jednego z hoteli koszty te nie rosną.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Raportowany EBIT w II kw. wyniósł 253,3 mln zł i był o 131,9 mln zł (109 proc.) wyższy r/r. To oczywiście efekt sprzedaży Sofitelu w Budapeszcie. Proszę zauważyć, że wartość bilansowa tego obiektu była znacznie niższa niż cena sprzedaży która wyniosła 75 mln EUR co przy przeliczeniu na dzień transakcji daje kwotę 322,5 mln zł. Odejmując wykazany w sprawozdaniu zysk dostajemy wartość bilansową na poziomie 194 mln zł.

Linia finansowa sprawozdania przyniosła wzrost wyniku finansowego brutto o dodatkowe 1,4 mln zł, które w połowie przypadły na wzrost przychodów i w połowie (nominalnie) na spadek kosztów. Ostatecznie zysk brutto wyniósł 250 mln zł czyli o 133 mln zł więcej r/r. Zysk netto zamknął się kwotą 219 mln zł i i był o 126 mln zł wyższy r/r, ale warto zauważyć, że spadła efektywna stopa podatkowa – 12 proc. obecnie vs. 20 proc. przed rokiem.

Zmiany w portfelu przełożyły się oczywiście na stan gotówki w kasie. Na koniec okresu spółka posiadała 582 mln zł środków pieniężnych i ujemny dług netto na poziomie 80 mln zł.

Przepływy z działalności operacyjnej wyniosły 163 mln zł i były o 14,6 mln zł wyższe r/r. Spółka zapłaciła także o 0,8 mln niższe odsetki od zobowiązań. Za to cały czas utrzymuje się dość duża aktywność inwestycyjna. Wydatki na aktywa trwałe wyniosły 50 mln zł (przy amortyzacji na poziomie 40 mln zł) i były o 22 mln zł wyższe r/r, wobec czego spółka wygenerowała mniejsze wolne przepływy pieniężne – 109 mln zł w porównaniu do 115 mln zł przed rokiem, przy czym jako FCF rozumiem przepływy operacyjne pomniejszone o odsetki na obsługę zobowiązań i capex.


kliknij, aby powiększyć


Z punktu widzenia inwestora równie ważna co bieżące wyniki jest prognoza finansowa na bieżący rok. Zarząd spółki spodziewa się uzyskać EBITDA bez zdarzeń jednorazowych na poziomie 465-480 mln zł, w porównaniu do 468 mln zł uzyskanych w roku 2017. Można więc powiedzieć, że spółka spodziewa się nieznacznie większego wyniku w tym roku (biorąc pod uwagę wartość średnią z przedziału). Warto jednak pamiętać, że zarząd jest dość konserwatywny. W tym miejscu warto przypomnieć, że prognoza na 2017 r. wynosiła 450-460 mln zł.

Wyniki Orbisu trzeba uznać za niezłe. Z jednej strony sprzedaży sprzyja dobre otoczenie makro i wzrost ruchu turystycznego, z drugiej rośnie konkurencja i presja płacowa. Wyzwaniem dla zarządu jest segment gastronomii – wydaje się, że jest w tym aspekcie miejsce na poprawę.

Wycena Orbisu na GPW wynosi obecnie 4,16 mld zł co przy ujemnym długu netto daje nam EV na poziomie 4,08 mld zł. Biorąc górną wartość z prognozowanego EBITDA na ten rok dostaniemy EV/EBITDA na poziomie 8,5 a zatem nie tak wcale wygórowaną. Z jednej strony mamy zagrożenie w postaci presji płacowej z drugiej planowany rozwój spółki. W pipeline znajdują się 44 hotele z czego 8 będzie własnością Orbisu. 2 z nich zostaną otwarte w drugiej połowie 2018 r.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2 3 4

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,474 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d