CIGAMES - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

CIGAMES [CIG]

AKTUALNY KURS: 1,34 zł (-6,94%) 21-08-2018 17:04
Maharadza1
Maharadza1 PREMIUM
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-02-28
Wpisów: 18
Wysłane: 20 lutego 2018 19:49:54 przy kursie: 1,03 zł
Nie jestem analitykiem, więc proszę ode mnie nie wymagać elaboratów. Choć patrząc na rekomendacje różnych BM to też się wydają wyssane z palca. Napisałem "wydaje mi się" licząc na dalszą dyskusje mądrzejszych głów ode mnie. A z drugiej strony jest to moje pobożne życzenie. Licząc na więcej nie sprzedałem z zyskiem a teraz pewnie sprzedam ze stratą :)

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 276
Wysłane: 21 lutego 2018 20:00:41 przy kursie: 1,01 zł
Dyskutować możemy zawsze, ale do dyskusji potrzebne są argumenty, a nie same tezy. 150 mln zł kapitalizacji przed spółka która ma przed sobą bardzo mglistą przyszłość, nie ma praktycznie majątku, a jedynie negatywne doświadczenie to moim zdaniem dużo. Dużo, bo na razie wiemy czego spółka i jej zarząd nie umie, a na tym ciężko budować wizję zarobku. Nie bardzo też mogę znaleźć argumenty za tym, że jakieś obce studio zapragnie aby to CI Games był ich wydawcą. Dlaczego mieliby wybrać spółkę, a nie Namco BandAI, czy z mnmniejszych kogoś kto potrafi pochwalić się jakimś sukcesem
Edytowany: 21 lutego 2018 20:01

Bakster
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-10-09
Wpisów: 10
Wysłane: 22 lutego 2018 13:31:31 przy kursie: 1,00 zł
Wysoka wycena jest charakterystyczna dla branży gamingowej i zależna od fazy produkcyjnej sztandarowej produkcji. Wystarczy spojrzeć jak "napompowany" jest kurs Playway oraz 11bitstudio, gdzie C/WK to odpowiednio 9,7 oraz 11,42. W przypadku Ci Games C/WK to jedynie 1,7, ponieważ nic jeszcze nie zaprezentowali ani nie podali żadnej daty odnośnie premiery tactical-shootera.


aircanada15
aircanada15 PREMIUM
Stopień: Krasomówca
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 675
Wysłane: 22 lutego 2018 18:55:28 przy kursie: 1,00 zł
Odwoływanie się do C/WK w przypadku tych spółek świadczy o nieznajomości rynku.
Czyżby przedmówca nie zdawał sobie sprawy co stanowi największą pozycję w aktywach trwałych CIG ?

Bakster
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-10-09
Wpisów: 10
Wysłane: 23 lutego 2018 11:07:53 przy kursie: 1,01 zł
Mogę odwołać się do C/Z, nie zmieni to sensu mojej wypowiedzi.
Aktualne wskaźniki C/Z dla spółek z branży gamingowej:
Playway - 51
Farm51 - 84
11bitstudios - 96
Bloober - 45
Vivid Games - 592.
Po prezentacji wyników Ci Games za 2017 r. bardzo prawdopodobne jest, że wskaźnik C/Z będzie na dużo niższym poziomie od konkurencji.

Utnapisztim
Stopień: Elokwentny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 261
Wysłane: 23 lutego 2018 11:36:45 przy kursie: 1,01 zł
Bo trzeba patrzeć na c/z oczekiwany a nie historyczny to wtedy nie będzie zdziwień. Jak 11b zarobi w tym roku netto 25+ mln a PLW 30+ mln to gdzie będzie CIG ze swoim c/z jeśli nie będą mieć żadnej dużej premiery? Ubiegły rok to dla CIG "najlepszy" rok od lat, z kolei 11b jak i PLW przesunęły swoje największe premiery na 2018 (odpowiednio Frostpunk i Agony) więc mogą liczyć na duży wzrost przychodów w br.

Poza tym liczy się nie tylko poziom zysku ale także i dynamika jego wzrostu - a jaki poziom i dynamikę może zaprezentować CIG w stosunku do poprzednich lat???

Jak CIG rósł w 2015 i 2016 pod zapowiedzi premiery SGW3 to jaki miał wtedy c/z??? A jaki miał w tym czasie 11bit i CDR, w obydwu przypadkach był przecież poniżej 9. Właśnie dziwne jest to że rynek tak wysoko wycenia CIG-a, powinno być c/z 9 tak jak wyceniał po premierach inne spółki bez zadłużenia i z dużą ilością gotówki.
Edytowany: 23 lutego 2018 11:53

Bakster
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-10-09
Wpisów: 10
Wysłane: 23 lutego 2018 16:29:08 przy kursie: 1,01 zł
Porównujesz do tych spółek do których będzie pasowała postawiona przez Ciebie teza. Bloober i Farm51 także miały ważne premiery w 2017 r., Observer i GetEven, C/Z obu spółek bardzo wysoki. Po tych "sukcesach" branży growej w 2017 r. nie ryzykowałbym trzymania akcji Playway oraz 11bitstudios do premiery flagowych tytułów.

vladinho
vladinho PREMIUM
Stopień: Krasomówca
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2015-01-03
Wpisów: 569
Wysłane: 23 lutego 2018 16:57:43 przy kursie: 1,01 zł
To właśnie dzięki ni mniej ni więcej sukcesom 11bit i cdred masz/miałeś takie wyceny w branży, oczywiście jeśli Frostpunk nie będzie sukcesem to spadek rzędu 50% i więcej na kursie nie będzie niczym zaskakującym.
Ale różnica polega na tym, że prawdopodobieństwo sukcesu w przypadku produktów 11bit (także następnych) jest znacznie większe niż dla CIGames.

Edytowany: 23 lutego 2018 16:58

Bakster
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-10-09
Wpisów: 10
Wysłane: 23 lutego 2018 17:47:47 przy kursie: 1,01 zł
CI Games z pewnością także przyczynił się do wysokich wycen spółek gamingowych sukcesem sprzedażowym Sniper 1 oraz LOTF. Sniper 3, mimo przeciętnych ocen, przekroczył niedawno milion sprzedanych kopii.

Utnapisztim
Stopień: Elokwentny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 261
Wysłane: 23 lutego 2018 17:59:01 przy kursie: 1,01 zł
Bakster napisał(a):
Porównujesz do tych spółek do których będzie pasowała postawiona przez Ciebie teza. Bloober i Farm51 także miały ważne premiery w 2017 r., Observer i GetEven, C/Z obu spółek bardzo wysoki. Po tych "sukcesach" branży growej w 2017 r. nie ryzykowałbym trzymania akcji Playway oraz 11bitstudios do premiery flagowych tytułów.


No ale jaki niby Farm może mieć c/z skoro od kilku lat pokazuje straty - więc co niby w tym przypadku chcesz porównywać i skąd wziąłeś wydumany c/z dla tej spółki???

Poza tym ze względu na dużo niższą skalę działalności nie bardzo widzę sens takich porównań z BLO (który zresztą premierę swojego flagowca Medium dopiero ma mieć - Observer jest grą mniejszą o budżecie produkcyjnym porównywalnym z Layers of Fear i Scopoophobią). Spółkami o bardziej zbliżnej do CIG skali działalności są PLW i 11B dlatego tylko je wybrałem. W przypadku Bloobera zresztą trudno mówić o zysku gdyż wynik robiony jest głównie zmianą stanu zapasów, podobnie problematyczny jest zysk CIG dopóki nie zostaną w całości zamortyzowane koszty dewelopmentu Snipera 3 - nie zauważyłem żeby pomimo miliona sprzedanych kopii i upływu wielu miesięcy od premiery spółka informowała o osiągnięciu zwrotu kosztów tego projektu. PLW i 11B informują o takich rzeczach po kilku dniach - to jest potężna różnica w efektywności działania, nie mówiąc o biznesowym ryzyku wynikającym z modelu działalności CIG.

Bakster napisał(a):
CI Games z pewnością także przyczynił się do wysokich wycen spółek gamingowych sukcesem sprzedażowym Sniper 1 oraz LOTF. Sniper 3, mimo przeciętnych ocen, przekroczył niedawno milion sprzedanych kopii.


Do niczego takiego się nie przyczynił a już na pewno nie LotF-em (ani tym bardziej Enemy Frontem czy Sniperm 2) - aż do sukcesu TWOM w 2014 rósł tylko CDR przed Wiedźminami (no i CIG przed premierami kolejnych Sniperów), dopiero TWOM zmienił całkowicie postrzeganie branży przez rynek który hurraoptymistycznie zaczął dostrzegać potencjalną możliwość sukcesu, a premiera Snipera 3 boleśnie uzmysłowiła inwestorom także i ryzyka dotąd ignorowane.
Edytowany: 23 lutego 2018 18:14


jurror
Stopień: Krasomówca
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2015-06-06
Wpisów: 650
Wysłane: 23 lutego 2018 18:17:17 przy kursie: 1,01 zł
Bakster napisał(a):
CI Games z pewnością także przyczynił się do wysokich wycen spółek gamingowych sukcesem sprzedażowym Sniper 1 oraz LOTF. Sniper 3, mimo przeciętnych ocen, przekroczył niedawno milion sprzedanych kopii.


No i co z tego, że sprzedał milion kopii jak twierdzi prezes( na steamie rozeszło sie tylko poniżej 200 K kopii to dużo mniej niż car mechanik 2018 zrobiony za 700 K pln a nie za 50 melonów.), skoro za 2017 wyjdzie pewnie że będą mieli 5 mln ZYSKU netto z tej sprzedaży. I teraz nawija nadal o 100 milionach wydanych na gry do 2020 roku mając 10 mln kasy ( po tym jak dofinansowano emisją spółkę na ponad 20 mln pln i po tym jak flagowca wypuścili). Mówią o mniejszych grach , takie tez robili Enemy Front i Alien Rage nie wyszło im to na zdrowie.

TU chodzi o ocenę przyszłości na podstawie przeszłości i teraźniejszości, małe gry im nie wychodziły Po tym jak wypuścili S1, a gdyby nie emisja w 2016 roku to pomimo debiutu flagowca S3 to by mieli pewne kłopoty na płynności. I jak w takiej sytuacji patrzeć optymistycznie na przyszłość spółki, która ma 30 Ludzi na pokładzie. Tyle to mają na prawdę niewielkie studia jak 11 bit, sprzed lat gdzie wartość rynkowa jego wynosiła 20 mln PLN, a w kasie spółki mieli 3 mln PLN i niskie koszty operacyjne.





Bakster
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-10-09
Wpisów: 10
Wysłane: 23 lutego 2018 20:47:44 przy kursie: 1,01 zł
Car Mechanic 2018 jest grą 50 % tańszą od Snipera 3, gra Ci Games za 20 e. sprzedawana jest w okresach promocyjnych. Mają 10 mln. kasy + 35 mln. zapewnionego kredytu na produkcję LOTF 2. 5 mln. zysku mieli po 3Q17, za 4Q może być 2-5 mln. zysku. Zwolnienie developerów przyniesie spore oszczędności, a jako wydawnictwo i dystrybutor doświadczenie zbierają od lat.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 276
Wysłane: 23 lutego 2018 20:57:22 przy kursie: 1,01 zł
Cytat:
W przypadku Bloobera zresztą trudno mówić o zysku gdyż wynik robiony jest głównie zmianą stanu zapasów

Trochę mnie takie wyrażenia "bolą". Wynik finansowy ze swojej natury rzeczy jest memoriałowy. Czy zyski są z czegoś co zostało ZAKOŃCZONE i jest sprzedawane. To jest WYNIK. To co spółka ma na zapasach to skapitalizowane wydatki NIEZKOŃCZONYCH prac. WYNIK tych prac poznamy jeśli spółka je zakończy. Zakończy sprzedażą, lub zaniechaniem, czyli odpisem. Owszem poziom skapitalizowanych wydatków jest zastanawiający, ale nie można powiedzieć, aby żeby wynik był robiony "zmianą stanu zapasów". Warto jednak pamiętać, że da się kapitalizować tylko koszty, które da się powiązać z danym projektem, a audytor nie miał zastrzeżeń. Mówię o Blooberze, choć jesteśmy na wątku innej spółki.
Cytat:

podobnie problematyczny jest zysk CIG dopóki nie zostaną w całości zamortyzowane koszty dewelopmentu Snipera 3 - nie zauważyłem żeby pomimo miliona sprzedanych kopii i upływu wielu miesięcy od premiery spółka informowała o osiągnięciu zwrotu kosztów tego projektu

Przy tym poziomie sprzedaży koszty się zwróciły, ale szczegóły będą w omówieniu.

Utnapisztim
Stopień: Elokwentny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 261
Wysłane: 24 lutego 2018 07:43:02 przy kursie: 1,01 zł
Cytat:
nie można powiedzieć, aby żeby wynik był robiony "zmianą stanu zapasów"


Tylko dla wyjaśnienia żeby zakończyć ten offtopic: chodzi mi o to że z 15,7 mln przychodów Bloobera w 2017 aż 9,5 mln to była właśnie zmiana stanu zapasów, co miało bardzo istotny wpływ na zaraportowany wynik po 4 kwartałach. W przypadku np. Playwaya który sukcesywnie wprowadza nowe tytuły na rynek (inaczej niż Bloober gdzie okres produkcyjny niektórych tytułów zaczyna powoli dążyć do nieskończoności) przy przychodach 28 mln po 3 kwartałach zmiana stanu zapasów odpowiadała za ledwie 2 mln z tej kwoty czyli nie miała aż tak istotnego wpływu na wynik. Dlatego pozwoliłem sobie stwierdzić jak powyżej i przy swoim zdaniu pozostanę.
Edytowany: 24 lutego 2018 07:44

007
Stopień: Rozgadany
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2009-09-04
Wpisów: 175
Wysłane: 24 lutego 2018 10:37:09 przy kursie: 1,01 zł
Zmiana stanu produktów w tym przypadku to w zasadzie korekta kosztów produkcji gier. Dzięki temu masz pokazane wszystkie koszty rodzajowe i dlatego jest to lepsze rozwiązanie niż księgowanie kosztów produkcji np. bezpośrednio we WNIP. Wynik będzie taki sam. Do analizy przychodów oczywiście lepiej brać wartość bez zmiany stanu produktów, ale nie można twierdzić że zmiana stanu wpływa na wynik neto. W dużym uproszczeniu, gdyby przestali produkować gry zniknęła by zarówno zmiana stanu produktów jak i część kosztów rodzajowych a wynik netto byłby taki sam.

Utnapisztim
Stopień: Elokwentny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 261
Wysłane: 24 lutego 2018 11:29:16 przy kursie: 1,01 zł
Spróbuję wytłumaczyć inaczej o co mi chodziło. Gdyby wydali np. Scopophobię w ubiegłym roku (tak jak zapowiadali) to wynik netto mógłby się nie zmienić, ale udział zmiany stanu produktów dominujących obecnie w przychodach już tak. W sytuacji kiedy nie zaprzestają produkcji gier natomiast zaprzestają ich wydawania wydłużając niemiłosiernie proces produkcyjny to wartość zmiany stanu produktów w przychodach dominuje nad wartością przychodów uzyskanych z ich sprzedaży i dlatego stwierdziłem że wynik jest głównie robiony zmianą stanu właśnie. Jeżeli się ta sytuacja nie zmieni to spółka może rokrocznie chwalić się zyskami przy czym wartość zapasów dalej będzie rosła w konsekwencji aż do wyczerpania (zamrożenia) wszystkich zasobów finansowych pochodzących czy to ze sprzedaży produktów czy też innych źródeł finansowania (zakładam że są ograniczone, bo w przeciwnym przypadku zapasy mogłyby rosnąć aż do nieskończoności bez ryzyka utraty płynności). To przecież nie jest zdrowa sytuacja stąd moje zastrzeżenia do ubiegłorocznego wyniku Bloobera.

W przypadku CIG też patrzę podejrzliwie na wynik przede wszystkim z tego powodu że spółka nigdy nie podała ostatecznej wysokości nakładów na SGW3 (łącznie z poprawkami i multiplayerem) więc wobec braku takich danych nie wiem jaki poziom przychodów jest wystarczający do osiągięcia rentowności projektu - być może taka informacja pojawi się w raporcie rocznym za 2017.
Edytowany: 24 lutego 2018 11:47

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: Engineer , Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 276
Wysłane: 29 marca 2018 22:41:14 przy kursie: 0,96 zł
Stevie Wonder na strzelnicy – omówienie sprawozdania CI Games po IV kw. 2017 r.

Z pewnością dla akcjonariuszy spółki był to ciężki rok. Choć do końca roku sprzedało się prawie milion egzemplarzy Snipera to niestety ciężko nazwać ten rok i ostatni kwartał udanym. Przychody w całym roku wyniosły 103 mln zł, natomiast w ostatnim kwartale roku 12,1 mln zł. Warto przy tym pamiętać, że w tym roku prócz Snipera 3 (dalej S3) na konsole i PC wydano także Snipera w wersji mobilnej, a także Lords of the Fallen (dalej LOTF) na iOS oraz Androida. W tym kontekście przychody w okresie premierowym na poziomie 70 mln zł wyglądają bardzo, bardzo blado i są niższe niż przychody w kwartale premierowym Snipera 2 czy LOTF. Jak na produkcję której budżet produkcyjny sięgał w początkowej wersji 40 mln zł, a faktycznie pewnie wyniósł około 60 mln zł to jest wynik naprawdę mizerny


kliknij, aby powiększyć


W porównaniu do Snipera 2 i LOTF przychody w dwóch kolejnych kwartałach są jednak wyższe… Mogłoby się wydawać, że masa aktualizacji skłoniła graczy do zakupów, ale to jest tylko pół prawdy. W kwartale premierowym spółka zawiązała bardzo dużą rezerwę na zwroty – 26,1 mln zł, którą stopniowo w III i IV kwartale rozwiązywała. To przypuszczenie, bo poziom sprawozdania finansowego spółki jest naprawdę niski. Nie ma rozróżnienia na zakończone i niezakończone prace rozwojowe, nie ma rozpisania rezerw na utworzone/rozwiązane/wykorzystane. Jeśli się chwilę zastanowić to jednak wykorzystanie rezerwy powinno skutkować zwrotem nakładu, a w efekcie zwyżką zapasów. Nic takiego jednak nie miało miejsca, bo wartość zapasów spada. Można więc przypuszczać, że gros przychodów w III i IV kwartale pochodzi z rozwiązania rezerwy na zwroty, która spadła w III kw. o 15,1 mln zł (przy przychodach kwartalnych w wysokości 17,7 mln zł), a w IV kw. o 8,4 mln zł (przy przychodach 12,2 mln zł). Malutkim pozytywem jest fakt, że w IV kw. poza rezerwą wyniosła 3,7 mln zł wobec 2,5 mln zł w III kw. Drobnym, bo to z pewnością nie są wartości satysfakcjonujące.


kliknij, aby powiększyć


Proszę zauważyć, że nakłady na prace rozwojowe w drugiej połowie roku wyniosły 5,8 mln zł, a przychody nie pochodzące z rezerwy 6,2 mln zł. Prawdopodobnie większość nakładów to aktualizacje do gry, a zatem prawdopodobnie cała praca i koszt nad poprawą gry przyniosła jedynie kwoty zwrotu liczone w setkach tysięcy złoty, przynajmniej na tę chwilę.

Według rachunku segmentowego sprzedaż pudełek osiągnęła poziom 870 tys. szt. To teoretycznie sprzedaż wszystkich gier spółki, ale można się domyślać, że parę lat po premierze raczej pudełek się już nie wydaje i wolumen stanowi w zasadzie S3. Średni dochód z pudełka w 2017 r. wyniósł 81 zł.
Znacznie niższy poziom średniej ceny dostaniemy w kanale cyfrowym -36 zł. Ale w tym kanale wolumen zrobiły raczej pozostałe przecenione produkcje spółki, a jest ich całkiem sporo: S1, S2, DogFihgt, Alien Rage, Enemy Front, LOTF. Całkowity wolumen w sprzedaży cyfrowej wynosi ok. 870 tys. sztuk, ale w największym serwisie Steam (udział w rynku na poziomie 80-90 proc.) sprzedało się ok. 160 tys. sztuk, które przyniosły szacunkowo 12-13 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Marża brutto na sprzedaży wyniosła 6,4 mln zł w porównaniu do 12 mln zł kwartał wcześniej i 3 mln straty w IV kw. 2017 r. Niektórych ujemna marża może dziwić, ale spółka okresowo dokonuje przeglądu skapitalizowanych wnip i ich wartości odzyskiwanej. Jeśli ta jest mniejsza niż koszty to spisanie nakładów przechodzi przez zysk brutto na sprzedaży. Czasem to przeszacowanie pojawia się wprost jako odpis, a czasem jako zwiększenie amortyzacji w okresie i to właśnie ten drugi czynnik wystąpił przed rokiem – 9,2 mln zł. W obecnym kwartale amortyzacja wyniosła 3,7 mln zł, kwartał wcześniej 2,1 mln zł, natomiast w kwartale premiery 19,3 mln zł.

Od strony kosztowej ostatni kwartał nie był zbytnio obciążający – te operacyjne wyniosły 3,1 mln zł. To w zasadzie też nie jest zaskakujące, bo większość nakładów marketingowych poszła w okresie premiery i tuż przed nią. Koszty w II kw. roku wyniosły 19,3 mln zł, natomiast w I kw. 8,4 mln zł. EBIT w IV kwartale wyniósł 3,2 mln zł, natomiast w całym roku 12,7 mln zł.

Na poziomie netto mamy w zasadzie break even – 200 tys. zysku. Oczywiście mowa o samym IV kw., bo w całym roku było 5,4 mln zł zysku. Jak na kwartał gdzie debiutował tytuł aspirujący do segmentu AAA jest to wynik fatalny.


kliknij, aby powiększyć


Prawda dla inwestorów jest niestety dość smutna. CI Games nie potrafi robić dobrych gier, ani także średnich gier, które potrafi dobrze sprzedać. Proszę zerknąć na wyniki w ujęciu długoterminowym:


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


W ciągu ostatnich 9 lat spółka pokazała ŁĄCZNIE 24,4 mln zł zysku netto, który… pochodził z optymalizacji podatkowej w roku 2013. Po korekcie o ten oneoff dostaniemy łączny zysk w wysokości niecałych 6 mln zł. Niby spółka jest nad kreską (niewiele, ale formalnie jest), ale proszę zerknąć na przepływy. W ciągu 9 lat CI Games wygenerował 183,4 mln zł wpływów operacyjnych, ale jednocześnie wydał prawie 210 mln na pisanie gier. Z tego wynika, że w ciągu 9 lat działalność spółki pochłonęła 26 mln zł. Różnica pomiędzy zyskiem netto i przepływami odkłada się głównie na pracach rozwojowych, które tym razem w większości prawdopodobnie dotyczą S3 i są zakończone…
Można śmiało powiedzieć, że spółka nie zbudowała dla akcjonariuszy żadnej wartości.

Historia CI Games to 3 etapy. Pierwszy to niespodziewany sukces S1 i jak na skalę działalności bardzo duże zyski i wpływy gotówki. Potem przyszedł okres prób ekspansji, która w pierwszej fazie polegała na produkcji wielu tytułów jednocześnie. Niestety żadnemu z nich nie udało się powtórzyć sukcesu S1, a dzieła pokroju Enemy Front czy Alien Rage z pewnością nie zapiszą się pozytywnie w historii gamingu. Po drodze spółka trafiła nawet w jeden tytuł, a w zasadzie nie spółka tylko niemieckie studio DECK13. Gra miała większy budżet niż poprzedniczki i zbierała nawet pochlebne recenzje. W efekcie prezes i zarząd postanowili postawić na tytuł klasy AAA.

Skoro z podróży do gier AAA CI Games wraca na tarczy to nie może dziwić, że postanowiono coś zmienić. Pojawiła się nowa strategia, która zakłada między innymi:

- rezygnację z produkcji gier klasy AAA i koncentracja na mniejszych pod względem skali projektach, które ma cechować wysoka jakość i zrównoważone budżety produkcyjne oraz marketingowe, dostosowane do rzeczywistego potencjału sprzedażowego danego projektu;
- doprowadzenie do sytuacji, w której Grupa kapitałowa Spółki będzie mogła równocześnie realizować kilka tego rodzaju projektów. Docelowo, począwszy od 2018 r., Grupa CI Games powinna być w stanie przygotować przynajmniej jedną premierę w roku;
- maksymalizacja sprzedaży w cyfrowym kanale sprzedaży, przy jednoczesnym utrzymaniu obecności w tradycyjnym (pudełkowym) modelu dystrybucji;
- tworzenie gier zarówno wewnętrznym zespołem lub przy współpracy z zewnętrznymi podwykonawcami.
- wzmocnienie obecności na wybranych rynkach geograficznych, m.in. w Chinach.
- realizacja do 2020 r. co najmniej 3 projektów z budżetem 100 mln zł.

W tym roku spółka dodatkowo mocno odchudziła swoje zasoby ludzkie. Zgodnie z komunikatem wewnętrzne studio ma zostać ograniczone do 30 osób, natomiast na koniec roku w spółce było 79 pracowników produkcyjnych.

Rezygnacja z AAA to nie tyle decyzja spółki co w zasadzie wymóg. Na koniec roku spółka miała 28 mln aktywów obrotowych z czego ok. 20 mln stanowiły aktywa płynne (gotówka i należności), natomiast po stronie pasywnej widnieje ok. 8 mln zobowiązań i rezerw. Co ciekawe w kwocie tej mamy też 1,2 mln zaliczek, które nie znajdują wyjaśnienia w świetle przedstawionych komunikatów i informacji. Tak czy owak daje to kilkanaście milionów do dyspozycji, a po upłynnieniu zapasów nawet 20 mln zł. Do tego dochodzi 35 mln kredytu uzyskanego od mBanku.. Mamy więc teoretycznie do dyspozycji 50-55 mln zł. Biorąc pod uwagę, że S3 mógł kosztować łącznie z marketingiem nawet 80 mln zł jasnym jest, że spółki nie stać na klasę AAA, a kolejna emisja akcji raczej nie wchodzi w rachubę.

Najbardziej kontrowersyjny jest drugi punkt strategii, czyli mniejsze gry i jakość. To nigdy nie była mocna strona spółki - słabe AI i masa błędów – tak do tej pory wyglądały często produkcji CIG.

Pod znakiem zapytania stoi także plan wydania 3 gier, czyli jednej rocznie o budżecie 100 mln zł. Jak już napisałem do dyspozycji jest w tej chwili 50-55 mln zł i jest to kwota, która pozwala na wydanie nawet 2 tytułów średniej wielkości. Problem w tym, że jakość nie idzie w parze z czasem. Im szybciej produkujemy grę tym ta jakość raczej będzie mniejsza. Nie bez kozery mamy przekładanie premier przez CD Projekt czy 11 bit studios. Wydaje się, że dobra jakościowo gra musi być pisana co najmniej ze 2 lata. A to oznacza, że mogłaby zostać wydana najwcześniej w roku 2019. Wiadomo także, że CIG pracuje nad nowym shooterem taktycznym i szuka partnera do LOTF2, przy czym kolejna strzelanka jest już ponoć w fazie produkcyjnej. To prawdopodobnie ten tytuł zostanie wydany jako pierwszy i możliwe, że nawet w tym roku, ale jakością będzie pewnie bliżej do Alien Rage czy Enemy Front niż Battlefield’a. FPSy to bardzo konkurencyjny rynek i można zakładać, że efekt ekonomiczny będzie podobny do dwóch „średnich” produkcji.

Najwięcej potencjału jest w LOTF2, ale wydaje się, że zarząd nieco się pospieszył z wyprzedażami, które mają budować markę, bo LOTF2 jeśli ma mieć jakość musi zostać wydany nie wcześniej niż 2020 r. Tytuł po 6 latach od premiery i 3 od wyprzedaży może zostać już zapomniany.

Wydaje się, że z zarządzaniem w tej spółce nie jest najlepiej. Dobitnie świadczy o tym finansowa przeszłość, oceny graczy i niestety także ostatnie ruchy.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

krewa
krewa PREMIUM
Stopień: Opętany
Grupa: . , Engineer, StockWatcher, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 4 804
Wysłane: 9 sierpnia 2018 17:58:51 przy kursie: 1,17 zł
CI GAMES - analiza techniczna na życzenie

Uwaga! Pełna treść wpisu zarezerwowana jest dla osób posiadających abonament i stanie się ogólnodostępna dnia 30-08-2018 17:58:51.

Zamiast czekać, zamów abonament, a uzyskasz natychmiastowy dostęp do wszystkich treści i narzędzi serwisu.

(Liczba znaków: 940)

Edytowany: 9 sierpnia 2018 18:00

Maharadza1
Maharadza1 PREMIUM
Stopień: Ośmielony
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2017-02-28
Wpisów: 18
Wysłane: 15 sierpnia 2018 15:32:44 przy kursie: 1,27 zł
Witam,
Wolumen na ostatniej sesji duży, czeka nas solidna korekta?

Bartas_Gda
Bartas_Gda PREMIUM
Stopień: Ostrożny
Grupa: StockWatcher
Dołączył: 2018-05-12
Wpisów: 5
Wysłane: 15 sierpnia 2018 16:26:38 przy kursie: 1,27 zł
Faktycznie mocna podażowa świeca na dużym wolumenie, która może oznaczać korektę.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,527 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d