pixelg
CDPROJEKT - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

CDPROJEKT [CDR]

AKTUALNY KURS: 234,60 zł (+0,69%) 22-10-2019 17:00
abcabc
Dołączył: 2015-12-28
Wpisów: 206
Wysłane: 3 grudnia 2018 23:13:47 przy kursie: 154,00 zł
Kulturowe różnice mają bardzo duże znaczenie w prowadzeniu biznesu, a nie samej zawartości gry. USA liczy się na rynku gamingu, bo tam się zarabia najwięcej. Polska firma zazwyczaj popełnia błędy typu nie liczenie się ze sztywnym stosowaniem prawa (taki Sapkowski do kwadratu), ale również inne, np. nie rozumie dobrze co jest dogadane, a co nie jest i to prowadzi do wymiernych nieefektywności na rynku obcym kulturowo. Dlatego jak spółka z GPW ogłasza wejście do Chin, to zawsze zwiastuje kłopoty - bo w pierwszym rzędzie powinny wchodzić do Niemiec lub innych kulturowo zbliżonych lub chociaż często stykających się regionów.

"W dobie, gdy co druga gra ma otarty świat piszesz, że to rzecz unikatowa."
Mówisz o grach survivalowych lub battle royale? Nie powiedziałbym, że to jest podobne. Na tej zasadzie to Wolfenstein 3d był otwartym światem. Większość gier może się tak reklamować, ale tak samo może twierdzić, że korzysta z "chmury", czy co tam komuś się wymyśliło.

"Rynek chiński, który jest albo zaraz przed USA, albo tuż za nimi jeżeli chodzi o kwoty wydawane na gry. Z kolei rosyjski, gdzie kwitnie piractwo i ceny (oryginałów) są sporo niższe niż gdzie indziej."
Ale ja piszę o graczach gier CDP, a nie światowym rynku, chyba kontekst jest jasny - na chińskim nie mają dużo graczy, na rosyjskim mają. Polecam przejrzeć statystyki. Zakładam, że tam, gdzie dotarli teraz, będą też mieć łatwiej z kolejnymi grami, a nie że zawojują inne rynki. Zauważ, że popiera to również moje zdanie na temat sukcesów polskich firm w konkretnych kulturach. Jakie proporcje popularności ma RDR2 i W3, gdy spojrzymy na graczy USA/Rosja?
Dla skupienia uwagi, na przykład można próbować zestawić to:
sullygnome.com/game/Gwent_The_...
sullygnome.com/game/Red_Dead_R...
sullygnome.com/game/The_Witche...
sullygnome.com/game/Thronebrea...
sullygnome.com/game/The_Witche...
Powiadasz, że poradzą sobie identycznie jak amerykańska spółka? Znajdź grę amerykańskiej spółki, która ma podobną widownię do gier CDP.

"4 i 5 się wyklucza."
Rzeczywiście, wyszło niedookreślenie. Oczywiście chodzi o gry oparte na świecie Cyberpunk, które nie odnosiły sukcesów. Jednocześnie CDP wypuści pierwszą grę w serii, a nie ich kontynuację, więc średnio inteligentny człowiek z pewnością rozumie o co chodzi.

"Gry z serii CP nie odnosiły do tej pory sukcesów, na pewno nie rzędu RDR2"
"Natomiast Twoje dywagacje odnośnie RDR2 piszesz w tonie kategorycznym („na pewno”), a jak będzie zobaczymy."
Skoro już jesteś taki uważny i łapiący za słówka, to przeczytaj jeszcze raz co jest "na pewno" w moim zdaniu. Mowa o już zrobionych grach, które nie zbliżyły się do sukcesu RDR2 i to jest fakt, a nie gdybanie, stąd na pewno.

"Dla Ciebie rok to długo, dla wielu nie."
Nie dla mnie, tylko na giełdzie, a konkretnie na GPW. Polecam przejrzeć statystyki ile czasu przeciętnie są trzymane akcje przez inwestorów indywidualnych, oraz wykresy głównych spółek i indeksów. To powinno rzucić nieco światła na temat co znaczy "mało" i czy opłaca się trzymać kupione drogo spółki.
Rok to również długo, jeśli spojrzymy na cykl wydawniczy gier. Powiedzmy, jeśli gra ma zarobić 20 mld i pracuje się nad nią trzy lata, to gdy pracuje się zamiast trzech lat cztery, to zysk pozostaje ten sam, czyli 20/4=5 mld zamiast 20/3~=7 mld. Wycena spółki gdy cykl się wydłuża o rok w takim razie powinna spaść około o 30%. I to tylko przy założeniu, że koszty nie podjadają wyniku, bo przecież nie pracuje się przez ten rok za darmo.

sgor
Dołączył: 2010-09-08
Wpisów: 94
Wysłane: 4 grudnia 2018 08:30:04 przy kursie: 154,00 zł
abcabc napisał(a):
Nie dla mnie, tylko na giełdzie, a konkretnie na GPW. Polecam przejrzeć statystyki ile czasu przeciętnie są trzymane akcje przez inwestorów indywidualnych, oraz wykresy głównych spółek i indeksów. To powinno rzucić nieco światła na temat co znaczy "mało" i czy opłaca się trzymać kupione drogo spółki.


Za Ogólnopolskie Badanie Inwestorów – OBI 2017
www.sii.org.pl/11751/edukacja-...:
Inwestor indywidualny: portfel nieco powyżej 50 tys., 42,7% trzyma akcje powyżej roku, a 38,5 do roku, tylko 12,5% do miesiaca, najpopularniejszy serwis internetowy, z którego czerpie informacje bankier.

No i "indywidualni wygenerowali 12 proc. (- 6 pkt proc. rdr) obrotów na Głównym Rynku (GR) akcji GPW" za www.gpw.pl/aktualnosc?cmn_id=1...

I naprawdę to ma być wyznacznik? (pomijam, że teza o roku upada).


Edytowany: 4 grudnia 2018 08:43

lesgs
lesgs PREMIUM
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 704
Wysłane: 4 grudnia 2018 08:45:06 przy kursie: 154,00 zł
Jest w tej dyskusji element izolujący spółki produkujące gry całkowicie od realiów świata zewnętrznego.

Niezależnie od tego, co dana gra ma do zaoferowania o ostatecznym sukcesie będzie decydować środowisko kulturowo-gospodarcze panujące na głównych rynkach zbytu gry wtedy, gdy zostanie ona wypuszczona. Obecnie zanosi się na to, że w chwili, gdy CP77 zostanie wypuszczony będziemy może nawet sporo poza szczytem koniunktury. Nie wiadomo, zatem, czy prognozy cenowe przy słabszej gospodarce uda się utrzymać. Dochodzi także element niepewności przepisów związany z „wojnami handlowymi” i nieprzewidywalnymi przepisami celnymi w nadchodzących latach. Niewiele możemy powiedzieć o gospodarkach zdaje się potencjalnie dużych odbiorców gier (Rosja, Chiny). Oba te kraje mają bardzo złą opinię, jeśli chodzi o piractwo i nielegalne kopiowanie pomysłów. Wielką niewiadomą są nastroje potencjalnych odbiorców gry, szczególnie, gdy za 1-2 lata może pojawić się szereg podobnych produktów. Niezwykle trudne jest osiągniecie masy krytycznej w Internecie (po angielsku „go viral”); próby takiego zdobycia popularności są mocno zależne od kaprysów odbiorców i przede wszystkim bardzo kosztowne. Wątpię, czy CDR posiada taką wiedzę o decydentach w zakresie popularności internetowej i prawach tu rządzących (np. Rock ‘round the Clock, 50 twarzy Gray’a, Marsjanin – by wymienić tylko kilka przykładów).

Na koniec – gry z Wiedźminem należały do świata fantazji. CP77 to świat s.f. (czyi zwyczajnie projekcji naszego obecnego świata w przyszłość – bo zrobienie prawdziwej s.f. jest bardzo trudne). Inny rodzaj odbiorców i inny rynek.

Dlatego, mam wiele wątpliwości, których nie rozwiewają entuzjastyczne recenzje z różnych targów. Brakuje mi konkretów. Zachowałbym wielką ostrożność w bezwarunkowym prognozowaniu sukcesu.

Informuję, że jestem zaangażowany w akcje, dla których oferowane są kontrakty, oraz w kontrakty na takie akcje. Pomimo zachowania staranności, moje wypowiedzi dotyczące tych walorów mogą nie być neutralne.


sgor
Dołączył: 2010-09-08
Wpisów: 94
Wysłane: 4 grudnia 2018 09:19:32 przy kursie: 154,10 zł
@lesgs
Zasadniczo ciężko się nie zgodzić z Twoją opinią, ale dwie rzeczy wymagają wyjaśnienia:

"Niewiele możemy powiedzieć o gospodarkach zdaje się potencjalnie dużych odbiorców gier (Rosja, Chiny). "
Uporczywe wymienianie na tym wątku Rosji obok Chin.
Za
www.wirtualnemedia.pl/artykul/...
oraz
esportbiz.pl/2017/07/17/newzoo...

Chiny warte są 37,9 mld dol.
Rosja 1,5 mld dol.

O ile w przypadku Wiedźmina wspominanie Rosji miało sens, o tyle przy CP2077 to naprawdę jeden z wielu rynków. Tutaj kluczowe są rynki: USA, Chiny.


Druga sprawa
" Wątpię, czy CDR posiada taką wiedzę o decydentach w zakresie popularności internetowej i prawach tu rządzących"
Skąd taka opinia?
Edytowany: 4 grudnia 2018 09:29

lesgs
lesgs PREMIUM
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 704
Wysłane: 4 grudnia 2018 09:34:37 przy kursie: 154,10 zł
Co do Chin i Rosji. Dla mnie największym zagrożeniem jest zhakowanie koncepcji i rozwiązań użytych w grach i na tej podstawie opracowanie własnych scenariuszy - odbierających klientów na produkt podstawowy.

Co do drugiej uwagi - rynek ludzi tworzących przeboje rynkowe jest niezwykle trudny, działają na nim ludzie niekiedy pozostający w cieniu, a wykorzystywane są kanały badania opinii publicznej (próbkowanie) leżące poza głównym nurtem mediów i w szczególności, poza sferą bezpośredniego wpływu producentów i dystrybutorów. To zupełnie odrębna dziedzina, której penetracja wymaga dużo pracy i pieniędzy. Według mnie, konieczna jest bezpośrednia i trwała obecność na tym rynku. Niekiedy takie działanie powinno także obejmować samo tworzenie gustu odbiorców. Ocieramy się tu o sfery psychologii, mody i wzorców kultury. Dlatego nie powinniśmy dać się zwieść entuzjastom, bo prawa rynku kształtowane są gdzie indziej.

abcabc
Dołączył: 2015-12-28
Wpisów: 206
Wysłane: 4 grudnia 2018 09:48:54 przy kursie: 154,10 zł
Nie wiem co masz na myśli, że "teza o roku upada". Większość indywidualnych nie trzyma ponad rok, według tego co sam wkleiłeś. Na CDP zakładam że indywidualni mają spore znaczenie, bo to gorąca spółka. Podając ich udział w obrotach na całym rynku możesz się grubo pomylić, bo są spółki, gdzie oni nie zaglądają i są takie, gdzie tworzą ponad połowę obrotu. Nie sądzę, że na CDP robią 12%, tylko więcej, ale oczywiście nie mam twardych danych.

Sam podajesz, że rynek rosyjski jest mały w porównaniu z chińskim. Dlaczego gry CDP tak łatwo zdobyły tam popularność? Być może z powodu klimatu gry, ale bardziej prawdopodobne jest to, że już wcześniej CDP miało tam znajomość kanałów dystrybucji lub kontakty biznesowe. Zakładasz bez podstaw, że sam typ gry zapewni im sukces na "jednym z wielu" rynków, a nie dostrzegasz, że ich poprzednie gry nie miały tak mocnego wejścia na niektóre rynki. Dla mnie to sygnał, że nie potrafili sobie tam idealnie radzić i jednocześnie sygnał, że inne studio z innymi grami nie jest porównywalne (np. GTA V lub RDR 2). Inni mają lepiej opanowane promowanie gier na największych rynkach niż firmy z Polski.

Po prostu nie zakładam, że przy takiej samej grze, będą mieć popularność i sprzedaż na poziomie Activision, bo nie są jednakowo biznesowo sprawni.

sgor
Dołączył: 2010-09-08
Wpisów: 94
Wysłane: 4 grudnia 2018 17:30:10 przy kursie: 154,10 zł
„Nie wiem co masz na myśli, że "teza o roku upada". Większość indywidualnych nie trzyma ponad rok,”

Nie pisaliśmy o trzymaniu ponad rok, tylko o tym, że twierdziłeś, ze indywidualni nie trzymają rok akcji („
Polecam przejrzeć statystyki ile czasu przeciętnie są trzymane akcje przez inwestorów indywidualnych”).
81,2% inwsetorow indywidualnych akceptuje taki horyzont inwestycji (Ci „do roku” łapią się do okresu „rok”)


abcabc
Dołączył: 2015-12-28
Wpisów: 206
Wysłane: 4 grudnia 2018 17:53:42 przy kursie: 154,10 zł
Do roku trzyma niecałe 40%, ponad rok tylko 42% i to według deklaracji. Czyli 58% trzyma krócej niż rok. Deklaracje o horyzoncie inwestycji nie sprawią, że ktoś będzie faktycznie przetrzymywał głębokie spadki dla zasady, a takie spadki są powszechne na spółkach z GPW.

W kontekście CDP, jeśli nie będzie po prostu rosło, to nie sądzę, żeby większość trzymała nawet pół roku. Ilu jest chociażby takich, tutaj na forum, którzy kupili po 220 i jeszcze trzymają?

krewa
krewa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 5 576
Wysłane: 12 grudnia 2018 09:40:55 przy kursie: 141,80 zł
CD PROJEKT - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]


Do przełomu nie doszło - kurs nie dał rady pokonać linii Maginota, na którą składały się linia spadków oraz długoterminowa średnia. Luka hossy, zgodnie z prognozą, przetrwała zaledwie 3 sesje. Efektem jest odejście na niższe poziomy cenowe.
Podaż rządzi. Widać to chociażby po kształcie świec z ostatnich kilku sesji - górne knoty i czarne korpusy. Oznacza to, że sprzedający bez problemów realizują zapotrzebowanie na akcje, zasypując istniejący popyt.

W tej sytuacji ryzyko kolejnego testu strefy wsparcia 126-127 zł pozostaje wysokie.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

surfmen
Dołączył: 2009-11-20
Wpisów: 76
Wysłane: 12 grudnia 2018 14:23:03 przy kursie: 141,80 zł
Moje doświadczenia z papierami CDR wskazują że mówić o przyzwoitym zysku można wtedy jak jest się cierpliwym,szczególnie w kontekście cyklu wydawniczego.


GRAF78
Dołączył: 2010-11-28
Wpisów: 1 081
Wysłane: 12 grudnia 2018 18:54:07 przy kursie: 141,80 zł
@Krewa jak uważasz, jest szansa na testowanie poziomów 100 lub 115 czy bardziej prawdopodobne jest tylko ponowne zejście w okolice 125 i wyrysowanie formacji podwójnego dna?

le rom
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 744
Wysłane: 18 grudnia 2018 14:58:15 przy kursie: 142,60 zł
angry3
oj,oj,oj -CDR - oj,oj,oj -stary niedźwiedź na dychę.

lelo-pakero
Dołączył: 2009-11-14
Wpisów: 531
Wysłane: 19 grudnia 2018 17:23:58 przy kursie: 153,00 zł
Najpierw obroniło się wsparcie na 127 zł, a teraz mamy wybicie górą z kanału spadkowego. Zdaje się, że są spore szanse na zakończenie przeceny na CD Projekcie.

krewa
krewa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 5 576
Wysłane: 19 grudnia 2018 17:53:40 przy kursie: 153,00 zł
Patrząc na strukturę falową, nie ryzykowałbym stwierdzenia o zakończeniu przeceny.


kliknij, aby powiększyć

ozzy2107
ozzy2107 PREMIUM
Dołączył: 2017-09-14
Wpisów: 7
Wysłane: 20 grudnia 2018 11:28:23 przy kursie: 149,80 zł
Być może, ale krótkie pozycje na CD z miesiąca na miesiąc nowego roku będą coraz bardziej parzyć bo zakładam, że przed E3 będzie dużo się działo.

abcabc
Dołączył: 2015-12-28
Wpisów: 206
Wysłane: 20 grudnia 2018 12:27:37 przy kursie: 149,80 zł
Skoro dopiero co mieli przetasowania w zespole CP na dość ważnych stanowiskach, to raczej nie ma premiery w 2019. Mają spore pole do grania w dół według mnie. Oczywiście to tylko opinia :)

Jakie newsy zakładasz przed E3?

GRAF78
Dołączył: 2010-11-28
Wpisów: 1 081
Wysłane: 20 grudnia 2018 17:59:51 przy kursie: 149,80 zł
Żeby grać dalej w dół to trzeba podjechać wyżej i myślę że może Krewa ma racje z ta falą wzrostową C z zasięgiem ok 170

ozzy2107
ozzy2107 PREMIUM
Dołączył: 2017-09-14
Wpisów: 7
Wysłane: 21 grudnia 2018 09:49:49 przy kursie: 151,00 zł
abcabc zakładam, ze dużo się będzie działo ale z kursem spółki. Oczywiście, że po drodze mogą cos pokazać i to będzie pompowało znowu kurs. No chyba, że premiery rzeczywiście w 2019 nie będzie i przed E3 to ogłoszą. Tego niestety dzisiaj nikt nie wie, dlatego zakładam, że nikt rozsądny nie będzie bezpośrednio przed E3 grał na krótko bez tej wiedzy, bo nawet info o terminie premiery będzie dobrym info bo będzie to jakis konkret. Faktem jest to, że z miesiąca na miesiąc do premiery lub informacji o dacie premiery, czasu coraz mniej. Sam czekam na jakieś "sensowne" poziomy cenowe.

constant
Dołączył: 2010-08-26
Wpisów: 258
Wysłane: 21 grudnia 2018 22:42:05 przy kursie: 151,00 zł
Stalo sie:

stooq.pl/n/?f=1268015&sear...

"21.12.2018, Kraków (PAP) - Sąd Apelacyjny oddalił powództwo CD Projektu w sprawie przeciwko Skarbowi Państwa - podała spółka w komunikacie.
W 2014 roku Sąd Okręgowy w Krakowie wydał wyrok, w którym przyznał CD Projekt (dawniej Optimus) odszkodowanie od Skarbu Państwa w wysokości 1,09 mln zł plus odsetki.
Firma CD Projekt, będąca prawnym następcą Optimusa, domagała się przed sądem 35,65 mln zł wraz z odsetkami, podnosząc, że wskutek błędnych decyzji urzędników skarbowych i zatrzymania Romana Kluski firma Optimus utraciła reputację, a w latach 2002-2005 także przewidywane dochody i musiała ponieść ponad 8,7 mln zł kosztów."

Kiedys o tym dyskutowalismy, na tym forum jako jednej z zasadniczych czesci potencjalnego kapitalu spolki .. Dzis to chyba tylko ciekawostka?
Tak zakladam, ta kwota kontra miliardy z CP ktore nadchodza? ;)

Anyway, po kluskach, juz ostatecznie. Pytanie co dalej, mysle i widze ze nie ma bardziej
interesujacej spolki na calej WGPW. Osobiscie jestem wsrod tych przekonanych ze bedzie
no.1, bijac kapitalizacja wszystko inne, i pierwsza polska spolka prawdziwie globalna.

For a reason. :)
Valar Morghulis
Edytowany: 21 grudnia 2018 22:44

abcabc
Dołączył: 2015-12-28
Wpisów: 206
Wysłane: 22 grudnia 2018 11:35:47 przy kursie: 151,00 zł
Coś się zawsze dzieje, dlaczego miałby stać w miejscu? Zastanawiałem się raczej dlaczego akurat teraz ma być podbicie, skoro właściwie wszystko w spółce jest negatywne na najbliższy rok. Premiery CP najprawdopodobniej nie będzie w tym roku, skoro zespoły straciły kluczowych pracowników (a pewnie i niekluczowych, tylko o nich nawet się nie wspomina).

Targi dopiero za kilka miesięcy.

Z tego co widzę w tym momencie chyba jest grane podejście pod odbicie na światowym gamingu, skoro Chiny odblokowują swój rynek (zdarzenie bez faktycznego wpływu na CP, bo prawie nie mają tam sprzedaży, no i oni nie byli zablokowani).

Raport roczny za kilka miesięcy i pewnie niezbyt dobry, bo poznamy faktyczne wyniki sprzedażowe i koszty, bez koloryzowania. Patrząc na to, że WK była początkowo dość mocno promowana, a potem prawie wcale (mimo premiery na konsolach), możemy zakładać że zdecydowali się nie wrzucać pieniędzy w mało dochodową grę. Sama skala promocji mówi o tym, jak wysokich przychodów można się spodziewać.

W pierwszym kwartale dochodzi rozliczenie zakupu nieruchomości za około 20 mln pln, więc wynik może już być ujemny. Nie ma możliwości, żeby przychody zaczęły rosnąć ze względu na starzenie się sprzedawanych tytułów. Ewentualne zaskoczenie: wynik świątecznych promocji i sprzedaży W3.

Nieujawniona gra: skoro jest nieujawniona, to jej stan na to nie pozwala, a więc jest na wcześniejszym etapie niż CP w momencie ujawnienia. Czyli należy liczyć, że spółka nie będzie jej w stanie wydać szybciej niż przeliczając wydanie CP od daty ujawnienia projektu. Absolutne minimum to 2-3 lata od dzisiaj, chyba że to nie jest faktycznie gra AAA, tylko jakiś mniejszy projekt np. na komórki.

Na tej zasadzie zastanawiam się, na jakie wydarzenia patrzą inni, bo ja nic pozytywnego nie widzę - oczywiście może to być własnie błąd. Jeśli chodzi o fundamentalną sytuację, to po prostu akcje są zbyt drogie, żeby osiągnąć poziom 200 PLN bez dwóch sukcesów gier AAA. Jeśli chodzi o sytuację techniczną, to chociaż można to różnie analizować, nie sądzę, żeby osiągnięto zasięg 170 pln na dłużej niż moment (może do celów knock out na certyfikatach turbo?), ale nawet tam to daleko. Skąd mają być kupcy na tak niszowe akcje, jeśli gaming w USA spada i tam nie ma? Druga kwestia to samo zestawienie - skoro w USA gaming jest tani, to tamte spółki powinny być kupowane w pierwszym rzędzie, bo więcej i stabilniej zarabiają (duża liczba serii i tytułów). Po co komuś CDP po tej wycenie co Activision?
Po co komuś w Polsce akcje spółki za 200 PLN, jeśli ledwo zarabia po premierze 20 PLN/akcję rocznie? Ten wynik rozkłada się na tyle lat, że faktyczny zysk z buy and hold będzie na poziomie lokaty. Dopiero gdyby odnieśli ten sukces sprzedażowy i ogłosili ze 3 nowe gry AAA, to można myśleć o wyższych poziomach. Przy jednej nawet najbardziej optymistyczni analitycy nie bardzo są w stanie usprawiedliwić 200 PLN za akcję.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,660 sek.

AD.bx ad3a
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d