pixelg
CFG - Spółki od A do Z - NewConnect - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2 3

CFG [CFG]

AKTUALNY KURS: 11,85 zł (-2,07%) 03-04-2020 16:48
sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 524
Wysłane: 29 stycznia 2019 15:27:58 przy kursie: 11,48 zł
Nie wygląda to za dobrze.

Cytat:
Tydzień po rezygnacji prezesa Kacpra Szymczaka, z warszawskiego studia odeszło 18 członków zespołu. Kadrowy exodus zmusił spółkę do przygotowania nowej strategii, a kurs akcji zepchnął w okolice historycznych minimów.


www.stockwatch.pl/wiadomosci/z...

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 524
Wysłane: 30 stycznia 2019 22:15:16 przy kursie: 8,05 zł
Sytuacja wgląda tragicznie.
Rockbridge TFI już się ewakuował. Jeszcze na początku listopada miał 8,7 proc. akcji, a wczoraj zszedł poniżej 5 proc. (z 5,22 do 4,89 proc.)

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

Cahir16
Cahir16 PREMIUM
Dołączył: 2018-05-16
Wpisów: 75
Wysłane: 30 stycznia 2019 23:00:08 przy kursie: 8,05 zł
Ciekawa sytuacja, zobaczymy na ile PlayWay zaangażuje się w ratowanie tej spółki.


sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 524
Wysłane: 30 stycznia 2019 23:27:14 przy kursie: 8,05 zł
Już się zaangażował - od pewnego czasu działają zespoły odpowiedzialne za preprodukcje

karkalis
Dołączył: 2018-04-27
Wpisów: 31
Wysłane: 31 stycznia 2019 20:53:21 przy kursie: 9,12 zł
Moderator:
usunięto treść niezgodną z regulaminem forum

PLW ma model biznesowy, że wprowadza zależne studia na gpw. Wg. mnie powinien/musi pokazać na przykładzie CFG, że jest odpowiedzialnym akcjonariuszem i monitoruje co się dzieje w stajni PLW, reaguje, pomaga i wyprowadza na prostą. Czyli nie wprowadza na gpw żadnych spółek wydmuszek.
Jak ogarną spółkę, to będą mogli dalej wprowadzać spółki na gpw - wiec to nie tylko chodzi o samo CFG, tylko o zaufanie do PLW.
Edytowany: 31 stycznia 2019 21:01

GRAF78
GRAF78 PREMIUM
Dołączył: 2010-11-28
Wpisów: 1 108
Wysłane: 31 stycznia 2019 21:11:02 przy kursie: 9,12 zł
CFG nie jest żadna wydmuszka, przyczyna problemów studia była nie udana premiera PD, gry która była ambitna i sporo kosztowała jak na budżety PLW, a okazała się biznesową wtopą, podobnie było z Agony. Proszę się nie dziwić że diametralna zmiana strategii firmy spowodowała odejście "ambitniejszej" części zespołu który nie chciał robić symulatorów, mimo że te produkcje przynoszą stabilne przychody a zwroty % z zainwestowanego w nie kapitału nierzadko bija na głowę te z ambitnych produkcji.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 936
Wysłane: 31 stycznia 2019 21:11:23 przy kursie: 9,12 zł
Poniekąd masz rację. Ale... Ale wartość spółek z branży gamingowej tworzą ludzie. Odejście całego zespołu świadczy o tym, że jest konflikt pomiędzy pracownikami i zarządem a Playwayem.

Przypomnę, że we wrześniu zrezygnował Żarnowiecki, w styczniu Żarnowiecka z RN i powołany we wrześniu nowy prezes, który był bardzo ważnym pracownikiem spółki. Jeśli na taki stan nałożyć rezygnację zespołu to jasnym jest, że spółka się rozpadła... Przypomnę, że po komunikacie o rezygnacji 18 ludzi poszedł kolejnego dnia komunikat zatytułowany:
"Prace nad 3 preprodukcjami gier" w którym czytam między innymi, że:
Cytat:

Zarząd CreativeForge Games S.A. z siedzibą w Warszawie ( Spółka ) w nawiązaniu do raportu bieżącego ESPI nr 2/2019 informuje, iż w dniu 29.01.2019 otrzymał wypowiedzenia umów cywilnoprawnych złożone przez kolejne 11 członków zespołu Spółki twórców z zespołu warszawskiego.


Jeśli rezygnuje Prezes, potem członek RN i kolejny Prezes to znaczy, że jest mega kłopot. Tak naprawdę nie wiemy co się dzieje, ale pod skórą zachodzą grube zmiany. Poszło albo o pieniądze, albo o kompetencje...

karkalis
Dołączył: 2018-04-27
Wpisów: 31
Wysłane: 31 stycznia 2019 22:18:46 przy kursie: 9,12 zł
Cześć Anty_teresa,

masz w pełni rację, że kapitałem, który się wycenia w gamedev są ludzie/know-how/doświadczenie.
W tym momencie kurs spadł z 5x na 8.xx - co odzwierciedla spadek wyceny możliwości generowania zwrotu z kapitału ludzkiego. Jednakże, jedyna szansa dla spółki to duży wujek - PLW.
1. Odejście 70% zespołu produkcyjnego.
2. Nieudane PD
3. wyjście ostatniego funduszu.

Nie wiem jaka "plaga" jeszcze może nawiedzić tą spółkę.
Szanse:
1. PLW zawalczy o swoją twarz,więc:
1a. przerzuci devów z innych zespołów do CFG aby pokazać, że może reagować.
1b. Pozwoli wydać CFG jakiś inny IP ze stajni PLW?
2. dzięki temu zachowa twarz.

Jeśli nie byłoby tutaj wujka plw, to kapitalizacja powinna polecieć na poziom JJB:)

Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 466
Wysłane: 1 lutego 2019 07:18:30 przy kursie: 9,12 zł
Z tym medialnym spadkiem z 5X na 8 to trochę przesada i demagogia, spółka wyceniała się w emisji na 12 zł, debiut był w okolicach 20 zł, potem urządzono spekulacyjny rajd przed premierą mimo że skala zainteresowania graczy PhantomDoctrine mierzona choćby wielkością społecznosci steam była bardzo umiarkowna a wysokość nakładów produkcyjnych nie była tajmenicą a przecież wpływami trzeba było się jeszcze dzielić z wydawcą. Efekt był łatwy do przewidzenia, zysków z gry nie ma i długo nie bedzie (o ile w ogóle), ale kto miał odrobinę oleju w głowie ten uciekł Z ZYSKIEM napóźniej zaraz po premierze. Podejrzewam że najwięcej pechowców było takich co wchodzili jesienią w czasie konsolidacji kursu przedziale 12-14 licząc na większe (też czysto spekulacyjne) odbicie pod zapowiadany nowy projekt a teraz muszą liczyć straty sięgajace góra 30-40% (procentowo dużo oczywiście ale przy zdywersyfikowanym portelu dramatu nie ma, bo nie sądzę żeby w ktoś w mocno zadłużoną spółkę z NC o tak niepewnych fundamentach wkładał więcej niż kilka % kapitału).

P.S. Widzę że ledwo co sie przebiłem przez te 36 stron spamu to zaraz kolejna lawina mój post przysypała. d'oh!
Edytowany: 1 lutego 2019 07:27

GRAF78
GRAF78 PREMIUM
Dołączył: 2010-11-28
Wpisów: 1 108
Wysłane: 1 lutego 2019 12:26:36 przy kursie: 8,64 zł
Model biznesowy który zamierza wprowadzić główny akcjonariusz PLW oparty na produkcji symulatorów jest o wiele mnie ryzykowny niż produkcja gier premium indie, których sukces jest nie pewny a nakłady na produkcje spore. Dla młodej zadłużonej spółki jaka jest CFG to w mojej ocenie jedyne sensowne rozwiązanie szczególnie że posiada wsparcie Playway który jest bardzo skuteczny w realizacji swojej strategii, która jak się okazuje jest bardzo dochodowa.


Space Cowboy
Space Cowboy PREMIUM
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 78
Wysłane: 4 lutego 2019 11:03:13 przy kursie: 9,20 zł
Pytanie dlaczego Playway miałby tu jakoś walczyć o tą spółkę (czy po tych odejściach ona jeszcze faktycznie istnieje?). Jaka jest tu dla niego wartość? Jeśli mają potrzebę zwiększenia mocy w zakresie symulatorów, to dlaczego nie wesprzeć innej spółki/założyć nową gdzie będą mieć 100%?

karkalis
Dołączył: 2018-04-27
Wpisów: 31
Wysłane: 22 lutego 2019 15:50:19 przy kursie: 12,74 zł
I jak pisałem, pomimo, że "sytuacja wygląda tragicznie" wujek plw nie pozwolił, aby spółka zależna miała kłopoty. Przyszedł z nad wyraz wielką miotłą, ale widać, że pracuje aby to stanęło na nogi:

www.stockwatch.pl/przeglad-pra...

oraz to:

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

Posprzątają, poukładają i za kilka miesiecy nikt nie będzie pamiętał o tym, że trzeba było postawić spółkę na nogi od podstaw.

Byczegierki-com
Dołączył: 2020-02-09
Wpisów: 6
Wysłane: 10 lutego 2020 07:04:29 przy kursie: 16,68 zł
Bycze nastroje w CFG

Notowania CFG przez ostatnie 5 dni urosły +29%. Te wzrosty kursu CFG uważam za jak najbardziej zasłużone, a to jeszcze moim zdaniem nie koniec. W skrócie – dlaczego jest tu nadal pod co grać:

1) w marcu 2020 r. zaprezentują graczom trailer „Postal" gry z rozpoznawalnego na całym świecie IP – premiera gry w 2021 r.,
2) zapowiedziano premiery dwóch gier w ciagu kilku miesięcy: Aircraft Carrier Survival (ACS) i Houfe Flipper City (HFC) mają być wydane za 5-6 miesięcy, a trailer z gameplay ACS powinniśmy zobaczyć w najbliższym czasie (być może nawet na dniach),
3) CFG skutecznie zrestrukturyzowała zadłużenie pozostawione po poprzedniej ekipie – całkowita spłata pożyczki (obecnie 3 mln zł), nastąpi do 14.02.2020 r.,
(4) Pomimo spłaty tak dużej kwoty CFG jest w stanie utrzymać się z bieżących przychodów. Dodatkowo – PLW zobowiązał się zagwarantować płynność finansową tanią linią kredytową. Ta jednak, zgodnie z moimi analizami, prawdopodobnie może okazać się niepotrzebna.

Na końcu wpisu do tej beczki miodu postaram się dodać łyżkę dziegciu, aby zwrócić uwagę i jeszcze raz podkreślić, że każda decyzja inwestycyjna powinna być świadomie i samodzielnie przemyślana.


kliknij, aby powiększyć


ACS i HF – premiery EA w czerwcu/lipcu 2020 r.

Z punktu widzenia kursu ważną informacją jest, że w ciągu następnych 5-6 miesięcy mają mieć miejsce być może nawet dwie premiery gier produkowanych i wydawanych przez CFG: ACS i HFC [1]. Każdy inwestor wie, że kursy producentów zazwyczaj rosną w szczególności w okresie przedpremierowym. Obie produkcje – bazujące czy też nawiązujące do znakomicie sprzedających się IP z grupy PLW (Uboat i House Filpper) mają spore szanse by zaskoczyć rynek. Nadal też czekamy na nowy trailer ACS, przedstawiający po raz pierwszy gameplay gry, który pierwotnie miał ukazać się pod koniec 2019 r., a nie ukazał się do dzisiaj (Prezes poinformował inwestorów, że wymaga ostatnich poprawek). Na pierwszym trailerze ACS pokazanym prawie rok temu przedstawiono jedynie w bardzo niepozorny sposób samą koncepcję gry, przez co inwestorzy do tej pory wydawali się lekceważyć produkcję. Inaczej jednak reagowali gracze, którzy zbudowali niezłą społeczność na Steam, a gra zajmuje calkiem dobrą pozycję w rankingu wishlist. Niedawno publikowane screeny z później opracowanych elementów gry przedstawiają ją w o niebo lepszym świetle, niż ten pierwszy, niepozorny trailer. Spodziewam się, że nowy trailer może zmienić odbiór produkcji wśród inwestorów.


kliknij, aby powiększyć


Co do HFC nie ma jeszcze decyzji, czy zostanie przedstawiona od razu w pełnej wersji w grudniu 2020 / styczniu 2021, czy wcześniej – w czerwcu / lipcu w trybie “wczesnego dostępu”. Warto przy tej okazji przypomnieć o sprzedaży jednego z flagowców PlayWay, tj. House Flipper, do którego IP nawiązuje HFC. Wedle stanu na wrzesień 2019 r. sprzedaż HF razem z DLC wynosiła 1,2 mln egzemplarzy. Dane dotyczące Uboat, wspierającego ACS w budowaniu wishlisty, są na razie dostępne dla zaledwie jednego kwartału sprzedaży (wynoszą ponad 122.000 szt. dla gry sprzedawanej w ramach „wczesnego dostępu”, data ostatecznej premiery nie została jeszcze podana). Link do HFC na Steam


kliknij, aby powiększyć


CFG podzieliło się już również wstępnymi planami na 2021 r., w którym chcieliby wydać nawet 4 własne produkcje. Warto przytoczyć wypowiedź prezesa cytowaną przez PAP: “W 2021 roku Creativeforge Games zamierza ponadto wydać cztery tytuły produkowane przez spółkę zależną Ancient Games: „Gladiator Simulator”, „Crashland”, „Overseer” oraz „Crime Empire” […]”. O wspomnianych tytułach na razie nic więcej nie wiemy.

Trailer Postal w marcu, premiera w 2021 r.


Nawiązanie przez małe studio z Warszawy współpracy z amerykańskim studiem i wydawcą (Running With Scissors), twórcą legendarnej strzelanki z lat 90tych, w zakresie gry bazującej na rozpoznawanym na całym świecie IP serii gier Postal jest niezłym zaskoczeniem. Na razie rynek do tej gry, o której nie podano żadnych szczegółów, podchodził sceptycznie. Zapewne poddawano w wątpliwość, czy produkcja w ogóle ruszyła, choć informacja o zawarciu umowy została przekazana ok. 4 miesiące temu [1]. Tymczasem okazuje się, że trailer gry CFG w świecie Postal zobaczymy już za około miesiąc, tj. jeszcze w marcu tego roku. Premiera gry planowana jest na 2021 r. [2]

Zobaczcie ile recenzji i jakie peaki osiągały gry z serii Postal. Przykład Postal 4 – najnowszej produkcji, która miała swoją premierę blisko 4 miesiące temu, potwierdza, jak bardzo żywe i popularne jest to IP. W tym czasie użytkownicy Steam zamieścili ponad 3.300 recenzji, a widać gołym okiem, że nie była to wysokobudżetowa produkcja.


kliknij, aby powiększyć


CFG zagwarantowało sobie dla tej swojej gry w świecie Postal niezłe warunki finansowe: udział CFG w wysokości 80% przychodów netto ze sprzedaży gry do czasu zwrotu kosztów poniesionych przez CFG przy produkcji. Po osiągnięciu break even point CFG otrzymywać będzie 50% przychodów netto ze sprzedaży.

Pożyczki i przychody

O przedterminowej spłacie 3 mln zł pożyczki pisałem w poprzednim wpisie (link), jednak informacje przekazane w piątek przy okazji publikacji raportu za 4Q 2019 oraz konferencji prasowej nadały jej dodatkowych barw.

Szacowałem, w oparciu o informacje przekazane w czwartek, że przychód ze sprzedaży produktów wyniesie przynajmniej 0,8 mln zł. Przychód ten okazał się wyższy i wyniósł 1,17 mln zł. Wartość zysku czy przychodu netto jest w tym przypadku na swój sposób niemiarodajna, w związku z pozostawionymi przez poprzednią ekipę „zapasami”, które w CFG będą jeszcze zapewne przez dłuższy czas amortyzowane. W tym kwartale od zysku odpisano 0,7 mln zł, jest to jednak zapis wyłącznie księgowy, o czym pisałem w jednym z wcześniejszych wpisów pt. „CFG porządkuje księgi” (link)


kliknij, aby powiększyć


Co więcej, jak wynika z wypowiedzi Prezesa CFG cytowanej przez Money.pl[1], powyższa kwota nie uwzględnia przychodu z grudnia, który nie został jeszcze zafakturowany. Grudzień – jak każdy wie – jest najlepszym miesiącem dla branży w roku. Patrząc na peaki graczy dla PD na Steamdb w grudniu[5], uwzględniając fakt, że PD był w tym miesiącu w promocjach cenowych, można spodziewać się, że przychód w tym okresie dla CFG nie powinien być słaby.


kliknij, aby powiększyć


W czwartek CFG informowała, że spłata pożyczki w całości nastąpi do 14.02.2020. Z raportu i wypowiedzi Prezesa wynika, że po spłacie pożyczki w kasie zostaną 0,4 mln zł, powiększone o grudniowy przychód. Przy kwartalnych kosztach działalności 0,35 mln zł z takim buforem może nie być konieczności korzystania z linii kredytowej od PlayWay do czasu premiery ACS, której obiecała udzielić w razie potrzeby, na każde żądanie, spółka matka. Patrząc na relację przychódów względem kosztów CFG przez ostatnie trzy kwartały (a więc po odejściu kosztochłonnej, poprzedniej ekipy), brak konieczności wsparcia ze strony PLW wydaje się być całkiem prawdopodobny.


CFG Publishing

W mediach wspomniano również o planach wydawniczych CFG, które mogą być pewnym dodatkiem do głównej działalności spółki. W ramach CFG Publishing będą wydawane raczej małe produkcje, a takich premier zapowiedziano na 2019 r. aż 16. Być może któraś z tych gier zaskoczy, jednak na tę chwilę nie uważam, aby ten segment był mocnym czynnikiem pro-wzrostowym. Spośród zapowiedzianych już tytułów warto wspomnieć o dwóch, które mają mieć swoje premiery jeszcze w 2020 r., oba bazujące na modnej, a jednocześnie – taniej w produkcji grafice pixel-art. Mam wrażenie, że gry pixelowe są raczej niezbyt poważane przez inwestorów – uważam, że ich komercyjny potencjał jest niesłusznie niedoceniany, patrząc choćby na znakomite wyniki “Moonlightera” czy “Children of Morta” z działu publishing 11B. Jest zatem od kogo czerpać wzorce (nie tylko od PLW).


kliknij, aby powiększyć


Dunrog” to produkcja małego polskiego studia Onionmilk z siedzibą w Łodzi. Wrażenia, które odczułem po pobieżnej analizie fapage Onionmilk na Facebooku są takie, że mamy do czynienia z ekipą zaangażowaną, kreatywną, pełną zajawki i głodną sukcesu, a jednocześnie – dystansu do siebie i świata, z dobrym poczuciem humoru (opisują się jako “zespół tworzący cebulowe gry z mlecznymi elementami”). Są również aktywnym uczestnikiem społeczności graczo-developerskiej. Muszę przyznać, że wzbudzili u mnie sporo sympatii i widzę w tej ekipie oraz ich produkcji pewien potencjał. Od momentu nawiązania współpracy z CFG, ich produkcja coraz lepiej buduje grupę na Steam. Nieco bardziej tajemnicza jest ekipa, która stoi za “The Looter” – to również młody, krajowy zespół developerski. Ich debiutancka gra z gatunku “action/adventure” w 2D została osadzona w świecie post-apo. Warto zapoznać się z opisem gry na Steam.

Link do Dunrog: Steam, Facebook

Link do The Looter: Steam, Facebook

Słowo o historii CFG

To, co może przerażać inwestorów niezaznajomionych z historią spółki, gdy spoglądają na wykres CFG, to zjazd z notowań z 55 zł do 8 zł w zaledwie kilka miesięcy w drugiej połowie 2018 r. Trzeba jednak wiedzieć, że historia obecnego CFG zaczyna się dopiero w lutym 2019 r., przy kursie ok. 8 zł za akcje, gdy spółka zaczęła odbudowywać ekipę po odejściu co do zasady całego zespołu (wraz z poprzednim zarządem). Nie wnikając w przyczyny tego stanu rzeczy, nie wdając się w dyskusję o tym, czy to było odejście dobrowolne, czy wymuszone przez PLW (co zarzucane było w zamieszczanych w necie wpisach anonimowych, i nieanonimowych), należy dojść do wniosku bardzo kategorycznego – z inwestorskiego punktu widzenia zmiany wprowadzone w CFG były konieczne, zostały wdrożone skutecznie, dając dobre nadzieje dla kursu na przyszłość.

Spłata pożyczek zaciągniętych przez poprzednią ekipę zamyka pewien etap w historii CFG. Bez długu w bilansie i z ciekawymi premierami w planach można powiedzieć, że CFG czeka w 2020 r. drugi debiut – z nową ekipą, bez załogi przepalającej środki, bez pożyczki na garbie, z ciekawymi i bliskimi premierami w portfolio oraz… na ten moment – moim zdaniem – nadal niską kapitalizacją 44 mln zł (np. prawie dwa razy mniejszą niż Movie Games).

Łyżka dziegciu

Warto pamietać, że po wielomiesięcznej konsolidacji będą inwestorzy, którzy zechcą zrealizować nawet 20-30% zysk. Może być też na pokładzie garstka niedobitków, pamiętających czasy gdy akcje CFG latały po 40 czy nawet 50 zł – w ich przypadku pytanie jest odwrotne, jaką stratę zdecydują się w końcu zrealizować. To czynnik podażowy, a jego wpływ na kurs jest moim zdaniem raczej trudny lub niemożliwy do oszacowania. Może nie mieć znaczenia, gdyby podaż w sposób konsekwentny dawkowała swoje akcje małymi porcjami. Gdyby decyzja o realizacji zysku/straty nastąpiła większymi, przypadającymi na ten sam moment paczkami, ostatnie wzrosty może czekać korekta.

Warto też pamiętać – a każdy inwestor powinien to wiedzieć z Dokumentu Informacyjnego CFG – że 06.03.2020 r. kończy się lock-up dla dwóch akcjnonariuszy, którzy mają łącznie ok. 18 % akcji: Andrzeja Goczoła i Jarosława Dąbrowskiego. W ich przypadku sprzedaż akcji trzymanych latami na moment przed ich prawdopodoobnymi wzrostami wydawałaby się (moim zdaniem) raczej nieracjonalna. To jednak tylko i wyłącznie moja opinia. Niemniej, bez tych minusików inwestowania w CFG premia za ryzyko, którą mam nadzieję w stosownym czasie zrealizować, byłaby mniejsza.

Przedstawiam wyłącznie subiektywne, własne opinie. Żadna z zamieszczonych tu wypowiedzi nie może być traktowana jako porada bądź rekomendacja. Każdy powinien dokonać samodzielnej oceny ryzyka.

Linki do publikacji medialnych wspomnianych we wpisie:

[1] strefainwestorow.pl/wiadomosci...

[2] www.bankier.pl/wiadomosc/CREAT...

[3]: www.money.pl/gielda/cfg-planuj...

[4] biznes.pap.pl/pl/news/pap/info...

[5] steamdb.info/app/559100/graphs...

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 936
Wysłane: 10 lutego 2020 08:34:55 przy kursie: 16,68 zł
Fajnie, że raczyłeś nam wkleić wpis z innego forum/bloga, ale warto aby taki wpis nie zawierał merytorycznych błędów, a ów takowe zawiera.
Byczegierki-com napisał(a):
Wartość zysku czy przychodu netto jest w tym przypadku na swój sposób niemiarodajna, w związku z pozostawionymi przez poprzednią ekipę „zapasami”, które w CFG będą jeszcze zapewne przez dłuższy czas amortyzowane. W tym kwartale od zysku odpisano 0,7 mln zł, jest to jednak zapis wyłącznie księgowy, o czym pisałem w jednym z wcześniejszych wpisów pt. „CFG porządkuje księgi”


CFG ma rachunek wyników w układzie porównawczym i aktywuje koszty gier na zapasie. Nie ma tutaj żadnej amortyzacji Czyli koszty rozliczane są wraz z przychodami do całkowitego ich pokrycia.

Z raportu:
Cytat:
Wytworzone przez jednostkę gry komputerowe, przeznaczone do sprzedaży, wycenia się w okresie przynoszenia przez nie korzyści ekonomicznych, nie dłuższym niż 5 lat, w wysokości nadwyżki kosztów ich wytworzenia nad przychodami według cen sprzedaży netto, uzyskanymi ze sprzedaży tych produktów w ciągu tego okresu. Nieodpisane po upływie tego okresu koszty wytworzenia zwiększają pozostałe koszty operacyjne.


Jeśli spółka sprzedała i pokazała przychód na kwotę 1 mln zł z FD to pokazuje taką samą zmianę stanu produktów, jako rozliczenie skapitalizowanych wcześniej kosztów. Jeśli projekt nie pokrył jeszcze swoich kosztów to wpływ na wynik jest ZEROWY. Nic tutaj nie odpisywano. Nie ma żadnego zaburzenia wyników. Po prostu FD nie ma wpływu na wynik.

CFG pracuje także nad nowymi tytułami. Koszty ich produkcji też mają ZEROWY wpływ na wynik i tak będzie do momentu rozpoczęcia sprzedaży i pokrycia przez zmianę stanu produktów kosztów wytworzenia.

Byczegierki-com napisał(a):
Co więcej, jak wynika z wypowiedzi Prezesa CFG cytowanej przez Money.pl[1], powyższa kwota nie uwzględnia przychodu z grudnia, który nie został jeszcze zafakturowany. Grudzień – jak każdy wie – jest najlepszym miesiącem dla branży w roku. Patrząc na peaki graczy dla PD na Steamdb w grudniu[5], uwzględniając fakt, że PD był w tym miesiącu w promocjach cenowych, można spodziewać się, że przychód w tym okresie dla CFG nie powinien być słaby.


Nie, to wcale nie wynika z wypowiedzi prezesa. On powiedział, że:

Cytat:
Po spłacie pożyczki posiadamy na koncie odpowiednią ilość środków, poza tym, nie zafakturowaliśmy jeszcze grudnia ub.r. i te środki dopiero wpłyną do spółki" - powiedział prezes.

Odnosił się do przepływów, a nie przychodów. W kasie spółki nie było jeszcze gotówki z grudnia, ale były należności - 1,1 mln zł.
Do uznania przychodów nie trzeba wystawiać faktury - wystarczy mieć raport sprzedażowy od kontrachneta. Faktura jest wymagana w podatkach, ale nie w rachunkowości. Jeśli więc CFG dostała raporty sprzedażowe to efekty ekonomiczne z tego tytułu są uwzględnione w sprawozdaniu, czyli w przychodach i zyskach spółki. Oczywiście pozostaje pytanie, czy takie raporty sprzedażowe (albo inne dane na podstawie których może szacować swój przychód) spółka posiada, bo tego nie wiemy. Gdyby to był selfpublishing to ze Steam by takowy raport miała, ale tutaj jest po drodze wydawca i z tego powodu (nieznajomość zapisów umowy) nie wiemy. Skoro nie ma na ten temat nic w raporcie i nikt nie lubi różnic pomiędzy raportem kwartalnym i rocznym należy raczej domniemywać, że raport od Good Shepherd/Forever jest i przychody także są.

Edytowany: 10 lutego 2020 17:02

Byczegierki-com
Dołączył: 2020-02-09
Wpisów: 6
Wysłane: 11 lutego 2020 06:41:55 przy kursie: 18,20 zł
Dzięki za zwrócenie uwagi. Posłużenie się "amortyzacją" jest faktycznie dla tej sytuacji niefortunne i nieprawidłowe. W przypadku CFG o zapasach warto wspomnieć, że ich stan jest obecnie wynikiem kosztów poniesionych nie tylko przy pracy nad PD, ale również - "Grand Heist", czyli grze, którą robiła przez wiele miesięcy poprzednia ekipa, zanim odeszli. Łącznie wartość zapasów wynosi 5,5 mln zł. Grand Heist raczej nie zostanie przekazany do kolejnej fazy prudkcji, a więc skończy się odpisem, lub (co byłoby najlepsze) sprzedażą projektu. Nadal jednak "Grand Heist" widnieje w planie premier, tyle że z datą wydania 4Q2021, a zatem odpis - jeśli będzie - to raczej nieprędko.

Napisałeś: "CFG pracuje także nad nowymi tytułami. Koszty ich produkcji też mają ZEROWY wpływ na wynik". Czy tak jest na pewno? Czy dopóki gra nie zostanie ukończona i przekazana do sprzedaży, to wzrastająca wartość wytworzonych projektów nie jest przedstawiana na plus w pozycji "zmiana stanu produktów"?

Co do ostatniej części wpisu - spółka na datę podania raportu kwartalnego posiadała już raporty sprzedażowe ze Steam, nie miała raportów z konsol. Wiadomo, kiedy te raporty otrzymują od wydawcy - informowali o tym, kiedy one przychodzą, w raporcie ESPI. Raport nr 13/2008:

Zgodnie z powszechną praktyką w branży gier, rozliczenia odbywają się po zamknięciu poszczególnych miesięcy sprzedaży, co z kolei ma miejsce po spłynięciu oficjalnych raportów z każdego kanału (m.in. Steam, PS Store i in.). W zależności od operatora kanału sprzedaży, odbywa się to z opóźnieniem od 3 do 10 tygodni po zakończeniu miesiąca kalendarzowego.

O ile dobrze pamiętam, w którymś z wywiadów było info, że ze Steam raporty te przychodzą jako pierwsze. Tak czy inaczej, ten grudzień, niewidoczny w przychodach z raportu kwartalnego (ale - tak jak piszesz - być może ujęty w należnościach krótkoterminowych), będzie już podany w raporcie rocznym. Sorry za nieścisłości i błędy, niemniej nie wpływają one zasadniczo na ocenę sytuacji CFG, jak i obecny kierunek kursu, to na ten moment gra do jednej bramki. Zobaczymy jak długo.
Edytowany: 11 lutego 2020 06:47

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 936
Wysłane: 11 lutego 2020 14:49:03 przy kursie: 17,24 zł
Cytat:
Napisałeś: "CFG pracuje także nad nowymi tytułami. Koszty ich produkcji też mają ZEROWY wpływ na wynik". Czy tak jest na pewno? Czy dopóki gra nie zostanie ukończona i przekazana do sprzedaży, to wzrastająca wartość wytworzonych projektów nie jest przedstawiana na plus w pozycji "zmiana stanu produktów"?

Tak jest na pewno.
Jak napisałem CFG ma rachunek wyników w układzie rodzajowym, czyli pokazuje wszystkie poniesione koszty w okresie, czyli nawet te, które dotyczą gier nieukończonych. Aby zachować zasadę współmierności (koszty dotyczące produktu mają być pokazane wtedy kiedy pokazywane są przychody) należy albo odjąć od wykazywanych kosztów te koszty, które nie dotyczą zgodnie z zasadą tego okresu (i tak się robi w układzie kalkulacyjnym), albo skorygować przychody o ich zmianę (i tak się robi w układzie porównawczym przez zmianę stanu produktów). Jeśli spółka w kwartale wydała na produkcję gry 100 tys. zł to taka kwota pojawi się w kosztach, ale także w przychodach przez zwiększenie zmiany stanu produktów - per saldo daje to zero i jak napisałem: NIE MA WSPŁYWU NA ZYSKI.

Cytat:
Co do ostatniej części wpisu - spółka na datę podania raportu kwartalnego posiadała już raporty sprzedażowe ze Steam, nie miała raportów z konsol. Wiadomo, kiedy te raporty otrzymują od wydawcy - informowali o tym, kiedy one przychodzą, w raporcie ESPI. Raport nr 13/2008:

Zgodnie z powszechną praktyką w branży gier, rozliczenia odbywają się po zamknięciu poszczególnych miesięcy sprzedaży, co z kolei ma miejsce po spłynięciu oficjalnych raportów z każdego kanału (m.in. Steam, PS Store i in.). W zależności od operatora kanału sprzedaży, odbywa się to z opóźnieniem od 3 do 10 tygodni po zakończeniu miesiąca kalendarzowego.


Z moich informacji wynika, że czołowe polskie spółki otrzymują raporty z X1, PS4 i Switch do 45 dni po zakończeniu kwartału, ale z reguły jest to okres około 2 tygodni. Dłuższe okresy dotyczą raczej niszowych sklepów i sprzedaży pudełkowej.

Cytat:
Tak czy inaczej, ten grudzień, niewidoczny w przychodach z raportu kwartalnego (ale - tak jak piszesz - być może ujęty w należnościach krótkoterminowych), będzie już podany w raporcie rocznym.


Znów wychodzi, że nie do końca wiesz o czym piszesz. Nie może być tak, że coś w należnościach, ale nie ma w przychodach. Należności to nieopłacone jeszcze przychody. Według mnie grudzień powinien być już w przychodach i zyskach, ale nie ma go jeszcze w kasie spółki, bo przychody z grudnia nie zostały opłacone, co z resztą pisał cytowany przez Ciebie prezes.

Cytat:
Sorry za nieścisłości i błędy, niemniej nie wpływają one zasadniczo na ocenę sytuacji CFG, jak i obecny kierunek kursu, to na ten moment gra do jednej bramki. Zobaczymy jak długo.

No właśnie, że wpływają. Zmiana stanu produktów nie jest żadnym księgowym "trickiem". To zupełnie naturalne, że jak WYDALI DUŻO KASY na PH, to będą pokazywać DUŻĄ ujemną zmianę stanu produktów. To nic innego jak odwzorowanie poniesionych kosztów produkcji. Faktycznie poniesionych. Skoro PH generuje przychody to muszą się pojawiać odpowiadające im koszty i przez tą zmianę się pojawiają. Na blogu napisałeś, że patrzysz na zmianę gotówki, bo dla Ciebie to prawdziwy zysk. Nie, nie jest to prawdziwy zysk. Prawdziwy gotówkowy zysk będzie jak zerkniesz co stało się z gotówką od początku pisania tej gry, a Ty okres wcześniejszy, kiedy były wydatki pomijasz - tak nie można.

Byczegierki-com
Dołączył: 2020-02-09
Wpisów: 6
Wysłane: 16 lutego 2020 07:25:12 przy kursie: 17,50 zł
Posypuję głowę popiołem, dzięki za cenną lekcję i sorry za stratę czasu poświęconego na sprzątanie i prostowanie. Nie kwestionuję wytkniętych merytorycznych błędów. chociaż w przypadku tej spółki pomijanie wydatków w przeszłości - choć błędne z punktu widzenia rachunkowej poprawności - ma swoje drugie dno. te wydatki z przeszłości zostały poniesione przez zespół, z którego nikt nie został na pokładzie CFG. Ocena rentowności ich produkcji, tj. PD, ma raczej niewielkie znaczenie dla oceny potencjały generowania zysku przez przyszłe produkcje, skoro nie tylko ekipa się zmieniła, ale również - profil działalności. w przyszłości będą bardziej czuwał na merytoryczną poprawnością i edukacją

Kolczasty
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 23
Wysłane: 17 lutego 2020 15:58:29 przy kursie: 17,34 zł
Dla mnie firma, które nadal na stronie informacje z przed 2 lat nie brzmi wiarygodnie. Cytuje z ich strony:

Cytat:
Phantom Doctrine
A TACTICAL COLD WAR CONSPIRACY THRILLER
COMING TO PC & CONSOLES AUGUST 14th 2018


Spółka straciła cały zespół a w miejsce pojawił się finansista-spadochroniarz z ramienia PLW (może dobry profesjonalista, tego nie wiem), który zrobił ze spółki zleceniodawce dla innych mikro podmiotów grupy PLW. Nie pojawił się nowy zespół dewów na pokładzie. Nie widzę w takim modelu prawdziwej wartości i stabilności dla akcjonariuszy. Taki drugi MOV albo ULG.

PS - jakby te dłuższe wpisy były tutaj rzeczywiście przeklejone Dancing z jakiegoś bloga
Edytowany: 17 lutego 2020 15:59

Byczegierki-com
Dołączył: 2020-02-09
Wpisów: 6
Wysłane: 18 lutego 2020 04:42:22 przy kursie: 17,34 zł
"Nie pojawił się nowy zespół dewów na pokładzie." jesteś pewien? Jakie jest źródło tej informacji?
obecnie są przynajmniej trzy zespoły: wewnętrznie dwa, z czego jeden odpowiedzialny za produkcję gier, a drugi - za preprodukcję. Trzeci zespół to Antient Games - spółka zależna CFG, w której CFG ma 100% udziałów "Na początku czwartego kwartału CFG utworzyło spółkę Ancient Games, w której jest właścicielem 100 proc. udziałów. 10-osobowy zespół będzie odpowiedzialny za realizację projektów z gatunku symulacje. W pierwszej kolejności nowo utworzona spółka zajmie się realizacją trzech pre-produkcji. Wszystkie, trafią na rynek w przyszłym roku. Docelowo Ancient Games realizować ma dwa projekty rocznie.". Spółka organizowała dwa (a może trzy?) jamy, na których poszukiwała młodych devów - tam intenstywnie rektutowali i rozbudowywali zespoły, które dla nich pracują.

Kolczasty
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 23
Wysłane: 18 lutego 2020 22:59:36 przy kursie: 17,62 zł
Jestem pewien Whistle ale nie przytoczę Ci żadnej wypowiedzi / raportu. Brak wewnętrznego zespołu - pracownic spółki - to dość spory brak u dewelopera gier. Posiadanie podwykonawców to nie to samo co zespół.

Mówisz o powiązanych spółkach z grupy PLW i "zespołach" budowanych zgodnie z ich pomysłem. Sprawdź proszę doświadczenie tych osób a wyjdzie, że w życiu gry nie zrobili, są juniorami na głodowych pensjach co daje zero szans na jakość produktu.

Jak sam piszesz
Cytat:
Spółka organizowała dwa (a może trzy?) jamy, na których poszukiwała młodych devów
love4 serce rośnie patrząc jak najlepsi dewi w kraju walczą o miejsce w jamie.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2 3

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,437 sek.

AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +80,43% +16 086,82 zł 36 086,82 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d