pixelg
CARBONSTU - Spółki od A do Z - NewConnect - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2 3 4 5 6

CARBONSTU [CRB]

AKTUALNY KURS: 87,60 zł (+2,34%) 10-07-2020 17:00
Exar
Dołączył: 2010-09-13
Wpisów: 314
Wysłane: 6 czerwca 2020 20:33:17 przy kursie: 60,00 zł
Scarry napisał(a):
Creepy Jar jest w tej chwili jedną z bardziej konserwatywnie wycenianych spółek bo rynek boi się przesadzić... jeśli nie wiesz dlaczego to naprawdę totalna masakra że wypowiadasz sie o inwestycjach w spółki gamingowe...


No popatrz, dokładnie tak samo konserwatywnie jak CDP, a jeszcze emeryci się dorzucą zaraz na głównym haha.

GH zatrybiło dopiero na coopie, wcześniej bedąc earlyaccesową ciekawostką - tak samo przewiduję drugą młodość DT za jakiś czas z magic pvp. Z tym, że DT jest fajną i dopracowaną grą, a GH w singlu był dość przeciętny. Z resztą, w przypadku Carbona obstawiam, że ktoś ich i tak może wykupić wcześniej.

Pozostaniemy więc w swoich okopach, a rynek zweryfikuje. W przypadku obu firm pytania są jednak dla mnie znacząco inne: kiedy zacznie sensownie rosnąć vs kiedy nastąpi szacowna korekta?
Powodzenia. :)

Scarry
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 536
Wysłane: 6 czerwca 2020 21:27:46 przy kursie: 60,00 zł
@Exar
Nie chce być jakoś przesadnie napastliwy bo nie zmierzam wpływać na Twoje decyzje giełdowe, mi chodzi o co innego. Mylisz się w wycenianiu stanu firm.

CRJ ma już te pieniądze zarobione, powoływanie się na stary raport sprzed premiery coopa i mówienie ze jakies tam parametry i balon po prostu jest słabe bo to wprowadzanie w błąd - CRJ w ostatnie 2 miesiące zarobił kasę na swoją bieżącą wycenę. Nie widać tego w raporcie bo dotyczy okresu, który skończył się chwile przed premierą coopa. Ale ma już je fizycznie zarobione. Jego wycena nie jest gdybaniem.

Kiedy tu z kolei mamy spółkę, która zarabia po prostu nieprzystająco małe pieniądze do aktualnej wyceny i to zarabia teraz na bieżąco słabo bo jej najnowsza premiera gry wypada słabo. Nawet strasznie słabo dla spółki z wycena dojechaną do 80mln. Gdyby Carbon miał obecnie wycenę 15 mln to powiedziałbym ze premiera jest w OK i spółka nawet może lekko niedowartościowana. Ale on ma zupełnie inną kapitalizację.
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
aktualny portfel szacunkowo: 80% CRJ, 5% THD
Edytowany: 6 czerwca 2020 21:34

Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 554
Wysłane: 6 czerwca 2020 21:42:44 przy kursie: 60,00 zł
Exar napisał(a):

"aktualny portfel: 80% CRJ"
Kroczące C/Z 388,41 d'oh!

To kroczące p/e odnosi się przecież do księgowego wyniku za 2019 (piszę o zysku księgowym który jest pochodną przyjetego sposobu rozliczenia kosztów produkcji GreenHell, bo realnie spółka zarobiła w zeszłym roku 2 mln) i wyraźnie lepszego księgowego wyniku za I kwartał 2020 (bo już bez kosztów GH). Po uwzględnieniu konserwatywnie 11-12 mln zysku w bieżącym kwartale wychodzi c/z <35 za połowę roku, a po uwzględnieniu podobnej wielkości zysku w II półroczu robi sie c/z <20 czyli jak na obecne wyceny spółek gamedev dość tanio.

Próby porównywania CRB z CRJ były już wałkowane w styczniu na 3 str. tego wątku ( patrząc z perspektywy czasu baaardzo nie doszacowałem potencjału coopa GH) a obecnie wyglądają na jeszcze bardziej daremne niż wtedy.
Edytowany: 6 czerwca 2020 21:50


Exar
Dołączył: 2010-09-13
Wpisów: 314
Wysłane: 7 czerwca 2020 02:11:50 przy kursie: 60,00 zł
Jakoś pomijany milcząco jest fakt, że zanim ten cudowny czas coop eldorado nastał, CRJ akumulował się był półtora roku w kanale 150-200 z kapitalizacją grubo ponad 100M i dyskusyjnymi zyskami. Ergo następuje teraz otrąbienie wyceny ex post, jak to czynią wszyscy wielcy mędrcy historycy.

W przeciwieństwie do zagotowanego CRJ, na CRB nadal są perspektywy i wyższy potencjalny ROI. Czy wart ryzyka to już każdy sam decyduje. Na pewno mając wyceny marcowe śpi się spokojniej w przypadku obu spółek.

Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 554
Wysłane: 7 czerwca 2020 10:12:24 przy kursie: 60,00 zł
O czym ty piszesz, jakie dyskusyjne zyski, jakie odtrabienie wyceny ex post??? Zadaj sobie trud i zerknij do raportu po I kwartale gdzie mieli prawie 7 mln środków pieniężnych uzbieranych dzięki "dyskusyjnym zyskom" ze sprzedaży GH przed coopem, zerknij na 3 stronę wątku gdzie ante post zwracałem dyskutantom uwagę jak się CRJ w tym roku przeskaluje po coop i konsolach bez znaczącego wzrostu kosztów.
W 2019 mieli 7 mln przychodów ze sprzedaży przy 2 mln kosztów działalności operacyjnej i 2 mln nakładów na dewelopment GH - więc zysk jest bezdyskusyjny, wszystko to jest w raporcie za IV kwartał tylko trzeba sobie zadać minimum trudu by się z nim zapoznać a nie bezmyślnie epatować na forum demagogicznym sloganem "c/z 388" obliczonym bez uwzględnienia uzyskiwanych obecnie zysków z coopa. A wynikom CRB ciągle jeszcze dużo brakuje do CRJ z 2019r. sprzed "coopowego eldorado" i pokornie przyjmij to do wiadomości.
Edytowany: 7 czerwca 2020 10:21

Exar
Dołączył: 2010-09-13
Wpisów: 314
Wysłane: 7 czerwca 2020 16:03:55 przy kursie: 60,00 zł
Odwołujesz się do wyników za 2019 i Q1 2020 i to jest właśnie ex post. Po roku działalności. Wróć do Q1 2019, kiedy CRJ po miał 400k netto przy kapitalizacji 115M. I co wtedy rynek wyceniał? Sto milionów? Solidne fundamenty?! Można było tylko antycypować właściwy development gry.

CRB jest pół roku na parkiecie i w mojej ocenie ma miejsce ta sama sytuacja co rok temu na CRJ.
Czy zbankrutują w ciągu roku? Możliwe.
Czy zrobią mega emisję? Możliwie.
Przewartościowanie? Możliwe.
Czy DT po wydaniu na wszystkich platformach da satysfakcjonujące przychody, które pozwolą na dalszy rozwój firmy i zanegują powyższe trzy opcje? Możliwe.
Czy IP WH będzie światowym hitem VR? Możliwe.

Widzę tutaj powody, żeby angażować kapitał. Jednak nikogo nie namawiam do tego samego, a jedyne co mnie drażni, to gładkie pisanie o CRB w kontekście balonów bez zestawiania potencjalnych perspektyw i szans rozwoju.

Notabene kolega @Scarry popisuje się zabawną hipokryzją, tworząc listę co owym balonem jest, a potem obrazą majestatu, że "mówienie ze jakies tam parametry i balon po prostu jest słabe", gdy CRJ został przywołany w tym samym kontekście. thumbright

Dalszą dyskusję w temacie balonów i niebalonów zostawiam rynkowi.


Edytowany: 7 czerwca 2020 16:14

aircanada15
aircanada15 PREMIUM
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 118
Wysłane: 7 czerwca 2020 16:28:26 przy kursie: 60,00 zł
Carbon Studio istnieje rok dłużej od Creepy Jar. Działa na zdecydowanie mniejszym i mniej popularnym rynku. Potencjał monetyzacji produktów nieporównywalny.
To tak gwoli ścisłości.

Scarry
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 536
Wysłane: 7 czerwca 2020 21:09:21 przy kursie: 60,00 zł
Ale CRB nie ma żadnego porównywalnego ani wyższego potencjału .. to gry VR, nisza , nie będzie tu wielkich wolumenów, kolejnego Wiedźmina, Frostpunka czy GreenHella.
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
aktualny portfel szacunkowo: 80% CRJ, 5% THD

ramirez1
ramirez1 PREMIUM
Dołączył: 2020-03-16
Wpisów: 80
Wysłane: 14 czerwca 2020 01:07:29 przy kursie: 55,00 zł
Witam, ostatnio zaczalem interesowac sie carbonstudio, chcialem zapytac czy trwajaca tu ozywiona wymiana pogladow ma zwiazek z jakims nadchodzacym waznym wydarzeniem dla spolki czy raczej ma charakter czysto teoretyczny? Zauwazylem ze kurs ostatnio troche oslabl i zastanawiam sie czy to odpowiedni moment na zajecie pozycji.
Wydaje sie ze bardziej istotne wydarzenia beda raczej pod koniec roku, a do tego czasu wiele moze sie zdarzyc ale moze cos przeoczylem ?
Edytowany: 14 czerwca 2020 01:08

Scarry
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 536
Wysłane: 14 czerwca 2020 14:20:47 przy kursie: 55,00 zł
@ramirez1
a to sobie popatrz na to, póki co najnowszy produkt firmy sprzedaje się po prostu fatalnie (gorzej nawet niż COVID Jujubee, która to spółka ma jednak zupełnie inną kapitalizację).

Pozycja 980 i cały czas trend spadkowy w zainteresowaniu, leci w dół...... poza pierwszymi dniami, gdzie pozycja była "całkiem w miarę taka-se" nie będzie z tego kasy.


kliknij, aby powiększyć


już widzę miny ludzi po raporcie za pełny 2020.
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
aktualny portfel szacunkowo: 80% CRJ, 5% THD
Edytowany: 14 czerwca 2020 14:23


ramirez1
ramirez1 PREMIUM
Dołączył: 2020-03-16
Wpisów: 80
Wysłane: 14 czerwca 2020 23:17:37 przy kursie: 55,00 zł
Dziekuje za zalaczony ranking. Faktycznie nie wyglada to na hiper sukces.
Wasza dyskusja jest ciekawa bo kazdy ma odrobine racji, jednak zastanawiam sie w jaki sposob polaczyc te spostrzezenia zeby jak najlepiej wyceniac dana spolke gamingowa i faktycznie nie jest to prosta sprawa, zastanawia mnie fakt ze np. wspolczynnik c\z wydaje sie duzo bardziej korzystny w przypadku wielkich firm np. Cdr, ten, niz dla poczatkujacych, np simfabric lub chociazby moviegames. Patrzac pod tym katem carbon nie wydaje sie az tak mocno napompowany, chociaz zastanawiam sie czy wspolczynniki ksiegowe maja jakiekolwiek zastosowanie. Moze ktos z obecnych opracowal wlasny wzor do wyceniania spolek gamingowych uwzgledniajacy zarowno wishlisty, rankingi na steamie jak i historyczne dane finansowe ?
:)

Ps. Choc to nie jest odpowiedni watek, swieze dane dot whislist opublikowal ostatnio ultgames

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

Padla tam informacja ze zarzad uwaza whislisty za najbardziej wiarygodne zrodlo oszacowania przyszlej sprzedazy, moze wiec warto zestawic podobne informacje w przypadku carbonstudio
Edytowany: 14 czerwca 2020 23:42

Exar
Dołączył: 2010-09-13
Wpisów: 314
Wysłane: 15 czerwca 2020 15:10:57 przy kursie: 53,40 zł
Co do sukcesów lub nie, zwracam uwagę, że DT zapewnia de facto bieżące finansowanie pozwalając się firmie rozwijać. W wywiadach wielokrotnie informowano, że nie grozi w najbliższym czasie emisja. Dodatkowo dzisiejszy wywiad opublikowany na SI

strefainwestorow.pl/artykuly/w...

wskazuje, że dla firmy przełomem nie jest seria Wizards, ale WH. Dzisiaj poziom 60+ dla rynku wydaje się drogo, ale "winter is coming" i pojawiające się informacje nt. franczyzy Games Workshop mogą zmienić sytuację. A co będzie np. za 3 lata, jeśli VR się rozwinie, a na koncie spółki będzie już wtedy kilkanaście produktów? Kwestia hortyzontu i IMHO nie warto odnosić bieżącego kursu tylko do produktu jakim jest ostatnia gra.

11 bit kiedyś też było po 2 złote. Inne czasy, inne wyceny, ale jak zawsze - w przypadku potencjalnego sukcesu premia za ryzyko jest największa u tych, którzy wchodzą wcześniej, sorry za truzim. Potencjalna strata też jest mniej dotkliwa. W przypadku CS ma miejsce dodatkowa niepewność, związana z byciem technologii VR dla rynku terra incognita. Dlatego jak sądzę, osoby o niskim progu tolerancji ryzyka doświadczają tu dodatkowej niepewności.

Na pewno warto firmę obserwować, choćby, żeby mieć wskazówkę, co do potencjału produkcji VR, których wg zapowiedzi będzie coraz więcej w lokalnym gamedev.



Cahir16
Cahir16 PREMIUM
Dołączył: 2018-05-16
Wpisów: 83
Wysłane: 19 czerwca 2020 14:09:04 przy kursie: 51,50 zł
Każdy ma prawo do swojego zdania co do oceny potencjału czy to Creepy Jar czy Carbon Studio, ale @Scarry, zarzucasz innym wprowadzanie w błąd, a sam wykazujesz się nieznajomością rynku VR przyrównując sprzedaż gry tylko VR (Dark Times) do gry dostępnej na PC (Covid: The Outbreak), nadto wrzucając zestawienia z gamevizz o Dark Times i pomijając sprzedający się równolegle bundle, który również zawiera Dark Times. Dodatkowo, Dark Times jest dostępny poza Steam również na Oculus Store i Viveport, o czym nie informowałeś ani tej sprzedaży nie oszacowałeś, a porównania dokonałeś.

Niedługo Carbon Studio ma podać zaktualizowane wyniki sprzedażowe serii The Wizards, poczekajmy z oceną premiery Dark Times do tego czasu, bo na razie trudno jest ją estymować ze względu na wielość kanałów sprzedaży i zupełnie inny przelicznik komentarzy dla gier tylko VR.

Dla osób zainteresowanych spółką, warto odwiedzić Dark Times na steam i zapoznać się z Road Mapą na 2020 r., będą 3 istotne update'y, które zapewnią dalsze stymulowanie sprzedaży i monetyzowanie produktu w długim terminie. Gry z gatunku VR mają dużo bardziej płaską krzywą sprzedaży, nie skreślałbym tytułu po pierwszych 2 tygodniach. Dla mnie najważniejsze są kompetencje, a te Carbon zdobywa od blisko 5 lat i Warhammer z czterokrotnie większym budżetem będzie okazją do ich zaprezentowania.

Scarry
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 536
Wysłane: 19 czerwca 2020 15:29:50 przy kursie: 51,50 zł
@Cahir
produkt do którego porównywałem też ma inne kanały sprzedaży (GOG) i nie da się tego oszacować. I nie jest to wprowadzanie w błąd tylko podanie suchych danych - ta gra na Steam sprzedaje się tak, a ta tak. Wypieranie przez akcjonariusza takich porównań to już nie mój problem.

Cytat:
Dla mnie najważniejsze są kompetencje,

kompetencje to baza, nie ma znaczenia jeśli firma nie będzie umiała pokazać wzrostu zysku netto z roku na rok, a po bidnej sprzedaży póki co raczej go nie pokaże. Trochę jak z Platige - super kompetencje, tylko zysku netto jakoś nie ma....

poza tym, i zarzucaniem nieznajomości kiedy samemu nie chce Ci się sprawdzić prostych rzeczy - w grę praktycznie nikt nie gra - historyczny peak 47 (peak uwzględnia wszystko co jest na Steamie, bundle, grę, produkty dodane), gra 9 osób, dobowy rekord 18.... LINK
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
aktualny portfel szacunkowo: 80% CRJ, 5% THD
Edytowany: 19 czerwca 2020 15:47

Cahir16
Cahir16 PREMIUM
Dołączył: 2018-05-16
Wpisów: 83
Wysłane: 19 czerwca 2020 17:07:58 przy kursie: 51,50 zł
@Scarry
Sprzedaż na GOG może w przypadku Cyberpunka będzie miała jakieś znaczenie, ale dla Covid od JJB jest praktycznie pomijalna. Inaczej jest ze sklepem Oculus Store, tutaj sprzedaż potrafi rozłożyć się równomiernie vs steam. To i Twoje zrzuty gamevizz pomijające bundle sprawiają, że porównujesz jabłka do gruszek.

Kompetencje są kluczowe, zwłaszcza na rynku VR, gdzie jest kilkadziesiąt możliwych konfiguracji google + kontrolery. I działa to tak samo jak w inwestycjach - łatwiej kompetentnej osobie zarobić więcej z budżetem 100k niż z budżetem 25k. Age of Sigmar będzie miał 4x większy budżet i to daje większe możliwości doświadczonemu zespołowi aby stworzyć angażujący i atrakcyjny dla gracza produkt.

Znam narzędzie do śledzenia peaków i jestem na bieżąco z liczbami jakie osiąga tam Dark Times. A teraz samemu sprawdź jakie peaki miała pierwsza część The Wizards i zastanów się w jaki sposób sprzedała się w nakładzie ponad 100 tys. egzemplarzy? Wtedy zrozumiesz, że gier VR i PC nie można w ten sposób ze sobą zestawiać.

ramirez1
ramirez1 PREMIUM
Dołączył: 2020-03-16
Wpisów: 80
Wysłane: 21 czerwca 2020 23:57:59 przy kursie: 51,50 zł
Witam,
chciałbym podzielić się pewnym spostrzeżeniem, ponieważ zastanawiałem się jakie są proporcje osób grających w gry VR na PC do zwykłych i na podstawie Ultimate Fishing Simulator VR
steamdb.info/app/1024010/graph... w porównaniu do wersji zwykłej (nie VR) steamdb.info/app/468920/graphs... wyszło mi że mogą one wynosić ok 1:8 (peak graczy).
Odkryłem również że statystyki Ultimate Fishing Simulator VR są porównywalne do gry The Wizards - Dark Times Carbon studio.
Może więc nie jest to aż tak niszowy rynek jakby się mogło początkowo wydawać, co o tym sądzicie ?

W każdym bądź razie rynek gier VR wydaje się bardziej obiecujący niż rynek filmów 3D, które chyba całkowicie się nie przyjęły.
Wraz z rozwojem technologii VR można oczekiwać zwiększonego zainteresowania - może istnieć znaczny potencjał rozwoju tego segmentu w postaci możliwej adaptacji zwykłych gier na gry VR i dawania im w ten sposób drugiego życia - oczywiście pod warunkiem że technologia gogli zostanie odpowiednio dopracowana - wówczas studia developerskie posiadające kompetencje w tej dziedzinie mogą otrzymać lawinowy wzrost zleceń związanych z takimi adaptacjami.

Exar
Dołączył: 2010-09-13
Wpisów: 314
Wysłane: 2 lipca 2020 12:17:51 przy kursie: 69,00 zł
Byłem pewny rozpoczęcia wątku rynku regulowanego po wydaniu Warhammera, a tu taka ciekawa niespodzianka. king

Z tonu komunikatu przypuszczam, że 'grubi' sami się zgłosili z opcją nie do odrzucenia.
Edytowany: 2 lipca 2020 12:20

Vox
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 6 009
Wysłane: 2 lipca 2020 15:15:30 przy kursie: 69,00 zł
@Scarry, skad masz ten wykres? Gdzie takie rzeczy można sprawdzać?


kliknij, aby powiększyć

GRAF78
Dołączył: 2010-11-28
Wpisów: 1 119
Wysłane: 2 lipca 2020 20:00:19 przy kursie: 69,00 zł

ramirez1
ramirez1 PREMIUM
Dołączył: 2020-03-16
Wpisów: 80
Wysłane: 2 lipca 2020 23:08:47 przy kursie: 69,00 zł
Tak przy okazji, w czolowce rankingu znajduje sie gra warhammer 2 total war

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2 3 4 5 6

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,670 sek.

AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +132,30% +26 459,17 zł 46 459,17 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d