CDPROJEKT - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

CDPROJEKT [CDR]

AKTUALNY KURS: 240,40 zł (+0,42%) 23-08-2019 17:03
baks
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 2 122
Wysłane: 11 czerwca 2019 11:58:13 przy kursie: 221,50 zł
raffmo napisał(a):
Albert Longterm wyliczył na 320 zł przy założeniu sprzedania 30 mln kopii w pierwszym roku przy cenie 60 USD za CP77, przy marży 30% i kursie USD/PLN 3,6.

Ilość wydaje się realna - jednak cena już nie.
W cenie średniej 60USD sprzeda się nie więcej niż 60% woluminu.
Pytanie powstaje co z marżami. Jeśli GOG uda się zachęcić do dużej części (co najmniej 20%) sprzedaży to marże się poprawią. Pytanie jakie marże będą na konsolach.
Warto przypomnieć, że Steam daje mniejsze marże 25% i 20% - co wyraźnie poprawi proporcję przy takich woluminach.
Do tego dochodzi sprzedaż na Epic i GOG z lepszymi marżami.
Być może spółka znajdzie ciekawy kontent dodatkowy który zachęci do licznych zakupów na GOG ....
Zakładanie już teraz wyższych sprzedaży rocznej jest jednak ryzykowne.
Spółka niech się skupi na utrzymani sprzedaży w kolejnych 2 latach zanim wyjdzie to jakaś kolejna gra w 2022 roku. Konieczne liczne DLC.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

Blaze
Blaze PREMIUM
Dołączył: 2018-09-02
Wpisów: 22
Wysłane: 11 czerwca 2019 12:12:06 przy kursie: 221,50 zł
Odnośnie longterm, to ustalanie z góry marży albo zaniżonego kursu USDPLN nie ma sensu.

Spróbujmy się pobawić w oszacowanie mniej więcej wyniku.
Koszt zmienne:
VAT/GST i CIT to około 30-40%
STEAM/EPIC/inni wydawcy 15-30%.
Załóżmy w bezpiecznym uproszczeniu, że dodatkowe extra zyski z kopii sprzedanych na GOG będą dodawać do wyniku mniej więcej tyle ile zabierać będą wyprzedaże.
To daje koszty zmienne na poziomie około 40-65% od średniej ceny kopii 220pln, więc na oko zostaje 100pln dla CDPR od 1 kopii.

Teraz załóżmy, że w 2 lata sprzeda się w najkorzystniejszym scenariuszu około 50m kopii, czyli dla CDPR trafi 5mld pln. Produkcja i marketing może dobić do 1 mld, więc zostaje 4mld. Doliczając dodatki do C77 i wypuszczenie nowego projektu w 2021 powiedzmy, że doliczymy kolejne 2mld zysku po kosztach (znów przyjmująć najkorzystniejszy scenariusz). To daje 6mld. Cykl produkcyjny trwał 6 lat, więc zysk na rok około 1mld pln, więc wycena 20-25mld pln wydaje się mieć uzasadnienie pod warunkiem, że spółkę czeka kolejny wzrost zysków w kolejnym cyklu produkcyjnym.

Tak czy owak, nie zdziwie się jak faktycznie CDPR dobije do 300-400pln do kwietnia, ze względu na hype i ludzi którzy w ciemno kupują akcje, nie patrząc na cenę (podobnie jak to miało miejsce kiedyś z Teslą). CDPR może być spółką, która zawsze będzie miała "zawyżone kurs", aż do momentu gdy przyjdzie odpływ kapitału i pogorzy się koniunktura, wtedy wszystkie spółki powiązane z rozrywką dostają ostro w kość.
Edytowany: 11 czerwca 2019 12:13

aircanada15
aircanada15 PREMIUM
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 822
Wysłane: 11 czerwca 2019 17:23:12 przy kursie: 221,50 zł
greqq napisał(a):
Może już być spokojnie taka sprzedaż, to jest prawdopodobnie hit na skalę GTA V
1mln Steam,
1mln Gog,
1mln inne sklepy
Ja obstawiam sprzedaż do końca 2022r 60-80mln
Mz czas na 400zł za jedną akcjęWhistle


Nie róbmy sobie jaj. Milion tu, milion tam, co to za liczby z kapelusza ? Te wolumeny są kompletnie nierealne. Dopiero przed samą premierą będzie mozna liczyć na "duże kilka" milionów" preorders.


aircanada15
aircanada15 PREMIUM
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 822
Wysłane: 11 czerwca 2019 18:18:54 przy kursie: 221,50 zł
Wiedźmin 3 oficjalnie na Nintendo Switch w tym roku :)

lelo-pakero
Dołączył: 2009-11-14
Wpisów: 523
Wysłane: 11 czerwca 2019 18:47:13 przy kursie: 221,50 zł
Co istotne będzie to prawdziwy port gry, a nie wersja streamingowana. Będzie wersja pudełkowa i cyfrowa. Premiera będzie globalna, a nie jak głosiły plotki - tylko na rynek japoński.

tech.wp.pl/duzy-news-od-cd-pro...
Edytowany: 11 czerwca 2019 18:48

Oxygen21
Dołączył: 2016-05-19
Wpisów: 29
Wysłane: 11 czerwca 2019 19:12:13 przy kursie: 221,50 zł
Info o wydaniu na konsole Nintendo raczej już w cenie bo od jakiegoś czasu juz pojawiały sie takie plotki.

Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 357
Wysłane: 12 czerwca 2019 07:01:36 przy kursie: 221,50 zł
Blaze napisał(a):
To daje koszty zmienne na poziomie około 40-65% od średniej ceny kopii 220pln, więc na oko zostaje 100pln dla CDPR od 1 kopii.

Teraz załóżmy, że w 2 lata sprzeda się w najkorzystniejszym scenariuszu około 50m kopii, czyli dla CDPR trafi 5mld pln. Produkcja i marketing może dobić do 1 mld, więc zostaje 4mld. Doliczając dodatki do C77 i wypuszczenie nowego projektu w 2021 powiedzmy, że doliczymy kolejne 2mld zysku po kosztach (znów przyjmująć najkorzystniejszy scenariusz). To daje 6mld. Cykl produkcyjny trwał 6 lat, więc zysk na rok około 1mld pln, więc wycena 20-25mld pln wydaje się mieć uzasadnienie pod warunkiem, że spółkę czeka kolejny wzrost zysków w kolejnym cyklu produkcyjnym.


100 zł z kopii raczej mało realne. Wiedżmin 3 był sprzedawany w tej samej cenie 59,99 a w 2015 przyniósł o ile pamietam 700 mln przychodu przy sprzedaży ponad 10 mln kopii. W kalulacjach wyników powinien być chyba także uwzględniony koszt programu motywacyjnego (6 mln akcji po 25,7 zł) - analogicznie jak na 11bit?

Greenthumb
Dołączył: 2014-12-16
Wpisów: 162
Wysłane: 12 czerwca 2019 08:22:35 przy kursie: 221,50 zł
Blaze, a czym różni się Twoja kalkulacja od Longterma? On zakłada niższy kurs, Ty rzucisz tu miliard, tam 2, choć równie dobrze może być o połowę mniej lub więcej, a kurs $ po 3,30. Nie rozumiem też dlaczego odnosisz zysk tylko do cyklu produkcyjnego, a nie uwzględniasz wyceny posiadanych brandów, zasobów ludzkich, goga, czy multi do CP.
Poza tym produkcja ruszyła pełna parą w 2016 po wydaniu krwi i wina.

Unatapisztim, skąd wiesz jaki był wolumen w 2015? Z tego co pamiętam nigdy nie podawali oficjalnej informacji, równie dobrze mogło być 9 lub 11.
I nie, nie był sprzedawany w tej samej cenie. Pre-order na steamie był przeceniony o 17% czyli na 49,79, a na gogu 100% ceny to było 49,99, a pre-order był po 39,99. Można założyć, że tak sprzedał się ponad 1mln kopii z 4 mln pre-orderów.
Poza tym jest zbyt wiele zmiennych, żeby choć próbować obliczyć rentowność z kopii np.
- udział kopii cyfrowych z roku na rok rośnie,
- nie wiemy jakie będą koszt produkcji, ani jak będą rozliczane (w przypadku W3 rozliczyli je zdaje się w 3 lub 4 kwartały),
- nie wiemy ile przeznaczają na marketing, ani jak wyglądają dokładnie umowy z dystrybutorami,
- W3 sprzedawał się na początku lepiej w Rosji niż USA, tutaj raczej będzie odwrotnie,
- Chińczycy nie mieli swojego steama,
- kolekcjonerka była o połowę tańsza i na pewno w dużo mniejszym nakładzie,
- kursy walut itd.

Poza tym wydaje mi się, że kalkulacje w tej branży powinny uwzględniać niematerialne zasoby jak kreatywność, know - how, technologię i te bardziej policzalne jak wycena IP. Wg naszych analityków jeśli czegoś nie można policzyć w excelu to tego nie ma.

supremus
supremus PREMIUM
Dołączył: 2011-09-28
Wpisów: 5
Wysłane: 12 czerwca 2019 08:56:23 przy kursie: 221,50 zł
Pojawiają się pierwsze relacje po zamkniętym pokazie gry

www.gram.pl/news/2019/06/12/e3...

www.gram.pl/news/2019/06/12/e3...

Greenthumb
Dołączył: 2014-12-16
Wpisów: 162
Wysłane: 12 czerwca 2019 08:59:10 przy kursie: 221,50 zł
www.bloomberg.com/news/videos/...

Cytat:
CD Projekt jest "bardzo zadowolony" z przedsprzedaży gry Cyberpunk 2077, skala zamówień
jest "znacznie wyższa" niż w przypadku poprzedniego bestsellera grupy, czyli Wiedźmina 3 -
poinformował agencję Bloomberg wiceprezes CD Projekt Marcin Iwiński.
Jak powiedział
Iwiński, cytowany przez Bloomberga, spółka chciałaby sprzedać "znacząco więcej" kopii gry
Cyberpunk niż Wiedźmina 3.

Jak podano podczas niedzielnej konferencji Xbox w Los Angeles, premiera gry
komputerowej CyberPunk 2077 zaplanowana jest na 16 kwietnia 2020 roku. Ruszyła już
przedsprzedaż gry, w tym także edycji kolekcjonerskiej.

Gra ukaże się równocześnie na komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox
One.

Grę CyberPunk 2077 podczas konferencji Xbox zaprezentował kanadyjski aktor filmowy
Keanu Reeves, który użyczy wyglądu, a w anglojęzycznej wersji gry także głosu,
legendarnemu rockerboyowi. Aktor zaangażowany jest również w sesje motion-capture.

Studio CD Projekt RED podczas prezentacji udostępniło również filmowy zwiastun.

Gra CyberPunk 2077 znajduje się obecnie na pierwszym miejscu listy bestsellerów Steam -
największego portalu dystrybucji cyfrowej gier. Jest też na pierwszym miejscu bestsellerów
na platformie GOG.(PAP Biznes)


Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 357
Wysłane: 12 czerwca 2019 09:15:24 przy kursie: 210,30 zł
Liczba ponad 10 mln sztuk W3 w 2015 została podana przez spółkę oficjalnie przy okazji wyników rocznych za 2015, więc mogło by to być 10, 11, 12mln itp. a na pewno nie 9mln. Duży udział chińskich graczy na pewno nie spowoduje wzrostu przychodu z kopii tylko przeciwnie, pozostałe korzystne czynniki ten skutek oczywiscie z nawiazką zneutralizują więc może ostatecznie uzyskają więcej niż 70-80 zł z kopii w pierwszym roku, w kolejnych przy wyższych przecenach już niekoniecznie.

Blaze
Blaze PREMIUM
Dołączył: 2018-09-02
Wpisów: 22
Wysłane: 12 czerwca 2019 09:19:23 przy kursie: 210,30 zł
@Utnapisztim
Zysk netto 70pln od sztuki dla W3 wliczał amortyzację kosztów produkcji, a ja je doliczyłem później.

Program motywacyjny faktycznie jest, jeśli ktoś chce może odciąć z wyceny kilka procent. Jak dla mnie jest to sprawa marginalna. Możnaby się tez spierać czy program motywacyjny w 11bit poprawia wskaźniki i możliwośc kreowania zysków czy pogarsza.

@Greenthumb
Na samym końcu analizy napisałem założenie, że spółka znów skokowo zwiększy przychody w kolejnym cyklu produkcyjnym, i w tym założeniu są brandy, IP, silnik, narzędzia, ludzie - czyli wszystko co wpływa na możliwość kreatowania wyższych zysków itd.

Co do kursu walut to najlepiej przyjąć obecny kurs walutowy. Jesli ktoś chce, może się wraz z otwarciem pozycji w CDPR zabezpieczyć na walucie, forwardy USDPLN to kilka procent, które jest pomijalne. Zakładanie 3,6 bądź 3,3 jest w moim odczuciu bez sensu skoro mamy kurs 3,77 na dziś.

Odnośnie rzucania liczbami, to od czegoś trzeba wyjść, nie będę jak analitycy z DM zakładał, że C77 zarobi dokładnie 2 562 503,25 zł, a wycena wynosi dokładnie 234,23 zł - bo podawanie konkretnych liczb jest bez sensu. Wycene można robić tylke według jakiegoś przedziału zakładając pozytywny bądź negatywny scenariusz. Ja założyłem najbardziej pozytywny jaki można sobie wyobrazić i wciąż wygląda na to, że jest umiarkowanie drogo, mimo przyjętych założeń, że CDP będzie skokowo zwiększał przychody, bessy w najbliższych latach nie będzie, i że zgarnie 6 mld w tym cyklu produkcyjnym.
Ale tak jak napisałem, jest to spółka generująca hype ogólnoświatowy i z samego tego powodu, może byc wyceniana wyżej niż inne biznesy.
Edytowany: 12 czerwca 2019 09:19

Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 357
Wysłane: 12 czerwca 2019 09:23:06 przy kursie: 210,30 zł
700 mln przychodów przy ponad 10 mln kopii to był przychód a nie zysk netto - amortyzacja nie ma na to żadnego wplywu.
I nie wydaje mi się że jak pracownicy " dostają" akcje warte przy obecnym kursie 1,3 mld zł to jest marginalna i pomijalna kwestia.
Edytowany: 12 czerwca 2019 09:29

aircanada15
aircanada15 PREMIUM
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 822
Wysłane: 12 czerwca 2019 09:43:50 przy kursie: 210,30 zł
Utnapisztim, Greenthumb: w pierwszym roku spółka sprzedała niecałe 10 mln sztuk W3 (bliżej 9,5 mln).
Cena gry na GOG wynosiła z tego co pamiętam 41,99$ (ale mogło to też być 39,99$).

aircanada15
aircanada15 PREMIUM
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 822
Wysłane: 12 czerwca 2019 09:54:34 przy kursie: 210,30 zł
Przychód netto z kopii w pierwszym roku powinien być zdecydowanie wyższy niż 70 zł dla W3.
No chyba, że kilka milionów Chińczyków zrobi różnicę na Steam.
Według moich informacji udział sprzedaży cyfrowej dla gier AAA w Europie osiągnął już 50%.

Greenthumb
Dołączył: 2014-12-16
Wpisów: 162
Wysłane: 12 czerwca 2019 11:08:11 przy kursie: 210,30 zł
@ Utapisztim
Ok, tylko dlaczego wg Ciebie to jest najbardziej optymistyczny scenariusz?
Ostatecznie wyliczasz wycenę na 200-250, a longterm na 320. Czy to jest aż taka różnica?
Ja polecam przejrzeć sobie ten wątek sprzed premiery Wiedźmina.
Wtedy najbardziej optymistycznym scenariuszem było deptanie po piętach Dragon Age Inqusition, a jak ktoś ośmielił się porównać Wieśka ze Skyrimem to wybuchał "śmiech na sali". Co jeśli Cyberpunk przebije popularnością GTAV? To takie samo gdybanie jak wyliczenia analityków.

Faktów nie ma wiele, ale grupa społeczności na steam po niespełna 3 dniach przedsprzedaży to już 200 tys. Wiesiek 3 ma w tym momencie 600 tys.
Jak dla mnie całkiem zacny start. Dla porównania Doom Eternal z bannerem na głównej steam po 2 dniach, ma w tym momencie niespełna 30 tys., a jest to przecież podobno najpopularniejszy gatunek - fps, i bardzo znana seria robiona przez Bathesde.
Myślę, że redzi już nie aspirują, oni po prostu są w topie najlepszych producentów gier na świecie obecnie, a top1 jeśli chodzi o PR, i za to chyba też należy się jakaś premia.

addison
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 1 692
Wysłane: 12 czerwca 2019 11:47:27 przy kursie: 210,30 zł
niektórzy powiedzą, że wycena jest ambitna, ponad 21 mld PLN. Takie zachowania po E3, góra i powrót do kanału to sygnał być może mocny dla powyższego argumentu.

Nasze OFE skracają akcje gdzie się da, do TFI kasa nie płynie i pewnie tutaj także mogą wychodzić wykorzystując płynność. Warto za chwilę zerknąć na ich zachowania w I półroczu 2019 r w stosunku do CD.


Na koniec roku wyglądało to tak: https://stooq.pl/q/h/?s=cdr



baks
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 2 122
Wysłane: 12 czerwca 2019 11:59:12 przy kursie: 210,30 zł
Greenthumb napisał(a):
@ Utapisztim
Ok, tylko dlaczego wg Ciebie to jest najbardziej optymistyczny scenariusz?
Ostatecznie wyliczasz wycenę na 200-250, a longterm na 320. Czy to jest aż taka różnica?
Ja polecam przejrzeć sobie ten wątek sprzed premiery Wiedźmina.
Wtedy najbardziej optymistycznym scenariuszem było deptanie po piętach Dragon Age Inqusition, a jak ktoś ośmielił się porównać Wieśka ze Skyrimem to wybuchał "śmiech na sali". Co jeśli Cyberpunk przebije popularnością GTAV? To takie samo gdybanie jak wyliczenia analityków.

Faktów nie ma wiele, ale grupa społeczności na steam po niespełna 3 dniach przedsprzedaży to już 200 tys. Wiesiek 3 ma w tym momencie 600 tys.
Jak dla mnie całkiem zacny start. Dla porównania Doom Eternal z bannerem na głównej steam po 2 dniach, ma w tym momencie niespełna 30 tys., a jest to przecież podobno najpopularniejszy gatunek - fps, i bardzo znana seria robiona przez Bathesde.
Myślę, że redzi już nie aspirują, oni po prostu są w topie najlepszych producentów gier na świecie obecnie, a top1 jeśli chodzi o PR, i za to chyba też należy się jakaś premia.

Myślę, że ta dyskusja o przychodach ma pewien sens. Pozwoli wypracować jakieś możliwe scenariusze i pozwoli łatwiej odnaleźć się w tym posiadaczom akcji i ocenić możliwe realne zyski w zależności od realizującego się scenariusza.

W pełni zgadzam się z jakością PR. Scenariusza prezentacji gry nie można było lepiej rozegrać. Spółka osiągnęła skutek podobny do wydania 100mln USD a może i znacznie więcej - tylko przez 2 świetne prezentacje teraz i rok temu.
Gdyby były Oscary lub Noble w zakresie marketingu to byliby faworytem ..... Angel
Coś pięknego jak to rozegrano. FB trudno coś znaleźć aby nie natknąć się na dziesiątki info o aktorze i grze. salute
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

Scipio
Dołączył: 2017-06-17
Wpisów: 127
Wysłane: 12 czerwca 2019 15:54:47 przy kursie: 210,30 zł
Rock, Paper, Shotgun właśnie przejechał się po Cyberpunku, ponoć wersja pokazana dziennikarzom jest rozczarowująca...

www.rockpapershotgun.com/2019/...

Cytat:
We’ve still seen only another small slice of a game that will be dozens of hours long, but after this year’s inconsistent combat and questionable representation, my expectations have been tempered.
Edytowany: 12 czerwca 2019 15:56

slider
slider PREMIUM
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2013-08-03
Wpisów: 66
Wysłane: 12 czerwca 2019 16:11:03 przy kursie: 210,30 zł
To ciekawe bo cyberpunk wrócił z 5tego na 3cie miejsce w globalnych bestsellerach. Czyli raczej pozytywna zmiana

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,562 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d