pixelg
LIVECHAT - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

LIVECHAT [LVC]

AKTUALNY KURS: 103,80 zł (-0,19%) 26-01-2021 09:52
Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 9 stycznia 2019 21:56:20 przy kursie: 24,00 zł
Taki bonusik ode mnie, jeśli chodzi o wykresy :)


kliknij, aby powiększyć


pierwszy wykres wygląda bardzo łądnie, wszystko rośnie :)


kliknij, aby powiększyć


drugi już trochę gorzej - dynamik aprzyrostu klientów r/r spada i wynosi zaledwie 12,5% - niby to nie jest mało, ale tendencja jest bardzo negatywna


kliknij, aby powiększyć


trzeci wykres też trudno uznać za optymistyczny - spółka w ciągu roku pozyskała netto 2,9 tys. klientów, ale rok wcześniej było to 5k, w 2017 4,5k a w 2015 4k. Czyli Livechat pozyskał o 1/4 mniej klientów niż 3 lata wcześniej. Wracamy do prostego pytania - jeśli wskaźnik odejść to 3% miesięcznie to kiedy im zacznie ubywać klientów? Niestety trudno założyć, ze wygląda to optymistycznie.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.

mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 9 stycznia 2019 22:06:56 przy kursie: 24,00 zł
To jeszcze wrzuc wykres zysku. Warto zerknac nie tylko na dynamike (tego dotycza de facto 2 Twoje wykresy) ale na monetyzacje klientow. Spolka ewidentnie stawia na wiekszych graczy - porownaj dynamike zysku do dynamiki pozyskiwania nowych klientow.

Na ktoryms walnym prezes sam powiedzial, ze skupiaja sie na wiekszych klientach, a nie na tych, ktorzy zastanawiaja sie czy zaplacic z prad czy za livechat.

Wedlug info ze spolki intensywnie pracuja nad rozwojem produktow, w tym nowych produktow, ktore sa juz odpalone i zbieraja klientow. Nie jest to jeszcze raportowane - zastanawiam sie jak to bedzie wygladac.

Generalnie to ciekawa spolka, ktora moim zdanien padla ofiara zbyt duzego hypeu. Swego czasu same reko kupuj z cenami docelowymi ok 80 zl. Co bedzie czas pokaze.

Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 9 stycznia 2019 22:31:04 przy kursie: 24,00 zł
Dynamiki zysku nie ma sensu wrzucać bo znajdzie się ją w każdej analizie, również u nas. Jasnym jest, że ich ARPU rośnie - z ostatniej analizy, którą robiłem na czerwiec 2018 to wzrost r/r był na poziomie 3,6% - choć tutaj jest to obarczone większym błędem, ze względu na kwestie kursowe. Jeśli prezes tak powiedział to warto, IMHO, popracować nad spójną komunikacją. O wiele większym rozgłosem odbiła się jego deklaracja, że spółką dąży do pozyskiwania 1,000 klientów miesięcznie. Nie chcę być złośliwym, ale warto by sprawdzić (uczciwie mówię, ze nie pamiętam) czy od tego czasu spółka nie zaczęła mieć problemów z pozyskiwaniem ilości klientów. Ja jednak podchodzę do nowych produktów ze spokojem (po owocach ich poznacie) - Jak czegoś nie raportują to zazwyczaj tak to działa, że nie mają się czym chwalić, inaczej by raportowali.

Ja nie twierdzę, że to nie jest ciekawa spółka. Ale po cyfrach widać jednoznacznie, ze ma problemy a ich zjazd cenowy był uzasadniony, czy akurat do takich poziomów - tego nie wie nikt. Ale patrząc tak na szybko: Sprzedaż w ostatnim kwartale +20%, zysk na sprzedaży +7% - przy skalowalnym produkcie - szału nie ma. P/E około 11-12 - mniej więcej tyle co przyrost klientów r/r. Czyli ok ale czy potencjał do wzrostów jakiś mega tutaj jest?

Oczywiście życzę im jak najlepiej i chciałbym aby znowu wrócił na pozycję jednorożca i miliardową kapitalizację. Czy tak się stanie czas pokaże, ale skoro mają świetny produkt to muszą zdobywać klientów - inaczej to jednak trochę znaczy, że ten produkt nie jest taki idealny.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.


mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 10 stycznia 2019 07:03:41 przy kursie: 24,00 zł
Pelna zgoda. Chodzilo mi glownie o to, ze nie tylko dynamika przyrostu sie liczy, a to ile wyciskaja realnie $ z tego mniejszego wolumeny przyrostu, bo na to wiele osob nie zwraca uwagi skupiajac sie na samej liczbie pozyskan.

Moj nos mowi, ze trend sie nie odwroci dopoki nie wystrzeli dynamika przyrostu lub nie gruchnie jakies mocne info np. odnosnie nowych produktow :) czas pokaze.

Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 10 stycznia 2019 09:24:53 przy kursie: 24,00 zł
Czyli jednak doszliśmy do tych samych wniosków, że ta dynamika przyrostów nie jest bez znaczenia ;) Aczkolwiek oczywiście nie jest ona jedynym wskaźnikiem, który należny obserwować i nie zastąpi szklanej kuli :)
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.

mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 10 stycznia 2019 09:57:26 przy kursie: 24,00 zł
Tak, ale chciałem głównie zwrócić uwagę na to, że sucha liczba przyrostu nie jest miarodajna - wpadają więksi klienci lub obecni zwiększają pakiety (tak wnioskuję po zysku). Sucha dynamika jest jednak "medialna", dlatego łatwiej się na niej opierać :)

wasilewski
0
Dołączył: 2009-08-20
Wpisów: 324
Wysłane: 10 stycznia 2019 13:45:19 przy kursie: 24,00 zł
Analityk Fundamentalny napisał(a):
Jasnym jest, że ich ARPU rośnie - z ostatniej analizy, którą robiłem na czerwiec 2018 to wzrost r/r był na poziomie 3,6% - choć tutaj jest to obarczone większym błędem, ze względu na kwestie kursowe.


Sęk w tym, że nie rośnie. Robiłem analizę danych półrocznych na 30.09.2018 vs dane półroczne na 30.09.2017 -> ARP, licząc przychody przez średnią liczbę użytkowników w 6 miesiacach objętych raprotem ani drgnął.

Nie wiem tylko, czy w kontekście ekspozycji na USD w ogóle jest sens analizować ARP, trzeba byłoby to dobrze oczyścić...

A przy zyskach wspominanych przez kolegę wyżej - trzeba uważać na sztuczki księgowe - część kosztów payroll wrzucają do WNiP.

Zapraszam do mojego blogbook'a który jest tutaj
"Unfortunately the English weather is harder to manipulate than Libor." (Anonim)
"Gdy sprzedaje się marzenia, cena/zysk jest bez znaczenia" (R. Beleson)
"Nikt nie zarabia co miesiąc 1 procent. To niemożliwe." (M. Covel)

Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 10 stycznia 2019 13:52:07 przy kursie: 24,00 zł
Ale liczyłęś ARPU w USD czy PLN? Bo ja liczyłem w USD na półrocze (30/06) i wg mnie rośnie.
Liczenie w PLN jest złudne - nie pokazuje prawdziwego trendu w którym idzie spółka. Ja polecam liczyć w walucie w której jest rzeczywiście robiona transakcja. Oczywiście kursy walutowe wpływają końcowo na spółkę (a poprzez to również na wycenę pełna zgoda) - ale to ani ich wina ani zasługa :)
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.

wasilewski
0
Dołączył: 2009-08-20
Wpisów: 324
Wysłane: 10 stycznia 2019 13:56:49 przy kursie: 24,00 zł
O, to widocznie nie dogrzebałem się w raporcie informacji o przychodach w USD, super, dzięki za korektę, oczywiście gdybym wiedział, robiłbym w USD. Tylko w mianowniku zrobiłbym średnią miesięczną liczby użytkowników, a nie wartość na dzień bilansowy - tak liczyłeś?
Zapraszam do mojego blogbook'a który jest tutaj
"Unfortunately the English weather is harder to manipulate than Libor." (Anonim)
"Gdy sprzedaje się marzenia, cena/zysk jest bez znaczenia" (R. Beleson)
"Nikt nie zarabia co miesiąc 1 procent. To niemożliwe." (M. Covel)

Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 10 stycznia 2019 14:00:08 przy kursie: 24,00 zł
aż tak dobrze to nie ma - ja z kwartalnego PLN przeliczałem na USD biorąc średnie kursy miesięczne. A jesli chodzi o liczbą klientów to jak najbardziej nalezy ją uśredniać.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.


Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 20 marca 2019 14:12:44 przy kursie: 27,00 zł
Poszukiwany klient - żywy bądź martwy - omówienie sprawozdania finansowego LiveChat po IV kw. 2018 r.

Ostatnia analiza LiveChat odnosiła się do wyników drugiego kwartału 2018 roku, który jednocześnie był pierwszym kwartałem obrachunkowym, ponieważ spółka posiada przesunięty rok obrotowy kończący się 31 marca. W podsumowania zwracałem uwagę, że mimo poprawiających się wciąż wyników finansowych, kurs nadal spadał (wtedy był to poziom 30 zł) co w mojej ocenie związane było z malejącymi dynamikami sprzedaży i wątpliwościami co do dalszego traktowania Livechat-u jako typowej spółki wzrostowej. Zobaczmy więc jak wyglądają wyniki trzeciego kwartału roku 2018/2019.



kliknij, aby powiększyć


W trzecim kwartale 2018/2019 roku spółka zwiększyła swoją sprzedaż o 28,7 proc, podczas gdy liczba klientów wzrosła średnio o 14,3 proc. Taka rozbieżność między dynamiką pozyskiwania klientów a dynamiką sprzedaży jest w dużej mierze spowodowana kursami walutowymi. Kurs USD/PLN, który w czwartym kwartale 2018 roku był wyższy o około 18 groszy (prawie 5 proc.) r/r, pomógł w osiągnięciu lepszych wzrostów sprzedaży. Nieuczciwym byłoby jednak nie wspomnieć, że również wzrósł średni przychód na klienta w USD, do czego jeszcze wrócę w późniejszej części analizy. Zwyżka średniej ceny w USD jest na pewno pozytywnym objawem i zapewne jednym z powodów, dla którego konsensus wynikowy został nieznacznie przekroczony. Przypomnijmy, że spółka przychody ma w dolarach amerykańskich i około 95 proc. przychodów realizowana jest przez amerykańską spółkę zależną. Z kolei zdecydowana większość kosztów ponoszona jest w złotówkach a spółka nie zabezpiecza transakcji sprzedaży denominowanych w dolarach.

Pamiętajmy o specyfice biznesowej spółki, która posiada mocno skalowalny produkt, co buduje oczekiwanie, że marża i zyskowność powinna rosnąć szybciej niż wzrost przychodów, w związku z niskimi jednostkowymi kosztami pozyskania, wdrożenia i obsługi nowych klientów. W analizowanym kwartale zasada ta została zachowana. Livechat zwiększył wartościowo marżę brutto na sprzedaży o kwotę 5,8 mln zł., a jej dynamika wyniosła 34,1 proc., czyli szybciej niż wzrost sprzedaży.

Zysk operacyjny za bieżący kwartał wzrósł już tylko o 23,4 proc., czyli istotnie wolniej niż marża brutto oraz wolniej niż sprzedaż. Głównym powodem były istotne wzrosty na poziomie kosztów sprzedaży (r/r +50,8 proc.) oraz kosztów zarządu (r/r o 61 proc. czyli o 0,5 mln zł). Niestety spółka nie skomentowała powodu takich istotnego wzrostów zarówno kosztów sprzedaży, jak i zarządu. Możemy jednak pospekulować i analizując koszty rodzajowe widzimy największe kwartalne przyrosty na usługach obcych (wzrost o 26,8 proc. r/r a wartościowo o 1,47 mln zł ) oraz kosztach pracowniczych (wzrost r/r prawie dwukrotny czyli o 264 tys. zł).

Wzrost kosztów usług obcych może być powiązany z zwiększeniem wydatków na marketing i pozyskanie klientów w związku z zmianami na rynku porównywarek (przejęcie przez Gartner Capterra, GetApp i wprowadzenie płatnego modelu poprzez licytacje). Z kolei wyższe wydatki na płace mogą być pochodną istotnego zwiększenia zatrudnienia z 78 osób na koniec września 2017 roku do 131 na koniec grudnia 2018, choć oczywiście spora część tych kosztów może być alokowana na pracach rozwojowych.

Spółka podaje w swoim raporcie, że wzrost kosztów ogólnych zarządu związany jest z wzrostem skali działania Grupy, w tym m.in. zwiększeniem zespołu w związku z realizacją nowych projektów. Szkoda, że jednak zapomina opisać podwyżek wynagrodzeń dla zarządu, która jak rozumiem księgowane są właśnie w tej pozycji kosztowej. Koszt wynagrodzeń zarządu za 9 miesięcy obecnego roku obrachunkowego wyniosły 1,0 mln zł w porównaniu do 0,27 mln zł rok wcześniej. Porównując sam trzeci kwartał oznacza to mniej więcej wzrost o 0,44 mln zł. Oczywiście oceniając bezwzględne wartości wypłat dla członków zarządu nie wydaję się być one przesadzone – 57 tys. zł miesięcznie dla członka zarządu to przecież podobna skala wypłat dla niektórych dyrektorów NBP 😉. Jednakże cisza wobec tego tematu oraz termin wprowadzenia (istotny spadek kapitalizacji na przestrzenie ostatnich kilkunastu miesięcy) stanowią pewien znak zapytania. W szczególności, że członkowie zarządu są przecież istotnymi akcjonariuszami i biorą również istotne pożytki z tytułu dywidendy.

Na poziomie kwartalnego zysku przed opodatkowaniem jak i zysku netto dynamika była zbliżona do poziomu 23-24 proc. co oznacza, że nie wystąpiły żadne dziwne operacje odnotowane na pozostałej działalności operacyjnej, finansowej oraz opodatkowaniu.

Wykres prawdy Tobie nie powie

Nie tylko oczy w piosence mogą kłamać, ale również wykresy . Proszę spojrzeć na poniższy wykres liczby klientów narastająco przez ostatnie 5,5 roku.



kliknij, aby powiększyć



Na pierwszy, a nawet drugi rzut oka trudno się do tego przyczepić. Wykres zaczyna się w lewym dolnym rogu i kończy w prawym górnym. Liczba klientów ładnie nieprzerwanie rośnie, a spółka posiada obecnie 26,4 tys. klientów. Jednakże jeżeli do tych danych pokazywanych powyżej dodamy informację o zmianie w pozyskanej liczbie klientów w cyklu rocznym oraz dorzucimy zmianę procentową, sytuacja zaczyna wyglądać inaczej.



kliknij, aby powiększyć


W takim wypadku nie wygląda to wszystko już tak pięknie. Liczba 2,9 tys. nowych klientów pozyskanych w ciągu roku już nie robi takiego wrażenia, biorąc pod uwagę, że rok wcześniej spółka pozyskała 5,0 tys., dwa lata wcześniej 4,6 tys., 3 lata temu było to 4,1 tys. klientów. Tak naprawdę spółka wróciła z liczbą pozyskiwanych klientów do poziomu z 2014 roku, co trudno uznać za sukces. Prawdopodobne powody spadającej liczby nowych klientów były przedstawiane w poprzedniej analizie, więc nie będę się powtarzał. Jednak przypomnę tylko, ze są to pozyskania netto, czyli różnica między liczbą klientów pozyskanych a tych, którzy nie przedłużyli abonamentu i odeszli. Wskaźnik rotacji (tzw. churn) wciąż pozostaje na poziomie 3 proc. w ujęciu miesięcznym, to jest to jedna z możliwych przyczyn słabszych dynamik pozyskań. Po prostu wraz ze wzrostem liczby klientów odejścia coraz więcej ważą w całkowitym rozrachunku. Należy pamiętać o tym, że jeśli spółka będzie pozyskiwać niewielu nowych klientów to w pewnym momencie może się zdarzyć, że liczba tych pozyskań będzie niższa od liczby odejść, właśnie ze względu na rosnącą bazę klientów. Dla firm działających w modelu abonamentowym SaaS, wskaźnik ten jest bardzo istotnym KPI, ponieważ przychody (oraz zyski) takich firm pochodzą z miesięcznie odnawianego abonamentu.
Dynamiki sprzedażowe (niebieska linia) w ujęciu rocznym maleją praktycznie od momentu rozpoczęcia raportowania liczby pozyskanych klientów. To akurat nie jest specjalnie zaskakujące, ponieważ pozyskiwanie 6,000 klientów przy bazie 15,000 daje dynamikę 40 proc., jednak gdy baza rośnie do 25.000 to dynamika spada do 24 proc. Na koniec grudnia 2018 dynamika roczna wyniosła 12,6 proc., porównując do 27,9 proc. rok wcześniej i 33,9 dwa lata wcześniej. W poprzednich analizach podkreślałem, że spółka niebezpiecznie zbliża się do dynamik 20 proc., które mogą być traktowane jako minimum dla spółek traktowanych jako wzrostowe. Jak widać, po dwóch kolejnych kwartałach Livechat spadł do poziomów znacznie niższych, a niestety być może dojdzie do wskaźników jednocyfrowych.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać na załączonym wykresie, spółka na koniec grudnia 2018 roku miała 2,903 klientów więcej niż rok wcześniej. Jednakże jak odniesiemy się do grudnia 2017 roku to wtedy widzimy, że rok wcześniej przyrost roczny był wyższy i wyniósł 5,037, co oznacza spadek aż o 42,4 proc.

Jeśli chodzi o ostatnie miesiące sytuacja wygląda jeszcze gorzej. Na koniec lutego 2019 roku spółka zaraportowała pozyskanie 2,688 nowych klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co oznacza spadek o 45,6 proc. r/r. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że nie jest to spadek liczby klientów total, a po prostu zdecydowanie wolniejsze tempo pozyskiwania klientów niż rok wcześniej.

W tym momencie nie sposób nie wspomnieć o największym chyba konkurencie spółki w skali globalnej czyli spółce Zendesk, notowanej na giełdzie oraz oferującej produkt Zendesk Support („Zendesk Support is a beautifully simple system for tracking, prioritizing, and solving customer support tickets.”). Spółka oferuje swoje usługi za miesięczną cenę 5-199 USD w zależności od abonamentu. Co ważne, liczba klientów w wartościach bezwzględnych w wypadku Zendesku w zasadzie spada (900 klientów płacących mniej r/r), a w przypadku Livechatu cały czas generuje on liczbowe (i przychodowe) wzrosty. Oczywiście optymiści do tego dodadzą słuszne spostrzeżenie, że polska spółka w odróżnieniu od amerykańskiego odpowiednika przynosi zysk, który dystrybuuje do akcjonariuszy w formie dywidendy.


Trochę otuchy wnosi jednak poniższy slajd, który prezentuje miesięczny przychód na klienta (liczony na średnich danych kwartalnych).



kliknij, aby powiększyć


W tym wypadku widać, że przychód, który istotnie spadał w okresie kwiecień 2017-marzec 2018, od tego momentu zaczyna rosnąć. Tak więc może nie liczba klientów a ich jakość staje się coraz bardziej istotna? Pamiętajmy o tym, że spółka ma kilka modeli abonamentu z różnymi cenami oraz usługami dodatkowymi. W chwili obecnej klienci LiveChat Software mogą wybierać spośród czterech planów abonenckich. Ostateczne ARPU zależy więc od wybranego planu, a także liczby licencji wykupionych przez danego klienta.

Ponieważ spółka zdecydowaną część swojej sprzedaży (zakładam, że powyżej 95 proc.) fakturuje w dolarach to kurs walutowy ma niebagatelne znaczenie.



kliknij, aby powiększyć


Analiza średniego przychodu na klienta (ARPU) w USD i PLN prowadzi do wniosku, że spółka w ostatnich 3-4 kwartałach osiąga coraz wyższe ARPU, co oczywiście jest wiadomością pozytywną. Oczywiście nie wiemy czy osiąga ten efekt poprzez zdobywanie nowych klientów w droższych modelach abonamentowych, czy też obecnym klientom sprzedaje dodatkowe licencje. Ale fakt jest niezaprzeczalny - średni przychód na klienta rośnie zarówno wyrażony w dolarze jak i w złotówce.

Majątek trwały, czyli prace rozwojowe

Majątek trwały w spółce składa się przede wszystkim z wartości niematerialnych, co w wypadku spółki programistycznej niespecjalnie dziwi. Jednocześnie trzeba mieć świadomość, że jest to dość ryzykowny obszar i ciągły wzrost tych wartości bez przełożenia na przychody powinien być pewnym światłem ostrzegawczym.



kliknij, aby powiększyć


Spółka posiadała na koniec grudnia 2018 roku skapitalizowane prace rozwojowe netto w wysokości 12,6 mln zł czyli o 5,1 mln zł więcej niż na koniec 2017 roku oraz 3,0 mln więcej niż w poprzednim kwartale. Niestety nie znamy wielu szczegółów dotyczących tej pozycji bilansowe, oprócz oczywistej informacji, że są tam kapitalizowane koszty zakończonych prac rozwojowych związanych z kolejnymi wersjami produktów LVC a także aplikacji Chat.io. Również, co wykażę poniżej w chwili obecnej znajdują się tam prawdopodobnie zakupy domen internetowych z trzeciego kwartału.

Dodatkowo spółka poinformowała, że w tej pozycji są ujęte nakłady na prace rozwojowe dotyczące aplikacji Chat.io w wartości brutto około 1,23 mln zł. Aplikacja została ukończona w pierwszej wersji i zaoferowana na rynku, dlatego też spółka uznała, że dotychczasowe prace zostały zakończone wynikiem pozytywnym i przyjęto do ewidencji wartości niematerialnych. Spółka, jak wykazano wcześniej, zwiększa przychody, można więc mieć nadzieję, że jednym z powodów są również te koszty prac rozwojowych.

Dodatkowo pamiętajmy o zakupach w trzecim kwartale 2018 roku dwóch domen (helpdesk.com oraz chatbot.com). Widać, że zarząd spółki zdaje sobie sprawę z problemów z pozyskiwaniem klientów, jeśli chodzi o ich sztandarowy produkt (chat LiveChat). Poczynione nakłady inwestycyjne mają na celu poszerzenie oferty produktowej oraz nowy sposób komunikacji z klientem. Spółka nie poinformowała o wartości środków, które musiała wydatkować na zakup tych dwóch domen traktując to jako pewnego rodzaju informację poufną. Oczywiście rozumiem podejście spółki, ale mój śledczy nos nie odpuściłby takiej okazji, aby spróbować oszacować potencjalną wartość obydwu (razem) transakcji bazując tylko i wyłącznie na zapisach z bilansu i not dodatkowych sprawozdania finansowego.

Analizując zmiany na wartościach skapitalizowanych pracach rozwojowych (wzrost w czwartym kwartale) oraz długoterminowych rozliczeniach międzyokresowych (wzrost w trzecim kwartale oraz spadek w czwartym kwartale), które następowały w trzech kwartałach 2018 roku szacuję, że spółka wydała pomiędzy 1,9 a 2,3 mln zł na zakup tych dwóch domen. Istotne zwiększenie skapitalizowanych prac rozwojowych w czwartym kwartale 2018 roku o 3,7 mln zł (w poprzednich kwartałach kwota wahała się w przedziale 1,0-1,5) również potwierdza moje wyliczenia i przypuszczenia, że w chwili obecnej obydwie domeny są przeniesione do wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzowane (ewentualnie właśnie amortyzacja się rozpocznie w pierwszym kwartale 2019 roku).

Zakończone prace rozwojowe są amortyzowane liniowo przez przewidywany okres uzyskiwania korzyści, który jak podawała spółka w sprawozdaniu rocznym waha się między 3 a 5 lat. Moje szacunki pokazują, że większość nakładów jest amortyzowana stawką 20 proc. czyli w okresie 5 lat. W związku ze znacznym przyrostem tej pozycji w bilansie należy również oczekiwać istotnego zwiększenia amortyzacja w kolejnych kwartałach.

Dodatkowo należy jeszcze wspomnieć, że spółka posiada długoterminowe rozliczenia międzyokresowe kosztów, które dotyczą głownie niezakończonych prac rozwojowych, które na koniec analizowanego kwartału wynosiły 2,0 mln zł w porównaniu do 1,6 mln zł rok wcześniej a także 3,7 mln zł na koniec poprzedniego kwartału. Oznacza to, że przynajmniej 1,7 mln zł w ostatnim kwartale zostało przeksięgowana z rozliczeń międzyokresowych do prac rozwojowych (czyli wracamy znowu do zakupu domen). Pamiętajmy zatem, że spółka posiada w bilanse razem nakłady na prace rozwojowe o wartości netto prawie 14,7 mln zł, czyli 5,6 mln zł więcej niż rok wcześniej. Zalecam dalsza obserwację tych dwóch pozycji, ponieważ stanowią już one prawie 25 proc. całości aktywów.

Cash is king

Zamiast rozpisywać się lub wklejać slajdy na temat kapitału obrotowego wystarczy napisać, że spółka posiada środki pieniężne w wysokości 34,5 mln zł co stanowiło 57 proc. wartości aktywów. Dodając do tego omawiane wcześniej wartości niematerialne i prawne to razem mamy już pokryte ponad 80 proc. aktywów. Zatrzymajmy się zatem krótko przy najważniejszym aktywie Spółki.




kliknij, aby powiększyć


Jak widać w ostatnim kwartale większość środków wymieniona została na złotówki, co nie zawsze miało miejsce w kwartałach poprzednich. Oczywiście w tym konkretnym przypadku można argumentować, że gdyby spółka przetrzymała środki w dolarach to by zyskała na różnicach kursowych. Tak teraz by zyskała, ale w innych kwartałach by traciła. Ja jestem jednak zwolennikiem tego, aby spółki robiły to na czym się znają czyli w tym wypadku na tworzeniu i sprzedawaniu oprogramowania, a nie na spekulacjach walutowych. Tak więc mnie osobiście ta zmiana podejścia cieszy.

Sama rotacja należności handlowych jest bardzo niska ponieważ większość należności z tytułu dostaw i usług dotyczy należności od agentów płatniczych i przekazania opłat pobranych od klientów czyli jest realizowania w okresie 1-2 dni. Spółka posiada należności podatkowe o wartości 7,7 mln zł z czego 98 proc. stanowią rozliczenia VAT, które w teorii mają być kompensowane z wpłatami na podatek dochodowy. Praktyka jednak pokazuje, że saldo rozliczeń z tytułu VAT systematycznie rośnie. Na koniec analizowanego kwartału było ono wyższe o 0,7 mln zł niż kwartał wcześniej.

Cash, cash, cash



kliknij, aby powiększyć


LiveChat w ostatnim kwartale 2018 wypracowała najwyższy OCF w swojej historii na poziomie 17,6 mln zł, czyli o 6,0 mln zł więcej niż rok wcześniej. Głównym powodem tak rekordowego OCF był oczywiście bardzo dobry wynik finansowy. Jak widać z powyższego wykresu spółka systematycznie dzieli się dywidendą z akcjonariuszami. Rok obrotowy 2017/2018 to dywidenda aż 45,6 mln zł, co oznacza 1,77 zł na akcję. Na początku 2019 roku LiveChat wypłacił zaliczkę na poczet spodziewanej dywidendy z zysku za rok finansowy 2018/2019 w wysokości 13,9 mln zł, co oznacza wypłatę 0,54 zł na akcję.

Wcześniej wspominałem o coraz większej wartości kapitalizowanych prac rozwojowych co również ma swoje odbicie w analizowanym wykresie. Czerwona zwiększająca się plamka to właśnie wydatki inwestycyjne z tym związane.

Przyszłość chatów i/lub nowych produktów kluczowa dla wyceny

Spółka cały czas nad nimi pracuje, ale rozwiązanie typu BotEngine, KnowledgeBase, ChatBot czy Chat.io nie stanowią na dzisiaj istotnej wartości. De facto spółka zaprzestanie wkrótce wspierać ten ostatni projekt o czym uczciwie informuje w swoim raporcie pisząc, że „Decyzja ma związek z wykorzystaniem osiągnięć i doświadczeń z tego projektu w kolejnej wersji produktu LiveChat. Spółka przewiduje, że poniesione nakłady na aplikację chat.io zostaną̨ zwrócone poprzez zwiększenie funkcjonalności, a co za tym idzie i przychodów ze sprzedaży aplikacji LiveChat. W związku z tym Zarząd nie planuje żadnych odpisów związanych z zakończeniem wsparcia projektu.”.

Zarząd spółki również informuje, że rozpoczęcie monetyzacji produktu HelpDesk zaplanowane jest na I kwartał 2019/20 roku finansowego (kwiecień - czerwiec). Zamiarem HelpDesk-u jest pomoc w zarządzaniu tzw. „Ticketami:, czyli sprawami zgłaszanymi przez klientów za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji tekstowej (np. mail, live chat). To jest niewątpliwie ciekawa informacja, ponieważ zakładając potencjalny sukces tego wdrożenia jest szansa na budowanie drugiej nogi biznesowej. Aby nie popadać w hurraoptymizm trzeba jednak przypomnieć, że konkurencja (Zendesk, FreshDesk, ZOHO Desk, HappyFox, czy HelpScout) już istnieje i oferuje takie rozwiązania. Aczkolwiek niewątpliwie jest szansa, aby ten nowy produkt stanowił ciekawe uzupełnienie oferty Livechat-u, oczywiście pytaniem otwartym pozostaje w jakiej skali będzie to się działo.

Podsumowanie

LiveChat to spółka, która osiągnęła rekordowe wyniki w roku obrachunkowym 2017/2018 pod względem sprzedaży jak i zysku. Trzy kwartały kolejnego roku obrotowego 2018/2019 również pokazuję, ze będzie prawdopodobnie osiągnięty nowy rekord. Jednakże malejąca dynamika pozyskiwania nowych klientów, obawy inwestorów przed uzależnieniem spółki od jednego produktu, a również zapewne czynniki od spółki niezależne (pogorszenie sentymentu również w stosunku do głównego konkurenta ZenDesk) spowodowały mocną przecenę kursu akcji w pewnym momencie nawet o 60 proc. W chwili obecnej spółka jest handlowana na poziomie P/E 12-13, podczas gdy rok wcześniej były to poziomy około 20, a w 2016 nawet wartości w okolicach 35-40. To najlepiej pokazuje jak rynek zredukował premię w wycenie w związku z obawą, że spółka przestaje być spółką wzrostową.
Wycena na poziomie P/E 12 jest zbliżona do obecnej rocznej dynamiki pozyskiwania klientów.

Wycena na obecnych poziomach jest sporo bardziej atrakcyjna niż rok temu, ale tempo przyrostu nowych klientów cały czas spada, co z pewnością martwi inwestorów. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, na fakt, że spółka w chwili obecnej w praktyce osiąga całe swoje przychody ze sprzedaży jednego produktu. Dla mnie jest to jasny sygnał, że należy się dyskonto w wycenie z tym związane. Tym niemniej nie można zapominać o jasnych stronach tej spółki. Stabilnie generowane zyski (z roku na rok coraz większe), zysk netto dystrybuowany w większości jako dywidenda, silna pozycja gotówkowa czy wciąż potencjał spółki do wprowadzenia nowych produktów to niewątpliwie atuty tej spółki. Być może więc dyskonto w wycenie jest już wystarczające?

Wydaje się, że jednak nadal potrzeba jest jakiegoś katalizatora aby spółka przełamała trend spadkowy i powróciła do wzrostów. Może on przyjąć postać powstania drugiego istotnego produktu, który rzeczywiście może wynieść spółkę w obszary zupełnie innych wycen. Drugim katalizatorem wzrostu mogłoby być choćby zahamowanie trendu spadkowego w pozyskiwaniu nowych klientów lub też istotne zwiększenie ARPU. Spółka ogłosiła kilka miesięcy temu, że rozpoczyna przegląd opcji strategicznych, które mają wspierać dalszy rozwój działalność Livechat. Proces ten wciąż nie został zakończony.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj


Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Edytowany: 7 maja 2019 19:06

cheron
9
Dołączył: 2009-09-19
Wpisów: 170
Wysłane: 2 kwietnia 2019 08:48:07 przy kursie: 27,45 zł
Dzisiaj zostały opublikowane wyniki sprzedażowe za marzec - wzrost o 335 klientów hello1
dane mają się następująco:
2019-01 204
2019-02 165
2019-03 335

dla porównania zeszły rok:
2018-01 263
2018-02 321
2018-03 374

Wynik marcowy napawa optymizmem, może powoli wracamy do poziomów przyrostów z zeszłego roku? Think

kurs USD też sprzyja, w ostatnim kwartale wahał się w przedziale 3,7-3,8, rok temu były to wartości rzędu 3,3-3,4. A 95% przychodów jest w dolarze. Z niecierpliwością czekam na wyniki Dancing

krewa
krewa PREMIUM
246
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 505
Wysłane: 8 kwietnia 2019 11:11:05 przy kursie: 31,00 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie


Przecena walorów spółki rozpoczęła się w lipcu 2017 roku i zniosła w swoim ekstremum znacznie więcej niż 61,8% hossy, zrzucając ceny poniżej poziomu dopuszczalnej korekty. Obecnie trwają próby odwrócenia niekorzystnej tendencji. W ramach tych starań graczom udało się ukształtować trójkąt zwyżkujący z potencjalnym zasięgiem wzrostów w okolicach 40 zł. Nieco rozczarowuje wolumen w dniu wybicia górnego ramienia trójkąta, ale nie ma jeszcze powodów do negowania tej formacji.
Najbliższe opory znajdują się w strefach cenowych 31,80-32,40 zł oraz 36,10-36,50 zł.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Analityk Fundamentalny
66
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 529
Wysłane: 8 kwietnia 2019 18:47:12 przy kursie: 31,00 zł
cheron napisał(a):
Dzisiaj zostały opublikowane wyniki sprzedażowe za marzec - wzrost o 335 klientów hello1
dane mają się następująco:
2019-01 204
2019-02 165
2019-03 335

dla porównania zeszły rok:
2018-01 263
2018-02 321
2018-03 374

Wynik marcowy napawa optymizmem, może powoli wracamy do poziomów przyrostów z zeszłego roku? Think

kurs USD też sprzyja, w ostatnim kwartale wahał się w przedziale 3,7-3,8, rok temu były to wartości rzędu 3,3-3,4. A 95% przychodów jest w dolarze. Z niecierpliwością czekam na wyniki Dancing


Niewątpliwie to dobra wiadomość. Ja czekam w takim razie na kwartalne wyniki, bo być może będzie jeszcze lepiej czyli np. rośnie ARPU - aczkolwiek nadal trzeba uczciwie powiedzieć, że przyrosty klientów nie są rewelacyjne - choć najpierw trzeba trend spadkowy wyhamować, aby odbić w górę :)
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.

BearHand
41
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 741
Wysłane: 9 kwietnia 2019 19:47:41 przy kursie: 30,60 zł
Od kiedy bedzie widac efekty Helpdesku w przychodach ?

mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 2 maja 2019 10:07:27 przy kursie: 30,90 zł
Za kwiecień przyrost nowych klientów o 288 sztuk (wliczając w to odejścia). To klienci z Livechat, nie wiem jak wygląda sytuacja HelpDesk.

Space Cowboy
Space Cowboy PREMIUM
19
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 136
Wysłane: 2 maja 2019 10:12:38 przy kursie: 30,90 zł
HelpDesk startuje w maju
twitter.com/helpdeskcom/status...

BearHand
41
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 741
Wysłane: 3 maja 2019 10:04:18 przy kursie: 30,90 zł
Dzięki za link. Pierwsze opinie o systemie, porównanie do rozwiązań konkurencji pozwolą oszacować potencjał na kolejne kwartały.

krewa
krewa PREMIUM
246
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 505
Wysłane: 6 maja 2019 11:02:29 przy kursie: 30,00 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]


Od chwili publikacji poprzedniej analizy technicznej nie doszło do istotnych zmian na wykresie cenowym. Jedynie luka hossy spełniła swoją rolę wsparcia. Zatem scenariusz kontynuacji odreagowania wciąż można uznać za aktualny. Problem jednak w tym, że gracze podchodzą do walorów spółki jak do jeża - nie widać entuzjazmu, co przekłada się na słabnący impet zwyżki. W sumie zachowawczość popytu można wytłumaczyć bliskością istotnego oporu w okolicy 32,50 zł - składa się nań poziomy opór, który powstał w myśl zasady zmiany biegunów, wzmocniony poziomem zniesienia Fibonacciego. Jego wybicie powinno dodać otuchy kupującym i przyczynić się do realizacji zasięgu wzrostów, mierzonego wysokością trójkąta.
Pozytywny scenariusz przestanie obowiązywać wraz z domknięciem luki hossy.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

krewa
krewa PREMIUM
246
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 505
Wysłane: 6 maja 2019 11:03:19 przy kursie: 30,00 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]


Od chwili publikacji poprzedniej analizy technicznej nie doszło do istotnych zmian na wykresie cenowym. Jedynie luka hossy spełniła swoją rolę wsparcia. Zatem scenariusz kontynuacji odreagowania wciąż można uznać za aktualny. Problem jednak w tym, że gracze podchodzą do walorów spółki jak do jeża - nie widać entuzjazmu, co przekłada się na słabnący impet zwyżki. W sumie zachowawczość popytu można wytłumaczyć bliskością istotnego oporu w okolicy 32,50 zł - składa się nań poziomy opór, który powstał w myśl zasady zmiany biegunów, wzmocniony poziomem zniesienia Fibonacciego. Jego wybicie powinno dodać otuchy kupującym i przyczynić się do realizacji zasięgu wzrostów, mierzonego wysokością trójkąta.
Pozytywny scenariusz przestanie obowiązywać wraz z domknięciem luki hossy.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,672 sek.

AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +155,99% +31 197,21 zł 51 197,21 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d