pixelg
LIVECHAT - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

LIVECHAT [LVC]

AKTUALNY KURS: 102,20 zł (+0,39%) 15-01-2021 17:00
BearHand
41
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 741
Wysłane: 14 maja 2019 21:24:46 przy kursie: 30,50 zł
Helpdesk z tego co widzę na stronie sprzedają w abonamentach 24$ m-c lub 19$ przy opcji rocznej. Jest też 14 dniowy trial. Podejrzewam, że część obecnych klientów korzystających z czatu wykorzysta również to narzędzie. Mają dobrą bazę klientów, którym zaproponowali dodatkowy produkt.


mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 3 czerwca 2019 07:47:28 przy kursie: 30,60 zł
Cytat:
Według danych pochodzących z systemów sprzedaży na 1 czerwca 2019 r. liczba klientów korzystających z płatnej wersji produktu LiveChat wyniosła 27.265. W ujęciu miesiąc do miesiąca liczba klientów wzrosła o 263 netto (uwzględniając odejścia). Dla porównania na początku poprzedniego miesiąca (1 maja 2019 r.) liczba klientów Spółki wynosiła 27.002. Przed rokiem (1 czerwca 2018 r.) liczba klientów wynosiła 24.655.

To wiekszy przyrost niz rok temu (243).

krewa
krewa PREMIUM
234
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 459
Wysłane: 3 lipca 2019 08:57:40 przy kursie: 32,95 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie


Kurs spółki odrabia straty spowodowane przeceną rozpoczętą dokładnie dwa lata temu. Na chwilę obecną popyt zniósł przeszło 38,2% owej przeceny i na razie nie widać przesłanek do definitywnego zakończenia odreagowania. Dwie luki hossy i wyróżniające się popytowe słupki wolumenu dają podstawy do rozbudowy zwyżki.
Najbliższy poziom docelowy to okolice 36 zł. Pytanie brzmi, czy kupującym wystarczy sił, by dotrzeć tam w bieżącym impulsie, czy też konieczne będzie odsapnięcie.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.


krewa
krewa PREMIUM
234
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 459
Wysłane: 2 sierpnia 2019 13:23:02 przy kursie: 36,70 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]



Krótko. Dzisiaj popyt ukształtował formację kontynuacji trendu z zasięgiem 40 zł. Wybicie książkowe, potwierdzone wolumenem. Luka hossy tworzyć będzie solidną strefę wsparcia.


kliknij, aby powiększyć




Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

krewa
krewa PREMIUM
234
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 459
Wysłane: 20 sierpnia 2019 11:05:55 przy kursie: 37,95 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]


Zasięg wybicia zrealizowany, ale czy oznacza to nieuniknioną korektę? Patrząc na zachowanie wskaźników technicznych, można spodziewać się co najwyżej płytkiej, sięgającej maksymalnie strefy luki hossy.
Oscylatory nie wysyłają żadnych niepokojących sygnałów, nie widać negatywnych dywergencji. Linia ADX również nie sygnalizuje rychłego wystąpienia lokalnego przesilenia. Trend jest zdrowy, jedynie odległość od 50-okresowej średniej może przemawiać za czasowym przystankiem.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Marcin71
Marcin71 PREMIUM
0
Dołączył: 2009-07-15
Wpisów: 153
Wysłane: 29 sierpnia 2019 12:19:31 przy kursie: 36,60 zł
Same dobre wiadomości a akcje tracą na wartości i to spektakularnie.
Czy jest jakiś powód o którym nigdzie nie piszą?

BearHand
41
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 741
Wysłane: 29 sierpnia 2019 12:41:06 przy kursie: 36,60 zł
Nie było pozytywnego zaskoczenia wynikami pod ktore byly wzrosty wiec kurs zalicza korekte.

cheron
8
Dołączył: 2009-09-19
Wpisów: 160
Wysłane: 29 sierpnia 2019 13:47:43 przy kursie: 36,60 zł
Marcin71 napisał(a):
Same dobre wiadomości a akcje tracą na wartości i to spektakularnie.
Czy jest jakiś powód o którym nigdzie nie piszą?

Powodów może być wiele. Wyniki lekko poniżej konsensusu, przegrzanie wskaźników i konieczność schłodzenia kursu, a może po prostu sprzedaż faktów.. ? Think Myślę, że w ten sposób można by długo gdybać binky

optimafinanse
1
Dołączył: 2016-08-03
Wpisów: 107
Wysłane: 29 sierpnia 2019 17:35:12 przy kursie: 36,60 zł
tak naprawdę sprawozdanie bardzo dobre, ja się spodziewałem trochę większych przepływów operacyjnych, na uwagę zasługuje wartość zapłaconego podatku dochodowego...

spółka bardzo dobra i dywidendowa, teraz czekamy na raport klientów za sierpień

BalROCK
0
Dołączył: 2013-06-09
Wpisów: 194
Wysłane: 2 września 2019 12:11:58 przy kursie: 36,20 zł
Są informacje o przyroście bazy klientów w sierpniu

https://stooq.pl/n/?f=1312114

Pytanie czy przyrost bazy klientów o niecały 1 % w miesiąc to dużo? Rynek zdaje się traktować informacje co najwyżej neutralnie


BearHand
41
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 741
Wysłane: 2 września 2019 20:33:06 przy kursie: 36,20 zł
Ilość nie przekłada się w jakość, rynek zdaje się to w końcu rozumieć.

optimafinanse
1
Dołączył: 2016-08-03
Wpisów: 107
Wysłane: 20 września 2019 16:44:35 przy kursie: 36,10 zł
Zastanawia mnie o co chodzi z tymi transakcjami, po 6 , 7 , akcji? To jakiś automat?

krewa
krewa PREMIUM
234
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 459
Wysłane: 3 października 2019 13:59:59 przy kursie: 33,90 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie


Notowania Livechat znajdują się w fazie korekty dotychczasowych wzrostów. O szansach na jej wystąpienie pisałem w poprzedniej analizie technicznej. Wszelkie próby zbliżenia się do strefy luki hossy są wykorzystywane przez kupujących, co widać po dolnych cieniach świec. I tak długo jak kurs akcji znajduje się powyżej tej strefy, tak długo nie ma co zastanawiać się nad rozbudową korekty.
W ostatnich tygodniach na wykresie pojawiły się luki spadkowe, ale z uwagi na brak odchylenia wskaźnika FI nie zwracałbym na nie żadnej uwagi.
Najbliższy opór oraz wsparcia zaznaczyłem na osi wartości.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 23 października 2019 08:37:28 przy kursie: 35,60 zł
Korzystne decyzje odnośnie ulgi podatkowej:
www.bankier.pl/wiadomosc/LIVEC...

krewa
krewa PREMIUM
234
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 7 459
Wysłane: 4 listopada 2019 09:23:35 przy kursie: 37,10 zł
LIVECHAT - analiza techniczna na życzenie [aktualizacja]


Strefa wsparcia, o której wspominałem w poprzedniej analizie technicznej, z powodzeniem spełniła swoją rolę, nie dając graczom powodów do rozbudowy korekty. Problem w tym, że kontynuacja wzrostów również nie idzie łatwo. Zwyżka stopniowo wytraca impet i należy liczyć się z możliwością przejścia w tryb boczny. Średnia 50-okresowa jest już wypłaszczona, linia ADX również sygnalizuje zanikanie nadrzędnej tendencji. Nie pozostaje nic innego jak oczekiwanie na początek kolejnego impulsu. Poziomy oporu zaznaczyłem na osi wartości.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

MiHu
2
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2009-06-09
Wpisów: 74
Wysłane: 14 listopada 2019 07:35:03 przy kursie: 36,15 zł
W mojej ocenie jest to info z wyższej półki.
Baza potencjalnych klientów jest ogromna więc pozostaje trzymać kciuki za udaną współpracę.

"LVC (LIVECHAT) i PrestaShop, europejski lider oprogramowania open source dla e-commerce, rozpoczęły współpracę. Dzięki niej globalna platforma e-commerce udostępni rozwiązanie LiveChat blisko 40 tysiącom sklepów internetowych, bezpośrednio przez panel administratora"

www.biznesradar.pl/a/84820,liv...

BearHand
41
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 741
Wysłane: 28 listopada 2019 12:18:47 przy kursie: 39,20 zł
Opublikowane wyniki okazały się lepsze od konsensusu a wspomniana współpraca z PrestaShop daje spore szanse na utrzymanie poprawy w kolejnych okresach.

Cytat:
LiveChat Software odnotował 16,37 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. roku obrotowego 2019/2020, zakończonego 30 września 2019 r., wobec 14,1 mln zł zysku rok wcześniej. Spółka przymierza się również do wypłaty zaliczki w wysokości 15,45 mln zł na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2019/20.

www.stockwatch.pl/wiadomosci/w...

Kurs dziś znalazł się w obrębie oporu, jutro zamknięcie świecy tygodniowej, więc jest szansa również na techniczny sygnał do wyjścia na wyższe poziomy. Jutro przekonamy się jaki "Black Friday" będzie na wykresie LVC.

mankowski
0
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 24
Wysłane: 28 listopada 2019 16:06:48 przy kursie: 39,20 zł
Cytat:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/LiveChat-Software-chce-rosnac-szybciej-niz-do-tej-pory-wywiad-7780603.html


Ciekawy wywiad z Prezesem zwłaszcza w kontekście nowego sposobu raportowania miesięcznego.

walduci50
0
Dołączył: 2019-10-18
Wpisów: 15
Wysłane: 2 grudnia 2019 10:47:11 przy kursie: 40,40 zł
LIVECHAT SOFTWARE SA (28/2019) Liczba klientów - dane o działalności handlowej
2019-12-02 08:21:01
Zarząd LIVECHAT Software S.A. ("Spółka", "Emitent") podaje do publicznej wiadomości informacje na temat działalności handlowej Emitenta.
Według danych pochodzących z systemów sprzedaży na 1 grudnia 2019 r. liczba klientów korzystających z płatnej wersji produktu LiveChat wyniosła 28777. W ujęciu miesiąc do miesiąca liczba klientów wzrosła o 202 netto (uwzględniając odejścia). Dla porównania na początku poprzedniego miesiąca (1 listopada 2019 r.) liczba klientów Spółki wynosiła 28.575. Przed rokiem (1 grudnia 2018 r.) liczba klientów wynosiła 25.896
Spółka zaznacza, że jej oferta jest skierowana do klientów biznesowych za pośrednictwem serwisu www.livechatinc.com. Przychód generowany przez poszczególnych klientów różni się w zależności od wybranego planu abonamentowego oraz liczby stanowisk wykupionych przez klienta.
Zgodnie z tym, co Spółka podała w raporcie okresowym opublikowanym z 27 listopada 2019 r., tempo wzrostu przychodów różni się od tempa wzrostu liczby klientów rozwiązania LiveChat, co wynika m.in. ze zmian wskaźnika ARPU, a także rosnących przychodów z innych rozwiązań Spółki. W związku z tym Emitent nie zamierza w 2020 r. publikować w osobnych raportach liczby klientów LiveChat i planuje zastąpić ten wskaźnik wstępnymi szacunkami dot. wysokości przychodów.

Źródło: strona internetowa spółki, relacje inwestorskie, raporty bieżące i okresowe.

Analityk Fundamentalny
65
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 527
Wysłane: 6 grudnia 2019 15:12:23 przy kursie: 40,50 zł
Klient czy przychód oto jest pytanie - omówienie sprawozdania finansowego LiveChat po II kw. 2019/2020 r. (III kwartał kalendarzowy 2019).

Ostatnia analiza LiveChat odnosiła się do wyników czwartego kwartału 2018 roku, który jednocześnie był trzecim kwartałem obrachunkowym, ponieważ spółka posiada przesunięty rok obrotowy kończący się 31 marca. Poprzedni opis zatytułowany był nawet „Poszukiwany klient, żywy lub martwy”. Zarówno wyniki, jak i kurs akcji pokazują, że najprawdopodobniej spółka była w stanie tych klientów znaleźć i to nawet żyjących.



Poniższy wykres pokazuje, że generalnie w spółce wszystko gra. Każdy kolejny słupek danej kategorii jest wyższy niż ten z roku poprzedniego. Choć oczywiście, żeby nie było tak pięknie, zawsze się można zastanawiać nad zmianami rentowności w ujęciu procentowym.



kliknij, aby powiększyć


W drugim kwartale 2019/2020 roku spółka zwiększyła swoją sprzedaż r/r o 21,6 proc. do wartości 32,3 mln zł, podczas gdy liczba klientów wzrosła średnio o 11,6 proc. Taka znaczna rozbieżność między dynamiką pozyskiwania klientów, a dynamiką sprzedaży jest spowodowana dwoma czynnikami. Jeden z nich jest niezależny od spółki, czyli kurs walutowy. Przypominam, że przychody są denominowane w USD, a kurs USD/PLN w trzecim kwartale 2019 roku był wyższy o około 19 groszy (prawie 5 proc.) r/r, więc pomógł w osiągnięciu lepszych wzrostów sprzedaży. Z drugiej jednak strony trzeba jasno podkreślić, że zauważalnie wzrósł wskaźnik ARPU liczony w USD. Dla przypomnienia jest to wskaźnik pokazujący średni przychód na użytkownika.

Raz jeszcze przypomnę specyfikę biznesową spółki, która posiada mocno skalowalny produkt, co buduje oczekiwanie, że marża i zyskowność powinna rosnąć szybciej niż wzrost przychodów. Oczekiwanie to bazuje na założeniu o dość niskim jednostkowym kosztom pozyskania, wdrożenia i obsługi nowych klientów. Jak zobaczymy jednak za chwilę nie do końca tak się dzieje. Zasada ta została zachowana w wypadku marży brutto na sprzedaży, która urosła do wartości 28,1 mln zł, czyli pokazała dynamikę wyższą od sprzedaży o ponad 5 p.p. W efekcie spółka osiągnęła astronomicznie wysoką 84,6 procentową rentowność na pierwszym poziomie marży, lepszą o 0,6 p.p. niż rok wcześniej. Jeśli podsumujemy całe półrocze to widzimy wzrost obrotu o 20,0 proc., przy szybszym wzroście marży brutto na sprzedaży (+22,6 proc.), co oczywiście cieszy.

Jeśli jednak spojrzymy na zysk EBIT w kwocie 20,4 mln zł to widzimy, że r/r powiększył się on 16,9 proc., czyli jednak o 4,7 p.p. wolniej niż sprzedaż. Głównym powodem wolniejszego tempa wzrostu zysku operacyjnego były istotne przyrosty na poziomie kosztów sprzedaży (r/r +90,1 proc.) i osiągnięcie przez nie wartości 4,6 mln zł, czyli o 2,2 mln zł więcej niż rok wcześniej. Spółka nie skomentowała powodu tak istotnego wzrostu kosztów sprzedaży w raporcie. Biorąc jednak pod uwagę sygnały płynące z rynku oraz bazując na rozmowach z działem relacji inwestorskich można przyjąć pewne hipotezy.

Po pierwsze spółka cały czas próbuje pozyskiwać klientów przy użyciu różnego typu kanałów sprzedażowych, co często może się wiązać np. z prowizjami dla partnerów. Po drugie, co jest jasno komunikowane, spółka zaczyna się bardziej skupiać na przychodach i zwiększaniu średniego ARPU niż na samej liczbie klientów. Ma to swoje przełożenie na koszty, ponieważ można założyć, że dodatkowa sprzedaż (upselling) powinna jednak generować wyższe koszty obsługi. Po trzecie, i być może w sumie najistotniejsze, skoro liczba pracowników istotnie rośnie r/r w całej firmie to zapewne także ma to przełożenie na koszty sprzedaży. A gdy do tego przypomnimy sobie o presji płacowej w Polsce to można również przyjąć, że ma ona miejsce również w takiej spółce jak LiveChat.

Dodatkowo swoje dołożyły koszty zarządu - r/r o 35 proc. czyli o 0,8 mln zł. W tym wypadku w sprawozdaniu zarządu możemy się dowiedzieć, że jest to związane z wzrostem skali działania Grupy, w tym m.in. zwiększeniem zespołu w związku z realizacją nowych projektów. Oczywiście zarząd dodaje w swoim komentarzu, że pracuje nad utrzymaniem wysokiej dyscypliny w zakresie kontroli kosztów. Nie negując tych tłumaczeń, warto jednak zauważyć, że około ¼ zmiany jest wprost wytłumaczalna przez wzrosty wynagrodzeń członków zarządu. Wynagrodzenia 2 osób z zarządu w analizowanym kwartale wyniosły 612 tys. zł, czyli były o 50 proc. wyższe niż rok wcześniej, co przekłada się na różnice w kwocie 0,2 mln zł. Z kolei gdy spojrzymy narastająco za pierwszy półrocze to widzimy wartość 837 tys. zł w porównaniu do niecałych 500 tys. zł rok wcześniej. Jeśli podzielimy te kwoty przez 2 członków zarządu to otrzymujemy średnie wynagrodzenie miesięczne w obecnym półroczu na poziomie prawie 70 tys. zł w porównaniu do niecałych 42 tys. zł rok wcześniej. Trzeba pamiętać, że średnie te mogą być w pewien sposób zaburzone przez premie, ale niestety nie mamy tutaj bardziej szczegółowych informacji w tym zakresie. Z jednej strony wartości te nie są specjalnie szokujące, a spółka cały czas przynosi zyski i je zwiększa. Patrząc jednak z drugiej strony to wzrosty procentowe są znaczne, a warto przypomnieć, że członkowie zarządu są przecież istotnymi akcjonariuszami i biorą również istotne pożytki z tytułu dywidendy.

Dodatkowo analizując koszty rodzajowe widzimy największe kwartalne przyrosty na usługach obcych (wzrost o 28,6 proc. r/r a wartościowo o 1,98 mln zł ). Rośnie również amortyzacja o niecałe 0,5 mln zł, co jest związane z większą wartością prac rozwojowych, które są amortyzowane.

W efekcie końcowym rentowność procentowa EBIT wyniosła 62,1 proc. w analizowanym kwartale w porównaniu do 62,6 kwartał wcześniej oraz 67,8 proc. rok wcześniej. Wartości (zarówno procentowe jak i bezwzględne) są bardzo wysokie i wiele spółek może ich pozazdrościć LiveChat. Nie ma co jednak ukrywać, że tendencja jest spadająca i to już od kilku kwartałów. Jak opisałem powyżej wynika to przede wszystkim z szybciej rosnących od obrotu kosztów sprzedaży, co się wydaje być raczej tendencją długofalową. Zakładając taki scenariusz wydaje się, że zwiększanie sprzedaży oraz marży brutto będzie kluczowe w celu zwiększania zysku operacyjnego w wartościach bezwzględnych na satysfakcjonujących poziomach.

Kwartalny zysk przed opodatkowaniem jak i zysk netto charakteryzowały się dynamiką zbliżoną do poziomów z zysku operacyjnego (16-17 proc.), co oznacza, że nie wystąpiły żadne dziwne operacje odnotowane na pozostałej działalności operacyjnej, finansowej oraz opodatkowaniu.

W chwili obecnej efektywna stopa podatkowa spółki kształtuje się na poziomie 19-20 proc., jednak warto pamiętać o jej potencjalnym obniżeniu w niedalekiej przyszłości z powodu tzw. ulgi IP Box. Spółka w październiku tego roku otrzymała indywidualna interpretację, która w zasadzie potwierdza jej stanowisko. LiveChat podał, że wg jego szacunków preferencyjną stawką może być objęte nawet 95 proc. jej przychodów. Jednocześnie wiemy, że wymogi administracyjne związane z tą ulgą (kwestia w szczególności ewidencji rachunkowej) nie są wcale małe. Dodatkowo urząd (Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej) w zasadzie uchylił się od potwierdzenia, czy prowadzony przez spółkę system ewidencji spełnia wymogi konieczne, aby zastosować tę stawkę. Niestety podnosi to ryzyko, a pamiętajmy, że sprawozdania podatkowe mogą być kontrolowane przez 5 kolejnych lat. Spółka nie podjęła jeszcze decyzji o zastosowaniu tej ulgi. W sytuacji gdyby ulga ta została wdrożona to jej wpływ na zysk netto za pierwsze półrocze szacowałbym na ok. 5 mln zł. Ulgi na poziomie 10 mln zł rocznie są już zauważalne dla wyników spółki i mają oczywisty wpływ na jej wycenę. Trzeba jednak pamiętać, ze jest to szacunek oparty na przychodach, a przypisanie kosztów do działalności preferencyjnej opodatkowanej wcale nie musi być liniowe.

Wykres prawdy Tobie nie powie

Proszę spojrzeć na poniższy wykres liczby klientów narastająco przez ostatnie 6,5 roku.



kliknij, aby powiększyć


Na pierwszy, a nawet drugi, rzut oka trudno się do tego przyczepić. Wykres zaczyna się w lewym dolnym rogu i kończy w prawym górnym. Liczba klientów ładnie nieprzerwanie rośnie, a spółka dobija obecnie do poziomu 29 tys. klientów. Innymi słowy wydaje się, że spółka rozwija się bardzo ładnie i coraz szybciej gna do przodu. Jednakże jeżeli do tych danych pokazywanych powyżej dodamy informację o zmianie w pozyskanej liczbie klientów w cyklu rocznym oraz dorzucimy zmianę procentową, sytuacja zaczyna wyglądać zgoła inaczej.



kliknij, aby powiększyć


Dla pewności przypomnę tylko, że są tutaj prezentowane pozyskania netto, czyli różnica między liczbą klientów pozyskanych a tych, którzy nie przedłużyli abonamentu i odeszli. 2,9 tys. nowych klientów pozyskanych w ciągu roku już nie robi takiego wrażenia, biorąc pod uwagę, że rok wcześniej spółka pozyskała 3,1 tys., dwa lata wcześniej 5,0 tys., 3 lata temu było to 4,6 tys. klientów. Tak naprawdę spółka wróciła z liczbą pozyskiwanych klientów do poziomu z 2014 roku, co trudno uznać za sukces.

Wskaźnik rotacji (tzw. churn) wciąż pozostaje na poziomie w okolicach 3 proc. w ujęciu miesięcznym, to jest to jedna z możliwych przyczyn słabszych dynamik pozyskań. Po prostu wraz ze wzrostem liczby klientów, odejścia coraz więcej ważą w całkowitym rozrachunku. Z jednej strony wartości liczbowe wydają się być dość znaczne, ale można też na to spojrzeć inaczej. E-commerce, a z tego biznesu pochodzą bardzo często klienci LiveChat, to segment bardzo szybko rosnący, ale również charakteryzujący się dużą zmiennością podmiotów operujących na tym rynku. Oznacza to, że wiele nowych podmiotów powstaje, ale i się zamyka, co w oczywisty sposób ma również przełożenie na rotację przy takich produktach jak LiveChat. Jeśli klient otwiera biznes i nie wygeneruje wystarczającego ruchu na swojej stronie, to w oczywisty sposób taki chat nie będzie mu potrzebny i zrezygnuje. Plusem rozwiązań oferowanych przez spółkę jest to, że nawet w takim wypadku ryzyko niespłaconych należności jest w zasadzie pomijalne.

Spójrzmy na kolejny wykres pokazujący zmianę liczby klientów na przestrzeni ostatnich lat. Analiza ta jest oparta na danych dotyczących pozyskań na koniec października.



kliknij, aby powiększyć


Dynamiki sprzedażowe (zmiana rdr %) w ujęciu rocznym maleją z 49,4 proc. do obecnych 11,5 proc. To akurat nie jest specjalnie zaskakujące, i tak działa po prostu matematyka na poziomie szkoły podstawowej. Pozyskiwanie 6,000 klientów przy bazie 15,000 użytkowników daje dynamikę 40 proc., jednak gdy baza rośnie do 29.000 userów to dynamika spada do 21 proc. Tak więc osobiście nie przywiązywałbym się do samych dynamik w ujęciu procentowym, które ładnie wyglądają na wykresach, ale trudniej się wpasowują w rzeczywistość.

Proszę przeanalizować przyrosty ilościowe w ujęciu absolutnym. Spółka na koniec października 2019 roku miała 2,947 klientów netto więcej niż rok wcześniej (zmiana rdr liczba klientów). Jednakże jeśli odniesiemy się do października 2018 roku to wtedy widzimy, że rok wcześniej przyrost roczny był wyższy i wyniósł 3,399, co oznacza spadek o ponad 13 proc. Gdybyśmy chcieli porównywać obecną ilość pozyskiwanych klientów z wynikami sprzed 2 i 3 lat, to rezultaty byłyby jeszcze gorsze. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że nie jest to spadek całkowitej liczby klientów, a po prostu zdecydowanie wolniejsze tempo pozyskiwania klientów niż rok wcześniej.

W tym momencie nie sposób nie wspomnieć o największym chyba konkurencie spółki w skali globalnej czyli spółce Zendesk, notowanej na giełdzie oraz oferującej produkt Zendesk Chat. Jeśli prześledzimy zmianę klientów płacących za rozwiązanie ZenDesk Chat to widać spadek r/r liczby klientów o 6,8 proc. Istotnie lepiej wygląda sytuacja gdy weźmie się pod uwagę wszystkich płacących klientów, których liczba wzrosła z 133,7 tys. rok temu do 153,7 tys. obecnie. Przyrost ten wynika głównie dzięki klientom płacącym za rozwiązania inne niż Zendesk Chat oraz Zendesk Support. W przypadku LiveChatu jest jednak inaczej i tutaj cały czas generowane są liczbowe (i przychodowe) zauważalne wzrosty. Oczywiście optymiści do tego dodadzą słuszne spostrzeżenie, że polska spółka w odróżnieniu od amerykańskiego konkurenta przynosi zyski, które w przeważającej części dystrybuuje do akcjonariuszy w formie dywidendy.

Zarząd LiveChat jasno stwierdza w swoim półrocznym sprawozdaniu, że „Sama liczba klientów staje się coraz mniej istotnym KPI dla Spółki”. Dodatkowo podkreślono, że w chwili obecnej trwają prace nad zmianą aktualnego modelu cenowego, co może również wpłynąć na powiększenie rozjazdu między dynamikami przychodowymi, a tymi wynikającymi z liczby klientów. Zarząd zresztą poinformował o zamiarze, od początku przyszłego roku, zaprzestania publikacji raportów miesięcznych podających liczbę klientów rozwiązania LiveChat i ich zastąpienie publikacją wstępnych, szacunkowych danych przychodowych. Osobiście uważam, że lepszym rozwiązaniem byłoby podawanie obydwu cyfr, co umożliwiłoby inwestorom lepszą oceną strony przychodowej również w kontekście przychodu per użytkownik. Tym niemniej trzeba jednak powiedzieć, że LiveChat jest jedną z niewielu (niestety) spółek, które regularnie w ujęciach miesięcznych raportują jednak KPI, który jest istotny dla oceny biznesowej spółki – a to trzeba zaliczyć na plus.

Zobaczmy więc jak wygląda ARPU, które bazuje na średnich danych kwartalnych. Pamiętajmy o tym, że spółka ma kilka modeli abonamentu z różnymi cenami oraz usługami dodatkowymi. W chwili obecnej klienci LiveChat Software mogą wybierać spośród czterech planów abonenckich. Ostateczne ARPU zależy więc od wybranego planu, a także liczby licencji wykupionych przez danego klienta.



kliknij, aby powiększyć


W tym wypadku widać, że średni miesięczny przychód na klienta swoje maksimum osiągnął już dość dawno w okolicach końca 2016 roku i pierwszego kwartału 2017. To co niewątpliwie jest obecnie pozytywne to fakt odwrócenia spadkowej tendencji. Dołek przychodowy został osiągnięty na początku 2018 roku i od tego momentu ARPU rośnie. W chwili obecnej wręcz zbliża się do wcześniejszych wartości maksymalnych. Oczywiście w tym wypadku warto też pamiętać, że dane te nie są do końca idealne. Po pierwsze, w całości sprzedaży są ujęte również przychody z innych produktów, które według zapewnień zarządu również rosną (np. ChatBot). Po drugie, warto przypomnieć, że spółka prawie całą swoją sprzedaż fakturuje w dolarach, czyli kurs walutowy ma niebagatelne znaczenie. Częściową odpowiedzią na to jest kolejny wykres pokazujące średnie ARPU w ujęciu dolarowym i złotówkowym.



kliknij, aby powiększyć


Analiza średniego przychodu na klienta (ARPU) w USD i PLN prowadzi do wniosku, że spółka w ostatnich 6-7 kwartałach osiąga coraz wyższe ARPU, co oczywiście jest wiadomością pozytywną. Oczywiście nie wiemy czy osiąga ten efekt poprzez zdobywanie nowych klientów w droższych modelach abonamentowych, czy też obecnym klientom sprzedaje dodatkowe licencje, bądź nowe produkty istotnie rosną (chatBot). Osobiście składam się ku konkluzji, że rosnące ARPU spółka wypracowuje przede wszystkim dzięki dokupywaniu kolejnych kont przez aktywnych klientów oraz zmianie przez nich planów abonenckich na te wyższe. Fakt jest niezaprzeczalny - średni przychód na klienta rośnie zarówno wyrażony w dolarze, jak i w złotówce.

Majątek trwały, czyli prace rozwojowe

Majątek trwały w spółce składa się przede wszystkim z wartości niematerialnych, co w wypadku spółki programistycznej niespecjalnie dziwi. Jednocześnie należałoby mieć gdzieś z tyłu głowy świadomość, że jest to dość ryzykowny obszar i ciągły wzrost tych wartości bez przełożenia na przychody powinien być pewnym światłem ostrzegawczym. Na szczęście nie jest to przypadek omawianej spółki.



kliknij, aby powiększyć


Spółka posiadała na koniec grudnia 2018 roku skapitalizowane prace rozwojowe netto w wysokości 16,6 mln zł czyli o 7,0 mln zł więcej niż na koniec 2017 roku oraz 1,3 mln więcej niż w poprzednim kwartale. Niestety nie znamy wielu szczegółów dotyczących tej pozycji bilansowej, oprócz oczywistej informacji, że są tam kapitalizowane koszty zakończonych prac rozwojowych związanych z kolejnymi wersjami produktów LVC.

Zakończone prace rozwojowe są amortyzowane liniowo przez przewidywany okres uzyskiwania korzyści, który jak podawała spółka w sprawozdaniu rocznym waha się między 3 a 5 lat. Moim zdaniem większość tych nakładów jest amortyzowana w okresie 5 lat, co oczywiście jest sygnałem, że amortyzacja w kolejnych kwartałach będzie wzrastać.

Dodatkowo należy jeszcze wspomnieć, że spółka posiada długoterminowe rozliczenia międzyokresowe kosztów dotyczą głownie niezakończonych prac rozwojowych, które na koniec analizowanego kwartału wynosiły 2,6 mln zł w porównaniu do 3,7 mln zł rok wcześniej. Tak duża wartość w zeszłym roku była efektem przede wszystkim zakupu domen internetowych helpdesk.com oraz chatbot.com.

Pamiętajmy zatem, że spółka posiada w bilanse razem nakłady na prace rozwojowe o wartości netto prawie 19,2 mln zł, czyli 5,9 mln zł więcej niż rok wcześniej i stanowią około 1/3 całości aktywów.

Cash is king

Zamiast rozpisywać się lub wklejać slajdy na temat kapitału obrotowego wystarczy napisać, że spółka posiada środki pieniężne w wysokości 22,7 mln zł, co stanowiło 40 proc. wartości aktywów. A warto przypomnieć, że w trzecim kwartale spółka wypłaciła dywidendę w kwocie ok. 36 mln zł. Sumując z środkami pieniężnymi omawiane wcześniej wartości niematerialne i prawne, to razem mamy już pokryte prawie 3/4 aktywów. Zobaczmy więc jak konkretnie prezentują się środki pieniężne oraz salda przepływów.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać na wykresie ukazującym środki pieniężne na koniec kwartału spółka nie zawsze wymienia dolary na złotówki. Przypomnijmy, że ponad 95 proc. przychodów jest dolarowych, a koszty w sporej części złotówkowe plus niewielka część zobowiązań jest wyrażana w USD. Osobiście jestem zwolennikiem tego, aby spółki robiły to na czym się znają czyli w tym wypadku na tworzeniu i sprzedawaniu oprogramowania, a nie na spekulacjach walutowych i próbie zarobienia na przewidzeniu tego w którą stronę pójdzie para walutowa USD/PLN. Z informacji uzyskanych z działu relacji inwestorskich wynika, że spółka wymieniła większą część tych środków na złotówki w dniu 1 października i generalnie postępuje tak w sposób ciągły. Spadek wartości dostępnych środków pieniężnych w trzecim kwartale kalendarzowym (tak jak w poprzednich latach) nie jest niczym dziwnym, ponieważ wtedy zazwyczaj jest dzień wypłaty dywidendy. Ma to zresztą swoje potwierdzenie w sprawozdaniu z przepływów środków pieniężnych.



kliknij, aby powiększyć


Spółka wciąż generuje bardzo wysokie przepływy operacyjne, a ostatni kwartał był pod tym względem rekordowym – 17,9 mln zł. Tak naprawdę nie jest to niczym dziwnym, ponieważ zmiany na handlowym kapitale obrotowym netto są w zasadzie nieistotne, a gotówka operacyjna bierze się z wypracowanych zysków netto powiększonych o amortyzację. W pierwszym półroczu bieżącego roku obrotowego spółka wypracowała OCF na poziomie 31,7 mln zł, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy okazji przepływów operacyjnych jedna uwaga. Spółka posiada należności podatkowe o wartości 9,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł stanowią rozliczenia z tytułu podatku CIT, a reszta to należności z tytułu VAT. W tym wypadku jest to dla mnie pewna zagadka. Do tej pory spółka „gromadziła” należności z tyt. VAT i używała ich do spłaty zobowiązań z tytułu PIT-u. Oczywiście nie były to kwoty, które mogły rozwiązać zagadnienie narastającego salda, więc od 2019/2020 roku spółka zaczęła używać również tych należności w celu regulowania swojego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). W chwili obecnej saldo jednak jest dość znaczne i stanowi 12 proc. całości aktywów. Należałoby oczekiwać, że saldo będzie maleć wraz z rozliczaniem kolejnych zobowiązań podatkowych w następnych kwartałach.

Jak widać z powyższego wykresu (ujemne szare kolumny na działalności finansowej) spółka systematycznie dzieli się dywidendą z akcjonariuszami. Rok obrotowy 2017/2018 to dywidenda (włączywszy w to zaliczki na jej poczet) o wartości 45,6 mln zł, natomiast rok 2018/2019 to już 50,2 mln zł. W przeliczeniu na akcje odpowiednio otrzymujemy 1,77 zł oraz 1,95 zł. W chwili obecnej spółka właśnie ogłosiła zaliczkę na poczet spodziewanej dywidendy z bieżącego roku finansowego w wysokości 15,5 mln zł, co oznacza wypłatę 0,6 zł na 1 akcję. Biorąc pod uwagę przyrosty zaliczek oraz zysku netto osobiście spodziewałbym się, że sumaryczna dywidenda można wynieść 2,1-2,2 zł na akcję. W chwili obecnej dawałoby to stopę dywidendy na poziomie powyżej 5 procent, a jeśli ktoś kupował akcje spółki rok temu to stopa może oscylować nawet w okolicach 8 procent.

Wcześniej wspominałem o coraz większej wartości kapitalizowanych prac rozwojowych co również ma swoje odbicie w analizowanym wykresie. Pomarańczowa zwiększająca się plamka na wykresie dotyczącym sprawozdania z przepływów pieniężnych (cash flow) to właśnie wydatki inwestycyjne z tym związane. W ciągu ostatnich 12 miesięcy spółka wydatkowała na prace rozwojowe ok. 11,1 mln zł.

Podsumowanie

LiveChat to spółka, która bezsprzecznie osiągnęła sukces na rynku światowym. Co ważne sukces mierzony nie tylko liczbą klientów, ale również przychodami i co najważniejsze, realnymi zyskami. Spółka dzieli się z akcjonariuszami dywidendą, która stanowi zauważalny procent kursu akcji.

Malejąca dynamika pozyskiwania nowych klientów, obawy inwestorów przed uzależnieniem spółki od jednego produktu, a również zapewne czynniki od spółki niezależne (pogorszenie sentymentu również w stosunku do głównego konkurenta ZenDesk) spowodowały mocną przecenę kursu akcji - w pewnym momencie sięgającą prawie 65 proc. W chwili obecnej spółka od dołka w czwartym kwartale 2018 na poziomie ok. 21 zł zyskała już ponad 90 proc., choć nadal znajduje się o około 1/3 niżej od swoich historycznych maksimów.

Na ten moment spółka jest handlowana na poziomie P/E 17, podczas gdy historia ostatnich 3 lat pokazuje nam dość szeroki przedział wartości tego wskaźnika 10-30. Z kolei wycena na poziomie C/Z 17 jest troszkę niższa niż obecne dynamiki sprzedaży, ale wyższa od dynamiki zysku operacyjnego czy zysku netto. Świadczyć to może również o zmianie nastawienia do spółki na bardziej pozytywne i prowzrostowe. Niewątpliwie należy pamiętać o niezaprzeczalnych atutach (bardzo wysoka rentowność netto, wysokie dywidendy, skalowalność biznesu, niewielkie potrzeby inwestycyjne, potencjalne zwiększenie zyskowności netto ze względu na ulgę IP Box), jak i ryzykach, o których już wspomniałem. Dodatkowo gdy przeanalizujemy zysk netto w ujęciu kwartalnym to zobaczymy, że rośnie on (rok do roku) w zasadzie stabilnie od wielu kwartałów.

Tak więc patrząc na spółkę z punktu widzenia biznesu trudno się do czegoś istotnego przyczepić. Natomiast innym zagadnieniem pozostaje wycena spółki. W pierwszej części swojego pobytu na giełdzie LiveChat był traktowany i wyceniany jako spółka wybitnie wzrostowa. Później, przede wszystkim ze względu na malejące przyrosty w pozyskaniu liczby klientów, wycena ewoluowała coraz bardziej w stronę spółki bardziej stabilnej i dywidendowej, czyt. również z mniejszymi wskaźnikami wyceny typu C/Z. Ocena w którą stronę pójdzie skieruje się wycena spółki (grotwh vs value) jest, moim skromnym zdaniem, dość istotna przy ocenie potencjału do wzrostów kapitalizacji tego podmiotu. Ale to już robota każdego inwestora 😊.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Edytowany: 9 grudnia 2019 11:51

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,436 sek.

AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +151,47% +30 293,47 zł 50 293,47 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d