CFA Society Poland: Wspieramy lokalny rynek finansowy poprzez podkreślanie standardów, promocję edukacji i etyki

Pandemia koronawirusa to zdarzenie bez precedensu, które zostawi trwały ślad w światowej gospodarce oraz zapewne na dobre odmieni zwyczaje inwestycyjne. Przedstawiciele CFA Society Poland w rozmowie z redakcją StockWatch.pl podsumowali krajobraz rynku w czasach zarazy oraz omówili najważniejsze cele i wyzwania na przyszłość.
CFA

CFA Institute Research Challenge (Fot. CFA/fb)

Niedawno CFA Society Poland obchodziło 15-lecie swojej działalności. Jak Państwa organizacja zmieniła się w przeciągu tych lat?

Prof. Krzysztof Jajuga: Z pewnością nasza oferta uległa znacznej profesjonalizacji, dzięki czemu staliśmy się zauważalną i ważną organizacją na rynku finansowym. W naszej ocenie, doceniają nas nie tylko profesjonaliści z tytułem CFA, ale również instytucje partnerskie, branżowe, których liczba rośnie z roku na rok. Dzięki zaangażowaniu całego rynku, jesteśmy w stanie zorganizować naprawdę wartościowe wydarzenia, w których uczestniczą setki osób związanych zawodowo z różnymi branżami sektora finansowego. Ten trend widać również wewnątrz naszej organizacji – co roku przybywa członków, którzy chcą aktywnie korzystać z naszej oferty. To czyni z nas niezwykle prężną organizację zawodową.

cfa,koronawirus

Kliknij, aby powiększyć

Jak CFA Society Poland działa w czasach, kiedy realizacja oferty bezpośrednich spotkań dla profesjonalistów, kandydatów czy studentów jest niemożliwa?

Przemysław Barankiewicz, CFA: Zdecydowanie mówimy o sytuacji bez precedensu. Cały świat znalazł się w niezwykle trudnym momencie. Pandemia, z którą mamy do czynienia, okazała się zjawiskiem zaskakującym, a jej konsekwencje nie są w pełni przewidywalne. Jesteśmy elastyczną organizacją i staramy się dostosować do nowej sytuacji tak, aby nasi interesariusze wciąż mogli skorzystać z naszej oferty, a my skupić się na realizacji naszej misji w oparciu o wartości i najwyższe standardy. Nasze stowarzyszenie ma bardzo bogaty wachlarz inicjatyw, a część z nich przenieśliśmy do kanałów online. W naszej sieci zaczęły pojawiać się nowe produkty, a także wirtualne wersje usług, z którym do niedawna korzystaliśmy w formie face-to-face.

Rozwijamy naszą działalność, skupiającą się obecnie na raportach i badaniach. Kontynuujemy współpracę z kluczowymi pracodawcami w zakresie inicjatyw, które rozpoczęliśmy w 2019 r. Aktualnie prowadzimy konkurs Ethics Challenge, organizujemy serię webinariów, przygotowujemy się do realizacji dwóch dużych raportów – jeden z nich będzie dotyczyć zwyczajów i nastrojów inwestycyjnych wśród bardzo zróżnicowanej grupy millenialsów, drugi – wpływu pandemii COVID-19 na polską i światową gospodarkę. Dalej jesteśmy aktywni na polu związanym z opiniowaniem aktów prawnych. Jako organizacja działająca w obrębie rynku finansowego i reprezentująca jego uczestników pragniemy brać czynny udział w kształtowaniu realiów polskiej gospodarki, rynku finansowego i właściwych regulacji prawnych.

Na czym będą się Państwo chcieli skupić w najbliższych latach?

Aleksander Mokrzycki, CFA: Z pewnością chcemy wciąż być organizacją wspierającą lokalny rynek finansowy poprzez podkreślanie standardów oraz promocję edukacji oraz etyki. Satysfakcja naszych członków to dla nas priorytet, dlatego uważnie przyglądamy się ich opiniom. W ostatnim roku nasza działalność została niezwykle wysoko oceniona przez profesjonalistów. Ponad dwie trzecie członków CFA Society Poland uważa, że członkostwo odpowiada ich potrzebom. Tak wysoka ocena to najlepszy dowód na właściwą realizację misji, którą z pewnością będziemy kontynuować w nadchodzących latach. Do tej pory zaufało nam ponad 650 członków z tytułem CFA i blisko 2 tys. kandydatów w bieżącym procesie egzaminacyjnym. Te liczby zobowiązują.

Brand CFA w Polsce staje się coraz bardziej zauważalny. W jaki sposób komunikują Państwo markę CFA na rynku?

Przemysław Barankiewicz, CFA: Stawiamy nacisk na bezpośrednią komunikację z naszymi członkami oraz kandydatami. Narzędziem pierwszego wyboru jest oczywiście newsletter, który stanowi bieżące źródło informacji dla naszej społeczności o nadchodzących wydarzeniach bądź relacjach dotyczących inicjatyw CFA Society Poland i CFA Institute. Jesteśmy również niezwykle aktywną marką w social media i odnotowujemy ogromny wzrost obserwujących i ekspansywności naszych profilów społecznościowych. Przykładowo, średni zasięg wpisu na Facebooku przekracza liczbę blisko 1,5 tys. odbiorców, co pozwala na organizację skutecznych kampanii informacyjnych i budowanie trwałej relacji z członkami, kandydatami oraz sympatykami Stowarzyszenia.

Dodatkowo, tworzymy komunikację w mediach drukowanych poprzez kampanię Let’s Measure Up, która stanowi globalny produkt medialny autorstwa CFA Institute czy też działania stricte ATL-owe, jak reklama w warszawskich tramwajach i autobusach. Warto też wspomnieć, że idąc za e-trendami uruchomiliśmy jesienią 2019 r. nową stronę internetową stowarzyszenia wpisującą się w oczekiwania współczesnych odbiorców – czytelną, łatwą w obsłudze, a przede wszystkim responsywną na wszystkich formatach urządzeń mobilnych. Należymy zatem do organizacji, które ogromne znaczenie przypisują komunikacji z odbiorcą.

Prof. Krzysztof Jajuga: Marka CFA to oczywiście nie tylko PR i marketing. Za komunikacją muszą zawsze stać realne wartości. Dlatego poza promocją naszych wydarzeń przy współudziale znanych tytułów finansowo-gospodarczych, takich jak „Parkiet”, „Rzeczpospolita” czy też „Puls Biznesu” dbamy również o obecność merytoryczną. W ubiegłym roku opublikowaliśmy online niezwykle ciekawy raport z okazji naszego 15-lecia dotyczący przyszłości sektora finansowego w oparciu o dogłębną analizę danych, a także z naszymi partnerami – agencją Antal i Bankiem BPH wydaliśmy drugą edycję raportu nt. barier i aktywizacji kobiet w sektorze finansowym. Obie publikacje cieszyły się ogromną popularnością w internecie, o czym świadczą niezliczone cytowania w mediach elektronicznych.

Wspieranie profesjonalistów w rozwoju zawodowym to istotny wyróżnik działalności każdej organizacji zawodowej. Jak ta sytuacja przedstawia się w Państwa przypadku?

Piotr Polanowski, CFA: Budowanie długotrwałych relacji z kluczowymi organizacjami sektora finansowego to klucz do sukcesu. Dlatego na bieżąco informujemy naszych partnerów o aktywnościach CFA Society Poland, zapraszamy ich do współpracy bądź jesteśmy widoczni na wszystkich wydarzeniach branżowych, co pozwala na większą rozpoznawalność naszego logo. Za wielki sukces można uznać również pierwszą edycję CFA Talent Summit – projektu, który powstał przy współudziale pracodawców i w którym wzięli udział profesjonaliści poszukujący nowych wyzwań zawodowych.

Aleksander Mokrzycki, CFA: Staramy się również wzmacniać kompetencje naszych członków oraz kandydatów, oferując im udział w wielu szkoleniach i warsztatach rozwijających umiejętności miękkie, jak i aktualizujących wiedzę ekspercką z wielu zagadnień inwestycyjnych, legislacyjnych czy finansowych. Stąd tworzymy kalendarz wydarzeń, o którym nasi członkowie informowani są na bieżąco. Stale poszukujemy również nowych form wsparcia naszej społeczności, dlatego uruchomiliśmy dwa przedsięwzięcia w postaci rocznych programów. Zainteresowanie udziałem w programie mentoringowym oraz karierowym przeszło nasze najśmielsze oczekiwania.

Jednym z obszarów, które są ważne z punktu widzenia CFA Institute oraz CFA Society Poland, jest Komitet Advocacy. Jak podsumowalibyście działania na tym polu?

Piotr Sieradzan, CFA: Działalność Advocacy CFA Poland rozwija się i wchodzi w nowe obszary. W 2019 roku udało nam się powiększyć zespół o nowego specjalistę, który zajmuje się inicjowaniem oraz koordynowaniem spraw legislacyjnych istotnych dla Stowarzyszenia. Na bieżąco staramy się opiniować projekty Ministerstwa Finansów czy Komisji Nadzoru Finansowego. Byliśmy podmiotem opiniującym Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego. Uważnie przyglądamy się również impementacji MIFiD II w poszczególnych krajach. Mamy też ambitne plany w nadchodzących miesiącach. Chcemy wzmocnić naszą pozycję na poziomie parlamentarnym, a także angażować się w konsultacje na szczeblu europejskim. Intensyfikujemy również współpracę z CFA Institute i innymi stowarzyszeniami odnośnie Advocacy na poziomie międzynarodowym. Członek zespołu Advocacy wchodzi w skład europejskiego Komitetu Doradczego Advocacy (EU SAAC) i globalnej Rady Polityki Rynków Kapitałowych (CMPC) w CFA Institute.

Członkowie CFA Society Poland mają również wiele okazji do networkingu. Jak to wygląda w praktyce?

Piotr Polanowski, CFA: Ważnym akcentem w naszym kalendarzu, dającym z pewnością sporo możliwości networkingowych jest nasza styczniowa gala, podczas której nagradzamy nowych charterholderów, którzy w roku poprzedzającym uzyskali tytuł CFA. To świetna okazja, by świeżo upieczeni profesjonaliści z tą licencją mogli porozmawiać z bardziej doświadczonymi kolegami i koleżankami z branży. W grudniu także udało nam się zorganizować jedną z najważniejszych imprez rynku kapitałowego, co było sporych rozmiarów przedsięwzięciem dla czterech organizacji związanych z jego funkcjonowaniem. Aktualnie prowadzenie spotkań stacjonarnych nie jest możliwe, ale wierzymy, że wkrótce powrócimy do tej formuły wydarzeń.

Prof. Krzysztof Jajuga: W celu integracji naszego środowiska zmieniliśmy trochę charakter wybranych konferencji. Przykładem może być nasze doroczne wydarzenie CFA Society Poland Annual Seminar. Ostatnie takie przedsięwzięcie miało charakter bardziej warsztatowy. Wszyscy byliśmy zgodni, iż taka formuła bardziej aktywizuje uczestników. Postawiliśmy również akcent na grę geopolityczną, gdzie nasi goście, dzieląc się na mniejsze grupy, poszukiwali nowego ładu globalnego w oparciu o scenariusz opracowany przez doświadczonego eksperta. Co ważne, nasze wydarzenia zadają istotne z punktu widzenia całego społeczeństwa pytania, dlatego podczas wydarzeń konferencyjnych przyglądamy się strategii PPK, nowy trendom ESG czy problematyce zarządzania ryzykiem. Kochamy dzielić się wiedzą, a będąc częścią CFA Institute mamy dostęp do najlepszych mówców, ekspertów i praktyków biznesu na świecie.

Piotr Sieradzan, CFA: Wyszliśmy również poza Polskę. Należy pamiętać, że CFA Society Poland tworzy nie tylko społeczność profesjonalistów związanych na co dzień zawodowo z branżą finansową w Polsce. To również znacząca grupa osób z tytułem CFA pracująca na Litwie, Łotwie bądź w Estonii. Dlatego późną jesienią zorganizowaliśmy wspólnie z partnerem biznesowym dwa wydarzenia networkingowe, mające na celu bliższe poznanie członków i kandydatów w krajach bałtyckich. Spotkania CFA Community Networking odbyły się w stolicach tych krajów, tj. w Wilnie oraz Rydze.

Edukacja oraz etyka to core Waszej działalności. Jak wyglądały Wasze działania pod kątem edukacyjnym i etycznym?

Przemysław Barankiewicz, CFA: Do edukacji podchodzimy w bardzo zróżnicowany sposób przy uwzględnieniu określonych grup naszych interesariuszy. Nasi członkowie mają dostęp do szeregu szkoleń i warsztatów rozwijających ich kompetencje oraz wzbogacających wiedzę branżową. Za wielki sukces uważam również Akademię Inwestowania, część edukacyjną dużego projektu „Orlen w portfelu”. Dzięki tej inicjatywie, byliśmy w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, czyli inwestorów indywidualnych, których wprowadziliśmy w tajniki profesjonalnego inwestowania i pokazaliśmy złożoność branży inwestycyjnej.

Piotr Polanowski, CFA: Nie zapominajmy o kandydatach będących w procesie egzaminacyjnym CFA. Oni również mieli dostęp do naszej oferty szkoleniowo-warsztatowej. Dodatkowo, umożliwiliśmy im udział w kursach przygotowujących do egzaminu, jak również przygotowaliśmy dla nich egzamin próbny, w którym wzięło udział blisko 120 profesjonalistów starających się o tytuł CFA.

Prof. Krzysztof Jajuga: Pamiętamy również o etyce. Stanowi ona ważną część każdego przedsięwzięcia, którego się podejmujemy. Dzięki zaufaniu naszych partnerów udało nam oddać słyszalny głos etyce za sprawą Cyklu Debat Etycznych, podczas których rozmawialiśmy o trapiących branżę finansową problemach. Liczba zaangażowanych podmiotów, a także słuchaczy pokazała, jak ważny i aktualny to temat. Etyka z pewnością nie zniknie z naszej agendy. Zwłaszcza w tak trudnych czasach, jak obecna sytuacja makroekonomiczna etyka to ważny budulec naszej współczesności.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ (aktualności, giełda, akcje)
  • Wzrosty przy obrotach na pół gwizdka, CD Projekt powyżej 400 zł za akcję

    Nadzieje związane z odmrażaniem gospodarek i lepsze od prognoz dane z Niemiec okazały się dla inwestorów ważniejsze niż strach przed "nową zimną wojną". Jednak poniedziałkowe wzrosty na giełdach mają jeden poważny mankament: są poparte bardzo niskimi obrotami, głównie z powodu nieobecności graczy z USA i Londynu.

  • FFiL Śnieżka wstępnie zadowolona z sytuacji w II kwartale; kontynuuje inwestycje

    Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka odnotowała wzrost sprzedaży r/r na wszystkich czterech kluczowych rynkach grupy (Polska, Węgry, Ukraina i Białoruś) w I kw. 2020 r. i również w II kw. jest "zadowolona z sytuacji", poinformował prezes Piotr Mikrut. Zarząd spodziewa się, że także inwestycje spółki będą kontynuowane i podtrzymał, że mogą zamknąć się w 2020 r. kwotą nieco mniejszą niż 95 mln zł.

  • Szumowski: Ewentualna decyzja ws. noszenia maseczek w przestrzeni publicznej dziś lub jutro

    Dzisiaj lub jutro podana zostanie decyzja w sprawie ewentualnego zniesienia obowiązku noszenia maseczek w przestrzeni publicznej, wynika z wypowiedzi ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego. Decyzja zależeć będzie od sytuacji epidemicznej w województwach.

  • „Trader Vic – Metody Mistrza Wall Street” Victora Sperandeo W księgarni Maklerska.pl jest już dostępny "Trader Vic" Victora Sperandeo, bestseller uznany w Stanach Zjednoczonych za najlepszą książkę dotyczącą inwestowania w 1992 r.
  • Pandemia przewartościuje układ sił w globalnej gospodarce. Spadnie znaczenie Chin jako globalnej fabryki świata

    Światowy PKB spadnie w 2020 roku o 3 proc. – przewidywał w połowie kwietnia Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Mocniej ucierpią kraje rozwinięte, a spośród rynków rozwijających się te europejskie i południowoamerykańskie stracą bardziej niż azjatyckie. Nakładająca się na to wojna handlowa oraz poszukiwanie nowych relacji biznesowych spowodują, że świat może nie wrócić już do kształtu sprzed pandemii koronawirusa. Zdaniem Radosława Pyffela z Akademii Leona Koźmińskiego Polska będzie musiała odnaleźć się w tym nowym świecie nie tylko w aspekcie gospodarczym, ale też społecznym i psychologicznym.


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR