UOKiK: Bank Handlowy i Bank Pocztowy nie stosują się do wyroku tzw. małego TSUE

Omawiane walory:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów Bankowi Handlowemu i Bankowi Pocztowemu, które - w ocenie Urzędu - nie rozliczają prawidłowo kosztów pożyczek i kredytów konsumenckich spłaconych przed terminem i nie zwracają pieniędzy konsumentom.

uokik, banki, handlwoy, poczotwy, tsue, kredyty,

UOKiK: Bank Handlowy i Bank Pocztowy nie stosują się do wyroku tzw. małego TSUE

– W efekcie naszych działań większość banków prawidłowo rozlicza się z konsumentami, którzy przed terminem spłacili pożyczkę lub kredyt konsumencki. Są jednak niechlubne wyjątki. Bank Handlowy i Bank Pocztowy wciąż negatywnie rozpatrują reklamacje dotyczące okresu sprzed wyroku TSUE. Przepisy obowiązują od grudnia 2011 roku, stanowisko prezesa UOKiK w tej sprawie znane jest od lat, zaś TSUE rozwiał wyłącznie wątpliwości podnoszone przez banki wokół interpretacji prawnych – powiedział Chróstny cytowany w komunikacie.

Jak wskazał, banki miały rok na zmianę praktyk tak, aby respektować w pełni prawa konsumentów i zwrócić należne im pieniądze.

– Bank Handlowy i Bank Pocztowy tego nie zrobiły, dlatego postawiłem tym dwóm bankom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów – powiedział także prezes UOKiK.

W obu przypadkach zarzuty dotyczą niezwracania konsumentom proporcjonalnej części pobranych opłat w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu, jeśli taka spłata nastąpiła przed wyrokiem TSUE, czyli 11 września 2019 r.

– Oba banki negatywnie rozpatrują wnioski konsumentów o zwrot części kosztów w takiej sytuacji. Bankom tym grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu i nakaz usunięcia trwających skutków naruszenia. Warto przypomnieć, że wobec Banku Pocztowego prezes UOKiK już w grudniu 2019 r. wydał decyzję (jest prawomocna), która dotyczyła produktu ‚Pożyczka na Poczcie’. Dzięki tej decyzji konsumenci mogli odzyskać nadpłaconą prowizję dotyczącą takich kredytów udzielonych między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. – czytamy w komunikacie.

Jak podkreślił Urząd, większość instytucji finansowych dostosowała się już do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 września 2019 r. w sprawie wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego. TSUE przedstawił w nim interpretację art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim zgodną z wcześniejszym stanowiskiem Prezesa UOKiK wydanym w tej sprawie w 2016 r. i potwierdzonym w marcu 2020 r. Jeśli konsument spłacił pożyczkę przed terminem, bank lub inna instytucja finansowa musi odpowiednio obniżyć jej koszty. Dotyczy to zarówno odsetek przypadających na okres, o który została skrócona umowa, jak i innych kosztów, których poniesienie było niezbędne, aby uzyskać kredyt konsumencki na danych warunkach np. prowizji, opłaty przygotowawczej. Obniżenie kosztów pozaodsetkowych powinno przy tym nastąpić proporcjonalnie do okresu skrócenia umowy w oparciu o metodę liniową.

– W większości banków rozliczenie pobranych opłat w związku z wcześniejszą spłatą kredytu konsumenckiego następuje zgodnie z rekomendowaną przez UOKiK metodą liniową. Jest ona przejrzysta, sprawiedliwa i łatwo weryfikowalna dla konsumentów. Polega na tym, że dzieli się wszystkie podlegające obniżeniu koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni, w których miała obowiązywać umowa, a potem mnoży się wynik przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania. To kwota, którą powinien otrzymać konsument. Coraz częściej zwrot odbywa się automatycznie, choć niektóre banki w przypadku rozliczeń dawniejszych spłat wymagają złożenia wniosku – czytamy również.

Prezes UOKiK prowadzi jeszcze działania wobec kilku banków, od których oczekuje na dodatkowe wyjaśnienia. Są to: Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Plus Bank, Nest Bank, Pekao i BOŚ, podsumowano.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

NA PODOBNY TEMAT (o handlowy)

  • 5 banków, których akcje warto mieć w portfelu w 2021 r. Marta Czajkowska-Bałdyga z Haitong Banku w raporcie z 17 grudnia przedstawiła perspektywy polskiego rynku bankowego na 2021 r. oraz zaktualizowała rekomendacje dla 8 banków.
  • 8 nowych rekomendacji dla czołowych reprezentantów sektora bankowego

    W raporcie z 19 listopada, Michał Konarski i Mikołaj Lemańczyk, analitycy BM mBanku wskazali swoich faworytów w sektorze bankowym. Pośród dużych polskich banków ulubieńcem pozostaje Pekao, a wśród mniejszych BNP Paribas Polska.

  • Bank Handlowy podejmie dyskusję z KNF, by decyzje ws. dywidendy zapadły jesienią

    Bank HANDLOWY nie zmienia rekomendacji na czerwcowe walne zgromadzenie dotyczącej pozostawienia zysku netto za 2019 rok niepodzielonego. Bank chciałby jednak jesienią tego roku powrócić do rozmów z Komisją Nadzoru Finansowego o możliwości wypłaty dywidendy za 2019 r., poinformował prezes Sławomir S. Sikora.

  • Topnieje polska reprezentacja w indeksie MSCI Standard

    Wraz z końcem maja aż trzy polskie spółki pożegnają się z miejscem w indeksie MSCI Standard. Roszady obejmą też MSCI Small Cap, gdzie dwie kontrolowane przez Skarb Państwa spółki zostaną zastąpione przez Bank HANDLOWY i Ten Square Games.

  • 3 faworytów sektora bankowego BM mBanku

    Analitycy BM mBanku nie mają wątpliwości, że przedłużający się kryzys wywołany pandemią koronawirusa oraz kolejne cięcia stóp procentowych będą miały duży wpływ na cały sektor bankowy. W najnowszym raporcie biuro ścięło ceny docelowe dla 7 banków, a zalecenie kupuj wystawiło jedynie trzem reprezentantom sektora.



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR