Vercom: Chcemy utrzymać dotychczasowe tempo wzrostu organicznego i podwoić biznes w ciągu najbliższych 3 lat

Omawiane walory:

Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o spółce i jej planach rozwoju.

vercom,r22,Krzysztof,Szyszka,debiut,ipo

Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom SA.

StockWatch.pl: Vercom w grupie R22 wchodzi w skład segmentu Communication Platform as a Service (CPaaS), co jest opisywane jako platformy/narzędzia do obsługi procesu komunikacji z klientami np. poprzez SMS-y, e-maile, powiadomienia push, etc. Czy można przybliżyć temat? Na czym polegają te usługi i kiedy my jako konsumenci mamy z nimi do czynienia?

Krzysztof Szyszka: Można powiedzieć, że styczność z CPaaS ma na co dzień praktycznie każdy z nas m.in. podczas robienia zakupów w Internecie, dokonywania płatności mobilnych, zamawiania jedzenia, czy taxi. CPaaS jest to rozwiązanie, które umożliwia firmom centralizację procesów komunikacji transakcyjnej oraz marketingowej w ramach jednej platformy. Mocno upraszczając jest to bardziej wyspecjalizowany SaaS w obszarze komunikacji, który umożliwia komunikację pomiędzy firmami a ich klientami za pośrednictwem jednej dedykowanej platformy.

Spółka jest jednym z liderów polskiego rynku usług komunikacji oferowanych w modelu CPaaS. Kim są najwięksi konkurenci Vercomu?

W regionie CEE jesteśmy jednym z liderów rynku CPaaS. Oczywiście konkurujemy z globalnymi dostawcami takimi jak Twilio, Sengrid, Sinch czy Vonage. Jednak nie mamy kompleksów patrząc na nasze parametry i wyniki, które stawiają nas w ścisłej czołówce globalnych rozwiązań. Co więcej w regionie CEE nasze współczynniki dostarczalności wypadają zdecydowanie lepiej niż globalnych graczy. Wynika to ze specyfiki regionu i mocnej defragmentyzacji lokalnych rynków.

Jakie firmy najczęściej korzystają z usług w modelu CPaaS? Czy to domena tylko tych największych korporacji?

Z usług CPaaS korzystają zarówno małe i średnie firmy, jak i duże globalne przedsiębiorstwa. Wśród naszych klientów są m.in. dynamicznie rosnące start-upy, a także liderzy w swoich branżach, jak np. Inpost, eobuwie.pl, olx, Rossmann, mBank, czy Ikea. Obecnie z naszych usług korzysta 11,4 tys. podmiotów, wśród których – co oczywiste – dominuje segment e-commerce oraz branże wspierające ten ekosystem m.in. logistyka, płatności elektroniczne oraz digital marketing. Co warte podkreślenia, dzięki platformom CPaaS przedsiębiorstwa nie muszą budować własnej infrastruktury technicznej i interfejsów komunikacyjnych, co pozwala znacznie zredukować koszty wdrożenia oraz utrzymania usługi. Dzięki temu następuje demokratyzacja rozwiązania CPaaS, co umożliwia nam nieograniczone pole do skalowania.

Rok 2020 okazał się rekordowy dla spółki. Przychody urosły o blisko 50 proc. i przekroczyły poziom 100 mln zł. Czy w tym roku uda się utrzymać tak wysoką dynamikę?

To prawda, rośniemy bardzo dynamicznie. Wynika to z ogromnego potencjału i wzrostu rynku CPaaS, który napędzany jest dynamicznym rozwojem e-commerce, coraz powszechniejszymi rozwiązaniami MarTech oraz stale postępującą cyfryzacją społeczeństwa. Co istotne jesteśmy jednym z liderów rynku CPaaS w regionie CEE, posiadamy kompleksową ofertę w zakresie kanału SMS, email, push oraz Viber. Dodatkowo z powodzeniem stosujemy strategię cross-sellingu, co przekłada się na wyższe wykorzystanie naszych usług. Jesteśmy także w stanie stale rozszerzać współpracę z naszymi klientami i konsekwentnie przekuwać ją na wyższy poziom sprzedaży. Naszym strategicznym celem jest umocnienie się na pozycji wiodącego rozwiązania CPaaS w regionie CEE, przy jednoczesnym zwiększaniu ekspozycji globalnej. Chcemy utrzymać dotychczasowe wysokie tempo wzrostu organicznego, jak również aktywnie rozwijać się poprzez selektywne przejęcia. Mamy ambitny cel podwoić biznes w ciągu najbliższych 3 lat.

W całym ubiegłym roku, który stał pod znakiem pandemii, Vercom zanotował 26,3 mln zł skorygowanej EBITDA i 19,4 mln zł zysku netto. Jaki wpływ na biznes miała sytuacja związana z COVID-19?

Pandemia COVID-19 w krótkim czasie przyspieszyła rozwój e-commerce o kilka lat, zdigitalizowała praktycznie wszystkie aspekty naszego życia. Zgodzę się z analitykami rynkowymi, którzy twierdzą, że te zmiany będą w znacznym stopniu nieodwracalne. Ludzie dostrzegli zalety robienia zakupów online, na rynku pracy home office będzie coraz bardziej powszechny, a załatwianie administracyjnych rzeczy w Internecie jest przede wszystkim intuicyjne, proste oraz szybkie. To wszystko jest czynnikiem wzrostu dla rynku CPaaS. Mogę powiedzieć, że pandemia miała dla naszego biznesu pozytywny wpływ, gdyż lwia część naszych przychodów (75 proc. na bazie 100 największych klientów) pochodzi z segmentu e-commerce oraz biznesów współpracujących. Wśród tych podmiotów zauważyliśmy znacznie zwiększoną liczbę wysyłanych komunikatów. Naturalnie nasz biznes rośnie razem z rozwojem naszych klientów.

Spółka jeszcze pod koniec ubiegłego roku złożyła prospekt do zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego. Wówczas pojawiła się informacja, że debiut na warszawskiej giełdzie jest możliwy w I półroczu 2021 r. Czy ten scenariusz jest aktualny?

Vercom: Zgadza się, liczymy na debiut giełdowy w I półroczu 2021 r. Obecnie nasz prospekt jest na zaawansowanym etapie analiz przez KNF.

Spółka organicznie rośnie i zwiększa sprzedaż w segmencie CPaas. Liczba klientów zarówno SME jak i Enterprise r/r zauważalnie wzrosła, podobnie jak i średni przychód na klienta (ARPU). Biznes świetnie sobie radzi poza giełdą. Dlaczego więc Vercom chce wejść na GPW?

Uważamy, że nasz biznes osiągnął odpowiednią skalę, żeby wejść na giełdę. Debiut na parkiecie umożliwi nam łatwiejszy dostęp do finansowania, a także zwiększy naszą transparentność, co może ułatwić kolejne procesy akwizycyjne, zarówno w kraju jak i zagranicą.

Czy wejściu na GPW będzie towarzyszyła nowa emisja akcji lub sprzedaż udziałów przez dotychczasowych akcjonariuszy (ew. wariant mieszany)?

Na tym etapie nie możemy zdradzać szczegółów związanych z debiutem. Prosimy o cierpliwość.

Jakie są najważniejsze koszty rodzajowe, które ponosi spółka przy świadczeniu usług obsługi procesu komunikacji z klientami? Czy są to przede wszystkim wynagrodzenia, czy też usługi korzystania z narzędzi informatycznych, a może prowizje za pozyskanie klientów bądź koszty marketingowe?

Naszą najważniejszą pozycją kosztową jest koszt wysłanych komunikatów. Warto zwrócić uwagę, że jesteśmy bardzo zwinną spółką, nie tylko w obszarze technologicznym, ale również organizacyjno-biznesowym. Korzystamy z własnej, skalowalnej technologii, nie musimy wiec ponosić kosztów licencji. Dostarczamy usługi, które są po prostu potrzebne, więc nasze koszty marketingu i sprzedaży są relatywnie niewielkie. Wszystko to przekłada się na stabilne dodatnie przepływy, dzięki którym możemy inwestować w kolejne innowacje czy też przeznaczać środki na akwizycje.

W 2020 r. Vercom przejął czeski ProfiSMS, czyli spółkę, która jest aktywna również na rynku słowackim i austriackim. Jakie wyniki zanotował w ubiegłym roku ProfiSMS?

W 2020 r. ProfiSMS wypracował 40 mln zł przychodów, 6 mln zł EBITDA oraz 5 mln zł zysku netto. Jak widać rentowność czeskiej spółki jest niższa od naszej działalności w Polsce, mamy plan ją podnieść do podobnego poziomu dzięki dosprzedaży usług e-mail czy push.

Wspominaliście Państwo, że waszą ambicją jest rozwój nie tylko w regionie CEE ale również w Europie Zachodniej. Czy podtrzymujecie chęć wejścia na bogate, ale jednak trudne rynki Zachodnie?

Chcemy zdobyć pozycję lidera w regionie CEE, dlatego w pierwszej kolejności chcemy się skupić na rozwoju w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jest to bardzo perspektywiczny rynek z nadal niską penetracją e-commerce. Dodatkowo wyceny potencjalnych celów akwizycyjnych w tej części Europy są zdecydowanie bardziej atrakcyjne. Oczywiście myśląc o globalnej skali Vercom mamy z tyłu głowy rozwój w Europie Zachodniej, jednak traktujemy to jako cel w długoterminowy.

Dziękuję za rozmowę.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

NA PODOBNY TEMAT (o vercom)

  • Vercom finalizuje postępowanie prospektowe i przygotowuje się do rozpoczęcia IPO

    Dostawca chmurowych rozwiązań w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) finalizuje postępowanie prospektowe i przygotowuje się do rozpoczęcia pierwszej oferty publicznej.

  • Vercom z rekordowymi wynikami w 2020 r.

    Spółka technologiczna, dostarczająca chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service), osiągnęła w minionym roku rekordowe wyniki. Przychody zwiększyły się o 49 proc. rdr. i wyniosły 116,6 mln zł. Z kolei skorygowana EBITDA osiągnęła wartość 26,3 mln zł, a zysk netto 19,4 mln zł. Oznacza to skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w ciągu ostatnich dwóch lat odpowiednio na poziomie 57 i 75 proc. Dodatkowo spółka we wrześniu z sukcesem przejęła lidera czeskiego rynku SMS – ProfiSMS. Stawia to VERCOM na pozycji lidera usług CPaaS w regionie CEE.

  • Vercom z Grupy R22 bliżej debiutu na GPW

    Należąca do notowanej na GPW grupy technologicznej R22 spółka VERCOM złożyła prospekt do zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego. Debiut planowany jest na I półrocze 2021 r. VERCOM jest jednym z wiodących dostawców technologii umożliwiającej integrację i automatyzację różnych kanałów komunikacji elektronicznej na polskim rynku. W 2020 r. VERCOM rozpoczęła międzynarodowy rozwój, który chce kontynuować w kolejnych latach w oparciu o działania organiczne oraz akwizycje.



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR