PARTNER SERWISU
kohqegnh

Portal Giełdowy - wszystko czego potrzebuje polski inwestor

Dyskusja odbyła się dnia: 23.05.2013, godziny 11:45
Ewa Wójcikowska - prezes zarządu Global Cosmed SA Ewa Wójcikowska, prezes Global Cosmed SA

23 maja o godz. 12:00 zapraszamy na czat inwestorski z Ewą Wójcikowską, prezes Global Cosmed SA. Tematem spotkania będzie pierwsza publiczna oferta akcji Global Cosmed, a także plany rozwoju spółki.

Global Cosmed jest jedną z czołowych polskich firm produkujących kosmetyki i wyroby chemii gospodarczej. Zajmuje bardzo silną pozycję w szybko rozwijającym się segmencie marki prywatnej (produktów sprzedawanych pod markami sieci handlowych). Do głównych odbiorców produktów spółki należą krajowe i międzynarodowe sieci handlowe, w tym m.in. Biedronka, Lidl, Tesco, Carrefour, Aldi Sued, Aldi Nord, Norma, Kaufland i Rossmann.

Główne atuty spółki to własny dział badawczo-rozwojowy, wyspecjalizowana kadra, nowoczesne linie technologiczne oraz duża elastyczność produkcji, pozwalająca na szybkie wprowadzanie na rynek nowych produktów oraz dostosowywania ich do aktualnych potrzeb klientów. Dzięki tym przewagom produkty wytwarzane przez Global Cosmed doceniane są nie tylko w Polsce, ale również m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam wszystkich na czacie z panią Ewą Wójcikowską, prezes zarządu spółki Global Cosmed SA, która będzie dzisiaj Państwa gościem. Tematem spotkania będzie trwająca właśnie oferta publiczna, a w jej kontekście wyniki finansowe, plany i prognozy, strategia rozwoju oraz sytuacja w branży kosmetycznej. Już można zadawać pytania, na które Gość zacznie odpowiadać punktualnie o 12:00.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez gości czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach. Goście w ciągu 1,5 godziny postarają się odpowiedzieć na jak najwięcej zadanych przez Państwa pytań.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Ewa Wójcikowska: Witam wszystkich na czacie, w miarę możliwości postaram się odpowiedzieć na jak najwięcej Państwa pytań. Zachęcam do rozmowy i do kontaktu z naszą Spółką w każdej interesującej Państwa sprawie pod adresem biuro@agencjasupport.pl
  • Pan na włościach: Na jakich rynkach są obecne produkty Global Cosmed?
    Ewa Wójcikowska: Jesteśmy obecni przede wszystkim w Polsce i Niemczech. Coraz mocniej wchodzimy również do Wielkiej Brytanii i na rynki południowoeuropejskie.
  • MZK: Witam, czy zdaniem zarządu to dobry moment by na giełde wprowadzać spółkę o profilu takim jak wasz?
    Ewa Wójcikowska: Marki prywatne są tym segmentem rynku, który najmocniej zyskuje na spowolnieniu gospodarczym. Dzięki bardzo dobrej relacji jakości do ceny cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów, którzy przykładają dużą wagę do kontroli swoich wydatków. Segment ten będzie się rozwijał jeszcze przez wiele lat i skoro chcemy w maksymalny sposób zyskać na tym wzroście, powinniśmy zrealizować inwestycje i rozbudować nasze moce.
  • Wojciech Gawrylski: Czy są jakieś spółki notowane na giełdzie, z którymi można byłoby porównać Waszą firmę?
    Ewa Wójcikowska: Niestety na GPW brak jest spółek o zbliżonym do nas profilu działalności. Branża producentów kosmetyków i chemii gospodarczej jest słabo reprezentowana. Na giełdzie są co prawda spółki zajmujące się produkcją marek prywatnych, ale ze względu na fakt, że działają w innych branżach, nie można ich do nas wprost porównać.
  • Mr_Luke: Jaka jest polityka dywidendowa spółki?
    Ewa Wójcikowska: Znajdujemy się w fazie szybkiego rozwoju i jesteśmy zwolennikami inwestowania w ten rozwój. Mamy sprzyjającą sytuację rynkową i uważamy, że powinniśmy ją wykorzystać. Nie można wykluczyć, że w przyszłości spółka będzie dzieliła się zyskami z akcjonariuszami, jednak zdecydują o tym oni na Walnych Zgromadzeniach.
  • Wojciech Gawrylski: O ile wzrosną moce produkcyjne po realizacji inwestycji, która jest celem emisji?
    Ewa Wójcikowska: Moce produkcyjne zwiększą się o blisko 100%, a dodatkowo poprawi się efektywność kosztowa.
  • sasky: Czy i tym razem istnieje ryzyko, że spółka wycofa się z planów debiutu?
    Ewa Wójcikowska: Zdecydowaliśmy o przyspieszeniu oferty względem wcześniejszego harmonogramu zakładającego ofertę w czerwcu, ponieważ rozmowy z inwestorami napawały nas dużym optymizmem. Oczywiście dopóki nie zakończą się zapisy nie możemy być pewni końcowego efektu, ale szanse na powodzenie oferty są w mojej opinii bardzo duże.
  • Wojciech Gawrylski: Co zrobicie, jeśli nie uda wam się pozyskać w emisji zakładanej kwoty? Czy będziecie posiłkować się kredytem, czy ograniczycie inwestycje - a jeśli tak, to które z nich?
    Ewa Wójcikowska: Mamy dobrą zdolność kredytową, nasza współpraca z bankami układa się bardzo dobrze i jesteśmy przez nie dobrze oceniani. Jeśli oferta nie udałaby się w takim zakresie jak zakładamy, skorzystamy z finansowania zewnętrznego.
  • Grey niepotwierdzony: Jaki procent produkcji trafia na zachodnie rynki? Czy planujecie ekspansję na wschód?
    Ewa Wójcikowska: Eksport stanowił w 2012 r. ponad 30 proc. przychodów. W tym roku udział ten zwiększy się do blisko 40 proc. Zdecydowana większość przychodów eksportowych to rynek niemiecki, jak również Europa Południowa i Wielka Brytania. Naszymi partnerami są sieci handlowe, których rozwój na wschód od Polski nie jest tak zaawansowany.
  • mama Niemowlaka: Bardzo interesuje mnie czy Państwa produkty posiadają certyfikaty albo badania instytutów, dopuszczające i zalecające do używania do pielęgnacji delikatnej skóry dziecka?
    Ewa Wójcikowska: Produkty Global Cosmed posiadają wszystkie niezbędne certyfikaty dotyczące zarówno bezpieczeństwa dla skóry ludzkiej, w tym dziecięcej, jak również dla środowiska naturalnego. Dla produktów dziecięcych posiadamy certyfikaty Instytutu Matki i Dziecka oraz Centrum Zdrowia Dziecka.
  • Wojciech Gawrylski: W jaki sposób zabezpieczacie przychody z eksportu?
    Ewa Wójcikowska: Stosujemy kontrakty forward na euro, gdyż w tej walucie denominowane są nasze przychody eksportowe. Dokonujemy założeń, co do przewidywanego poziomu przychodów ze sprzedaży w euro w skali roku oraz kalkulujemy rentowność sprzedaży w oparciu o aktualny kurs euro. Na podstawie poczynionych założeń zawieramy kontrakty forward rozliczane przy założonym kursie euro, o wartości stanowiącej istotną część przewidywanego poziomu przychodów eksportowych. Dzięki temu, w razie wystąpienia kursu euro na poziomie niższym niż zakładany, niższe wpływy ze sprzedaży towarów w przeliczeniu na złotówki są zniwelowane poprzez zyski generowane na realizacji kontraktów terminowych. Natomiast, jeśli kursu euro jest wyższy niż zakładano, straty zrealizowane na kontraktach terminowych są równoważone przez wyższe wpływy ze sprzedaży towarów, po przeliczeniu ich na złotówki.
  • sasky: Dlaczego Global Cosmed tyle razy podchodził do tematu wejścia na parkiet?
    Ewa Wójcikowska: Jest to nasze drugie podejście. W styczniu nie udało nam się osiągnąć satysfakcjonującej ceny, dlatego też zdecydowaliśmy o przesunięciu oferty. Rezultaty zakończonego 20 maja book-buildingu pokazały, że była to dobra decyzja, ponieważ inwestorzy są obecnie skłonni zaoferować wyższą cenę za nasze akcje.
  • SW-fan: Z tego co widzę jesteście spółką produkcyjną czyli działacie na zlecenie innych spółek grupy. Czy są też świadczone usługi produkcyjne na zewnątrz dla innych podmiotów i jaki % przychodów uzyskujecie od podmiotów niepowiązanych?
    Ewa Wójcikowska: Jesteśmy spółką produkcyjno-handlową. Realizujemy kontrakty dla wielu klientów, zarówno sieci handlowych, jak i kontrahentów z grupy B2B. Wśród nich są również podmioty powiązane, z którymi realizujemy ok. 20 proc. naszych przychodów.
  • SW-fan: Prognozy przedstawione w prospekcie na 2013 rok są bardzo zbliżone do wyników osiągniętych w 2012 roku, a przychody wręcz są mniejsze. Czy to oznacza że spodziewacie się spowolnienia, czy też planujecie aktualizować prognozy w górę?
    Ewa Wójcikowska: Według prognoz zysk netto wzrośnie z 5,8 mln zł w 2012 r. do 6,8 mln zł w 2013 r. Optymalizując wykorzystanie mocy produkcyjnych zamierzamy w 2013 r. realizować najbardziej rentowne kontrakty. Rezygnujemy z tych, które generowały dużo przychodów, ale były mniej rentowne.
  • ZENon niepotwierdzony: Zgodnie z zapowiedziami, środki z emisji akcji maja zostac przeznaczone na inwestycje zaplecze magazynowo-produkcyjne, czy to oznacza iż produkty nie znikają wystarczająco szybko z magazynowych spółek?
    Ewa Wójcikowska: Zaplecze magazynowe, które zamierzamy rozbudować dotyczy magazynów surowców i opakowań - produkujemy coraz więcej i potrzebujemy więcej miejsca na magazynowanie komponentów.
  • Milioner niepotwierdzony: Dlaczego to Grupa IDM obsługuje to IPO?
    Ewa Wójcikowska: Nasza współpraca z DM IDMSA zaczęła się kilka lat temu, dotyczy wielu obszarów i przebiega bez problemów. Dlatego uważam, że dokonywanie nerwowych ruchów wobec przejściowych kłopotów naszego partnera, nie byłoby korzystne dla Global Cosmed i samego IPO. Poza tym, chodzi przecież o akcje Global Cosmed, a nie DM IDMSA.
  • Wojciech Gawrylski: Czy macie jakichś poważnych konkurentów na rynku? W czym jesteście od nich lepsi?
    Ewa Wójcikowska: Jesteśmy jednym z większych uczestników rynku w segmencie marki prywatnej. Rynek polskich producentów jest bardzo rozdrobniony - producenci posiadają wąskie specjalizacje. Nasza oferta jest bardzo szeroka, obejmuje zarówno kosmetyki, jak i chemię gospodarczą. Partnerzy handlowi cenią sobie producentów potrafiących dostarczyć szeroką ofertę. Poza tym naszą bardzo silną stroną jest innowacyjność.
  • kalichlorek: W jakim procencie obłożone są aktualne moce produkcyjne?
    Ewa Wójcikowska: Na niektórych etapach procesu produkcyjnego zbliżamy się do pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych, stąd decyzja o rozbudowie zakładu.
  • e.u.geniusz niepotwierdzony: Czy wasze przychody są w jakimś stopniu sezonowe? Jeśli tak, to który kwartał jest najlepszy?
    Ewa Wójcikowska: Zasadniczo nasze wyroby nie wykazują sezonowości. Wyjątkiem jest okres letni, gdy sprzedaż produktów kosmetycznych - głównie mydeł w płynie - wzrasta o 10-15%.
  • kika77: Planujecie przejęcia jakiś innych firm?
    Ewa Wójcikowska: W dłuższej perspektywie tak.
  • sasky: Kto jest nawiększym partnerem handlowym Global Cosmed (kto kupuje od was najwięcej)?
    Ewa Wójcikowska: Mamy kilku dużych odbiorców o porównywalnych udziałach w przychodach - są to np. Biedronka, Aldi, Kaufland, Lidl.
  • JrBrandMngr niepotwierdzony: Czy planujecie poprawić komunikację między potencjalnymi inwestorami i klientami a spółką? Ze strony firmowej i jej działu Aktualności, wieje informacjami sprzed pół roku.
    Ewa Wójcikowska: Na naszej stronie - www.globalcosmed.pl znajdują się wszystkie aktualności dotyczące spółki - dla przykładu w ostatnim tygodniu pojawiły się tam 3 nowe aktualności. Za pomocą tej strony oraz innych form kontaktu zamierzamy komunikować się z inwestorami również po zakończeniu IPO.
  • ZENon niepotwierdzony: Czy uważacie Państwo iż portfele drobnych inwestorów napuchły wystarczająco, by decydoać się na kolejne podejście do publicznej oferty akcji? Czy zależy Wam na "drobnym" akcjonariacie cyz może wolelibyście grubszych udziałowców?
    Ewa Wójcikowska: Zależy nam na wszystkich akcjonariuszach, stąd też nasze aktualne spotkanie z Państwem w celu przybliżenia naszej oferty. W czasie book-buildingu odnotowaliśmy zainteresowanie inwestorów zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych.
  • Martusia niepotwierdzony: Czy używa Pani kosmetyków z własnej linii produkcyjnej? Która Pani najbardziej poleca?
    Ewa Wójcikowska: Oczywiście, że używam. Jestem jedną z pierwszych osób testujących wersje doświadczalne, powstające w naszym laboratorium.
  • Roman K niepotwierdzony: Czy planowana ekspansja na nowe rynki (umocnienie pozycji w GB lub w innych krajach) ma następować poprzez sieci, z którymi juz współpracujecie, czy planujecie sprzedawać swoje produkty poprzez nowe sieci handlowe?
    Ewa Wójcikowska: Zamierzamy rozwijać się zarówno poprzez zwiększanie sprzedaży u naszych dotychczasowych partnerów, jak i pozyskując nowych. Dotyczy to rynku polskiego oraz eksportu.
  • sasky: Czy spółka zamierza w przyszłości korzystać z takich form komunikacji z inwestorami jak dzisiejszy czat?
    Ewa Wójcikowska: Oczywiście, gdyż docieramy w ten sposób do bardzo cennej dla nas grupy docelowej.
  • kika77: po co wchodzicie na giełdę, skoro macie takie zyski może lepiej zaczekać i z nich inwestować w rozwój
    Ewa Wójcikowska: Zyski od wielu lat są inwestowane w rozwój i tak będzie również w najbliższych kilku latach. Środki z giełdy pomogą nam szybciej zrealizować inwestycje. Ważny jest też dla nas prestiż związany ze statusem spółki publicznej. Pomoże nam to w negocjacjach na rynkach zagranicznych.
  • agent007: Czy odsprzedaż Państwa produktów do sieci handlowych prowadzicie bezpośrednio czy za pośrednictwem spółki dystrybucyjnej z Grupy? Niezależnie od tego bardzo mnie interesuje jak wygląda spływ należności z marketów od strony terminów płatności, jak Pani ocenia sytuację współpracy handlowej z tymi podmiotami?
    Ewa Wójcikowska: W zakresie produktów private label posiadamy bezpośrednie kontrakty z sieciami handlowymi w Polsce i za granicą. Sieci handlowe są bardzo dobrymi płatnikami - płacą jak w zegarku.
  • Wojciech Gawrylski: Jakie są wskaźniki wyceny Global Cosmed?
    Ewa Wójcikowska: Przy założeniu objęcia wszystkich akcji i prognozie na 2013 r. wskaźnik C/Z wynosi 10,4. Jeśli chodzi o C/WK to uwzględniając prognozowany zysk na ten rok i wpływy z emisji kształtuje się on na poziomie 1,1.
  • trigger: W czym jesteście lepsi od Miraculum i Kolastyny, z którymi inwestorzy nie mają dobrych doświadczeń ?
    Ewa Wójcikowska: Global Cosmed ma całkowicie inny model biznesu niż przywołana firma. Mamy szerokie portfolio produktów oferowanych głównie do sieci handlowych, stabilnych partnerów handlowych o dużych możliwościach zakupowych. Jako producent marek prywatnych nie ponosimy też dużych kosztów marketingowych.
  • Ewa Wójcikowska: Dziękuję za wszystkie pytania. Z powodu ograniczonego czasu nie zdołałam odpowiedzieć na wszystkie z nich. Jeśli mają Państwo jeszcze jakieś pytania, proszę o ich przesłanie na adres biuro@agencjasupport.pl
  • moderator: Ja także dziękuję za udział w dzisiejszym czacie i zapraszam na kolejne spotkania z zarządami spółek w StockWatch.pl
mqhjhclu
gacvviky
bkuieywg
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
jqsqojxf
jnbfeqyv
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
333
strefa niepewna BB B
105
strefa zagrożona CCC D
202

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 05.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat