-
moderator: Zabroniona jest dystrybucja informacji przekazywanych podczas czatu na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kanady, Zjednoczonego Królestwa, Australii lub Japonii.
Informacje przekazywane podczas czatu mają wyłącznie charakter promocyjny i nie stanowią oferty ani zaproszenia do nabywania papierów wartościowych. Jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informacje o Enter Air S.A. („Spółka”) oraz o ofercie publicznej akcji Spółki w Polsce jest prospekt emisyjny Spółki, wraz z opublikowanymi aneksami i komunikatami aktualizującymi („Prospekt”), udostępniony do publicznej wiadomości na stronie internetowej Spółki (www.enterair.pl) oraz, dodatkowo, w celach informacyjnych, na stronie internetowej Oferującego – IPOPEMA Securities S.A. (www.ipopemasecurities.pl). Papiery wartościowe objęte Prospektem nie mogą być oferowane poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (w tym na terenie innych państw Unii Europejskiej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kanady, Australii i Japonii).
-
moderator: Witam na dzisiejszym czacie z przedstawicielem bardzo ciekawej spółki, która od ładnych kilku lat wozi Polaków na wakacje. Teraz chce zabrać na pokład inwestorów, miejmy nadzieję że lot będzie spokojny i oczywiście wznoszący. Tematem dzisiejszego spotkania jest oferta publiczna akcji Enter Air SA, wyniki i plany spółki oraz sytuacja w branży lotniczej. Zapraszamy do zadawania pytań.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Grzegorz Polaniecki: Witam Państwa serdecznie na czacie i dziękuję za zainteresowanie naszą Spółką. Zapraszam do zadawania pytań o naszą działalność oraz o wszelkie szczegóły oferty publicznej.
-
SW-fan: Jest Pan twórcą Enter Air, serdeczne gratulacje że udało się w tak skostniałym otoczeniu jak polskie lotnictwo pasażerskie rozwinąć dynamiczną firmę o sporej już skali. Z Pana punktu widzenia, nie jako inwestora tylko jako lotnika, jakie jest największe ryzyko i słabość modeli biznesowych, czyli co zawiodło w przypadku Centralwings, White Eagle, czy chociażby Direct Fly, czego na pewno nie powtórzycie ucząc się na błędach innych?
Grzegorz Polaniecki: Enter Air uczy się na błędach wszystkich poprzedników i mamy nadzieję, że nie popełnimy podobnych do nich błędów. Tamte linie działały w innych modelach biznesowych i w innej sytuacji rynkowej. Dziś warunki są dla nas bardzo sprzyjające.
-
SW-fan: Czy mógłby Pan wyjaśnić dlaczego wybieracie leasing operacyjny, a potem finansowy, dlaczego akurat takie rozwiązania wybraliście z całej gamy dostępnych możliwości na pozyskanie floty powietrznej?
Grzegorz Polaniecki: Odpowiedni miks leasingu finansowego i operacyjnego jest optymalny dla naszej działalności. Leasing finansowy jest tańszy, ale jest mniej elastyczny, dlatego utrzymujemy również dużą część samolotów w leasingu operacyjnym. Uważamy, że jest to bardzo bezpieczny model.
-
pasazercom niepotwierdzony: Z prospektu wynika że obłożenie samolotów poza sezonem jest około 50%. Nie opłaca się latać nawet po obniżonych cenach, albo wypożyczyć wtedy część floty żeby nie stała?
Grzegorz Polaniecki: Nie opłaca się latać poniżej kosztów. Zimą flota przechodzi obowiązkowe przeglądy techniczne. Pozostała część floty jest wykorzystywana w pełni.
-
epresso: W jaki sposób ewentualne wyjście Grecji ze strefy Euro, może odcisnąć swoje piętno na Państwa wynikach? Grecja jest dość popularnym kierunkiem w Polsce (i nie tylko).
Grzegorz Polaniecki: Ewentualne wyjście Grecji ze strefy euro może spowodować spadek cen w Grecji, co wpłynie na wzrost atrakcyjności dla turystów.
-
Gość niepotwierdzony: Jak wygląda docelowa struktura finansowania floty? Ile maszyn chcecie mieć procentowo w leasingu operacyjnym, ile w finansowy, a ile finansowanych kredytem?
Grzegorz Polaniecki: Docelowa struktura floty będzie uzależniona od sytuacji na rynku i jego rozwoju. Będziemy tu wykorzystywać elastyczność, o której wspominaliśmy.
-
Gość niepotwierdzony: Czy Pana zdaniem założenia do prognozy na ten rok są optymistyczne czy konserwatywne? Czy prognoza zakłada jakieś zdarzenia niepowtarzalne w postaci przykładowo przeszacowań wartości?
Grzegorz Polaniecki: Kontraktujemy umowy z kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem, dlatego mamy pełne przekonanie co do naszych prognoz.
-
pasazercom niepotwierdzony: Rainbow Tours wozi czarterowym Dreamlinerem LOTu i to się wydaje mocny element marketingowy dla obu spółek. Czy w Waszym wypadku nie opłacałoby się oprócz nowych B737 wziąć także flagowca B787?
Grzegorz Polaniecki: Jeśli będzie zapotrzebowanie rynku na inny typ samolotu niż dysponujemy obecnie, to nie będziemy mieli żadnego problemu z pozyskaniem takich maszyn.
-
MZK: Jakie spółka miała wyniki w I kwartale 2015 r. i czy podajecie prognozy na cały rok?
Grzegorz Polaniecki: Informacja na temat wyników za I kw. 2015 r. oraz prognozy na cały rok 2015 są szczegółowo opisane w prospekcie na stronie 74-75 (I kw.) oraz 78 (prognoza).
-
alfa brawo niepotwierdzony: Czy Państwa linia świadczy usługi Pay To Fly płatnych nalotów dla początkujących pilotów którzy zbierają sobie wylatane godziny pod certyfikacje?
Grzegorz Polaniecki: Nie świadczymy takich usług.
-
alfa brawo niepotwierdzony: Czy dotyczą Was przepisy Europejskie o wypłacie rekompensat za opóźnienie albo odwołanie lotu? Ile takich zdarzeń macie na przestrzeni roku, jakie kwoty wypłacacie za opóźnienia (jeśli w ogóle)?
Grzegorz Polaniecki: Wszystkich przewoźników unijnych obejmują te same przepisy.
-
alfa brawo niepotwierdzony: Skoro macie bazy na Okęciu i zdarza się że część floty nie lata, to czy wypożyczacie samoloty innym liniom gdy mają np. usterki i przez to opóźnione albo odwołane loty?
Grzegorz Polaniecki: Tak, świadczymy tego typu usługi.
-
alfa brawo niepotwierdzony: Czy w Warszawie z Waszego punktu widzenia lepszym lotniskiem do prowadzenia operacji jest Okęcie czy Modlin? I dlaczego.
Grzegorz Polaniecki: Latamy stąd, skąd chcą latać nasi pasażerowie. Lotnisko Okęcie jest bardzo komfortowe i ma bardzo dobry dojazd z całego Mazowsza.
-
Gość niepotwierdzony: Jakich tendencji oczekujecie na cenach paliwa lotniczego. Obecnie jest 40-50% niższe r/r i wiadomo że takie w długim okresie nie pozostanie. Jak to wpłynie na wyniki firmy ? Czy wasze prognozy na 2015 rok zakładają wzrost cen paliwa lotniczego ?
Grzegorz Polaniecki: Nasz model biznesowy nie jest wrażliwy na długoterminowe wahania cen paliwa. Cena przelotu jest indeksowana o cenę paliwa.
-
pasazercom niepotwierdzony: Co sprawiło że Enter Air postawił na Boeingi jak Ryan, zamiast na Airbusy jak Wizz?
Grzegorz Polaniecki: Jesteśmy największym użytkownikiem Boeinga w Polsce. Samoloty jakie chcemy sfinansować ze środków z emisji zostały wybrane na podstawie parametrów technicznych i operacyjnych oraz oferty zakupu, jaką dostaliśmy od producentów.
-
MZK: Jak będzie wyglądał akcjonariat spółki po ofercie publicznej, zakładając sprzedaż wszystkich planowanych akcji?
Grzegorz Polaniecki: Po ofercie publicznej, zakładając sprzedaż wszystkich oferowanych akcji, maksymalny free float wyniesie 39,9 proc. Aktualni akcjonariusze maja roczny lock-up i nie planują sprzedaży akcji.
-
AT: Czy planowana sprzedaż blokowa może doprowadzić do spadku rentowność prowadzonej działalności?
Grzegorz Polaniecki: Wręcz odwrotnie. Spodziewamy się, że na sprzedaży mniejszych pakietów uzyskamy wyższe marże.
-
MZK: Co obecnie jest największy czynnikiem ryzyka dla waszych wyników?
Grzegorz Polaniecki: Największymi ryzykami są niepodstawienie samolotu, które jest niezależne od nas oraz opóźnienia wynikające z ograniczenia przestrzeni ruchowej. Dotychczas, w całej naszej historii, nie odwołaliśmy ani jednego rejsu. Pasażerowie muszą polecieć i wrócić z wakacji i musimy to zapewnić za wszelką cenę.
-
Mateusz M. niepotwierdzony: Czy widzi Pan rynek dla samolotów szerokokadłubowych w Enter Air? Czy Pana zdaniem rosnąca popularność egzotycznych wakacji będzie za kilka lat uzasadniać posiadanie również i takich samolotów? Czy planujecie jeszcze latać swoimi 737 np. na Sri Lankę? Wobec ofensywy LOTu z 787 czy takie latanie ma jeszcze sens?
Grzegorz Polaniecki: Latanie wąskokadłubowym samolotem jest dużo tańsze od szerokokadłubowego. Aktualnie popyt na wakacyjne operacje lotnicze samolotami szerokokadłubowymi jest zbyt mały aby zapewnić rentowność takiego przedsięwzięcia.
-
Gość niepotwierdzony: ...ale jakoś spółki upadały bądź popadały w kłopoty przez wysokie ceny paliwa. Czy zabezpieczają się Państwo na cenach paliwa ? Na jaki okres
Grzegorz Polaniecki: Nasz model biznesowy nie jest narażony na ryzyko paliwowe. Poza tym, inne spółki miały problemy zarówno jak zabezpieczały cen paliwa jak i bez zabezpieczeń. Instrumenty zabezpieczające są dostępne na rynku, ale zabezpieczają wszystkie ryzyka oferującego tego typu instrumenty, a nie linii lotniczej. Im spodziewany wzrost ceny jest większy, tym droższy jest mechanizm zabezpieczający. Dlatego najlepszym modelem jest model, który nie jest narażony na wahania cen, czyli taki jak nasz.
-
Gość niepotwierdzony: Jakiego zainteresowania walorami spodziewa się Pan przez inwestorów instytucjonalnych? Czy możliwe jest przydział walorów np jednemu dużemu inwestorowi czy raczej kilku?
Grzegorz Polaniecki: Obserwujemy znaczne zainteresowanie akcjami ze strony inwestorów instytucjonalnych. Nie przewidujemy aby wszystkie akcje zostały przydzielone jednemu inwestorowi. Chcemy aby akcjonariat spółki po ofercie był zdywersyfikowany.
-
waren bófet niepotwierdzony: Rozwodnienie po emisji będzie duże. Nie obawia się Pan otwarcia drzwi pod wrogie przejęcie któregoś z dużych konkurentów?
Grzegorz Polaniecki: Maksymalne rozwodnienie przy emisji 7 mln akcji wyniesie 39,9 proc. Wszystkie obecnie istniejące akcje są akcjami imiennymi i nie zostaną dopuszczone do obrotu. Dlatego nie obawiamy się wrogiego przejęcia.
-
Gość niepotwierdzony: LOT do 2020 ma być 2 razy większy. Nie zabierze Wam rynku ? o ile do tego czasu wzrośnie rynek ?
Grzegorz Polaniecki: Bardzo się cieszymy z rozwoju LOT. Naszą ofertę kierujemy do innych klientów i LOT nie stanowi dla nas bezpośredniej konkurencji. Chcemy aby na polskim rynku królowały polskie linie lotnicze.
-
Erni niepotwierdzony: Czy mają Państwo w planach pozyskanie inwestora strategicznego ?
Grzegorz Polaniecki: Świadomie wybraliśmy IPO jako najkorzystniejszą drogę rozwoju spółki. Nie wykluczamy akwizycji lub połączenia z innymi podmiotami w przyszłości. W chwili obecnej nie prowadzimy rozmów tego typu.
-
Gość niepotwierdzony: dlaczego przeprowadzacie IPO teraz, a nie w 2016/2017 kiedy rozpoczną się największe płatności za zakupione samoloty ? Jak do tej pory będą wykorzystywane pieniądze z oferty skoro na przedpłaty w 2015 roku macie wydać ok. 15 MPLN
Grzegorz Polaniecki: Spółka jest w tej chwili w dobrym momencie na zamówienie nowych samolotów. To jest głównym powodem oferty publicznej i wejścia na GPW. Środki z IPO będą wykorzystywane na przedpłaty na zamówione samoloty. Płatności już zostały rozpoczęte.
-
Gość niepotwierdzony: Możecie wskazać firmę notowaną na jakiejkolwiek giełdzie z porównywalnym modelem biznesowym do Waszego ?
Grzegorz Polaniecki: Zgodnie z naszą wiedzą będziemy pierwszą czarterową linią lotniczą notowaną na giełdzie. W naszej ocenie jest to duża szansa dla inwestorów na zdywersyfikowanie portfela.
-
Gość: Jakie największe wyzwania stoją aktualnie przed zarządem spółki?
Grzegorz Polaniecki: Najważniejszym zadaniem będzie powiększenie naszej aktywności na rynkach zagranicznych.
-
Erni niepotwierdzony: Czy planują Państwo kolejne emisje akcji w celu pozyskania kapitału ?
Grzegorz Polaniecki: W naszej ocenie pozyskanie środków w wysokości ok 110 mln zł w pełni zaspokoi potrzeby kapitałowe Spółki w dającej się przewidzieć przyszłości.
-
Erni niepotwierdzony: Jaki wpływ na wyniki Spółki ma kurs dolara / euro ?
Grzegorz Polaniecki: Spółka ma zrównoważone wpływy i koszty w tych samych walutach.
-
imod niepotwierdzony: Czy wobec IPO, rozwoju floty i wzrostu szacowanego poziomu sprzedaży Spółka zamierza zwiększać poziom finansowania kredytami bankowymi czy też dotychczasowe limity będą wystarczające?
Grzegorz Polaniecki: Spółka z uwagi na przewidywalność przychodów na 12 miesięcy do przodu nie ma problemów z pozyskaniem finansowania obrotowego.
-
Grzegorz Polaniecki: Bardzo dziękuję wszystkim za uczestnictwo w czacie i pytania. Wierzę, że akcje Enter Air niebawem zadebiutują na GPW.
-
moderator: Ja także dziękuję za wspólne spotkanie i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl.