-
moderator: Serdecznie witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za 2014 rok
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dzień dobry, witamy Państwa serdecznie na dzisiejszym czacie. W dniu wczorajszym opublikowaliśmy wyniki finansowe za rok 2014. Znajdą je Państwo na naszej stronie internetowej pod adresem http://www.orbis.pl/en/corporate/investor-relations/materials-for-investors . Zapraszamy do zadawania pytań.
-
slaba-tabaka niepotwierdzony: Czy zagrożeniem dla przychodów spółki jest dyamicznie rozwijający się rynek wynajmu krótkotermonowego mieszkań i pokoi za pośrednictwem serwisów tybu airbnb i wimdu?
Ireneusz Węgłowski: W tej chwili zjawisko nie jest powszechne w segmencie naszych klientów, nie widzimy bezpośredniego zagrożenia. Większość naszych gości to business, głównie na podstawie podpisanych umów.
-
MZK: Witam, czy w tym roku dywidenda ze spółki będzie porownywalna do tej z zeszłego roku, kiedy wyniosła 1,5 zł na akcję?
Ireneusz Węgłowski: Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zarząd spółki będzie się starał utrzymać dywidendę na zbliżonym poziomie.
-
MZK: Ile przychodów i zysków może grupie dodać ostatnia akwizycja?
Marcin Szewczykowski: Szacujemy, że przyniesie to ponad 400 mln zł dodatkowych przychodów.
-
MZK: Pojawiła się informacja, że chcecie emitować obligacje, czy będą one skierowane do indywidualnych inwestorów i kiedy?
Marcin Szewczykowski: Bardzo poważnie bierzemy pod uwagę emisję obligacji w I połowie 2015 r. Emisja ta miałaby charakter niepubliczny.
-
timon: Zyski Grupy wzrosły w 2014 r. znacznie mocniej niż przychody. Co było powodem tej poprawy?
Marcin Szewczykowski: Jest to głównie efekt bazy. Ten sam wzrost kwotowy, w zależności od podstawy, będzie stanowił różny procent.
-
MZK: Czy wszystkie przejęte hotele są rentowne?
Ireneusz Węgłowski: Zdecydowana większość jest rentowna.
-
Gość: Jak wygląda sytuacja na rynku usług hotelowych, jakie panują trendy, czego można spodziewać się w 2015 r.?
Marcin Szewczykowski: Pozytywne wskaźniki makroekonomiczne w Europie Centralnej napawają nas optymizmem, co do kontynuacji wzrostowego trendu na rynku usług hotelowych.
-
MZK: Czy spółka będzie publikowała prognozy finansowe na ten rok?
Marcin Szewczykowski: Tak, jak zwykle we wrześniu.
-
knight1987: 1. Spółka na przełomie marca-kwietnia zamierza przeprowadzić emisję obligacji. Na jaką kwotę planowana będzie emisja, jakie może być szacunkowe oprocentowanie oraz czy oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych, czy tylko do instytucjonalnych?
Ireneusz Węgłowski: Emisja obligacji najprawdopodobniej będzie skierowana do inwestorów instytucjonalnych. Warunki emisji podamy po zakończeniu rozmów i podjęciu ostatecznej decyzji.
-
Gość niepotwierdzony: 1 - Jakiej wielkosci EBITDA moga wygenerowac w 2015 ostatnio zakupione aktywa?
Marcin Szewczykowski: EBITDA związana z transakcją w 2014 r. wyniosła ponad 18 mln EUR. Prognozę na rok 2015 podamy we wrześniu 2015 r.
-
Gość: Czy wprowadzenie oferty gastronomicznej Novo2 przyniosło oczekiwane efekty? Jak oceniają Państwo realizację planów dotyczących segmentu gastronomicznego? Zarząd sygnalizował, że to ważny kierunek.
Ireneusz Węgłowski: Jesteśmy zadowoleni z efektów nowych koncepcji gastronomicznych: NOVO2, Winestone oraz i-Burger. Przychody z gastronomii rosły systematycznie, szczególnie w drugim półroczu.
-
MZK: Korzystając ze spotkania na czacie chce jeszcze zapytać o prognozy dla rynku hotelowego na ten i kolejne lata?
Ireneusz Węgłowski: W branży hotelowej istnieje wyraźna korelacja ze wzrostem gospodarczym, który w państwach regionu wykazuje pozytywną dynamikę.
-
Gość niepotwierdzony: Jakiej wielkosci dlug netto spolka planuje osiagnac na koniec roku (a jaki jest w chwilli obecnej juz po transakcji)?
Ireneusz Węgłowski: Poziom długu netto jest bezpośrednio uzależniony od poziomu EBITDA, którą to informację będziemy publikować we wrześniu.
-
Migotka: Ile wydaliście Państwo na modernizacje posiadanych hoteli w 2014 r. i jakiej wielkości CAPEX planujecie Państwo w przyszłym roku??
Marcin Szewczykowski: Całkowity CAPEX wyniósł w 2014 r. 112 mln zł, w tym 20 mln zł na zakup działki w Krakowie pod budowę hotelu Mercure. Przewidujemy, że w 2015 r. wydatki inwestycyjne powinny być na zbliżonym poziomie.
-
Migotka: Obserwujemy obecnie wśród wielu spółek działania proekologiczne, czy Państwo także podejmujecie takie kroki. Jeśli tak, to jakie i jakie korzyści przynosi to spółce??
Ireneusz Węgłowski: Tak, spółka kładzie duży nacisk na działania CSR, których częścią są działania proekologiczne. W 2014 r. oszczędności z tytułu zużycia wody i energii wyniosły 2,3 mln zł.
-
Darek: Witam serdecznie. Z czego wynikają wysokie zyski finansowe w tym kwartale?
Marcin Szewczykowski: Zysk finansowy w IVQ w dużej mierze był związany z wyceną transakcji typu forward zabezpieczających środki finansowe niezbędne do akwizycji.
-
Darek: Ile spółka sprzedała nieruchomości w IV kwartale i jakie kwoty uzyskała z ich sprzedaży?
Marcin Szewczykowski: W IVQ spółka przeprowadziła sprzedaż parkingu zlokalizowanego w Gdańsku przy ul. Jelitkowskiej.
-
Darek: Czy widzicie Państwo miejsce na dalszą poprawę funkcjonowania? Chodzi mi o ograniczanie kosztów działalności, które do tej pory miało miejsce? Będzie kolejny program dobrowolnych odejść?
Marcin Szewczykowski: Dziś koncentrujemy się przede wszystkim na zwiększeniu sprzedaży i naszej rentowności.
-
Gość: Przejęcie 38 nowych hoteli od Accoru to duża zmiana, ale czy od strony technicznej wiele się zmieniło? Czy pozwoli to na osiągnięcie synergii kosztowych, doprowadzi do zmian organizacyjnych? Czy to jedynie zmiana papierowa, a hotele funkcjonują tak jak do tej pory?
Ireneusz Węgłowski: Hotele są efektywne operacyjnie, jednak Orbis w ostatnich latach wykazał dużą sprawność w poprawianiu rentowności. Nasze doświadczenia wykorzystamy w Revenue Management, centralnych zakupach, czy intensyfikacji działań prosprzedażowych.
-
Gość niepotwierdzony: Czy umowa wyłączności od firmy Accor na działalność w państwach Europy Centralnej wpłynie na tempo realizacji nowych projektów w Polsce?
Ireneusz Węgłowski: Nie ma to żadnego znaczenia. Wszystkie lokalne rynki są dla nas równie ważne.
-
Migotka: Ile wynoszą koszty promocji marki Orbis, niewiele już pozostał Państwu hoteli z tym szyldem, czy chcecie ją nadal utrzymywać??
Ireneusz Węgłowski: Tak jak zapowiadaliśmy wcześniej, marka hotelowa Orbis zostanie zastąpiona markami, które rozwijamy - Mercure, ibis Styles, w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Orbis pozostanie silną marką największej korporacji w regionie.
-
knight1987: 2. Jaka jest rentowność hoteli klasy średniej typu Novotel czy Mercure, a jaka hoteli klasy wyższej?
Marcin Szewczykowski: Rentowność poszczególnych segmentów jest porównywalna. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami w sprawozdaniu finansowym na str. 34.
-
Ron niepotwierdzony: Czy w bilansie spółki jest jeszcze dużo niewykorzystywanych aktywów? Zamierzacie coś sprzedać w tym roku?
Marcin Szewczykowski: W naszym portfelu wciąż jest kilka nieruchomości niestrategicznych, które planujemy sprzedać pod warunkiem uzyskania akceptowalnej przez nas ceny.
-
Ron niepotwierdzony: Czy na ten rok planowane są jakieś duże imprezy, które mogą podbudować wynik? Coś w stylu konferencji klimatycznej, czy mistrzostw w siatkówkę?
Ireneusz Węgłowski: Tak dużych imprez prawdopodobnie nie będzie, niemniej jednak zauważamy zwiększoną aktywność miast w organizacji oferty turystycznej, skutkującą wzrostem liczby gości odwiedzających miasta. Dotyczy to zwłaszcza weekendów.
-
Gracz: Proszę powiedzieć, jakie są aktualnie najważniejsze wyzwania dla zarządu Orbis SA?
Ireneusz Węgłowski: Integracja działalności nowo przejętych spółek.
-
Kamil niepotwierdzony: Witam, w jakich miastach planujecie Państwo w najbliższych latach inwestycje?
Marcin Szewczykowski: Kraków, Gdańsk, a co do nowych rynków - wciąż prowadzimy wewnętrzne analizy.
-
Kamil niepotwierdzony: Czy spółka planuje wykorzystywać posiadaną bazę ziemi czy rozważa również zakup terenów pod inwestycje?
Ireneusz Węgłowski: Decyzja o nabyciu gruntów każdorazowo poprzedzona jest analizą ekonomiczną.
-
Darek: Panie Marcinie, może nieprecyzyjnie zadałem pytanie. Po co Wam forwardy? Co zabezpieczaliście? Cenę nabycie hoteli od Accoru?
Marcin Szewczykowski: Tak, zabezpieczyliśmy cenę nabycia hoteli od Accoru.
-
Ron niepotwierdzony: Czy opłaty licencyjne względem Accoru wzrosną w tym roku? Jeśli tak to o ile?
Marcin Szewczykowski: W ramach nowo obowiązującej umowy licencyjnej stawki spadną od 2015 r.
-
Darek: Czy będziecie zabezpieczać ekspozycję walutową na innych rynkach do złotego czy do Euro, czyli waluty głównego właściciela?
Marcin Szewczykowski: W dużej mierze ryzyko walutowe w poszczególnych krajach jest zabezpieczane lokalnie. Jesteśmy na ostatnim etapie optymalizacji zabezpieczeń ekspozycji walutowych.
-
niepotwierdzony: Czy kredyt na zakup hoteli wymagał zabezpieczenia na innych aktywach niż kupowane?
Marcin Szewczykowski: Kredyt zabezpieczony jest na czterech nieruchomościach należących do Orbis SA.
-
Gość niepotwierdzony: Jakiej wielkosci oplaty licencyjne spolka ponosi jako % sprzedazy (ile bylo w 2014, kwotowo). Jak te oplaty sie zmienia przy nowej umowie ktora Orbis podpisal z Accorem?
Ireneusz Węgłowski: Spółka nie podaje takich informacji do wiadomości publicznej z wyjątkiem zagregowanych danych publikowanych w nocie 32.2 sprawozdania finansowego.
-
slaba-tabaka niepotwierdzony: Czy istotnym kosztem są kradzieżę dokonywane przez klientów, wynoszone z pokojów szlafroki, ręczniki itp? Czytałem ostatnio że to plaga w całej branży.
Ireneusz Węgłowski: Jest to kwota nieistotna z punktu widzenia kosztów Grupy.
-
Gość niepotwierdzony: Stron 34 pokazje ze hotele ekonomiczne sa duzo bardziej renotwne marza EBIT 27% vs 17%. Czy cos zle licze skoro mowi pan ze sa porownywalne.
Marcin Szewczykowski: Największe inwestycje w ostatnich latach były poczynione w hotelach Up&Midscale i w konsekwencji obserwujemy znaczący wzrost amortyzacji, mającej wpływ na wynik EBIT. Z punktu widzenia operacyjnego oba segmenty wykazują zbliżoną rentowność.
-
moderator: Za 15 minut kończymy spotkanie, Goście odpowie na jeszcze kilka pytań czekających w kolejce.
-
Łodzianin niepotwierdzony: Czy remont ul. Piłsudskiego w Łodzi znacząco odbija sie na wynikach hotelu tam położonego ?
Ireneusz Węgłowski: Nie zauważyliśmy wpływu na nasze hotele.
-
anty_teresa: Jak duży był wpływ zdarzeń jednorazowych na wynik netto i jak ukształtował się wynik netto LFL?
Marcin Szewczykowski: W branży hotelowej zwyczajowo wyniki like-for-like podaje się dla sprzedaży, wyniku EBITDA, czasami dla wyniku EBIT. Te informacje dostępne są w Sprawozdaniu Zarządu w sekcji 4.
-
Ron niepotwierdzony: Czy spodziewacie się wzrostu ruchu turystycznego w tym roku?
Ireneusz Węgłowski: W związku z pozytywnymi prognozami na temat wzrostu gospodarczego w regionie, optymistycznie patrzymy na kontynuację zeszłorocznego trendu w 2015 r.
-
Gość niepotwierdzony: Witam, hotelowy biznes w dużej mierze skorelowany jest z sytuacja ekonomiczna, jakiej sytuacji spodziewaliśmy sie Państwo w tym roku??
Marcin Szewczykowski: Większość źródeł ekonomicznych wykazuje wzrost gospodarczy w 2015 r. w krajach regionu. W związku z tym optymistycznie patrzymy na rok 2015
-
Migotka: Jak dużą część przychodów osiągacie z najmy sal konferencyjnych w obiektach? Czy spółka posiada własny sprzęt AV do organizowania konferencji, czy najmuje go na rynku?
Ireneusz Węgłowski: Najem sal konferencyjnych jest kluczowym elementem obsługi segmentu business i stanowi kompleksową całość oferty.
-
Łodzianin niepotwierdzony: Jakie efekty przynosi program lojalnościowy LE Club Accor?
Ireneusz Węgłowski: Posiadacze kart przeciętnie wydają więcej pieniędzy w naszych hotelach, a przywileje, które wynikają z członkostwa zwiększają ich lojalność. Program LE Club Accor Hotels ma 18 mln kart na świecie.
-
anty_teresa: Tak, wiem, że analitycy mają upodobanie do EBITDA, ale inwestorów drobnych/indywidualnych najbardziej interesuje wynik netto. Jak więc ten wygląda po oczyszczeniu z one-offów?
Marcin Szewczykowski: Tak jak wspominaliśmy, nie podajemy takiej informacji na poziomie zysku netto.
-
Gość niepotwierdzony: przepraszam ze droze temat ale prubuje zrozmiec. Marza EBITDA tez sie rozni 47% dla ekonomicznych vs. 32% dla up&mid. Prosze o wyjasnienie
Marcin Szewczykowski: Nota dotycząca segmentacji oparta jest na standardach IFRS, która alokuje także sporą część kosztów pośrednich. Porównywalność marży obu segmentów na "czystej" działalności operacyjnej (po uwzględnieniu tylko kosztów bezpośrednich) jest kluczowa w ujęciu średnioterminowym dla Grupy działającej we wszystkich segmentach, nawet jeśli w poszczególnych okresach występują różnice.
-
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dziękujemy bardzo za pytania i za Państwa zainteresowanie. Do zobaczenia następnym razem!
-
moderator: Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za liczny udział w dyskusji i zapraszam na kolejne czaty.