PARTNER SERWISU
pvpkyyzt

Portal Giełdowy - wszystko czego potrzebuje polski inwestor

Dyskusja odbyła się dnia: 18.05.2015, godziny 10:00
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski - członkowie zarządu Orbis SA
We poniedziałek 18 maja 2015 r., o godz. 10:00 odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkanie będzie omówienie wyników za I kw. 2015 r.

Grupa Hotelowa Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Środkowej. Oferuje 18,5 tysiąca pokoi w ponad 100 hotelach pod markami Accoru: Sofitel, Novotel, Mercure, Pullman, MGallery, ibis, ibis Styles, ibis budget oraz Orbis Hotels. Spółka realizuje strategię rozpoczętą w 2010 r. polegającą na zwiększeniu efektywności i całkowitej koncentracji na działalności hotelowej, poprzez sprzedaż niestrategicznych działalności oraz restrutkuryzację obecnej bazy hotelowej.

Orbis S.A. powstała w 1991 roku z przekształcenia Przedsiębiorstwa Państwowego Orbis w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W 1997 roku akcje spółki zostały upublicznione i od tej pory są notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zapis dyskusji
  • moderator: Serdecznie witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkanie będzie omówienie wyników za I kwartał 2015 r. Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać równo o 10:00.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Ireneusz Węgłowski, Marcin Szewczykowski: Dzień dobry, witam Państwa na czacie poświęconym wynikom kwartalnym Orbis SA. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie Państwa pytania. Zapraszamy do ich zadawania!
  • MZK: Czy kolejne kwartały będą dla spółki lepsze pod względem wyników?
    Ireneusz Węgłowski: Zawsze w pierwszym kwartale notujemy gorsze wyniki niż w pozostałych. Dotyczy to zarówno Polski jak i rynków przejętych. Możemy więc spodziewać się od drugiego kwartału zdecydowanej poprawy, tym bardziej że sytuacja makroekonomiczna jest sprzyjająca. Już dziś Grupa przekroczyła break-even.
  • MZK: Witam, skąd wzięła się strata w I kwartale 2015 r.?
    Marcin Szewczykowski: Strata w 1Q jest stałym elementem działalności hotelowej w tej części Europy. Zwiększenie straty w stosunku do ubiegłego roku wynika ze zwiększenia skali działalności. Co najważniejsze, w kolejnych miesiącach roku zwiększona skala działalności będzie wpływała korzystnie na uzyskiwane wyniki nowej powiększonej Grupy Orbis. Już dziś Grupa przekroczyła break-even.
    Prosimy zwrócić uwagę na fakt, że porównywanie wyników 1Q 2015 r. do 1Q 2014 r. nie daje pełnego obrazu działalności spółki ze względu na zmianę parametru spółki. Aby ułatwić porównywanie wprowadziliśmy dane tzw. "pro forma". Pozycja ta uwzględnia wyniki nowych hoteli, tak jak gdyby były konsolidowane od początku 2014 r. Dopiero ten obraz pozwala w pełni porównać poprawę prowadzonego przez nas biznesu. Zachęcamy do obejrzenia rozdziału 4.4 sprawozdania finansowego.
  • MZK: Jaka jest polityka dywidendowa spółki na kolejne lata?
    Ireneusz Węgłowski: Naszym celem jest utrzymanie Orbisu jako spółki dywidendowej. Wierzymy w zwiększenie zysku netto, a co za tym idzie, kwoty dywidendy zwykłej.
  • zainteresowany: Co znaczy stwierdzenie, że grupa przekroczyła break-even?
    Marcin Szewczykowski: To znaczy że Grupa nie ma już straty.
  • adam: Wydarzeniem ostatnich miesięcy jest przejęcie hoteli od Accoru. Jaki sens miał zakup hoteli od głównego udziałowca?
    Ireneusz Węgłowski: Zwiększenie skali działalności, zmniejszenie ryzyka przez dywersyfikację, ekspansja na nowe rynki poprzez wyłączność dla rozwoju marek hotelowych Accoru w 16 krajach regionu.
  • Gość niepotwierdzony: Witam serdecznie. Czy wzrosty frekwencji w kolejnych kwartałach mają szansę się Państwa zdaniem utrzymać?
    Marcin Szewczykowski: Tak, aczkolwiek naszym celem jest również zwiększenie średniej ceny w najbliższych miesiącach tzw. wysokiego sezonu.
  • MZK: Jak wygląda sytuacja z zadłużeniem spółki w kontekście przejęcia hoteli od Accoru?
    Marcin Szewczykowski: Nasze zadłużenie netto 355 mln zł jest na bezpiecznym poziomie. W relacji do kapitałów stanowi niespełna 22 proc.
  • Gość niepotwierdzony: Czy może Pan zdradzić ile oszczędności rocznie przyniesie nowa umowa franczyzowa z Accorem?
    Ireneusz Węgłowski: Nie podajemy tej informacji, która jest tajemnicą handlową, ale możemy zapewnić, że jest to znacząca kwota liczona w milionach.
  • adam: Czy w tym roku odbędą się jakieś duże wydarzenia takie jak mistrzostwa sportowe, które zwiększą frekwencję w Państwa hotelach?
    Ireneusz Węgłowski: Nie mamy w kalendarzu tak dużych wydarzeń jak mistrzostwa Europy w piłce nożnej, jednak wiele miast organizuje dużo imprez zachęcających do przyjazdów turystycznych, co powoduje zauważalnie zwiększoną frekwencję podczas weekendów.
  • Gość niepotwierdzony: Z czego wynika wzrost rentowności EBITDAR względem danych proforma?
    Marcin Szewczykowski: Przede wszystkim ze świetnych wyników sprzedażowych na głównych rynkach - polskim i węgierskim. Naszym zdaniem dodatkowa sprzedaż wynikała z trzech głównych czynników: wzrostu PKB w poszczególnych krajach, efektywnego zarządzania ceną (Revenue Managament) oraz zwiększenia aktywności weekendowej.
  • Gość niepotwierdzony: Wspominał Pan, że nowe nabytki wygenerowałyby przy uwzględnieniu nowej umowy franczyzowej około 18 mln EBITDA w roku poprzednim. A jak w takim razie wyglądałby Cash Flow? Byłby to zbliżony poziom?
    Marcin Szewczykowski: Wynik EBITDA odpowiada gotówkowemu wynikowi, tak więc cash flow powinien być na zbliżonym poziomie. Oczywiście musimy uwzględnić wydatki inwestycyjne, podatki i ewentualny koszt finansowy.
  • Darek : Witam, jaką liczba przejętych hoteli nie jest rentowna na dziś dzień jeśli chodzi o wynik za ostatnie 4 kwartały
    Marcin Szewczykowski: Musimy pamiętać, że transakcja miała charakter portfelowy, a więc składała się z hoteli, które mają bardzo dobre wyniki i kilku, które miały niższą rentowność. Naszym zadaniem na najbliższe kilkanaście miesięcy jest poprawa efektywności całej grupy, w tym hoteli o najniższej rentowności.
  • anty_teresa: Czy planujecie zmianę Brandów niektórych przejętych hoteli?
    Ireneusz Węgłowski: Nie jest to priorytetem, ale w wypadku kilku hoteli, taki ruch mógłby poprawić ich pozycjonowanie na lokalnym rynku.
  • Gość niepotwierdzony: Czy dane proforma uwzględniają nową umowę z Accorem, czy starą?
    Marcin Szewczykowski: Uwzględniają nową umowę.
  • Gość niepotwierdzony: Czy planowane zwiększenie średniej ceny dotyczy zarówno segmentu ekonomicznego i średniego/wyższego, czy tylko jednego z nich?
    Marcin Szewczykowski: Tak, ale z mocniejszym akcentem na segment Up&Midscale.
  • Darek: W którym kierunku chcecie się dalej rozwijać? Czy nowe hotele będą raczej własne czy wynajmowane? A może franczyza?
    Ireneusz Węgłowski: Poszukujemy projektów gwarantujących najwyższy możliwy zwrot zainwestowanego kapitału, dlatego na różnych rynkach będziemy stosować różne modele biznesowe - czasem hotele własne, czasem franczyza lub management.
  • Gość niepotwierdzony: Czy słaba złotówka korzystnie wpłynęła na wynik okresu, a jeśli tak to w jakim stopniu?
    Marcin Szewczykowski: Nasze ceny w hotelach polskich są prezentowane w PLN i zmienność kursu miała minimalny wpływ na naszą działalność.
  • Timon: Dlaczego rynek zareagował wyprzedażą na wyniki I kw.? Znaczący wzrost skali działalności i poprawa wyniku w stosunku do danych proforma to pozytywne informacje.
    Ireneusz Węgłowski: Także w naszej ocenie wyniki 1Q były bardzo dobre, a co ważniejsze są świetnym prognostykiem dla całego 2015 r. Wydaje nam się, że część inwestorów podjęła decyzję wyłącznie w oparciu o raportowaną stratę netto, która nie obrazuje zmian w Grupie.
  • SW-fan: Panowie, wyniki są dobre czy niedobre? Wychodzi na to że przejęliście nierentowne hotele, co dalej z biznesem?
    Marcin Szewczykowski: Jeszcze raz podkreślamy, że 1Q jest typowym okresem niskiego sezonu. W naszej ocenie blisko 13-proc. wzrost sprzedaży, 39-proc. wzrost EBITDAR, 186-proc. wzrost operacyjnej EBITDA w porównywalnym parametrze pro forma to świetny wynik dla pierwszego kwartału, a co najważniejsze bardzo dobry prognostyk dla całego 2015 r.
  • Darek: Kiedy zakończy się modernizacja Novotelu w Warszawie? Jak przebiegają inne prowadzone inwestycje? Rozmawiacie w tej chwili o sprzedaż aktywów nieoperacyjnych?
    Ireneusz Węgłowski: Wszystkie najważniejsze hotele warszawskie są po gruntownej modernizacji. Przed nami modernizacja Orbis we Wrocławiu oraz budowa Mercure Kraków i ibis Gdańsk. Spółka prowadzi działania zmierzające do zbycia nieruchomości nieoperacyjnych oraz najniżej rentownych hoteli.
  • Darek: O ile dobrze pamiętam, to Spółka planowała zmienić finansowanie nabycia hoteli na obligacje. Czy obligacje mają niższy koszt? Jaka jest planowana waluta tej emisji?
    Marcin Szewczykowski: Planujemy emisję obligacji złotówkowych w ramach programu do wysokości 500 mln zł. Plasowanie pierwszej emisji ok. 300 mln zł powinno odbyć się w czerwcu i wtedy będziemy znać potencjalne marże długu oczekiwane przez rynek.
  • Gość niepotwierdzony: Panie Prezesie, ale przecież jesteście już nowym europejskim Orbisem, więc wynik skonsolidowany pochodzi także od sprzedaży w EUR? Jak jest więc z tą złotówką...
    Marcin Szewczykowski: To prawda, lecz zmienność walut lokalnych do euro miała niewielki wpływ na wyniki spółki.
  • Gość niepotwierdzony: Jaki sens dla Accoru miała sprzedaż hoteli do Grupy Orbis, skoro są jej większościowym akcjonariuszem?
    Ireneusz Węgłowski: Accor uważa Orbis za swojego strategicznego partnera w tym regionie i dzięki sukcesom naszej Grupy osiągniętych w ostatnich latach, zaproponował nam przejęcie operacji w całym regionie.
  • Gość niepotwierdzony: Poprawa parametrów operacyjnych takich jak RevPAR była znacznie wyższa dla hoteli własnych i wynajmowanych, natomiast dla franczyzy i hoteli zarządzanych dynamika jest znacznie mniejsza? Czy to inny rozkład geograficzny czy coś jeszcze?
    Marcin Szewczykowski: Jednym z istotnych elementów jest przesunięcie dwóch bardzo dobrych polskich hoteli z zarządzanych przez Orbis w 1Q ur do własnych (nabyte w ramach transakcji: ibis Warszawa Stare Miasto oraz Sofitel Wrocław).
  • Gość niepotwierdzony: W zeszłym roku zaszły duże zmiany w oferowanych usługach gastronomicznych. Czy może Pan powiedzieć jaka była dynamika LFL? Czy nowe hotele mają także wdrożone już wasze programy?
    Ireneusz Węgłowski: Ujednolicenie koncepcji gastronomicznych chcemy wprowadzać w 2015 r. w większości nowo nabytych hoteli. W 1Q 2015 przychody z tyt. usług gastronomicznych wzrosły o 11 proc.
  • SW-fan: Jest obawa że ażeby utrzymać politykę dywidendy, Orbis będzie musiał się zadłużać, czyli de facto jak nie rok to dwa lata później i tak odejdzie od dywidendy. Jak wyglądają projekcje cashflow pod tym kątem, kiedy powróci dobra rentowność?
    Marcin Szewczykowski: Jeszcze raz podkreślamy, że naszym celem jest utrzymanie Grupy Orbis jako podmiotu wypłacającego stabilną dywidendę. 1Q pokazał znaczny wzrost rentowności i głęboko wierzymy, że jest to dobry prognostyk na cały 2015 r.
  • MZK: Rainbow Tours chce wejść w segment hotelowy. Co o tym sądzicie?
    Ireneusz Węgłowski: Nie komentujemy decyzji innych podmiotów. Ale gdyby te plany nie wyszły, zapraszamy gości Rainbow do naszych hoteli :)
  • Gość niepotwierdzony: Zapowiadaliście Państwo walkę o klientów restauracji. W raporcie widoczny jest wzrost udziału przychodów z usług gastronomicznych. Jaki jest jego docelowy udział w przychodach grupy, czy będzie to istotny segment, czy jedynie dodatek do głównej działalności?
    Ireneusz Węgłowski: Gastronomia zawsze stanowiła ok. 1/3 przychodów grupy. W tym sensie nie należy oczekiwać znaczących zmian, choć naszym celem jest skonstruowanie oferty, która odpowiadałaby potrzebom nie tylko gości hotelowych, ale również klientów zewnętrznych.
  • Darek: Choć jesteście spółką polską to spółka matka jest francuska. Powstaje pytanie czy Zarząd spółki będzie się starał maksymalizować wynik w złotówce czy wynik w Euro, szczególnie, po przejęciu nowych hoteli?
    Marcin Szewczykowski: Naszym celem jest maksymalizacja zysku i zwiększenie wartości spółki dla wszystkich akcjonariuszy.
  • Darek: Jak wygląda nasycenie powierzchnią hotelową w Polsce na tle rynków Europy środkowej i wschodniej? Jak prezentuje się stolica na tle Budapesztu Rygi, czy Pragi?
    Ireneusz Węgłowski: Praga czy Budapeszt mają istotny udział segmentu turystycznego. W tym sensie znacząco różnią się od Warszawy, gdzie decydującym segmentem jest klient biznesowy. Zapraszamy do pkt. 4.3.3. naszego sprawozdania. W okresie wzrostu koniunktury wydaje się, iż jest jeszcze miejsce dla nowych hoteli. Aczkolwiek należy pamiętać, że branża hotelowa jest cykliczna i w okresie dekoniunktury przetrwają tylko hotele mające najlepszą ofertę.
  • MZK: Jak wyglądają rezerwacje na tegoroczne wakacje?
    Ireneusz Węgłowski: Obiecująco.
  • SW-fan: Okej jest świetnie i ma być jeszcze lepiej ale przecież branża hotelarska dzisiaj to zupełnie coś innego niż 10 lat temu. Dzisiaj mierzycie się z jednej strony z systemami typu Booking.com a z drugiej typu AirBnB. Jak strategicznie zamierza pozycjonować się Orbis i co konkretnie zrobić, żeby mieć rentowne przychody w odpowiedniej masie i powtarzalności przez kolejne lata?
    Ireneusz Węgłowski: Nie sposób w krótkim czacie przedstawić całego spektrum działań. Wymienione czynniki mają wpływ na naszą działalność co najmniej od kilku lat. Wśród podejmowanych działań warto wymienić m.in. stałą poprawę produktów, aktywny Revenue Management, zwiększający się udział klientów programu lojalnościowego LCAH, własny system rezerwacyjny i ścisła kontrola kosztów.
  • Gość niepotwierdzony: Pomimo zwiększenia skali działalności, poprawy parametrów operacyjnych, korzystniejszej umowy z Accorem strata w tym kwartale była wyższa niż w roku ubiegłym. Jeśli podzielimy wynik netto prze liczbę hoteli to strata na hotel wzrosła. Wygląda na to, że przejmowane hotele mają gorszą rentowność niż portfel dotychczasowy. Czy powyższe rozumowanie jest prawidłowe?
    Marcin Szewczykowski: Porównywalność hoteli kończy się na wyniku EBITDAR. Nie możemy zapomnieć o koszcie finansowym, o liniowości stałego kosztu czynszu, który ma "większy wpływ" na działalność hoteli w niskim sezonie. Dlatego z pełną oceną proponujemy zaczekać do wyników pierwszego półrocza.
  • SW-fan: Co z dywersyfikacją. Rośniecie w jedną stronę, przynajmniej jest takie wrażenie. Niech zdrożeje ropa, a od razu spada turystyka. Na to musi być jakieś remedium, jak nie sensowna dywersyfikacja działalności to przynajmniej instrumenty pochodne. Jak tutaj wygląda polityka Orbisu?
    Ireneusz Węgłowski: Spółka koncentruje się wyłącznie na działalności hotelowej. Bierzemy pod uwagę fakt, że jest to działalność cykliczna, dlatego nasza aktywność musi uwzględniać okresy koniunktury i dekoniunktury. W ostatnich latach potwierdziliśmy, że w okresach dekoniunktury również dobrze dawaliśmy sobie radę.
  • Darek: Czy po nabyciu aktywów od Accoru rozważane są przez Was także własne inwestycje zagraniczne?
    Ireneusz Węgłowski: Najważniejsze są dla nas projekty, które zapewnią najwyższy zwrot z kapitału. Nie wykluczamy realizacji projektów własnych, również za granicą.
  • Darek: Wiem, że prognoza będzie w drugiej połowie roku, ale proszę choć teraz powiedzieć, czy wynik netto w tym roku będzie Pana zdaniem lepszy niż w roku ubiegłym starego Orbisu?
    Marcin Szewczykowski: Naszym celem jest przyspieszenie publikacji prognozy. Do tego czasu chcielibyśmy wstrzymać się z wszelkimi szacunkami.
  • Gość niepotwierdzony: Czy w kolejnych kwartałach dynamika RevPAR będzie zbliżona? Czy jest do utrzymania w wysokim sezonie?
    Marcin Szewczykowski: Myślę, że tak wysoka dynamika będzie trudna do utrzymania, ale wiele wskazuje na to, że 2015 rok będzie lepszy niż 2014.
  • Gość niepotwierdzony: Ile wynosi planowany capex na ten rok?
    Marcin Szewczykowski: Biorąc pod uwagę planowane dwa projekty własne (Mercure Kraków i ibis Gdańsk), Capex będzie na pewno wyższy niż w zeszłym roku, w przedziale 130-150 mln zł.
  • Ireneusz Węgłowski, Marcin Szewczykowski: Dziękujemy za wszystkie pytania. Zapraszamy do kontaktów bezpośrednich.
  • moderator: Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za aktywny udział w dyskusji i zapraszam na kolejne czaty.
ledifkch
ujhudlwg
lmtvijue
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
mocupngn
ofvoiqkm
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
332
strefa niepewna BB B
106
strefa zagrożona CCC D
202

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 05.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat