PARTNER SERWISU
fnzzdcgz

Portal Giełdowy - wszystko czego potrzebuje polski inwestor

Dyskusja odbyła się dnia: 06.12.2013, godziny 11:45
Peter Groznik - członek zarządu Gorenje Peter Groznik, dyrektor finansowy i członek zarządu Gorenje

W piątek 6 grudnia 2013 o godz. 12:00 zapraszamy na czat inwestorski z Peterem Groznikiem, członkiem zarządu, dyrektorem finansowym Gorenje. Spotkanie poświęcone będzie trwającej ofercie publicznej oraz omówieniu wyników finansowych, planów i perspektyw rozwoju Spółki.

Grupa Gorenje jest czołowym europejskim producentem sprzętu AGD, dostarczającym produkty cechujące się najlepszym designem i doskonałą jakością, które ułatwiają życie użytkownikom w 90 krajach na całym świecie. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i Körting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne. Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne. Działalność Grupy ma charakter globalny, przy czym 92 proc. przychodów generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia. Akcje Gorenje notowane są na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Lublanie.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na czacie z przedstawicielem spółki Gorenje, panem Peterem Groznikiem. Tematem spotkania jest trwająca właśnie oferta publiczna oraz wyniki finansowe Spółki i jej plany rozwoju.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Peter Groznik: Witam wszystkich Użytkowników czatu. Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych oferta odbywa się zgodnie z harmonogramem i od dziś przyjmowane są zapisy na akcje w transzy detalicznej. Zapraszam do zadawania pytań.
  • sasky: Witam, jakie spółka ma perspektywy na wypłatę dywidendy w najbliższych latach?
    Peter Groznik: Przez ostatnie 10 lat nasza polityka dywidendowa zakładała wypłatę akcjonariuszom do jednej trzeciej zysku netto z poprzedniego roku. Nie możemy wypłacać większej dywidendy, jeśli wskaźnik długu netto do EBITDA przekracza 3,5. Naszym celem strategicznym jest zejście poniżej wskaźnika dług netto/EBITDA: 3 do 2015 roku.
  • MZK: Witam, skąd decyzja debiutu na naszym rynku, czy to sposób na reklamę, czy bardziej potrzeby kapitałowe?
    Peter Groznik: Prawdę mówiąc jedno i drugie. Polski rynek kapitałowy odpowiada naszym potrzebom pod względem wielkości i planów rozwoju. Wierzymy, że notowanie na GPW pozwoli nam na uzyskanie lepszego dostępu do rynków finansowych i wzmocni pozycję Grupy na światowych rynkach finansowych oraz poprawi jej postrzeganie. Bycie notowanym w Warszawie jest również ważne ze względu na nasz biznes – Polska jest dla nas istotnym rynkiem i chcielibyśmy wzmacniać tutaj naszą pozycję.
  • Milioner niepotwierdzony: Na co przeznaczycie pozyskane środki?
    Peter Groznik: Z trwającej oferty wartej do 44 mln euro, ok. 1/3 trafi na rozwój działu badań i rozwoju, a pozostała część na zmniejszenie zadłużenia, tak aby umożliwić dojście do zakładanych wskaźników zadłużenia.
    Warto przypomnieć, że dodatkowo z emisji przeprowadzonej w październiku dla Panasonika wartej 9,6 mln euro większość pozyskanych środków posłuży do wzmocnienia współpracy biznesowej z tą firmą.
  • MZK: Jak się przedstawia wasza oferta publiczna dla inwestorów indywidualnych?
    Peter Groznik: Zapisy przyjmowane są od dziś do 11 grudnia 2013. Zapraszamy do POK-ów DM BZWBK. Prospekt emisyjny dostępny jest na stronach spółki oraz oferującego.
  • łodzianin: Jaki spółka ma pomysł na politykę informacyjną z polskimi inwestorami? Czy ograniczy się ona tylko do kanału ESPI i komunikatów w języku anielskim?
    Peter Groznik: Gorenje jest notowane w Słowenii już 15 lat (od 1998 roku), więc doskonale wiemy jakie są wymagania rynkowe i najlepsze praktyki w zakresie komunikacji z inwestorami. Komunikaty w ESPI będą publikowane w jęz. angielskim, jednak będziemy się starali, aby ważne komunikaty, np. dotyczące wyników finansowych, były dostępne również w jęz. Polskim, np. w formie komunikatów prasowych.
  • Gość niepotwierdzony: Czy Gorenje prowadzi produkcję w Polsce? czy na miejscu jest serwis?
    Peter Groznik: Nie, nie produkujemy w Polsce, natomiast tak jak na innych rynkach, dostępny jest tutaj pełny serwis posprzedażowy, ponieważ zadowolenie klientów jest dla nas najważniejsze.
  • SW-fan: Które katagorie produktowe generują najwięcej marży i które kierunki exportowe są dla Was najbardziej perspektywiczne?
    Peter Groznik: Najwyższe marże generują duże urządzenia kuchenne, a także produkty sprzedawane pod markami premium ASKO (głównie Skandynawia, USA i Australia) i ATAG (kraje Beneluxu). Ponadto produkty z linii design.
    Co do rynków eksportowych to najważniejszymi dla nas obecnie rynkami są Rosja, Niemcy, kraje Beneluksu, Skandynawia i tam będziemy się dalej rozwijać. Dobre perspektywy widzimy także na rynkach pozaeuropejskich – w USA, Australii i krajach azjatyckich (Daleki i Bliski Wschód).
  • Ronin niepotwierdzony: Czy Gorenje zamierza inwestować w Polsce, np. wybudowac fabryke lub kupić zakład produkcyjny?
    Peter Groznik: Jesteśmy w fazie konsolidacji naszych istniejących fabryk po relokacji i dopóki ten proces nie zostanie zakończony nie mamy w planach inwestycji w produkcję w nowych lokalizacjach.
  • Gość niepotwierdzony: Czy w takim razie spółka w związku z wejściem na GPW ma w planach przeniesienie części produkcji do Polski?
    Peter Groznik: Nie, tak jak wspomnieliśmy w poprzedniej odpowiedzi – nie mamy na razie takich planów.
  • LazyShare: Jaka część nowej emisji została objęta przez dotychczasowych akcjonariuszy i pracowników?
    Peter Groznik: Nie ujawniamy takich informacji w trakcie trwającej oferty, natomiast podsumowanie całej oferty z informacjami o ilości akcji objętych w poszczególnych transzach zostanie opublikowane w dn. 18 grudnia.
  • Gość niepotwierdzony: Jakie są przewagi konkurencyjne spółki? W czym jesteście lepsi od Siemensa, Bosha, czy Amici?
    Peter Groznik: Gorenje budowało swoją reputację w branży przez 63 lata. W ubiegłych latach udało nam się zwiększyć sprzedaż na rynkach w Europie, w tym na najważniejszych – w Niemczech i Rosji; przejąć dwóch graczy z branży (ASKO i ATAG), przeprowadzić relokację produkcji w celu zmniejszenia kosztów wytwarzania (ze Szwecji i Finlandii na Słowenię, do Serbii i Czech). Ponadto weszliśmy w sojusz strategiczny z Panasonic Corporation. Warto tez podkreślić, że produkty Gorenje wyróżniają się od produktów konkurencji designem. Wszystkie te czynniki dają nam istotną przewagę konkurencyjną.
  • SW-fan: Proszę o przedstawienie swojego pozycjonowania na rynku: myślicie globalnie czy bardziej lokalnie? Gdzie widzicie się na rynku gdzie z jednej strony jest Philips, Rowenta czy Bosch Siemens, a z drugiej Samsung i LG. Jakie są Państwa najważniejsze przewagi konkurencyjne nad tymi firmami?
    Peter Groznik: Jesteśmy europejskim graczem, który jednocześnie cały czas pracuje nad umocnieniem pozycji globalnej m.in. na takich rynkach, jak USA, Azja czy Australia. Obecnie nasz sprzęt trafia do około 90 krajów na całym świecie. W poprzedniej odpowiedzi wymieniliśmy czynniki, które w naszej opinii wyróżniają nas na tle konkurencji – m.in. wiele lat doświadczenia, sojusz strategiczny z Panasonikiem czy design naszych produktów.
  • Ronin niepotwierdzony: Czy bankructwo Fagor-a wpłynie na biznes Gorenje w Polsce?
    Peter Groznik: Będzie to miało dla nas raczej ograniczone znaczenie. Fagor produkował dla nas część komponentów, jednak możemy łatwo to zastąpić. Pozytywnym efektem może być możliwość przejęcia części udziałów rynkowych po Fagorze w Polsce i już prowadzimy w tym kierunku działania.
  • Rx. niepotwierdzony: Witam, w jaki sposób firma zamierza zwiększyć udział w polskim rynku?
    Peter Groznik: Planujemy przeprowadzenie intensywnych działań marketingowych, już od początku stycznia 2014. Wejście na warszawską giełdę może być dodatkowo pomocne w umacnianiu zarówno wizerunku jak i naszej pozycji rynkowej w Polsce.
  • proamateur niepotwierdzony: W trzech punktach na czym polega strategia firmy Gorenje, ale konkretnie?
    Peter Groznik: Punkty są cztery: koncentracja na core businessie, czyli segmencie „Home”, wzrost sprzedaży na całym świecie, wzrost udziału marek premium (ASKO, ATAG) w sprzedaży do 25% sprzedaży Grupy w 2018 roku, zmniejszenie poziomu zadłużenia, docelowo do wskaźnika dług netto/EBITDA na poziomie 3 od 2015 roku.
  • MZK: Jak wygląda obecnie zadłużenie spółki i w jaki sposób głównie finansuje bieżącą działalność?
    Peter Groznik: Zadłużenie netto na koniec 3Q 2013 wyniosło 447 mln EUR. Pracujemy nad jego redukcją, m.in. poprzez dezinwestycje, których wartość w ostatnich trzech latach wyniosła 54 mln EUR. Źródłem finansowania bieżącej działalności są przede wszystkim bieżące przepływy pieniężne i kredyty bankowe. Warto dodać, że w czwartym kwartale generujemy najwięcej środków pieniężnych, o jest on sezonowo najlepszy.
  • Ronin niepotwierdzony: Dlaczego warto zainwestować w akcje spółki?
    Peter Groznik: Jesteśmy dużą spółką, z przychodami na poziomie 1,2 mld EUR, z silną, ugruntowaną pozycją w Europie i rosnącą na świecie. W naszej opinii polskim inwestorom może brakować ekspozycji tego typu spółki z sektora, dlatego akcje Gorenje mogłyby być interesującym uzupełnieniem ich portfolio inwestycyjnych.
  • SW-fan: Czy może Pan przedstawić akcjonariat Gorenje i najważniejsze osoby w firmie i wśród akcjonariuszy?
    Peter Groznik: Największy akcjonariusz, posiadający 19% akcji Spółki, to Kapitalska Druzba, d.d. – podmiot kontrolowany przez Republikę Słowenii, zarządzający największym słoweńskim funduszem emerytalnym. W wyniku pierwszego podwyższenia kapitału drugim co do wielkości akcjonariuszem został Panasonic Corporation, posiadający 12,73% akcji. Kolejnym istotnym akcjonariuszem, z 10,30% udziałem, jest International Finance Corporation (należący do Grupy Banku Światowego).
  • MZK: W jaki sposób spółka w przyszłości zamierza komunikować sie z inwestorami indywidualnymi?
    Peter Groznik: Od 15 lat jesteśmy spółką giełdową i mamy doświadczenie w komunikowaniu się z rynkiem zgodnie z najlepszymi standardami. Będziemy kontynuować tę politykę.
  • Peter Groznik: Dziękuję za uczestnictwo w czacie i wiele ciekawych pytań. Zapraszam do kontaktu z nami pod adresem gorenje@ccgroup.pl
  • moderator: Ja także dziękuję za wspólne spotkanie na żywo i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl
lqpjnkyr
vbgaqmfc
mulqwzip
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
mxrbgvqb
ibkpkwcs
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
333
strefa niepewna BB B
105
strefa zagrożona CCC D
202

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 05.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat