-
moderator: Serdecznie witam na dzisiejszym spotkaniu z prezesem Baltony, Piotrem Kazimierskim. Tematem dyskusji będą niedawno opublikowane wyniki finansowe oraz plany i perspektywy rozwoju Grupy.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając o tym użytkownika.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Piotr Kazimierski: Dzień dobry Państwu, witam na czacie. Jestem do Państwa dyspozycji. Proszę o zadawanie pytań.
-
MZK: Jak Pan ocenia wyniki za III kwartał i czy w tegorocznych wynikach dużo jest zdarzeń niepowtarzalnych lub niegotówkowych?
Piotr Kazimierski: Jesteśmy zadowoleni z wyników za 3Q. To dla nas najlepszy kwartał w roku. Podobnie jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników 1-3Q15. Mieliśmy w tym roku kilka jednorazowych przychodów, ale nie przekraczają one 200 tys. PLN.
-
inaa niepotwierdzony: Czy na wasz biznes może wpłynąć wprowadzenie podatku od sieci handlowych, czy podlegalibyście pod taki podatek ?
Piotr Kazimierski: W związku z tym, że dysponujemy jedynie projektem ustawy, trudno mówić o finalnym wpływie na nasz biznes. Mamy sklepy pow. 250 m2, ale jest ich kilka w całym portfelu. Poza tym Baltona prowadzi sklepy poza Polską, na które ewentualny podatek nie będzie miał wpływu.
-
SW-fan: Panie Prezesie, ograniczenie w ruchu lotniczym związane z zamachami i napięciem, do tego wzrost ruchu pasażerskiego tanich linii (jak wiadomo pasażerowie oszczędzają na wszystkim) i redukcja siatki połączeń LOTu, strajki w Lufthansie - jak to wszystko odbija się na poziomie przychodów Baltony w ostatnich kwartałach?
Piotr Kazimierski: Wbrew obiegowym opiniom pasażerowie tanich linii są dla nas bardzo dobrymi klientami, dlatego wzrost ruchu pasażerskiego tanich przewoźników pozytywnie wpływa na przychody Baltony. Trudna sytuacja geopolityczna w basenie Morza Śródziemnego nie wpłynęła w naszej opinii na nasze przychody. Turyści zmienili kierunek podróżowania z Afryki, Turcji na kraje Unii Europejskiej. Pomimo utrzymania marży na poszczególnych kierunkach, z uwagi na inny mix sprzedaży, spadła nam nieznacznie średnia marża na sprzedaży.
-
Gość niepotwierdzony: Spółka jest mocno zadłużona. Czy rozważanie emisje akcji, a jeśli tak, to czy emisja będzie prywatna czy publiczna?
Piotr Kazimierski: Nasze zadłużenie długoterminowe jest na bezpiecznym poziomie i nie uważam, żeby spółka była mocno zadłużona. Poza tym, spółka regularnie spłaca swoje zadłużenie do głównego akcjonariusza. Ewentualna emisja akcji mogłaby być rozważana pod kątem nowych, większych inwestycji.
-
migotkaa niepotwierdzony: Dlaczego stawiacie na segment B2B i czym on właściwie dokładnie jest? To tylko ambasady i statki w portach?
Piotr Kazimierski: Główne segmenty naszej działalności to sklepy i gastronomia na lotniskach oraz B2B - do tego segmentu zaliczamy dostawy na statki, promy, do linii lotniczych, wojska oraz jednostek dyplomatycznych. B2B pozwala nam na zdywersyfikowanie przychodów i jest to działalność rentowna.
-
ik: W jakim kierunku chcecie się dalej rozwijać? Czy planujecie jakieś nowe segmenty w przyszłości, czy tylko rozwój przez kolejne sklepy na lotniskach?
Piotr Kazimierski: Segment Travel Retail obsługujący podróżnych jest naszą główną kompetencją. W tym czujemy się mocni i rozwijamy się w tym kierunku. W ramach segmentu Travel Retail, spółka prowadzi również działalność gastronomiczną i w kontekście rozwoju poza lotniskami, prowadzimy kawiarnię na dworcu głównym w Krakowie i planujemy kolejne lokalizacje, w tym również na dworcach kolejowych.
-
Gość niepotwierdzony: Mamy w zasadzie za sobą 2 miesiące kwartału za sobą. Czy w IV kwartale poprawicie wyniki r/r?
Piotr Kazimierski: Oczekuję, że wyniki 4Q tego roku będą lepsze niż 4Q2014.
-
ynwestor: Jak wygląda sprzedaż z mkw teraz i przed rokiem w ujęciu sklepów porównywalnych?
Piotr Kazimierski: Nie prowadzimy takich statystyk. Dla nas ważnym wskaźnikiem jest sprzedaż na pasażera na poszczególnych kierunkach i pod tym względem widzimy poprawę w stosunku do poprzedniego roku.
-
Gość niepotwierdzony: Co jest przyczyną wzrostu przychodów i EBITDA w tym roku?
Piotr Kazimierski: Głównymi przyczynami wzrostu przychodów są: poprawa naszej efektywności operacyjnej, wzrost liczby i jakości pasażerów. Przy stałej bazie kosztowej wzrosty sprzedaży w dużej mierze przekładają się na wzrost EBITDA. EBITDA na bazie LTM po 3Q2015 wzrosła do ok. 18 mln PLN, w porównaniu do niecałych 5 mln PLN rok wcześniej.
-
af trader: Mówił Pan nieraz że akcje Baltony są dobrą inwestycją. NIekoniecznie bo kurs spada, ale okej. Niech mi Pan powie w trzech punktach, dlaczego mam kupić akcje wyceniane na 6x książka i 15x zysk - chyba tylko pod szybki wzrost albo stabilny wzrost plus dywidendę. Innych powodów nie widzę ale może czegoś nie widzę.
Piotr Kazimierski: Wzrost ruchu pasażerskiego w Polsce jest oczekiwany między 10-15 proc. rocznie przez kolejne lata. Wysoka dźwignia sprawia, że wzrosty sprzedaży przekładają się na znaczne wzrosty EBITDA. Jesteśmy nastawieni na rozwój biznesu, co pozwala nam oczekiwać wzrostów sprzedaży z ewentualnych nowych kontraktów.
-
John: Czy Pana zdaniem z obecnej siatki sklepów istnieje jeszcze potencjał wzrostu? Nie wiem, może przez zmianę koncepcji, czy zmianę asortymentu sprzedaży?
Piotr Kazimierski: Sam wzrost liczby i jakości pasażerów pozwala na takie oczekiwanie. Ponadto, stale prowadzimy działania mające na celu wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom pasażerów i ich strukturze.
-
John: Czy macie pomysł na poprawę płynności akcji na rynku?
Piotr Kazimierski: Patrząc na historię Baltony od jej przejęcia przez inwestora strategicznego w 2010 do 2013, spółka prowadziła restrukturyzację mającą na celu uratowanie jej i dostosowanie do prowadzenia biznesu w warunkach konkurencyjnych. Dopiero w 2014 roku Baltona pokazała niecałe 10 mln PLN EBITDA na poziomie skonsolidowanym, co w mojej ocenie spowodowało pojawienie się zainteresowania spółką. Obecny free-float wydaje się wystarczająco duży, żeby utrzymać większą płynność już dzisiaj. Widzimy wzrastające zainteresowanie ze strony inwestorów i wierzę, że średnia wartość dziennych obrotów pójdzie w ślad za tym zainteresowaniem.
-
John: Czy właściciel prowadzi z Baltoną wspólna politykę zakupów? Czy koncepcje gastronomiczne są wasze, czy narzucone?
Piotr Kazimierski: Baltona korzysta z obecności w Grupie Flemingo, również w kwestii zakupów, co pozwala na otrzymywanie lepszych warunków handlowych w sklepach. Działalność gastronomiczną, którą uruchomiliśmy w 2012 roku, prowadzimy samodzielnie i wszystkie formaty są naszego autorstwa. Po 3 latach działalności w tym segmencie, przygotowujemy się do rozpoczęcia działalności w głównym formacie kawiarnianym w zupełnie odświeżonym designie.
-
John: Kiedy można się spodziewać rozstrzygnięć ws Okęcia?
Piotr Kazimierski: Sprawa sądowa z Lotniskiem Chopina jest dla nas przykrym doświadczeniem. Wydaje się, że dochodzenie roszczeń może potrwać jeszcze ok. 2-3 lat. Jednakże, pomimo uczestnictwa w sprawie i oczekiwanego odszkodowania, spółka koncentruje się na rozwoju, gdzie ciągle widzimy duży potencjał.
-
inaa niepotwierdzony: Czy planujecie jakieś nowe otwarcia sklepów w najbliższym czasie ?
Piotr Kazimierski: Obecnie uczestniczymy w trzech postępowaniach przetargowych, z których planujemy wygrać min. 2. Przez ostatnie kilka lat mieliśmy możliwość dodawania 1-2 koncesji rocznie i zamierzamy kontynuować to tempo rozwoju.
-
MZK: Czy nie myśleliście o wskrzeszeniu marki Pewex?
Piotr Kazimierski: Marka PEWEX nie należy do nas. W naszej ocenie marka Baltona jest dużo silniejsza. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na pozycję marki Baltona tylko w Polsce. W ramach strategii rozwoju i wychodzenia poza Polskę, spółka zdecydowała się zarezerwować logo "Marynarza" dla działalności zaopatrywania statków. Segment Travel Retail funkcjonuje pod odświeżonym logo Baltony zawierającym bociany. Poprzednie logo nie budziło żadnych pozytywnych skojarzeń z działalnością handlową na lotniskach wśród naszych zagranicznych kontrahentów.
-
Piotr Kazimierski: Dziękujemy Państwu za udział w chacie i zapraszamy na następne spotkanie.
-
moderator: Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za liczny udział w dyskusji i zapraszam na kolejne czaty.