hdwgjmvv
PARTNER SERWISU

Portal Giełdowy - wszystko czego potrzebuje polski inwestor

Dyskusja odbyła się dnia: 20.04.2015, godziny 12:00
Ralf Schmid – prezes zarządu UNIWHEELS AG Ralf Schmid – prezes zarządu UNIWHEELS AG
W poniedziałek 20 kwietnia 2015, w czacie inwestorskim weźmie udział Ralf Schmid, prezes zarządu UNIWHEELS AG.

Grupa UNIWHEELS to jeden z największych europejskich dostawców felg dla producentów samochodów na pierwszy montaż (OEM – Original Equipment Manufacturer) oraz wiodący producent felg aluminiowych na europejskim rynku akcesoriów. Grupa posiada 3 zakłady produkcyjne, w tym dwa w Polsce (oba w Stalowej Woli) oraz zakład w Niemczech (w Werdohl).

UNIWHEELS AG jest w trakcie przeprowadzania oferty publicznej w Polsce. Środki pozyskane ze sprzedaży nowych akcji posłużą do sfinansowania pierwszego etapu budowy nowego zakładu produkcyjnego w Stalowej Woli. Tematem spotkania będą szczegóły IPO oraz plany rozwoju Grupy.

W 2014 roku Grupa UNIWHEELS sprzedała 7,2 mln felg (wzrost o 5,2% w porównaniu do 2013), z czego ok. 5,8 mln felg dostarczyła producentom samochodów(takim jak Audi, BMW/MINI, Mercedes/AMG, Jaguar/Land Rover, PSA, Volvo i inni), oraz ok. 1,4 mln felg sprzedała na rynku detalicznym pod rozpoznawalnymi markami własnymi ATS, RIAL, ALUTEC i ANZIO.

Przychody Grupy UNIWHEELS w 2014 roku wyniosły 362,6 mln EUR, EBITDA 46,8 mln EUR a zysk netto 22,8 mln EUR.

Zapisy dla inwestorów indywidualnych w dn. 17-22 kwietnia br. w DM mBanku, BZ WBK oraz DM BOŚ.

Zapis dyskusji
  • moderator: Serdecznie witam na czacie inwestorskim. Naszym Gościem jest Ralf Schmid, prezes zarządu Uniwheels AG. Spółka jest w trakcie przeprowadzania oferty publicznej akcji w Polsce.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Ralf Schmid: Serdecznie zapraszam do uczestnictwa w czacie. Nasza spółka prowadzi obecnie proces IPO, a pozyskane środki chce przeznaczyć na budowę trzeciego zakładu produkcyjnego w Stalowej Woli.
  • mateuszble: Dlaczego nie zdecydowaliscie się debiutować chociażby we Frankfurcie albo Londynie?
    Ralf Schmid: Zdecydowaliśmy się na debiut w Warszawie z kilku powodów. Przede wszystkim większość naszego biznesu jest tutaj ulokowana, poza tym warszawska giełda jest jedną z najdynamiczniejszych i najnowocześniejszych w Europie. Nasza inwestycja także zaplanowana jest w Polsce, więc dajemy polskim inwestorom możliwość bycia częścią naszego sukcesu tutaj. Co niemniej ważne, na warszawskiej giełdzie nie ma zbyt wielu możliwości inwestycyjnych związanych z inwestowaniem w branże motoryzacyjną, a ta branża ostatnio dynamicznie się rozwija.
  • mateuszble: Jakie są dokładne plany odnośnie dynamiki sprzedaży w 2015 i 2016?
    Ralf Schmid: Nie publikujemy prognoz finansowych, ale warto podkreślić, że w okresie styczeń-luty sprzedaliśmy 1,22 mln felg, co oznacza wzrost o 7 proc. r/r. Z powodu ograniczonych mocy produkcyjnych będzie trudno utrzymać zbliżone tempo wzrostu w całym 2015 roku. Biorąc jednak pod uwagę nasz program inwestycyjny a także obecny poziom zamówień, spodziewamy się podobnego wzrostu produkcji i sprzedaży w tym roku, jak zanotowany w pierwszych dwóch miesiącach.
  • Radek: Witam serdecznie! Jesteście 3 największym producentem na świecie. Kto jest waszą największą konkurencją i czy podmioty te są notowane?
    Ralf Schmid: Na rynku OEM naszymi głównymi konkurentami są Ronal, Borbet, CMS i Maxion. Rynek akcesoriów jest natomiast bardzo silnie rozdrobniony i szacujemy, że jesteśmy europejskim liderem z udziałem na poziomie ok. 13 proc. pod względem wolumenu sprzedaży.
  • Radek: O ile wzrosną moce produkcyjne w związku z budową nowej fabryki w Stalowej Woli?
    Ralf Schmid: Nowa inwestycja zostanie przeprowadzona w dwóch etapach. Pierwszy etap, finansowany głównie z IPO zostanie ukończony jesienią 2016 roku i pozwoli zwiększyć produkcję o 1,2 mln felg. Drugi etap budowy nowego zakładu powinien zakończyć się w 2018 roku wraz z uzyskaniem łącznych mocy produkcyjnych w wielkości ok. 1,9 mln felg rocznie (czyli dodatkowe 700 tys. felg).
  • mateuszble: Jakiej spodziewa się Pan redukcji? :)
    Ralf Schmid: Spodziewamy się, że nasza oferta spotka się z zainteresowaniem inwestorów, zarówno krajowych jak i zagranicznych. Liczymy też na duży udział polskich inwestorów indywidualnych. Nasza spółka może mieć dużą płynność i free float, co dodatkowo wzmaga zainteresowanie. Jednak nie będę spekulował na temat potencjalnej redukcji.
  • lucznik: Czy Spółka jest notowana na innych giełdach/ ?
    Ralf Schmid: Nie, nie jesteśmy notowani. Nasze obligacje kilka lat temu były notowane w Stuttgarcie, jednak po dokonaniu przedterminowego wykupu w ubiegłym roku już nie są notowane.
  • Gość niepotwierdzony: Środki pozyskane ze sprzedaży akcji posłużą do sfinansowania pierwszego etapu budowy nowego zakładu produkcyjnego. W jaki sposób spółka sfinansuje kolejne etapy i jaki będzie całkowity koszty inwestycji?
    Ralf Schmid: Łączna wartość inwestycji w Stalowej Woli przekroczy 80 mln EUR. Pierwszy etap sfinansowany będzie z IPO, drugi etap zostanie sfinansowany środkami z bieżących przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej lub z dostępnych linii kredytowych.
  • zainteresowany: Dlaczego konsekwentnie stawiają Państwo na lokalizację zakładów w Stalowej Woli? Dlaczego jest to tak atrakcyjne miejsce?
    Ralf Schmid: O lokalizacji naszej inwestycji w Stalowej Woli decyduje kilka czynników, m.in. optymalne położenie ze względu na naszych głównych odbiorców, czyli producentów samochodów rozlokowanych w Europie, dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowniczej oraz możliwość uzyskania ulg podatkowych ze względu na działalność w SSE. Jesteśmy obecnie największym prywatnym pracodawcą w Stalowej Woli – zatrudniamy tu około 1.800 osób, a w związku z naszą planowaną inwestycją stworzymy ponad 250 nowych miejsc pracy.
  • mateuszble: Ile w sumie bedzie akcji? Próbuję ocenić potencjał dywidendy (czytałem, że planujecie 50% dywidendy)
    Ralf Schmid: Przy założeniu że spółka wyemituje wszystkie zakładane akcje, to suma wszystkich akcji wyniesie 12.400.000 (2.400.00 nowych + 10.000.000 „starych”).
  • mateuszble: W Polsce produkowane są felgi normalnego standardu; czy planuje Pan przeniesienie produkcji felg deLux z Niemiec do Polski?
    Ralf Schmid: W nowej fabryce w Stalowej Woli będziemy mieli możliwość produkcji również większych felg, aż do rozmiaru 24 cali. Będziemy więc mogli podchodzić do zapotrzebowania rynkowego elastycznie i produkować pełną gamę felg, w tym felg premium w polskim zakładzie, aczkolwiek produkcja najdroższych, najbardziej luksusowych egzemplarzy odbywać się będzie tam, gdzie dotychczas – w Niemczech, jednak są to stosunkowo niewielkie ilości
  • MZK: Ile akcje jest przewidzanych do sprzedaży w transzy dla indywidualnych inwestorów?
    Ralf Schmid: W prospekcie nie ma podziału na transze. Informacje o cenie emisyjnej i liczbie akcji zostaną podane 24 kwietnia, a przydział zostanie dokonany 29 kwietnia. Spółka będzie publikować osobne komunikaty na ten temat.
  • Radek: Jaki jest docelowy poziom zadłużenia spółki? Pytam o wskaźnik dług netto/kapitał własny
    Ralf Schmid: Na koniec 2014 roku ten wskaźnik był na poziomie 1,9x. Docelowo chcemy go utrzymywać poniżej 2x.
  • lucznik: Jaka będzie polityka dywidendowa?
    Ralf Schmid: Spółka planuje wypłatę rocznej dywidendy wynoszącej ok. 50 proc. skonsolidowanego zysku netto, pod warunkiem wygenerowania wystarczających wolnych przepływów pieniężnych oraz zysku netto w rocznym jednostkowym sprawozdaniu finansowym spółki sporządzonym zgodnie z niemieckim kodeksem handlowym Handelsgesetzbuch.
  • lucznik: Wskażnik ogólnego zadłużenia i dług netto za 2014r?
    Ralf Schmid: Na koniec 2014 roku kapitały własne 83,4 mln EUR, dług netto 90,1 mln EUR, dług netto/kapitały własne 1,3x , dług netto/EBITDA 1,9x. W jednej z poprzednich odpowiedzi wkradł się błąd dotyczący wielkości wskaźnika dług netto/kapitały. Tu są właściwe wskaźniki. Ponadto po konwersji pożyczki od akcjonariusza na kapitał (zsynchronizowanym z IPO) wskaźnik dług netto/EBITDA spadnie do 1,4x.
  • kerad niepotwierdzony: Jakie kanały sprzedaży wykorzystujecie? Czy macie jakieś przyczółki w e-commerce?
    Ralf Schmid: W segmencie akcesoryjnym (aftermarket – części zamienne) sprzedajemy felgi poprzez kanały sprzedawców detalicznych (w tym sklepy internetowe), warsztaty i hurtownie. Bezpośrednia e-sprzedaż jest prowadzona przez nas w kanale B2B.
  • SW-fan niepotwierdzony: Bardzo mnie interesuje tematyka branży moto. Pracujecie dla największych ale to są też najtrudniejsi klienci co do wymagań. Jak wygląda koncentracja przychodów co do powiedzmy pięciu największych Waszych odbiorców, ile % przychodów zapewniają?
    Ralf Schmid: Mówimy o segmencie OEM, czyli dostarczaniu felg do producentów samochodów. Na koniec 2014 r. w ujęciu wartościowym 23 proc. przychodów segmentu OEM to sprzedaż do Audi, 19 proc. Grupa Mercedes (Mercedes i AMG), 17 proc. Volvo, 17 proc. Grupa VW (VW, Skoda, Seat, Bentley) , 8 proc. PSA (Peugeot/Citroen) oraz 7 proc. Grupa JLR (Jaguar/Land Rover).
  • kerad niepotwierdzony: Czy spółka zabezpiecza ceny aluminium, czy może przekłada zmianę cen kluczowego surowca na odbiorców?
    Ralf Schmid: Spółka stosuje stałe zabezpieczenie dot. zmian cen aluminium poprzez klauzulę cenową w umowach z klientami OEM (dostosowanie cen odbywa się kwartalnie), a na rynku akcesoryjnym poprzez dostosowywanie (zmianę) cenników. Ponadto w krótkim terminie spółka dodatkowo zabezpiecza się derywatami. Dotychczas spółka z sukcesem przenosiła zmiany cen aluminium na klientów końcowych.
  • lucznik: Jakie będzie zaangażowanie obecnych akcjonariuszy po udanej emisji?
    Ralf Schmid: Przy założeniu sprzedaży wszystkich akcji (nowa emisja + "stare" akcje) , nowi akcjonariusze będą mieli ok. 39-proc. udział w kapitale zakładowym.
  • Radek: Spółka większość kosztów i przychodów ponosi w polskim złotym. Czy zabezpieczacie zatem swoją ekspozycję w złotówce jako walucie obcej?
    Ralf Schmid: Tylko nieznaczna część kosztów jest ponoszona w PLN - są to głownie płace, energia elektryczna itp. Koszty surowca i zdecydowana większość sprzedaży jest w EUR. Ale oczywiście także stosujemy dodatkowy hedging.
  • Radek: Jakie było wykorzystanie mocy produkcyjnych w 2014 roku?
    Ralf Schmid: W zasadzie moce były i są wykorzystywane niemal w 100 proc., dlatego też zdecydowaliśmy się zwiększać je poprzez nową inwestycję.
  • SW-fan niepotwierdzony: Witam i gratuluję odwagi. Polski rynek jest trudny chyba że umie się podbić serca inwestorów tak jak niektóre spółki. Na szczęście branża automotive cieszy się ponadprzeciętnym zainteresowaniem. Stąd pytanie: jak w trzech punktach może Pan scharakteryzować swoją Spółkę co do jej działalności, pozycji, planów i atrakcyjności dla inwestorów?
    Ralf Schmid: Jesteśmy trzecim największym producentem felg aluminiowych w Europie z udziałem rynkowym na poziomie 11 proc. pod względem przychodów. Koncentrujemy się na segmencie premium rynku OEM, gdzie wypracowaliśmy długotrwałe relacje z producentami samochodów – jesteśmy wiarygodnym i elastycznym dostawcą, wykorzystujący najnowocześniejsze technologie. Jesteśmy też wiodącym producentem w europejskim segmencie akcesoriów z czterema własnymi markami kierowanymi do różnych grup klientów. Notujemy bardzo dobre wyniki finansowe, mamy atrakcyjną politykę dywidendową oraz ambitne plany rozwoju. Wierzymy, że wszystko to czyni naszą spółkę atrakcyjną dla inwestorów.
  • Ralf Schmid: Dziękuję za udział w czacie, a osoby chcące zainwestować w Uniwheels zapraszam do biur maklerskich.
  • moderator: Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za tak liczny udział w dyskusji i zapraszam na kolejne czaty.
dgwpwhag
bnutwzfw
vaqdwaxx
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 062,41 zł +380,31% 96 062,41 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 113,17 zł 242,55% 125 018,33 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 544,87 zł 22,63% 24 665,61 zł
llxqdkxc
cwuijamr
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
329
strefa niepewna BB B
109
strefa zagrożona CCC D
200

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 63
  • ROE > 30% - znaleziono 65
  • Free float < 20% - znaleziono 99

Dane aktualne na 23.10.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat