-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Robertem Brzozowskim, prezesem spółki UNIMOT. Tematem przewodnim spotkania będą plany rozwoju grupy i publiczna oferta akcji spółki.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 14:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony klawiszem F5.
-
Zastrzeżenie prawne: Informacje przekazywane podczas czatu nie są przeznaczone do rozpowszechniania w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Australii, Kanadzie, Japonii ani w jakiejkolwiek innej jurysdykcji, w której rozpowszechnianie informacji w nim zawartych może podlegać ograniczeniom lub być zakazane przez prawo.
Czat ma charakter wyłączenie promocyjny i nie stanowi oferty sprzedaży ani zaproszenia do nabywania papierów wartościowych UNIMOT S.A. Spółka oraz nie stanowi prospektu w rozumieniu właściwych przepisów prawa. Prospekt emisyjny, zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 11.01.2017 r. Prospekt, jest jedynym prawnie wiążącym dokumentem ofertowym zawierającym informacje o Spółce i oferowanych papierach wartościowych Spółki, a także o ich dopuszczeniu i wprowadzeniu do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A Prospekt został opublikowany na stronach internetowych Spółki www.unimot.pl oraz oferującego www.bossa.pl.
-
Robert Brzozowski: Dzień dobry, dziękuję za wszystkie już zadane pytania. Zaczynamy! Jestem z Państwem do godziny 15:00.
-
epresso: Co było najbardziej przekonującym argumentem za przeprowadzką z NC na rynek główny?
Robert Brzozowski: Jesteśmy spółką notowaną na NewConnect i widzimy jakie znaczenie dla naszych inwestorów i partnerów biznesowych ma transparentność i wiarygodność. Emisja akcji i podniesienie kapitału jest doskonałą okazją do przeniesienia notowań na rynek regulowany. Ze skalą naszych przychodów, wyników finansowych zdecydowanie bliżej nam do spółek notowanych na głównym rynku niż do NC. Wierzymy też, że wzrośnie płynność obrotu naszymi akcjami. Są instytucje, których wewnętrzne regulaminy nie zezwalają na inwestycje w spółki z NC. Teraz te instytucje nie będą miały ograniczeń w inwestycje w akcje UNIMOT.
-
Gość niepotwierdzony: Dlaczego cena maksymalna nowych akcji jest tak znacznie poniżej kursu giełdowego? Czy to efekt tego, jak sugerował jeden z portali, że emisja się znacznie odwlekła w czasie, czy decyzję podejmowaliście teraz, w lutym?
Robert Brzozowski: Cena emisyjna została ustalona po konsultacjach z naszymi doradcami, na podstawie wskaźników finansowych spółki i jak każde wskaźniki nie w pełni mogą one oddawać przyszłą wartości spółki. Wierzymy, że przed spółką są dobre perspektywy.
Wierzymy, że zaproponowana cena pozwoli pozyskać nowych akcjonariuszy do spółki i zrealizować wpływy z emisji w zakładanej wysokości. Pozyskane w ten sposób środki będą pracowały na zwiększanie wartości spółki, zgodnie z określonymi przez nas celami emisyjnymi.
Branża, w której działamy wymaga znacznych nakładów na finansowanie bieżącej działalności. Środki z emisji posłużą nam do realizacji zakładanych celów, zwiększenia przewagi konkurencyjnej i jeszcze szybszego budowania wartości spółki dla akcjonariuszy.
-
Tom niepotwierdzony: Czy możliwe jest kontynuowanie wzrostów przychodów na poziomie 50 rok do roku w 2017r? Czy spółka poda prognozę finansowa na 2017r?
Robert Brzozowski: Oczywiście, utrzymanie dynamiki wzrostów, przy dynamikach osiągniętych w 2016 r., jest wyzwaniem. Nie opublikowaliśmy prognoz na 2017 r. Jednak w dalszym ciągu widzimy możliwość utrzymania potencjału wzrostowego.
-
longterm: Średnio widzę potencjał w biznesie jeśli mam być szczery, na rynku opanowanym przez olbrzymich graczy, gdzie nawet Kulczyk nie dał rady. Pytanie czy macie jakiekolwiek trwałe przewagi konkurencyjne żeby zawalczyć, a jeśli tak to jakie, bo 85 milionów czy nawet 850 milionów to kropla w baku w porównaniu do gigantów którzy robią z rynkiem co chcą, a raczej co im politycy każą.
Robert Brzozowski: Jesteśmy największym niezależnym importerem oleju napędowego. Oczywiście, trudno nam się porównywać do Orlenu czy Lotosu. Naszą siłą jest rynek, czyli naturalna potrzeba alternatywnej oferty do wspomnianych podmiotów. Jednocześnie na rynku jest niedobór oleju napędowego, co tworzy możliwości funkcjonowania dla sprawnych kosztowo podmiotów, takich jak nasza. Alternatywne oferty cenowe i podejście do klienta powoduje, że w swojej bazie mamy ponad 2.000 aktywnych klientów.
-
vitay: Czy może Pan jakoś skomentować ostatnie zatrzymania w sprawie mafii paliwowej? Fejk czy realna zmiana dla branży? Wierzę że o takich sprawach nie jest wygodnie mówić publicznie w obawie o życie i zdrowie, ale żeby chociaż mrugnąć, czy coś się w tym kraju w tej kwestii zaczyna zmieniać czy nie bardzo?
Robert Brzozowski: Pakiet paliwowy bez wątpienia służy takiej branży jak nasza. Ostatnie działania prokuratury i policji służą legalnie działającym podmiotom i budują świadomość odbiorców paliw na temat problemu szarej strefy w Polsce.
-
Gość niepotwierdzony: Ilu macie w tej chwili poważnych konkurentów i jakie są bariery wejścia na rynek? Kwota 10 mln nie wydaje się barierą zaporową?
Robert Brzozowski: 10 mln zł związane z koncesją OPZ to nie jedyna bariera wejścia na rynek. Spółka posiada ponad 100 mln zł różnego rodzaju zabezpieczeń, które pozwalają nam na prowadzenie działalności i spełnianie wymogów formalno-prawnych. Te kwoty i know-how posiadane przez spółkę jest wystarczającą przewagą nad konkurencją.
-
Gość niepotwierdzony: Czy kwota 23 mln zł dotycząca budowa sieci detalicznej wyczerpuje konieczne nakłady na ten projekt? W co dokładnie musicie zainwestować i kiedy projekt osiągnie odpowiednią masę krytyczną?
Robert Brzozowski: Kwota 23 mln zł pozwoli na pozyskanie ok. 100 stacji do sieci AVIA, co pozwoli na odpowiedni poziom wsparcia w rebrandingu. Jest to projekt franczyzowy, zatem spodziewamy się stopniowego wzrostu stacji i osiągnięcia tego początkowego celu w 2020 r.
-
Gość niepotwierdzony: W raporcie DM BOŚ analityk zakłada wyczerpanie potencjału wzrostu sprzedaży w 2018 r. Czy zarząd spółki także nie widzi w tej chwili potencjału do zwiększania udziałów w rynku diesla po roku 2018?
Robert Brzozowski: Do 2018 r. spodziewamy się poziomów wzrostowych związanych z naturalną potrzebą dywersyfikacji źródła dostaw na rynku polskim, a także dotyczącego wzrostu zapotrzebowania związanego z likwidacją szarej strefy.
Po 2018 r. nasze wzrosty mogą być bardziej związane ze wzrostem gospodarczym i naturalnym zapotrzebowaniem na paliwa.
-
Tom: Kiedy wystartuje tenkuj24.pl? Na razie nie ma apki do pobrania w google play :
Robert Brzozowski: Aplikacja tankuj24 jest w fazie testów. Spodziewamy się, że może być gotowa w połowie roku. Wtedy będzie dostępna do pobrania.
-
Tom: Czy udział w projekcie tankuj24 wymaga od stacji zmiany dystrybutorów paliwa na takie które same będą kontrolować ilość pobranego paliwa? A jeśli nie, to gdzie będzie kontrola zapłaty i pobranego przez klienta paliwa?
Robert Brzozowski: Aplikacja nie wymaga zmiany dystrybutorów, a jej wpływ na system stacyjny jest minimalny.
-
Gość niepotwierdzony: W jaki sposób spółka wywiązuje się z obowiązkowych rezerw i w jaki sposób zamierza ten obowiązek spełniać w przyszłości?
Robert Brzozowski: Spółka utrzymuje zapasy obowiązkowe w produkcie, fizycznie i dalej zamierzamy to realizować.
-
AT: Czy spółka stosuje rachunkowość zabezpieczeń, a jeśli tak to w jakim zakresie? Zabezpieczacie wartość godziwą, czy przepływy pieniężne?
Robert Brzozowski: Stosujemy politykę rachunkowości zabezpieczeń w zakresie wartości godziwej. Dotyczy to głównie oleju napędowego.
-
Gość niepotwierdzony: Z czego wynika stosunkowo wysoka premia lądowa w Polsce i jaka jest szansa na jej utrzymanie?
Robert Brzozowski: Wysoka premia lądowa wynika z pozycji monopolistycznej spółek paliwowych, wynikających z barier wejścia na polski rynek, przez co spółki te utrzymują swoją pozycję i wysoką marżę.
-
Gość niepotwierdzony: Czy projekty tankuj24 i marka wspólna Avia są ze sobą jakoś powiązane?
Robert Brzozowski: Wszystkie 3 cele emisyjne są ze sobą powiązane, dają efekt synergii w postaci wzrostu sprzedaży paliw.
-
Oilandgas: Panie Prezesie, dlaczego stawiacie na detal? Orlen czy Lotos pokazują tam raczej średnie wyniki, a mają efekt skali... Jaki macie pomysł na przewagę w tym segmencie?
Robert Brzozowski: Wyniki koncernów paliwowych w detalu są na rekordowych poziomach, a detal jest nieodzownym elementem budowy trwałej pozycji na rynku i budowania optymalnego łańcucha logistycznego dostaw.
-
SW-fan: Panie Prezesie, pozwoli Pan że zacznę może z innej strony. Samochody elektryczne, o których tyle się mówi, dodatkowo w kontekście smogu. Na ile realne jest to zagrożenie dla branży paliwowej i w jakim horyzoncie można się spodziewać namacalnej konkurencji mówię o konkretach, a nie pobożnych życzeniach hipsterów.
Robert Brzozowski: Dostrzegamy zmieniający się świat, jednak nasz główny cel emisyjny związany jest z bieżącą działalnością spółki, przez co oczekujemy dość szybkiego zwrotu z tych środków. W tym krótkim terminie nie spodziewamy się zagrożenia dla naszych celów.
Proszę zauważyć, że rozpoczęliśmy obrót energią elektryczną. Jesteśmy grupą multienergetyczną.
-
Maciej Rosołek niepotwierdzony: Wielu analityków rynku paliw zauważa, że po zmianach w prawie w związku z wejściem w życie przepisów pakietu paliwowego legalny import paliw w 2017 r. staje się nieopłacalny. Czy może się Pan odnieść do tych stwierdzeń ?
Grupa Unimot w prospekcie emisyjnym ujawnia dość skomplikowaną strukturę cypryjskich spółek powiązanych, dodatkowo deklarując, że są to podmioty przez które odbywa się 95 importu paliw do kraju. Czy może Pan to wytłumaczyć ?
Robert Brzozowski: Wręcz przeciwnie. W naszej opinii ograniczenie szarej strefy wpłynie na poprawę warunków dla firm importujących paliwo. W Polsce istnieje zapotrzebowanie na paliwo z importu, istnieje niedobór ON na rynku. Przez co import ma ekonomiczne uzasadnienie ekonomiczne.
Jeśli paliwa z importu nie sprowadzimy my, to zrobią to inni. Jednocześnie tak jak wspominałem - nie jest to takie proste.
-
AT: Czy Onico jest waszą bezpośrednią konkurencją?
Robert Brzozowski: Mimo, że pozornie działamy na podobnych rynkach, Onico ma inny model biznesowy.
-
Gość: Dzień Dobry, co dokładnie zamierzacie robić z Alpiqiem?
Robert Brzozowski: Tak jak informowaliśmy, mamy list intencyjny w sprawie określenia warunków współpracy. Wypracowujemy szczegóły.
-
Gość niepotwierdzony: Kiedy spółka planuje pokazać jakąś gotówkę operacyjną?
Robert Brzozowski: Mówiąc wprost, środki inwestujemy w rozwój, to efekt rosnących obrotów.
-
Walenty: Dlaczego pomimo bardzo dużego wzarostu skali nie ma efektu dźwigni operacyjnej na poziomie EBIT? Wszystkie koszty w spółce są zmienne i związane z poziomem sprzedaży?
Robert Brzozowski: Koszty stałe stanowią mały udział względem kosztów zmiennych. Ich zmiana jest mało widoczna, przy wzroście skali działalności.
-
inw_1 niepotwierdzony: Jaka jest docelowa wielkość sprzedaży spółki? Czy zakładają Państwo jakiś górny pułap?
Robert Brzozowski: Sky is the limit ;-)
-
Gość niepotwierdzony: Witam, czy z punktu widzenia wyceny spółki nie lepiej byłoby spelniac wymóg zapasów obowiazkowych za pomocą podmiotu trzeciego?
Robert Brzozowski: Spółka zawsze realizuje najbardziej efektywne rozwiązania i model utrzymywania zapasów obowiązkowych.
-
Gość niepotwierdzony: Jaki czynnik sprawia, że paliwo sprzedawane przez Unimot jest tańsze od polskich podobno nowoczesnych rafinerii?
Robert Brzozowski: Naturalna potrzeba importu, niedobór ON na polskim rynku, jest większa niż produkcja polskich rafinerii sprawia, że jest miejsce dla niezależnych importerów. A możliwość zaproponowania alternatywnych formuł cenowych stanowi dotychczasową przewagę.
-
Gość niepotwierdzony: Skoro wycena spółki na NC była wyższa od wartyści szacowanej przez doradców, to dlaczego transza dla drobnych nie została zwiększona?
Robert Brzozowski: Transza zaoferowana inwestorom detalicznym jest zwyczajowa w ofertach publicznych. Doceniamy zaangażowanie inwestorów indywidualnych w akcjonariacie UNIMOT, jednocześnie dostrzegamy rolę inwestorów instytucjonalnych, jako takich którzy deklarują długoterminowe zaangażowanie, co stanowi jeden z czynników budujących wartość w długim okresie.
-
PeasantInvestment: Dzień dobry. Czy mógłby Pan w prostych słowach opisać standardowy "trade" w zakresie handlu ON? Rozumiem, że większość kupują Państwo w Rosji, stamtąd trafia do Polski. Kto odpowiada za transport? Kto jest najczęstszym odbiorcą w PL i za pośrednictwem jakich kanałów odbywa się handel?
Robert Brzozowski: Tak, większość importowanego przez nas produktu pochodzi z kierunków wschodnich. Jest dostarczana przez największych międzynarodowych traderów, do portu w Gdyni. Z tego portu prowadzimy dystrybucję na poszczególne bazy w głębi kraju.
-
markopollo: Projekt Tankuj24 jest nowatorski na polskim rynku. Czy uważa Pan, że w ciągu najbliższej dekady ten segment sprzedaży zakup paliwa online znacznie zyska i pójdzie śladami aplikacji z jedzeniem, transportem? Czy, jednak baza konsumentów jest relatywnie konserwatywna, która wciąż preferuje tradycyjny zakup?
Robert Brzozowski: Jak z każdą nowinką technologiczną jej sukces zależy od odpowiednio dużej grupy klientów zainteresowanych tym rozwiązaniem. Technologie mobilne są trendem wiodącym, nie pozostawia to nam wątpliwości, że aplikacje mobilne są przyszłością.
-
boss: Co Pan dostał na Walentynki?
Robert Brzozowski: Proszę wejść na nasz Twitter - teraz.
-
Andrzej B niepotwierdzony: Jak Pan widzi rozwój sieci pod marką Avia, skoro sieć stacji w Polsce jest raczej hermetyczna i podzielona pomiędzy koncerny. Stacji prywatnych funkcjonujących na polskim rynku jest niewiele i nie są zbyt atrakcyjne, aby rebranding do marki Avia miał sens?
Robert Brzozowski: Na polskim rynku istnieje ok. 6.000 stacji paliw, z czego 3.000 to stacje niezależne. W sieciach „koncernowych” istnieją stacje franczyzowe, które zmieniają barwy. To wystarczająco dużo by dawało potencjał sieci AVIA.
-
Gość niepotwierdzony: Skonsolidowany zysk za 4 kwartały to 33 mln zł, natomiast jednostkowy to 33 mln. Czy nie uważa Pan, że palicie cash na projekt gazu i energii?
Robert Brzozowski: Tak jak odpowiadaliśmy, widzimy zmieniający się świat i niektóre nasze inicjatywy są odpowiedzią na te zmiany. Niektóre projekty wymagają czasu, by osiągnąć na nich oczekiwany zwrot.
-
quake: Dzień dobry,
Mam następujące pytania:
czy UNIMOT planuje emisję obligacji w celu finansowania
jaka jest wysokość wymaganych rezerw obowiązkowych w stosunku na rynku diesla i gazu czy te wielkości się różnią?
czy UNIMOT rozważa większe zainteresowanie rynkiem gazu w Polsce pytam ponieważ nadal jest niskie wykorzystanie możliwości gazoportu
Robert Brzozowski: Zmieniające się regulacje prawne dotyczące np. przechowywania zapasów obowiązkowych w gazie oraz ceny gazu LNG powodują, że projekty związane z infrastrukturą LNG są raczej inwestycjami długoterminowymi.
W swoim biznesplanie staramy się zachować balans pomiędzy projektami przynoszącymi szybszą stopę zwrotu i budowanie wartości w długim okresie.
-
Gość: Czy po zakończeniu emisji, będziecie nadal komunikować się z inwestorami indywidualnymi za pomocą czatów inwestorskich?
Robert Brzozowski: Tak, staramy się realizować najlepsze praktyki w zakresie komunikacji z inwestorami.
-
Gość niepotwierdzony: Czy są Państwo wystawieni na ryzyko walutowe i w jaki sposób je Państwo zabezpieczają jeżeli jest?
Robert Brzozowski: Spółka prowadzi pełną politykę zabezpieczeń, ograniczamy ekspozycję na ryzyka kursowe walut i cen produktów.
-
Gość niepotwierdzony: Politycy najpierw wykosili szarą strefę, następnie małych graczy poprzez wymagania wysokich rezerw. Jak ocenia Pan ryzyko polityczne, że kiedyś przyjdzie zlecenie na Was, tak aby pkn i lotos miały monopol?
Robert Brzozowski: Tak, na rynku polskim jest bez wątpienia szansa na skuteczne działanie tylko dużych graczy. Wejście na rynek GPW to jeden z elementów budowania wartości i wielkości naszej firmy.
Wprowadzone regulacje sprzyjają dużym, legalnie działającym podmiotom, jesteśmy się jednym z nich.
-
Gość niepotwierdzony: Czy spodziewacie się wzrostu cen ropy naftowej w tym roku, a jeśli tak to jakiej wielkości?
Robert Brzozowski: Nasze analizy wskazują, że cena ropy może zamknąć się krótkookresowo w przedziale 50-60 USD za baryłkę.
-
Gość niepotwierdzony: Panie Prezesie, ale płynności dostarczają w duzej mierze drobni co widać po generowanych obrotach na GPW
Robert Brzozowski: Udział nowych inwestorów w akcjonariacie po przydziale 2,2 mln akcji wyniesie ok. 25 proc., a udział inwestorów innych niż dominujący wyniesie ok. 40 proc. To nie jest mała płynność.
-
Andrzej B niepotwierdzony: MOL planuje stworzyć sieć stacji elektrycznych. Czy Unimot tworząc sieć AVIA też widzi tu potencjał, aby tworzyć "przy okazji" stacje ładowania do aut elektrycznych?
Robert Brzozowski: Przyglądamy się zmianom zachodzącym na rynku. Będziemy reagować i działać w odpowiednim momencie.
-
Gość niepotwierdzony: Jaka jest różnica pomiędzy biletem a kosztem kredytu na sfinansowanie samodzielne zapasu?
Robert Brzozowski: Różnica ta jest uzależniona od struktury na rynku kapitałowym, przez co możliwa jest optymalizacja kosztów zapasu (contango/backwordation).
-
Żaba: Czy działalność spółki podlega w jakimś stopniu taryfikacji?
Robert Brzozowski: Tak, działalność w zakresie sprzedaży gazu i energii elektrycznej podlega taryfikacji.
-
Gość niepotwierdzony: Jak duże zapasy obowiązkowe musicie utrzymywać w tym roku? Ile gotówki to pochłonie?
Robert Brzozowski: W raporcie kwartalnym podawaliśmy, że wielkość tych kapitałow zamrożonych w zapasie to około 60 mln zł.
-
Robert Brzozowski: Dziękuję bardzo za wszystkie pytania bardzo ciekawe! Jeśli są jeszcze pytania prosimy o wysyłanie ich bezpośrednio do nas, na adres email. Wracam do pracy : Pozdrawiam!
-
moderator: Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za arcyciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.