-
moderator: Witam wszystkich na czacie z prezesem spółki Libet SA, o którym porozmawiamy o rynku, planach oraz perspektywach rozwoju. Już można zadawać pytania, na które Gość zacznie odpowiadać równo o 14.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach. Gość w ciągu 1,5 godziny postara się odpowiedzieć na jak najwięcej zadanych przez Państwa pytań.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Thomas Lehmann: Witamy wszystkich serdecznie na czacie inwestorskim i zachęcamy do aktywnego uczestnictwa w dyskusji. Mamy nadzieję, że udzielonymi odpowiedziami uda nam się przybliżyć działalność spółki Libet.
-
Gość007 niepotwierdzony: Jakie są kluczowe działania, które mają zapewnić spółce pozycję lidera w segmencie premium? Jaki jest obecnie udział Libetu w tym segmencie rynku?
Thomas Lehmann: Obecnie mamy 32 proc. udział w segmencie Premium na polskim rynku. W celu zwiększenia tego udziału będziemy poszerzali paletę produktową dzięki osiągnięciom naszego działu badań i rozwoju. Dodatkowo zacieśniamy współpracę z dystrybutorami. Dowodem tego jest chociażby podpisana wczoraj umowa z Novum Stone Expert, który jest jednym z największych dystrybutorów na Śląsku.
-
staskrRTRS: Witam serdecznie, chciałbym spytać jaką dywidendę spółka planuje wypłacić w tym roku?
Thomas Lehmann: Kontynuujemy politykę dywidendową z lat poprzednich. Rekomendacja Zarządu odnośnie dywidendy powstanie w maju i będzie uzależniona od cash flow Spółki. Stabilna sytuacja finansowa w firmie jest dla nas najważniejsza.
-
Milioner niepotwierdzony: Ile Libet stracił na przedłużającej się zimie? Czy można to odrobić ?
Thomas Lehmann: Sezonowo pierwszy kwartał jest zawsze najsłabszy w naszej branży. Obecnie wszystkie nasze zakłady dynamicznie ruszyły z produkcją i realizujemy spływające zamówienia. Na dzisiaj ciężko oszacować wpływ wyjątkowo długiej zimy na wyniki 2013 roku. Na pewno sezon będzie krótki i intensywny.
-
Budowlaniec niepotwierdzony: Jak radzicie sobie ze zmniejszającymi się zamówieniami sektora publicznego?
Thomas Lehmann: Bezpośrednio do drogownictwa sprzedajemy około 20 proc. Mamy bardzo szeroki portfel klientów. Dla nas najważniejsza jest sprzedaż w segmencie premium skierowana do klientów indywidualnych i tutaj umacniamy swoją pozycję.
-
obserwator81 niepotwierdzony: W trudnym dla całej branży 2012 r. udało się spółce wyjść na prostą, jakie podejmowaliście działania, żeby utrzymać zdrową sytuację finansową?
Thomas Lehmann: Czynnikami, które pozwoliły nam zachować zyskowność prowadzonego biznesu i stabilność finansową była obniżka kosztów i poprawa efektywności funkcjonowania zakładów oraz koncentracja na cash flow (nie branie kontraktów za wszelką cenę oraz zmniejszenie poziomu kapitału obrotowego).
-
Termalika_ekstraklasa niepotwierdzony: Witam! Czy rozmawiacie o przejęciach bądź fuzji w Waszej branży ?
Thomas Lehmann: Naszym zdaniem w naszej branży nastąpi dalsza konsolidacja. Libet zawsze aktywnie uczestniczył w procesie konsolidacji. Widzimy analogie do sytuacji z kryzysu 2001 roku i bacznie przyglądamy się możliwościom.
-
magik~ niepotwierdzony: W którym segmencie rynku w poprzednim roku spółka radziła sobie najlepiej?
Thomas Lehmann: Koncentrujemy się na rozwijaniu segmentu Premium, który charakteryzuje się najwyższą marżą. W ciągu 2012 roku nasz udział 37 proc. do 2015 roku chcemy aby stanowił on 50 proc. przychodów spółki. Rozwijamy ofertę produktów komplementarnych, które również pozwalają nam na osiągnięcie wyższych marż.
-
sasky: Tegoroczna zima wyjątkowo się przedłużyła i dała w kość branży budowlanej oraz kooperującym z nią. Czy wyniki za pierwszy kwartał będą obciążone efektem długiej zimy?
Thomas Lehmann: Czas zimowy poświęciliśmy na przygotowanie najlepszej na rynku oferty dla naszych Klientów. Zagwarantuje to nam sprzedaż w pozostałych kwartałach tego roku na oczekiwanym poziomie.
-
sasky: Na czym polega zapoczątkowany w 2012 roku proces optymalizacji kosztów stałych? Jakiego typu są to działania?
Thomas Lehmann: Na optymalizację kosztów składały się np. renegocjacje czynszów dzierżawy, ale najboleśniejsza dla nas była redukcja zatrudnienia o 119 osób. Niestety takie kroki są potrzebne, jeżeli chcemy być konkurencyjni na trudnym rynku.
-
sasky: Jaki udział w rynku kostki brukowej w Polsce posiada Libet?
Thomas Lehmann: Udział Libet w rynku kostki brukowej to ponad 20 proc. Mamy ambicję, aby ten udział zwiększać. Natomiast koncentrujemy się na budowie pozycji w segmencie premium, w którym mieliśmy w zeszłym roku 32 proc.
-
igda: W mojej okolicy w najwiekszej hurtowni chwalili kostki libet-u,ale proponowali inne ,bo brak nowych katalogów i trudności z otrzymaniem kostki.czym to jest spowodowane ?
Thomas Lehmann: To zaskakująca informacja. Prosimy o kontakt na adres ks@innervalue.pl i będziemy indywidualnie zajmowali się tą sprawą.
-
Milioner niepotwierdzony: Kupowałem Wasze akcje w ofercie publicznej przez mBank. Niestety kurs jest mocno poniżej ceny emisyjnej. Jak Pan skomentuje obecną wycenę i jej perspektywy?
Thomas Lehmann: Jako Zarząd spółki również jesteśmy jej akcjonariuszami. W naszej opinii obecna wycena nie oddaje rzeczywistej wartości firmy. Wpływ na to zapewne ma nie tylko sytuacja firmy, ale i całej branży. Z reguły jest tak, że na początku kryzysu najbardziej tracą firmy budowlane, które później jako jedne z pierwszych korzystają na ożywieniu.
-
igda: Transport to chyba największe ograniczenie expansji na wiekszą skalę(obszar) jak firma sobie z tym radzi?
Thomas Lehmann: Prawdą jest, że transport jest pewnym ograniczeniem, ale głównie w odniesieniu do standardowych produktów. Wyroby z segmentu premium mogą być wożone na dużo dalsze odległości. Również z tego powodu koncentrujemy się na sprzedaży produktów z tego segmentu. Nasze wyroby premium są dostępne na terenie całej Polski i zaczęliśmy ekspansję zagraniczną.
-
Marian niepotwierdzony: Czy są juz skonkretyzowane plany wyjścia z ofertą handlową poza granice Polski?
Thomas Lehmann: Dzięki temu, że nasze produkty są bardzo wysoko rozwinięte, możemy wychodzi z nimi poza teren Polski. Rozwijamy też produkty, które będą atrakcyjne dla klientów zagranicznych, w tym nasz produkt stream line (w naszym nowym katalogu na stronie 80). Produkt ten został wyróżniony nie tylko w Polsce (Must Have, Top Design) ale i wczoraj na targach w Mediolanie (Milan Design Week). Stream Line w przyszłym tygodniu będzie prezentowany na targach Bauma w Monachium.
-
Milioner niepotwierdzony: Kto jest właścicielem Libetu? Z akcjonariatu jasno to nie wynika...
Thomas Lehmann: Akcjonariuszami spółki fundusz IAB Financing SARL w Luksemburgu, oraz według danych na koniec 2012 r. w 17 proc. OFE (powyżej 4 proc. udział posiadały Aviva, ING, PZU).
-
MZK: Obecnie wartość rynkowa spółki to około 120 mln zł, a wartość księgowa przekracza 200 mln zł, z czego może wynikać tak duża różnica?
Thomas Lehmann: Naszym zdaniem różnica obecnie wynika głównie z braku sentymentu inwestorów do naszej branży. Ta różnica pokazuje również, że Libet ma duży potencjał do wzrostu wartości w przyszłości.
-
Gość niepotwierdzony: Czy planujecie rozbudowę portfolio o mniej standardowe produkty jak systemy podświetleń podjazdów?
Thomas Lehmann: Cały czas rozwijamy naszą ofertę. Już mamy zaplanowane produkty na 2014 rok. Libet to bardzo silna marka i chcemy ją wykorzystać nie tylko do produkcji kostki brukowej. Naszą ambicją jest kreowanie otoczenia. Posiadamy własnych projektantów i rozbudowany dział R&D. Chcemy wyjść poza tradycyjne ramy naszej branży. Rozwijamy m.in. ofertę w Stampo (beton architektoniczny) oraz planujemy wprowadzić produkty komplementarne, które uatrakcyjnią naszą ofertę. Dowodem naszej innowacyjności w branży są m.in. nagrody jakie zbiera stream line.
-
Gość niepotwierdzony: Wiem, że nie publikujecie prognoz finansowych, ale jaka może być dynamika przychodów i zysków w porównaniu do zeszłego roku, czy można spodziewać się poprawy ?
Thomas Lehmann: Naszym zdaniem jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do obecnego sezonu. Podjęliśmy szereg działań zarówno od strony oferty jak i ograniczenia naszych kosztów. Cały czas chcemy zwiększać udział w segmencie premium, który rośnie i daje nam wyższą marżę.
-
igda: Czy firma planuje wejście produktów na inne rynki :Niemcy np.?
Thomas Lehmann: Jednym z naszych strategicznych celów jest ekspansja na rynki zagraniczne. Obecnie realizujemy pierwsze zlecenia na Słowacji. Na ten rynek mamy przygotowaną całą ofertę handlową. Wkrótce pod adresem www.libet.com pojawi się strona dedykowana temu rynkowi. Natomiast stale analizujemy możliwości zwiększenia przychodów Libetu, w tym patrzymy na sąsiednie rynki.
-
Budowlaniec niepotwierdzony: Chcecie mocniej współpracować z punktami sprzedaży, w jaki sposób zacieśniacie współpracę z odbiorcami biznesowymi?
Thomas Lehmann: Jest to jeden z elementów naszego „know how”, którego nie chcemy zdradzać. Praktycznie w każdym obszarze funkcjonowania spółki logistyka, marketing, sprzedaż czy finanse przygotowaliśmy unikatową ofertę dla naszych partnerów. Jesteśmy przekonani, że nasza oferta obecnie w największym stopniu odpowiada potrzebom naszych dystrybutorów. Jesteśmy przekonani, że przełoży się to bezpośrednio na wyniki naszej spółki w 2013 roku.
-
Gość niepotwierdzony: Na początku poprzedniego roku podnieśliście ceny swoich wyrobów, czego nie zrobiła konkurencja, wydaje się teraz z perspektywy czasu, że byl to błąd, gdyż znacząco spadły wam przychody, co zamierzacie zrobić by odzyskać stracony rynek ?
Thomas Lehmann: Jako lider rynku zdecydowaliśmy się na ruch cenowy. Było to spowodowane wzrostem kosztów. Niestety rynek zareagował inaczej. W związku z tym nie podpisaliśmy kilku znaczących kontraktów i straciliśmy część przychodów. Bardzo dobrze przygotowaliśmy się do obecnego sezonu. Na dziś jesteśmy przekonani, że odrobimy utracony udział w rynku.
-
gucio niepotwierdzony: Rozumiem, że jednym z najbardziej interesujących dla Libetu segmentów jest sprzedaż do klientów budujących domy jednorodzinne, czy ten segment w Polsce rośnie?
Thomas Lehmann: Tak jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych segmentów dla nas. Liczba pozwoleń na budowę domów jednorodzinnych w 2012 roku wzrosła o 26,8 proc. Dzięki wysokiemu udziałowi Libetu w tym segmencie nasza pozycja jest stabilna nawet przy dużych spadkach inwestycji infrastrukturalnych.
-
Fotek niepotwierdzony: Witam, przymierzam się do zbudowania domu. Dlaczego akurat oferowanych przez Was produktów miałbym użyć?
Thomas Lehmann: Dlatego, że oferujemy produkty premium. Co to oznacza? Nasze produkty są tworzone ze szlachetnych kruszyw, projektanci Libetu doradzają przy planowaniu inwestycji, a nasze produkty mają długi okres gwarancji. Dodatkowo, żeby przekonać Pana do naszej oferty zapraszamy do odwiedzenia ogrodu pokazowego w Łodzi lub obejrzenia go na www.libet.pl
-
Finweb.pl niepotwierdzony: Jak istotna jest umowa z Novum, o której zawarciu poinformowali Państwo w dniu wczorajszym? Czy może ona mieć istotny wpływ na rezultaty?
Thomas Lehmann: Ważny jest dla nas każdy klient. Natomiast Novum Stone Expert jest jednym z największych dystrybutorów na południu Polski. Dla nas związanie się z tak ważnym partnerem daje nam jasny sygnał, że nasza oferta jest jedną z najatrakcyjniejszych na rynku. Na pewno pozwoli nam to zwiększyć sprzedaż produktów premium. Mam kilkadziesiąt tego typu umów podpisanych z dystrybutorami. W najbliższym czasie mamy zamiar podpisać umowy z największymi graczami na lokalnych rynkach o czym będziemy informowali.
-
Budowlaniec niepotwierdzony: Jakie są cele na 2013 r. i co zadecyduje o wynikach finansowych?
Thomas Lehmann: Główne cele na 2013 rok to wzrost efektywności sprzedaży, rozwój kanałów dystrybucji, ekspansja geograficzna i rozwój oferty. O wynikach finansowych zdecyduję przede wszystkim dobre przygotowanie do sezonu i dyscyplina kosztowa co powinno się przełożyć na pozytywny cash flow.
-
moderator: Za 15 minut kończymy spotkanie, Goście odpowiedzą na jeszcze kilka pytań czekających w kolejce
-
Gość niepotwierdzony: Co ma Pan na myśli pisząc dobrze "przygotowani ,. Jakie konkretnie działania podjeliście
Thomas Lehmann: Jestem przekonany, że obecnie mamy najlepszy zespół w historii Libetu. Dzięki zaangażowaniu ludzi byliśmy w stanie od października zeszłego pracować nad kompleksową ofertą dla naszych najbardziej wymagających odbiorców. Chociażby warto wspomnieć o: rozszerzeniu oferty produktowej, poprawie serwisu logistycznego, zdecydowanej poprawie dostępności produktów, znacznej poprawie jakości obsługi klienta. Mamy nadzieję, że to wszystko przełoży się na wzrost przychodów w 2013 roku.
-
Haprc niepotwierdzony: Jakie efekty przyniosła obecność Libetu na targach designu?
Thomas Lehmann: Odbiór po targach w Mediolanie jest bardzo pozytywny. W tej chwili mamy pierwsze zapytania na sprzedaż licencji opatentowanego przez nas produktu stream line. Za nami pierwsze realizacje inwestycji w oparciu o ten produkt. Zainteresowanie tym produktem utwierdza nas w przekonaniu, że obraliśmy słuszną strategie rozwoju, czyli koncentracje na najwyższym segmencie rynku i kreowanie pozycji trendsettera.
-
igda: Jak firma radzi sobie z należnościami od firm,czy zwiększa się skala zagrozonych płatności w zwiazku ze zła sytuacja w budowlance co działa troszkę jak domino dla wielu firm ?
Thomas Lehmann: Staramy się jak najlepiej zabezpieczać nasze należności. Na pewno w branży są spore opóźnienia w płatnościach natomiast podchodzimy do kontrahentów selektywnie. Od początku zeszłego roku prowadzimy również restrykcyjną politykę kredytu kupieckiego. Szczególnie początek sezonu jest newralgiczny ze względu na dynamicznie realizowaną sprzedaż i konieczność zakupu surowców.
-
Gość niepotwierdzony: Z Pana imienia i nazwiska wnioskuję, że pochodzi Pan z kraju niemieckojęzycznego. Oglądał Pan mecz Borussi Dortmund w ćwierćfinale LM ? :)
Thomas Lehmann: Jestem bardzo zadowolony z wyniku. Bardziej emocjonujący był dla mnie mecz Śląska Wrocław z Wisłą Kraków, który oglądałem na stadionie z kluczowym klientem :) Ogólnie nie jestem wielkim kibicem piłki nożnej.
-
Thomas Lehmann: Serdecznie dziękuję za uczestnictwo w czacie. Czas nie pozwolił odpowiedzieć na wszystkie pytania. Inwestorów, którzy chcieliby otrzymać więcej informacji zapraszam do bezpośredniego kontaktu ze spółką pod adresem mailowym ks@innervalue.pl
-
moderator: Zespół StockWatch.pl dziękuje wszystkim Użytkownikom za przybycie oraz Gościom za możliwość rozmowy. Zapraszamy na kolejne czaty na naszym portalu.