-
moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z Damianem Szymańskim, prezesem zarządu Render Cube SA. Tematem spotkania będzie środowy debiut spółki na NewConnect oraz plany rozwoju gry Medieval Dynasty.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg prezentacji i czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Damian Szymański: Dzień dobry, witam Państwa serdecznie na czacie spółki Render Cube. Już jutro odbędzie się nasz debiut na rynku NewConnect, dlatego zachęcam do zadawania pytań o sytuację w firmie, naszą flagową produkcję Medieval Dynasty oraz plany na przyszłość.
-
Marcin: Podczas IPO porównywaliscie się z Green Hell pod kątem dynamiki sprzedaży. GH przed trybem COOP miał około 400k sprzedaży szt., czyli po COOP sprzedaż wzrosła ponad x6, na co Wy liczycie po COOP i czy to właśnie COOP ma być głównym katalizatorem sprzedazy.
Damian Szymański: Każda gra ma swoją własną specyfikę i dlatego trudno szacować przyszłą sprzedaż. To co widzimy, to szerokie zainteresowanie naszej społeczności potencjalnym trybem co-op i jest to bez wątpienia najczęściej zgłaszana prośba o rozszerzenie rozgrywki w grze Medieval Dynasty. Wprowadzenie tego trybu na pewno byłoby katalizatorem dla sprzedaży, ale musimy pamiętać, że nasz tytuł od początku był tworzony jako rozgrywka single player. Weryfikujemy obecnie możliwość implementacji trybu co-op i szacujemy, że pod koniec I kwartału zdecydujemy czy będzie możliwe jego wdrożenie w zadowalającej nas jakości, bo to ona cały czas determinuje rozwój oraz stabilną sprzedaż Medieval Dynasty. Chcemy cały czas utrzymywać poziom min. 90 proc. pozytywnych komentarzy.
-
Marcin: To co może dziś wyróżniać Medievala na tle innych Indie gier w PL to analogicznie do Green Hell, ogromny potencjał „konsolowy”, może nie mniejszy niż dla PC, jakie macie tu oczekiwania i na kiedy planujecie premierę konsolową.
Damian Szymański: Bazując na porównywalnych tytułach z portfolio naszego wydawcy i ich sprzedaży w wersji na konsole, szacujemy sprzedaż tej wersji gry na około 30 proc. nakładu PC. Jest to podobny udział jaki założył sobie Green Hell i jesteśmy tutaj dobrej myśli, zwłaszcza po wdrożeniu trybu TPP, który w naszej opinii jest dużo bardziej popularny właśnie na konsolach i będzie na nich dostępny od debiutu.
-
Akcjonariusz: Panie prezesie, jakiego debiutu Pan się spodziewa? Listopadowe i grudniowe debiuty (także spółek z gamedev) przyniosły straty.
Damian Szymański: Przyglądamy się otoczeniu i ostatnim debiutom, ale ciężko nam odnieść je do naszej spółki. Jesteśmy studiem, które ma już na koncie duży, globalny sukces gry Medieval Dynasty, nawiązaną współpracę z Microsoft w ramach Xbox Game Pass, a w przyszłym roku czeka nas premiera wersji konsolowych. Nasz tytuł ma wciąż bardzo wysoki potencjał sprzedaży i jego rozwój planujemy na kilka najbliższych lat. Wierzę, że te fundamenty zostaną docenione przez rynek. Wszystkie ostatnie oferty publiczne plasowane były w tej samej cenie 150 zł za akcję i ten poziom stanowi również cenę odniesienia dla pierwszej sesji notowań.
-
Gość: Zgodnie z dokumentem informacyjnym nabyliście prawa do gry za 2,5 mln EUR. Czy w ramach płatności z tytułu produkcji od głównego akcjonariusza i tantiem ze sprzedaży MD już odzyskaliście tę kwotę?
Damian Szymański: Tak, przychody wygenerowane przez dotychczasową sprzedaż Medieval Dynasty oraz otrzymane tantiemy od wydawcy pokrywają z nawiązką kwotę 2,5 mln EUR. Do tej pory opłaciliśmy już 2 mln EUR i pozostała nam ostatnia transza spłaty. Po III kwartale spółka posiadała na koncie około 12 mln zł i daje nam to komfortową sytuację finansową, a trzeba pamiętać, że sprzedaż premierowej wersji MD zostanie ujęta w IV kwartale.
-
Łukasz83: Czy transza od Microsoftu za udział MD w game passie dotyczy sprzedaży PC, czy jest związana z XBOX?
Damian Szymański: Otrzymane w tym roku transze od Microsoftu dotyczą udziału tytułu w Game Pass na PC. Kolejne transze od Microsoftu otrzymamy w momencie udostępnienia konsolowej wersji gry. Przypominam, że Microsoft nie ma wyłączności na Medieval Dynasty i dlatego zakładamy równoczesną premierę na konsole Xbox oraz Sony.
-
ciekawski: jaki udział w sprzedaży mają polscy gracze?
Damian Szymański: Sprzedaż na rynku polskim odpowiada za około 3 proc. całkowitej sprzedaży Medieval Dynasty.
-
Inwestor1891: Jak idzie realizacja celów stawianych w poprzednich emisjach akcji? Pytam tu m.in. o rozbudowę studia animacji i muzyki oraz rekrutację nowych devów.
Damian Szymański: Od czasu pierwszych emisji zatrudniliśmy trzech nowych pracowników, powiększając zespół do 19 osób. Aktualnie jesteśmy w trakcie rozbudowy powierzchni biurowej o dodatkowe ~200 m2, co pozwoli nam na stworzenie studio dźwięku i da nam więcej miejsca podczas nagrań z wykorzystaniem sprzętu do motion capture, który zakupiliśmy z przychodów z emisji. Wykorzystaliśmy go m.in. nagrywając samodzielnie animacje do aktualizacji TPP wypuszczonej w zeszłym tygodniu, aby mieć pełną kontrolę nad ich wysoką jakością.
-
księgowy: Gdzie w bilansie wykazaliście prawa autorskie nabyte od Wydawcy? Czy nabyte prawo będzie w ogóle amortyzowane?
Damian Szymański: Są one wykazane w środkach trwałych w budowie, umowa była uzależniona od milestonów sprzedażowych, dlatego nie znaliśmy finalnej kwoty zapłaty w momencie podpisania umowy, aby przenieść to już do środków niematerialnych i prawnych. Amortyzacja zostanie uruchomiona po zapłacie ostatniej transzy, jest przewidziana na 5 lat.
-
gość: jak docelowo chcielibyście żeby wyglądała sprzedaż pod względem geograficznym docelowo?
Damian Szymański: Jesteśmy bardziej niż zadowoleni z obecnej sprzedaży, w której główne rynki to Europa Zachodnia i Ameryka Północna, odpowiadające łącznie za blisko 70 proc. sprzedaży ilościowej, a największy udział poszczególnych państw to USA i Niemcy, razem 45 proc. całkowitej sprzedaży. Cena regularna gry Medieval Dynasty zarówno w wersji wyrażonej w dolarach jak i w euro, jest wyższa od ceny wyrażonej w PLN. Ten rozkład sprzedaży sprzyja wyższej cenie jednostkowej i średniemu przychodowi spółki z jednej kopii.
-
GPW_geek: Czy 6 mln zł jakie spodziewacie się otrzymać od w latach 2021-2022 obejmuje także wersję konsolową, a jeśli tak to czy konsola będzie dostępna w game passie już od premiery?
Damian Szymański: Tak, przytoczona kwota obejmuje łączne wpływy z udostępnienia wersji na PC oraz na konsole Xbox, na których Medieval Dynasty będzie dostępny od pierwszego dnia. To kwota, która przysługuje nam jako Render Cube, jest jeszcze obok tego część, która przysługuje naszemu wydawcy.
-
Graaacz: Dlaczego to spółka zatrudnia Community managera, a nie wydawca gry? Czy kolejne gry będą wydawane już bez udziału wydawcy/akcjonariusza?
Damian Szymański: Zatrudnienie Community Managera było potrzebne także aby wzmocnić działania PR-owe, nie tylko IP Medieval Dynasty, ale także spółki Render Cube, zwłaszcza w przestrzeni branżowej. Przy kolejnej produkcji podejmiemy najlepszą dla nas biznesowo decyzję, co nie wyklucza samodzielnego wydania gry czy potencjalnych partnerstw z wydawcami.
-
Remigiusz: Jakie jest podejście Waszego głównego właściciela: inwestor pasywny czy narzuca Wam jakieś cele biznesowe, plany, działania? I drugie pytanie - polityka dywidendowa?
Damian Szymański: Nasza współpraca jest na zasadzie partnerskiej i posiadamy dużą swobodę działania. Wydawca wspiera nas przede wszystkim w planach związanych z promocją gry, za jej produkcję i pomysły na rozwój odpowiadamy wyłącznie my. Polityka dywidendowa to temat na dalsze lata rozwoju studia, natomiast widzimy wartość w należeniu do grona tego typu spółek.
-
JanekWUK: W ramach trybu co-op chcecie zatrudnić jednego programistę. Jeśli zerknąć na CD Projekt, inne małe studia, wydaje się to bardzo optymistyczne założenie. A może już w zespole są kompetencje multi?
Damian Szymański: Oczywiście, że będziemy szukać większej liczby pracowników przy rozwijaniu naszych gier o funkcjonalności multiplayer. Pewne kompetencje multiplayer już zresztą w zespole posiadamy, ponieważ nasza poprzednia gra, Monster League, zawierała takie mechaniki.
-
zaniepokojony: Peak graczy na premierze właściwej jest istotnie mniejszy od tego na premierze EA, a dysproporcja przyrostu followersów jeszcze większa. Czy Państwa zdaniem EA to najwłaściwsza forma rozwoju gry? Nie lepiej byłoby wydać grę po szerokich beta testach i uwzględnieniu uwag graczy?
Damian Szymański: Peak graczy w early access wyniósł 18,7 tys., a przy premierze wersji 1.0 było to 16,7 tys. Pamiętajmy, że premiera w EA odbyła się w 2020 roku, kiedy istniało wiele obostrzeń, co przełożyło się na znaczny wzrost zainteresowania grami. Obecnie jest już dużo spokojniej. My jesteśmy zadowoleni z premiery wersji 1.0 we wrześniu br. i uważamy, że early access bardzo pozytywnie przyczynił się do sukcesu Medieval Dynasty. To dzięki sugestiom graczy mamy obecnie produkt, który dostarcza rozrywki nie tylko przez początkowe 10h gry, ale także 50h, a nawet 100h i więcej. Nasza gra zanotowała bodajże trzeci najwyższy peak wśród polskich premier w tym roku, zaraz za CMS21 i Riftbreaker.
-
gość: Czy śledzi Pan to co się dzieje z kursami akcji podobnych spółek na NC/GPW
Damian Szymański: Koncentruję się przede wszystkim na rozwoju studia i naszego IP w postaci tytułu Medieval Dynasty, to jest dla mnie priorytetem. Ostatnie debiuty nie umknęły mojej uwadze, ale uważam, że ciężko odnieść te spółki do naszej. Dodam, że wszyscy inwestorzy biorący udział w ofertach publicznych, w tym zagraniczni, obejmowali akcje po cenie 150 zł, który stanowić będzie kurs odniesienia dla pierwszego dnia notowań.
-
gość: Jaki wolumen sprzedaży zakładacie do końca roku? czy wolny czas świąteczny wpływa na sprzedaż?
Damian Szymański: Ostatni kwartał to najlepszy okres dla producentów gier w ciągu roku. Na wyniki finansowe duży wpływa ma zwłaszcza okres świąteczny, który pozytywnie wpływa na wielkość wolumenu sprzedaży i rekompensuje wolny czas wakacyjny, gdzie sprzedaż jest niższa. W okresie świątecznym spodziewamy się równie dobrych wyników sprzedażowych co w ostatnich tygodniach.
-
Marcin: Duże studia takie jak CD Projekt czy Rockstar zdecydowały się ostatnio na agresywniejszą politykę cenową swoich flagowych tytułów, sięgającą 50% przeceny. Czy nie uważa Pan, że Ci gracze dysponują lepszymi analizami dotyczącymi np. aktualnej konkurencji i powinien być to sygnał dla pozostałej czesci rynku co do takich decyzji w kwestii agresywniejsze polityki cenowej? Tym bardziej, że pozostajecie tu bardzo konserwatywni.
Damian Szymański: Stworzona przez nas gra Medieval Dynasty od samego początku zakładała konkurowanie z pozostałymi studiami i produktami przede wszystkim jakością. Nasze analizy bazujące na bieżącej sprzedaży oraz konwersji z poszczególnych okresów promocyjnych z rabatem 20 proc. spełniają nasze wewnętrzne założenia i jesteśmy z nich zadowoleni. Cena oraz obecnie stosowane rabaty obejmujące nasz produkt w stosunku do oferowanej jakości i długości rozgrywki uważamy za bardzo konkurencyjne porównując je z bieżącymi cenami innych tytułów.
-
graaacz: Przykłady takich gier jak Green Hell wprost pokazują, że najważniejszym aspektem jest multiplayer. W waszej roadmapie jest on dopiero po konsolach, czy trybie TPP. Dlaczego wybraliście taką kolejność?
Damian Szymański: Przygotowanie i wdrożenie na wysokim poziomie trybu co-op do gry typu single player to zadanie wymagające dużego nakładu czasu i zasobów w postaci pracowników. Dużo szybciej jesteśmy w stanie przygotować wersje konsolowe oraz dostarczać regularnych aktualizacji dla fanów nastawionych na rozgrywkę dla pojedynczego gracza, jednocześnie weryfikując możliwość trybu co-op w przyszłości. Do końca I kwartału powinniśmy wiedzieć ile czasu i środków będzie to wymagało, dzięki czemu podejmiemy świadomą i najlepszą dla studia decyzję. Zdecydowanie widzimy w trybie co-op wysoki potencjał, dlatego poszerzamy nasze kompetencje multiplayer.
-
GOŚĆ: Co jaki czas otrzymujecie od wydawcy raport sprzedażowy? Miesiąc, kwartał? Czy znacie już sprzedaż za listopad?
Damian Szymański: Szczegółowe raporty otrzymujemy około 25-30 dni po zakończeniu poprzedniego miesiąca, wcześniej możemy obserwować jedynie wstępne dane np. na platformie Steam. Trzeba pamiętać, że Medieval Dynasty jest jeszcze dostępny także na EPIC czy GOG.
-
Aneta: Wykazaliście przychody za III kw. w kwocie prawie 5 mln zł. jakie raporty sprzedażowe od wydawcy ten raport obejmuje? Czy wykazaliście tam sprzedaż za wrzesień?
Damian Szymański: W III kw. uwzględnione zostały pierwsze płatności za platformę subskrypcyjną, natomiast cała sprzedaż pełnej, premierowej wersji Medieval Dynasty, będzie ujęta w wynikach IV kwartału.
-
LeonZ: Medival Destyny jest niewątpliwie jednym z największych sukcesów w polskim gamdev. CZy wycena na lekko ponad 150 mln zł (emisja serii C) była waszym zdaniem właściwa?
Damian Szymański: Mogę tylko skomentować zainteresowanie inwestorów ofertą, które zarówno podczas pierwszej jak i drugiej oferty publicznej prezentowanej na CrowdConnect.pl było wysokie. Zarówno ze strony inwestorów indywidualnych jak i instytucjonalnych, w tym zagranicznych.
-
Księgowy: Na koniec września macie 6,86 mln zł w aktywach trwałych w budowie. Co to za aktywa?
Damian Szymański: Aktywa trwałe w budowie to płatności za IP opłacone do tamtego momentu (1,5 mln EUR) oraz inwestycje na poczet rozbudowy m.in. studia dźwięku i animacji.
-
Gość: Kiedy spodziewacie się miliona sprzedanych egzemplarzy?
Damian Szymański: Systematycznie zbliżamy się do tego progu i będzie to dla spółki ogromny sukces. Chcemy jak najszybciej osiągnąć ten cel, ale jednocześnie dbamy o wysoką monetyzację Medieval Dynasty, dlatego w najbliższym czasie nie zamierzamy zwiększać przecen na naszą grę o więcej niż 20 proc. Liczymy, że w 2022 roku, jeszcze przed wersją na konsole, przekroczymy próg miliona sprzedanych egzemplarzy.
-
Damian Szymański: Dziękuję za wszystkie pytania, zapraszamy jutro do śledzenia naszego debiutu na NewConnect i Wesołych Świąt! :)
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.