pixelg
StockWatch.pl - Giełda od fundamentów - wiadomości, analizy, inwestycje i finanse
AD.bx ad0a
AD.bx ad0b

Analizy finansowe i wiadomości giełdowe

Dyskusja odbyła się dnia: 26.11.2015, godziny 12:00
Grzegorz Polaniecki - dyrektor generalny i członek zarządu Enter Air SA Enter Air SA
ENTER
26 listopada o godzinie 12:00 zapraszamy na czat inwestorski z Grzegorzem Polanieckim, Dyrektorem Generalnym i członkiem zarządu EnterAir SA. Czat poświęcony będzie trwającej ofercie publicznej.

EnterAir jest największą czarterową linią lotniczą działającą w Polsce i jednocześnie największym prywatnym przewoźnikiem lotniczym w naszym kraju. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając do ponad 30 krajów od Islandii i Portugalii po Kenię i Tajlandię.

EnterAir planuje zakup 6 nowych samolotów, w tym 2 samoloty Boeing 737-800 oraz 4 samoloty Boeing 737-8 MAX, które zastąpią część dotychczas użytkowanych maszyn.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam serdecznie na czacie z przestawicielem spółki EnterAir, która prowadzi ofertę publiczną. Mieliśmy już przyjemność gościć Spółkę parę miesięcy temu, stąd będzie ciekawe nawiązać co się przez ten czas zmieniło. Tematem jest oczywiście trwająca oferta publiczna, a także wszystko co może dotyczyć EnterAir od strony sytuacji w branży lotniczej.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając o tym użytkownika.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Grzegorz Polaniecki: Witam serdecznie na czacie na temat oferty publicznej Enter Air i zapraszam do zadawania pytań.
  • inwestor: Witam, na rynku i w branży lotniczej nastroje raczej kiepskie, czy to aby na pewno dobry moment na debiut?
    Grzegorz Polaniecki: Rynek lotniczy ma się bardzo dobrze o czym świadczą wyniki lini lotniczych. Również Enter Air notuje bardzo dobre wyniki - w okresie I-III kw. mieliśmy EBITDA na poziomie 71,5 mln zł i zysk netto 40 mln zł. Uważamy, że jest dobry moment na inwestycję w linie lotnicze.
  • ik: Witam Dwaj najwięksi klienci odpowiadają za prawie połowę przychodów spółki. Czy to są biura podróży? Czy upadłość któregoś z biur podróży które korzysta z Waszych usług byłaby problemem dla spółki, czy możecie od razu zdobyć nowych klientów?
    Grzegorz Polaniecki: Wszyscy nasi klienci to podmioty o stabilnej sytuacji finansowej i rozpoznawalni najwięksi touroperatorzy. Nawet w wypadku problemów biur podróży, klienta przejmują inni touroperatorzy. Rynek przewozów nie znika. Należności za operacje lotnicze płacone są przed ich wykonaniem.
  • SW-fan: Panie Prezesie, przed sezonem czyli w czerwcu mówił Pan w tym miejscu że sytuacja z wynikami jest dobra i na pewno wykonacie prognozę. I chyba tak rzeczywiście jest, bo wyniki po Q3 już ją przekroczyły. Czy to oznacza, że na Q4 można spodziewać się minusów albo zera?
    Grzegorz Polaniecki: W budżecie są przewidziane przeglądy naszych samolotów, które odbywają się w sezonie zimowym. Oczekujemy, że wyniki za cały 2015 r. będą zgodne z prognozą.
  • ik: Przez jakie kanały prowadzicie sprzedaż?
    Grzegorz Polaniecki: Zdecydowana większość miejsc jest sprzedawana bezpośrednio touroperatorom. Część miejsc jest dostępna dla klientów indywidualnych poprzez stronę internetową enterair.pl
  • zatroskany_inwestor_666 niepotwierdzony: Kiedy pojawią się nowe samoloty, jak będzie wyglądała flota w najbliższych miesiącach/kwartałach?
    Grzegorz Polaniecki: Samoloty zamówione od Boeinga pojawią się we flocie zgodnie z harmonogramem: Q4 2017, Q2 2018, Q4 2020, Q2 2021. Dodatkowo rozważamy zwiększenie w 2016 r. floty o 1-2 samoloty B737-800 w oparciu o leasing operacyjny. Wynika to z dużego popytu zgłaszanego przez naszych klientów.
  • SławekB niepotwierdzony: Dzień dobry, jakie kierunki lotów są najpopularniejsze?
    Grzegorz Polaniecki: Obecnie najczęściej latamy do Hiszpanii, Grecji, Portugalii i Bułgarii. Łącznie obsługujemy ponad 250 portów.
  • SW-fan: Panie Prezesie, lotnictwo rozwija się b. szybko, np. Wizz dokupuje maszyny, dostawił kolejnego Airbusa do bazy w Warszawie, ale to tempo nie przekłada się na tempo wzrostu Enter Air. Jeśli jestem w błędzie to proszę o skorygowanie, jak wygląda realizacja Waszych planów, ale konkretnie.
    Grzegorz Polaniecki: Rośniemy szybciej niż rynek. W ostatnich 3 latach liczba wykonanych fotelo-kilometrów wzrosła o 58,5 proc. Rynek low-cost i rynek czarterowy są nieporównywalne.
  • milosz75 niepotwierdzony: Witam, czy i jak ostatnie wydarzenia w Paryżu i wojna w Syrii wpływają na rynek przewoźników lotniczych?
    Grzegorz Polaniecki: Z tego co obserwujemy te wydarzenia nie mają negatywnego wpływu na nasze operacje.
  • epresso: Witam, super że rozwijacie Państwo flotę, jeszcze bardziej cieszy mnie inwestycja w Boeingi, ale interesuje mnie, czy zamierzacie zwiększyć ilość obsługiwanych połączeń, szczególnie w kontekście lotniska CDG (w pokładowym magazynie chwalicie się bazą) oraz lotnisk w UK.
    Grzegorz Polaniecki: Udział rynku zagranicznego w naszych przychodach wyniósł w I-III Q 2015 38 proc. W 2012 r. wynosił 14,3 proc. Zapotrzebowanie na nasze usługi na rynkach zagranicznych cały czas rośnie.
  • tomus: Zakup samolotów to duża inwestycja. Jakie będą z tego korzyści, oszczędności? Kiedy to się zwróci?
    Grzegorz Polaniecki: Nowe samoloty będą dużo bardziej efektywne kosztowo - niższe zużycie paliwa i tańsza obsługa techniczna. Jak również przychodowo - większy zasięg i możliwość wykonania większej liczby lotów.
  • Januszszsz niepotwierdzony: Z którymi touroperatorami wspólpracujecie Państwo?
    Grzegorz Polaniecki: Współpracujemy ze wszystkimi największymi touroperatorami na polskim rynku.
  • lotnik: Czy samoloty których zakup mają sfinansować środki z emisji będą zupełnie nowe? Czy istnieje ryzyko poślizgu w dostawie tych maszyn?
    Grzegorz Polaniecki: Zgodnie z informacjami od Boeinga harmonogram produkcji samolotów jest niezagrożony.
  • Janek niepotwierdzony: Czy zakupione Boeingi zastapia starsze 4-setki, czy beda uzupelnieniem floty?
    Grzegorz Polaniecki: Boeingi 737-400 będą stopniowo zastępowane przez Boeingi 737-800.
  • Izabel niepotwierdzony: Jak instytucje odbierają Spółkę? Czy widac zainteresowanie ofertą?
    Grzegorz Polaniecki: Jesteśmy w trakcie roadshow. Widzimy duże zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych naszą ofertą. Wyniki finansowe są bardzo dobre, co doceniają inwestorzy.
  • zatroskany_inwestor_666 niepotwierdzony: Jaki wpływ na wyniki mają ceny paliwa?
    Grzegorz Polaniecki: Nasze przychody są indeksowane o ceny paliwa. Oznacza to, że zmiana cen paliw nie ma istotnego wpływu na nasze wyniki.
  • Izabel niepotwierdzony: Jak wygląda polityka dywidendowa? Czy po debiucie spółka będzie dzielić się z akcjonariuszami zyskiem. Bo dotąd zyski zostawały w spółce?
    Grzegorz Polaniecki: Dotychczas całe zyski były inwestowane w rozwój spółki. Widzimy nadal duży potencjał wzrostu naszego biznesu. Nie wykluczamy wypłaty dywidendy w przyszłości.
  • zatroskany_inwestor_666 niepotwierdzony: Czy dynamiczne tempo wzrostu Państwa na rynkach zagranicznych jest do utrzymania?
    Grzegorz Polaniecki: Rynki zagraniczne są dla nas oceanem możliwości. Zapotrzebowanie na nasze usługi jest znacznie większe niż jesteśmy w stanie na dziś zrealizować.
  • right-seat: Z sezonu zimowego i prawdopodobnie z lata 2016 już prawie na pewno wykluczony jest Egipt. Kto wie czy za chwilę do zakazanych rejonów nie dołączy Turcja. Jakie są % Wasze operacje w tych dwóch kierunkach?
    Grzegorz Polaniecki: Znaczenie Egiptu w naszych przewozach jest marginalne. Udział Turcji w 2015 r. uległ obniżeniu. Obserwujemy natomiast wzrost zainteresowania Grecją, Bułgarią, Portugalią i Hiszpanią.
  • Izabel niepotwierdzony: Czy wszystkie istniejące akcje są objęte lock-upem. I na jak długo, jeśli tak?
    Grzegorz Polaniecki: Wszystkie istniejące akcje objęte są 360-dniowym lock-upem. Wszystkie istniejące akcje są akcjami imiennymi i nie zostaną dopuszczone do obrotu, co potwierdza długoterminowy horyzont inwestycyjny obecnych akcjonariuszy.
  • zatroskany_inwestor_666 niepotwierdzony: Czy nie obawiacie się, że zagrożenie terrorystyczne zmniejszy zainteresowanie wycieczkami do ciepłych krajów i co za tym idzie waszymi usługami?
    Grzegorz Polaniecki: Mamy tak szeroką ofertę przelotów wakacyjnych, że klient zawsze coś znajdzie.
  • tom niepotwierdzony: Jaki wpływ na wyniki mają wahania kursów walut? Teraz to istotne...
    Grzegorz Polaniecki: Mamy bardzo niewielką ekspozycję na wahania kursów walut. Mamy ekspozycję na zakup niewielkiej ilości PLN, co w obecnej sytuacji jest korzystne.
  • Gość niepotwierdzony: Na poprzednim czacie wspominał Pan, że spółka jest w stanie przewidzieć swoje przychody na rok czasu do przodu, bo tak wygląda u Was kontraktacja. A zatem pozostaje pytanie, czy wobec dzisiejszej wiedzy może Pan powiedzieć, że Enter Air wzrośnie także w przyszłym roku?
    Grzegorz Polaniecki: Jestesmy w stanie przewidzieć przychody na mniej więcej jeden rok do przodu. Jednak ze względu na obostrzenia prawne nie możemy podawać takich danych.
  • SW-fan: Skoro jest rzekomo tak duże zainteresowanie, wzrost rynku i hossa bo tak to rozumiem - to co po wchodzicie na giełdę zamiast pójść do Private Equity albo chociażby do banku po tani kapitał?
    Grzegorz Polaniecki: Każdy kapitał, czy to z giełdy, czy z banków, czy PE, ma swoje plusy i minusy. Giełda jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. Szczególnie mając na uwadze inwestycje w nową flotę.
  • Izabel niepotwierdzony: Czy któryś z Państwa bezpośrednich konkurentów jest notowany i gdzie?
    Grzegorz Polaniecki: Na giełdach nie ma bezpośrednio porównywalnej do nas spółki. Dlatego uważamy, że nasza oferta publiczna jest unikatową okazją inwestycyjną.
  • SW-gość niepotwierdzony: Zakup nowych samolotów to koszt większy niż 110 mln zł które chcecie pozyskać z emisji, w jaki sposób będzie finansowany zakup nowych maszyn?
    Grzegorz Polaniecki: 110 mln zł które chcemy pozyskać od inwestorów będzie wykorzystane na finansowanie przedpłat na nowe samoloty. Harmonogram dostaw samolotów jest tak ułożony, by pozyskane środki w pełni zaspokoiły nasze potrzeby w tym zakresie. Po wyprodukowaniu samolotu przedpłata jest zwracana i może zostać wykorzystana na kolejny samolot. Kiedy samolot jest gotowy, stanowi bardzo dobre zabezpieczenie pod finansowanie zewnętrzne.
  • zatroskany_inwestor_666 niepotwierdzony: Jakie są czynniki napędzające Państwa wzrost i czy nie obawia się Pan, że one niedługo osłabną?
    Grzegorz Polaniecki: Nasz model funkcjonowania jest niskokosztowy. Dlatego możemy zaoferować atrakcyjne ceny naszych usług. Popyt na usługę przewozu w atrakcyjnej cenie będzie zawsze.
  • migotkaa niepotwierdzony: Czy leasingi finansowe które obecnie macie są do terminu - końca żywotności - leasingowanych maszyn, czy po okresie leasingu będą się jeszcze nadawać do przewozów pasażerskich.
    Grzegorz Polaniecki: Nasze samoloty są w najwyższej dostępnej konfiguracji jeśli chodzi o udźwig i ciąg silników. Boeing opracował specjalny program konwersji tego typu maszyn na samoloty cargo. W związku z tym jest bardzo duże zainteresowanie rynku odkupieniem naszych samolotów.
  • Gość niepotwierdzony: Proszę powiedzieć ile w wynikach za 9 miesięcy tego roku jest zdarzeń jednorazowych?
    Grzegorz Polaniecki: W wynikach za I-III kw. 2015 r. nie wystąpiły zdarzenia jednorazowe.
  • Izabel niepotwierdzony: Co z sezonowością w Państwa branży? Najsłabiej zapewne wypada zima? Czy prowadzone są działania pozwalające zminimalizować tę sezonowość?
    Grzegorz Polaniecki: Sezonowość zawsze będzie istaniała. Niwelujemy ją poprzez wybór właściwych kontrahentów i zwiększanie obecności na rynkach zagranicznych, gdzie sezonowość jest niższa. Realizujemy również programy typowo zimowe.
  • SławekB niepotwierdzony: Co jeśli oferta znów się nie uda?
    Grzegorz Polaniecki: Wierzymy, że oferta zakończy sie sukcesem. Pokazaliśmy, że zawirowania w otoczeniu rynkowym nie mają na nas negatywnego wpływu. Do Grecji wykonaliśmy prawie 100 dodatkowych rejsów. Udowodniliśmy naszą wiarygodność poprzez bardzo dobre wyniki I-III kw. 2015 r. Odbiór naszej oferty przez rynek jest bardzo pozytywny.
  • Grzegorz Polaniecki: Serdecznie dziękuję za udział w czacie. Zapraszam do udziału w ofercie.
  • moderator: Ja także dziękuję za dzisiejsze spotkanie i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +158,21% +31 642,98 zł 51 642,98 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy