-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami zarządu Orbis SA: Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem spółki oraz Marcinem Szewczykowskim, CFO. Tematem spotkania będą wyniki za 2017 r.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać o 10:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony - klawisz F5.
-
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dzień dobry, witamy serdecznie wszystkich uczestników czatu i zapraszamy do zadawania pytań.
-
Wojetek: Witam. Orbis od 2012 nieprzerwanie wypłaca dywidendę. Czy w 2018 roku akcjonariusze również mogą liczyć na nią ? Jeśli tak to jaka część zysku zostanie przeznaczona na wypłatę dywidendy ?
Marcin Szewczykowski: Orbis chce być postrzegany jako spółka wzrostowa. Jednocześnie od wielu lat dodatkowo wypłacamy dywidendę. Chcielibyśmy, aby to podejście było zachowane również w 2018 r. Dzisiaj jest za wcześnie, by mówić o konkretnej wysokości dywidendy na akcję, ale wierzę, że powinna być zbliżona do kwoty z lat ubiegłych.
-
Wojetek: W czasie prezentacji wyników została poruszona kwestia zmiany kultury organizacyjnej i employer brandingu. Czy Orbis zamierza wiązać swój kluczowy personel z firmą np. akcjami pracowniczymi ?
Marcin Szewczykowski: Decyzja o ewentualnym programie akcji dla pracowników leży po stronie akcjonariuszy spółki.
-
wierny: Czy pierwsze dwa miesiące potwierdzają oczekiwanie wzrostu revpar w tym roku - czy możliwe jest wysokie jednocyfrowe tempo wzrostu?
Ireneusz Węgłowski: Mimo bardzo wysokiej bazy 2017 r. nic nie wskazuje na to, aby zeszłoroczny pozytywny trend uległ zmianie. Wciąż widzimy miejsce do poprawy wskaźników operacyjnych, głównie w oparciu o cenę.
-
Gość: Czy umowy leasingu hoteli mają opłatę stałą rewaloryzowaną o inflację, czy jest w nich także czynnik zmienności w zależności od EBITDAR?
Marcin Szewczykowski: Każda umowa ma swoją specyfikę. Najczęściej jednak ma czynnik stały (floor) plus element zmienny uzależniony od wielkości sprzedaży.
-
Gość: Segment hoteli własnych Accoru wygenerował w 2017 r marżę operacyjną na poziomie 8 proc., natomiast Orbis który jak mniemam wchodzi w ten segment miał marżę na poziomie 21 proc. Z czego wynika taka dysproporcja?
Marcin Szewczykowski: Trudno nam się odnieść do wyników AccorHotels, ze względu na wiele różnic m.in. geograficznych czy strukturalnych. To wymaga głębszej analizy. Nasza marża bazuje na aktywnym zarządzaniu strukturą sprzedaży, monitorowaniem kosztów i aktywnym zarządzaniu aktywami spółki.
-
Wojetek: Według opublikowanych 20 lutego w Rzeczpospolitej analiz firmy Emmerson Evaluation, do końca 2019 r. łączna liczba pokoi hotelowych w Polsce ma się zwiększyć o przeszło 30 proc. Czy to nie oznacza jeszcze większej walki cenowej na rynku hotelarskim w Polsce ? Czy akcjonariusze powinni więc spodziewać się spadków marży ?
Ireneusz Węgłowski: Przy takiej wysokiej frekwencji naturalnym jest, że pojawiają się nowe hotele na rynku. Wierzymy jednak w jakość naszych usług, wieloletnie doświadczenie i lokalizację hoteli.
-
Gość: Czy jest Pan w stanie powiedzieć już czy zarząd będzie rekomendował na walne większą dywidendę niż w roku ubiegłym?
Marcin Szewczykowski: Tak jak wspominałem w odpowiedzi na poprzednie pytanie, jeszcze nie zapadła decyzja o wysokości wypłaty dywidendy.
-
Gość: Kiedy i gdzie powstanie pierwszy hotel pod marką Adagio?
Ireneusz Węgłowski: Adagio jest marką apartamentową, dlatego poszukujemy lokalizacji w centrach dużych miast. Analizujemy potencjalne lokalizacje.
-
Gość: Skupienie na personelu i zatrzymywanie w firmie młodych talentów, to ładne PRowe określenia. Co dokładnie to znaczy? Jak będziecie to robić? Dlaczego Orbis jest atrakcyjnym pracodawcą?
Ireneusz Węgłowski: Dbamy o naszych pracowników na każdym etapie kariery. Od rekrutacji, on-boardingu, poprzez rozwój osobisty i ścieżkę kariery, która w połączeniu z mobilnością stwarza atrakcyjne warunki do rozwoju.
-
Gość: Dlaczego aż 55% przychodów grupy generowane jest przez trzy stolice? W grupie jest przecież 126 hoteli. Czy tak duża koncentracja nie jest ryzykiem dla spółki?
Marcin Szewczykowski: Pamiętajmy, że hotele buduje się tam, gdzie ludzie chcą jeździć, a nie odwrotnie :)
-
Gość: Frekwencja w hotelach Orbisu wzrosła do 74 proc. Zwyżkowały również ceny. Wydaje mi się, że margines do dalszych wzrostów w tych obszarach jest ograniczony. Co może być więc motorem napędowym wyników w kolejnych latach? Zwiększanie sieci?
Ireneusz Węgłowski: Poza rozwojem sieci widzimy możliwości wzrostu organicznego, głownie poprzez wzrost średniej ceny.
-
anty_teresa: Czy wejście w segment aparthoteli oznacza przejęcia takich aktywów, budowę własnych, czy chcecie je tylko objąć franczyzą?
Ireneusz Węgłowski: Rozważamy wszystkie możliwości rozwoju tej marki, zarówno poprzez asset-light, jak i własne inwestycje.
-
wierny: Spółka posiada 200 mln zł gotówki i cały czas ją generuje - proszę zatem o podzielenie się wielkośćią Capexu na 2018, czy prowadzone są rozmowy m&a które mogą się zmaterializować w tym roku?
Marcin Szewczykowski: Capex bez potencjalnych buy-backów i przejęć hoteli wyniesie ok. 150-170 mln zł. Nie ujawniamy informacji na temat ewentualnych przejęć przed ich sfinalizowaniem.
-
Gość: Przed rokiem ogłosiliście program innowacji i digitalizacji Orbisu, który miał dać między innymi odpowiedź na pytanie o poziom innowacyjności Orbisu. A zatem jaka jest ta odpowiedz?
Ireneusz Węgłowski: Program dotyczy zastosowań nowych technologii w obsłudze gościa na wszystkich etapach jego podróży. Cały czas wdrażamy poszczególne jego elementy, aby iść z duchem czasu. Przykładem może być mobilna aplikacja AccorHotels, która dotyczy kompleksowej obsługi gościa.
-
Nix: Prezes Clavie chce, aby firma była liderem na każdym rynku, na którym jest obecna. Jakim parametrem mierzona jest wielkość tego rynku i bycie na nim liderem? Czy chodzi o wszystkie grupy klientów, czy tylko o biznesowych, których przeważają w hotelach spółki?
Ireneusz Węgłowski: Najprostszym miernikiem jest udział w rynku hoteli naszej grupy.
-
Marek: Ile hoteli nie wpisuje się strategiczne plany i objęte jest planem dezinwestycji?
Ireneusz Węgłowski: Celem spółki jest optymalizacja portfela. Dążymy do optymalizacji efektywności hoteli w grupie i analizujemy te, które osiągają wyniki poniżej oczekiwań.
-
Gość: Wyniki całego roku rosną, ale w samym IVq zysk netto spadł o 20%. Co się dzieje?
Marcin Szewczykowski: Wynik operacyjny bez wpływu zdarzeń jednorazowych wzrósł w IV kwartale prawie o 26 proc., co pokazuje jak silny jest trend. Wpływ na zysk brutto miały zdarzenia jednorazowe, w tym niezrealizowane różnice kursowe.
-
Gość: W 2016 r. Accor wprowadził markę Jo and Joe. Czy ta marka będzie wprowadzana także w Orbisie?
Ireneusz Węgłowski: Aktualnie analizujemy potencjalne lokalizacje w Polsce i na Węgrzech.
-
XFound: Jaki capex planujecie na ten rok i jak on będzie się rozkładał na budowę nowych hoteli, przejęcia czy wykupy hoteli z leasingu?
Ireneusz Węgłowski: Jak wyżej.
-
XFound: Pomimo wzrostu frekwencji w hotelach przychody z gastronomii rosną w tempie niższym niż inflacja. Czy stało się coś negatywnego, albo były jakieś dłuższe/większe remonty restauracji hotelowych, czy zmiany koncepcji?
Ireneusz Węgłowski: Frekwencja wzrosła o 1 proc., natomiast przychody z gastronomii urosły o 4 proc. Oznacza to, że tempo wzrostu przychodów gastronomii na tle przyrostu wolumenu gości nie było złe.
-
Wiesław: W prezentacjach i wypowiedziach przedstawicieli Orbisu dominuje optymizm co do sytuacji w branży i spółce. Chciałbym jednak dowiedzieć się, jakie największe ryzyka dla swojego biznesu i branży Państwo dostrzegają?
Ireneusz Węgłowski: Największym wyzwaniem będzie zarządzanie częścią kosztową, związaną z wymagającym rynkiem pracy w całym regionie.
-
Gość: W 2017 r. widać znaczący wzrost klientów biznesowym względem klientów ujętych jako “wypoczynek”. Z czego to wynika i czy w klasie klientów biznesowych są też biura podróży, które rezerwują większą liczbę pokoi?
Marcin Szewczykowski: Wzrost zwłaszcza w Polsce wynika z aktywnego zarządzania segmentami klientów. W ostatnim roku na kilku najważniejszych rynkach zwiększyliśmy udział klientów indywidualnych podróżujących w celach biznesowych versus tzw. grupówka.
-
Gość: Jaki jest Wasz średni historyczny spadek obrotów od najlepszego roku w okresie dekoniunktury? I jaką część kosztów jesteście w stanie redukować aby odpowiedzieć na ewentualne spowolnienie gospodarcze?
Marcin Szewczykowski: Nawet w okresie koniunktury pamiętamy, aby nasza struktura kosztów była maksymalnie elastyczna. Tak, aby przy spadku sprzedaży móc jak najszybciej zareagować redukcją kosztów i wydatków na inwestycje, aby CF pozostawał na bezpiecznym poziomie. Spółka dowiodła już w okresach dekoniunktury (2008 r), że efektywnie zarządzała kosztami i CF.
-
Gość: Nie przekonują mnie wypowiedzi przedstawicieli firmy na temat oczekiwanego dynamicznego wzrostu przychodów z gastronomii. Już wcześniej były takie założenia, a wzrost o 4% pozostawia spory niedosyt. Dlaczego uważacie, że dynamika wzrostu przychodów z gastronomii będzie wyższa niż z wynajmu pokoi, skoro do tej pory walka z restauracjami w okolicach hoteli Wam nie bardzo wychodzi?
Marcin Szewczykowski: Zdajemy sobie sprawę, że wzrosty z gastronomii mogą być wyższe, dlatego stale pracujemy nad nowymi koncepcjami, mającymi na celu zwiększenie efektywności naszego biznesu. Specyfika działalności gastronomii hotelowej różni się od restauracji miejskich.
-
Gość: Jakie minimalne parametry finansowe (ROIC?, okres zwrotu?, EV/EBITDA_docelowa itp) musi spełniać projekt aby wejść do własnego portfela Orbisu
Ireneusz Węgłowski: Każdy projekt analizujemy indywidualnie i staramy się, aby zwrot z inwestycji był dwucyfrowy.
-
Gość: Ostatnio nie chciał Pan odpowiedzieć, więc spróbujemy tym razem, kiedy mamy już dane finansowe za rok 2017 ;) A więc, ile w tym roku wyniosły oszczędności związane z wykupem hoteli z leasingu biorąc pod uwagę także poniesione koszty odsetkowe?
Marcin Szewczykowski: Koszt wynajmu spadł o 35 mln zł, a koszty odsetkowe wzrosły o 2,5 mln zł.
-
Gość: Pisze Pan, że hotele buduje się tam, gdzie ludzie chcą jeździć, a nie odwrotnie. Zapytam więc przewrotnie, czy to znaczy, że większość hoteli grupy ma słabą lokalizację?
W pytaniu chodziło mi o podejście do dywersyfikacji ryzyka. W tej chwili rozumiem to w ten sposób, że problemy z obłożeniem w jednej ze stolic mogą znacząco wpłynąć na wyniki całej grupy. A przecież są czynniki losowe, które mogą dać taki efekt.
Marcin Szewczykowski: :) Zgadzamy się i zwracamy uwagę, że blisko połowa naszych przychodów pochodzi z hoteli zlokalizowanych w innych miastach :)
-
SW-fan: Witam serdecznie i dziękuję za szanowanie nas, drobnych. Mam pytanie o działkę w Krakowie, czy to oznacza przełom w Waszym patrzeniu na rynek Krakowski? Jak pamiętam są tam same trudne tematy.
Marcin Szewczykowski: Miło nam to słyszeć. Kraków był, jest i będzie dla nas jednym z najważniejszych rynków turystycznych w Polsce i kluczową lokalizacją dla naszych hoteli. Pamiętając o sukcesie hotelu Mercure Kraków Stare Miasto, otwartego w 2016 r. planujemy kolejne dobre inwestycje na tym rynku.
-
Przemek: Czy umowa franczyzowa segmentu aparthoteli przewiduje jakieś płatności uprofornt w 2018. Jak będzie wyglądać kwestia rozliczeń w tej kwestii?
Marcin Szewczykowski: Opłaty pojawią się po rozpoczęciu działalności hoteli pod marką Adagio.
-
af trader: Panie Prezesie, jak wygląda dynamika w branży, chodzi mi o przesuwanie się pomiędzy segmentami: co rośnie, co spada, gdzie jest popyt, jak wygląda presja ze strony Airbnb i Booking?
Ireneusz Węgłowski: To, że rynek rośnie nie oznacza, że w niektórych lokalizacjach mogą być trudności. Presja Airbnb dotyczy głownie destynacji turystycznych. Efekty współpracy z OTA (booking) zależą głównie od efektywnego zarządzania przychodami (Revenue Management).
-
dywersyfikacja: Panowie skąd ta nerwowość i pośpiech, chcemy spokojnie porozmawiać o konkretach. Spółka dała zarobić i to się ceni. Chcemy wiedzieć czy wychodzić czy trzymać. Nie wprost oczywiście, sami o tym zdecydujemy, ale na razie przekaz od Was jest jakiś nerwowy. Dużo ludzi ma w spółce spore kwoty.
Marcin Szewczykowski: Nie wyczuwamy nerwowości, prosimy o sprecyzowanie pytania :)
-
Gość: Czy nie zamierza Pan przypadkiem przejść do Ministerstwa Spraw Zagranicznych? W chwili obecnej organy państwowe wydają się nie mieć odpowiednich kadr, a wygląda na to, że jest Pan urodzonym dyplomatom i do perfekcji posiadł umiejętność mówienia i pisania, tak aby nic nie powiedzieć...
Ireneusz Węgłowski: Jako przedstawiciele zarządu spółki giełdowej nie możemy wprost mówić o konkretnych sprawach przed upublicznianiem informacji. Proszę pamiętać o regulacjach dot. informacji poufnych, które w naturalny sposób ograniczają możliwość udzielania odpowiedzi na wrażliwe informacje. Ale komentarz Pana przyjmuje jako komplement :)
-
SW-fan: Drodzy Państwo, mam pytanie o wprowadzony bodaj dwa lata temu nowy format restauracji, jak się sprawdził, czy się przyjął, jakie marże generuje?
Marcin Szewczykowski: Nowe koncepcje F&B są elementem stałego poszukiwania nowości w tym obszarze, aby zachęcić jak największą liczbę gości hotelowych. Wzrost gastronomii o ponad 4 proc. jest dobrym prognostykiem na przyszłość, ale wciąż poszukujemy nowych koncepcji i pomysłów w celu poprawy marży i wielkości sprzedaży.
-
Gość: Czy wejście w życie MSSF15 i MSSF16 będzie miało istotny wpływ na wyniki i ich prezentację w Orbisie?
Marcin Szewczykowski: Ponieważ temat jest bardzo złożony, zapraszam do zapoznania się z notą 2.7 skonsolidowanego sprawozdania za 2017 r.
-
Gość: Skoro negatywnie na wynik wpłynęły różnice kursowe to pozostaje pytanie dlaczego się nie zabezpieczacie? Nie da się? Czy może stawiacie na maksymalizację wyniku w walucie jakiej oczekuje Accor?
Marcin Szewczykowski: Zwracam uwagę, że są to niezrealizowane różnice kursowe z tytułu pożyczki udzielonej węgierskiej spółce zależnej (EUR).
-
SW-fan: Jeśli można, jaką część sprzedaży pokoi realizujecie bezpośrednio, a jaką przez kanały sprzedażowe online i agentów?
Marcin Szewczykowski: Około połowa sprzedaży jest realizowana w formie B2B.
-
wierny: Czy spółka myślac o przejęciach (południe Europy) rozważa hotele nastawione na wypoczynek? czy dalej koncentracja będzie na biznesie i centrach dużych miast?
Marcin Szewczykowski: Strategia dotycząca własnych inwestycji pozostaje bez zmian i dotyczy głównych miast nastawionych na klienta biznesowego. Natomiast w umowach typu asset-light jesteśmy otwarci na różne lokalizacje.
-
Gość: Czy nie martwi Pana, że dynamika wzrostu mierzona poziomem przychodów w ostatnim kwartale była najniższa od wielu kwartałów?
Marcin Szewczykowski: Porównanie czwartych kwartałów 2016/2017 na bazie like-for-like wskazały blisko 6-proc. wzrost. Nie odbiega on od całorocznego wzrostu.
-
wierny: W których krajach Europy Accor nie ma obecności lub działalność jest na tyle nieznacząca że spółka mogła by odkupić te aktywa?
Ireneusz Węgłowski: Umowa z AH obejmuje 16 krajów. Obecnie działamy w 12. Na dziś chcemy się skupić na naszym regionie.
-
lukasz s.: Dzień dobry! Chciałbym zapytać o Chorwację, kraj w którym jeszcze Grupa Orbis nie jest obecna.
Wiem, że konkrety możecie Panowie ujawnić dopiero raportem bieżącym, ale jeśli można: to czy z takich wstępnych analiz jesteście bardziej zainteresowani Zagrzebiem czy lokalizacjami nadmorskimi?
Ireneusz Węgłowski: Jeśli chodzi o inwestycje własne prawdopodobnie Zagrzeb jako destynacja biznesowa, natomiast w ramach asset-light jesteśmy otwarci także na lokalizacje turystyczne.
-
lukasz s.: Kolejne pytanie- wiem że to wrażliwe dane, więc mówiąc ogólniej, na ile spadki kursu euro i dolara miały wpływ na tak dobre wyniki Grupy?
Marcin Szewczykowski: Działalność operacyjną staramy się zabezpieczać tzw. hedge`m naturalnym.
-
lukasz s.: Chciałbym zapytać również o spółkę zależną Accor Pannonia Hotels, w której mają Państwo 99,92 proc. Nie kusi dokupić tej resztówki?
Ireneusz Węgłowski: Reszta jest w rękach byłych pracowników.
-
Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski: Dziękujemy bardzo za aktywne uczestnictwo, do usłyszenia w następnych kwartałach.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.