-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Jakubem Budziszewskim, prezesem zarządu spółki technologicznej SEDIVIO SA.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg prezentacji i czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać tekstowo po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Gość: Szukając informacji o spółce wchodziłem na stronę spółki, emisji, czy cyrimy, ale dobre kilka minut czytania opisów nie dało mi odpowiedzi na czym polega biznes spółki. Jesteście software housem?
Jakub Budziszewski: Byliśmy software housem, wywodzimy się z tego biznesu, ale od około 2 lat działamy także na rynku cyberbezpieczeństwa, rozwijając własny produkt, co z pozycji dostawcy usług przenosi nas na pozycję kreatora rozwiązań IT. Nadal jednak podstawą naszego biznesu jest dostarczanie specjalistów i zespołów IT na potrzeby naszych klientów.
-
Gość: Na stronie informujecie, że od 2013 r. tworzycie rozwiązania technologiczne w branży med-tech. Dlaczego więc wasz flagowy produkt dotyczy cyberbezpieczeństwa? Jakie macie w tym kompetencje? Dlaczego zdecydowaliście się na taką zmianę?
Jakub Budziszewski: Podczas tworzenia strategii na poprzednie lata przyglądaliśmy się rosnącym obszarom rynku IT. Jednym z nich jest cyberbezpieczeństwo. Również realizując projekty IT na potrzeby naszych klientów widzieliśmy, jak rosną wymagania w tym zakresie. Wymusiło to na nas budowę kompetencji w tym obszarze, które teraz planujemy skomercjalizować. Stworzyliśmy w związku z tym dział odpowiedzialny za cyberbezpieczeństwo i rozpoczęliśmy prace nad własnym produktem w tym obszarze.
-
Totmes: Ile firm/klientów testuje Cyrimę?
Jakub Budziszewski: Ponieważ Cyrima jest na etapie wczesnej adopcji, wybraliśmy trzy podmioty, których rodzaj i skala biznesu oraz kompetencje pozwolą nam przetestować narzędzie w kluczowych z naszego punktu widzenia obszarach.
-
Gość: Jeżeli dobrze rozumiem, do tej pory biznes bazował na realizacji projektów na zlecenie, ale aktualnie zdecydowaliście się na stworzenie również własnego oprogramowania. CZy Cyrima to jedyne tego typu oprogramowanie, czy pracujecie nad czymś jeszcze?
Jakub Budziszewski: Obecnie skupiamy się tylko na produkcie Cyrima.
-
Walke: Na kiedy planowane jest zakończenie projektu Cyrima?
Jakub Budziszewski: Rozpoczęcie komercjalizacji planujemy na koniec Q1 2024. Nie oznacza to jednak końca projektu na tym etapie, mamy plany rozwojowe także na dalszy czas.
-
Walke: Czy spółka ma w planach kolejne emisje na realizację innych celów wymienionych w nowej strategii?
Jakub Budziszewski: Nie planujemy kolejnych emisji na realizację strategii.
-
Gość: Kolejnym z obszarów, w którym chcecie się rozwijać jest sztuczna inteligencja. Temat modny, ale znowu, jakie macie w tym doświadczenie i jak chcecie konkurować?
Jakub Budziszewski: Podczas pracy nad realizowanymi projektami wykorzystywaliśmy rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję, zarówno w obszarze automatyzacji tworzenia oprogramowania, jak i testów. Korzystaliśmy w tym celu z dostępnych na rynku narzędzi, integrując je z własnymi rozwiązaniami. Teraz chcemy zastosować to doświadczenie do budowy nowej usługi opartej o integrację rozwiązań AI dla naszych klientów – zarówno dotychczasowych, jak i nowych (także z sektora MŚP).
-
Gość: Spółka stosunkowo często zmieniała obszary działania. Porzucono np. temat wykorzystania blockchain. Czy nie widzicie przyszłości w tej technologii?
Jakub Budziszewski: Dla nas najważniejsze jest generowanie przychodów dla akcjonariuszy. Dlatego staramy się uważnie obserwować rynek. Zrealizowaliśmy przychody w obszarze blockchain, ale spowolnienie obserwowane w tej branży spowodowało, że postanowiliśmy się skoncentrować na AI i cyberbezpieczeństwie.
-
Gość: Jak ocenia Pan aktualną sytuację na ryku pracy? Czy obserwujecie dużą konkurencję i presję płacową w waszej specjalizacji?
Jakub Budziszewski: Presja kosztowa i deficyt specjalistów IT obserwujemy na rynku od wielu lat. SEDIVIO było w stanie dynamicznie się rozwijać, bo taka sytuacja generuje popyt na usługi programistyczne, a skuteczna rekrutacja jest jedną z naszych przewag.
-
Sadek: Jaki jest prognozowany wpływ komercjalizacji narzędzia Cyrima na wyniki finansowe spółki? Jak bardzo będzie różniła się rentowność nogi biznesowej opartej na własnym oprogramowaniu od zleceń zewnętrznych?
Jakub Budziszewski: Nie mozemy wypowiadać sie na temat potencjalnych wyników spółki, gdyż nie publikowaliśmy prognoz. Chcemy jednak zauważyc, ze Cyrima jest produktem w pełni skalowalnym, przeznaczonym na rynki europejskie. Oznacza to bardzo duży potencjał rynku i wysokie tzw. unit economics, a wiec każda kolejna licencja generuje niższy koszt i wyższą marzę. Dlatego z optymizmem patrzymy na wpływ tego produktu na całość wyniku spółki.
-
Morgenstern: Dzień dobry, Czy Cyrima jest tylko nakładką na produkty Atlassiana czy może jest niezależnym produktem? Niestety na stronie Cyrima.com brakuje informacji bardziej szczegółowych.
Jakub Budziszewski: Cyrima jest niezależnym produktem, a plug-in do Jiry jest tylko elementem implementacji frameworku, czyli pakietu procesów, polityk, standardów i instrukcji stanowiskowych, które opisują fragment modelu operacyjnego organizacji klienta.
-
Majas: Jak dużo firm testuje nowy system Cyrima? Kiedy spodziewacie się Państwo pierwszych przychodów ze sprzedaży?
Jakub Budziszewski: Wybraliśmy trzy podmioty, których rodzaj i skala biznesu oraz kompetencje pozwolą nam przetestować narzędzie w kluczowych z naszego punktu widzenia obszarach. Chcemy, by do końca 2025 r. istotna część rocznych przychodów SEDIVIO SA (min. 15%) była związana z cyberbezpieczeństwem – zarówno dzięki usługom doradczym, jak i sprzedaży naszego autorskiego systemu Cyrima, a same przychody z tego obszaru - by rosły w tempie ponad 40% rocznie.
-
Sadek: Cena emisyjna została ustalona na 10 zł, czyli o jakieś 20-30% mniej niż w ostatnich miesiącach na giełdzie. Z czego wynika to dyskonto?
Jakub Budziszewski: Na ustalenie ceny wpływ miało kilka czynników, takich jak otoczenie rynkowe z jednej strony, a z drugiej strony tempo realizacji prac i potencjał Cyrimy oraz usług w zakresie cyberbezpieczeństwa.
-
Gość: Do kogo kierowana była emisja akcji serii B? Ile pieniędzy udało się pozyskać? Jaka była cena akcji?
Jakub Budziszewski: W ramach subskrypcji prywatnej zostało objętych 125.000 Akcji Serii B, z ceną emisyjną 8 zł. Całość za wkłady pieniężne. Całość akcji objął jeden inwestor.
-
Gość: Jakie były cele emisji akcji serii B i czy udało się je zrealizować?
Jakub Budziszewski: Celem emisji akcji serii B było wsparcie projektu Cyrima, w ramach środków pochodzących z emisji zgodnie z założeniami wykonano plug-in do Jiry.
-
Gość: Czy aktualni akcjonariusze mają podpisane umowy lockup? Kto i na jakich warunkach?
Jakub Budziszewski: Obecnie nie ma takich umów. Istotna część akcjonariuszy deklarowała jednak zarządowi taką możliwość.
-
Morgenstern: I jeszcze jedno, czy Cyrima pozwala przejść organizacji certyfikację w obszarze przykładowo PCI DSS (dla platform przykładowo e-commerce)?
Jakub Budziszewski: Jest jednym z elementów, które będą weryfikowane podczas takiego audytu i jest projektowana w sposób, który zapewni zgodność w tym obszarze.
-
Gość: Czy Cyrima jest bezobsługowym produktem typu all-in-the-box, czy może łączy usługę SAS z usługami wsparcia przez Państwa specjalistów?
Jakub Budziszewski: Cyrima będzie sprzedawana w modelu SaaS. Zadania generowane przez Cyrimę można zrealizować samodzielnie lub można zawnioskować o wsparcie ze strony naszych sprawdzonych konsultantów.
-
Gość: Z czego wynika tak dynamicznie pnąca się do góry różnica pomiędzy zyskiem a przychodami? Czy to koszty operacyjne, czy może jeszcze jakieś zobowiązania zaszłe?
Jakub Budziszewski: Między 2021 i 2022 nasze marże wzrosły, co przełożyło się na wzrost rentowności. Trend ten oceniamy pozytywnie.
-
Gość: Dzień dobry, czy oprócz prezentowanej Cyrimy, posiadacie Państwo jeszcze inne równie ambitne projekty w trakcie?
Jakub Budziszewski: Pracujemy przy wielu ambitnych projektach dla naszych klientów, jednocześnie Cyrima jest naszym jedynym projektem własnym.
-
NfZ: Podstawą waszego biznesu nadal jest obsługa dużych zamówień publicznych z obszaru e-zdrowia. Jak w pana ocenie zmiana rządu wpłynie na potencjał pozyskiwania kolejnych zleceń tego typu?
Jakub Budziszewski: W ciągu naszego dziesięcioletniego doświadczenia w dostarczaniu usług dla tego sektora, nie widzieliśmy w przeszłości żadnego negatywnego wpływu zmiany władzy na nasz biznes.
-
Gość: Czy budowa kompetencji w obszarze cyberbezpieczeństwa oznaczała zatrudnianie specjalistów, czy szkolenie aktualnych pracowników?
Jakub Budziszewski: Pozyskaliśmy specjalistów, jak również szkolimy obecny zespół w tym zakresie.
-
Majas: Jakie mają Państwo alternatywy w razie niepowodzenia emisji?
Jakub Budziszewski: Alternatywa to bootstrapping czyli rozwój Cyrimy bez wykorzystywania kapitału z zewnątrz przy bardzo rygorystycznym podejściu do kosztów oraz zarządzania płynnością.
-
Gość: Jaki był cel podziału zapisów w tej emisji na dwie transze? Czy pierwsza transza była oferowana wybranej grupie inwestorów?
Jakub Budziszewski: Pierwsza transza była oferowana przed publikacją raportu za III kwartał 2023, druga - po jego publikacji, stąd podział.
-
Gość: Czy macie plan na wypadek nie uplasowania emisji ? W ostatnich dniach na portalach branżowych pojawiło się kilka reklam z emisją Sedivio, co może świadczyć o małym zainteresowaniu ofertą
Jakub Budziszewski: Realizujemy strategię marketingową założoną na wiele tygodni przed startem emisji. Jako zarząd rozważaliśmy różne scenariusze; w przypadku nieuplasowania będziemy kontynuować działania mające na celu znalezienie inwestora.
-
Gość: Czy spółka ma wdrożony program motywacyjny, który pomoże jej utrzymać zespół specjalistów? Walka o programistów na rynku jest zacięta.
Jakub Budziszewski: Badania rynku pracy IT pokazują od lat, że jedną z głównych pozafinansowych motywacji dla programistów do podjęcia zatrudnienia jest udział w ciekawych projektach. Staramy się im to zapewniać.
-
Jakub Budziszewski: Bardzo dziękuję za udział w dyskusji i wnikliwe pytania. Po więcej informacji zapraszam na https://www.inwestycja.sedivio.com/emisja
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty .