-
Moderator: Witam na czacie inwestorskim z Jakubem Paczyńskim, prezesem zarządu Kolejkowo SA. Tematem będzie przedstawienie osiągnieć i planów spółki.
-
Moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
Moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po zakończeniu prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
JG: Dlaczego modelarnia ma powstać w Jeleniej Górze? i dlaczego na Zabobrzu a nie gdzieś bliżej dworca kolejowego?
Jakub Paczyński: Jelenia Góra jest miastem, z którego pochodzi najwięcej naszych modelarzy oraz pracowników administracyjnych. Z tą lokalizacją jest związany również zarząd. Na dzielnicy Zabobrze mieszka najwięcej mieszkańców Jeleniej Góry. Jest to dzielnica bardzo dobrze skomunikowana co ułatwia dotarcie do niej zarówno pracowników jak i turystów.
-
JG: Czy nie łatwiej było wnioskować o kredyt na inwestycję w modelarnię niż emitować akcje?
Jakub Paczyński: Modelarnia w Jeleniej Górze finansowana jest z kredytu w wysokości do 3,2 mln zł. Środki zebrane w emisji akcji przeznaczane są na rozwój sieci wystaw.
-
Gość: Jaką dywidendę za rok 2022 planuje wypłacić spółka? I jaki to jest procent zysku netto? Co się stanie z niewypłaconym procentem. (Jeżeli taki będzie)
Jakub Paczyński: Wysokość dywidendy za 2022 rok ustali WZA, zarząd będzie rekomendował 15-20% zysku. Pozostały zysk przeznaczony zostanie na rozwój.
-
Gość: Plany zwiększenia przychodów w postaci rozbudowy sklepiku/kawiarni są w mojej opinii całkiem zrozumiałym, choć drobnym zabiegiem. Gdyby Pan Prezes miał nieograniczone środki, w jaki bardziej spektakularny sposób skalowałby biznes? Park XXL? Park w skali 1:4? Własna kolekcja modeli i makiet do sklejania? Usługa budowy miniatur prawdziwych atrakcji/biznesów? Współpraca z jedną ze spółek gamingowych w celu stworzenia gry na wzór Roller Coaster Tycoon/Sim City?
Jakub Paczyński: Głównym celem rozwoju spółki jest tworzenie nowych lokalizacji wystaw i sprzedaży biletów wstępu. Na tym spółka najbardziej się skupia. Niemniej jednak nieustannie analizujemy zwiększenie przychodów i zysku z lokalizacji, które mamy oraz z wyrobionej marki. Nie jesteśmy i nie zamierzamy być spółką gamingową, nie planujemy tworzenia gier.
-
Gość: W jaki sposób i kto odpowiada za demand generation tj. generowanie zapotrzebowania na taką usługę, mam na myśli działania promocyjne i reklamowe?
Jakub Paczyński: Działania marketingowe i PR prowadzimy wewnętrznie.
-
Gość: Czy firma planuje jeszcze jakieś emisje? Jeżeli tak, Jak będzie określona wartość jednej akcji w kolejnej emisji? Czy będzie ona aktualizowana w stosunku do pierwszej publicznej emisji.
Jakub Paczyński: Ewentualną decyzję o kolejnej emisji podejmiemy najszybciej w sierpniu.
-
Gość: Do kiedy chcecie zamknąć temat wyboru lokalizacji w Warszawie?
Jakub Paczyński: Wybór lokalizacji w Warszawie został już dokonany, trwają negocjacje zapisów umowy. Mam nadzieję, że do końca lipca ogłosimy podpisanie umowy.
-
Gość: Czy spółka prowadzi jakiekolwiek prace koncepcyjne nad Gdańskiem? Coś się dzieje w tym projekcie?
Jakub Paczyński: Obecnie tylko prowadzimy analizy pomorskiego rynku turystycznego oraz w ograniczony sposób rozeznajemy się w rynku nieruchomości przeznaczonych na wynajem. Nie podjęliśmy żadnych innych działań przybliżających do otwarcia wystawy w Gdańsku.
-
Analityk: Czy na środki trwałe w budowie w kwocie 4,6 mln zł składała się tylko modelarnia w Jeleniej Górze, czy też są tam pokazane koszty na budowę wystawy w Warszawie? Jeśli też Warszawa to za jaką kwotę odpowiadała?
Jakub Paczyński: Na tą kwotę składa się przede wszystkim modelarnia. Ujęte w niej są również koszty budowy wystawy w Warszawie jak również nowe makiety dla Gliwic.
-
Gość: Czy nowe lokalizacje lub wyjście za granice mogłoby odbyć się w modelu franczyzowym?
Jakub Paczyński: Nie widzę możliwości zastosowania modelu franczyzowego.
-
Gość: Wiem, że się czepiam i nie jesteście jedyni, ale czy nie kłóci się trochę emisja akcji, zaciąganie kredytu i jednocześnie wypłata dywidendy?
Jakub Paczyński: W firmach jest zawsze chęć dalszego inwestowania zysków. Każda zdrowa spółka ma zawsze ambitne plany na każdym etapie rozwoju. Uważam, że dobrze jest znaleźć balans pomiędzy ciągłym inwestowaniem i obietnicami zysków w przyszłości a wypłatą zysku/dywidendy co roku. Zakładam, że dywidenda będzie wynosiła w najbliższych latach ok. 15-25% zysków.
-
Analityk: Wyniki w tym roku oczywiście cieszą, ale trapi mnie jedna rzecz. Teoretycznie powinniście mieć w miarę stałe koszty, oczywiście pomijając inflację, a z tego co widać to one potrafią rosnąć z miesiąca na miesiąc o nawet 50% tak jak ze stycznia na luty, czy spaść o ponad 40% jak w przypadku lutego i marca. Co jest przyczyną falowania?
Jakub Paczyński: Wynika to głównie z sezonowości, np. marzec jest najsłabszym miesiącem w roku. W sezonie, w lepszych miesiącach, płacimy wyższy czynsz w jednej z lokalizacji, zatrudniamy więcej pracowników, wydajemy dużo więcej na marketing. Stąd wynikają różnice.
-
Gość: Czy sa plany otwarcia wystawy w Krakowie
Jakub Paczyński: Jest to lokalizacja, nad którą się zastanawiamy, ale nie podjęliśmy żadnych działań zmierzających do otwarcia wystawy w Krakowie.
-
Gość: Niedawno Pani Katarzyna została powołana na członka zarządu. Czy do tej pory nie pomagała w prowadzeniu PR spółki? Co się zmieni dokładnie?
Jakub Paczyński: Kolejkowo często uczestniczy w wydarzeniach biznesowych, marketingowych czy akademicki. Do tej pory osobiście w nich uczestniczyłem. Niestety zabiera mi to dużo czasu, które wolałbym poświęcić na działalność operacyjną Kolejkowa. Katarzyna będzie miała za zadanie uczestniczyć zamiast mnie w takich działaniach oraz zarządzać działaniami PR Kolejkowa np. reprezentowała Kolejkowo na premierze książki Kotlera „Essentials of Modern Marketing – Poland Edition” w Warszawie.
-
Groot: Wybraliście na autoryzowanego doradcę Blue Oak. Czy trwają już jakieś prace nad Dokumentem Informacyjnym? Kiedy walne lub zarząd podejmie uchwałę o ubieganiu się o dopuszczenie do obrotu?
Jakub Paczyński: Prace nad dokumentem informacyjnym trwają. Planowany debiut na NC wyznaczony jest na połowę roku 2024.
-
Groot: Wspominał Pan kiedyś o spodziewanej podwyżce biletów przed wakacjami. Czy ona już się dokonała i wzrost przychodów w kwietniu jest jej efektem czy to inne czynniki spowodowały istotną dynamikę wzrostu?
Jakub Paczyński: Ostatni raz podnosiliśmy ceny biletów 10 stycznia 2023 o ok. 9%. Najprawdopodobniej od 1 lipca 2023 podniesiemy ceny we Wrocławiu o 7-8%.
-
Gość: Skąd się wziął pomysł na biznes, czy była to inspiracja zaczerpnięta z innego kraju gdzie takie atrakcje istnieją?
Jakub Paczyński: Pomysł na Kolejkowo powstał z mieszanki zainteresowania z młodości oraz doświadczenia w branży turystycznej. Przed otwarciem pierwszego Kolejkowa analizowaliśmy inne podobne atrakcje głównie na zachodzie, chociażby niemiecki Wunderland.
-
Gość: Czy planujecie uruchomić nowe wystawy tematyczne poza piaskiem i piernikiem?
Jakub Paczyński: Jakiś czas temu mieliśmy wystawę stworzoną z klocków Lego o nazwie "Miasto z Klocków" jednak nie cieszyła się ona takim zainteresowaniem na jakie liczyliśmy. Obecnie nie pracujemy nad żadną nową formą wystaw czasowych. Miasto z Piernika i Miasto z Piasku będą co rok kontynuowane.
-
Gość: Czy już można wyciągać jakieś wnioski na temat aktywizacji seniorów, czy na to jeszcze zbyt wcześnie?
Jakub Paczyński: W kwietniu 2023 przeprowadziliśmy szeroką akcję marketingową skierowaną do seniorów za pomocą internetu jak i tradycyjnego druku i dotarcia do klientów z tej grupy. Patrząc krótkoterminowo efekt kampanii był umiarkowany, poniżej oczekiwań. Jeszcze będziemy analizować wpływ długofalowy.
-
Gość: Czy podtrzymują Państwo prognozę przychodów na ten rok w kwocie 15 MPLN, bo po 1/3 roku mamy 3,8?
Jakub Paczyński: Prognoza była przygotowywana w grudniu 2021 i zakładała otwarcie we wrześniu 2023 modelarni w Jeleniej Górze i wystawy w Warszawie pod koniec 2023. Jeżeli te warunki zostałyby spełnione to prognoza będzie realna do zrealizowania. Więcej będę mógł powiedzieć po wakacjach (najwyższym sezonie i podpisaniu umów najmu).
-
Gość: Oczyszczony zysk wyniósł 2,4 mln zł. Dlaczego przychody wzrosły w stosunku do prognozy o mniejszy procent niż zysk?
Jakub Paczyński: Ponieważ główny przychód stanowią bilety wstępu. Można założyć w przybliżeniu, że w cena biletu zawiera tylko marżę. Koszty w większości są niezależne od ilości sprzedanych biletów np. czynsz (z jednym wyjątkiem), koszty pracowników, prąd, reklama itd. Zakładając, że koszty funkcjonowania mamy na poziomie 10tys. to przy 15tys. przychodu zysk wyniesie 5tys. a przy przychodzie 20tys. zysk już wyniesie 10tys. Tak więc przychody +33%, zysk +100%.
-
Gość: Na kiedy planujecie otwarcie wystawy w Warszawie? Jaki jest stan zaawansowania budowy makiety i ile procent budżetu zostało już wykorzystane? Czy wszystko idzie zgodnie z planem?
Jakub Paczyński: Obecnie mamy skończone 3 duże budynki, w najbliższych 2-4 tygodniach ukończone zostaną kolejne 2 duże i skomplikowane budowle. Zaawansowanie prac związanych z warszawską wystawą oceniam na ok. 10-15%. Budowa makiet idzie zgodnie z planem. Mamy opóźnienie w stosunku do założeń związane ze znalezieniem lokalizacji i podpisaniem umowy na najem lokalu w Warszawie. Obecnie prowadzimy zaawansowane rozmowy w bardzo dobrej lokalizacji.
-
Analityk: Bardzo dziękuję za te raporty miesięczne - fajna sprawa. Wiadomo jednak, że jak się da komuś palec to wyrwie całą rękę ;) Czy w raportach miesięcznych mogą Państwo informować o liczbie odwiedzających? Jak ona wyglądała w 1Q r/r i q/q?
Jakub Paczyński: Umyślnie nie podajemy liczby odwiedzających w raportach miesięcznych czy kwartalnych. Taką informację będziemy podawać tylko raz w roku i będzie podsumowywała frekwencję poprzedniego roku kalendarzowego. Ogólnie mówiąc praktycznie w każdym miesiącu mamy wzrost odwiedzalności r/r. Stosunek odwiedzalności porównywany q/q w przypadku atrakcji turystycznych nie da nam żadnych wartościowych wniosków ze względu na sezonowość w ciągu roku.
-
Gość: Rosnące wyniki z pewnością cieszą, ale jeśli zerknąć na cashflow operacyjny to po Q1 jest słabiej r/r, głównie z powodu spłaty należności. Czy może Pan wyjaśnić skąd odmienna zmiana tej pozycji?
Jakub Paczyński: Większy stan należności wynika z wystawionych faktur (terminów płatności) związanych z realizacji inwestycji modelarni w Jeleniej Górze. Inwestycja ta finansowana jest głównie z kredytu w kwocie do 3,2 mln zł.
-
Gość: Czy może Pan rozwinąć nieco temat wprowadzonych zmian rachunkowości o jakich informujecie w raportach miesięcznych?
Jakub Paczyński: Zmiany polegają na uważnym wyszczególnieniu inwestycji od kosztów bieżących. W szczególności dotyczy to prac modelarskich prowadzonych wewnątrz spółki (remonty makiet/tworzenie nowych).
-
Jakub Paczyński: Dziękuję za udział w czacie inwestorskim oraz liczne pytania. Pozdrawiam z miniaturowego świata!
-
Moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.