pixelg
Krzysztof Kostowski, prezes zarządu PlayWay SA

Czat inwestorski z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA

Dyskusja odbyła się dnia: 21.04.2021, godziny 11:00
Krzysztof Kostowski, prezes zarządu PlayWay SA: Nikt nie powiedział, że prowadzenie grupy ponad stu spółek będzie usłane samymi zyskami Krzysztof Kostowski, prezes zarządu Playway SA
W środę 21 kwietnia o godz. 11:00 rozpocznie się czat z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA. Tematem spotkania będą plany rozwoju spółki.

PlayWay jest polską spółką akcyjną założoną w 2011 roku, z siedzibą w Warszawie, która jest jedną z największych w Polsce firm tworzących gry wideo na najpopularniejsze platformy sprzętowe (PC/PS4/Xbox1/iOS/Android).

Spółka tworzy Grupę kapitałową PlayWay, w której skład wchodzi obecnie Spółka oraz kilkadziesiąt podmiotów zależnych lub powiązanych ze Spółką.

Spółka posiada obecnie ponad 100 zespołów deweloperskich odpowiadających za powstawanie ponad 150 gier. Działalność na tak szeroką skalę, możliwa jest dzięki stworzonej przez Spółkę, unikalnej formule współpracy z zespołami, dającą im dużą swobodę działania i samodzielność, ale przy zachowaniu koniecznej kontroli jakości i przy pełnym wsparciu produkcyjnym, marketingowym i wydawniczym.

PlayWay od lat inkubuje młode, początkujące zespoły.Spółka może się pochwalić globalnymi sukcesami sprzedażowymi w postaci m.in serii Car Mechanic Simulator czy House Flipper. Przy pierwszej produkcji Spółka nawiązała współpracę z najsłynniejszymi światowymi producentami samochodów luksusowych, takich jak: Mercedes-Benz, Maserati, Bentley, Pagani, DeLorean.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA. Tematem spotkania będą tworzone gry i plany rozwoju spółki.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 11:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • Krzysztof Kostowski: Dzień dobry, zapraszam do zadawania pytań. Na wszystkie postaram się odpowiedzieć.
  • Alfred: Dlaczego zbliżający się debiut live motion games będzie tak tani? To świetna spółka z niezłymi planami i już zarabia, czy to nie za tanio w porównaniu do dużych wycen wyraźnie słabszych spółek?
    Krzysztof Kostowski: LMG - nie analizujemy wycen spółek, skupiamy się na zarabianiu pieniędzy. Rynek wycenia, my walczymy o udane premiery.
  • jqn: Jakie trzy Spółki z Grupy PLW mają według Pana największy potencjał na odniesienie dużego sukcesu?
    Krzysztof Kostowski: Pytanie o 3 spółki dosyć ogólne. O giełdowych nie chcę się wypowiadać. Są debiuty gier, na które czekam. StrategyLabs - Builders of Egypt, Madmind - Succubus, TotalGames - Contraband Police.
  • Andy: Dlaczego w raporcie za Q3, wydanym prawie 2 miesiące po zakończeniu kwartału nie ma raportu sprzedażowego za q3 od Sony dla House Flippera, a dla CMS jest? Sony nie ma standardu jeśli chodzi o termin przekazywania raportu do dewelopera? Proszę o wyjaśnienia.
    Krzysztof Kostowski: Pytanie, czy mówimy o raporcie jednostkowym, czy skonsolidowanym? W jednostkowym podajemy informacje o grach, których wydawcą jest PlayWay i tam nie ma House Flippera.
  • Andy: Kiedyś podawał Pan średnią konwersji wishlisty na sprzedaż, w ostatnich miesiącach swoje doświadczenia CEO Klabatera. Czy może Pan przedstawić orientacyjną średnią konwersji dla gier wydanych przez PlayWay w 2020 r.?
    Krzysztof Kostowski: Jeśli chodzi o wishlisty, to staram się podawać dane w raportach 72h. Tam jest opisane jaki % aktywacji było danej gry. Staram się nie wyciągać średnich, bo nie jest to pewnym wyznacznikiem przy kolejnych premierach. Akcjonariusze muszą sami wyciągnąć wnioski z raportów.
  • Andy: Jaki budżet będzie miał Phantom Doctrine 2? Dlaczego CFG idzie w grę z której tak trudno odzyskać poniesiony wkład?
    Krzysztof Kostowski: Phantom Doctrine 2 nie jest tworzony w CFG.
  • Łukasz: Kiedy poznamy datę premiery CMS21?
    Krzysztof Kostowski: Staram się nie podawać dat ani prognoz. Plan jest, aby CMS21 na Steam pokazał się razem z demem. Planowany jest też prolog. Gra to ewolucja i chcemy, aby gracze wcześniej zapoznali się z grą, a do zakupu przystąpili ci, co zaakceptują kierunek w jakim gra podąża.
  • Łukasz: Czy uważa Pan, że proces zbierania pomysłów na platformie Pway został zaplanowany prawidłowo? Może warto pozwolić chętnym na zamieszczanie więcej niż jednego pomsyłu? Może warto pozwolić na dłuższy opis? W obecnym limicie da się zawrzeć jedynie lakoniczny zapis motywu przewodniego przez co osoba oceniająca może błędnie zinterpretować ideę lub nie zdoła uchwycić jej sedna zgodnie z intencją autora.
    Krzysztof Kostowski: W Pway cały czas spływają pomysły. Tylko kilka zaufanych zespołów bada bazę pomysłów. Można wpisać tylko jeden pomysł, a jeśli ktoś ma więcej proponujemy, aby zalogował się z kolejnych kont, co może powiększyć nam bazę graczy. Zwięzły opis jest ważny, jeśli potem chcemy reklamować daną grę. Jeśli nie uda się opisać gry w jednym zdaniu, też bardzo ciężko będzie nam ją potem przedstawić do graczy.
  • Łukasz: Wydaje się, że obecnie PLW dzieli przepaść od liderów rynku gier mobilnych. Czy PLW podejmie na tym polu walkę? Jeśli tak - jaki ma Pan plan na powielenie sukcesów spółek takich jak TEN i HUUGE?
    Krzysztof Kostowski: Nie reklamowaliśmy się jako spółka mobilna. Wchodzimy na ten rynek z naszymi najbardziej rozpoznawalnymi grami, ale cały czas się uczymy. Zespoły są młode i doświadczenie będą zbierać latami. Widać jednak, że rynek nie jest zamknięty. Wcześniej CMS był zyskowną grą, teraz udało się to House Flipperowi. Na pewno brak współpracy z innymi doświadczonymi wydawcami jest problemem, ale taką drogę wybrałem. Większość tematów robimy sami, ucząc się na swoich błędach.
  • Łukasz: Czy dostrzega Pan okazje do rozwoju grupy poza obecnym rdzeniem biznesu? Jeśli tak, to w jakich obszarach i z którymi z nich wiąże największe nadzieje na przyszłość?
    Krzysztof Kostowski: Obecnie skupiamy się na swoim biznesie. Nie planujemy podboju innych rynków. Doba ma określoną ilość czasu, a my mamy pod sobą często młode zespoły. Dobrze, że część dorasta, ale patrząc na 2020 rok mamy duże grono młodych podmiotów, które oczekują pomocy.
  • Łukasz: Czy planuje Pan, na wzór grupy MOV, poszukiwać nowych obiecujących zespołów poza granicami kraju?
    Krzysztof Kostowski: ManyDev odpowiada u nas za zespoły zagraniczne. Ostatnim czasem średnio jedno zgłoszenie dziennie, trafiające do nas z zespołów zagranicznych, ląduje potem na badaniu w ManyDev.
  • Łukasz: Czy planuje Pan wykorzystać obecną siłę wydawniczą PLW do wydawania gier podmiotów niezwiązanych kapitałowo z grupą PLW?
    Krzysztof Kostowski: Ja nie planuje wydawać gier spoza grupy PLW. Zawsze zapraszałem do przystąpienia do grupy, a potem zespół może korzystać z narzędzi PLW. Widzę jednak, że spółki z grupy PLW (np. Scrapnaut w RockGame) wydają, i kibicuję.
  • Łukasz: Kiedy możemy spodziewać się publikacji rekomendacji w sprawie wypłaty dywidendy?
    Krzysztof Kostowski: W sprawie dywidendy będzie głosować Walne Zgromadzenie. Nic mi nie wiadomo o zmianach vs poprzednie lata.
  • Powolniak: Czy spodziewa się pan ładnych wyników w 1Q tego roku?
    Krzysztof Kostowski: Nie prognozuję wyników.
  • fan PLW: Panie Prezesie, jest wiele bardzo fajnych spółek zależnych PLW, chętnie w nie inwestujemy, tylko przydałoby się, by szybciej debiutowały na giełdzie, bo już nie mamy kasy na kolejne... :) Pomógł by Pan jakoś zmobilizować niektórych opornych do szybszych debiutów... ? Pozdrawiam serdecznie i trochę przepraszam za tak nietypową prośbę :)
    Krzysztof Kostowski: Debiutanci są często w kontakcie z inwestorami i czują presję czasu. Jednak dokumentacja i nowe wymagania mogą wydłużać procesy.
  • Investor500: Witam , kiedy przewiduje Pan premierę Bum Simulatora ?
    Krzysztof Kostowski: Bum Simulator pewnie będzie nagłą i ryzykowną premierą. Jako że developer nie zgodził się na demo i prolog, gra będzie wydana pewnie do 20 dni od otrzymania akceptu testerów. Kolejne wersje schodzą, ale nie było jeszcze informacji o pełnym akcepcie.
  • Piotr: Dlaczego słowem nie wypowiedział się Pan dotąd na temat projektów Moonlit Games, który jest w grupie PlayWay? Mam na myśli symulatory: Model Builder, który po drugim kwartale tego roku ma zadebiutować oraz Dog Trainer, którego premiera celowana jest na 2022/2023. Czyżby były to projekty niezadowalające Pana?
    Krzysztof Kostowski: Nie komentuje działań spółek giełdowych, a Moonlit w szczególności. Spółka potraktowała inwestycje PLW raczej jako inwestycje kapitałową. Idzie swoją drogą, a my jako akcjonariusz mamy nadzieję na udane premiery.
  • Investor500: PlayWay ma ponad 40% akcji Sonka jak Pan ocenia rozwój tej spółki i rokowania na rok 2021.
    Krzysztof Kostowski: Ponownie, nie chciałbym się wypowiadać za spółki, które są już na parkiecie, ale w Sonka oczekuje już premier. Minęło trochę czasu i dobrze, aby spółka pokazała nowe gry.
  • SW-fan: Witam. czy może Pan skomentować ostatnie zmiany w radzie nadzorczej PLW i kilku radach spółek zależnych?
    Krzysztof Kostowski: Jeśli chodzi o RN PLW, to musimy dbać o ład korporacyjny. Jeśli młoda spółka Rejected Games, pierwszy raz na swoje konto otrzyma pokaźne kwoty, to nie dziwię się że członek RN i akcjonariusz Rejected Games chce z bliska wspomagać młody zespół.
  • wladziu: Panie Krzysztofie proszę podać jakie są najważniejsze elementy na których Playway zamierza się skoncentrować do końca tego roku i czy to co było planowane zostało osiągnięte zgodnie z wcześniejszymi założeniami?
    Krzysztof Kostowski: Podstawa to wydać dopracowane gry oraz udowodnić, że kolejne spółki mogą stać się zyskowne.
  • wladziu: Na jakim etapie jest obecnie pozyskiwanie pomysłów na gry przez platformę Pway, może Pan wyjaśnić jak ten proces z grubsza wygląda pod kątem pozyskania pomysłu do momentu jego realizacji?
    Krzysztof Kostowski: W Pway jest kilka zaufanych zespołów, które doglądają wprowadzane pomysły. Oczywiście są problemy, bo wiele ze zgłaszanych gier ma swoje odpowiedniki na rynku. Część zgłoszeń jest banalna ala "GTA", ale nikt nie mówił, że będzie łatwo. Jeśli po roku znajdzie się choć jeden pomysł kalibru Mr.Prepper, to platforma wtedy nabierze kolorów.
  • wladziu: Czy może Pan powiedzieć ile jest obecnie zespołów developerskich oczekujących na nawiązanie współpracy z Playway i czy strategia grupy przewiduje jakieś ograniczenia z tym związane?
    Krzysztof Kostowski: Zespołów w rozmowach jest kilkanaście, ale ten rok będzie inny. Skupiamy się na już założonych spółkach i do nich będą dochodzić nowe zespoły.
  • Gość: Dzień dobry, czy jest brana pod uwagę zmiana prezesa w spółce Sonka S.A? Playway posiada ponad 40% akcji wspomnianej spółki, więc powinien być żywo zainteresowany jej wynikami, a niestety Sonka pod wodzą obecnego prezesa w zasadzie nic nie robi...
    Krzysztof Kostowski: Nie planuje zmiany prezesa. Dobrze, aby w tym roku pokazały się długo oczekiwane gry, bo też na to liczę.
  • jqn: Dlaczego działalność Grupy The Dust tak Pana niepokoi? Przecież jakość i marka sama się obroni ;-)
    Krzysztof Kostowski: Niepokoi bardziej zespoły, które zgłaszają się, że ktoś robi zbliżoną grę o zbliżonej nazwie. Dlatego zaakceptowałem formę DLC czy darmowych prologów, aby poszedł sygnał, że to zły kierunek.
  • wladziu: Jakie są Pana zdaniem największe wyzwania dla Playway w najbliższym czasie i czy może Pan powiedzieć w jaki sposób Playway zamierza się bronić (o ile to możliwe) przed kopiowaniem pomysłów np. gdy powstają prawie identyczne tytuły gier u konkurencji?
    Krzysztof Kostowski: Zespoły z grupy PLW widzą powstawanie klonów gier o zbliżonych nazwach. Dlatego powstają tanie lub darmowe DLC.
  • Sonka: Czy ma Pan jakieś informacje w kwestii premiery Bum Symulator? Czy Sonka portuje grę Farm Symulator 2021 tylko pod inną nazwą? W planie premier wynika że odpowiedzialna za port na konsolę jest spółką Sonka
    Krzysztof Kostowski: Bum podpisany jest z Sonką, ale portowanie można zaczynać dopiero po ukazaniu się gry na PC.
  • jqn: Szacun za napisy końcowe w piosence Duality Barn Finders "Miłość w stodole" ;-) ;-) ;-)
    Krzysztof Kostowski: Czekamy na wersje konsolowe.
  • Jaca86: Czy można uchylić jakiś informacji odnośnie premiery nowego CMS i HF ? Czy w związku z imponującym wzrostem wishlisty gry Vampire Clans oraz jej wczesnym etapem produkcji, jest jeszcze możliwość zwiększenia ilości osób pracujących nad grą aby przyspieszyć jej premierę i zwiększyć jakość produkcji ?
    Krzysztof Kostowski: CMS21 planowana strona Steam + demo na start. HF nie mamy o czym informować. Vampire Clans - zespoły muszą iść swoim torem. Już w Builder of Egypt odchorowaliśmy chęć przyspieszenia. Wyszło odwrotnie.
  • Gość: Panie Krzysztofie, dlaczego DLC do CMS, przeciwnie do samej gry, sprzedają się lepiej na PS niź XBOX?
    Krzysztof Kostowski: Nie mam wiedzy.
  • Gość: Czy probuje Pan zainteresowac spolka jakies zagraniczne indexsy. W Polsce praktycznie gielda zamarla i ciezko liczyc na adekwatne wycene do stanu spolki.
    Krzysztof Kostowski: Uczestniczę w spotkaniach z zagranicznymi funduszami, ale nie działam w kierunku zainteresowania zagranicznych indeksów.
  • Kamil L.: Czy PLW planuje bardziej zacieśnić współprace z Ultimate Games w kwestii portowania gier na wszystkie konsole?
    Krzysztof Kostowski: W PLW spółki same wybierają podmiot portujący. ULG wykazał się tworzeniem portów na czas oraz sprawnym raportowaniem, co przyciąga kolejne spółki.
  • księgowy: Jaką część przychodów YTD w raporcie za III kw. wygenerowały konsole? Czy możemy prosić także o wolumeny i najlepiej przychody na Switcha?
    Krzysztof Kostowski: Musimy poczekać do raportu. Ale konsole odgrywają ważną rolę.
  • gość: Czy zamierza Pan rozwijać osobny zespół specjalizujący się w user aquistion, czy raczej każdy z zespołów, które mają w portfelu gry mobilne będzie szedł własną drogą?
    Krzysztof Kostowski: UA planowane było jako zespół inwestujący w UA, ale finalnie pewnie stanie się spółką tworzącą gry mobilne + UA jako ważna część podmiotu kierowana też jako pomoc do innych spółek PLW.
  • Kamil L.: Jak ocenia Pan potencjał sprzedażowy gry Mr Prepper na pozostałe platformy, które są dopiero w procesie portowania?
    Krzysztof Kostowski: Mr.Prepper poprawna premiera, obroniona jakość. Porty konsolowe podpisane, a efekty jak zwykle najlepiej śledzić w raportach finansowych.
  • Zainteresowany: Wielokrotnie mówił Pan, że inwestuje w zespoły dla gier. Ale czy poza pre IPO i IPO zdarzyło się Wam sprzedać jakieś akcje na rynku, a nie na przykład do zespołu?
    Krzysztof Kostowski: Jeśli jako rynek rozumiemy obrót giełdowy na sesjach, to PLW nie sprzedał nigdy żadnej akcji spółki z grupy PLW. Jeśli chodzi o IPO, to takie sprzedaże miały miejsce np. Games Operators 2020 r.
  • jqn: Czy to prawda, że po recenzjach / komentarzach Playway gry Occupy Mars Pyramid Games, wprowadzane są istotne zmiany odnośnie poziomu trudności gry, co spowodowało opóźnienie w harmonogramie premier?
    Krzysztof Kostowski: To pytanie do Pyramid Games. Nie znam tematu
  • zbigniew sobacki: Czy firma planuje w przyszłości skup akcji własnych połączony z wypłatą dywidendy?
    Krzysztof Kostowski: Nic mi nie wiadomo o planach skupu akcji własnych. Ale przy FF 18 proc., to raczej mało realny pomysł.
  • jqn: Czy widzi Pan potencjał w grach typu survival horror i np. w Unholy produkowanym przez Duality a wydawanym przez 505 Games?
    Krzysztof Kostowski: Nie zamykamy się na żadne gatunki gier, ale horrory nie okazały się póki co longsellerami, a gatunek survival zaczyna robić się tłoczny.
  • Tomasz S.: 1. Czy są prowadzone prace nad dodanoem trybu co-op do house flippera ? 2. Co sie dzieje z bum simulator, produkcja trwa juz bardzo dlugo, prosze o update? 3. Czy sa jakies postepy w ceryfikacji na Chiny np house flippera? 4. Jak Pan ocenia dotychczasową liczbe i jakosc pomyslow z pway? Czy rozwaza Pan polozenie wiekszego nacisku na gry mulitiplayer, biorac pod uwage ich ogromny potencjal sprzedazowy( np valheim ktore stworzylo dosyc male studio)? 5. Jak ocenia Pan obecnie house flipper mobile jakue sa dalsze plany? 6. Czy premiera buliders of egypt w q2 jest realna?
    Krzysztof Kostowski: HF coop nie jest planowany na obecną edycję. BUM robi się długo, bo przejście z gry 2D na otwarty świat było wyzwaniem. Chiny - poinformujemy jak się uda. Multi - toczą się rozmowy z nowymi zespołami. HF Mobile gra zyskowna, ale młody zespół dosyć wolno tworzy update-y. Egypt - termin dopiero po akcepcie testerów.
  • gość: Czy Pan wie ile posiada w grupie zespołów, spółek, ile wydaliście i wyprodukowaliście gier?
    Krzysztof Kostowski: Dane zmieniają się codziennie, Na dziś wiem, że przybyły 2 spółki w grupie. Czekam na akty notarialne. Liczby wszystkich zespołów nie znam, dlatego staramy się wskazywać "wiecej niż.... " Nie znam liczby wydanych gier w grupie wszystkich podmiotów PLW. To zmienia się co tydzień.
  • Gość: Czy premiera CMS21 może się odbyć równocześnie na PC i konsole?
    Krzysztof Kostowski: CMS 21 PC+konsol - taki jest plan. A rzeczywistość odpowie nam, czy certyfikacje konsolowe przebiegną szybko, czy nie będziemy na nie czekać i PC pójdzie przodem.
  • ciekawski: Czy Robert Lewandowski objął akcje RL9sport Games za gotówkę, czy za aport?
    Krzysztof Kostowski: Myślę, że raporcie było to opisane.
  • Sonka: Spółka Sonka podawała w dwóch raportach kwartalnych zwiększenie udziałów PLW w akcjonariacie. Okazało się to nieprawdą i sprostowania pojawiło się dopiero niedawno. Jak możne Pan się do tego odnieść? Czy PLW wiedziało o tym błędzie w raporcie Sonki wcześniej?
    Krzysztof Kostowski: Temat nam nie znany. Nie sprzedaliśmy do dziś ani jednej akcji spółki, po jej debiucie na giełdzie. Nikt nie wysyłał do PLW pytania w tym temacie.
  • Marek: Czy srodki jakie przeznacza firma na marketing nie sa za male? O takich grach jak Mr Prepers czy teenats dowiadzialem sie dopiero z forum bankiera
    Krzysztof Kostowski: Główny marketing kierujemy na kraje USA, CA, FR, UK, DE, Skandynawia. Polska rzadziej pojawia się w kampaniach. Ja decyduje o środkach na większość kampanii i nie twierdzę, że jestem nieomylny. Dopiero w tym miesiącu dostaliśmy dodatkowe narzędzia ze Steam. Wcześniej działaliśmy po omacku.
  • Gość: W ilu spółkach objęliście udziały w tym roku?
    Krzysztof Kostowski: Zeszły rok był bardzo płodny w temacie spółek. W tym roku skupiamy się na zapraszaniu zespołów do już istniejących spółek. Trzeba by zbadać raporty, czy w tym roku choć jedna spółka została powołana od zera.
  • Gość: witam jak dalszy rozwój Sonki Pan prognozuje ?
    Krzysztof Kostowski: Rozwój, mam nadzieje że zostaną wydane gry. A biorąc pod uwagę liczbę pytań o Sonkę, to czat z prezesem wydaje się dobrym pomysłem.
  • kuba: czy jest szansa na wypuszczenie preorderow succubus? konkurencja,duzo slabsza robi preordery
    Krzysztof Kostowski: Preprodery - pytaliśmy platformy sprzedaży o ich efekty. Można powiedzieć, że są bardzo dobre przy hitach AAA, ale już przy mniejszych grach wydanie gry bez preordera może być sensowniejsze.
  • Gość: czy znana jest już przybliżona data debiutu bum simulator?
    Krzysztof Kostowski: Nie, staramy się nie podawać dat, aby ich potem nie przestawiać.
  • zatroskany: Czy macie gwarancje od Patrowicza, że Platynowe Inwestycje nie mają nieujawnionych zobowiązań, albo roszczeń? Naprawdę warto obejmować akcje podmiotów o takiej reputacji?
    Krzysztof Kostowski: Pytanie do zarządu, ale z mojej wiedzy umowa zawierała zbliżone punkty.
  • gość: Czy wydaliście już jakieś tokeny z PWay? Gdzie można obserwować ich notowania, albo będzie można? Czy wchodzi w grę program motywacyjny oparty o tę kryptowalutę?
    Krzysztof Kostowski: Token jest na giełdach, a notowania można zbadać na Pway.io. Obecnie nie ma planu motywacyjnego przekazania tokenów, jeśli będzie to pewnie dla osób powiązanych z Pway.io za ich wkład w rozwój i efekty.
  • Gość: witam i mam uprzejme pytanie, czy zna Pan firmę UIG Entertainment? ciekaw jestem tych podobieństw z produktami PLW...
    Krzysztof Kostowski: Znam firmę, ale nie chce się wypowiadać.
  • księgowy: Panie Krzysztofie, dlaczego w sprawozdaniu z przepływów pieniężnych nie widać ile spółka wydała gotówki na objęcie udziałów w nowych spółkach, gdzie sprawuje kontrolę? Są tylko wydatki na stowarzyszone i powiązane. A może to te powiązane? Dla przykładu mamy WarZoneLab, gdzie PlayWay objął 70 proc. za kwotę 98 500 zł. W której linii CashFlow to się znajduje?
    Krzysztof Kostowski: Pytanie dobrze, aby trafiło na ir@ i zostanie przekazane do CFO.
  • Gość: czy są przymiarki w grupie do projektów tzw indie premium?
    Krzysztof Kostowski: Indie Premium. Pytanie, czy część gier z naszego portfolio nie kwalifikuje się? Mr. Prepper?
  • Akcjonariusz: Panie Prezesie, proszę nie przejmować się hejterami. Oczywiście, że nie ma lepszego narzędzia prognostycznego niż wishlisty. Nie są doskonałe, ale lepszego nie było, nie ma i nie będzie. Bardzo proszę aby Pan nawet przez chwilę nie pomyślał o rezygnacji z ich publikacji. Dla inwestorów nie ma nadmiarowych informacji, jeśli są rzetelne. Więcej informacji to mniejsze ryzyko.
    Krzysztof Kostowski: Nie udzielałem się publicznie dłuższy czas i uznaję to za błąd. Powstało wiele mitów o mnie, o firmie i zasadach. W ostatnim artykule o PLW dowiedziałem się że "graczy traktujemy jako narzędzia" - to ja się pytam, kto wydaje więcej dem i prologów, aby przed zakupem wyrobić sobie zdanie? Wishlisty dalej będą omawiane, ale pewnie w dalszej części aktualności, dla inwestorów którzy rozumieją ich wpływ.
  • Piotr: Czy doszło do rozejścia się wizji między Panem (PlayWay), a decydentami Moonlit Games?
    Krzysztof Kostowski: To trzeba by zapytać Moonlit. Są zespoły, które się ze mną często kontaktują, dzwonią, piszą, radzą się...Są też takie, które tego nie robią.
  • Gość: Czy jest pomysł na stworzenie własnej platformy do dystrybucji gier na wzór gog od cdprojekt, wydaje się że gier jest już wystarczająco dużo w grupie aby taki pomysł mógł mieć sens biznesowy i generował lepsze marże przez brak oddawania steam części procentów?
    Krzysztof Kostowski: Nie ma takiego planu. Może kiedyś rozwój pway.io - kto wie.
  • Gość: Cz dzieje się w temacie city builderów ? Grupa PLW niejako wystrzeliła z niezliczoną liczbą pomysłów na city buildery (np. 3 gry w tematyce Chin) ale póki co nie doczekaliśmy się nawet premiery BOE. Ponadto na horyzoncie widać już projekty potencjalnej konkurencji (np. odczytuję Frozenheim od Hyperstrange jako konkurencję dla Viking City Builder). Prośba o komentarz w tej kwestii.
    Krzysztof Kostowski: City buildery to złożone gry. Nie tak łatwe do zrobienia, jak część symulatorów. Przypomnijmy sobie, jak długo czekaliśmy na prolog BOE. Gry się tworzą i korzystają z wymiany doświadczeń, elementów itp. w ramach grupy. Jeśli chodzi o inne produkty, rynek jest na tyle wielki, że dla każdego jest miejsce. Gry są inne, mają inne nazwy i wyjdą w innym terminie.
  • jqn: Czy Playway jako główny akcjonariusz Pyramid Games nie może wymusić na Spółce wprowadzenia zmian w składzie Rady Nadzorczej w której jest wyłącznie rodzina CEO? W tym przypadku Corporate Governance mocno kuleje, a Grupa to Grupa.
    Krzysztof Kostowski: Cenie sobie prezesa Pyramid i nie miałem problemu ze składem RN.
  • elfik: bardzo fajnie graficznie wygląda Samurai Simulator, czy Game Hunters wybiera się na giełdę i jakie jest w ogóle Pana subiektywne zdanie o tym studiu i ich grach...?
    Krzysztof Kostowski: GH zapewne patrzy w kierunku giełdy, a inwestorzy w spółce kibicują. Plus spółki, że prezes jest programistą i to ułatwia zakładanie zespołów wewnętrznych i kierowanie nimi.
  • Gość: Czy produkty CFG oraz Simfabric są testowane przez testerów wewnętrznych PLW?
    Krzysztof Kostowski: CFG - tak. SimFabric - nie przypominam sobie, abyśmy dostali coś do testów. SimFabric od dawna idzie swoją drogą, a PLW był bardziej jako inwestor finansowy niż wydawca.
  • Gość: Czy w razie kopiowania pomysłów przez konkurencyjne podmioty rozważacie możliwość stosowania pozwów bądź zgłaszania do steam takich praktyk w celu zablokowania takich produkcji do momentu wyjaśnienia sytuacji?
    Krzysztof Kostowski: Wszystko zależy od tego, jak bardzo zespoły kopiujące wejdą na nasze pomysły i nazwy.
  • Gość: Który pomysł na grę poza tymi mającymi WL na 100k uważa Pan za pomysł z największym potencjałem?
    Krzysztof Kostowski: Te, co zyskują dynamicznie na WL, np. Wampire Clans czy HF Pets.
  • zbigniew sobacki: Czy w niedalekiej przyszłości spółka planuje dokonywać skupu akcji własnych w celu umorzenia? Na pewno pomogło by to w wycenie walorów na giełdzie.
    Krzysztof Kostowski: Nie ma takich planów.
  • szco: Czy PLW rozważa jakieś warunki, przy których może sprzedać część udziałów w spółkach zależnych, tych, które już debiutowały? Widzę chłodne wypowiedzi o Moonlit i Sonce. ECC też zawiodło grupę. Obawiam się, że w grupie może być wkrótce sporo spółek przynoszących straty.
    Krzysztof Kostowski: Nikt nie powiedział, że prowadzenie grupy ponad stu spółek będzie usłane samymi zyskami. Tak - część obciąży nam wynik w konsolidacji. Tak - część zaznaczy rysy na naszym wizerunku. Zdawałem sobie z tego sprawę. Ale walka o kolejny zarabiający zespół, będzie dla mnie nadrzędnym celem.
  • Gość: Czy prawidłowym jest rozumowanie, że podmoty z grupy PLW tworzące własne spólki zależne, zachowują niezależność w kwestii wyboru tworzonych projektów, współpracy z wydawcami itp.? Czy rozważane jest np. przyjęcie programu motywacyjnego dot. zarządu CFG?
    Krzysztof Kostowski: Spółki mają dużo wolności. Więcej niż się wydaje. Proszę tylko, aby spółki, które nie osiągnęły jeszcze zysków, nie zakładały swoich spółek córek. Ale nie zawsze dociera to do zarządów. Dla mnie jednak ważne, aby struktura była nienaruszona, dlatego muszę być wyjątkowo elastyczny. Zarząd CFG jest zmotywowany.
  • szco: Czy zobaczymy jakieś poruszenie jeśli chodzi o UA w grze House Flipper Mobile? Aktualizacja z nowym contentem już dawno wydana, a chyba UA nie ruszyło? Przynajmniej nie widać tego na Sensor Tower.
    Krzysztof Kostowski: HF mobile cały czas oferuje za mało rozgrywki, aby startować z dużym UA. Czekamy aż zespół wgra kolejne elementy gry.
  • szco: Vikinga tworzy tylko jedna osoba, a gra jest popularna. Czy PLW wyszedł z jakąś inicjatywą pomocy w tej sprawie? Wiem, wiem, BoE, itd., ale sam deweloper na Steamie pisze, że chciałby mieć zespół i dzięki temu przyspieszyć produkcję gry. Poza tym, na wczesnym etapie łatwiej jest dołożyć ludzi do zespołu.
    Krzysztof Kostowski: Zespoły budują się swoim tempem. Tak - część gier będzie tworzyła się długo.
  • Jack-KB : Czy są planowane jakieś sprzedaże akcji w 2021 podobne do Games Operators w 2020 r
    Krzysztof Kostowski: Nie można wykluczyć.
  • Gość: Jak ocenia Pan potencjał Ship Builder od President Studio? Wydaje się, że z trybem współpracy może rozbić bank:)
    Krzysztof Kostowski: Ocenimy po premierze.
  • szco: Czy może Pan podać orientacyjny koszt Succubusa? Czy jest to typowy koszt dla PLW (wysokie kilkaset tyś zł.)?
    Krzysztof Kostowski: Raczej więcej. Samo Agony to było kilka mln zł. Succubus to większa gra od typowych tytułów PLW.
  • Tadeusz_Sznuk: Czy Farm Manager 2021 będzie wydany zgodnie z datą premiery 29. kwietnia? Od marca na stronie gry w Steam nic się nie dzieje (jedyna nowa informacja to update prologu). Po komentarzach prologu mogło się wydawać, że FM potrzebuje jeszcze dopracowania.
    Krzysztof Kostowski: Data planowana to 29 kwietnia. Ale jak to z premierami - zawsze wszystko może się zdarzyć.
  • Andy: Panie Krzysztofie. Przepraszam, za spóźnienie na czat. Wiedziałem o tym wcześniej i dlatego zadałem pytania wczoraj. Nie chodziło mi o raport jednostkowy, tylko o skonsolidowany. Nie ma przychodów z PS4 dla HF, bo nie macie raportu sprzedażowego od Sony. Za to są przychody z CMS na PS4, więc takowy raport macie. I stąd pytanie o okresy raportowania przez Sony. One są różne dla różnych podmiotów? Nie ma standardu?
    Krzysztof Kostowski: Spółki zależne nie zawsze przekazują zamawiane raporty na czas. Nie zawsze same takie otrzymują, jeśli dotyczy nowego konta. HF ma cały czas problem z pełnym raportowaniem konsol i trzeba na dane czekać dłużej.
  • szco: Czy zespoły pomiędzy spółkami współpracują na poziomie wymiany technologii? Sporo gier wygląda podobnie. Podejrzewam, że zespoły mogą wymieniać się doświadczeniami, ale czy też współdzielą jakieś fragmenty kodu?
    Krzysztof Kostowski: Zespoły współpracują tak, jak jest to dla nich wygodne. Czy to wymiana kodu, assetów czy plików muzycznych. Wszystko zależy od nich.
  • Gość: Czy spółka będzie kontynuować w kolejnych okresach politykę ujawniania wolumenów sprzedaży swoich najważniejszych gier tak jak to miało miejsce w 3Q? PS: Bardzo dziękujemy za te dane!
    Krzysztof Kostowski: Staram się aktualizować w raportach poprzednie tabelki. Nie planuje kasować tych, co już tam są.
  • szco: Który z "tycoonów" na ten moment wygląda najbardziej interesująco? Czy spółki pójdą tą samą drogą co z builderami i wkrótce zasypią nas preprodukcjami tycoonów?
    Krzysztof Kostowski: Nie podejmuje się oceny który. Nie boje się też zalewu gier. Na tyle jest rozstrzał terminowy między zespołami, że dla każdego pewnie będzie miejsce.
  • Sonka: Przepraszam ale dopytam jeszcze raz. Czy port na Switch Farm manager 2021 który jest w planie premier PLW i jest za nią odpowiedzialna Sonka, to ta sama gra pod nazwą Farm Tyccon która ma się ukazać "niebawem"?
    Krzysztof Kostowski: To inne gry.
  • Gość: Panie Prezesie, jest Pan obecnie za praca zdalną jak preferuje m.in Sonka czy za pracą stacjonarną w siedzibie firmy? Jak to wygląda generalnie teraz w grupie Playway?
    Krzysztof Kostowski: PLW był w większości zdalny i działa.
  • szco: Jako inwestora martwi mnie brak aktualizacji deweloperskich dla BoE oraz wciąż utrzymujące się niskie oceny prologu. Czy prezes może jakoś to skomentować, albo uspokoić? To istotna premiera dla przyszłości całej grupy - sporo spółek ma buildery w swoim pipelinie.
    Krzysztof Kostowski: BOE martwi. Dodatkowa pomoc, która miała przyspieszyć, zadziałała odwrotnie. Czekamy na kolejne wersje do testów.
  • szco: Czy z pkt widzenia promocji na Steam widzi Pan jakieś różnice między grą w EA, a poza EA? Ja mam małe wątpliwości, czy czasem Steam stara się mniej promować gry w EA (choć oczywiście Tenants był sukcesem).
    Krzysztof Kostowski: EA może mieć mniejszą widoczność. Ale zespół sam ustala.
  • Łukasz: Do których spółek z grupy PLW ma Pan największy sentyment i dlaczego? Przed którymi dostrzega Pan najbardziej obiecujące perspektywy wzrostu w kolejnych latach?
    Krzysztof Kostowski: Jestem fanem Frozen District, Big Chease czy ULG. #dywidenda
  • Łukasz: Czy CMS21 będzie miał równoległy debiut na wszystkich platformach sprzętowych, czy standardowo najpierw PC a konsole później?
    Krzysztof Kostowski: Nasz plan: równolegle, a przyszłość pokaże.
  • Gość: House Flipper Mobile wpadł w niebyt (odległe miejsce w rankingach). Dlaczego?
    Krzysztof Kostowski: Za wolne tempo update. gracze chcą więcej i szybciej.
  • Gość: Czy chęć inwestowania w zakładane nowe spółki jest już niższa wśród inwestorów w związku z bessą na gamingu na giełdzie?
    Krzysztof Kostowski: Inwestorzy coraz dokładniej badają nowe zespoły, ale to nam odpowiada. Na ten rok skupiamy się na już założonych spółkach.
  • Gość: Dlaczego Rustler okazał się niewypałem? Czy ma swoje zdanie na ten temat?
    Krzysztof Kostowski: Rustler nie zachwycił inwestorów. EA + cena + początkowy mixed mogły mieć wpływ.
  • Piotr: Czy mam rozumieć, że postępowanie Moonlit Games polegające na wejściu w skład Grupy PlayWay, mogło mieć znamiona czysto reklamowe w odniesieniu do nabywców akcji w pierwszej, a następnie drugiej ofercie publicznej?
    Krzysztof Kostowski: Część spółek potrzebuje tylko naszego finansowania. Moonlit robił gry innych gatunków, jak PlayerLess czy Ignis. Teraz przestawili się na gry bliżej portfolio PLW, ale cały czas idą swoim torem.
  • Gość: Jakiś komentarz odnośnie premiery prologu ACS?
    Krzysztof Kostowski: Prolog poprawny. Pokazał, że zespół ma grę, a gra może się podobać. Ale finalny werdykt pewnie po premierze.
  • Łukasz: Jak ocenia Pan sprzedaż gier w tzw. bundlach? Np. House Flipper + The Tenants? Czy są plany na wypuszczanie większej liczby bundli? Wydaje się, że to dobry pomysł na cross-promocję, bo gracz zainteresowany jednym tytułem może niewielkim kosztem przetestować inny którego normalnie by nie kupił, a jeśli gra się spodoba, to może kupi za pełną cenę DLCki.
    Krzysztof Kostowski: Bundle to jedna z podstaw cross-promocji. Przed premierą gry zespoły w grupie negocjują kto z kim robi bundle. Ten HF+Tenants trzeba uznać za trafiony.
  • Krzysztof Kostowski: Dziękuje bardzo, odpowiadałem na wszystkie pytania po kolei. Część powtarzalnych o Sonkę pominąłem, bo to już temat pod zarząd.
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty w ramach cyklu Gaming na Giełdzie.
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +169,37% +33 874,13 zł 53 874,13 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy