jnjyrutp
Advertisement
PARTNER SERWISU
jserdqsy

Czat inwestorski z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA

Dyskusja odbyła się dnia: 22.11.2021, godziny 11:00
Krzysztof Kostowski, prezes zarządu PlayWay SA: Dla mnie efektem moich działań jest stopa dywidendy za kolejne lata Krzysztof Kostowski, prezes zarządu Playway SA

Czat z prezesem PlayWay, Krzysztofem Kostowskim, odbędzie się poniedziałek, 22 listopada o godzinie 11:00. Spotkanie stanowi część serii czatów inwestorskich, towarzyszących konferencji Gaming na Giełdzie VII. Serdecznie zapraszamy do udziału.

PlayWay działa od 2011 roku i jest jedną z największych polskich firm tworzących gry na wszystkie platformy sprzętowe (PC/PS/Xbox/iOS/Android). Ponadto, PlayWay jest spółką dominującą w Grupie Kapitałowej o tej samej nazwie, w której skład wchodzi obecnie kilkadziesiąt zespołów od niej zależnych lub z nią powiązanych. Do najważniejszych tytułów w portfolio spółki należą m.in. seria Car Mechanic Simulator czy House Flipper. PlayWay od 2016 roku jest notowany na GPW.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z Krzysztofem Kostowskim prezesem PlayWay. Spotkanie stanowi część serii czatów inwestorskich, towarzyszących konferencji Gaming na Giełdzie VII.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 11:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • Krzysztof Kostowski: Dzień dobry, zapraszam do zadawania pytań.
  • Gość: dzień dobry mam pytanie dlaczego Pańska spółka traktuje inne spółki z grupy jak tanich wyrobników którzy pracują za niską marże ponosząc koszty a cały zysk wędruje do Playwaya jest to nieuczciwe
    Krzysztof Kostowski: Nie zgodzę się z tym stwierdzeniem. Jeśli PlayWay jest wydawcą gry należącej do swojej spółki zależnej, to pobiera za to z reguły od 0 do 1 proc. w zależności od umowy. Jeśli nawet pobierzemy 1 proc., to często środki idą na reklamy. Zależy mi aby te spółki się rozwijały.
    Wyjątek stanowią spółki portujące gry innych podmiotów, gdzie to podmioty muszą ustalić podział między sobą.
  • Gość: dzień dobry mam pytanie co spółka Playway zrobiła jako wydawca do gry Motor mechanic symulaitor czy zagwarantowała dostęp do najlepszych yutuberów żeby rozmawiali o grze czy testy gry motor mechanic symulaitor przeprowadzili państwo rzetelnie bo wiem że to robiliście proszę o konkretne odpowiedzi na pytania pozdrawiam
    Krzysztof Kostowski: PlayWay wspomagał proces wydania Motor Mechanic w stopniu zbliżonym do CMS21, MrPrepper, GSS i innych.
    Do bazy youtuberów dostarczone zostały klucze, na wielu grach widniał banner MMS. Niestety, youtuber w danym tygodniu miał do wyboru MMS, Forze czy Battlefield 2042 i wiele innych gier. Zespół MMS otrzymywał arkusze błędów do ostatniego dnia i planował wgrać finalny produkt przed premierą. O to czy się to udało, najlepiej pytać już P2C.
  • Gość: dzień dobry jak Pan uważa której spółce marketing Playway w ostatnim czasie najwięcej zaszkodził a właściwie to jego brak pomimo że jesteście współwydawcą gier wydawanych przez spółki w których macie udziały proszę o konkretną odpowiedz
    Krzysztof Kostowski: Nie wiem, której spółce marketing PlayWay zaszkodził. Najważniejsze premiery PlayWay są często w okresach kwiecień - wrzesień. Prosimy zespoły o zbadanie okien wydawniczych, zanim podejmą decyzję o premierze. Mimo, że widniejemy na kontach Steam jako wydawca, to realnie są to konta developerów, na które środki spływają bezpośrednio. To do nich należy podjęcie ostatecznej decyzji, po analizie danych jakie przekazaliśmy.
  • Gość: dzień dobry czym skrzywdziła Państwa spółka play2 chill że marketing ich gry MMS tak bardzo żle zrobiliście jako współwydawca swoje gry potraficie i się staracie zareklamować
    Krzysztof Kostowski: Nie skrzywdziła niczym. Moim zdaniem bannery wiszące na CMS21 i innych grach mogły znacznie przyczynić się do powstania zainteresowania grą MMS. Czy była ona kaloryczna, czy gracze z CMS chcieli wydać pieniądze na motory, czy termin wydania był poprawny - warto zapytać spółkę, która ma dokładniejsze dane.
  • Gość: W którym momencie PlayWay decyduje o zakończeniu współpracy z nierokującym studiem? Czy PlayWay ma przygotowane jakieś narzędzia/procedury pomagające ocenić, czy warto jeszcze współpracować z danym studiem?
    Krzysztof Kostowski: Nie ma takiej procedury. Pixels Interactive zostało zamknięte, ponieważ widząc efekty pracy, nikt nie był skłonny przekazać kolejnych środków na dalsze działanie podmiotu.
  • Marta: Dzień dobry, 1. Proszę o informacje dotyczącą kuponów z CMS dla MMS. Z tego co wiem od ok. 2 lat metoda ta nie działa na steam a mimo wszystko akcjonariat nawiązuje do tematu. 2. Jak Pan ocenia sprzedaż najważniejszych premier? Bum, Junkyard, Prison. Dwa pierwsze w EA będą jeszcze miały drugą premierę. Prison poniżej oczekiwań sprzedaje się mimo dobrych ocen podobnie do gier w EA. 3. Czy prologi psują sprzedaż gier? Prison, MMS, a zwłaszcza ten drugi sprzedaje się bardzo słabo mimo ogromnego wsparcia na grach PLW. Jak to możemy na dzień dzisiejszy wytłumaczyć? Rozwodnienie zainteresowania prologiem, demem? Gra czerpie garściami z super hitu CMS, nawet ma podobne grafiki. 4. Ostatnie pytanie, czy nie lepiej aby taką markę jak MMS opracowywał developer z RedDot? Znają temat na wylot a co widać Play2Chill nie daje rady nawet przy „nadmiernej inspiracji” CMS dowieźć gry rentownej. Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego dla Pana Krzysztofie.
    Krzysztof Kostowski: Nie informujemy o kuponach od dawna. Steam zmienia zasady i nie ma pewności, jakie zmiany będą przy kolejnej premierze. Staram się nie oceniać sprzedaży, ani nie prognozować. Gdy ja jestem zadowolony, że młody zespół wydał swoją pierwszą grę i ma prawo wyjść na plus, to akcjonariusz może oczekiwać zysków jak gra X czy Y. Często się rozminiemy. Oceniłem premierę CMS21 jako “poprawną”, za co dostałem kilka zimnych e-maili i pogłębia się moja niechęć do oceny premier. Staram się przekazywać dokładne dane w raportach i na TT, a akcjonariusze wyciągają swoje wnioski. Prologi mogą mieć negatywny wpływ na sprzedaż, tylko dlaczego wtedy GSS sprzedał by się dobrze? Demo CMS21 też raczej nie zaszkodziło.
    Nie wiem, czy wydawanie mniejszych gier, między hitami AAA to dobry plan. Widać po youtuberach znacznie mniejszą ilość materiałów, za to natłok filmów z premier AAA.
    RedDot nie będzie robił motorów, nie czuje, nie ma do tego serca.
  • Gość: dzień dobry czy Pan jako Prezes może zwrócić uwagę na działania steama że lista nie jest ułożona według opinii graczy którzy zakupili grę ilości sprzedanych sztuk gry jako gracz uważam że steam staje się przepraszam za wyrażenie ale syfem czy myśleli państwo nad stworzeniem własnej alternatywy dla steama myślę o obszarze zrzeszającym europę i azję
    Krzysztof Kostowski: Ze Steam obecnie kontakt jest głównie przez formularze. Nie planuję kontaktu w tej sprawie. Tu raczej zgłoszenia graczy mają większą wagę.
  • anty_teresa: Panie Krzysztofie, wśród innych spółek z branży gamdev można zaobserwować pewne zjawisko - kolejne tytuły coraz większa sprzedaż na premierze, ale także spadek sprzedaży po kwartale premierowym. Czy w przypadku CMS21 też tak jest w porównaniu do CMS18, czy sprzedaż po premierze jest analogicznie proporcjonalna do tej z okresu premiery?
    Krzysztof Kostowski: Za mało mamy sprzedaży CMS21, aby wypowiadać się o przyszłości. Ale zapraszam do raportu śródrocznego, gdzie wskazałem CMS18 i 21 z podziałem na sprzedaż kolejnych okresów.
  • ludwik 42: Witam Kiedy Simulam zadebiutuje na giełdzie ? Oraz czy premiera ,,I AM Jesus Christ ,, przewidziana jest na q4 2022 ?
    Krzysztof Kostowski: Aby spółka zadebiutowała na parkiecie, musi często spełnić określone warunki. Dobrze aby posiadała przychody z platformy sprzedażowej (np Steam) oraz miała zapewnione środki na kolejne kwartały... SimulaM jeszcze może nie spełniać tych warunków.
  • Gość: Witam.spolka Play way jest właścicielem Punch Punk-a.(najwiekszy pakiet akcji)Poproszę o komentarz co do dalszych planów względem spółki Punch Punk .
    Krzysztof Kostowski: Posiadając w okolicy 10 proc. nie mam żadnych planów w stosunku do Punch Punk. Od kiedy padł plan tworzenia gry Zodiak w spółce PP poczułem, że nadajemy na innych falach i nasze drogi się rozeszły.
  • Nasdaq: poproszę o wymienienie 5 najbardziej perspektywicznych spółek z grupy PLW, które w przyszłości będą notowane na giełdzie
    Krzysztof Kostowski: Nie wskażę, które są perspektywiczne, bo potem mogą być zażalenia, jeśli nie będzie sukcesu komercyjnego.
    Nie wiem też, które podmioty wejdą na giełdę, ponieważ liczba punktów do spełnienia się wydłuża.
    Ale obserwuję bacznie Freemind po trzech poprawnych premierach oraz MeanAstronaut po ciepłym przyjęciu dema Robin Hood.
  • Nasdaq: na które premiery gier liczy Pan najbardziej w ciągu I półrocza 2022...?
    Krzysztof Kostowski: Nie wiem, która gra ukaże się w H1, ale kibicuję Builder of Egypt oraz Contraband Police.
  • Gość: Co Pana zdaniem poszło nie tak przy premierze p2chill i czy jest jeszcze szansa na wyciągnięcie z MMS czegoś więcej?
    Krzysztof Kostowski: Moim zdaniem natłok premier ograniczył znacznie zainteresowanie YTuberów. Jakość 68 proc. to też jednak nie 70 proc. Ale dla mnie liczy się to, że zespół wydał grę. Wiadomo już, że analiza daty premiery jest ważna, a testerzy mają zawsze racje. Obecność w paku z CMS21 może być ważna przy wyprzedażach CMS. Też same wyprzedaże na WL motorów mogą odgrywać role. Potem konsole mogą tchnąć życie. Nie chcę reklamować zespołu, ale mam nadzieję, że wyciągają wnioski i idą do przodu.
  • Piotr: Proszę o wyjaśnienie, dlaczego na stronie głównej i podstronach PlayWaya nie ma najmniejszej wzmianki wraz z logo o Model Builderze Moonlita, której premiera na PC jest ustalona na 27.01.2022 r.? Rozumiem, że ktoś inny jest wydawcą gry, ale Moonlit jest w tzw. stajni PlayWaya, jesteście w posiadaniu 21.85% (~1,2 mln) jego akcji i sytuacja w moim poczuciu jest niezdrowa. Czy to jest przejaw jakiego odcięcia się od Moonlita i jego produktu: Model Buildera?
    Krzysztof Kostowski: Jakby Moonlit wysłał jeden e-mail w tym temacie, pewnie dawno by wisiał taki banner. Trzeba jasno przypomnieć, że jest kilka spółek, które poszły swoimi drogami. Mimo, że jesteśmy akcjonariuszem to zarządy PPunk, Moonlit, Duality czy SimFabric obrały inny kierunek i obie strony to zaakceptowały.
  • Tomeczek: Czy mnogość spółek w grupie nie rodzi poważnego ryzyka reputacyjnego w przypadku słabych premier, co możemy zauważyć ostatnio po premierze m.in. mms i jednoznacznie negatywnej reakcji inwestorów? Czy widzi Pan możliwośc mitygacji tego ryzyka w grupie plw?
    Krzysztof Kostowski: Ryzyko było, jest i będzie. Ale trzeba pamiętać, że nie reklamuje PlayWay jako brandu. Celem reklamy są gry.
    Podstawa to dołączenie kolejnych zespołów i brandów do grupy. Ryzyka są zawsze, ale na tyle wydanych gier, na dziesiątki pozyskanych zespołów i spółek efekt nie jest najgorszy.
  • Gość: dzień dobry Panie Krzysztofie czy w przyszłym roku nastąpi wydanie kolejnej odsłony House Flippera? czy będzie to gra multiplayer?
    Krzysztof Kostowski: Jak w przypadku CMS21, informacja o premierze HF będzie wtedy, kiedy przyjdzie na to czas.
    Przypominam, że CMS21 wyświetlił stronę Steam i demo kilka miesięcy przed premierą. I ten kierunek uznajemy za poprawny. Developer wspominał, że chce umieścić MP w grze HF2, ale poczekajmy na kartę Steam.
    Terminu premiery nie zdradzam.
  • Edwin: ktora ze spolek jeszcze niegieldowych ma najwiekszy potencjal?
    Krzysztof Kostowski: Cały czas Frozen District.
  • Tajemniczy Roman: Jaka jest koleracja przyrostu wishlisty i jej kaloryczności w stosunku do trwających miesięcy? Jakim widelcem najlepiej jeść zupę ;) ?
    Krzysztof Kostowski: Tu polecam analizy na Twitterze. Jest kilka osób jakie warto śledzić, które też wskazuje na moim profilu.
    Jasne jest, że młoda WL jest bardziej kaloryczna niż stara, co wskazują bieżące analizy na TT.
    Nie jakim widelcem, a z której strony trzymać go trzymać.
  • Łukasz: Jaki zysk należny akcjonariuszom jednostki dominującej (PLW) wygenerowały dotychczas największe tegoroczne premiery? Jeśli nie może Pan podać konkretnych kwot, to przynajmniej jak kształtują się proporcje zysku między poszczególnymi grami?
    Krzysztof Kostowski: Tu odsyłam do moich tabelek w raporcie śródrocznym. Kolejna pewnie w raporcie za Q3.
  • Łukasz: Jak Pan ocenia ostatnie premiery - w szczególności Prison i Motorcycle?
    Krzysztof Kostowski: Dla mnie to wydanie pierwszych ważnych gier przez młode podmioty.
    Jak ruszyłem z PlayWay w 2011 r. to szukałem hitu 3 lata. Drago też spędził trochę czasu nad znalezieniem GSS.
    Nie wiemy, który podmiot znajdzie kolejny hit, ale dobrze, aby był częścią grupy PLW.
  • Łukasz: Ostatnia emisja akcji P2C miała na celu m.in. pozyskanie środków na marketing Motorcycle. Czy środki z emisji zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem? Jeśli tak, jak Pan ocenia efektywność poniesionych wydatków? Dla przypomnienia: emisja na 2,7 mln zł, wpływy ze sprzedaży gry za 72h ok. 0,2 mln zł.
    Krzysztof Kostowski: Pytanie do zarządu P2C. Nie wiem jak wydali te środki. Ale jak w przypadku kilku gier na mixed raczej opiniuje, aby wydawać środki od momentu powrotu na pozytywa. Pozytyw lepiej konwertuje od mixeda.
  • Gość: dzień dobry czy spółce playway warto zaufać jako wydawcy gier innych producentów jakie argumenty przemawiają za wyborem playwaya jakie działania podejmujecie aby spółki zaufały i nawiązały współpracę zadałem te pytania bo ostatnio była premiera gry motor mechanic symulaitor a tam jesteście jako współwydawca Pan wypowiadał się wcześniej też bardzo pozytywnie na temat gry MMS
    Krzysztof Kostowski: PlayWay to grupa spółek. MMS jest wydawany na koncie wydawniczym P2C i tam też spływają środki.
    W takich przypadkach PLW pobiera 0 proc. , bo środki nie przechodzą przez konto PLW. Jeśli by przechodziły to PLW, pobiera od 0 do 1 proc.
    Spółki korzystają z dostępnej infrastruktury za darmo, dlatego to oferta, która może im pasować
    Reklama na innych grach typu CMS21, pomoc przy wysyłce do YTuberów, testing i inne są darmowe.
    Gra moim zdaniem może sprzedawać się w paku z CMS21 i zapewniać przychody spółce, co dla mnie jest ważne. CMS18 miał pierwszy dzień na +14-40 proc., MMS ponad 60 proc. Jak na pierwszą grę studia 68 proc. obecnie nie przekreśla zespołu, a wręcz przeciwnie -pokazuje, że zaczęli grę, skończyli i wydali. A nie zawsze spółki gameDev idą tym scenariuszem.
  • Edwin: kiedy debiuty kolejnych spolek na new connect? mial byc woodland president gamehunters a tu cisza?
    Krzysztof Kostowski: Jak wspominałem, do debiutu mile widziane są przychody z platform i środki na koncie na kilka kwartałów działalności. Dopiero potem można ubiegać się o NC.
  • Łukasz: Produkcja i marketing kolejnych premier kosztują coraz więcej za czym wyraźnie nie nadążają wolumeny sprzedaży 72h. Z czego to wynika? Jakie podejmuje Pan działania zaradcze? Kiedy zobaczymy efekty?
    Krzysztof Kostowski: Zależy jakie gry badamy. Myślę że CMS, czy GSS pod Movie to były gry w tym roku, dla których warto się starać na wielu innych tytułach.
    Gry mogą drożeć w produkcji, bo oczekiwania programistów i grafików rosną. Nie podejmuję żadnych działań w tym temacie, bo brak dostosowania do rynku to słaby plan.
    Nie wiem, o jakie efekty Pan pyta, ale dla mnie efektem moich działań jest stopa dywidendy za kolejne lata.
  • Łukasz: Czy na słabe wyniki sprzedaży ostatnich premier mogły wpłynąć jakieś negatywne zmiany w polityce platformy Steam? Jeśli tak to jakie to zmiany? Od kiedy PLW o nich wie? Czy zagrażają one modelowi biznesowemu grupy PLW?
    Krzysztof Kostowski: Od dawna nie informujemy o kuponach. Raporty sprzedażowe posiadają wiele danych i od dawna nie było wpisu o kuponach. Korzystamy z cross-promocji między grami grupy PLW, bannerów franczyzowych i innych możliwości, które na dany moment Steam nam przekazuje do wykorzystania. Używamy bannerów marketingowych cyklicznych przy update oraz badamy liczby otrzymanego ruchy z platformy.
  • sc: Czy Prezes zdaje sobie sprawę z powagi premiery Builders of Egypt? W grupie jest już tworzone z ponad 10 różnych city-builderów i to mają być główne produkcje wielu spółek. Przy porażce BoE wśród akcjonariuszy może zapanować popłoch.
    Krzysztof Kostowski: Zdajemy sobie sprawę z powagi, ale to robią różne zespoły. Nie wiem czy niepowodzenie jednej z gier będzie oznaczało niepowodzenie innych projektów. Premiera da nam odpowiedź na wiele pytań.
  • Łukasz: Ile kosztowało pozyskanie przez PLW takich gier jak Into the Flames, Hacker Simulator, SimCasino? Kiedy poniesione wydatki się zwrócą? Jak sprzedaż tych gier przełoży się na wyniki finansowego PLW?
    Krzysztof Kostowski: Nie ma tu kosztów PLW. Są to deweloperzy, którzy chcą skorzystać z naszej cross-promocji oraz zespołów portujących na inne platformy. Za to PLW i zespołu otrzymują % od przychodu.
    Nie uznaję, aby to mogło przełożyć się na wynik PLW, ale jeśli takich zespołów było by więcej, nie można wykluczyć, że jeden z nich kiedyś wyda ważną grę z nami.
  • Gość: Panie Krzysztofie, zdaje się, że spółki z grupy miały w listopadzie chyba ze 4 premiery, ale przed Motorcycle 3 nieudane. Czemu nie przełożyliście tej premiery? A może Pan naciskał, tylko P2C nie chciało?
    Krzysztof Kostowski: Dla mnie bardziej ważny jest zespół niż gra. Jeśli widzę, że dalszy mój nacisk otworzy drogę do konfliktu, to odpuszczę. Czasami jest to droga nauka dla zespołu.
  • Łukasz: Czy (pomijając pierwsze tygodnie po premierze) CMS21 wpływa pozytywnie na przychody generowane przez całą markę CMS?
    Krzysztof Kostowski: CMS21 zdeklasował poprzednie edycje. Ich sprzedaż znacznie zmalała.
  • sc: Wielokrotnie mówi Pan, że daje Pan wolną ręką zespołom i to one decydują o finalnej dacie premiery albo o tym czy grę w ogóle wypuścić (np. mimo błędów). Odpiera Pan związane z tym zarzuty, że dzięki temu zespoły do Pana przychodzą. Ale czy jest sens poświęcać temat z takim potencjałem jak MMS w imię tego? Czy nie lepiej mieć 10 zespołów, które podejmują dobre decyzje niż 30, gdzie te większość podejmuje błędne decyzje?
    Krzysztof Kostowski: Moim zdaniem, moja polityka jest poprawna. Wiele zespołów nie byłoby dziś częścią grupy, jeśli bym nie był elastyczny. Muszę jasno powiedzieć "idziesz bardzo ryzykownie, może być bolesne" i wtedy kolejna gra jest tworzona ze zrozumieniem i poszanowaniem zasad, do jakich doszliśmy przez lata.
  • luczek: Podobno nie ma już na Steamie kuponów rabatowych. Czy to prawda? Wygląda na to, że napędzały one sprzedaż gier w grupie PlayWay. Ostatnie premiery okazały się jednak nieudane. Czy macie jakiś pomysł jak poprawić sprzedaż przy braku kuponów?
    Krzysztof Kostowski: Nie powiem, w którym roku przestały one istnieć. Pamiętam jeszcze, że za czasów House Flippera czy CMS18 były wykorzystywane. Trzeba by zbadać w raportach, w którym roku była ostatnia wzmianka o nich. Potem były Loyalty discount działające na innej zasadzie, ale też ich nie ma od dawna.
  • Wrotek: Ostatnie premiery raczej miały słabsze noty, dlaczego tak się stało? Chwilę wcześniej był Bum, GSS czy Succubus i wszystkie wypadły dobrze. Te ostatnie 3 gry dostały zielone światło z centrum testowego PLW?
    Krzysztof Kostowski: Nie wszystkie gry dostały zielone światło od testerów, bo część była poprawiana do ostatniej godziny, a wtedy na testy już nie ma czasu. Nie mamy planu odnośnie informowania o zielonym świetle z testingu.
    Ale faktem jest, że House Builder nie dostał zielonego, a 76 proc. broni do dziś.
    Młode spółki giełdowe powinny pewnie same się wypowiadać o procesach testowania swoich pierwszych gier.
  • Gość: Jakiej wielkości wishlistę ma w tej chwili Builder of Egypt?
    Krzysztof Kostowski: 241 tys.
  • Tajemniczy Roman: Czy opieranie całego marketingu PLW o jakiś youtuberów jest rozsądne? Jak widać po ostatnich premierach strategia przestała działać, gry nie cieszą się dużym zainteresowaniem, nikt nie chce w to grać.
    Krzysztof Kostowski: Moim zdaniem to obecnie największa siła medialna, więc to nie kwestia rozsądku tylko realiów rynku.
    Jest powód dlaczego CMS wydajemy w wakacje, wtedy YTuberzy mają dla nas czas.
  • sc: W ostatnim czasie kilka premier nie wyszło. Co do Buma i Junkyarda zorientowani w temacie mieli sporo wątpliwości, więc tu nie było zaskoczenia. Natomiast Prison, Succubus czy MMS to miały być udane premiery. Te gry miały dobre prologi, duże peaki, wysokie oceny, itd. Czy powinniśmy skorygować swoje myślenie o prologach?
    Krzysztof Kostowski: Na pewno trzeba zbadać temat. Tylko GSS miał prolog i mu nie zaszkodził.
  • Tajemniczy Roman: Czy liczy Pan Kalorie?
    Krzysztof Kostowski: Tak, codziennie. Staram się spalać na rowerze nie mniej niż 380 dziennie.
  • sc: Wygląda na to, że premiera MMS odbiła się wśród akcjonariuszy bardziej niż można było się spodziewać. Moim zdaniem jest to porażka cross-promocji PLW, gdzie wszyscy spodziewali się, że baza graczy CMSa i marka CMSa mocno dopomoże MMSowi. Proszę o komentarz.
    Krzysztof Kostowski: Pytanie czy gracze kochający samochody, to tożsama grupa z fanami motorów? Trudno powiedzieć. Ale to banner na CMS najlepiej budował WL motorów, więc porażki bym nie ogłaszał. Dlaczego grupa ta nie przystąpiła do zakupów w pierwszych dniach? Czy gracze uznali, że nie ta jakość , że kupią na wyprzedaży - nie wiem. Odpowiedzi będziemy poznawać przez kolejne kwartały.
  • Gość: Jestem nieco zaskoczony jak szybko Viking zbudował pozycję na globalu. Może Pan powiedzieć jaką ma na dziś WL? Czy planujecie do tego tytułu prolog?
    Krzysztof Kostowski: Na temat Viking obecnie nie chcę się wypowiadać. Przyjdzie na to czas w przyszłości.
  • Beton: Czy może Pan podać jak wypada sprzedaż CMS21 na PC po 60 dniach (lub 45) od premiery w porównaniu z GSS. Obiecał Pan na TT takie wyliczenia podać
    Krzysztof Kostowski: Tu prośba pisać na TT. To są dane trochę "kursogenne", więc muszę przemyśleć, w jakim momencie padła moja deklaracja.
  • Gość: W ilu kopiach sprzedał się do tej pory CMS21 na poszczególne platformy?
    Krzysztof Kostowski: Temat pod raport Q3.
  • Gość: Czy jest Pan zadowolony ze zespołu testerów? Czy Playway Test Centre stoi na straży najwyższej jakości wydawanych produktów?
    Krzysztof Kostowski: Z testingu jestem zadowolony, ale wolałbym, aby wszystkie ich głosy trafiały jeszcze lepiej do zespołów.
    Głównie chodzi o młode zespoły, z deklaracjami terminów premiery. Prosimy, aby nie podawali terminów, jeśli nie ma zielonego światła.
  • Andy: Dzień dobry Gas Station złapał viralowy marketing, ogrywało go dużo znanych ludzi. Jak to się udało Movie Games zrobić?
    Krzysztof Kostowski: Nie chcę się wypowiadać za Movie, zaznaczam tylko, że ten sam zespół marketingowy ze strony PLW pracował nad CMS21, a potem nad GSS.
  • Mati Kupiec: Jaka gra będzie według Pana największym hitem gry PLW w przyszłym roku?
    Krzysztof Kostowski: Nie wiem, ale kibicuję Robin Hoodowi.
  • Gość: Dzień dobry, jak Pan ocenia potencjał gier z grupy, które zostaną wydane na początku 2022? Czy uważa Pan, że pierwszy kwartał na część premier jest lepszy niż listopad i grudzień?
    Krzysztof Kostowski: Uważam, że Q1 jest lepsze od listopad-grudzień.
  • sc: Rozumiem, że to pytanie powinno być skierowane do Movie Games, ale może jednak Pan odpowie. Czy w przypadku GSS zostały podjęte jakieś dodatkowe działania, które spowodowały zainteresowane grą mediów mainstreamowych? Jestem przekonany, że to odpowiadało za sukces gry. Pytanie brzmi, czy PLW lub MOV wyszło z tą inicjatywą do tych mediów (lub miały odpowiednie kontakty), czy "tak po prostu wyszło"?
    Krzysztof Kostowski: My ze swojej strony robimy standardowe działania, szeroki kontakt itp. Nie wiem, co Movie zrobiło dodatkowo - to pytanie do nich.
  • Łukasz: Analizując liczbę komentarzy steam CMS21 za ostatnie 7 dni (122szt) i CMS18 (309szt) w analogicznym terminie ubiegłego roku można odnieść wrażenie, że nowa wersja sprzedaje się gorzej. Czy może Pan to potwierdzić / zdementować?
    Krzysztof Kostowski: Kwotowo się nie zgodzę. Ilościowo musiałbym sprawdzić.
  • Gość: Co się dzieje z premierami Sonki?
    Krzysztof Kostowski: To dobre pytanie, ale raczej do Sonki. Ja cały czas czekam na Farm Tycoon.
  • Gość: Jak ocenia Pan potencjał gry Occupy Mars studia Pyramid? Aktualne miejsce na WL i liczby followersów wyglądają obiecująco, pytanie tylko, czy zespół dowiezie jakość produktu.
    Krzysztof Kostowski: Pytanie do Pyramid. Trzymam kciuki, bo to gra robiona z serca CEO. Realna pasja, żadne zlecenie.
  • Gość: dzień dobry jakie działania spółka podejmie jeżeli pojawi się fundusz grający na spadki po ostatnich premierach spółka może być na celowniku i może być powtórka z CDR
    Krzysztof Kostowski: Spółka pracuje nad grami. Ja nie komentowałem kursu i nie planuję tego zmieniać.
  • Gość: Panie Prezesie. Pytanie o grę Robin Hood, która została bardzo dobrze przyjęta na festiwalu dem. Czy nie warto skierować strumień środków na takie właśnie gry jak RObin Hood aby doprowadzić do wydania chociażby Early Acess w przeciągu poł roku od deam. Świeżnośc WL jest ostatnio bardzo ważna.
    Krzysztof Kostowski: To zespół, który dostanie od nas wszystko co potrzebuje. Jesteśmy w stałym kontakcie.
  • Gość: DZIEŃ DOBRY czy myśleli Państwo nad stworzeniem własnej alternatywy dla steama myślę o obszarze zrzeszającym europę i azję
    Krzysztof Kostowski: Nawet o tym nie myślę.
  • Gość: Jakie perspektywy widzi Pan przed Cyber Town?
    Krzysztof Kostowski: Nie widziałem dema, nie wypowiem się.
  • Marcin: Czy wiążę Pan duże nadzieje na sukces z projektem Unholy spółki Duality Games? i czy branża horror nie jest jednak mocno zdominowana przez większe spółki, utrudniając tym samym takim małym studiom wejście z hitem?
    Krzysztof Kostowski: Duality idą swoją stroną. Kibicuję, ale wyszło z mojego radaru.
  • KZ: Dzień dobry. Czy PLW może rekomendować decyzję spółce o zmianę terminu premiery? Patrząc na ilość błędów MMS21 to wygląda jakby w ogóle nie miały miejsce jakiekolwiek testy. Patchują ostro codziennie...
    Krzysztof Kostowski: Rekomenduję często, nie zawsze zespół mnie słucha.
  • Gość: Czy mario jest pracownikiem grupy PLW?
    Krzysztof Kostowski: Jak rozumiem pytanie o Mario. Nie jest pracownikiem PLW, a szkoda.
  • KZ: Czy PLW jako grupa ma zamiar zamiar brać przykład z sukcesu GSS jeśli chodzi o marketing i różne ciekawe interakcje w grach?
    Krzysztof Kostowski: Zespoły badają wszystkie nowe gry na rynku i wyciągają wnioski w walce o zainteresowanie gracza.
  • Gość: Czy spółka Playway planuje wydawanie gier erotyczno-pornograficznych? Niski koszt produkcji a zyski gigantyczne.
    Krzysztof Kostowski: Nie.
  • Gość: Czy grupa PLW będzie tworzyć gry erotyczne typu "Homo Harem", to jest teraz modne!
    Krzysztof Kostowski: Nie.
  • Gość: Panie Krzysztofie. Jak Pan ocenia przyszłość Detalion Games biorąc pod uwagę wyjście z akcjonariatu Pana Pantoły oraz ostatnie działania zmierzające do przeprowadzenia dodatkowej emisji akcji. Przypomnę, że w tej chwili PlayWay jest większościowym udziałowcem ponad 30%. Ostatnia premiera Nemezis raczej nie odniosła sukcesu.
    Krzysztof Kostowski: Detalion był testem, czy gry przygodowe mają jeszcze rację bytu. Odpowiedź rynku na Nemezis była jednoznaczna.
    Jest Chernobyl, będą pewnie kolejne preprodukcje. Nie ma innego wyjścia jak szukać od nowa, ale już nie na rynku przygodówek.
  • Łukasz: "CMS21 zdeklasował poprzednie edycje. Ich sprzedaż znacznie zmalała." - Wciąż chodzi o grę wchodzącą w skład "marki CMS". Czy obecnie suma przychodów z CMS21 i pozostałych edycji jest większa czy mniejsza niż suma przychodów z poprzednich edycji w analogicznym okresie ubiegłego roku?
    Krzysztof Kostowski: Porównania okresów popremierowych gier staram się umieszczać w raportach kwartalnych.
  • luczek: Dzień dobry W jaki sposób teraz oceniać potencjał sprzedażowy gier? Wysoka społeczność i wishlista na steamie niczego nie gwarantują. Wysoki peak w demie i w prologu oraz wysokie oceny też niczego nie gwarantują. Duża liczba wyświetleń na youtube również nic nie znaczy. Czy to czy gra się dobrze sprzeda czy nie sprzeda, to loteria? Czy macie jakiś sposób żeby to prognozować?
    Krzysztof Kostowski: Nie wiem jak ocenić potencjał sprzedażowy gier przed ich premierą.
    Podsumowanie premier PLW wskazało, że gry o wysokiej WL sprzedawały się lepiej niż gry o małej WL. Ale ilości sztuk z tego nie dało się wyliczyć, bo każda premiera była inna.
  • Gość: Jak Pan oceni konwersję WL Prison Simulator na rzeczywistą sprzedaż? Czy sprzedaż jest ok. mając na uwadze "świeżą" WL tej gry?
    Krzysztof Kostowski: Pytanie raczej nie jak oceniać, a jaki ten wskaźnik jest na dziś. Dane w spółce.
  • KK: Z jakimi niewydanymi grami rodzi Pan największe nadzieje?
    Krzysztof Kostowski: Kibicuję obecnie Robin Hoodowi.
  • Gość: czy bedziecie motywowac zespoly by jednak szybciej wydawac gry perspektywiczne? mam na mysli np rock game i vampire clans? czy robin hood od astronauts? bo jesli za dlugo to trwa to pozniej gra podupada,jak chocby yakuza od rocka,super poczatek a pozniej cos zawislo
    Krzysztof Kostowski: “Szybciej wydawać” - ale kosztem jakości? Proponuję, aby zespoły wydawały gry, jak dostaną zielone światło od testingów, a te gry takiego nie dostały.
  • Orno: Jaki ma Pan stosunek do powstawania kolejnych "odnóg" grupy PLW, które mają miejsce w Movie Games, CFG, Ultimate Games itd. w sytuacji gdzie samo PLW już nowych spółek raczej nie zakłada.
    Krzysztof Kostowski: Każda spółka może znaleźć hit. Jeśli spółki chcą się rozwijać, tylko kibicować.
  • Gość: Z czego wynikają przesunięcia premier Buildera i Charnobylite na 2022 rok? Nie dostały zielonego światła od Playway Test Centre?
    Krzysztof Kostowski: Pytanie do LMG. Zielone światło jest w momencie przejścia przez testy finalnej wersji, ze wszystkimi lokalizacjami.
  • Gość: Czy spółka w dalszym ciągu widzi potencjał w symulatorach, temat już mocno został eksplorowany przez PLW? Jakiś inny kierunek na przyszłość?
    Krzysztof Kostowski: Tak, cały czas wierny jestem temu gatunkowi.
  • sc: Dziękuję za odpowiedzi na pytania, życzę żeby zespoły "się słuchały" i dziękuje za jasne raporty popremierowe.
    Krzysztof Kostowski: Oby te raporty stały się standardem rynkowym.
  • Piotr: Wracając do Model Buildera Moonlita, może Zarząd Moonlita nie napisał do Pana tego maila, ale czy Panu z racji posiadania akcji Moonlita nie zależy na zwiększeniu reklamy Model Buildera, czyli potencjalanie lepszej wycenie Moonlita? Wydaje mi się, że jest to oczywista zależność.
    Krzysztof Kostowski: Zły wniosek. Duality (11 proc. PLW) reklamujemy przy nowych tytułach. Ale musi być kontakt.
  • Gość: Czy Builder Symulator ma szansę być drugim House Flipperem, czy skończy tak jak MMS? Jak Pan to widzi?
    Krzysztof Kostowski: Nie prognozuję.
  • jqn: Jak ocenia Pan potencjał Spółki Pyramid Games i gry Occupy Mars? Czy Playway jest gotowy udzielić Spółce wsparcia w postaci pożyczki, jeżeli wystąpiłaby taka potrzeba?
    Krzysztof Kostowski: Udzielamy pożyczek dla spółek zależnych, ale jeszcze chętniej wspieramy zlecenia w grupie.
    Dobrze, aby spółki z grupy posiadające nadwyżki, weszły we współpracę ze spółkami, które tej gotówki nie mają. W tym pomagam.
  • Krzysztof Kostowski: Dziękuję i do przeczytania w następnym czacie.
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty towarzyszące konferencji Gaming na Giełdzie VII.
lprhprmk
rndtdluw
cxgufqsc
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 751,90 zł +383,76% 96 751,90 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
bcgbypvo
gtaieptd
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
333
strefa niepewna BB B
104
strefa zagrożona CCC D
203

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 10.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat