-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA. Tematem spotkania będą wyniki za 2022 r. oraz plany rozwoju spółki.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 12:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Krzysztof Kostowski: Dzień dobry, zapraszam do zadawania pytań.
-
Skimixa: Czy ma Prezes jakieś informacje dotyczące CFG? Dlaczego Prezes Karbowski zaprzestał informować o postępach w rozwoju gier?
Co z grą AA : Stargate: Timekeepers?
Krzysztof Kostowski: CFG i spółki giełdowe najlepiej pytać bezpośrednio.
-
grelmann: Czy rozmawiał Pan z Prezesem Zawdzkim z ULT o tegorocznej dywidendzie? Czy w imieniu PLW będzie Pan wyrażał jakieś sugestie/oczekiwania co do jej poziomu?
Krzysztof Kostowski: W temacie dywidend najczęściej sugeruje wypłacić nadwyżkę środków, jaka miała by nie być spożytkowana przez spółkę, i tak też opiniuje w ULG.
-
Felas2000: Witam kiedy będzie wiadomo jak dużo będzie dywidenda?
Krzysztof Kostowski: Dywidenda i terminy to temat na WZ.
-
Michal1975: Robin Hood - na jakim etapie są testy gry? Kiedy spodziewany debiut?
Krzysztof Kostowski: Gra wchodzi w finalne testy oraz trwają rozmowy z właścicielami platform sprzedażowych. O dokładnej dacie premiery poinformujemy, jak będzie finalną grą.
-
Michal1975: Czy Thief2 planowany na lipiec jest aktualny?
Krzysztof Kostowski: O datach premier informujemy jak gra jest gotowa. Thief 2 od wczoraj jest udostępniony do graczy w formie Porlogue i czytamy opinie - a one mają wpływ na to, ile jeszcze trzeba pracować nad grą.
-
Michal1975: Jaki będzie poziom wsparcia marketingowego Occupy Mars w ramach grupy Playway?
Krzysztof Kostowski: Occupy Mars otrzyma bannery na grach PLW, wspomagamy reklamy płatne, wysyłki do mediów i inne działania podobne do Contraband Police.
-
Michal1975: Contraband Police - będę wdzięczy za status ustaleń z zespołem kolejnych kroków. Co robi ten zespół a co nowe zespoły. Jaka jest roadmapa dalszego rozwoju gry? Na kiedy i kto przygotowuje na konsole?
Krzysztof Kostowski: Contraband Police - zespół zapowiedział Endless Mode, co zyskało ciepłe przyjęcie (wspominałem wczoraj na TT). Kolejne spółki z grupy podpisują umowy na porty konsolowe.
Nie wykluczam równoległego zespołu, który zacznie prace nad Contra2.
-
Michal1975: Jakie są dalsze plany Playway jako akcjonariusza w BCS? BCS deklaruje wydanie w 2023 gier CS2, Empire Pizza. Brak demo, brak prologu, brak WL, brak feedbacku graczy, brak współpracy z działem testingu Playway. Pozostają deklaracje prezesa BCS, czyli przysłowiowe „kupowanie kota w worku”. Prośba o komentarz i dalsze plany.
Krzysztof Kostowski: Mój kierunek to wydawanie dem i prologów. Z nich możemy wyciągnąć wiele wniosków: zainteresowanie graczy, jakość gry, współpraca z testerami, kontakt zespołu z graczami, przyrosty grupy followersów, a inwestorzy mogą to obserwować. BCS mam nadzieje, że z czasem zacznie korzystać z tych dobrodziejstw.
-
Michal1975: Czy termin wydania HF2 czyli 2023 jest aktualny? Kiedy należy spodziewać się informacji o coop?
Krzysztof Kostowski: O datach premier będziemy informować w momencie posiadania finalnej wersji.
Jeśli chodzi o co-op - tu ważne, aby śledzić informacje od developera.
-
Gość : Czy poza Robin Hoodem i ultimate hunting są prowadzone jakieś projekty na UE5 w grupie PLW?
Krzysztof Kostowski: Jest więcej gier na UE5. Warto obserwować ExeKiller.
-
Gość : Z czego wynika wzrost kosztów inwestycyjnych w stosunku do roku 2021?
Krzysztof Kostowski: Pytanie odnośnie danych finansowych z raportu rocznego najlepiej składać na email. Wiele odpowiedzi na pytania znajduje się w notach.
-
Michal1975: PLW posiada 2.2 mln akcji w BCS (=114 mln pln). Prośba o podanie 2-3 argumentów dlaczego warto inwestować w BCS?
Komentarz: Spółka wprowadziła program motywacyjny (280 tys akcji=15 mln pln) z dość mało ambitnymi celami typu „wydanie gry z WL 20 tys” (za realizację tego celu wypłacą sobie 1/5 z 280 tys akcji=3 mln pln). Tak naprawdę co roku mogą sobie wprowadzać tego typu programy motywacyjne i dywidenda dla PLW niezależnie od sukcesu CS2 może być stabilna lub maleć.
Krzysztof Kostowski: Myślę też o propozycji dodatkowego członka zarządu, który wprowadziłby motywy z grupy PLW (dema, prologi, testy PLW). Program motywacyjny powinien motywować do rozwoju spółki, i też nie dam głowy, czy obecny spełnia te zadania. BCS to spółka zarabiająca, gdzie nie chciałem ingerować, bo wyniki finansowe mówią za siebie, ale nie wykluczam tu zmiany w swoim nastawieniu.
-
Gość : Jaki widzi Pan potencjał w rynku VR ? Jakie gry mają największy potencjał na tym rynku z back catalogu? Gdzie widzi Pan większe możliwości rynek mobilny czy VR?
Krzysztof Kostowski: VR cały czas badamy. Widzimy znacznie mocniejsze wpływy z Oculus niż ze Steam.
-
Gość : Czy z racji na ostatnie odpisy zostanie wprowadzona jakąś regulacja/zasady wewnątrz grupy PLW co do ilości zakładania nowych spółek, case ULT?
Krzysztof Kostowski: Od dwóch lat praktycznie nie zakładamy spółek w PLW. Zapraszamy zespoły wewnętrzne, finansujemy projekty, ale nie zakładamy spółek.
-
anti: Spółki growe prześcigają się w robieniu programów motywacyjnych, a w Playway (samej spółce matce) nigdy takiego nie było. Nie myślał Pan o takim?
Krzysztof Kostowski: Mnie motywuje dywidenda, ale po dwunastu latach zarządzania spółką nie odrzuciłbym wizji dodatkowego procenta w swoim dziecku PLW.
Jeśli dobrze pamiętam, to już na poprzednim WZ wpisany został punkt, który dawał taką możliwość, ale nie pociągnął dalszych działań.
-
evert: Dzień dobry, jak blisko jest house flipper, aby wejść na prowizję steama wynoszącą 20%?
Krzysztof Kostowski: Jeszcze około 6 proc. brakuje do celu.
-
anti: Co znajduje się w pozycji "Inne wydatki inwestycyjne (zakup certyfikatów)" w przepływach inwestycyjnych? Kwota -53,6 mln zł w 2022?
Krzysztof Kostowski: "Inne wydatki inwestycyjne (zakup certyfikatów)" - jak opisane w poprzednich raportach w momencie oprocentowania depozytów PLW i niechęci lokatowej banków (2021 r.) wykupiłem certyfikaty w TFI. Potem, gdy polityka banków się zmieniła, sprzedałem je i wróciłem do coraz lepiej opłacanych lokat. Niestety, certyfikaty straciły kilka %, co potem odrobił to kurs USD z nawiązką. Nie planuję wracać do certyfikatów czy jednostek w TFI.
-
Borys: Czy Celestial Empire będzie miał wydawcę, czy jednak idzie swoją drogą? Swoją drogą fajnie wygląda ten Celestial,
Krzysztof Kostowski: Celestial Empire - tu doradzam, aby iść samemu. Każda kolejna gra pod kontrolą daje nam rozszerzanie cross-promocji na kolejne premiery.
-
Tehol: Jakie jest Pana zdanie na temat House Flipper Remastered ? Jakie jest uzasadnienie do tworzenia tej gry ? Czy taka gra może potem trafić na gamepassa oraz czy mogą być inne wersje konsolowe ?
Krzysztof Kostowski: Moim zdaniem na Steam jest ponad 1 mld graczy i każda kolejna wersja może znaleźć swoich odbiorców. Są fani, którzy kupią każdy nowy element gry i warto o nich dbać. Z GamePass są tak mocne NDA, że nie mogę się wypowiadać.
-
Tehol: Jakie są kolejne niewydane gry, których jest Pan dużym zwolennikiem. Inaczej mówiąc: które nadchodzące gry się Panu najbardziej podobają ?
Krzysztof Kostowski: Kibicuje grze Robin Hood, ale coraz bardziej patrze w kierunku ExeKiller.
-
SBS-fan: Co dalej z SimulaMaker? Czy już przekazał grę IAJC do Space Boat Studio ?
Krzysztof Kostowski: IAJC mam nadzieję, że przejdzie do Space Boat w maju, a zespół usiądzie mocno do działania.
SImulaM to jeszcze premiera Moon Farming, ale wątpię, aby wpłynęła ona na losy spółki.
-
Gość: Czy jest Pan zadowolony z obecnej działalności operacyjnej i kosztowej Console Labs?
Krzysztof Kostowski: Console Labs - od kiedy "doradzam" spółce koszty zeszły z 400k miesięcznie do 100-130k miesięcznie, przy zachowaniu podobnej liczby projektów. Spółka planuje pierwszą dywidendę i to kierunek, który zaczynam rozumieć.
-
Gość: Czym obecnie zajmuje się Noble Muffins (deweloper pierwszej części Thief Simulator)?
Krzysztof Kostowski: Tworzą kolejny DLC do Thief 1. I nie przeszkadza to, że Thief 2 zbliża się na rynek, T1 ma cały czas swoją klientelę.
-
Gość: Ile zespołów dołączyło na przestrzeni ostatniego czasu do PLW?
Krzysztof Kostowski: W Q4 2022 ruszyło finansowanie ponad 10 projektów, a na swoim profilu TT informuje o kolejnych. Wczoraj doszedł Nobles Life.
-
BCS: Dzień dobry Panie Krzysztofie. Gratuluję świetnych wyników i bardzo dobrych ostatnich premier. Martwi mnie tylko trochę słaba komunikacja z inwestorami spółki Big Cheese Studio. Ciężko cokolwiek się dowiedzieć w ich IR, dlatego chciałem zapytać Pana jak ocenia Pan szansę ich gier, które mają wydać w tym roku na osiągnięcie przez nie sukcesu? Ja mam obecnie mieszane uczucia biorąc pod uwagę ich słabą i rzadką komunikację z inwestorami oraz to że kluczowe osoby z firmy pozbywają się dużych ilości akcji jeszcze przed premierami, np. Pan Jakub Trzebiński. Pozdrawiam serdecznie i wszystkiego dobrego.
Krzysztof Kostowski: Szansę gier często oceniam po odbiorze dema czy ocenach prologu. Tu tych danych nie mam.
-
Gekko Capital: Net cash flow in 2022 was negative, affected by a high dividend payment. What will the dividend policy for 2023?
Krzysztof Kostowski: Dividend possible 17,39zł and Im checking profits from previous year if its possible to add 2 zł.
-
Pulos: Jaki wpływ ma spółka na sposób komunikacji z akcjonariuszami podmiotów zależnych? Czy nie warto byłoby wypracować pewnych standardów w grupie kapitałowej? Jest bardzo duża różnica na minus pomiędzy sposobem komunikacji Playwaya a spółek wydających pod szyldem wydawnictwa.
Krzysztof Kostowski: Przypominam prezesom jak komunikowali się z akcjonariuszami pozyskując środki, i jak to wygląda obecnie. Bywa różnie i nie jest łatwo to zmienić.
-
zahar: Dzień dobry, proszę o informację jaki był główny powód wyjści z movie games, brak zaufania do prezesa?
Krzysztof Kostowski: Musimy zostać na tym, co w raporcie: "Zarząd Emitenta podjął decyzję o sprzedaży akcji Spółki, badając synergię działania spółek z Grupy Emitenta, a także zbieżność ich strategii rozwoju ze strategią Emitenta".
-
Gość: Kiedy będzie pierwszy DLC do SimRail?
Krzysztof Kostowski: Praca wre, ale daty nie znam.
-
rickytarr: Panie Prezesie, gratuluję wyników. Czy bez SIM i MOV w grupie śpi Pan spokojniej? :)
Krzysztof Kostowski: Mam swoją wizję spółek, z którymi chce walczyć o rynek. Przed nami jeszcze kilka zmian i konsolidacji.
Celem jest uproszczenie struktury, i ułatwienie konsolidacji.
Większy nacisk na zespoły wewnętrzne i finansowanie projektów.
-
Gość: Kiedy wyjaśni się przyszłość gry Robin Hood? Czy gra najpierw wyjdzie na PC czy na konsole?
Krzysztof Kostowski: Obecnie trwają rozmowy. Za wcześnie, aby się wypowiadać.
-
Gość: Czy SimRail i MeanAstronsuts są przeznaczone do debiutu na GPW/Newconnect
Krzysztof Kostowski: SimRail obrał kierunek giełdy, a MeanAstronsuts obecnie jest w fazie rozmowy z akcjonariuszami, aby w przypadku zysków być w przyszłości podmiotem dywidendowym niegiełdowym.
-
Ela: z ktorymi spolkami jeszcze niegieldowymi ma Pan najwieksze nadzieje?
Krzysztof Kostowski: Mocno kibicuje RockGame i spółce zależnej tworzącej Exekiller.
-
Gość: Ile z Thief Symulatora jest w PLW?
Krzysztof Kostowski: Thief Simulator 1 czy 2 to 90 proc. dla PLW.
-
Gość: Co dzieje się aktualnie w Polyslash i czemu służy przekazanie akcji do prezesa?
Krzysztof Kostowski: Dobrym zwyczajem jest, że jeśli jeden prezes/akcjonariusz nagle odchodzi ze spółki, której nie udało się jeszcze wypracować zysków, to część pakietu akcji wędruje od ustępującego prezesa do nowego kandydata. W Polyslash się tego nie udało zrobić i nie dość, że nowy prezes nie miał motywacji wynikającej z posiadanych akcji, to jeszcze nawis podażowy poprzedniego prezesa +15 proc. uniemożliwił emisję akcji i postawienie spółki finansowo na nogi.
Emisja nowych akcji stanowiłaby koszt/stratę dla spółki, dlatego zgodziłem się, że PLW wspomoże ten proces i prezes stał się posiadaczem akcji.
Jaki to będzie miało wpływ na przyszłość spółki - zobaczymy. Na pewno sytuacja jest skomplikowana, a Tribe dostał kolejną szansę.
-
Gość: Jakie perspektywy rozwoju widzi Pan w segmencie VR w ramach grupy PLW?
Krzysztof Kostowski: VR mocno opieram na Oculusie. Tam wydanie udanej produkcji, to jedyna podstawa do zadowolenia. Steam dał znaczące zyski, ale obecnie ciężko się przebić.
-
Gość: Jakie są oczekiwania sprzedażowe dla Gunsmith symulator?
Krzysztof Kostowski: Nie prognozuje, ani nie dzielę się swoimi oczekiwaniami.
-
berroh: czy playway myśli o przejściu na rynek giełdowy w usa ?
Krzysztof Kostowski: Nie.
-
Gość: Jakie są trzy najważniejsze premiery poza HF2 w najbliższych 12 miesiącach?
Krzysztof Kostowski: Ciężko odpowiedzieć, ponieważ nie wiem, jakie gry dostaną finalny akcept testerów w tym okresie.
-
aircanada15: Dzień dobry. Czy nie uważa Pan, że opóźnianie publikacji raportu rocznego tak jak miało to w przypadku Big Cheese (już pierwotny termin 21 kwietnia wydawał się przesadzony, ostatecznie raport wyszedł 28.04) to już przesada ? Inwestorzy muszą czekać 4 miesiące na dane za Q4, a i PLW ma przez bardzo napięty terminarz ze swoją publikacją ?
Krzysztof Kostowski: Na pewno komplikuje to życie w konsolidacji PLW. Mam nadzieję, że w przyszłości spółka BCS da mi więcej czasu na konsolidację, bo ten piątek zapamiętam na długo.
-
Gość: Odnośnie Exekiller. Jakie profity będzie miało z tego PLW?
Krzysztof Kostowski: Exekiller to - konsolidacja RockGame (ok. 69proc.), który to posiada w spółce zależnej Paradark Studio też około 69 proc.
-
Gość: Jak ocenia Pan potencjał Tribe i dalszego rozwoju Polyslash?
Krzysztof Kostowski: Tribe ocenimy po premierze.
-
jqn: Kiedy rozpocznie się jakikolwiek marketing/promocja Occupy Mars?
Krzysztof Kostowski: Dziś lądują bannery OM na grach grupy PLW.
-
Gość: Czy nie ma zagrożeń aby Robin Hood został wydany chociaż na jedną z platform w tym roku?
Krzysztof Kostowski: Niestety, nie wypowiadam się o terminach wydania gier. Głównie skupiam się na komentowaniu premier i ich wyników 72h po premierze.
-
Gość: Czy Prezydent Studio wyda w tym roku jakąś grę?
Krzysztof Kostowski: Niestety, nie wypowiadam się o terminach wydania gier.
-
Gość: Prezes spółki tworzącej SimRail informuje o umowach na rozwój zagranicznych tras przez zewnętrznych developerów z zagranicy. Czy widzi Pan tu zagrożenia dla jakości gry w takim formacie? Czy w Pana opinii spółka jest wystarczająco doświadczona pod względem organizacyjnym do takiego rozwoju?
Krzysztof Kostowski: Zagrożenia są zawsze, ale mam nadzieje że spółka skorzysta z playtestów i wcześniej wyłapie błędy.
-
Gość: Ile sprzedało się sztuk DLCThiefa?
Krzysztof Kostowski: 42,7 tys. sztuk.
-
Gość: Jakie gry są obecnie tworzone przez wewnętrzne zespoły PLW?
Krzysztof Kostowski: Niestety, nie chcę podawać tytułów gier, jakie jeszcze nie mają stron Steam. Często powodowało to blokowanie nazw na mobile czy PC.
Część gier tworzona jest na ryzyku, czyli tworzymy od razu demo, które pokazujemy wraz ze stroną Steam. Bazując na odbiorze graczy, podejmujemy dalsze decyzje.
-
Gość: Jaki udział przypada PLW z Robin Hooda?
Krzysztof Kostowski: Robin Hood to 40 proc. w PLW i ponad 10 proc. przez udział w spółce Ritual. Wychodzi pełna konsolidacja gry na ponad 50 proc.
-
Krzysztof Kostowski: Dziękuję i zobaczenia na Twitterze @kriswawa
-
moderator: Ja również dziękuję za udział i wszystkie pytania. Zapraszam na kolejne czaty i webinary w StockWatch.pl.