-
moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z Krzysztofem Monkiewiczem, prezesem Event Horizon. Tematem spotkania będzie omówienie projektów studia oraz planów na najbliższe kwartały
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg prezentacji i czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Gość: Skąd wybór takiego wydawcy do Dark Envoy?
Krzysztof Monkiewicz: Asmodee Digital ma wieloletnie doświadczenie i ogromne ambicje na przyszłość. Zależało nam na współpracy z wydawcą, który zrozumie specyfikę naszej pracy, będzie otwarty na eksperymenty, zaufa nam. Jest nam po drodze, a sama umowa współwydawnicza pozytywnie różni się od standardów rynkowych.
-
Bossa: Czy gra wyjdzie w wersji Early Access?
Krzysztof Monkiewicz: Planujemy grę w pełnym wydaniu, bez early access, ale jednocześnie planujemy konsultacje i feedback graczy w ramach zamkniętych testów beta.
-
Woj85: Jak wygląda sprawa z debiutem na GPW?
Krzysztof Monkiewicz: Złożyliśmy już prospekt, czekamy na decyzję KNF. O wszystkim będziemy informować na bieżąco.
-
Czurcz: Czy gra wyjdzie jednocześnie na wszystkie platformy?
Krzysztof Monkiewicz: Celujemy w premierę na PC oraz PlayStation 4 i Xbox One, ale szczegóły odnośnie do dat premier na wszystkich platformach będziemy znali za jakiś czas.
-
panda: Myśleliście może o Switchu jako platformie dla Dark Envoy?
Krzysztof Monkiewicz: Na ten moment nie nastawialiśmy się na wersję Switch, ale nie wykluczamy innych platform poza głównymi. Gra jest jednak dość rozbudowana i chcemy mieć pewność, że gracze każdej platformy będą mogli się cieszyć porównywalną jakością.
-
damiano: Jakie są plany spółki po wydaniu DE?
Krzysztof Monkiewicz: Oczywiście planujemy już koncepcyjnie kolejne tytuły. Tak jak w przypadku przeskoku między Tower of Time a Dark Envoy, będziemy celowali w jeszcze bardziej ambitny projekt.
-
Gość: Czy scenariusz do Dark Envoy będzie równie rozbudowany co ten do Tower of Time?
Krzysztof Monkiewicz: Przy Tower of Time poniosła nas fantazja, finalnie zakres był ogromny. W Dark Envoy poszliśmy w kierunku show not tell, opierając się na dynamicznych cutscenkach z voiceoverem bardziej niż na tekstowej ekspozycji. Natomiast historia, jest równie interesująca - z wieloma twistami, powinna często zaskakiwać gracza. Ważną zmianą jest zmiana narracji. Jest poważna, mroczna i napisana współczesnym językiem (nietypowym high fantasy).
-
Demo: Czy w najbliższym czasie planujecie jakieś powiększenie zespołu?
Krzysztof Monkiewicz: Do momentu wydania Dark Envoy, mamy komplet i nie przewidujemy powiększenia zespołu. Takie powiększenie najprawdopodobniej nastąpi (pod kątem specjalistów) przy rozpoczęciu kolejnego projektu.
-
Woj85: Kiedy jakiś gameplay z Dark Envoy?
Krzysztof Monkiewicz: Wcześniej niż później :)
-
RPG: Zwrot nakładów po 3 kwartałach w kwestii innych spółek w branży ciężko uznać za oszałamiający sukces. Czy tak samo będzie w przypadku Dark Envoy?
Krzysztof Monkiewicz: Z naszej perspektywy jest to absolutnie rezultat przewyższający nasze wstępne oczekiwania. Nie należy też zapominać, że mówimy o całkiem sporym budżecie (1.9 mln PLN), jak dla debiutanckiej produkcji.
-
Dark: Czy Event Horizon pojawi się na jakichś targach z DE?
Krzysztof Monkiewicz: Nie wykluczamy obecności na targach, ponieważ tęsknimy za spotkaniami z naszą społecznością i feedbackiem na żywo :)
-
Gość: Dlaczego zdecydowaliście się tym razem na współpracę z wydawcą skoro pierwszą grę na PC wydaliście sami?
Krzysztof Monkiewicz: Jesteśmy studiem, dla którego najważniejszy w chwili obecnej jest rozwój - zbieranie doświadczeń i budowa wewnętrznych kompetencji. Dzięki takiemu wydawcy mamy szansę rozwinąć skrzydła w bezpiecznych warunkach i rozbudować nasze kompetencje, ale byliśmy też w pełni gotowi na samodzielne wydanie gry. To dla nas okazja, nie przymus i jesteśmy z tej współpracy bardzo zadowoleni.
-
nb: Jakie są plany spółki na najbliższe miesiące?
Krzysztof Monkiewicz: Dalsze prace nad Dark Envoy, no i oczywiście prace koncepcyjne nad kolejną grą.
-
depeche: Mówi się, że gra przygotowywana jest pod tryb współpracy. Jak będzie on wyglądać? Jest w ogóle zapotrzebowanie na taką produkcje?
Krzysztof Monkiewicz: Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie multiplayera (co-op online dla dwóch graczy) już na samym początku produkcji. Jeśli chodzi o zapotrzebowanie, to widzimy duży potencjał na rynku konsolowym, i nie tylko, co pokazały między innymi takie tytuły jak Dvinity: Original Sin 2, w którego przypadku ten efekt był wręcz rewelacyjny.
-
daniel: DE czterokrotnie budżetem przewyższa Tower. Macie jakiś plan, jeśli gra się nie przebije?
Krzysztof Monkiewicz: Mamy silne fundamenty i komfort aby nie martwić się o przyszłość spółki.
-
Weber: Co uważa Pan za największy wyróżnik studia?
Krzysztof Monkiewicz: Zdecydowanie unikatowe podejście do produkcji, nieustanne rozwijanie naszych kompetencji i szczerą kulturę feedbacku.
-
Gość: Witam Czy pracujecie już nad kolejną grą po Dark Envoy, a jeśli tak, to co to będzie za gra, jaki gatunek, jaki budżet i kiedy planujecie ją wydać?
Krzysztof Monkiewicz: Tak, prowadzimy prace koncepcyjne nad kolejnym projektem, z prawie dwukrotnie większym budżetem od Dark Envoy, z pogranicza immersive sim / action RPG. Jedną z naszych inspiracji jest Prey i chcemy zmierzyć się z wyzwaniem, żeby stworzyć coś podobnego formatu.
-
kostka: Skoro Asmodee jest znane z robienia wirtualnych planszówek, to może kolejnym krokiem EH powinna być gra planszowa? ;P
Krzysztof Monkiewicz: Nie wykluczamy takiej opcji. Systemy RPG w Dark Envoy są całkowicie autorskie.
-
RPG: Czy będziecie rozwijać DE po premierze? Planujecie jakieś DLC, jeśli tak to ile?
Krzysztof Monkiewicz: Mamy plan na minimum 12 miesięcy (4 DLC).
-
Gość: Ile osób liczy sobie aktualnie zespół kreatywny?
Krzysztof Monkiewicz: Cały zespół składa się obecnie z 34 osób. Staramy się zachęcać wszystkich do kreatywnej pracy z projektami, niezależnie od stanowiska. Każdy może zgłosić swoje koncepcje i wspólnie je feedbackujemy oraz wybieramy najlepsze koncepcje.
-
RPG: Co oznacza, że będziecie współwydawcą? Za co będziecie odpowiedzialni? Co będziecie robić i czego się nauczycie? Proszę rozwinąć tę kwestię
Krzysztof Monkiewicz: Współwydanie z naszej strony oznacza pełne i aktywne uczestniczenie w procesach wydawniczych. Z naszej perspektywy, chcemy się nauczyć jak efektywnie dystrybuować duże budżety marketingowe.
-
Krystian: Czy kolejny projekt też będzie w podobnym uniwersum co Dark Envoy i Tower of Time?
Krzysztof Monkiewicz: Chcemy iść w hard sci-fi, ale osoby znające Tower of Time i Dark Envoy dostrzegą pewne podobieństwo jeżeli chodzi o historię.
-
Mark: Z piplineu wynika, że chcecie się mocno rozwijać gatunkowo, a przede wszystkim technologicznie. Taka perspektywa wydaje się być mocno kosztowna - nauka, błędy ect. Czy wobec tego przyszli inwestorzy nie powinni się liczyć raczej z niskimi wynikami w kolejnych latach?
Krzysztof Monkiewicz: Dużo zależy od tego, w jaki sposób planuje się projekty i prowadzi proces produkcji. Przykładamy dużą wagę do kwestii kontroli kosztów, rozsądnego zarządzania naszymi ambicjami i możliwościami, poszukujemy więc nowych rozwiązań, ale w mądrze zarządzanym zespole.
-
Gość: Na jakim etapie produkcji znajduje się teraz Dark Envoy ?
Krzysztof Monkiewicz: Wkraczamy obecnie w finalną fazę produkcji.
-
Wędrownik : Witam,
Wspominał Pan o planach na 2 kolejne projekty. Ostatni slajd odnosi się natomiast do jednego kolejnego tytułu. Czy powinienem rozumieć, że nie będą robione dwa projekty równolegle, ale w szufladzie jest już plan na IP4?
Krzysztof Monkiewicz: Tak, mamy pomysły na kolejne gry.
-
Kacper G: Do czego bardziej bezposrednio benchmarkujecie Dark Envoy?
Krzysztof Monkiewicz: Od strony mechanik i production value jesteśmy pomiędzy Divinity: Original Sin i Divinity: Original Sin II.
-
Kacper G: Jakie są plany rozwoju gry w ogonie sprzedażowym?
Krzysztof Monkiewicz: Planujemy 4 DLC w pierwszych 12 miesiącach od premiery.
-
Kacper G: Jak przebiega współpraca z wydawcą?
Krzysztof Monkiewicz: Bardzo dobrze. Jest dobra chemia między nami we wszystkich kluczowych obszarach.
-
Gość: Ile Pan osobiście zainwestował w spółkę?
Krzysztof Monkiewicz: Sześć lat życia i sporo oszczędności.
-
andy_dufresne: Jakie są z Państwa punktu widzenia główne zalety silnika UE5? Czy "przesiadka" będzie nastręczać zespołowi dużych trudności?
Krzysztof Monkiewicz: Przewaga UE powiększa się z każdą kolejną wersją silnika. Możliwości UE5 są fenomenalne. Rozmawialiśmy wewnętrznie o konsekwencjach przejścia na nowy silnik i nasza wspólna decyzja była jednomyślna.
-
SW-fan: Jestem oszołomiony że dotąd nic nie słyszałem o Event Horizon, jak to możliwe! nie bierzecie w ogóle udziału w żadnych pokazach, imprezach czy obiadkach dla gamedevu, to rozumiem jak najbardziej, ale dlaczego tak w sumie niewiele robicie w komunikacji do graczy mając za sobą tyle lat doświadczenia i bardzo dobry produkt na rynku!
Krzysztof Monkiewicz: Przede wszystkim skupiamy się na naszych grach i one są naszą wizytówką, ale pracujemy też nad widocznością studia, czego najlepszym przykładem jest ten czat :) Zapraszamy też na konferencję Gaming na Giełdzie oraz kolejne wydarzenia branżowe.
-
Gość: Ile czasu spędza Pan na graniu?
Krzysztof Monkiewicz: Rozumiem, że poza Dark Envoy? :) Staram się ogrywać wszystkie wartościowe i ambitne gry z gatunków, nad którymi pracujemy. Czasu niestety mam coraz mniej, ale zespół mnie wspiera w eksplorowaniu otoczenia konkurencyjnego :)
-
Gość: Dlaczego RPG? Czy to nie jest zbyt wąska nisza w tej chwili?
Krzysztof Monkiewicz: Tak, jest to nisza, ale jest to nisza, która w ujęciu globalnym jest dużo warta. Niemniej jednak, planujemy rozwijać projekty również w innych gatunkach.
-
LMach: Dzień dobry Czy ja dobrze widziałem, że macie własne studio mocap? Ile kosztuje taka inwestycja?
Krzysztof Monkiewicz: Mamy 12 kamer OptiTrack ze średniego tieru. Całość systemu z osprzętem to był wydatek kilkudziesięciu tysięcy euro, ale inwestycja zwraca się w skróceniu czasu produkcji animacji i pozytywnie wpływa na ich jakość.
-
LMach: Co dziś zrobiłby Pan inaczej niż do tej pory? Gdzie popełniliście największy błąd?
Krzysztof Monkiewicz: Na pewno sporo ich było, ale na szczęście żadne nie były krytyczne. Jedna konkretna rzecz - zainwestowałbym więcej w sam marketing Tower of Time.
-
SW-fan: Panie Prezesie, przykładem 11BIT co nie wydał od lat żadnej nowej gry, a kwartał w kwartał generuje porządne przychody i zyski. Czyli większa wartość jak wszędzie jest w handlu niż w produkcji, czy się Pan zgodzi? I co robicie żeby rozwinąć BIZdev a nie tylko GAMEdev.
Krzysztof Monkiewicz: Tak, połączenie produkcji z wydawnictwem pozwala na zdywersyfikowanie strumieni przychodu i jest to zdecydowanie lepszy model. Natomiast wymaga ogromnych inwestycji. My na obecnym etapie budujemy nogę produkcyjną.
-
Ciekawy Świata: Witam. Bardzo interesująca prezentacja. Gdzie można w sieci poczytać więcej na temat Waszych gier i Studio?
Krzysztof Monkiewicz: Zapraszamy na naszą stronę www.evehor.com oraz na nasze kanały społecznościowe https://twitter.com/EventHorizonDev https://www.facebook.com/eventhorizondev i serwer Discord: https://discord.com/invite/yFFvF7m
-
Krzysztof Monkiewicz: Dziękujemy serdecznie wszystkim uczestnikom czatu. Mamy nadzieje, że wyczerpaliśmy wszystkie interesujące Was tematy.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty w ramach ósmej edycji projektu #GamingNaGiełdzie