-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami PKP CARGO S.A.: Marcinem Wojewódką, p.o. Prezesa Zarządu i Moniką Starecką, p.o. Członka Zarządu ds. Finansowych. Temat spotkania będzie omówienie wyników finansowych Grupy Kapitałowej PKP CARGO S.A. za I kw. 2024 r.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Zarząd PKP CARGO SA: Szanowni Państwo,
Witamy na czacie poświęconym omówieniu wyników finansowych Grupy Kapitałowej PKP CARGO S.A. za I kw. 2024 r. Zachęcamy do zadawania pytań.
-
Aleksander: 1. Na jakim etapie jest projekt zwolnień ze świadczenia pracy? Co musi się zadziać, żeby projekt wszedł w fazę realizacji od czerwca? Jaka jest skala potencjalnych oszczędności?
Zarząd PKP CARGO SA: Mówiąc o projekcie zwolnień, trzeba zaznaczyć kontekst rynkowy, w którym jesteśmy obecnie: rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce spada począwszy od II kw. 2023 r. Na koniec 2023 r. branża wykazała spadek masy przewozowej o 6,8% rdr. Najwięksi gracze odnotowują największe spadki. Grupa PKP CARGO zakończyła 2023 r. 17,8% rdr spadkiem wolumenu przewiezionej masy. Pierwsze miesiące bieżącego roku utrwaliły negatywną tendencję w branży, szczególnie dla największych podmiotów, które dalej traciły udziały w rynku przy ujemnej dynamice przewozów. W tym samym czasie największe koszty, które Grupa PKP CARGO poniosła, tj. koszty z tytułu świadczeń pracowniczych, wzrosły o 12,7% rdr pomimo spadku zatrudnienia. Na horyzoncie były również negocjacje kolejnych podwyżek w lipcu br.Dodajmy do tego jeszcze kilka innych istotnych danych pokazujących skalę wyzwań związanych z kosztami pracowniczymi: w I kw. świadczenia pracownicze na tkm wzrosły o 48,9% (koszt jednostkowy w przeliczeniu na pracę przewozową) a praca przewozowa na zatrudnionego spadła o 28%. Cyfry mówią same za siebie. W takiej sytuacji każdy odpowiedzialnie działający zarząd widzi potrzebę natychmiastowego dostosowania kosztów spółki do sytuacji rynkowej. Dlatego podjęte działania wynikają z racjonalności zarządczej. To obowiązek członków zarządu w obecnej sytuacji rynkowej. Działania, które zapoczątkowaliśmy, z jednej strony obniżają koszty, ale z drugiej pozwalają zachować zespół. To optymalne rozwiązanie w tej sytuacji rynkowej. Postojowe to rozwiązanie czasowe a czas jest istotny dla spółki, ponieważ jak tylko rynek się odbije, będziemy potrzebowali wykwalifikowanych pracowników. Dlatego zależy nam na zachowaniu załogi. W dniu 27 maja zarząd poinformował raportem bieżącym o podjęciu uchwały o wdrożeniu programu nieświadczenia pracy. Program ten wchodzi w życie z dniem 1 czerwca br. Pracownicy będą kierowani na nieświadczenie pracy od czerwca do grudnia 2024 r. na okresy 12 miesięczne. Potencjalną skalę redukcji kosztów z tego tytułu na bieżąco analizujemy. Skala będzie zależała od dynamiki przebiegu tego procesu i na dziś nie jesteśmy w stanie precyzyjnie tego wskazać. Natomiast trzeba podkreślić, że zmniejszenie kosztów pracowniczych jest tylko jednym z działań podejmowanych obecnie. Jego efekty są czasowe, bo okresowe nieświadczenie pracy przez danego pracownika może trwać maksymalnie 12 miesięcy. Dlatego równie istota jest optymalizacja operacyjna i procesowa, ponieważ to ona pozwoli długoterminowo poprawić efektywność Grupy. W zakładach, oddziałach i spółkach zależnych wdrożyliśmy rozwiązań, tak aby zarówno klienci jak i załoga jak najmniej odczuła tę sytuację.
-
Achim: Proszę Państwa. Bardzo dobrze, że obecny tymczasowy zarząd mówi głośno o fatalnym zarządzaniu PKP Cargo przez ostatnie 8 lat. Jednak, by spółka odbudowała dawną pozycję potrzebne są nowe duże kontrakty, zlecenia. Niestety przetarg przegrany, o nowych kontraktach nic nie słychać. Dobrze, że obecny zarząd zaczął ograniczać koszty, ciąć wydatki, ale co z pozyskaniem nowych zleceń, kontraktów. Dlaczego w tej sprawie nic nie dzieje się ?
Zarząd PKP CARGO SA: Dziękujemy za to pytanie, proces pozyskiwania nowych klientów na takie usługi jakie oferujemy to nie jest tydzień czy miesiąc. Obecnie rozstrzygane przetargi to efekt"osiągnięć" oraz "aktywności" naszych poprzedników. Ostatni głośny przegrany przez PKP CARGO przetarg na elektrownie Polaniec, został rozstrzygnięty 11 kwietnia 2024 r. cyrli za czasów "braku działań sprzedażowych" poprzedniego zarządu. Wyzwanie z którym się mierzymy, to brak rzeczywistej polityki sprzedażowej oraz brak odpowiednich zasobów do prowadzenia sprzedaży. 22 maja został ogłoszony konkurs m. in. na członka zarządu ds. handlowych
-
Achim: Czy obecny zarząd rozważa złożyć wniosek do Skarbu Państwa, o rekompensatę finansową, gdy spółka musiała odstawić inne zlecenia, by przewieźć węgiel z polecenia p.premiera Morawieckiego. Wiadomo, że spółka straciła przez to finansowo i wizerunkowo. Czy jest rozważane podjęcie takiego kroku .
Zarząd PKP CARGO SA: Na chwilę obecną analizujemy, o jakie kwoty możemy się ubiegać i na jakiej podstawie możemy o takie roszczenie wystąpić.
-
podkarol: 1. Czy rozważane jest przejście z modelu własnościowego do leasingowego w zakresie zarządzania taborem (lokomotywami) co umożliwiłoby ograniczenie wysokich nakładów inwestycyjnych oraz koncentrację na bardziej rentownych kontraktach?
2. Czy możliwe jest zastosowanie modelu sell and lease back dla istniejących lokomotyw?
Zarząd PKP CARGO SA: W październiku zeszłego roku ówczesny zarząd podjął decyzje o zawarciu umowy leasingu zwrotnego dla dość dużej części taboru. Jak można się domyślić był to tabor najnowszy i najnowocześniejszy. W związku z tym w chwili obecnej spółka już posiada sporą część taboru użytkowanego na podstawie umów leasingu.
-
Dariusz Szeloba: 1. Czy poza nieświadczeniem pracy, Zarząd planuje także redukcję zatrudnienia z wykorzystaniem zwolnień grupowych? 2. Jak Zarząd planuje rozwiązać problem przerostu liczby pracowników biurowych i kiedy można spodziewać się takiego rozwiązania 3. Czy aby rozwiązać Zakładowy Układu Zbiorowy Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo, jest potrzebna zgoda związków zawodowych, czy można zrobić to bez ich zgody?
Zarząd PKP CARGO SA: 1. Wdrożone od 1 czerwca 2024 r. nieświadczenie pracy jest jednym z rozwiązań mających na celu redukcję kosztów zatrudnienia. W zależności od wyników tego działania, będą podejmowane kolejne aktywności. Na dzień dzisiejszy 28 maja 2024 r. zarząd PKP CARGO oświadcza, ze w I pół., 2024 r. nie planuje przeprowadzenia zwolnień grupowych.
2. Zarząd identyfikuje wyzwania związane z brakiem p-racy dla obecnej liczby zatrudnionych, wyzwanie to dotyczy wszystkich grup zawodowych PKP CARGO nie tylko pracowników biurowych, fizycznych czy maszynistów. Dlatego tez w pierwszej kolejności zastosowanie znajduje program tzw. nieświadczenia pracy, który jest specyficznym rozwiązaniem dostępnym tylko dla kilku podmiotów wskazanych w ustawie 8 września 2020 o komercjalizacji PKP. Ewentualne dalsze działania w tym także te dalej idące będą wdrażane w zależności od bieżącej sytuacji oraz zidentyfikowanych potrzeb.
3. Tak potwierdzam, rozwiązanie układu zbiorowego pracy za porozumieniem stron, możliwe jest w każdym czasie za zgodna wszystkich związków zawodowych będących jedoczesnie sygnatariuszami. jednocześnie postanowienia zakładkowego zbiorowego układu pracy, przewidują możliwości jednostronnego rozwiązania układu za okresem 24 wypowiedzenia. Tak jak informowaliśmy we wczorajszym RB zarząd podjął obecnie działania w przedmiocie zakładowego zbiorowego układu pracy.
-
Przemek Goldmann: W jaki sposob spolka zamierza rolowac dlug? Mysle ,ze obligacje bylyby najlepsza forma, nie ukrywam ze powinny spotkac sie z pozytywnym odbiorem i duzym popytem.
Zarząd PKP CARGO SA: Spółka analizuje w tym momencie możliwości pozyskania finansowania z rynku. W przypadku podjęcia konkretnych decyzji będziemy o tym informować w komunikatach bieżących.
-
Przemek Goldmann: Zgodnie z obietnica dr Wojewodki jak bedzie wygladal system wynagradzania zarzadu i jak gleboko pojda ciecia?
Zarząd PKP CARGO SA: Zasady wynagradzania członków zarządu ustalane są zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi oraz wewnętrznymi przepisami PKP CARGO. Pytanie to proszę kierować do decydentów w tym zakresie.
-
Przemek Goldmann: Jak planują Państwo optymalizować pozostały OPEX Spółki, poza wynagrodzeniami (obecnie in Progress)?
Zarząd PKP CARGO SA: Optymalizacja OPEXu będzie związana z rozpoczynającym się i na pewno kontynuowanym przez wybranym w konkursie zarząd przeglądem wszystkich procesów mających miejsce w PKP CARGO. Celem tego działania jest z jednej strony usprawnienie tych procesów, z drugiej eliminacja nieefektywności, szczególnie tych, które przekładają się na koszty spółki. Efekty tych działań będą coraz bardziej widoczne z upływem kolejnych miesięcy.
-
Gość: Czy widzą Państwo realną szansę na wzrost udziałów rynkowych po procesie restrukturyzacji?
Zarząd PKP CARGO SA: Odpowiadając literalnie na tak postawione pytanie, oczywiście widzimy szansę na odbudowę pozycji w rynku, jednak to kiedy to nastąpią uzależnione będzie od wielu czynników tak tych leżących po stronie spółki jak też otoczenia zewnętrznego. Nasz spółka musi być bardziej elastyczna, musi lepiej odpowiadać na potrzeby rynkowe ale mamy też pełna świadomość, że nie jesteśmy w stanie precyzyjnie przewidzieć jak będzie wyglądał rynek za rok dwa czy 5 lat.
-
inwestor: Dzień dobry, nawiązując do dzisiejszego komunikatu o transakcjach na akcjach PKP Cargo - czy Pan Prezes zamierza zwiększać zaangażowanie w akcje spółki?
Zarząd PKP CARGO SA: Tak, oczywiście, zamierzam. Jestem przekonany, że te działania, które teraz inicjujemy, przyniosą w dłuższej perspektywie pozytywne efekty. W 2013 r., kiedy wprowadzaliśmy PKP CARGO na giełdę, akcje były sprzedawane po 76 zł. Pierwsze notowanie było powyżej 80 zł, a przez jakiś czas cena naszych akcji osiągała poziom trzycyfrowy. Myślę, że nie ma lepszej deklaracji intencji niż zainwestowanie własnych środków w sytuacji, kiedy o każdym moim ruchu na akcjach wszyscy będą zaraz wiedzieli z RB.
Wierzę w to, co robimy, wierze w naszą spółkę #MakeCargoGreatAgain
-
PedroPorro: Z raportu za 1Q2024 wynika, że spółka zainwestowała 192,7 mln zł. Na co to poszło? Ile spółka zainwestuje łącznie w całym 2024 roku. Dziękuję i pozdrawiam
Zarząd PKP CARGO SA: Większości wydatków inwestycyjnych Spółki wiąże się z remontami poziomów P4 i P5 naszych lokomotyw i wagonów. Bez tych remontów nie jesteśmy w stanie obsłużyć naszych klientów. Cześć naszego taboru osiąga przebiegi wymagające tego typu prac zgodnie z dokumentacja techniczna i wymaganiami prawnymi. W związku z tym pomimo intensywnych poszukiwań oszczędności części z tych wydatków nie jesteśmy w stanie uniknąć bez szkody i istotnego ryzyka dla Spółki.
-
Gość: Czy obecny zarząd PKP Cargo weryfikuje potrzeby utrzymywania rozbudowanej kadry administracyjnej szczególnie w obszarach nie związanych bezpośrednio z charakterem świadczonych usług np. dużych osobowo komórek ds. cyber bezpieczeństwa i "śladu węglowego"?
Zarząd PKP CARGO SA: Obecny Zarząd PKP CARGO analizuje i przygląda się wszelkim procesom, w tym administracyjnym i analizuje ich efektywność. Warto zarazem pamiętać, że minęły już czasy, gdy Spółki mogły się skupiać wyłącznie na swojej części operacyjnej. W dzisiejszych czasach wiele zależny od skuteczności działania komórek administracyjnych takich jak od cyberbezpieczeństwa, ESG czy finansów. To, czy działy operacyjne będą mogły w spokoju wykonywać swoją pracę, jest dziś w dużym stopniu uwarunkowane skutecznością działania w tych obszarach.
-
Zarząd PKP CARGO SA: Serdecznie dziękujemy za pytania. Mamy nadzieję,że przybliżyliśmy bieżącą sytuację PKP CARGO.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.