pixelg
Marek Markuszewski, prezes i Dawid Sękowski - dyrektor operacyjny Starward Industries

Czat inwestorski z przedstawicielami Starward Industries SA: Markiem Markuszewskim, prezesem zarządu i Dawidem Sękowskim, dyrektorem operacyjnym

Dyskusja odbyła się dnia: 09.04.2021, godziny 12:00
Marek Markuszewski, prezes i Dawid Sękowski, dyrektor operacyjny Starward Industries: Dodatkowy czas pozytywnie wpłynie na minimalizację ryzyka błędów w finalnej wersji gry Marek Markuszewski, prezes i Dawid Sękowski, dyrektor operacyjny Starward Industries

W piątek 9 kwietnia o godz. 12:00 zapraszamy na czat inwestorski z przedstawicielami Starward Industries SA: Markiem Markuszewskim, prezesem zarządu i Dawidem Sękowskim, dyrektorem operacyjnym.

Tematem spotkania będą ostatnie wydarzenia w spółce, plany zagospodarowania środków pozyskanych z emisji skierowanej do funduszu inwestycyjnego Acion Partners Ltd. oraz plany na najbliższą przyszłość.

Starward Industries to niezależny deweloper gier wideo, stworzony przez ambitny zespół z wieloletnim doświadczeniem w takich firmach jak CD Projekt Red, Reality Pump, Techland, na czele którego stoi Marek Markuszewski (wcześniej Senior Producer, pomysłodawca i współzałożyciel krakowskiego oddziału CD Projekt RED).

Spółka jest w trakcie tworzenia pierwszej gry fabularnej opartej na powieści autorstwa Stanisława Lema “Niezwyciężony”, realizując pionierski projekt w obszarze komputerowej adaptacji kultowej twórczości w retro-futurystycznym i atompunkowym stylu graficznym.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z przedstawicielami Starward Industries SA: Markiem Markuszewskim, prezesem zarządu i Dawidem Sękowskim, dyrektorem operacyjnym. Tematem spotkania będą najnowsze wydarzenia w spółce, plany zagospodarowania środków pozyskanych z emisji oraz plany na najbliższą przyszłość.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy i biur maklerskich relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Dziękujemy za udział w pierwszej części naszej prezentacji, zapraszamy do zadawania pytań.
  • Inwestor: Data wydania gry. Zdazycie na urodziny Lema w tym roku?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: W czwartek Zarząd podjął decyzję o przesunięciu daty premiery gry z roku 2021 na rok 2022. Natomiast projekt będzie obecny w mediach również w roku 2021.
  • Inwestor: Kampania marketingowa. Kiedy w koncu rusza? Jesli gra ma byc wydana na urodziny Lema w tym roku to juz chyba najwyzszy czas? Zarowno CP 2077 jak i Outriders za nami, nie ma obaw o przycmienie gwiazdy SI...
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Środkowa część kampanii marketingowej, o której mówiliśmy podczas dzisiejszej prezentacji, ruszy jeszcze w tym roku. Dokładny moment zostanie dobrany w taki sposób, aby najlepiej optymalnie przełożył się na na wyniki sprzedażowe gry.
  • Inwestor: Czy rozwazacie demo, prolog, early access?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Z naszych obserwacji i doświadczeń innych tytułów mamy przekonanie, że publikacja demo negatywnie wpływa na późniejszą sprzedaż gier narracyjnych. Na ten moment nie planujemy żadnego z powyższych.
  • Inwestor: Czy rozwazacie beta testy?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Beta testy to nieodzowna część produkcji gry. Polega ona na testowaniu wersji Beta, aby móc przygotować wersję nadającą się do publikacji i sprzedaży. W naszym przypadku będą to zamknięte beta testy, czyli szerokie testy z udziałem wybranych grup testerów. Nie planujemy formuły otwartych beta testów.
  • Inwestor: Na co przeznaczycie nowe srodki od inwestora?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Środki zamierzamy przeznaczyć na: zwiększenie budżetu marketingowego gry, zwiększenie budżetu developerskiego gry, przeprowadzenie prac koncepcyjnych dotyczących kolejnej gry jeszcze przed premierą The Invincible oraz możliwie pozyskanie praw autorskich lub licencji do nowych utworów do adaptacji.
  • Inwestor: Czy gre wydajecie sami czy z wydawca?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Chcemy wydać grę sami. Natomiast mamy możliwości i czas na zmianę tej decyzji, dlatego finalna decyzja jeszcze nie została podjęta.
  • Janus Corvinus: Czy jeśli "Niezwyciężony" odniesie sukces finansowy planujecie zrobić gry na podstawie innych książek Lema albo innych autorów? Jeśli mogę coś zasugerować to "Robot" Wiśniewskiego-Snerga bardzo dobrze nadaje się na zrobienie intrygującej gry. "Paradyzja" i "Limes Inferior" Zajdla również.
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Dziękujemy za rekomendacje. Takie działania jak najbardziej wchodzą w grę.
  • Janus Corvinus: Proszę dać podwyżkę grafikowi, który wymyślił styl graficzny w Niezwyciężonym bo jest pierwsza klasa.
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Styl graficznych to jedna z kluczowych decyzji podjętych na samym początku pracy koncepcyjnej nad grą. Jej realizacja nie byłaby możliwa bez super talentu, który udało nam się zgromadzić w zespole Starwarda. Wszystkie osoby wpływające na jakość gry są ujęte w programie motywacyjnym.
  • Adam: Jak duży obecnie jest zespół i czy wraz z jego powiększaniem się napotykacie problemy organizacyjne?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Nad projektem pracuje obecnie 16 osób w wewnętrznym zespole oraz grupa stałych zewnętrznych współpracowników. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak przebiega rozwój zespołu kreatywnego.
  • Fusu: Czy premiera Niezwyciezonego nadal planowana jest na druga połowe 2021
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Aktualny plan wydawniczy dla Niezwyciężonego to rok 2022.
  • Gość: Przełożenie premiery wynika z bugów w grze? Cyberpunk przekładał premierę trzy razy i dowiózł to co dowiozl
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Jesteśmy na etapie, w którym bugów jest mnóstwo, a sama gra jest niekompletna. Nie jest to czynnik wpływający na naszą decyzję. Na pewno dodatkowy czas pozytywnie wpłynie na minimalizację ryzyka z występowaniem błędów w finalnej wersji gry.
  • Gość: Premiera gry to 2022 styczeń czy 2022 grudzień?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Dokładniejsze informacje odnośnie premiery będziemy publikować w późniejszym okresie. Styczeń i grudzień wydają się być bardzo mało prawdopodobne, ponieważ uważamy, że te okresy są bardzo niekorzystne do wydawania gier.
  • KamiLPArsenal: Witam, posiadają Państwo wyłączną licencje na "Niezwyciężonego" do 5 października 2023. Czy jest w planach wykorzystanie tego faktu na produkcję dodatków lub kolejnej gry z serii.
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: W momencie wydania w tym okresie, możliwe jest przedłużenie wyłącznej licencji. Dalsza eksploatacja tego tytułu jest jak najbardziej możliwa.
  • KamiLPArsenal: Kiedy planowany jest start nad kolejnym projektem? Jakiego kalibru będzie to projekt i czy tematyka będzie podobna co "The Invincible"?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Nie mamy jeszcze decyzji co do tego, jaki to będzie tytuł. Prace związane z analizą rynku, stworzeniem wizji, budżetu i szkicu planu produkcyjnego, planujemy zrealizować jeszcze przed premierą Niezwyciężonego.
  • Gość: Czy studio myśli w przyszłości o grach z trybem coop / multiplayer ? Takie gry sprzedają się dużo lepiej niż gry dla pojedynczego gracza. Czy następna gra będzie również w uniwersum Lema ?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Tak, coop/multiplayer leżą w obszarze naszych rozważań. Jeżeli zdecydujemy się na taki kierunek, to będziemy chcieli zaoferować coś unikalnego, nie odchodząc za bardzo od tego co zrealizujemy w Niezwyciężonym.
  • KamiLPArsenal: Czy w związku z opóźnieniem premiery gry, planowany jest early access lub udostępnienie dema w tym roku? W przypadku Creepy Jar i ich Green Hell, early access pomógł mocno w dopracowaniu pierwszej samodzielnej gry oraz pozwoliło na zwrot kosztów produkcji przed premierą.
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Zdajemy sobie sprawę, zarówno z pozytywnych jak i negatywnych efektów wrzucania gry w EA. W przypadku Green Hell ta decyzja była jak najbardziej korzystna, co wynika bezpośrednio z jej gatunku. W naszym przypadku oceniamy, że EA mogłoby raczej negatywnie wpłynęłoby na nasz projekt.
  • Gość: Ile obecnie programistów zatrudnia spółka i czy jest plan powiększenia zespołu ?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: W tym momencie w zespole pracuje dwóch dedykowanych programistów i rekrutujemy aktualnie trzecią osobę na to stanowisko. Dodatkowo współpracujemy zdalnie z jeszcze jedną osobą.
  • Rafał: dzień dobry czy gra będzie zawierać elementy walki? jeśli tak to w jakim zakresie?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Tak, element walki będzie obecny, przy czym będzie spełniał funkcję fabularną. Walka nie będzie kluczowym systemem gry, ponieważ byłoby to sprzeczne z tym, co chcemy opowiedzieć w Niezwyciężonym.
  • Rafał: Kiedy możemy spodziewać się pierwszego gameplay oraz trailera gry?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Pierwsze filmy pojawią się jeszcze w tym roku.
  • anti: Miałem pytać, czy w produkcji Niezwyciężonego jest poślizg (wcześniejsza komunikacja sugerowała zakończenie wersji Alpha do końca 2020, tymczasem wg raportu rocznego ten etap nie został osiągnięty). Wobec wczorajszego komunikatu zapytam inaczej - na ile przełożenie premiery na 2022 wynika z chęci rozszerzenia gry, a na ile z opóźnień w harmonogramie?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Naszą główną motywacją jest rozszerzenie zawartości gry, ale należy przyznać, że wystąpiły pomniejsze problemy produkcyjne, które przy okazji aktualizacji harmonogramu i budżetu zostały zaadresowane, a ryzyka z nich wynikające zminimalizowane.
  • anti: Jakie elementy gry zostaną rozszerzone w ramach zmiany harmonogramu? Czy zmieni się długość gry, dojdą np. nowe lokacje?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Zmianie ulegnie liczba i złożoność scen, zwłaszcza z udziałem postaci, czyli de facto rozbudowany będzie element akcji w grze.
  • anti: Strategia spółki zakłada wykorzystanie "marek parasolowych"? Co to oznacza w praktyce - czy możemy się spodziewać kolejnych adaptacji dzieł Lema lub własnych wariacji w oparciu o twórczość tego autora? Jeśli tak - czy prowadzone są działania zmierzające do zabezpieczenia IP?. Czy mówimy to wyłącznie o grach mocno nastawionych fabularnie/narracyjnie podobnie jak Niezwyciężony?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Niezwyciężony jest pierwszym projektem w ramach budowania marki parasolowej, którą nazywamy na ten moment atompunkowym uniwersum. Nasze działania długofalowe będą rozwijać to uniwersum oraz zakładamy również stworzenie kolejnej marki parasolowej.
  • anti: - Co zmiana harmonogramu oznacza dla planów marketingowych gry? Szczególnie w kontekście obchodów roku Lema, o których spółka dużo wcześniej mówiła?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Zmiana harmonogramu oznacza, że premiera gry nie odbędzie się w roku 2021, czyli w Roku Lema, ale w tym okresie gra będzie obecna w przekazie medialnym i wykorzystamy sprzyjające warunki do zbudowania zainteresowania tytułem, którego premiera będzie miała miejsce w następnym roku.
  • anti: Ostatni update dla graczy był w listopadzie. Jaki jest plan na podtrzymania zainteresowania Niezwyciężonym? A może zaczęliście pokazywać materiały zbyt wcześnie/nie ma wystarczająco materiałów do pokazania, biorąc pod uwagę przełożony teraz termin premiery?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Wszystkie działania marketingowe, które dotychczas realizowaliśmy nie będą miały bezpośredniego wpływu na sprzedaż gry. Game Reveal, który zrealizowaliśmy, zakończył się pomyślnie i wyniknęły z niego bardzo duże korzyści, o czym szczegółowo mówiliśmy podczas naszej dzisiejszej prezentacji. Jednocześnie to wydarzenie nie było początkiem intensywnej kampanii marketingowej. Posiadamy materiały, które są przygotowane do publikacji, jednak realizacja tego miałaby efekt krótkoterminowy, czyli zbędny i niekorzystny w perspektywie długofalowej.
  • Jesse Pinkman : Witam. We wczorajszym komunikacie ESPI zostało napisane, że tylko część środków emisji serii I zostanie przeznaczona na rozbudowę projektu the Invincible. Jaki ( orientacyjnie ) będzie to % i co z pozostałą częścią?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Dominującą część dodatkowego kapitału pozyskanego z serii I planujemy przeznaczyć na projekt Niezwyciężony. Resztę środków planujemy przeznaczyć na prace związane z drugim tytułem Aa.
  • Jesse Pinkman : Na ile spółka dokonała już obsady nowo wykreowanych stanowisk związanych z rozbudową IP?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Zatrudniliśmy już trzy osoby, planujemy zatrudnić kolejne trzy.
  • Jesse Pinkman : Czy zarząd zgadza się z opinią CEO Klabatera - Michała Gembickiego o tym, że: "Wishlisty się starzeją i terminują, przyjąłbym, że liczą się te nie starsze niż 12M"?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Trudno zakładać, że osoby zainteresowane w danym momencie tytułem, pozostaną zainteresowane na lata, więc możemy się zgodzić z takim stwierdzeniem. Nie potrafimy jednak stwierdzić, czy 12 miesięcy to wartość graniczna występowania tego zjawiska, ale brzmi racjonalnie.
  • Gość: Czemu profil facebookowy jest mało aktywny, czy spółka posiada dedykowaną osobę od marketingu? Przydałoby się regularne wrzucanie nowych materiałów z gry, nawet jeśli to tylko concept-arty.
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Mamy co publikować i ma kto te materiały publikować. Mamy w zespole dwie osoby dedykowane marketingowi gry. Nasz plan działań marketingowych nie przewiduje zintensyfikowanej działalności w tym okresie (przed rozpoczęciem środkowej części kampanii marketingowej).
  • Gość: Czy przesunięcie premiery będzie miało przełożenie na wydłużenie lockupów?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Lock-upy na akcje osób odpowiedzialnych za pracę nad tytułem, przesuwają się automatycznie w związku z przesunięciem daty premiery.
  • szybki22: Czy gra będzie miała jedno zakończenie?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Zdecydowanie nie. W tym momencie mamy jedenaście zakończeń finałowych.
  • szybki22: Jak duży jest zespół developerski pracujący nad grą? Czy są to wyłącznie wymienione na stronie (https://www.starwardindustries.com/ ) ?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Zespół kreatywny liczy 16 osób. Sylwetki nowych osób będą wkrótce dodane na stronę.
  • kojo: Dzień dobry. Czy przesunięcie terminu wydania Niezwyciężonego wpłynie na przesunięcie terminów lock-up`ów? Innymi słowy, kiedy upływa termin lock-up`ów dwóch pierwszych emisji? Dziękuję
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Lock-upy dla serii A upływają po 12 miesiącach od debiutu, te lock-upy nie ulegają zmianie. Lock-upy dla serii B, to akcje członków zespołu deweloperskiego, które uzależnione są od daty premiery gry i dlatego zostaną przesunięte w czasie.
  • Remigiusz Iwan: Jakie są miesięczne / kwartalne aktualne koszty funkcjonowania firmy (licząc programistów)?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: W tym momencie miesięczne koszty funkcjonowania firmy to ok. 250 tys. zł.
  • MarekM: Czy gra będzie wykorzystywać techniki Ray Tracing na konsolach nowej generacji i PC (RTX) ?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Tak, potwierdzamy wykorzystanie Ray Tracingu i support kart graficznych z RTX’em.
  • hal80: Co ze współpracą z Displayte? Kiedy pojawi się możliwość zakupu plakatów?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Mamy podpisaną umowę z konkurencją Displate’a, czyli sklepem Astrography. Nasze arty będą dostępne na nowej platformie, która ma premierę w maju tego roku.
  • olo: W jakich językach będzie dostępna gra?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: W polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim, hiszpańskim, włoskim, portugalskim, tureckim - lista dotyczy napisów. Pełne nagrania aktorów będą w języku polskim i angielskim. Lista języków nie jest finalna.
  • olo: Nie lepiej wykorzystać "Rok Lema" zamiast rozszerzać grę? Dodać coś później w ramach płatnych czy darmowych dodatków zawsze przecież można.
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: W naszej ocenie dużo korzystniej jest zaktualizować harmonogram. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że premiera w Roku Lema ma bardzo sentymentalny charakter i nie jest mocną wytyczą, która wpływałaby w znaczący sposób na globalny sukces gry.
  • SW-fan: Czy gra ukaże się równolegle na konsolach? Znając referencje Zespołu związane z pracą przy Cyberpunku, powinniśmy się już bać?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Gra ukaże się na konsolach nowej generacji i PC. Możliwość pojawienia się na konsolach starej generacji pozostawiamy do testów i finalnej decyzji, przez co ograniczamy ryzyko konieczności dostarczania gry wiele platform w tym różnych generacji.
  • Interesant: Ilu developerów pochodzących z CDProjekt pracuje w Waszym zespole?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Pięciu członków naszego zespołu pracowało nad grami firmy CD Projekt.
  • Gość: Pierwsza część roku zwykle sprzedażowo jest słabsza, planując przesuniecie gry planujecie wydać ją rok później?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Pierwsze półrocze ma również bardzo dobre okna wydawnicze.
  • Gość: Dzień dobry. Dziękuję za ciekawą prezentację. Widziałem, że postawiliście na zrobienie gry, w której wybory nie są iluzoryczne i faktycznie mają wpływać na rozgrywkę. Czy będzie to na takiej zasadzie, że nieustannie podczas rozgrywki, co jakiś czas zobaczę jak moje decyzje na coś wpłynęły, coś wyraźnie zmieniły? To znaczy, zarówno na początku gry, w środku, jak i na końcu. Czy waszym zdaniem uda się stworzyć grę, którą dosłownie warto przejść dwa, a nawet trzy razy, żeby poznać wszystkie warianty fabularne?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Część decyzji będzie miało szybko widoczne konsekwencje, inne będą bardziej zakamuflowane, ale zrozumiałe na późniejszym etapie.
  • hal80: Jak Regis III radzi sobie z pandemią?
    Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Nekroewolucja świetnie radzi sobie z wirusami ;-)
  • Marek Markuszewski i Dawid Sękowski: Dziękujemy za zainteresowanie prezentacją i udział w czacie. Pozdrawiamy!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty w ramach cyklu Gaming na Giełdzie.
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +169,37% +33 874,13 zł 53 874,13 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy