-
moderator: Witam na webinarze i czacie inwestorskim z Piotrem Prajsnarem oraz Piotrem Soleńcem, przedstawicielami zarządu Cloud Technologies. Tematem spotkania będą wyniki finansowe, sytuacja w branży reklamy cyfrowej oraz aktualna strategia firmy na lata 2021-2023.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg prezentacji i czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Zarząd Cloud Technologies SA: Dzień dobry, miło nam powitać państwa na czacie inwestorskim podsumowującym 2021 rok w wykonaniu Cloud Technologies. Zachęcamy do aktywnego udziału i zadawania pytań.
-
Gość: Czy możecie Panowie przybliżyć rozkład przychodów geograficznie?
Zarząd Cloud Technologies SA: Cloud Technologies jest firmą z globalnym modelem biznesowym, gdzie za około 80 proc. przychodów z danych odpowiada rynek w USA, a około 15 proc. to Europa. Przychody w Data consulting to głównie rynek polski.
-
Lukas_K: Podczas poprzedniego czatu wspominał Pan o potencjalnych akwizycjach czy coś w tej kwestii przez to pół roku się zadziało?
Zarząd Cloud Technologies SA: Moment poinformowania rynku o akwizycji następuje po wielu miesiącach analiz i przygotowań do takiej transakcji. Na tę chwilę możemy powiedzieć, że jesteśmy w trakcie kilku rozmów, natomiast w tym momencie nie wiemy czy któreś z nich zakończą się faktyczną akwizycją. Proszę także pamiętać o możliwości zwiększenia przez nas zaangażowania w hiszpański podmiot The Linea1 MKT S.L. z obecnych 24 proc. do nawet 60 proc.
-
GOŚĆ: Dzień dobry Panowie, gratuluje świetnych wyników... Czy możecie wskazać trzech największych konkurentów?
Zarząd Cloud Technologies SA: Do największych dostawców danych na świecie należą głównie firmy amerykańskie, z tego względu również nasze przychody w istotnym stopniu (około 80 proc.) generowane są właśnie na tym rynku. Do konkurentów możemy zaliczyć np. Eyeota, PuMatic czy TradeDesk, natomiast rynek danych ma to do siebie, że nasi konkurenci często są jednocześnie odbiorcami dla naszych danych. Wskaźnikowo prezentujemy się na tle tych firm atrakcyjnie.
-
Gość: Przychody od ilu klientów wchodzą w segment Data enrichment? Chodzi mi o jego dywersyfikację.
Zarząd Cloud Technologies SA: W tej chwili dostarczamy dane do około 50 podmiotów, ta liczba sukcesywnie się zwiększa. Udział żadnego z klientów nie przekracza 20 proc., baza jest więc dobrze zdywersyfikowana.
-
ciekawski: Wspomniał Pan o akcji tech to the rescue może Pan przybliżyć temat?
Zarząd Cloud Technologies SA: Jako Cloud Technologies jesteśmy jednym z założycieli inicjatywy Tech To The Rescue, która pomaga organizacjom charytatywnym z całego świata dostarczając potrzebne rozwiązania technologiczne. Więcej informacji jest dostępnych na https://www.techtotherescue.org/
-
Gość: Jakie zachowania użytkowników śledzicie? Jakie są najczęściej zainteresowaniem klientów?
Zarząd Cloud Technologies SA: Analizujemy przede wszystkim informacje o konsumowanych treściach i na tej podstawie profilujemy użytkowników. Posługujemy się taksonomią opartą na standardzie IAB, natomiast podgląd najczęstszych zainteresowań jest dostępny na naszej stronie internetowej pod adresem https://www.cloudtechnologies.pl
-
gość: DMP to raczej SaaS czy licencje, które rozwiązanie z waszego punktu widzenia jest lepsze?
Zarząd Cloud Technologies SA: W przypadku DMP oba modele są możliwe, ale wolimy koncentrować się na większych transakcjach sprzedaży wieloletnich licencji.
-
Gość: Strategia przewiduje inwestycje do 50 mln zł, a finansowanie pochodzić ma ze środków własnych. Obecnie macie 28,5 mln zł, skąd weźmiecie pozostałe 21,5 mln zł?
Zarząd Cloud Technologies SA: Na potrzeby programu motywacyjnego określiliśmy KPI w wysokości 55 mln skumulowanej EBITDA za lata 2021-2023. W roku 2021 wstępnie osiągnęliśmy 17,5 mln EBITDA, czyli w okresie 2022-2023, by spełnić KPI powinniśmy osiągnąć co najmniej 38 mln zł EBITDA. To pozwoli sfinansować inwestycje bez długu lub emisji akcji, dodatkowo spodziewamy się również zasilenia w postaci spłaty należności, być może uda nam się również pozyskać kolejne dotacje unijne. Dodatkowo w przypadku akwizycji mamy możliwość wykorzystania wcześniej już zakupionych akcji własnych, około 5,5 proc.
-
Janek_79: Które elementy nie sprostały waszym oczekiwaniom w ostatnim kwartale (QIV21) i skąd rozbieżność oczekiwania-realizacja?
Zarząd Cloud Technologies SA: Kluczowe znaczenie dla wyników finansowych oraz strategii spółki ma segment Data enrichment, w którym osiągnęliśmy rekordowe wyniki i jesteśmy z nich zadowoleni. Wyniki pozostałych segmentów, poza sezonowymi fluktuacjami nie odbiegają istotnie od wewnętrznych założeń i mają ograniczony wpływ na wyniki finansowe grupy kapitałowej.
-
Kris Car: Panie Piotrze, jaka jest struktura przychodów pod kątem walut? Czy możemy spodziewać się że spółka będzie beneficjentem słabnącej złotówki? Pozdrawiam serdecznie, Krzysztof Caruk
Zarząd Cloud Technologies SA: Struktura walutowa zależy od segmentu. W segmencie data enrichment przede wszystkim w USD, w mniejszym stopniu w EUR oraz okazjonalnie w GBP. Osłabienie złotówki w tym sensie będzie powodowało dodatnie różnice kursowe, czego jesteśmy beneficjentem, choć z perspektywy całego 2021 roku różnice kursowe miały mało istotny wpływ na nasze wyniki (0,3 mln zł dodatnich różnic). W segmencie data consulting są to głównie przychody w PLN.
-
Akcjonariusz: Czy nie warto skupić się tylko na Data Enrichment?, pozostałe segmenty miały chwilę świetności w 2020 r. a teraz widać, że entuzjazm opadł
Zarząd Cloud Technologies SA: Biznes Cloud Technologies jest podzielony na segmenty, natomiast zachodzą między nimi istotne synergie i każdy z nich jest dla nas istotny. Data acquisition pełni rolę segmentu, który pozyskuje znaczące ilości danych, monetyzowane następnie w segmencie Data enrichment. Data consulting jest dla nas z kolei po pierwsze, rentownym segmentem w perspektywie rocznej, a po drugie umożliwia nam obecność na rynku cyfrowej reklamy, dzięki czemu lepiej śledzimy trendy i zachodzące zmiany, a tym samym możemy efektywniej monetyzować segment Data enrichment. Natomiast zdecydowanie skupiamy się najbardziej na rozwoju segmentu Data enrichment, czego dowodem jest przyjęta przez nas strategia, skupiona praktycznie w całości na tym segmencie.
-
Gość: W jaki sposób będziecie dalej zwiększać przychody w segmencie Data enrichment?
Zarząd Cloud Technologies SA: Zgodnie ze strategią Cloud Technologies na 2021-2023, rozwój naszego biznesu będzie polegał głównie na dalszej globalizacji sprzedaży danych poprzez rozwój współpracy z dotychczasowymi partnerami i pozyskiwanie nowych, międzynarodowych klientów; zwiększenie monetyzacji danych m.in. poprzez międzynarodowe akwizycje z własną siecią dystrybucji danych oraz poprzez rozwój własnych technologii wykorzystywanych w reklamie internetowej. Istotny jest również stały rozwój technologii, który pozwala nam przetwarzać coraz więcej danych oraz zwiększać jakość naszych produktów i usług.
-
Gość: Czy spółka planuje zwiększać zatrudnienie w 2022 roku? Ile obecnie pracowników zatrudniacie?
Zarząd Cloud Technologies SA: Obecnie w grupie zatrudniamy około 60 pracowników, dane te prezentujemy również historycznie w naszych sprawozdaniach, gdzie widać w ciągu ostatnich lat stałą bazę i małą fluktuację. Jest to konsekwencją m.in. modelu biznesowego Cloud Technologies, którego skalowanie nie wymaga od nas zatrudniania dodatkowych pracowników.
-
konek: skad az takie spadki w data consulting? skad az taki wzrost wynagrodzen w iv kw? jak wyglada stabinosc zatrudnienia?
Zarząd Cloud Technologies SA: Przychody w segmencie Data consulting zanotowały spadek porównując Q4 2021 do Q4 2020, natomiast w perspektywie rocznej segment ten zanotował wzrost sprzedaży o blisko 10 proc. r/r. Na mniejszy poziom przychodów wpłynęła mniejsza liczba zleceń w tym segmencie i wyższa cena powierzchni reklamowej w okresie świątecznym. Dodatkowo okres Q4 2020 stanowił kumulację wykorzystania budżetów reklamowych, wstrzymywanych przez okres Q1-Q3 2020 z uwagi na pandemię COVID-19, wobec tego stanowił wysoką bazę porównawczą w stosunku do Q4 2021. Zatrudnienie jest stabilne, wielkość zespołu utrzymuje się na stałym poziomie i nie widzimy tutaj żadnych ryzyk.
-
Łukasz: czy segment DA nie powinien być tak naprawdę kosztem DE a nie odrębnym segmentem?
Zarząd Cloud Technologies SA: Pozyskiwane przez nas dane w segmencie Data acquisition są wykorzystywane w obu pozostałych segmentach, czyli Data consulting oraz Data enrichment. Dlatego też przedmiotową działalność, również ze względów historycznych wyróżniamy jako osobny segment, ale faktycznie można traktować ją jako koszt w pozostałych obszarach.
-
PawełSz: Skoro działacie głównie na rynku amerykańskim, skąd taka rozbieżność w przychoda miedzy wami a spółkami, które pokyzywaliście przy okazji porónań giełdowych?
Zarząd Cloud Technologies SA: Spółki amerykańskie które identyfikujemy mają zdywersyfikowane modele biznesowe, obejmujące nie tylko sprzedaż danych, ale również wiele innych działalności z branży marketingu internetowego. TheTradeDesk przykładowo ma dużą część biznesu związaną ze sprzedażą powierzchni reklamowej jako platforma DSP (demand side platformy).
-
Karol_Karo: jakie akwizycje zostały podjęte? na jakim etapie są kolejne ?
Zarząd Cloud Technologies SA: W 2021 roku dokonaliśmy akwizycji hiszpańskiego podmiotu The Linea1 MKT S.L., w którym objęliśmy 24 proc. udziałów z otwartą opcją do zwiększenia ich w przyszłości. Rozmawiamy z kolejnymi potencjalnymi podmiotami, ale na tym etapie nie zdradzamy więcej szczegółów.
-
Kris Car: Panie Prezesie, Pan Piotr mówił o wycenie i niższych mnożnikach. Czemu zdecydowali się Państwo na skup akcji zamiast wypłaty dywidendy? Myślę że w długim terminie byłoby to dla kursu bardziej korzystne
Zarząd Cloud Technologies SA: Po pierwsze jesteśmy spółką wzrostową i zależny nam na dynamicznym rozwoju. Dlatego przygotowaliśmy program inwestycji o wartości do 50 mln zł i będziemy reinwestować posiadane środki. Po drugie, potrzebujemy akcji własnych w celu realizacji programu motywacyjnego. Na skup akcji, a nie emisję nowych, zdecydowaliśmy się ze względu na naszym zdaniem atrakcyjną cenę rynkową. Wypłacając dywidendę nie osiągnęlibyśmy żadnego z tych celów.
-
PiotrPP: Czy może Pan zdradzić 5 top klientów firmy?
Zarząd Cloud Technologies SA: Ponieważ najpilniejszym czytelnikiem naszych raportów jest konkurencja to nie chcemy wprost ujawniać nazw tych klientów.
-
ITSpec: Na jakim etapie jest pomysł zakupu kodu źródłowego DSP?
Zarząd Cloud Technologies SA: Możemy na ten moment powiedzieć tylko tyle, iż prowadzone są rozmowy w tym temacie.
-
Gość: Czym było spowodowane pozyskanie mniejszej liczby zleceń w segmencie DC?
Zarząd Cloud Technologies SA: Z naszych informacji wynika, iż nie było to przypadłość wyłącznie naszych agencji, ale raczej ogólna słabość rynku. Niepewna sytuacja makroekonomiczna w Polsce w Q4 na pewno nie pomogła naszym klientom przeznaczać duże środki na kampanie reklamowe (polski ład, podwyżki cen energii, presja na wynagrodzenia, wzrost stóp procentowych).
-
gpw_freek: Nie obawiacie się, że rynek online zwolni, że te duże wzrosty z 2 lat pandemii będzie ciężko pobić?
Zarząd Cloud Technologies SA: Według agencji Zenith, rynek reklamy cyfrowej wzrośnie w 2022 roku dwucyfrowo, a stały trend popularyzacji Internetu i transformacji cyfrowej zachodzącej w społeczeństwie, będą ją wspierały jeszcze w długim terminie. Na bieżąco monitorujemy zmiany i będziemy reagować adekwatnie do potrzeb, mając na względzie dynamiczny wzrost firmy. Natomiast na pewno sytuacja makroekonomiczna będzie miała wpływ na dalszy rozwój rynku online.
-
księgowy: Jakie nakłady na Capex przewidujecie w ciągu najbliższych dwóch lat?
Zarząd Cloud Technologies SA: Zgodnie z założeniami naszej strategii; nie planujemy na ten moment innych istotnych pozycji CAPEX poza wskazanymi w planie inwestycyjnym na lata 2021-2023.
-
księgowy: Jaki realnie wzrost segmentu DE jest do utrzymania przez Was w perspektywie powiedzmy 3 lat?
Zarząd Cloud Technologies SA: Nie podajemy prognoz wyników finansowych, dlatego nie możemy wprost odpowiedzieć na to pytanie. Proszę jednak zwrócić uwagę na tempo rozwoju rynku danych (dotychczas około 30% rocznie) oraz fakt, że dotychczas rośniemy znacznie szybciej niż rynek (ponad 80 proc. w 2021 roku).
-
Gerwazy: Jaki macie udział w globalny/europejskim rynku reklam obecnie i jakie są apetyty?
Zarząd Cloud Technologies SA: Rynek reklamy online jest olbrzymi i ze względu na jego strukturę nie ma większego sensu określanie naszego udziału w nim. Skupiamy się na danych i rozwijamy się szybciej, niż rynek.
-
zaniepokojony: Jak wpływa na Wasz biznes zmiana podejścia Apple do informowania o logarytmach zbierania informacji przez różne apki?
Zarząd Cloud Technologies SA: Na ten moment nie zaobserwowaliśmy by wprowadzenie przez Apple przedmiotowego mechanizmu wpłynęło istotnie na nasze przychody z danych.
-
potencjalny_inwestor: Jakie są założenia programu motywacyjnego na 2021-23?, jakie KPI musza być spełnione i kogo program obejmuje?
Zarząd Cloud Technologies SA: Program motywacyjny ogłoszony w naszej strategii na lata 2021-2023 kierowany jest do grona kadry kierowniczej oraz członków organów zarządzających grupą kapitałową, w celu utrzymania najlepszych na rynku ekspertów w obszarze nowych technologii. KPI to skumulowany poziom rocznego EBITDA grupy kapitałowej za lata 2021-2023 w łącznej wysokości 55 mln zł.
-
Sebuś: kiedy planujecie przejść na rynek główny? czy przejściu będzie towarzyszyła emisja?
Zarząd Cloud Technologies SA: Planujemy przejście na rynek główny GPW do końca 2023 roku. Będzie to transfer techniczny, który jest planowany bez dodatkowej emisji akcji.
-
Księgowy: Czy może Pan, Panie Piotrze, przybliżyć temat “lepszych” przychodów w porównaniu do lat wcześniejszych? Czemu są bardziej jakościowe?
Zarząd Cloud Technologies SA: Przez lepsze rozumiem zastąpienie nisko marżowych przychodów w segmencie Data acquisition, dużo bardziej marżowymi przychodami Data enrichment; czyli struktura naszych przychodów w roku 2021 jest zupełnie inna niż w roku 2019, co tłumaczy dlaczego EBITDA wzrosła kilkukrotnie od roku 2019, a przychody łącznie tylko o 30 proc.
-
Gość: Skoro większość przychów jest z USA, dlaczego nie macie tam biura?
Zarząd Cloud Technologies SA: Nasza działalność nie wymaga fizycznej obecności na danym rynku, natomiast biorąc pod uwagę strategiczny dla nas charakter rynku USA, analizujemy różne scenariusze zwiększenia tam naszej obecności.
-
ciekawski: Jaki jest najbardziej egzotyczny rynek który obsługujecie?
Zarząd Cloud Technologies SA: Obsługujemy wiele egzotycznych rynków, ale ostatnim obszarem z którego aktualnie nie mamy danych są Antyle Holenderskie. Mając na uwadze zobowiązania wynikające ze strategii oraz potrzebę dalszej globalizacji naszej działalności niezwłocznie przystąpimy do organizacji misji gospodarczej w powyższym rejonie.
-
Zarząd Cloud Technologies SA: Dziękujemy za liczny udział w spotkaniu i ciekawe pytania, zapraszamy do kontaktowania się z nami również poza czatami inwestorskimi, dane dostępne na stronie: https://www.cloudtechnologies.pl/pl/kontakt
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.