-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Rafałem Budweilem, prezesem zarządu Triggo. Tematem spotkania będzie przedstawienie koncepcji pojazdu, modelu biznesowego, rynku e-mobility oraz IPO.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 10:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Rafał Budweil: Witam Państwa na czacie inwestorskim. W ciągu najbliższej godziny jestem do Waszej dyspozycji i postaram się odpowiedzieć na jak największą liczbę pytań dot. Triggo i jego perspektyw ;)
-
Marek: Czy pojazdy z serii pilotażowej będą sprzedawane zainteresowanym? Jeśli tak, czy "od razu", tj. rozumiem w tym roku, czy w dalszej przyszłości jak pojazdy przejdą testy itp.?
Rafał Budweil: Pojazdy serii pilotażowej znalazły już klientów, którzy „rekrutują” się z różnych branż - m.in. z branży Mobility-as-a-service, jak też jednostek publicznych oraz flot profesjonalnych. Pojazdy zostaną rozdystrybuowane do krajów takich jak Singapur, Wielka Brytania oraz kraje europejskie.
-
Gość: Ile zostało wyprodukowanych prototypów Triggo?
Ile kilometrów przejechały na testach wszystkie prototypy?
Ile prototypów zostanie wyprodukowanych w 2021 roku?
Kiedy można się spodziewać pierwszej sprzedanego bądź wypożyczonego na dłużej Triggo?
Rafał Budweil: Dotychczas wyprodukowaliśmy 7 prototypów 4 generacji. Obecnie produkujemy kolejne 30 przedprodukcyjnych pojazdów serii pilotażowej. Odpowiadając na II cz. pytania, nasze pojazdy łącznie przejechały kilkanaście tys. km. Pierwszą sprzedaż i dostawę pojazdów zrealizujemy w najbliższych miesiącach.
-
Marek: Witam Panie Prezesie, jakie są cele spółki na ten rok? Czego inwestorzy biorący udział w IPO mogą się spodziewać? ;)
Rafał Budweil: Naszym najważniejszym celem jest międzynarodowy program pilotażowego wdrożenia naszych pojazdów w obrębie flot kilku ważnych globalnych klientów. Celem akcji pilotażowej jest nie tylko sprawdzenie konstrukcji, ale co równie ważne zaprezentowanie Triggo szerokiej międzynarodowej publiczności.
Drugim celem jest dokończenie procesu homologacji oraz opracowanie wersji na rynek amerykański.
-
księgowy: Na koniec roku mieliście zawiązane 280 tys. za na premie. Dla kogo te premie są przeznaczone?
Rafał Budweil: Rezerwa dotyczy premii dla całego 25-osobowego zespołu Triggo i została wypłacona w 2021 roku. Traktujemy nasz wysoko wykwalifikowany zespół jako jedno z najważniejszych aktywów firmy.
-
EkoFun: Z nowymi produktami często jest tak, że produktu do tej pory nie ma na rynku, gdyż nie jest on tak naprawdę potrzebny. Co stało Państwa zdaniem za decyzją Toyotu o porzuceniu projektu i-Road?
Rafał Budweil: To dobre pytanie. Konstrukcja Toyoty i-Road nie zapewnia stateczności przy większych prędkościach, pojazd jest zbyt wąski przy posiadanej powierzchni bocznej i wysokości położenia środka ciężkości. To trochę tak, jakby Triggo jeździć zawsze na złożonych kołach. Próbowaliśmy ;)
Drugim problemem i-Road jest kwestia sterowania za pomocą obrotowego tylnego koła, które nie nadaje się do jazdy przy większych prędkościach. Konstrukcja Triggo rozwiązuje oba te problemy, co wynika wprost z naszych testów drogowych i jest pokazane na filmach (https://www.youtube.com/watch?v=eNL-b0hCjIk). Zapraszamy na nasz kanał YT.
-
THOT: Produkt nie jest skierowany do konsumentów. Tak wynika z prezentacji. Natomiast sprzedajecie go hasłami którymi najłatwiej kupić konsumenta jako osobę fizyczną. z kim negocjujecie o ile już negocjujecie, umowy na wykorzystanie floty? Czy UKS lub kontrolerzy ZUS będą tym paradować po mieście?
Rafał Budweil: Triggo jest jak najbardziej skierowany do konsumentów, natomiast za pośrednictwem platform Mobility-as-a-Service, czyli wynajmu automatycznego za pomocą aplikacji. Nie tylko prowadzimy negocjacje z szeregiem międzynarodowych graczy z tej branży, ale część z nich weźmie udział w naszym pilotażu w 2021 roku.
-
Seweryn77: Czemu nie robicie pilotażu w Warszawie? Boicie się że ukradną na części do wózków?
Rafał Budweil: Z całą pewnością pojazdy Triggo będą jeździły w ramach pilotażu po Warszawie - już tego lata.
-
Gosc: Jeśli dobrze liczę to cena emisyjna akcji serii C5 wyniosła 63 zł po uwzględnieniu splitu. Skoro sąd je niedawno zarejestrował, to oznacza, że ich emisja miała miejsce w 2020 r. Pozostaje zatem pytanie co tak spektakularnego wydarzyło się, że cena wzrosła ponad dwukrotnie? Czy akcjonariusz/akcjonariusze którzy objęli akcje serii C5 wnieśli do spółki unikalne kompetencje? Czy tym akcjonariuszem był January Cieszewski?
Rafał Budweil: Potwierdzamy, że istotnie wśród naszych akcjonariuszy pojawił się January Ciszewski i bardzo cieszymy się, że uwierzył w nasz projekt. Inne międzynarodowe projekty z dziedziny e-mobility, nie posiadające w najmniejszym stopniu tak atrakcyjnego i nowatorskiego produktu, patentów, a często nawet prototypów są wyceniane znacząco wyżej, niż my teraz. Mamy więc poczucie raczej znacznego niedowartościowania Triggo w tym momencie.
-
MarekTriggo: Widzę dużą niespójność w strategii firmy. Dużo się mówi o wdrożeniu międzynarodowego programu pilotażowego. Natomiast nasz Polski rynek jest kompletnie zaniedbany. Czy taka strategia nie jest błędna? Przepraszam, ale to jak kupowanie "dziury w ziemi". Sięganie gwiazd, gdy jeszcze drabina w garażu. Czy inwestorzy zagraniczni nie pomyślą tak samo? Coś mi się zdaje, że niestety trochę mam racji. W innym razie desperacko pieniądze nie były przepalane na reklamy na autobusach. Na jakim poziomie obecnie znajduje się rozpoznawalność marki i jakie emocje wzbudza wśród potencjalnych Klientów?
Rafał Budweil: Adresujemy przede wszystkim międzynarodowe rynki. Przede wszystkim to stamtąd pochodzą poważne sygnały zainteresowania i przekonania, że Triggo odegra kluczową rolę w new urban mobility. Potwierdzają to chociażby publikacje w takich mediach jak Die Welt, Der Spiegel, czy The Times i ponad 500 innych artykułów w prasie międzynarodowej. Od początku naszym głównym celem było stworzenie Triggo jako polskiego szlagieru eksportowego kojarzącego się jednoznacznie z naszym krajem, co aktywnie realizujemy. Stąd nasze logo. Chcemy zarabiać na rynkach międzynarodowych, a produkować w Polsce.
-
gość: Do tej pory paliliście ok. 3 mln zł rocznie. Chcecie pozyskać ok. 6 mln zł, więc gotówki starczy na ok. 2 lata. Czy to kapitał wystarczający do doprowadzenia samofinansowania spółki, czy raczej należy się liczyć z kolejnymi rundami finansowania?
Rafał Budweil: Obecna runda finansowania jest największa spośród tych, które zrealizowaliśmy do tej pory. Taktyka rozwoju kapitałowego naszej firmy polega na określaniu kolejnych kamieni milowych i pozyskiwaniu kapitału niezbędnego do ich realizacji, przy proporcjonalnie wzrastającej wycenie spółki. Na tej zasadzie obecne podniesienie jest niezbędne do realizacji międzynarodowego programu pilotażowego i uzyskania europejskiej homologacji, natomiast nie obejmuje jeszcze wdrożenia produkcyjnego.
-
Gość: Z filmików na YT wynika, że pojazd jest dość wąski. Czy takim pojazdem może się w ergonomiczny sposób poruszać choćby Mariusz Pudzianowski?
Rafał Budweil: Fajne pytanie;) Wewnętrzna szerokość Triggo wynosi 75 cm, co stanowi dokładnie połowę szerokości wnętrza BMW serii 7 (E38), która jest komfortowo dzielona między kierowcę i pasażera. Jeżeli Pudzian mieści się do 7-ki, to zmieści się i do Triggo ;)
-
MarekTriggo: "Adresujemy przede wszystkim międzynarodowe rynki." ???
To dlaczego finansowania szukacie w Polsce reklamami na autobusach i do tej pory nie pozyskaliście finasowania z zagranicy. Die Welt, Der Spiegel, i The Times się Wami intersował. I Singapur jest pełen pieniędzy. Przepraszam, ale nie przekonuje mnie Pana argumentacja. Może czas zejść na ziemię, przyznać się do kilku błędów i skorygować strategię firmy, by ją nie zatopić ?
Rafał Budweil: Triggo posiada już kilku inwestorów zagranicznych. Takie publikacje pozwalają nam na zebranie międzynarodowego zainteresowania klientów, a Triggo mamy ambicje produkować w Polsce.
-
księgowy: Capex na 2021 wynosi 12 mln zł. Z czego zamierzacie uzyskać brakujące środki? Ile macie jeszcze gotówki do pozyskania z dotacji w ramach obecnie funkcjonujących umów?
Rafał Budweil: Dobre rzeczowe pytanie. Planujemy wydatki na poziomie 12 mln zł, finansowanie jest zabezpieczone między innymi w ramach realizowanych projektów, współfinansowanych przez NCBiR.
-
motofreek: Wszystkie filmy wykonano w dobrych warunkach atomsferycznych. Jak lekki pojazd z wąskimi kołami zachowuje się na śniegu, jaką posiada stabilność i czy w ogóle możliwa jest jego eksploatacja w takich warunkach?
Rafał Budweil: Sensem istnienia Triggo jest, aby spełniał swoją rolę w każdych warunkach pogodowych i w każdej porze roku. W tym roku mamy zaplanowane testy w komorach klimatycznych w Horiba-Mira w Anglii – jednym z najbardziej znanych światowych instytutów testowania pojazdów (https://www.horiba-mira.com/).
-
Gość: Po jakiej cenie obejmował akcje PanCiszewski?
Rafał Budweil: Pan January Ciszewski obejmował akcje po cenie 138 zł, tak jak to zostało opisane w memorandum.
-
waldi: Ok. 30 proc. akcji przed emisją nie jest objętych lockupem. Dlaczego i do kogo należą akcje nieobjęte tymi umowami?
Rafał Budweil: Ponad 90 proc. akcji jest objętych lock-upem od 12 do 18 miesięcy.
-
Rafał Budweil: Szanowni Państwo, serdecznie dziękujemy za bardzo duże zainteresowanie udziałem w czacie! Zainteresowane osoby, które nie uzyskały odpowiedzi na swoje pytania lub też potrzebują dodatkowych informacji - zachęcamy do skorzystania z naszego formularza kontaktowego na końcu zakładki www.triggo.city/ipo. Pozdrawiamy!
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.