-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z z pomysłodawcą i prezesem zarządu Happy Pack SA - Rafałem Moryto. Tematem spotkania będą plany rozwoju multikurierskich punktów nadawania i odbioru paczek. Na ten cel spółka zebrała już blisko 0,5 mln zł w trwającej emisji crowdinwestycyjnej.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Crowdnews.pl: Skąd wycena 9 mln zł (pre-ipo)? Posiadany majątek, dotychczasowe wyniki czy poniesione nakłady tego nie uzasadniają.Czy podstawą wyceny są tylko prognozy finansowe na przyszłe lata? Jeśli tak, to na czym oparto te prognozy?
Rafał Moryto: Wycena zrobiona została metodą DCF - spółka opublikowała prognozy przychodów i kosztów, na podstawie których przygotowana została wycena.
-
Crowdnews.pl: W jakich innych podmiotach jest Pan zaangażowany osobowo lub kapitałowo? Czy są to firmy konkurencyjne lub komplementarne dla Happy Pack?
Rafał Moryto: Obecnie kapitałowo jestem w spółkach z branży turystycznej jak Discover Cracow w Polsce, czy Wordine Ltd. w UK.
-
anty_teresa: Dlaczego przy przychodach na poziomie prawie 13 mln zł spółka wciąż będzie nierentowna. Co będzie obejmowała pula 13 mln zł kosztów w 2023 r.
Rafał Moryto: Nasz model znacząco zmieni strukturę. Większość kosztów w tym modelu będzie stanowić zespół handlowy. Celem jest zbudowanie zespołu w 18 miastach Polski, aby mógł dotrzeć do każdego miejsca w kraju.
-
Gość: Czy Happy Pack ma aplikację dla użytkownika, gdzie wejdę, porównam ceny i zamówię kuriera?
Rafał Moryto: Nasz system to konsolidacja firm kurierskich do obsługi odbioru i nadania paczki z etykietami. Nie jest to aplikacja dla klienta końcowego.
-
Gość: Jaką dynamikę przesyłek ma kanał paczkomatów, jaką punktów wydawania i nadawania i w końcu jaką doręczeń d2d?
Rafał Moryto: Nie posiadamy analiz szczegółowych dynamiki wzrostu na paczkomaty czy PUDO natomiast obserwujemy wzrost dynamiki odbiorów poza miejscem zamieszkania z miesiąca na miesiąc. Natomiast z ankiet klientów wynika że już blisko 70% osób deklaruje chęć odbioru paczki poza miejscem zamieszkania.
-
Gość: Ile punktów PUDO macie w tym momencie? Czy nadal chcecie rozwijać tę sieć, czy po przebudowie modelu biznesowego chcecie budować sieć wyłącznie w oparciu o współpracę z partnerami?
Rafał Moryto: Obecnie mamy 7 punktów własnych i nie planujemy ich rozwoju na ten moment. Koncentrujemy działania na pozyskaniu punktów partnerskich.
-
Gość: Kto będzie finansował branding punktu PUDO? Partner czy spółka?
Rafał Moryto: Partner posiadający własną działalność raczej koncentruje się na jej rozwoju a nasz brand ma mu tylko pomóc w jej rozwoju. Dlatego nasza wizualizacja ma za zadanie dawać sygnał dla klienta, ale nie być narzucająca się. Obecnie spółka dostarcza minimalnie wymagane materiały do partnerów.
-
Gość: Jak ocenia Pan szanse na podpisanie umów z kolejnymi firmami kurierskimi? Czy nie mają one umów na wyłączność? Np DHL współpracuje z Żabką. Będą mogli nawiązać współpracę również z Happy Pack?
Rafał Moryto: Na dziś każda z znanych mi firm kurierskich wyraża chęć współpracy, a jedynym elementem jest tylko nakład pracy na integrację z naszym systemem. Większość z nich taką współpracę z nami deklaruje po osiągnięciu odpowiedniej liczby PUDO w Polsce.
-
Gość: Jak duża będzie druga runda finansowania, którą przewidujecie w 2023 r? Na co jest potrzebna?
Rafał Moryto: Nasze analizy wskazują iż 2 runda będzie na kwotę około 5mln zł w celu domknięcia budżetu na realizację 10 tys. punktów w Polsce.
-
Looki: Przedstawiacie perspektywę debiutu na NC w 2025-26 r. To dość odległa data. Dlaczego aż tyle czasu daje sobie spółka? Dlaczego inwestorzy muszą tyle czekać na możliwość exitu?
Rafał Moryto: Obecnie wskaźniki giełd światowych idą mocno w dół i według analiz rynek zacznie się odbijać około 2024/2025, więc widzimy dla siebie czas w 2026 jako idealny. Drugim aspektem jest zbudowanie sieci, która da nam mocną podstawę finansową i przy ewentualnych kłopotach rynków kapitałowych będziemy mogli realizować akwizycję na Europę.
-
Gość: Jak szacujecie miesięczny przychód punktu partnerskiego?
Rafał Moryto: Punkt partnerski według założeń powinien obsłużyć 1000 paczek co daje mu około 1000 zł pomniejszone o opłatę dla Happy Pack 60 zł. Głównym przychodem dla punktu są jednak odbiorcy i nadawcy paczek, którzy na rynkach takich jak np. Belgia odpowiadają za przychód dla PUDO na poziomie 25-30% ze sprzedaży okazjonalnej dokonanej podczas odbioru paczki.
-
Looki: Widzę korzyści dla partnerów takich jak kwiaciarnia lub kawiarnia. A jaka jest przewaga takiego punktu np. nad paczkomatem? W paczkomacie mogę odebrać paczkę 24h, a dzięki aplikacji nie czekam w kolejce. Kwiaciarnia będzie otwarta 8h i może być kolejka ludzi kupujących kwiaty.
Rafał Moryto: Tylko wybrane aspekty: temperatura w lecie w paczkomacie +40. Temperatura w zimie do -20. To eliminuje wiele produktów, których nie można dystrybuować za ich pomocą. Poza tym zabudowa przestrzeni publicznej, co jest coraz bardziej uciążliwe, a dodatkowo chęci wspierania tego lokalnego biznesu przez społeczność lokalną.
-
juniorAccount: Z ciekawości, które firmy kurierskie są zainteresowane współpracą? Te bardziej lokalne czy globalne? DPD ma swoje pickup pointy, UPS też. Co miałoby je przekonać do współpracy z Wami?
Rafał Moryto: Tak naprawdę rozmawiamy z każdym - DPD, UPS, DHL, Allegro - wszyscy widzą korzyści w multibrandowych punktach.
-
Gość: Czy będziecie konkurować z paczkomatami? Utworzenie PUDO będzie dla firmy kurierskiej znacznie tańsze niż stawianie paczkomatu. Nie mówiąc już o elastycznosci (otwarcie/likwidacja PUDO) czy formlnościach (pewnie masa dokumentów żeby postawić paczkomat na chodniku).
Rafał Moryto: Będziemy, bo to kwestia czasu i nasycenia PUDO. Myślę że główny aspekt to jest temperatura przechowywania towarów. Drugi akcja uświadamiająca dla społeczności, że wskazując miejsce odbioru PUDO przekazujemy 1 zł lokalnemu biznesowi. To podstawowe aspekty, ale jest ich więcej.
-
Mariusz: Ile obecnie paczek obsłużył Wasz system przy 32 punktach?
Rafał Moryto: Na koniec 21 roku obsłużyliśmy 110 tys. paczek - mając tylko 7 punktów. 25 partnerskich powstało w okresie ostatnich 2 miesięcy i jeszcze pełnych danych nie posiadamy. Punkt potrzebuje od uruchomienie około 3 miesięcy na wypracowanie już stabilnie wzrostowej ilości obsługiwanych paczek.
-
Gość: Jak wygląda akcjonariat spółki? Ile % ma Pan prezes?
Rafał Moryto: Pełne dane opublikowane są na stronie emisji emisja.happypack.pl proszę zobaczyć jakie ilości udziałów posiadają poszczególne osoby. Plik znajduje się w zakładce "Dokumenty" pod nazwą "Załącznik nr 2 Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki".
-
Gość: Czym będzie zajmował się 18 osobowy zespół handlowy? Będzie chodził od kawiarni do kwiaciarni i oferował współpracę?
Rafał Moryto: Pomagał przedsiębiorcom w rozwoju ich biznesu dając możliwości jego rozwoju przez współpracę z Happy Pack. To są klienci, środki finansowe, możliwość zarabiania na wielu opcjach dostępnych w terminalach.
-
Gość: Kto lub co jest waszą konkurencją? Paczkomaty? Inne PUDO? Agregatory ofert firm kurierskich takie jak KurJerzy, czy Furgonetka?
Rafał Moryto: Główna konkurencja to PointPack S.A jako integrator dużych sieci handlowych z firmami kurierskimi. Poza tym Furgonetka, ePaka, Pakersi to firmy brokerskie, które podążają za nami i mocno zaczynają rozwijać modele partnerskie likwidując franczyzowe.
-
Gość: Z którymi sieciami kurierskimi macie już deal?
Rafał Moryto: DHL, UPS, Orlen Paczka, InPost
-
Mariusz: Gdzie znika 50 mln pomiędzy przychodem a EBITDA?
Rafał Moryto: Koszty związane z akwizycją i obsługą działań spółki.
-
Gość: Jak to wygląda ze strony użytkownika? Czy nadając teraz paczkę w sieci, która z wami współpracuje widzę już PUDO w kwiaciarni pod domem kolegi i mogę wybrać dostawę do tego punktu? Czy ktoś zamawiając w necie może wybrać wasze PUDO jako miejsce dostawy?
Rafał Moryto: Dokładnie tak - każdy nasz punkt po jego uruchomieniu pojawia się w liście wyszukiwań miejsc odbioru w sieci danej firmy kurierskiej.
-
Gość: Zakładacie, że punkt obsłuży 1000 paczek miesięcznie. Przyjmijmy 6 minut na obsłużenie jednego klienta. Daje to 100 h pracy miesięcznie. To już prawie etat dla sprzedawcy do obsługi tylko paczek. Jak Pan to ocenia?
Rafał Moryto: Odbiór lub wydanie paczki to czas około 30 sekund na osobę. Testujemy to od 18 miesięcy.
-
juniorAccount: Czy będziecie obsługiwać również przesyłki pobraniowe?
Rafał Moryto: Tak i obecnie pracujemy z UPS, aby nasze usługi pobrań zostały wdrożone w ich całej sieci punktów, których jest około 2 tysięcy w Polsce.
-
Gość: Trwa emisja serii C. A to założycielska. Kto obejmował serię B?
Rafał Moryto: Seria A - założyciele, seria B - aniołowie biznesu, seria C jest dostępna w obecnej emisji.
-
Gość: Czy obecni akcjonariusze podpisali lock-upy na akcjach? Na jakich warunkach?
Rafał Moryto: Tak, cały opis serii akcji i ich warunki jest zamieszczony w "Załącznik nr 2 Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki" w dokumentach załączonych w emisji.
-
Gość: Co jest głównym wyzwaniem technicznym? Trudno zintegrować system sieci kurierskiej z Waszym oprogramowaniem? To jednak ogromne bazy danych, dane osobowe, różne systemy. Ile czasu zajmuje Wam dodanie kolejnej sieci kurierskiej?
Rafał Moryto: Jeżeli posiadają dokumentację to około 30 dni potrzebujemy na pełną integrację.
-
Rafał Moryto: Dziękuję za poświęcony czas - zapraszam do inwestycji i zapewniam pełne zaangażowanie w realizację tego projektu. Analizy wskazują iż nasz biznes będzie poruszał się po linii wzrostowej, więc jestem absolutnie pewien, iż razem zbudujemy największą sieć odbioru i nadawania przesyłek w Polsce i nie tylko.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty w ramach projektu W drodze na GPW.