-
moderator: Witam na webinarze i czacie z Sebastianem Huczkiem i Piotrem Zygmanowski, wiceprezesami zarządu Domu Maklerskiego INC SA. Przedstawiciele spółki przedstawią m.in. założenia i funkcjonalności nowej wersji platformy inwestycyjnej CrowdConnect.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które Goście zaczną odpowiadać po skończonej prezentacji. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Zarząd DM INC: Dzień dobry, dziękujemy za uczestnictwo i pytania. Odpowiemy teraz na pytania dotyczące platformy, jakie pojawiły się na czacie.
-
inwestor_2k: Dzień dobry, nawiązując do tematu nowych przepisów. Rozumiem, że platforma CrowdConnect wystąpi o licencję, wiadomo kiedy to nastąpi, czy nadal czekamy na przepisy?
Zarząd DM INC: CrowdConnect działa w ramach Domu Maklerskiego INC, który posiada zezwolenie KNF na działalność maklerską, w związku z czym nie musi ubiegać się o odrębną licencję crowdfundingową. Licencje dla platform finansowania społecznościowego są swego rodzaju „małą licencją maklerską”, my jako Dom Maklerski po analizie i konsultacji z KNF uznaliśmy, że nie ma potrzeby działania w oparciu o nowy reżim. Reżim usług maklerskich charakteryzuje się podobnymi regulacjami (nieco bardziej surowymi, ale nie są to różnice fundamentalne). Plusem jest też to, że możemy działać bez ryzyka, że regulacje zmienią się czy przesunięte zostanie ich data wejścia w życie.
-
Gość: jak jest gwarancja że spółki z platformy trafią na giełdę? ile spółek wystawionych do tej pory na platformie nie trafiło na giełdę?
Zarząd DM INC: Gwarancji oczywiście nie ma, ale jest to jeden z kluczowych aspektów branych przez nas pod uwagę. Z 23 emisji 11 już zadebiutowało, 6 kolejnych wniosków jest złożonych już na GPW. Pozostałe pracują nad wprowadzeniem lub oczekują na zmianę koniunktury giełdowej. Na proces wprowadzenia (czas trwania) ma wpływ w dużej mierze procedura w KRS, czasami wpływ mają np. okresy obrachunkowe (konieczność zbadania nowego roku obrotowego przez biegłego); niekiedy zaś jest to decyzja spółki, aby z procedurą poczekać do lepszej koniunktury giełdowej.
-
Gość: Czy crowdfunding będzie lepsza opcją dka spółek przy pozyskiwaniu kapitału niz kredyt, przy obecnych stopach?
Zarząd DM INC: Atrakcyjność crowdfundingu (IPO w ogólności) jako źródła kapitału zależy bardziej od wycen i sentymentu inwestorów, niż od stóp procentowych. Na pewno okresy rozchwiania rynków powodują większą selekcję ze strony inwestorów, którzy szczególną uwagę zwracają na model biznesowy, ale też niewygórowaną wycenę. Kredyt lub IPO nie są tak do końca alternatywami.
-
Gość: Jak dużo jest obecnie zainteresowanie ze strony spółek do pozyskania kapitału?
Zarząd DM INC: Zainteresowanie spółek jest całkiem spore, ale kluczowe jest realizowanie takich projektów, co do których w danym otoczeniu rynkowym można oczekiwać powodzenia. W najbliższym czasie na platformie przeprowadzane będą oferty spółek Petgram SA i bron.pl SA, które w naszej ocenie mają takie cechy, które nawet w trudnych czasach rynkowych mogą wzbudzić zainteresowanie inwestorów. W przygotowaniu są kolejne projekty, ale ich zaprezentowanie zależne będzie od bieżącej sytuacji rynkowej.
-
Gość: czym się różni CrowdConnect od raisemana?
Zarząd DM INC: Raisemana jest platformą o charakterze bardziej donacyjnym, nie inwestycyjnym. Nie polega na zbieraniu środków przez spółki, ale na wspieraniu np. produkcji konkretnej płyty czy gry. Nie wiąże się z emisją żadnych instrumentów finansowych. Raisemana nie prowadzi Dom Maklerski INC – jest to odrębna spółka.
-
KrisWu: jakie wymogi muszą spełnić spółki aby móc zaoferować akcje na platformie? czy pozwala to na wyeliminowanie "min" na jakie mogliby trafić inwestorzy?
Zarząd DM INC: Jest to usługa maklerska, dlatego musimy jako DM przestrzega tutaj przepisów i wytycznych KNF. Weryfikacja jest szeroka, co najmniej dwutetapowa (przed podpisaniem umowy i przed startem oferty), jako DM funkcjonuje u nas tzw. komitet produktowy. Bierzemy pod uwagę przede wszystkim wyeliminowanie ryzyka fraudu – tzn. weryfikujemy wiarygodność i bezpieczeństwo formalne. Ryzyka biznesowego (powodzenia lub nie) projektu nie da się nigdy wyeliminować, ale można je ograniczyć,np. patrząc czy prognozy są możliwe do realizacji, jakie jest doświadczenie podmiotu i osób, jak długo działa. Dlatego też na przykład rzadko oferujemy podmioty typu startup, chyba że np. są to spin-off czy też są to spółki portfelowe funduszy VC.
-
Krzysztof: Czy z procesem zakupu akcji wiążą się jakieś koszty?
Zarząd DM INC: Nie, dla inwestora nie ma żadnych kosztów związanych z procesem zawarcia umowy lub złożenia zapisu.
-
Gość: Dlaczego podczas procesu rejestracji muszę podać tak dużo danych osobowych?
Zarząd DM INC: Wynika to z przepisów – jest to umowa maklerska, dlatego trzeba podać podobne dane jak w banku czy innym domu maklerskim. Dane są bezpieczne i nie są wykorzystywane poza procesem emisji. Trzeba pamiętać, że akcje dziś są zdematerializowane i zapisane na rachunkach maklerskich lub w rejestrze, więc dane są także niezbędne, aby akcje zdematerializować we właściwy sposób.
-
Gość: Po co mam zakładać konto maklerskie na platformie?
Zarząd DM INC: Na platformie nie zakłada się konta maklerskiego czy też rachunku papierów wartościowych – jest to wyłącznie profil na platformie, służący do składania zapisów. Podaje się numer swojego posiadanego rachunku maklerskiego w jakimkolwiek domu maklerskim w Polsce, na którym przed debiutem pojawią się nabyte za pośrednictwem platformy akcje. Zakładając konto (profil) na platformie zyskuje się możliwość uczestniczenia w ofertach publicznych. Konto (profil) jest bezpłatne, można (i warto ) założyć je wcześniej, nawet nie zakładając szybkiego uczestniczenia w ofertach.
-
Gość: Czy jeśli inne platformy będą działały na nieco uproszczonych zasadach, a na CrowdConnect będzie wymagane podanie zbyt dużej ilości danych wrażliwych, to czy nie zniechęci to potencjalnych inwestorów, szczególnie tych mniejszych, którzy dominują na innych platformach crowdfoundingowych.
Zarząd DM INC: Nie będzie istotnych różnic, które mogłyby zniechęcić inwestorów. Oczywiście możliwe jest przesunięcie przepisów o rok (do listopada 2023 r.). i w okresie tego roku „stare” platformy będą nieco „prostsze”, ale w reżimie rozporządzenia crowdfundingowego procesy będą bardzo zbliżone.
-
MG: Czy przewidują Państwo jakieś tutoriale z obsługi platformy?
Zarząd DM INC: Poradniki można znaleźć w sekcji „blog” na stronie crowdconnect.pl, oraz w zakładce „Poradnik” i FAQ. Materiały będą także w naszych social mediach.
-
Gość: Czy istnieje ryzyko, że otrzymam wiadomość odmowną co do założenia konta na platformie CrowdConnect?
Zarząd DM INC: Teoretycznie jest to możliwe, bo nie jest to (po naszej stronie jako DM) proces automatyczny, ale jest to weryfikowane przez odpowiednich pracowników, ale każdorazowo przekazana zostanie informacja zwrotna o powodach (np. nieważny dowód osobisty, niewłaściwy podpis elektroniczny itp.).
-
Gość: Czy wprowadzenie tak dużego poziomu pozyskania kapitału bez koniczności przygotowywania prospektów jest bezpieczne? czy nie obawiacie się, że otworzy to furtki dla nieuczciwych spółek na łatwą kasę, a tym samym pogrąży rynek?
Zarząd DM INC: Powiązano zwiększenie limitów z wprowadzeniem licencjonowania starych platform – a przepisy dotyczące licencjonowania nie są zbyt liberalne. Jeżeli praktyka ich stosowania, a także praktyka przygotowywania dokumentacji emisyjnej, pójdzie w stronę odpowiedniej szczegółowości, to ryzyko nie jest wielkie. Wprowadzono też np. obowiązek uprzedniego zgłaszania takich emisji (z wyprzedzeniem) do KNF, więc nie będzie to segment wyjęty spod nadzoru. Naszym zdaniem ryzyko nadużyć będzie mniejsze niż przy emisjach do 1 mln eur w „starym” reżimie”. My jako DM INC od początku przygotowujemy obszerne dokumenty ofertowe, o szczegółowości zbliżonej do memorandum informacyjnego. Podkreślić należy, że inwestorzy powinni do tych dokumentów sięgać, a nie opierać się tylko na graficznych landing page.
-
Gość: Czy żeby wziąć udział w jednej ofercie też muszą zakładać konto na platformie i je później dezaktywować gdy nie będę z niego korzystał? Czy będę mógł później znowu założyć konto gdy mi się coś spodoba?
Zarząd DM INC: Teoretycznie tak; umowę PPZ zawartą z DM można w każdym momencie wypowiedzieć, ale przy kolejnych ofertach będzie trzeba proces przejść od nowa. Z posiadaniem profilu nie będą wiązały się opłaty, a wszelkimi powiadomieniami generowanymi przez platformę można zarządzać (wyłączyć/włączyć).
-
Gość: Czy po założenia konta będę otrzymywał dużo wiadomości z "zachętą do inwestowania" - SPAM?
Zarząd DM INC: Po pierwsze, wszelkimi powiadomieniami generowanymi przez platformę można zarządzać (wyłączyć/włączyć). Po drugie, komunikacja (jeżeli jest włączona) jest dostosowana do profilu inwestora, w oparciu o klasyfikację do tzw. grup docelowych badanych na podstawie ankiety przy zawieraniu umowy. Jeżeli ktoś będzie w negatywnej grupie docelowej (np. zbyt ryzykowne będą dla niego spółki typu startup), to nawet jeżeli będzie chciał, nie otrzyma od DM informacji o emisji spoza swoje grupy docelowe spoza swojej grupy docelowej (inwestycji będzie mógł dokonać wyłącznie z własnej inicjatywy).
-
Norbert: Jakie debiuty grupa INC planuje w tym roku ?
Zarząd DM INC: W procesie przed GPW INC ma m.in. Emplocity, Kubotę, Ignibit, Olymp – to najprawdopodobniej będą najbliższe debiutu, jeszcze w tym roku. Zaawansowane prace są nad m.in. Sars.Space, Mazurską Manufakturą, Iron VR.
-
Gość: Jak chcecie zmobilizować spółki do utrzymywania kontaktu z inwestorami do czasu upublicznienia? GPW/KNF ma kary za niepublikowanie pewnych informacji a Wy jak ich będziecie mobilizować?
Zarząd DM INC: Nie widzimy raczej problemu z tym, ze spółki nie chcą się komunikować, tylko że nie wiedzą jak – albo robią to w bardzo różny sposób (nieregularny mailling, social media, wywiady). Danie zatem spółkom prostego rozwiązania i jednego miejsca ułatwi i usprawni ten proces.
-
Pelikan: keidy ruszy usluga depozytariusza ?
Zarząd DM INC: Działalność platformy to zupełnie inny obszar działalności maklerskiej niż depozytariusz – w zakresie depozytariusza przekazywane były stosowne raporty bieżące i jeżeli grupa zmieniłaby plany w zakresie tej działalności, poinformowałaby o tym w stosowny sposób.
-
Daniel: Dzień dobry, zapytam przekornie, czy sądzą Panowie, że nowa odsłona wyznaczy dołek bessy?
Zarząd DM INC: Mamy nadzieję :) Przy czym działamy na rynku tak długo, że mamy różne bessy i hossy za sobą, stąd patrzymy na ten projekt długoterminowo.
-
Zarząd DM INC: Serdecznie dziękujemy za udział, zapraszamy do odwiedzenia strony crowdconnect.pl i do kontaktu.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty