-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Sebastianem Wojciechowskim, CEO PCF Group SA (People Can Fly). Tematem spotkania będzie omówienie skonsolidowanych sprawozdań finansowych PCFG za 2022 rok oraz bieżących wydarzeń w spółce.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne spotkania: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg spotkania: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Sebastian Wojciechowski: Dzień dobry, Witam serdecznie na czacie. Z przyjemnością odpowiem na Państwa pytania, szczególnie te dotyczące wyników finansowych za 2022 rok. Jeśli czas pozwoli odniosę się również do pozostałych zagadnień. Zaczynajmy!
-
fan_gier: Grupa PCF się rozrasta, bilans rośnie, plany ambitne, a Pan cały czas sam w zarządzie. Daje Pan radę? :)
Sebastian Wojciechowski: Z pomocą mojego zespołu menedżerskiego jak najbardziej tak.
-
anti: Krafton obejmie 10% w kapitale PCF. Jak spółka ocenia na ten moment możliwość pozyskania pozostałej części finansowania założonej w strategii?
Sebastian Wojciechowski: Zgodnie z założeniami aktualizacji Strategii, gro środków na realizację naszej strategii planujemy pozyskać z emisji nowych akcji (205-295 mln zł). Krafton ma objąć 61,4 proc. emisji po cenie 40,20 PLN. Reszta emisji będzie skierowana do inwestorów w ramach oferty prywatnej. Nasz plan realizujemy zgodnie z zapowiedziami.
-
anti: Ad. emisji akcji - czy PCF rozmawia bardziej z inwestorami branżowymi czy finansowymi? Czy są preferencje, aby pozyskać partnerów z branży, czy jest to kwestia mniej istotna?
Sebastian Wojciechowski: Naturalnymi inwestorami, do których kierować będziemy pozostałą część oferty akcji są przede wszystkim inwestorzy finansowi, a więc krajowe i zagraniczne fundusze.
-
anti: Wiele studiów woli rosnąć organicznie i ostrożnie podchodzi do szybkiego powiększania zespołów, wskazując na liczne problemy z tego wynikające.
PCF podąża jednak inną drogą i planuje dalsze znaczne zwiększenie zatrudnienia. Dlaczego taki model i czy nie kryją się w nim ryzyka (jak nimi zarządzacie?)? Co pozwala PCF tak szybko zwiększać zespoły, gdy inni się tego wystrzegają?
Sebastian Wojciechowski: Przez ostatnie dwa lata ciężko pracowaliśmy, aby dobrze się do tego przygotować. Zbudowaliśmy główne zespoły dla każdego z projektów, przyjęliśmy i zaadaptowaliśmy tzw. metody zwinne w cyklu tworzenia gier i poprawiliśmy niezawodność i wydajność procesów produkcyjnych, zorganizowaliśmy tzw. Centers of Excellence, umożliwiające współpracę w ramach grup roboczych, wspierające innowacyjność, stanowiące przestrzeń do eksperymentów i dzielenia się wiedzą między projektami. Zainwestowaliśmy w PCF Framework i dokonaliśmy migracji z UE4 do UE5, zbudowaliśmy i przekształciliśmy nasze zespoły backoffice, aby wspierać zespoły deweloperskie na całym świecie. Zespoły PCF pracują niezależnie. W Ameryce Północnej przyciągneliśmy dużą liczbę wysoce wykwalifikowanych twórców gier z międzynarodowym doświadczeniem. Twórcy ci rutynowo dostarczają światowej klasy gry o wysokim poziomie złożoności i zaawansowania technologicznego. Posiadanie ich w zespołach robi ogromną różnicę. Ostatecznie, kluczem do sukcesu w self-publishingu jest tworzenie wysokiej jakości gier, które przemawiają do szerokiej publiczności, oraz skuteczny marketing i dystrybucja tych gier, aby dotrzeć do tej publiczności.
-
anti: Czy zarząd nie obawia się, że środki do pozyskania w ramach emisji akcji serii F mogą okazać się niewystarczające w świetle mocno rosnących kosztów produkcji i częstych opóźnień? Czy jest plan B na taką ewentualność i na czym on się opiera? Współpraca z wydawcami, redukcja zakresu gier, kolejna emisja, zwiększenie zadłużenia?
Sebastian Wojciechowski: Nasz plan jest aktualny. Środki finansowe będą pochodzić z kilku źródeł. Przede wszystkim z nowej emisji akcji (205 -295 mln zł), własnych środków pieniężnych oraz środków z działalności operacyjnej generowanych przez spółkę. Jako bufor traktujemy inne dostępne źródła finansowania (nie skutkujące rozwadnianiem dotychczasowych akcjonariuszy).
-
anti: W ciągu najbliższych kilku lat PCF wedle strategii chce wyprodukować 4 gry AAA, kolejna gra AAA jest w fazie koncepcyjnej, nie wspominając o projektach VR nad którymi pracuje Incuvo. Chyba Pan przyzna, że brzmi to bardzo ambitnie na tle dotychczasowych dokonań? Więc podstawowe pytanie ode mnie: jak by Pan przekonał inwestorów, że taki wręcz milowy skok się powiedzie?
Sebastian Wojciechowski: Częściowo już odpowiedziałem na to pytanie (użytkownik anti). Pytanie o wiarygodność naszego harmonogramu wydawniczego jest oczywiście zrozumiałe. Kiedy ogłosiliśmy, że Gemini i Dagger zostaną wydane do końca 2024 roku, dopiero zaczynaliśmy pracę nad tymi grami. Nie były nam znane plany dotyczące terminu premiery UE5, a w szczególności, ile wysiłku będzie wymagała migracja do nowego silnika. Dziś mamy tę migrację za sobą, zaktualizowaliśmy harmonogramy produkcji, plany zasobów i rejestry ryzyka dla wszystkich naszych gier. Jesteśmy dobrze przygotowani.
-
anti: Czy rozważane są nowe przejęcia?
Sebastian Wojciechowski: Na obecnym etapie skupiamy się na rozwoju organicznym.
-
anti: Gdzie spółka planuje bardziej rozwijać zespoły - w Polsce czy w Ameryce Północnej?
Sebastian Wojciechowski: Zamierzamy równomiernie rozwijać się w Europie oraz Ameryce Północnej.
-
anti: Projekt Gemini wciąż znajduje się w preprodukcji - czy jest to zgodne z oryginalnym harmonogramem, czy też może są jakieś opóźnienia? Czy istnieje ryzyko że Square Enix może zrezygnować ze współpracy nad tym tytułem po zakończeniu pre-produkcji? Jak rozumiem umowa jest zawarta do czasu jej zakończenia i trzeba będzie negocjować warunki aby dokończyć projekt?
Sebastian Wojciechowski: Projekt Gemini jest już w fazie produkcji więc nie ma mowy o rezygnacji przez wydawcę z tego tytułu po zakończeniu pre-produkcji. Zgodnie z informacją przekazaną w aktualizacji Strategii, premiera Gemini jest przewidziana na 2026 rok. Oznacza to przesunięcie premiery (w prospekcie IPO mówiliśmy o 2024) i jest spowodowane migracją z silnika Unreal Engine 4 na Unreal Engine 5. Umowy wykonawcze są podpisywane na bieżąco i określają zakres prac i wynagrodzenie PCF.
-
anti: Co szczególnego PCF oferuje branżowym specjalistom? Dlaczego osoby poszukujące pracy w branży mają wybrać PCF, a nie inne studio, szczególnie teraz przy otwartych możliwościach pracy zdalnej?
Sebastian Wojciechowski: Mamy unikalną historię, tożsamość oraz kulturę organizacyjną, o czym często wspominam. Działamy w ramach płaskiej struktury zarządzania oraz autonomicznych zespołów kreatywnych i produkcyjnych o prawdziwie międzynarodowym charakterze. Dajemy możliwości rozwoju w ramach bardzo różnorodnych projektów oraz poznania technologii Unreal Engine od podszewki. Wyjątkowy "experience" gwarantują również nasze unikalne wartości, którymi kierują się wszyscy Awiatorzy: szczerość, odpowiedzialność, praca zespołowa i nieustępliwość. W centrum naszej firmy są ludzie. Do tego dobrze płacimy.
-
Ursu the Stoic: Czy PCF planuje wchłonięcie Incuvo, czy zamierza pozostawić Spółkę niezależną.
Sebastian Wojciechowski: Komunikację ze wszystkimi uczestnikami rynku kapitałowego prowadzimy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i najlepszymi standardami rynkowymi. Ewentualne przyszłe decyzje inwestycyjne PCF względem posiadanego pakietu akcji Incuvo S.A będziemy komunikować w oparciu o powyższe standardy.
-
Painkiller: czy rozważacie przeniesienie siedziby spółki do Europy albo USA?
Sebastian Wojciechowski: Jak ostatnio sprawdzałem na mapie nadal jesteśmy w Europie ??
-
Gość: Dzień dobry, kiedy rusza kampania projektu Thunder?
Sebastian Wojciechowski: Tak jak komunikowaliśmy podczas ostatniego czatu inwestorskiego, kampania marketingowa projektu Thunder rozpocznie się w pierwszej połowie tego roku.
-
Gregory: Jaki jest roadmap do powrotu wypłat dywidend?
Sebastian Wojciechowski: Zgodnie z informacją zawartą w aktualizacji naszej strategii, zarząd nie przewiduje rekomendowania Walnemu Zgromadzeniu spółki wypłaty dywidendy do czasu uzyskania przez spółkę przychodów, zysków oraz dodatnich przepływów pieniężnych z tytułu planowanej własnej działalności wydawniczej, innymi słowy - nie wcześniej niż w odniesieniu do zysków wypracowanych za rok obrotowy 2025.
-
Gość: Czy w 2022 były jakieś jednorazowe wydarzenia / milestone'y produkcyjne związane z produkcją Gemini, które wpływały pozytywnie / negatywnie na marżę developerską? Jakiej marży spodziewać się można w kolejnych okresach?
Sebastian Wojciechowski: Nie publikujemy prognoz rocznych, natomiast warto wspomnieć, że projekt Gemini – jedyny realizowany w modelu work-for-hire – od 3 kwartału zeszłego roku realizowany jest w pełnym składzie osobowym przewidzianym dla tego projektu, a w 4 kwartale – co widać w wynikach – projekt był realizowany przez powiększony krótkoterminowo zespół ze względu na konieczność finalizacji prac nad Vertical Slice.
-
anti: Jakie spółka ma podejście do kwestii crunch'u?
Sebastian Wojciechowski: Nasz stosunek do crunch’u jest negatywny.
-
Gość: Czy oprócz projektów podanych do publicznej wiadomości spółka prowadzi rozmowy na temat nowych, które mogłaby wydać w modelu z wydawcą?
Sebastian Wojciechowski: Nasza styczniowa aktualizacja strategii nie wyklucza oportunistycznego podejścia do modelu work-for-hire. Jeśli pojawi się możliwość atrakcyjnej współpracy z wydawcą, rozważymy ją.
-
Gość: Czy pojawienie się w akcjonariacie Krafton, w Pana ocenie, nie wpłynie negatywnie na współpracę z innymi wydawcami? Oczywiście mam tu na myśli głównie Square Enix, natomiast czy nie zamknie to drzwi u potencjalnych innych wydawców?
Sebastian Wojciechowski: W ramach umowy inwestycyjnej zagwarantowaliśmy sobie pełną niezależność i poufność w pracy z innymi wydawcami. Square Enix nie widzi w tym zagrożenia. Oczywiście nie mam gwarancji, że każdego wydawcę to przekona w przyszłości.
-
Sebastian Wojciechowski: Serdecznie dziękuję za udział w spotkaniu. Pozostajemy z Państwem w kontakcie. Jeśli mają Państwo jeszcze pytania czekamy na nie pod adresem ir@peoplecanfly.com. Do zobaczenia!
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty w ramach projektu #GamingNaGiełdzie