Unimot: Wyniki III kwartału są najlepszymi wynikami kwartalnymi w ciągu ostatnich dwóch lat - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Unimot: Wyniki III kwartału są najlepszymi wynikami kwartalnymi w ciągu ostatnich dwóch lat

Dyskusja odbyła się dnia: 15.11.2018, godziny 09:00
Unimot: Wyniki III kwartału są najlepszymi wynikami kwartalnymi w ciągu ostatnich dwóch lat Członkowie zarządu Unimot SA
UNIMOT
W czwartek 15 listopada br. o godz. 9.00 rozpocznie się czat inwestorski z przedstawicielami spółki UNIMOT SA – Wiceprezesem Zarządu ds. Handlowych, Robertem Brzozowskim oraz Członkiem Zarządu ds. Finansowych, Markiem Morozem.

Tematem rozmowy będą wyniki spółki po trzech kwartałach 2018 r. oraz dalsze plany rozwoju Grupy UNIMOT.

Grupa UNIMOT prowadzi działalność w zakresie obrotu olejem napędowym (ON), biopaliwami (Bio), gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym oraz energią elektryczną. Spółka rozwija także franczyzową sieć stacji paliw pod międzynarodową marką AVIA. UNIMOT S.A. od 7 marca 2017 r. jest notowany na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Zapis dyskusji

  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami zarządu Unimot SA - Robertem Brzozowskim i Markiem Morozem. Dziś porozmawiamy o wynikach spółki po trzech kwartałach 2018 r. oraz dalszych planach rozwoju grupy.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać o 9:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony.
  • Robert Brzozowski i Marek Moroz: Witamy na czacie. Jesteśmy do Państwa dyspozycji i liczymy na owocną dyskusję.
  • abcabc: Dzień dobry. Dlaczego spółka próbuje wchodzić na rynek chiński? Wydaje się to dość niezwykłe, że akurat Unimot dostrzegł na tamtym rynku niszę, bez wcześniejszego doświadczenia w regionie.
    Robert Brzozowski: Spółka posiada prawa do marki Avia, dzięki którym mamy możliwość sprzedaży m.in. produktów takich jak oleje smarowe na rynkach. Rynek chiński jest najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie, na którym sprzedaje się ponad 20 proc. wszystkich produkowanych aut. Działając w branży paliwowej nie można nie zauważać tendencji ogólnoświatowych, stąd też obecność Unimot w Chinach. Ponadto marka Avia jest już obecna na rynku chińskim poprzez kolegów z Niemiec. Ich doświadczenia wskazują, że jest to bardzo dobry kierunek.
  • abcabc: Główny akcjonariusz spółki, a zarazem prezes, próbował rozruszać kurs skupując akcje. Jednak okazało się to mało skuteczne, w szczególności nie może zadowolić inwestorów indywidualnych to, że skupiono akcje po cenie 19,50 PLN w transakcji pozarynkowej, podczas gdy rynkowa cena jest połowę niższa. Czy spółka lub prezes planują dalszy skup i na jakich warunkach?
    Marek Moroz: Główny akcjonariusz, wierząc w Unimot, zdecydował się na dokupowanie akcji. Główny akcjonariusz jak i spółka obserwują trendy, jakie są obecne na GPW i będziemy długofalowo wyciągać z nich wnioski.
  • Gość: Dzień dobry, jaki jest udział akcjonariatu zagranicznego?
    Marek Moroz: Kapitalizacja spółki wpływa na to, że zainteresowanie akcjami wśród inwestorów zagranicznych jest niewielkie.
  • tj: Czy w wynikach sprzedaży za październik są jakieś one-offy, czy też można traktować to jako "powtarzalny" wynik
    Robert Brzozowski: W przychodach za październik nie ma zdarzeń jednorazowych. Przypomnę tylko, że jest to tradycyjnie najlepszy miesiąc w sprzedaży ON w roku i stąd wysokie zrealizowane obroty i satysfakcjonująca marża.
  • tj: Czy ostatnia wizyta prezesa Sikorskiego w Chinach, przyniosła jakieś konkrety (w sensie podpisanych umów), czy to tylko potencjalne możliwości.
    Marek Moroz: Uczestniczyliśmy w targach CIIE i prowadzimy intensywne rozmowy w celu nawiązania współpracy z lokalnymi firmami.
  • tj: Czy wzrost cen energii elektrycznej niesie dla spółki jakieś większe ryzyko zarówno w obszarze handlu energią, jak i w zakresie kosztów własnej działalności
    Robert Brzozowski: Wzrost cen energii nie będzie miał wpływu na podstawową działalność spółki. Oczywiście, może on dotyczyć ostatecznych konsumentów. W przypadku spółki Tradea zmienność cen w bieżącym roku jak dotychczas pozwoliła na znaczący wzrost zysków w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego (2017).
  • Gość: Panowie w tym roku pokazujecie w inny sposób korygowaną EBITDA. Doliczacie do niej różnice kursowe z wyceny kontraktów i spot dla zapasów obowiązkowych, która jest mocno ciągnęła wynik w dół w tym roku. W zeszłym roku kiedy kurs był mocno dopalany takiej korekty nie było w prezentacjach i nawet się na ten temat nie zająknęliście w omówieniach wyników w sprawozdaniu. Czy To uczciwe podejście?
    Marek Moroz: W tym roku zdecydowaliśmy się pokazywać inwestorom znacznie więcej niż w ubiegłych latach. Na potrzeby rynku pokazujemy zarówno wyniki księgowe i skorygowane, tak aby inwestorzy byli w stanie lepiej ocenić nasze realne możliwości, wyniki i zwroty na działalności.
  • Investor: Jak zmieni się planowana wysokość zapasu obowiązkowego na przyszły rok?
    Robert Brzozowski: Szacunkowa wartość importu w roku 2018 wskazuje, że zmiany w pozycji zapasów obowiązkowych będą jedynie kosmetyczne i związane bardziej z optymalizacją kosztową niż z ich wysokością.
  • Investor: Przychody stacji paliw wzrosły w 3Q z 4,1 do 4,7 mln zł, ale wynik zaburza wzrost cen paliw na stacjach. Jak wzrosły wolumeny sprzedaży paliw w segmencie stacji i jak wyglądały przychody i przychody porównywalne ze sprzedaży pozapaliwowej?
    Robert Brzozowski: W tym na własnych stacjach dokonywaliśmy rebrandingu, co oznaczało okresowe wyłączenie stacji. W drugiej połowie roku obserwujemy powrót do historycznych wolumenów i zdecydowany wzrost sprzedaży poza paliwowej. Widzimy również wzrost przychodów z tytułu franczyzy.
  • GPW_geek: W tym roku znacznie zwiększyły się przychody odsetkowe dotyczące należności handlowych. Czy to oznacza wzrost problemów z płynnością u klientów?
    Robert Brzozowski: Zwiększona wartość ON powoduje, że linie kredytowe są jeszcze większą wartością dla klienta niż dotychczas. Ponadto w celu poprawy płynności finansowej spółka zdecydowała się na dopingowanie klientów do regularnych płatności poprzez konsekwentne ściąganie należności odsetkowych.
  • GPW_geek: Czy w związku ze złamaniem kowenantu dla kredytu w Millenium płacicie wyższe oprocentowanie?
    Marek Moroz: W związku z przekroczeniem wskaźników, bieżące oprocentowanie kredytu w banku nie uległo zmianie.
  • Akcjonariusz Jan: Czy nadal realne jest (jak twierdził P.Prezes Sikorski podczas ostatniego czatu) 45-50 stacji Avia do końca bieżącego roku, a do końca 2019r 100 stacji? Spółka jest coraz mniej wiarygodna dla akcjonariuszy przez tego typu szumne zapowiedzi, czego najlepszym przykładem jest porażka projektu Tankuj24, na co zebraliście Państwo zresztą środki z emisji.
    Marek Moroz: Zakładamy, że do końca roku powinniśmy mieć 48 umów franczyzowych. Jeśli chodzi o Tankuj24, to faktycznie nie udało się nam się pozyskać satysfakcjonującej liczby partnerów, aczkolwiek jak pokazują trendy rynkowe, pomysł był bardzo dobry i podobne rozwiązania są wdrażane przez wiodące koncerny.
  • Jan: czy są szanse na jakąś dywidendę za rok 2018?
    Marek Moroz: O potencjalnej dywidendzie będziemy rozmawiać po zamknięciu roku obrotowego.
  • akcjonariusz: Witam. Jak Panowie skomentują wczorajsze zachowanie kursu po opublikowaniu raportu - skoro jest tak dobrze to dlaczego rynek odbiera to tak żle ?
    Marek Moroz: Wyniki III kwartału 2018 r. są najlepszymi wynikami kwartalnymi w ciągu ostatnich 2 lat. Natomiast rozumiemy, że odbudowa zaufania do spółki jest procesem długotrwałym.
  • SW-fan: Witam serdecznie. Intryguje mnie jak szalona zmienność na rynku ropy przekłada się na działania Unimotu, i tutaj pragnąłbym usłyszeć o polityce w zabezpieczaniu różnic cenowych.
    Marek Moroz: Faktycznie w ostatnich tygodniach zauważalna jest szalona dynamika cen ropy, na którą nie mamy wpływu. Spółka zabezpiecza wszystkie swoje pozycje, w związku z czym zmienność nie stwarza bezpośredniego zagrożenia dla naszych wyników.
  • Tomasz Stepien: Czy w ramach realizacji NCW używają już Państwo surowców pozwalających na podwójne odliczanie? Jak wyglada rachunek ekonomiczny takich surowcow w polskich warunkach?
    Robert Brzozowski: Aktualne przepisy prawne nie pozawalają na preferencyjne używanie surowców o podwójnym odliczeniu. Inaczej mówiąc, nie ma możliwości zastosowania podwójnego odliczenia, w związku z czym płacenie wyższych cen za taki produkt nie ma sensu.
  • af trader: Szanowni Panowie, rok temu na czacie mówiliście że tak głęboki spadek kursu akcji nie ma uzasadnienia. Od tamtej pory spadamy dalej i jak jest teraz, wczoraj minus 8 i dalej nie ma podstaw? Interesuje mnie konkretnie, kto z Waszego punktu sprzedaje bo obroty rosną, i jeśli spółka jest niedowartościowana to czy będzie skup albo może wezwanie?
    Marek Moroz: Spółka obserwuje to, co dzieje się na rynku, a nasz wiodący akcjonariusz śledzi sytuację w innych podmiotach, których wyceny wydają się być atrakcyjne.
  • astanczak: Jak duże koszty roczne w pierwszym i kolejnych latach szacują Państwo dla grupy kapitałowej UNIMOT w związku z wejściem sieci AVIA na rynek chiński ?
    Marek Moroz: Na rynku chińskim mówimy o działalności handlowej, która z natury rzeczy nie wymaga nakładów na aktywa trwałe.
  • astanczak: Czy dla towaru który będzie sprzedawany w 4Q/2018 - NCW również zostało wykonane w 1 połowie roku ? (Jak dla towaru sprzedanego w 3Q/2018).
    Robert Brzozowski: Efekt NCW dla III kw. spowodowany był zmianą przepisów prawa, które weszły w życie w lipcu br. W związku z tym dotyczyły tylko III kw. W IV kw. NCW będzie wykonywane zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
  • inwestor: Proszę o omówienie sytuacji płynnościowej Grupy Unimot. Czy są zagrożenia na horyzoncie dot. utraty płynności?
    Marek Moroz: Sytuacja płynnościowa spółki jest dobra, zarówno od strony relacji z bankami jak i z klientami i innymi interesariuszami spółki. Proszę zauważyć, że przepływy z działalności operacyjnej w III kw. były mocno dodatnie i wyniosły ponad 48 mln zł.
  • akcjonariusz: Czy obecne wysokie ceny ON ( najwyzsze od 4 lat ) oraz jego deficyt w Europie powodują że spółka może mieć problemy z pozyskanie ON i jak to wpływa na marże ?
    Robert Brzozowski: Faktycznie, ceny ON względem innych paliw są na historycznie wysokich poziomach i spowodowane są silnym popytem i problemami w rafineriach niemieckich. Dzięki dostępowi do głębokowodnego terminalu w Porcie Gdynia, jesteśmy w stanie zabezpieczyć nasze potrzeby w każdym momencie.
    Dzięki czemu w momentach wysokiej marżowości dysponujemy produktem.
  • akcjonariusz: czy banki udzielające finansowania są usatysfakcjonowane raportem za III kwartał i czy nie narusza on konwenantów , tzn . czy uznają wynik skorygowany
    Marek Moroz: Banki otrzymały informację o wynikach za III kwartał w tym samym momencie co inwestorzy. Nie znamy ich reakcji, ale dzięki wynikom III kw., rezultaty finansowe za 9 miesięcy są zdecydowanie lepsze, co powinno być pozytywnie odebrane.
  • SW-fan: Przyznam że nie jestem fanem kierunku rozwoju Unimotu. Klasyczne rozwodnienie uwagi, chwytanie się różnych łatwo zbywalnych tematów bez marży żeby pokazac wzrost przychodów. A pytanie gdzie są Wasze tak zwane kluczowe kompetencje, gdzie i jak mają przełożyć się na marżę, czyli w czym tak naprawdę potraficie błyszczeć i zarabiać? Tylko to interesuje akcjonariuszy.
    Marek Moroz: Niezmiennie paliwa płynne są głównymi liniami biznesowymi grupy, gdzie mamy największe kompetencje, natomiast grupa musi zauważać zmieniające się trendy rynkowe i poszukiwać nowych kierunków rozwoju. Na przykład projekt Tankuj24 musieliśmy zamknąć, ale segment energii pozytywnie kontrybuuje do wyniku.
  • Jan: Spora część klientów uważa, że tylko na stacjach dużych firm (Orlen, BP, Shell) paliwo jest dobrej jakości i omija stacje mniejszych sieci. W jaki sposób AVIA zamierza walczyć o tego klienta i czy w ogóle zamierza o niego zawalczyć?
    Robert Brzozowski: Naszym zdaniem, stereotyp związany z jakością paliw powoli wygasa. Regularne kontrole i badania niezależnej Państwowej Inspekcji Handlowej potwierdzają, że jakość paliw jest taka sama na wszystkich stacjach. Ponadto wspólny łańcuch logistyczny dla wszystkich operatorów na rynku gwarantuje taką samą jakość paliwa.
  • Gość: Jakie trzy największe wyzwania stoją aktualnie przed spółką/zarządem?
    Marek Moroz: Naszym celem jest zapewnienie stabilności i przewidywalności wyników, dalsza restrukturyzacja zmniejszająca koszty funkcjonowania spółki i grupy oraz poszukiwanie nowych miejsc kreowania wartości dla akcjonariuszy.
  • inwestor: Jakie strategie realizujecie w Tredea? Czy kupujecie energię na sezonowych zwyżkach i spadkach, stosujecie jakieś arbitraże, albo gracie w różnych kierunkach na różnych seriach?
    Marek Moroz: Szacujemy, że spółka Tradea osiągnie w tym roku obroty ok. 1 TWh, stając się zauważalnym graczem na rynku hurtowym i spekulacyjnym. Swoje zyski realizuje zarówno w krótkoterminowych strategiach tradingowych realizowanych na TGE jak i w umowach bilateralnych. Mamy nadzieję na dalszy rozwój tej spółki w kolejnych latach.
  • Gość: Czy zgłaszają się do spółki podmioty zainteresowany przejęciem Grupy Unimot badź którejś ze spółek zaleznych?
    Marek Moroz: Nic mi nie wiadomo o tym, żeby pojawił się inwestor zainteresowany przejęciem całej grupy Unimot. Natomiast odnotowujemy zainteresowanie wybranymi aktywami i spółkami zależnymi.
  • astanczak: Na dzień 30.06.2018 raportowane było 30 stacji AVIA, na dzień 13.11.2018 jest ich 32 (wzrost o 2 stacje). W jaki sposób przez 1,5 miesiąca, do końca roku ich liczba miałaby wzrosnąć o 50%, do planowanej liczby 48 ujętej w strategii ?!?
    Marek Moroz: Powyższe liczby są prawdziwe, w związku z czym wydaje się, że osiągnięcie liczby 48 stacji jest niezagrożone.
  • Gość: Czy w przyszłym roku Unimot zamierza zwiększać import paliw? Jak oceniacie perspektywy na najbliższe 2 lata?
    Robert Brzozowski: Fundamenty dla spółek z branży importowej są niezmiennie dobre. Bilans produktowy w dalszym ciągu pokazuje rosnące zapotrzebowanie na import diesla. Zamierzamy w dalszym ciągu zwiększać swój udział w rynku importerów.
  • akcjonariusz: Zgodnie ze strategią grupy na przyszłe lata przygotowaną przez poprzedniego Prezesa spółka ma redukować biznes związany z handlem ON - czy właścicieli obecny Prezes robi w tym kierunku jakieś działania - jesli tak to jakie ?
    Marek Moroz: Chciałbym wyjaśnić, że nasza strategia zakłada, że udział pozostałych biznesów w przychodach będzie rósł, co nie znaczy, że biznes ON będzie ograniczony - przeciwnie, on także będzie rósł.
  • Robert Brzozowski i Marek Moroz: Serdecznie dziękujemy za udział w czacie i zachęcamy do śledzenia zakładki relacje inwestorskie na stronie Unimot, gdzie postaramy się odpowiedzieć na pozostałe pytania w najbliższym czasie.
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
  • moderator: Zgodnie z obietnicą przedstawiciele spółki Unimot SA przesłali odpowiedzi na pozostałe pytania. Poniżej publikujemy ich treść:
  • gosc: Bardzo proszę o wyjaśnienie tej informacji z prezentacji ludzkimi słowami: “W miejsce zidentyfikowanych rzeczywistych kosztów zmiennych zaksięgowanych w okresie podstawione zostały koszty modelowe oszacowane na bazie wolumenów sprzedaży i szacowanych kosztów jednostkowych” O co tutaj chodzi?
    Unimot: Podjęliśmy decyzję, aby w celu ustalenia korekt EBITDA posługiwać się tymi danymi, które stanowią podstawę w codziennym zarządzaniu ceną sprzedaży.
    W ramach tzw. komitetów cenowych określane są szczegółowe poziomy kosztów (z uwzględnieniem bieżącej sytuacji rynkowej) dla danej partii produktu. Pozwala to na określenie minimalnej ceny sprzedaży pokrywającej koszty obsługi produktu przy zachowaniu określonej marży.
    Dla przykładu: dzięki takiemu podejściu wyeliminowany jest efekt nierównomiernej realizacji NCW w ciągu roku (a jest to jeden z wyższych kosztów działalności związanej z obrotem produktem importowym). Faktycznie poniesione koszty w danym okresie zostają zastąpione modelowymi kosztami jednostkowymi (oczywiście koszty te podlegają weryfikacji względem ich realizacji w dłuższym okresie czasu), co pozwala na uniknięcie zniekształcenia wyniku danego okresu w związku z nadrealizacją lub brakiem realizacji (w ramach przepisów prawa) Narodowego Celu wskaźnikowego. Podobnie koszt (przyszły) utrzymywania zapasów obowiązkowych.
    Takie podejście pozwala też wyłączyć wynik na zdarzeniach jednorazowych, czy to w zakresie kosztów (np. w przypadku relokacji towaru dodatkowe koszty pojawiające się w wyniku księgowym nie mają odzwierciedlenia w przychodach, bo będą dotyczyły przyszłych okresów), czy też przychodowe „odzyskanie” wcześniej poniesionych kosztów. Działanie w oparciu o modelowe podejście jest jedynym możliwym w zakresie bieżącego zarządzania ceną, zatem sprawdza się również w przypadku danych sumowanych w danym okresie. Stąd nasza decyzja o zmianie metodologii na taką, która jest testowana na bieżąco.
  • gość: Czy dobrze rozumiem, że spadek EBITDA w segmencie gazu jest wynikiem jego dynamicznej zwyżki i tego, że najpierw podpisujecie umowę sprzedaży (stała cena) a następnie zakupujecie gaz? Z czego wynikało zwiększenie czasu pomiędzy sprzedażą i zakupem?
    Unimot: Tak duży spadek r/r wynika przede wszystkim z wysokiej bazy (w 3Q2017 w wyniku widzieliśmy naliczone należne kary). Natomiast rosnące ceny gazu, oczywiście, także działają negatywnie – cena w kontraktach oparta jest na taryfach zatwierdzanych przez URE. Gdy mamy do czynienia z tak szybkimi wzrostami cen gazu – proces dostosowania poziomu taryf „nie nadąża” niestety za ceną rynkową, a więc ceną po jakiej gaz kupujemy. Poza tym, wyniki segmentu gazowego są obciążone wysokimi kosztami odsetkowymi spółek zależnych.
    Jeśli chodzi zaś o działalność spółki UNIMOT Energia i Gaz – ceny gazu są zabezpieczane.
  • wagabunda: Proszę o przedstawienie sytuacji płynnościowej spółki, zadłużenie netto i brutto, pokrycie odsetkowe, dług do ebitda, dziękuję.
    Unimot: Sytuacja płynnościowa Grupy jest dobra. Potwierdzają to wskaźniki płynności – utrzymujemy je na bezpiecznych poziomach. Wskaźnik bieżącej płynności utrzymuje się na poziomie 1,3, wskaźnik pokrycia odsetek jest na poziomie 2,20 (podejmujemy dalsze działania, które mają na celu osiągnięcie min. poziomu oscylującego w graniach 3,00). W stosunku do II kw. br., poprzez zmniejszenie zaangażowania w aktywa obrotowe, obniżyliśmy też sumę bilansową.
    Wskaźnik zadłużenia ogółem grupy na dzień 30.09.2018 wynosił 71,6 proc. Zadłużenie netto 380 mln zł, zadłużenie brutto 461 mln zł, a dług netto do EBITDA 21,7 (liczony na wyniku skorygowanym). Chcę jednak podkreślić, że znaczna część zadłużenia wynika z finansowania strukturyzowanego, zatem źródłem spłaty zobowiązań są przepływy związane ze sprzedażą produktów, a nie wypracowana EBITDA.
  • astanczak: Czy po rezygnacji z publikacji dziennej ceny SPOT, jest planowane udostępnianie jakichś informacji umożliwiających inwestorom wyznaczanie przybliżonej premii lądowej?
    Unimot: Poziomy premii lądowej pokazujemy Państwu w prezentacjach wynikowych. Natomiast chcemy podkreślić, że nie należy analizować naszych marż tylko na bazie poziomów premii lądowej. Należy wziąć pod uwagę także zmieniające się koszty – zapasu obowiązkowego, finansowania, wykonania NCW itp., także fakt, że rynkowa premia lądowa nie zawiera upustów, które w różnej wielkości są udzielane przez polskie koncerny.
  • astanczak: Obecnie do momentu ogłoszenia wyników kwartalnych nigdy nie wiadomo czego się spodziewać. Czy wynik będzie 10 mln na plusie, czy minusie. Totalna ruletka dla inwestorów. Czy planują Państwo w trosce o inwestorów nieco szersze informowanie rynku o podejmowanych działaniach ?
    Unimot: Prowadzimy otwartą politykę informacyjną i dokładamy starań, aby nasza komunikacja z rynkiem pozwalała na możliwie pełną ocenę działalności. Podjęliśmy decyzję o publikowaniu dodatkowych informacji (korekty wyniku), aby inwestorzy mogli ocenić efekty podejmowanych przez nas działań operacyjnych. Fluktuacja, o której mowa, dotyczy przede wszystkim wyników księgowych, zatem mamy nadzieję, że oczyszczenie informacji finansowych poprzez przedstawienie danych zarządczych pozwoli na większą przewidywalność naszych wyników.
    Oczywiście, rynek, na którym działamy jest bardzo dynamiczny, a jego zmienność wymaga elastyczności naszych służb handlowych oraz zakupowych. Niemniej jednak, dodatkowe informacje, które publikujemy, powinny pozwolić na bardziej kompletną ocenę naszej sytuacji finansowo-ekonomicznej.
  • gość: Dlaczego zmienia się wynik pierwszego kwartału w poszczególnych prezentacjach? W Q1 było 0,8 nominalnie i 8,4 po korekcie, według prezentacji półrocznej tak samo, natomiast w obecnej wynik za Q1 to nominalnie nadal 0,8, ale już po korekcie 5,9. Co się zmieniło?
    Unimot: Zachęcamy do lektury naszej prezentacji wynikowej, gdzie na slajdzie 4 wyjaśniamy dokładnie ten temat. Opracowaliśmy nowy model obliczeniowy dla korekt wyniku księgowego. Chcemy bowiem, aby podawana Państwu EBITDA skorygowana najlepiej odzwierciedlała nasze rzeczywiste wyniki biznesowe.
    W związku ze zmianą metodologii, dane skorygowane prezentowane począwszy od 3Q18, mogą różnić się od danych, jakie podawaliśmy w przeszłości – zarówno w raportach okresowych, jak i innych materiałach. Oczywiście zmianom nie podlegają i nie będą podlegać wartości EBITDA w ujęciu księgowym.
  • Gość: Kogo uważacie za najgroźniejszą konkurencję, inne podobne małe i średnie firmy, czy też duże molochy jak pkn i lotos?
    Unimot: Tak jak zawsze podkreślamy, polska produkcja oleju napędowego nie pokrywa krajowego zapotrzebowania – co roku ok. 6 mln ton produktu musi być importowane. Nasza działalność skupia się głównie na uzupełnieniu tych braków na rynku, a więc nie traktujemy koncernów krajowych jak konkurentów. Naturalnie, inne podmioty importujące olej napędowy do Polski są dla nas konkurencyjne, co nie wyklucza współpracy przy poszczególnych transakcjach.
  • Gość: Czy pojawiły się już jakieś konkrety wynikające z rozmów prowadzonych z tymi lokalnymi firmami w Chinach?
    Unimot: W Chinach dopiero się rozkręcamy. Poza sprzedażą produktów marki AVIA rozważamy także rozszerzenie działalności o stacje paliw. Potencjał oceniamy jako duży, bo chiński rynek stacji paliw mniej więcej od roku jest zliberalizowany. Zachodnie marki takie jak Shell, BP czy Total już tam są i bardzo szybko się rozwijają. Wielu niezależnych operatorów stacji paliw poszukuje szyldu, pod którym mogliby działać. Rozmowy w tym zakresie już prowadzimy.
    Chcę jednak podkreślić, że wszelkie działania na rynku chińskim podejmujemy bardzo ostrożnie, angażując relatywnie niewielkie środki.
  • akcjonariusz: Ostatnio dynamika pozyskiwania stacji paliw do programu AVIA widocznie sie obniżyła - czy wg. zarządu wszystko jest zgodne z planem ?
    Unimot: Obecnie toczy się wiele rozmów biznesowych w tym kontekście, które chcielibyśmy sfinalizować w najbliższym czasie. Natomiast należy podkreślić, że aktualnie na rynku stacji paliw jest wiele niepewności związanych z fuzją Orlen-Lotos. Właściciele stacji chętnie z nami rozmawiają, natomiast część z nich wstrzymuje się z jakimikolwiek decyzjami do czasu wyjaśnienia, czy fuzja rzeczywiście zostanie przeprowadzona, kiedy oraz jakie będzie miała implikacje dla rynku.
  • inwestor_2k: Dzień dobry. Dziś sporo mówi się o akcji Orlenu, który oferuje paliwo na swoich stacjach o 10-15 gr taniej dla akcjonariuszy. Może warto pójść tą ścieżką i zachęcić inwestorów do trzymania akcji?
    Unimot: Przede wszystkim chcielibyśmy, aby inwestorzy trzymali nasze akcje w przekonaniu, że jest to dobra inwestycja. Wiemy, że aby tak się stało, musimy odbudować zaufanie rynku i jednocześnie pokazać dobre wyniki w kolejnych kwartałach. Robimy wszystko, żeby osiągnąć te cele.
  • Ghost777: Dzień Dobry. Mam pytanie odnośnie rozwoju sieci stacji Avia . Proszę ocenić zainteresowanie potencjalnych stacji wasza marka ? Czy spółka planuje jakaś szersza kampanie marketingową sieci czy raczej w chwili obecnej będzie oszczędzać w tym segmencie?
    Unimot: Widzimy duże zainteresowanie. Franczyzobiorcy dostrzegają w marce AVIA duży potencjał, a także cenią doświadczenie, jakie ma na arenie europejskiej. Mimo, że procesy pozyskiwania stacji są często długotrwałe, a same rozmowy trudne – patrzymy w przyszłość z optymizmem.
    Niestety, jednocześnie obserwujemy dużą wstrzemięźliwość właścicieli stacji do podpisywania nowych umów. Wynika to z niepewności, jaką na rynek wprowadziły zapowiedzi fuzji Orlen-Lotos - wielu z naszych potencjalnych partnerów czeka na wyjaśnienie sytuacji i nie jest skłonnych do podejmowania dzisiaj wiążących decyzji.
    Obecnie nie planujemy kampanii marketingowych. Wdrażamy natomiast inne narzędzia mające na celu zachęcenie właścicieli stacji do przyłączenia do rodziny AVIA m.in. nasz nowy program ambasadorski.
  • abcabc: Jeśli doszłoby do przejęcia stacji w wyniku decyzji urzędów podczas fuzji Lotos-Orlen, w jaki sposób spółka by to finansowała i jaka to byłaby skala działalności?
    Unimot: Tak jak zaznaczaliśmy w Strategii, nasz plan na rozbudowę sieci AVIA w Polsce to przede wszystkim umowy franczyzowe. W przypadku decyzji KE, o której Pan wspomina, pojawi się prawdopodobnie dodatkowa możliwość pozyskania stacji franczyzowych.
  • astanczak: Jak bardzo zauważalnie wpływa mechanizm Split Payment na pogorszenie płynności finansowej dla spółki ?
    Unimot: Wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności istotnie nie wpłynęło na płynność finansową grupy. Wpływy przechodzące przez rachunki VAT w okresie lipiec-październik 2018 r. były marginalne i nie przekraczały 1,5 proc. całości wpływów, jakie realizowane są przez odbiorców spółek grupy. Środki kumulowane na rachunkach VAT są na bieżąco wykorzystywane w ramach płatności dziennych.
    W Unimot SA płatności za towary realizowane są zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Finansów w trybie płatności podzielonej.
  • gpw_fan: Czy EBITDA skorygowana za ten rok zawiera odpis na Tankuj24?
    Unimot: Tak, wyniki finansowe za 3Q2018 zawierają odpis na Tankuj24.pl
  • Gość: Dlaczego w sprawozdaniach nie ma stosownych liczb, które umożliwiałyby wyliczenie skorygowanej EBITDA przynajmniej jeżeli chodzi o wpływ zmiany contango/backwardation?
    Unimot: W sprawozdaniu podajemy skorygowaną EBITDA.
  • batman: w raporcie niezmiennie pokazujecie Państwo wynik ON+biopaliwa łącznie. Jaka cześć Ebitdy została zrealizowana przez ON a jaka przez biopaliwa?
    Unimot: Niestety, nie możemy podać tej informacji, ze względu na jej dużą wrażliwość.
  • astanczak: Jak wygląda pozyskiwanie klientów flotowych ? Na koniec bieżącego roku w strategii planowaliście Państwo mieć ich 40. Czy cel jest nadal realny ?
    Unimot: Pracujemy nad ofertą flotową. Nie przekazywaliśmy deklaracji w zakresie liczby klientów. Nasze założenia dotyczyły liczby stacji AVIA na koniec 2018 roku.
  • akcjonariusz: Czy istnieje prawdopodobienstwo aby grupa przejeła konkurenta z branzy czyli spółkę Onico - czy tez grupa nie zamierza juz inwestowac w segment szeroko rozumianego hurtowego obrotu paliwami
    Unimot: Obecnie nie mamy takich planów.
  • Jan: zapytam wprost - czy obecność na GPW jest Spółce potrzebna? Czy może, nie byłoby korzystniejszym rozwiązaniem dla Właścicieli, skorzystanie z "promocji" i wykupienie akcji a docelowo wycofanie Spółki z obrotu giełdowego?
    Unimot: Obecność spółki na giełdzie przynosi szereg korzyści, które my także doceniamy. Z drugiej strony zaniepokojeni jesteśmy niską, naszym zdaniem, kapitalizacją Unimot SA. Mamy nadzieję, iż poprawa wyników w kolejnych kwartałach pozwoli na zwiększenie ceny akcji Unimot SA.

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com
AD.bx ad3a

Logowanie


Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło

Ostatnio zaktualizowane dane

AD.bx ad3b
AD.bx ad3d