PARTNER SERWISU
lpbvmsut

Dawid Winter i Paweł Porucznik, 4MOSA SA, właściciel marki MUSCAT - start 12 października o 11:00

Dyskusja odbyła się dnia: 12.10.2023, godziny 11:00
Dawid Winter i Paweł Porucznik, 4MOSA SA, właściciel marki MUSCAT: Chcemy umacniać naszą pozycję na rynku i rozpoznawalność marki MUSCAT Logo Muscat

W czwartek 12 października o godz. 11:00 odbędzie się prezentacja i czat inwestorski z przedstawicielami spółki 4MOSA SA, właściciela marki MUSCAT. W spotkaniu udział wezmą założyciele spółki Dawid Winter i Paweł Porucznik. Zapraszamy do zadawania pytań związanych z aktualną sytuacją firmy oraz trwającą publiczną emisją akcji.

Działalność pod marką Muscat prowadzona jest w ramach grupy kapitałowej, w której 4MOSA SA jest 100% udziałowcem następujących spółek:

  • Muscat Eyewear Sp. z o.o.
  • Muscat Glasses Sp. z o.o.
  • Muscat Retail Sp. z o.o.
  • Muscat Stores Sp. z o.o.
  • Okulary Muscat Sp z o.o.
  • Muscat S.R.O.
  • Spółki celowe zarządzają poszczególnymi butikami marki MUSCAT. Spółka Muscat S.R.O. jest podmiotem zarejestrowanym w Czechach i prowadzi tam działalność, zarządzając również butikiem w czeskiej Pradze. Prawa do marki Muscat przysługują 4MOSA SA.

    Muscat jest producentem okularów i soczewek, łączącym świat optyki i mody. W swojej działalności stawiają na najwyższy poziom obsługi, zapewnienie łatwego i przyjemnego doświadczenia zakupowego oraz indywidualne podejście do każdego Klienta. Firma omija pośredników, sama projektuje i czuwa nad produkcją, by następnie dystrybuować okulary i akcesoria w kilkunastu showroomach. Działa w modelu Click & Mortar, który polega na pozyskaniu zainteresowania klientów online i przekierowaniu ich do sklepów.

    Założyciele firmy – Dawid Winter i Paweł Porucznik – poznali się na studiach w Szkole Głównej Handlowej i po powrocie z wymiany studenckiej na Tajwanie rozpoczęli swoją pierwszą działalność w branży optycznej – sprzedaż okularów pod marką Westwood, zrobionych z prawdziwego drewna. Doświadczenia i wnioski z pierwszej działalności zaowocowały stworzeniem w 2015 roku, w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, marki MUSCAT. Kilka miesięcy później z sukcesem pozyskali 200 000 EUR od funduszu zalążkowego EGC Seed Capital, w ramach programu PARP, co pozwoliło na rozpoczęcie sprzedaży okularów pod marką MUSCAT.

    Dawid Winter - absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie kierunku Finanse i Rachunkowość. Od początku kariery był związany z branżą optyczną oraz pozyskiwaniem funduszy. W latach 2013-2015 współtworzył markę innowacyjnych drewnianych okularów Westwood, a doświadczenie z zakresu inwestycji i finansów zdobył dzięki pracy w funduszu inwestycyjnym Union Investments. W 2015 roku, wraz z Pawłem Porucznikiem, stworzył markę okularów MUSCAT, w której odpowiada przede wszystkim za strategię wzrostu, finanse oraz relacje z inwestorami i kluczowymi partnerami biznesowymi. W 2017 roku znalazł się na liście „30 Under 30” magazynu Forbes Polska.

    Paweł Porucznik - wraz z Dawidem Winterem stworzył w 2015 roku markę okularów MUSCAT, w której odpowiada za kreację brandu oraz portfolio produktowe marki. W 2017 roku znalazł się na liście „30 Under 30” magazynu Forbes Polska oraz w gronie 50 najbardziej kreatywnych ludzi w biznesie wg brief.pl.

    Czat odbywa się w ramach drugiej edycji projektu #WDrodzeNaGPW, który organizowany jest przez portal StockWatch.pl oraz agencję PR Strict Minds. Celem projektu W drodze na GPW jest edukacja w zakresie inwestycji w spółki niepubliczne. W trakcie serii czatów zaprezentują się podmioty, które już pozyskały finansowanie w ramach emisji akcji, są w jej trakcie lub planują jej przeprowadzenie.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z przedstawicielami spółki 4MOSA SA, właścicielem marki MUSCAT. W spotkaniu udział wezmą założyciele spółki Dawid Winter i Paweł Porucznik. Zapraszamy do zadawania pytań związanych z aktualną sytuacją firmy oraz trwającą publiczną emisją akcji.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać po prezentacji. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • Gość: Przed Muscatem był Westwood. Pokazujecie to jako doświadczenie, ale jak rozumiem ten biznes nie wypalił. Co poszło nie tak? Dlaczego zdecydowaliście się na drugi biznes w tej branży? Co zrobiliście inaczej?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Westwood był marką okularów drewnianych. Okulary z drewna to była moda, która nie przetrwała próby czasu. Bardzo niszowy biznes. Westwood działał w standardowym modelu sprzedaży B2B do optyków, który pokazał nam niedoskonałości branży optycznej i gigantyczne marże. Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć Muscat i samemu zająć się sprzedażą B2C, żeby oferować klientom wysokiej jakości produkt w uczciwej cenie.
  • GPW_fan: Biznes fajnie wygląda, tylko proszę powiedzieć na jakiej rentowności to działa? Konkurencja w tej branży zdaje się jest olbrzymia.
    MUSCAT - 4MOSA SA: Obecnie, po kilku trudnych latach, osiągnęliśmy break even point. Potrzebujemy dodatkowych źródeł przychodów, aby wygenerować stabilną, długotrwałą rentowność - otworzenie nowych lokali, inwestycja w e-commerce, nowe kolekcje powinny to zapewnić.
  • inwestor_2k: Wita. Czy wasza spółka planuje w przyszłości debiut na giełdzie? Jeśli i tak to kiedy, jakie sa plany i kamienie milowe w tym zakresie?
    MUSCAT - 4MOSA SA: W zależności od otoczenia makroekonomicznego i stabilnego modelu finansowego, spółka rozważy debiut na giełdzie. W zależności od skali i geografii działania spółki, będziemy rozważać zarówno polską, jak i zagraniczną giełdę.
  • Gość: jakie firmy są waszą bezpośrednią konkurencją, czyli te firmy tworzące monobrand, których podobno jest mało, ale także tą dalszą.
    MUSCAT - 4MOSA SA: Firmy prowadzące monobrand, ale nie działające w rejonie CEE: Jimmy Fairly, Warby Parker, Ace&Tate. Pośrednią konkurencją na polskim rynku są sieci optyczne i niezależni optycy.
  • Piotr: W jaki sposób spółka finansowała dotychczasową działalność? Czy miały miejsce poprzednie emisje?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Spółka pozyskała 200 tys. euro finansowania kapitałowego w 2015 roku i była to jedyna runda inwestycyjna. W międzyczasie spółka pozyskiwała pożyczki obrotowe i celowe.
  • Marek: Jak wygląda struktura akcjonariatu i zarządu firmy 4MOSA?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Założyciele spółki 4MOSA SA - Dawid Winter i Paweł Porucznik posiadają 65 proc. akcji (po 32,5 proc. akcji), a pozostałe 35 proc. akcji posiada fundusz inwestycyjny EGC Seed Capital Sp. z o.o. Zarząd 4MOSA SA składa się z dwóch członków zarządu: Dawida Wintera i Michała Kuźmińskiego.
  • Gość: Jaka jest podstawa wyceny firmy na 20 mln? Nadal generujecie straty, wycena jest na poziomie rocznych przychodów. Czy zleciliście wycenę jakiejś zewnętrznej specjalistycznej firmie?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Wycena została oszacowana na podstawie benchmarków transakcji M&A na rynku optycznym w Europie. Wskaźniki opierały się na przychodach oraz enterprise value. Nie zlecaliśmy wyceny specjalistycznej firmie, jest to wycena wewnętrznie opracowana.
  • Piotus: Poza zakupem dobrej firmy dla inwestora kluczowa sprawa do sprzedaż i realizacja zysku. Z opisów na stronie wynika, że debiut na giełdzie nie jest podstawowym scenariuszem. Czy gwarantujecie inwestorom jakieś pierwszeństwo w kwestii wyjścia, jeżeli pojawi się inwestor strategiczny np. na 51 % firmy? Widzę tu ryzyko zostania w spółce z dużym graczem, który będzie miał kontrolę nad 4MOSA, ale nie będzie przejmował się małą i rozproszoną grupą inwestorów z tej emisji.
    MUSCAT - 4MOSA SA: Nie gwarantujemy pierwszeństwa inwestorom indywidualnym w kwestii wyjścia w przypadku sprzedaży akcji do inwestora strategicznego. Biorąc pod uwagę transakcje na rynku M&A inwestorzy strategiczni w takich sytuacjach zazwyczaj proponują korzystny wykup inwestorom indywidualnym.
  • MortarHeh: Czytamy, że wizją spółki jest „być ukochaną marką (…) w CEE”. Jakie są zatem długoterminowe plany co do ekspansji zagranicznej? Czy doświadczenie zdobyte w Czechach potwierdza słuszność tego kierunku? Przy jakiej skali działania w Polsce będziecie decydować się na kolejne salony zagraniczne?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Planujemy w pierwszej kolejności wysycać polski rynek, a następnie dalszą ekspansję na Czechy. Po wprowadzeniu nowego e-commerce i zmian w marketingu widzimy, że nasza oferta jest bardzo atrakcyjna na tym rynku. Dlatego też chcemy otwierać w Czechach nowe lokalizacje. Następnie Słowacja i Rumunia.
  • WitoBamBino: Czy w ramach marki oferujecie kientom ubezpieczenie okularów?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Obecnie w ofercie nie mamy dodatkowego ubezpieczenia, jednak myślimy o dodaniu tej usługi do oferty. Oferujemy gwarancję na okulary, która obejmuje wady fabryczne, modelowanie oprawek, wymianę nosków.
  • Gość: Jak spółka zamierza sobie poradzić z wysokim poziomem zobowiązań, przy jednoczesnej presji na wzrost kosztów czynszów i wynagrodzeń?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Spółka ściśle współpracuje z dostawcami i wierzycielami i wypracowuje porozumienia w zakresie spłat zobowiązań. W zakresie presji inflacyjnej - naszą odpowiedzią jest zapewnienie odpowiedniego reżimu kosztowego, zwiększanie marży na produkcie i podwyżki cen. Z wypracowanych zysków planujemy sukcesywną spłatę zobowiązań i wypełnianie porozumień.
  • Gość: Piszecie o produkcji zagranicznej i ryzyku kursowym. Prośba o więcej szczegółów. Gdzie i co produkujecie? Jak pandemia, wojna na Ukrainie, zatory na szlakach transportowych wpłynęły i wpływają na wasz biznes?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Znaczna część produkcji oprawek oraz akcesoriów odbywa się w fabrykach azjatyckich i europejskich. W latach 2020-2021 mierzyliśmy się z opóźnieniami i ogromnym wzrostem kosztów transportu, który obecnie wraca do poziomów sprzed pandemii. Aby dalej ograniczyć ryzyko, część inwestycji planujemy przeznaczyć na powiększenie poziomu zapasów i ograniczenie częstotliwości dostaw. Soczewki są produkowane w największych i najnowocześniejszych fabrykach europejskich w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. W ofercie mamy również barwione soczewki zerówki dostępne od ręki (polaryzacyjne i przeciwsłoneczne) marki własnej Muscat.
  • WitoBamBino: Witam, skąd pochodzą oprawki i szkła, których używacie w marce MUSCAT?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Oprawki pochodzą od zewnętrznych producentów, którzy produkują na podstawie naszych projektów. Soczewki pochodzą od renomowanych producentów oraz dostawców (np. Visall, Essilor). Soczewki są produkowane w największych i najnowocześniejszych fabrykach europejskich w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. W ofercie mamy również barwione soczewki zerówki dostępne od ręki (polaryzacyjne i przeciwsłoneczne) marki własnej Muscat.
  • Gość: Jakie są główne zagrożenia, które mogłyby przeszkodzić w realizacji prognoz?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Obecnie największymi zagrożeniami, które identyfikujemy, to utrzymanie wysokiej presji inflacyjnej, mającej wpływ na poziom kosztów stałych i wahania kursu złotówki. Zagrożeniem jest też niepewny sentyment klienta detalicznego, który po istotnych spadkach, nie został jeszcze odbudowany. Ostatnim kluczowym zagrożeniem jest niezrealizowanie celu kapitałowego emisji.
  • Gość: Jak oceniają Państwo potencjał rozwoju rynku w Polsce i wynikające z tego szanse dla spółki?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Według ekspertów Statista.com, przychody na rynku okularów wyniosą w 2023 roku 141,50 mld dolarów, zaś rynek będzie rosnąć rocznie w latach 2023-2027 o 4,37 proc. Zakładają wzrost wartości tego segmentu rynku do 2031 roku do 320 mld dolarów, z CAGR na poziomie 8,4 proc. Rynek optyczny w Polsce, podobnie jak w całej Europie, poddaje się dwóm trendom – coraz większa część sprzedaży przenosi się do Internetu, ale jednocześnie zauważalny jest także wzrost w kanale sklepów sieciowych, do których zgodnie z badaniami Instytutu GfK Polonia należało 16 proc. rynku. W 2018 roku do sieci należało 12 proc. zakładów optycznych w Polsce (vs 6 proc. w 2016 roku). To pokazuje postępującą konsolidację polskiego rynku optycznego. Jako sieć monobrandu planujemy wykorzystać oba trendy jako szansę na szybki wzrost.
  • Gość: Prezentacja pojazuje że spółka jest atrakcyjna, ale wycena jest wysoka jak na opisywane dokonania/plany i aktualny etap rozwoju. Co uzasadnia aż taką wycenę spółki?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Wycena została oszacowana na podstawie benchmarków transakcji M&A na rynku optycznym w Europie. Wskaźniki opierały się na przychodach oraz enterprise value. W ocenie zarządu i akcjonariuszy wycena jest rynkowa.
  • Gość: Z czego wynika tak duża różnica między EBITDA i zyskiem netto?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Jest to powiązane ze zobowiązaniami pożyczkowymi, które na bieżąco obsługiwane są pod kątem zapłaty odsetek. W ramach celów emisji nie planujemy spłat wierzycieli pożyczkowych i ten koszt (wpływający na różnicę pomiędzy EBITDA i zyskiem netto) z nami pozostanie. Na tę różnicę wpłynie też wartość inwestycji w POS (CAPEX) i e-commerce, które planujemy amortyzować.
  • inwestor_2k: Jaka jest średnia wartość paragonu jednego klienta? Jak wypadacie na tle konkurencji pod tym względem?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Obecna wartość koszyka netto to około 630 zł. Kwota ta od 2018 roku rośnie o średnio 15 proc. rocznie. Widzimy tu jedną z większych szans na rozwój wartości naszej sprzedaży. Niestety, nie posiadamy wiarygodnych danych dotyczących średniego koszyka konkurencji.
  • Ynwestor: Pytanie o zamkniętą grupę na Facebooku dla inwestorów. Czy to będzie główny kanał komunikacji dla inwestorów? Jakiego rodzaju informacje chcecie publikować na grupie?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Tak, to będzie główny kanał komunikacji dla inwestorów. Dodatkowo planujemy komunikować się mailowo.
  • Bartłomiej: Na jakie działania marketingowe zostanie przeznaczona część kwoty uzyskana w emisji? Na jakie platformy zostanie położony nacisk?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Chcemy umacniać naszą pozycję na rynku, a także wpływać na zwiększoną rozpoznawalność marki MUSCAT. W ramach działań wzmacniających brand awareness planujemy intensyfikację i optymalizację działań reklamowych na platformach Facebook, Instagram, TikTok oraz Google Ads. Zależy nam na pozyskaniu nowych klientów (TikTok - młodsi odbiorcy). Chcemy regularnie produkować wysokiej jakości, spójny z naszymi wartościami, wyrazisty content (sesje zdjęciowe i wideo). Dzięki niemu będziemy wzmacniać naszą markę. A także współprace z influencerami oraz UGC. Działania PR.
  • Księgowy: Podkreślają Państwo, że będą oferować swoje produkty w „uczciwej” cenie. Proszę zatem powiedzieć jaka strategia cenowa za tym stoi?
    MUSCAT - 4MOSA SA: W tradycyjnym modelu, oprawki i soczewki sprzedawane są do salonów optycznych (B2B). Salony narzucają swoją wysoką marżę, w szczególności na markowe produkty. Poza marką za wyższą ceną niekoniecznie idzie wyższa jakość lub ponadprzeciętne parametry. My chcemy aby dobrej jakości okulary były bardziej dostępnym produktem. Stąd wycinamy pośredników i oferujemy klientowi produkt bezpośrednio. Sami projektujemy oprawy, montujemy soczewki i prowadzimy marketing oraz sprzedaż. Nie płacimy handlowcom, nie płacimy opłat licencyjnych za wykorzystanie wizerunku marki itd. Uzyskane w ten sposób oszczędności przerzucamy na klienta.
  • Gość: Moment, jak to wycena jest "wewnętrznie opracowana"? Kto jej dokonał i jakie ma kwalifikacje do wyceny przedsiębiorstw?
    MUSCAT - 4MOSA SA: Wycena została oszacowana na podstawie benchmarków transakcji M&A na rynku optycznym w Europie przez zarząd. Wskaźniki opierały się na przychodach oraz enterprise value. W ocenie zarządu i akcjonariuszy wycena jest rynkowa.
  • MUSCAT - 4MOSA SA: Bardzo dziękujemy za poświęcony czas i wszystkie pytania. Zachęcamy do kontaktu na inwestor@muscat.pl
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
xokwctdw
nrtdiopw
ihmbeniu
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
vpiujyce
fgbevpvj
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
332
strefa niepewna BB B
106
strefa zagrożona CCC D
202

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 05.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat